Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S:n tulevat pelit (huhut ja uutiset)

Noissa Hi-Fi Rushin numeroissa on se sama ongelma kuin monessa muussakin MS:n julkaiseman tilaston kanssa. Jep, kolme miljoonaa pelaajaa sillä on ilmeisesti ollut jossain vaiheessa, mutta kuinka moni näistä osti pelin vs pelasi GP? Phil Spencerin tehtävä on tietenkin sanoa, että GP on ylläpidettävä, mutta ilmeisesti moni muu siellä kolmen biljoonan dollarin yrityksen pukuosastolla pohtii vähän toisenlaisiakin ratkaisuja. Olisiko Tango Gameworks säästynyt kirveeltä, jos se olisi myynyt kolme miljoonaa kappaletta vaikkapa 30e hintaan? Jopa MS itse on todennut, että GP kannibalisoi pelien myyntiä, ja tässä tapauksessa laskun tuosta maksavat todennäköisesti pelinkehittäjät työpaikallaan.

Ja ehkä kaikkein omituisinta on tämä ajoitus. Tässä ei ehtinyt kuin hetki mennä PS5-version julkaisusta, kun lappu laitettiin jo luukulle. Uutinen tuntuu tulleen myös täysin yllätyksenä studiolle. Vielä vuosi sitten Xboxin Aaron Greenberg kuvaili Hi-Fi Rushia näin:

"Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations. We couldn’t be happier with what the team at Tango Gameworks delivered with this surprise release."

Juu, että oli onnistuminen kaikilla avainmittareilla. Erikoinen tapa kiittää Xboxille kohtalaisen harvinaisia palkintoja pokannutta studiota siitä, että suunnittelivat jatko-osaa tuolle onnistumiselle. Ei voi ymmärtää.

Viime vuonna Jim Ryan totesi Game Passista julkaisijoiden kanssa keskusteltuaan niin, että "julkaisijat vihaavat sitä, koska GP on pelien arvoa tuhoava". No silloin ehkä tuntui siltä, että tässä vähän rajummin sanotaan kaverista, mutta onhan tuossa järkeä kyllä. MS on toisaalta ihan itse ajanut itsensä siihen tilanteeseen, että se istuu järjettömällä rahamäärällä kaapatun pelisarjamäärän päällä ja pohtii, että pitäisikö näistä nyt luopua ensisijaisesti kuukausihintaan vai perinteisemmällä myynnillä, yksinoikeutena vai kaikille tarjoten. Vaakakupissa kuitenkin painaa se GP:n oletettu lupaus tiettyjen pelien julkaisusta heti julkaisupäivänä ja toisaalta pukumiesten kyltymätön himo tehdä tulosta osakkeenomistajien iloksi.

Eniten tässä omituisessa sekasotkussa arveluttaa kuitenkin sen vaikutukset koko pelialalle, kun MS sattuu kuitenkin olemaan mammutti täysin omassa mittaluokassaan.
 
Minä lähinnä ilmaisen sen, mitä pidän itse loogisena ja nimenomaan GaaS-osasto on sitä tavaraa, mikä julkaistaan jatkossa hyvinkin todennäköisesti laajemmin kuin ennen. Se on loogista, vaikka tarkoitus olisi pitää myös oma konsolialusta elinvoimaisena. Konsoliyksinoikeuksista kokonaan luopuminen on ihan eri asia.

Minulle ei tule tästä yhtään mitään "oloa", joten älä sinäkään suutu, ei tämä niin vakavaa ole :)



Tuo pelaajamäärä oli tosiaan jo Hi-Fi Rushin julkaisussa ja eikös sinun väittämä ollut, ettei ilman muita konsoleita voinut menestyä?



Ja oletan siis rohkeasti, että Tango ei menestynyt nimenomaan taloudellisesti (siksi myös meni kiinni) ja heidän viimeiset pelit totta tosiaan julkaistiin muillakin konsoleilla kuin Xboxilla, joten nämä eivät oikein istu sellaiseen ajatukseen, jossa nimenomaan Xboxin konsolialustat ovat olleet Tangon menestyksen esteenä. Voin tietenkin olla väärässä ja Microsoft sulki studion jostain muusta syystä.

Saattaa olla, että et ihan täysin ymmärrä mitä tarkoitan, sen fiiliksen ainakin sinun vastauksista saan. Ota vaikka uusiksi muutaman kerran, niin ehkä se punainen lanka sieltä välittyy.

Niin niin eli uskotellaan ja välillä ei uskotellaakkaan. Arvelinkin että tämä linja löytyy taas. Eikös peli julkaistu 2023 tammikuussa ja nämä pelaajat saavutettu aivan muulloin?

 
Niin niin eli uskotellaan ja välillä ei uskotellaakkaan. Arvelinkin että tämä linja löytyy taas.

Uskotellaan mitä? :D

Eikös peli julkaistu 2023 tammikuussa ja nämä pelaajat saavutettu aivan muulloin?

Niin siis julkaisunsa jälkeen Hi-Fi Rushia oli pelannut kolme miljoonaa pelaajaa ja siihen ei vaikuttanut Sonyn konsolille julkaiseminen, minkä sinä olet argumentoinnut olevan pakollista menestymistä varten. Eli argumenttisi onkin, että Hi-Fi Rush menestyi nimenomaan ennen kuin se julkaistiin PS5:lla?

Ghostwire: Tokyo ja Hi-Fi Rush molemmat nähtiin myös Sonyn alustalla, eivätkä ne myyneet erityisen hyvin. Tämä on valitettavasti fakta. Näiden menestys ei jäänyt siitä kiinni, etteikö niitä olisi ollut saatavilla laajasti eri alustoilla.

Mutta en ihan oikeasti pysy perässä, mistä sinä edes keskustelet, joten ehkä tämä oli tässä.

MS on toisaalta ihan itse ajanut itsensä siihen tilanteeseen, että se istuu järjettömällä rahamäärällä kaapatun pelisarjamäärän päällä ja pohtii, että pitäisikö näistä nyt luopua ensisijaisesti kuukausihintaan vai perinteisemmällä myynnillä, yksinoikeutena vai kaikille tarjoten.

Toivottavasti kuten tähänkin mennessä kuluttaja pääsee itse valitsemaan haluaako pelata MS:n yksinoikeudet ja muut julkaisut Game Passin kautta vai ostaako nämä erikseen. Vaihtoehdot on rikkaus.
 
Hommahan on niin että MS pelipuoli on nyt niin iso että myöskin rahaa pyöritellään isosti. Mitkään pikku summat eivät enään liikuta pelipuolen viisaria mihinkään suuntaan. Tango Gameworks menis jossain pienellä julkasialla hyvin jossa vaikka nyt 3 miljoonan voitto markinaalikin on hyvä.
Hyvä peli sarja nimeltä Starcraft ei enään kiinnostanut Bobby Kotickia kun World of Warcraftiin julkaistiin eka rahalla ostettava mountti joka tuotti enemmän rahaa kuin kokonainen Starcraft 2 peli. Et nyt ollaan siinä tilanteesa isot jyrää pienet pois, sit vaan toivotaan että nuo pienemmät pelit löytää paikkansa jostain muualta. Sony menee samalla kaavalla mikään heidän blockbusterinsa ole ihan pikku rahalla tehty. Days Gone ei myynyt tarpeeksi niin eipä tuohonkaan jatkoa tule.

Lisätään sen verran kun näistä raha luvuista oli puhe niin Diablo 4 ekat 5 päivää tuotti 666 miljoonaa dollaria puhutaan siis aivan älyttömistä summista.
 
Viimeksi muokattu:
Uskotellaan mitä? :D



Niin siis julkaisunsa jälkeen Hi-Fi Rushia oli pelannut kolme miljoonaa pelaajaa ja siihen ei vaikuttanut Sonyn konsolille julkaiseminen, minkä sinä olet argumentoinnut olevan pakollista menestymistä varten. Eli argumenttisi onkin, että Hi-Fi Rush menestyi nimenomaan ennen kuin se julkaistiin PS5:lla?

Ghostwire: Tokyo ja Hi-Fi Rush molemmat nähtiin myös Sonyn alustalla, eivätkä ne myyneet erityisen hyvin. Tämä on valitettavasti fakta. Näiden menestys ei jäänyt siitä kiinni, etteikö niitä olisi ollut saatavilla laajasti eri alustoilla.

Mutta en ihan oikeasti pysy perässä, mistä sinä edes keskustelet, joten ehkä tämä oli tässä.



Toivottavasti kuten tähänkin mennessä kuluttaja pääsee itse valitsemaan haluaako pelata MS:n yksinoikeudet ja muut julkaisut Game Passin kautta vai ostaako nämä erikseen. Vaihtoehdot on rikkaus.

Eikös se melkoista uskottelua ole että eka puhutaan varmana että vain "Gaas" julkaisut ja kohta ei olekkaan ja pelaajaluvut eivät olleetkaan saavutettu silloin kuin piti. Tosiaan välillä tuntuu olevan itselläkin vaikea pysyä noissa sinun jutuissa perässä niin annetaan olla tosiaan. Ghostwire nähtiin tosiaan Sonyn alustalla koska ajallinen yksinoikeus soppari joka oli olemassa ennen studion ostoa. Microsofti käänsi kelkkansa liian myöhään kun Hifi Rushia ei tullut Playstation 5:lle ja Switchille heti julkkarissa.
Noissa Hi-Fi Rushin numeroissa on se sama ongelma kuin monessa muussakin MS:n julkaiseman tilaston kanssa. Jep, kolme miljoonaa pelaajaa sillä on ilmeisesti ollut jossain vaiheessa, mutta kuinka moni näistä osti pelin vs pelasi GP? Phil Spencerin tehtävä on tietenkin sanoa, että GP on ylläpidettävä, mutta ilmeisesti moni muu siellä kolmen biljoonan dollarin yrityksen pukuosastolla pohtii vähän toisenlaisiakin ratkaisuja. Olisiko Tango Gameworks säästynyt kirveeltä, jos se olisi myynyt kolme miljoonaa kappaletta vaikkapa 30e hintaan? Jopa MS itse on todennut, että GP kannibalisoi pelien myyntiä, ja tässä tapauksessa laskun tuosta maksavat todennäköisesti pelinkehittäjät työpaikallaan.

Ja ehkä kaikkein omituisinta on tämä ajoitus. Tässä ei ehtinyt kuin hetki mennä PS5-version julkaisusta, kun lappu laitettiin jo luukulle. Uutinen tuntuu tulleen myös täysin yllätyksenä studiolle. Vielä vuosi sitten Xboxin Aaron Greenberg kuvaili Hi-Fi Rushia näin:

"Hi-Fi RUSH was a break out hit for us and our players in all key measurements and expectations. We couldn’t be happier with what the team at Tango Gameworks delivered with this surprise release."

Juu, että oli onnistuminen kaikilla avainmittareilla. Erikoinen tapa kiittää Xboxille kohtalaisen harvinaisia palkintoja pokannutta studiota siitä, että suunnittelivat jatko-osaa tuolle onnistumiselle. Ei voi ymmärtää.

Viime vuonna Jim Ryan totesi Game Passista julkaisijoiden kanssa keskusteltuaan niin, että "julkaisijat vihaavat sitä, koska GP on pelien arvoa tuhoava". No silloin ehkä tuntui siltä, että tässä vähän rajummin sanotaan kaverista, mutta onhan tuossa järkeä kyllä. MS on toisaalta ihan itse ajanut itsensä siihen tilanteeseen, että se istuu järjettömällä rahamäärällä kaapatun pelisarjamäärän päällä ja pohtii, että pitäisikö näistä nyt luopua ensisijaisesti kuukausihintaan vai perinteisemmällä myynnillä, yksinoikeutena vai kaikille tarjoten. Vaakakupissa kuitenkin painaa se GP:n oletettu lupaus tiettyjen pelien julkaisusta heti julkaisupäivänä ja toisaalta pukumiesten kyltymätön himo tehdä tulosta osakkeenomistajien iloksi.

Eniten tässä omituisessa sekasotkussa arveluttaa kuitenkin sen vaikutukset koko pelialalle, kun MS sattuu kuitenkin olemaan mammutti täysin omassa mittaluokassaan.

Käytännössä koko "saavuttanut miljoonia pelaajia" ilmoituksilta on lähtenyt tyylikkäästi pohja tässä ajan mittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ghostwire nähtiin tosiaan Sonyn alustalla koska ajallinen yksinoikeus soppari joka oli olemassa ennen studion ostoa.

Ja se ei myynyt erityisen vahvasti. Eli voisiko olla, että peli ei vain yksinkertaisesti ollut sellainen peli, jonka kuluttajat haluavat ostaa?

Eikös se melkoista uskottelua ole että eka puhutaan varmana että vain "Gaas" julkaisut ja kohta ei olekkaan ja pelaajaluvut eivät olleetkaan saavutettu silloin kuin piti.

Suosittelen lukemaan viestit vielä kertaalleen (ehkä selvinpäin), niin ehkä se auttaa.

Joka tapauksessa, vielä kerran, se että en usko Microsoft Gamingin luopuvan KAIKISTA yksinoikeuksista konsoleilla ei tarkoita, että uskon vain GaaS-pelien olevan jatkossa myös muilla konsoleilla. Tätä ei voi enää selvemmin kirjoittaa.
 
Ja se ei myynyt erityisen vahvasti. Eli voisiko olla, että peli ei vain yksinkertaisesti ollut sellainen peli, jonka kuluttajat haluavat ostaa?



Suosittelen lukemaan viestit vielä kertaalleen (ehkä selvinpäin), niin ehkä se auttaa.

Joka tapauksessa, vielä kerran, se että en usko Microsoft Gamingin luopuvan KAIKISTA yksinoikeuksista konsoleilla ei tarkoita, että uskon vain GaaS-pelien olevan jatkossa myös muilla konsoleilla. Tätä ei voi enää selvemmin kirjoittaa.

Näin :) toivottavasti nyt on parempi. Tummensin ne sinun tekstit jos et hoksannut(välttämättä) mutta jatketaan näillä kohti sitä parempaa.
 
Näin :) toivottavasti nyt on parempi. Tummensin ne sinun tekstit jos et hoksannut(välttämättä) mutta jatketaan näillä kohti sitä parempaa.
Mutta sinunkin näkemyksesi asiassa perustuu vain huhuihin, sekä siihen mitä sinä itse vastaavasti uskot. Miten sinun näkemyksesi on jotenkin parempi? Sanoisin, että näkemys, joka ei perustu huhuihin, vaan siihen mitä faktoja on sinänsä tällä hetkellä tiedossa ja sitten sen lisäksi omia näkemyksiä lisätään vielä näistä faktoista tehdyn oman päättelyn kautta, on varteenotettavampi skenaario kuin huhujen pohjalta tehdyt omat päätelmät. Mutta joka tapauksessa asiat, jotka ovat tulevaisuuden spekulointia, ovat aina vahvasti uskomuksia. Kukaan ei ole sinänsä tässä vaiheessa oikeassa.
 
Mutta sinunkin näkemyksesi asiassa perustuu vain huhuihin, sekä siihen mitä sinä itse vastaavasti uskot.

Ja siis tekisi hiukan loogisemman tästä keskustelusta, jos olisin joskus ilmoittanut tämän olevan jotain muuta kuin omaa spekulointia, omiin ihan auki kirjoitettuihin näkemyksiin perustuen.
 
Sarah Bond on jälleen kerran toistellut kaikkien MS:n pelien olevan tulossa Game Passiin jatkossakin:

Transcribed by XboxEra, Bond said, “And the last piece is about game pass. We know our core users love game pass, game pass is a gaming subscription, you get a whole portfolio of games, but importantly you get every single one of the games we build day one in game pass. And the quality and the breadth of those games has only been going up over time. And you’re going to see some more really big games going into Game Pass later this year.”

Dina: “From Activision’s portfolio or?”

Sarah: “Across the whole slate, across the whole slate, you’re going to see some really amazing things. And keeping that as something that is really special for Xbox players is central to us.”



Luonnollisesti tämä ei tietenkään lopeta huhuja, mutta laitetaan nyt kuitenkin tähän ketjuun, kun aihetta on sivuttu hiljattain.
 
Luonnollisesti tämä ei tietenkään lopeta huhuja, mutta laitetaan nyt kuitenkin tähän ketjuun, kun aihetta on sivuttu hiljattain.
Jos tämä lopettaisikin huhut siltä osin, että tuleeko kaikki Microsoftin pelit jatkossakin julkaisupäivänä Game Passiin, niin kyllähän tämä vähintäänkin heittää bensaa liekkeihin "nouseeko tästä syystä Game Passin hinta?" -spekulaatioille.
 
Ei nämä huhut lopu, kun twitteri on tuo uutislähde. Reforgegaming, Dreamcastcuy ja MBG kun ovat nuo uutisten tuottajat niin jälki on sen mukaista.
Pelijournalismia parhaimmillaan twitterit ja youtubet:D. Kukaan välitä tarkistaa faktoja tai edes mainitse että nämä on vain huhuja eikä myöskään korjailla jälkikäteen vääriä tietoja. Harvalla taitaa edes olla medialukutaitoa edes sen vertaa että osais nyt nämäkin heput ottaa ihan viihteenä.

Tässä eiliseltä bloombergin haastattelu
 
Viimeksi muokattu:
Ei nämä huhut lopu, kun twitteri on tuo uutislähde. Reforgegaming, Dreamcastcuy ja MBG kun ovat nuo uutisten tuottajat niin jälki on sen mukaista.
Pelijournalismia parhaimmillaan twitterit ja youtubet:D. Kukaan välitä tarkistaa faktoja tai edes mainitse että nämä on vain huhuja eikä myöskään korjailla jälkikäteen vääriä tietoja. Harvalla taitaa edes olla medialukutaitoa edes sen vertaa että osais nyt nämäkin heput ottaa ihan viihteenä.

Tässä eiliseltä bloombergin haastattelu

Ovat kyllä sellaisia jätesankoja nuo kaikki somekanavat käytännössä, että tuppaa kuvottamaan vähän enemmänkin. X/Twitter nyt on toki sontaläjänä aikalailla omassa kastissaan. Mutta aiemmin jotenkin kohtuullisena somepaikkana kokemani YouTube on kyllä nykyään melkoinen kaatopaikka myöskin. Yhä vähemmän jaksan sieltäkään mitään enää katsoa, kun on sellaista öyhöttämistä sekä huhujen ja provojen kautta omaa kanavaansa esiin tuovaa tolloa alusta pullollaan. Ei jaksa vaan tuollaisia ollenkaan. Varmaan olen sitten liian vanha setämies sellaiseen, tai jotain…
Jos tämä lopettaisikin huhut siltä osin, että tuleeko kaikki Microsoftin pelit jatkossakin julkaisupäivänä Game Passiin, niin kyllähän tämä vähintäänkin heittää bensaa liekkeihin "nouseeko tästä syystä Game Passin hinta?" -spekulaatioille.
No jos nousee, niin sitten se vaan nousee. On siellä aika kovasti rahaa laitettukin repertuaarin laajentamiseen, joten ainakin itselläni on valmiudet maksaa selvästi enemmänkin kuukausittain. Toki odotan juurikin silloin saavani edelleen kaikkien MS:n studioiden pelit julkaisussa pelattavaksi, ja etteivät ne Game Passista myöskään poistu, ellei jotain erityisiä lisenssien aiheuttamia syitä sitten joskus aikojen päästä tule, kuten joissakin vanhemmissa Forza-peleissä ainakin on tähän mennessä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Activision ilmoitti myös uudesta AAA-studiosta (joka ei myöskään ilmeisesti ole CoD-tehdas), hyviä uutisia näinä aikoina:

Hyviä, ellei loistavia uutisia. Tosin samalla harmittaa Tangon ja Arkane Austinin kohtalot entistä enemmän. Toki vaikka nämä ovat kaikki Microsoftin alla, niin Bethesda ja Activision toimivat kuitenkin sen verran itsenäisinä pelitaloinaan, että vaikka toisesta vähennetään porukkaa, niin toinen voi kasvaa. Activision varsinkin tarvitsee jotain muuta kuin vain Codia Codin perään ja tätähän Phil Spencer joskus kaupan julkistuksen aikoihin jutteli, että päästäisiin tekemään jotain muutakin.
 
Viimeksi muokattu:
Activision varsinkin tarvitsee jotain muuta kuin vain Codia Codin perään ja tätähän Phil Spencer joskus kaupan julkistuksen aikoihin jutteli, että päästäisiin tekemään jotain muutakin.

Toys for Bob tosiaan ainakin pääsee, kun itsenäistyessään pääsevät toteuttamaan itseään Microsoft julkaisijana/rahoittajana, eivätkä joudu enää CoD-kaivoksilla louhimaan.

Microsoftin viestinnän perusteella en usko Call of Dutyyn panostettavan nähtyä vähemmän, mutta toivottavasti tosiaan myös niitä uusia tuulia haistelevat, kuten tässä kohtaa selvästi tekevätkin. Uudet IP:t on isompi riski, mutta ilman niitä ala ei kehity.
 
Ylös Bottom