Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Darkest Dungeon

  • Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä

OK

Well-Known Member
Wallpaper_bg-1024x576.jpg


Kehittäjä: Red Hook Studios
Julkaisija: Red Hook Studios
Alustat: PC (1.19.2016), PS4/Vita (27.9.2016), iPad (2016), Switch (2017-2018?)
Hinta: 22,95€
Genre: Vuoropohjainen strategiapeli
Pelimuodot: Yksinpeli
Kotisivut: www.darkestdungeon.com
Muuta: Kickstarter, Steam
Arvostelut: OpenCritic

Darkest Dungeonin olemassaolo tuli noteerattua Nelinpelin varaslähdön kautta ja 50 minuutin katselun jälkeen oli myyty fiilis. Kyseessä on pienen tiimin työstämä vuoropohjainen strategiapeli johon on ympätty roolipeli, roguelike ja dungeon crawl elementtejä. Lisäksi olennaisessa osassa toimii mm. XCOM:sta tuttu permadeath. Taisteluissa kaatuneet taistelijat pysyvät kuolleina ja tästä huolehtii pelin taustalla pyörivä autotallennus. Jälkikäteen kuolleita sankareita voi muistella hautausmaan puolella, jonka jälkeen tarina jatkuu avuttomilla hahmoilla. Tyrmien koluamisen jälkeen palataan takaisin omaan kylään, jota on mahdollista kehittää olettaen että resursseja löytyy tarvittava määrä. Sama pätee myös hahmoihin, joita voi kehittää kykyjen ja varusteiden avulla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Darkest Dungeon

Mikä on tämän pelin tilanne konsoleilla nykyään? Wikipedian mukaan on Vitalle ja PS4:lle, mutta ei löydy Storesta.

E: On kyllä Steamissa tarjouksessa. 11.99e maanantaihin asti. 19.99e normihinta.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Mikä on tämän pelin tilanne konsoleilla nykyään? Wikipedian mukaan on Vitalle ja PS4:lle, mutta ei löydy Storesta.

Darkest Dungeon on edelleen kehityksessä. PS4 ja Vita versioille ei ole annettu tarkkaa julkaisupäivää. PC julkaisun on tarkoitus tapahtua loppuvuodesta, mutta en tiedä toteutuuko tämä. Keväällä studio lisäsi peliä vaikeuttavan corpse -mekaniikan, josta edelleen osa pelaajakunnasta nurisee Steamin foorumeilla. Kommentit ovat luokkaa: "this was the world's best game, now this is absolute garbage."

E: On kyllä Steamissa tarjouksessa. 11.99e maanantaihin asti. 19.99e normihinta.
Mielestäni kelpo hinta. Itse ostin puoleen hintaan touko-kesäkuussa ja peli vaikutti varsin hyvältä (Steamin pelikello näyttää 40h). Tämän sanottua odottaisin ehkä lopullista tuotetta ja mieluiten Vita -versiota.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Mitäs se corpse-mekaniikka tekee?

Tämä kiinnostaa siksi, että iso osa Vitan roguelikeistä näyttää enemmän tasohyppelyiltä rogue-elementeillä. Eikä sekään ole välttämättä huono asua, mutta alkaa jo tulla korvista nämä retroloikat, joissa pitää väistellä kahta tusinaa lentävää tulipalloa tai piikkiä ja samalla koettaa kerätä aarteita ja listiä öttiäisiä.

Tämän pelin trailereissa ei paljon hypitä ja se olisi tervetullutta vaihtelua. Ostaisin muuten Steamista, mutta tällä hetkellä PC-pelaaminen tapahtuu vain kaverin luona.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Mitäs se corpse-mekaniikka tekee?
Corpse -mekaniikan myötä vihollisen ruumis jää taistelukentälle. Osa vanhasta pelaajakunnasta nosti huomattavan melun, sillä he kokivat tämän sotkevan heidän tapaa pelata peliä. Itse en kuulu tähän ryhmään, sillä koen mekaniikan tuovan lisää ajateltavaa: joko sinun täytyy ennakkoon päättää missä järjestyksessä tapat viholliset (etteivät ruumiit ole myöhemmässä vaiheessa tiellä) tai otat ryhmään mukaan esim. okkultismiin perehtyneen hahmon, joka vaivatta poistaa kaikki kaadetut viholliset taistelusta. Harmillisesti valitus edelleen jatkuu ja voin vain kuvitella, miten paljon tämä on hidastanut pelinkehitystä. Etenkin kun Darkest Dungeonista löytyy ihan oikeitakin puutteita, mihin tulisi käyttää aikaa. Tämän takia suhtaudun skeptisesti, sillä lopputulos voi hyvinkin olla kohtalaisen ja susisurkean välimaastossa jos kehittäjät yrittävät miellyttää jokaista pelaajaa, mikä on ainakin tähän asti ollut heidän tavoitteensa.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Pitkään pähkäilin tämän hankkimista ja nyt kun se tuolla Steamissa oli -40% alennuksessa, niin oli pakkoa tarttua.

Ainakin ekan kymmenen tunnin perusteella tämä vaikuttaa suht mainiolta tekeleeltä. Juuri äsken kävi aika perinteiset, kun kokeilin neljällä tason kolme jampalla pistellä örkkiä ja ihmistä pinoon (tason kolme seikkailu). Kaksi taistelua ja kolme noista kuoli. Abandon Quest ja peli kiinni. Täytyy taas huomenissa kokeilla uudelleen. Muutenhan tuo ensimmäinen pelikerta on aika paljon sellaista kaiken mahdollisen kokeilemista. Sitten jatkossa tietää, milloin kannattaa lähteä pieksemään bosseja saastaisiin tyrmiin.

Eli ainakin alkuun tuntuu haastetta riittävän, mikä ei ole ollenkaan huono juttu. Toivottavasti tästä piisaa vielä lukuisia pelitunteja, eikä kyllästyminen iske, mikäli peli alkaa toistaa liikaa itseään. Saa nähä.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Juuri äsken kävi aika perinteiset, kun kokeilin neljällä tason kolme jampalla pistellä örkkiä ja ihmistä pinoon (tason kolme seikkailu). Kaksi taistelua ja kolme noista kuoli. Abandon Quest ja peli kiinni. Täytyy taas huomenissa kokeilla uudelleen.
Hah :A tuttu fiilis. Tuli myös itse huomattua, kuinka korkeamman tason tyrmät ovat aluksi hyvin haastavia. Mutta kyllä nämä muutaman kerran jälkeen alkavat sujua huomattavasti paremmin, kun saat päivitettyä paremmat haarniskat, aseet ja kyvyt hahmoille.

Muutenhan tuo ensimmäinen pelikerta on aika paljon sellaista kaiken mahdollisen kokeilemista.
Sitä pelikertaa odotellessa kun vastaan tulee huone, missä on punertava timantti lyhdyn päässä :rolleyes:
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Vasta tänään tuli havahdettua, että pelihän on nyt virallisesti julkaistu. En ole vielä ehtinyt testata lopullista versiosta, mutta arvostelut ainakin vaikuttavat lupaavilta:


Game Informer: 9/10
Darkest Dungeon is an incredible take on the classic dungeon crawl. The game brings Lovecraftian lore to new heights with cool classes, powerful narration, stylish art, and addictive gameplay that will keep you crawling back to battle slithering monstrosities even as your favorite heroes become corpses.
USgamer: 9/10
I can't say enough nice things about Darkest Dungeon. Its presentation is brilliant, its systems are smart and well-constructed, and it does a lot to subvert what we should expect from the average dungeon crawler. For a game built around slowly grinding up multiple parties of adventurers, it's remarkable how fresh it can feel even after more than 50 hours. It's only January, but Darkest Dungeon is already one of my favorite games of the year.
The Escapist: 8/10
Darkest Dungeon will kill your party, drive you insane, and leave you a gibbering mess at the Sanitarium. Yet it's so compelling and rewarding at the same time, you won't be able to resist diving back in for one more quest.
Hardcore Gamer: 8/10
Darkest Dungeon is difficult, but not because its systems are unclear or unfair. In fact, the richness and complexity of its mechanics are miraculously transparent. What makes Darkest Dungeon challenging is balancing and equipping a party and the essentially unpredictable nature of the dungeons and combat. The art style — hand-drawn and evocative, with just enough effective animation to keep things interesting without adding overwhelm to the already busy nature of the action — is beautiful, and its music and stentorian narration are perfectly in sync with the characters. The whole enterprise is polished and a lot of fun.


Early Access versiota tuli pelattua viime vuonna yht. ~80 tuntia ja nopean lukaisun perusteella yläpuolen arvostelut kuvastavat aika hyvin omia mietteitä pelistä. Tosiaan peli on todella ankara pelaajaa kohtaan, mutta toisaalta myös reilu. Jokainen epäonnistunut matka ja kuolema on mennyt omaan piikkiin, jonka takana on monesti ollut liiallinen optimismi ja/tai periksiantamattomuus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Darkest Dungeon

Jokin aika sitten uskalsin astua ensimmäisen kerran varsinaiseen Darkest Dungeoniin ja oli tämä kyllä huikea kokemus. Uuvuttavan tarpomisen jälkeen kohtasin lopulta loppupomon. Olin hieman pettynyt kyseisen hahmon ulkoasuun, mutta haaste oli ainakin kohdallaan. Siinä missä muiden alueiden (Ruins, Warrens, Weald ja Cove) 3. tason pomot olivat kohtuullisen helppo listiä - oli DD:n pomotaistelu täysin eri luokkaa. Neljästä sankarista kaksi menehtyi (toinen sydänkohtaukseen ja toinen verenvuotoon). Selviytyneistä sankareista Okkultistilla HP oli 0 ja Crusaiderilla 2. Lisäksi stressitaso oli kummallakin lähes 200. Toisin sanoen voitto ei olisi voinut mennä enää tiukemmaksi.

Näytä liitetiedosto 15301

En tiedä löytyykö muilla enää kiinnostusta peliä kohtaan, mutta sen vinkin annan ettei kannata lukea Wikistä ennakkoon tietoa viimeisestä alueesta. Kokemus on hyvin erilainen jos lähtee ns. sokkona tähän matkaan ja tämän myötä tyrmän suorittaminen saa aikaa entistä suuremman voittajafiiliksen. Meikäläisellä sydän hakkasi melko kovaa pelin viimeisillä minuuteilla, vaikka kyseessä onkin vuoropohjainen peli.

Vielä seuraavan parin päivän ajan peliä myydään 19,95 euron hintaan, jonka jälkeen myyntihinnaksi tulee 24,95€. Kannattaa ehdottomasti testata.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Jokin aika sitten uskalsin astua ensimmäisen kerran varsinaiseen Darkest Dungeoniin ja oli tämä kyllä huikea kokemus.

En tiedä löytyykö muilla enää kiinnostusta peliä kohtaan, mutta sen vinkin annan ettei kannata lukea Wikistä ennakkoon tietoa viimeisestä alueesta.

Kyllä kiinnostaa. Kun en itse ole päässyt pelaamaan (Vita-julkaisua odotellessa), niin ei välttämättä ole kovin paljon annettavaa keskusteluun. Tämä ketju pitää aina katsastaa, kun on tullut uusia viestejä.

Pelin tyyli kolahti kovaa jo silloin kuin trailerin näin. Synkkää fantasiaa ei ole liiaksi tarjolla. Onhan Warhammer Fantasy Battle ja Mordheim, mutta näidenkin osalta se on jäänyt vain taiteen ihasteluksi. Olen sen verran huono maalaamaan figuja.

Onko peli muuttunut merkittävästi nyt kun se on oikeasti valmis? Silloin Steam-tarjouksen aikaan oltiin ymmärtääkseni betassa tai öörli äksessissä.

Onko tullut esimerkiksi uusia hahmoja, joilla pelataan ihan eri tyylillä? Mitä mieltä olet, tuleeko peliä pelattua sen jälkeen kun se on mennyt läpi?
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Kyllä kiinnostaa. Kun en itse ole päässyt pelaamaan (Vita-julkaisua odotellessa), niin ei välttämättä ole kovin paljon annettavaa keskusteluun. Tämä ketju pitää aina katsastaa, kun on tullut uusia viestejä.

Pelin tyyli kolahti kovaa jo silloin kuin trailerin näin. Synkkää fantasiaa ei ole liiaksi tarjolla. Onhan Warhammer Fantasy Battle ja Mordheim, mutta näidenkin osalta se on jäänyt vain taiteen ihasteluksi. Olen sen verran huono maalaamaan figuja.

Tyyli on tosiaan aivan huikea. Visuaalisen toteutuksen ohella suuri kiitos kuuluu narraattorille jonka kommentit aina pistää hymyilyttää, vaikka one-linerit onkin tullut kuultua useaan otteeseen.

Onko peli muuttunut merkittävästi nyt kun se on oikeasti valmis? Silloin Steam-tarjouksen aikaan oltiin ymmärtääkseni betassa tai öörli äksessissä.

En pelannut Early Accessin viimeisimpiä (=marras-joulukuun) versioita, mutta omasta mielestäni valmis versio ei eroa merkittävästi kesän ja syksyn aikaisista EA -versioista. Joulukuussa studio lisäsi yhteisön luoman mini-pomon (The Collector) ja sekä rivivihollisen (Madman), jotka näin vasta nyt viime viikolla. Kumpikin on ollut hyvä lisä jo valmiiksi kattavaan viholliskaartiin. Lisäksi samoihin aikoihin julkaistiin yhteisön luoma sankari, Abomination, johon ei päde perinteiset kykyrajoitukset. Normaalisti jokainen sankari omaa seitsemän kykyä, joista pelaaja voi valita max. neljä. Sen sijaan Abomination voi käyttää koska tahansa jokaista hahmon seitsemää kykyä transformaation kautta. Varjopuolena on se, että muodon muuttaminen stressaa muita ryhmäläisiä ja samalla debuffaa hahmoa.

Kaikkiaan muutokset ovat pitkälti olleet pelin tasapainoon liittyviä. Esim. nykyisellään pelin 14 hahmoluokasta jokainen on hyödyllinen eikä kukaan tunnu olevan peliä rikkovan ylivoimainen. Näin ei voinut todeta kesällä 2015*. Vielä puoli vuotta sitten turvauduin pitkälti vain muutamien hahmoluokkien käyttämiseen. Yleensä ryhmäni koostui seuraavanlaisesti:

a) Plague Doctor + Vestal + Crusader + Crusader, tai
b) Occultist + Hound Master + Hound Master + Bounty Hunter

Nyt kuitenkin valmiin version myötä myös muut hahmot tuntuvat valideilta vaihtoehdoilta. Ylipäätään on todettava, että studio on tehnyt harvinaisen hyvää työtä eri sankareiden suhteen, sillä tehokkaita ryhmäkombinaatioita löytyy lukuisa määrä. Aiemmin mainittu Abomination sekoittaa pakkaa mukavasti, sillä uskonnolliset sankarit (tähän lukeutuu mm. pelin kiistatta paras parantaja, Vestal) eivät suostu samaan ryhmään kyseisen hahmon kanssa.

* Spoilerin takia videota ei kannata katsoa loppuun asti.

Onko tullut esimerkiksi uusia hahmoja, joilla pelataan ihan eri tyylillä?

Abominationin lisäksi studiolla on tavoitteena julkaista uusi pelattava hahmo maaliskuussa:

"March 8th Update: Town Events, the Merchant, and the Musketeer (Adventurer Tier Kickstarter reward class). Circle your calendar–these new features are planned for that day!"

Tosin tämän enempää ei tiedetä hahmosta ja alustavan tiedon perusteella tämä annetaan vain tietyille Kickstarter lahjoittajille.

Mitä mieltä olet, tuleeko peliä pelattua sen jälkeen kun se on mennyt läpi?

Riippuu täysin pelaajasta. Omalla kohdalla pelasin ~80 tuntia Early Accessia ja tällä hetkellä olen upottanut ~30 tuntia valmiiseen versioon. Tästä huolimatta olen edelleen koukussa. Alunperin ajattelin, josko tämä olisi hyvä lämmittelypeli XCOM 2:sta ajattelen, mutta nykyisellään en näe mitään tarvetta ostaa XCOMin jatko-osaa heti julkaisussa, ehkä sitten joskus kesällä. En ole vielä läpäissyt tarinaa, mutta lukeman perusteella tämän jälkeen avautuu New Game+ pelitila, jonka myötä:

- peli alkaa kokonaan alusta
- viholliset ovat haastavampia
- tarina tulee läpäistä 91 viikossa
- pelaaja saa menettää korkeintaan 13 sankaria

50/50 tartunko tähän vai aloitanko pelin alusta ns. perus vaikeustasolla. Se on kuitenkin varma ettei pelaamiset jää tähän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Darkest Dungeon

Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja näin tapahtui eilen illalla. Seuraavaksi mietteitä pelistä.

Tosiaan tarinan kolme viimeistä tehtävää tuli rykäistyä eilen illalla läpi yhdellä, noin neljän-viiden tunnin istumalla. Kaikkiaan oma aika pelin äärellä aina vain parani mitä pidemmälle pääsin. Julkaisun aikaan koin pelin olevan 4/5 arvoinen tekele. Nyt kuitenkin viimeisen reilun viikon aikana omat fiilikset ovat muuttuneet melkoisesti. Käänteentekevä hetki oli kun sain suoritettua kaikki Darkest Dungeon tyrmät. Jos tältä istumalta pitäisi mainita viime vuosien TOP 3 ikimuistoisinta loppuhetkeä peleissä olisi lista seuraavanlainen:

1) The Last of Us
...
2) The Walking Dead: Season 1
3) The Darkest Dungeon

Tietenkään tämän pelin kohdalla ei kannata odottaa emotionaalisesti vaikuttavaa lopetusta. Tässä tapauksessa kehittäjät selkeästi leikittelivät pelaajien odotuksilla, mikä teki kokemuksesta muistettavan. Sen enempää menemättä yksityiskohtiin viimeisen ~20 minuutin ajan meikäläisellä oli kokoajan poikamainen virne päällä. Toki kaikki eivät ole lämmenneet lopetukselle. Jos toiveena on kokea XCOM 2012:n kaltainen lopputehtävä, joka on sekä kestoltaan että vihollisten lukumäärältään massiivinen, ei Darkest Dungeonin napakka päätös varmasti lämmitä mieltä. Itselle tämä kuitenkin kolahti, sillä alunperin omat odotukset olivat aivan toisenlaiset. Pelin lopusta pitäneet ovatkin kuvailleet jälkikäteen viimeisen alueen tyrmien kokonaisuutta psykologisena taisteluna, mikä onkin osuvasti sanottu.

Luultavasti olen tehnyt karhunpalveluksen ja jälkikäteen monet kokevat pelin hyvinkin keskinkertaiseksi kaiken tämän vouhotuksen jälkeen. Mutta tosiaan omaan makuun tämä on ollut syntisen hyvä kokemus. Muutama ongelmallinen seikka löytyy, jotka mahdollisesti ovat deal breakereita muutoin pelistä kiinnostuneille. Ensinnäkin hahmoja ja resursseja täytyy grindata. Itseä kyseinen seikka ei häiritse, mutta voin kuvitella etteivät kaikki syty tähän. Toinen ongelmallinen piirre löytyy viimeisen alueen pelimekaniikasta. Hyvin mietoa spoileria:

Sankarit voivat suorittaa vain yhden Darkest Dungeon tyrmän, jonka jälkeen voit enää käyttää näitä perus alueissa jotka ovat Ruins, Weald, Warrens ja Cove. En keksi ainuttakaan järkevää syytä, miksi studio on päätynyt tähän ratkaisuun.
Jos XCOM, Invisible Inc. sekä muut vuoropohjaiset strategiapelit iskevät makuhermoon suosittelen nappaamaan Darkest Dungeonin. Ja jos jossain kohtaa tulee seinä vastaan kannattaa laittaa viestiä ketjuun ja kysyä apua. Kuten aiemmin totesin pelaajan kohtaamat epäonnistumiset menevät pitkälti aina omaan piikkiin. Muutaman kerran olen hämmästellyt, kuinka osa pelaajakunnasta omistaa täysin eri version. Ei ole lainkaan harvinaista lukea keskusteluja, missä pelaajat ovat todenneet "pelin huijaavan" ja kuinka "voitot/tappiot ovat kiinni tuurista". Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. En kiellä etteikö Darkest Dungeon olisi haastava, mutta tästä huolimatta peli tarjoaa kaiken tarvittavan tiedon nähtäville, jotta pelaaja pystyy kehittämään omaa pelaamista. Jos viholliset aloittavat aina ensiksi vuoron = tarkista mikä on sankareiden nopeus ja tee tarvittavat muutokset (esim. ota mukaan helyjä, jotka nostavat hahmojen nopeutta). Jos vihollisilla on tapana yllättää sankarit = tarkista mikä on soihtumekaniikan vaikutus. Jne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Darkest Dungeon

Peli on saanut viimein julkaisupäivän konsoleille, 27.9.

Taidan hyödyntää plussalaisten ennakkotilaushinnan.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Varoituksen sana niille jotka ovat kallistumassa konsoliversioon. Nähtävästi PS4:lla ja Vitalla käyttöliittymä on todella vaikeaselkoinen. Katselin hetki sitten Giant Bombin UPF osiota, jossa GB miehistö oli suht ulkona miten peliä pelataan. Tosin se on sanottava että Jason Oestreicherilla oli osansa tässä, sillä mies viljeli misinformaatiota vasemmalta & oikealta sen minkä kerkesi. Silti tämä ei poista sitä faktaa että käännös on surkeasti tehty.

Kannattaa ehdottomasti napata PC -versio, jos peli kiinnostaa.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Varoituksen sana niille jotka ovat kallistumassa konsoliversioon. Nähtävästi PS4:lla ja Vitalla käyttöliittymä on todella vaikeaselkoinen. Katselin hetki sitten Giant Bombin UPF osiota, jossa GB miehistö oli suht ulkona miten peliä pelataan. Tosin se on sanottava että Jason Oestreicherilla oli osansa tässä, sillä mies viljeli misinformaatiota vasemmalta & oikealta sen minkä kerkesi. Silti tämä ei poista sitä faktaa että käännös on surkeasti tehty.

Kannattaa ehdottomasti napata PC -versio, jos peli kiinnostaa.
Aika helposti kyllä oppi, enempi hampaiden kiristymistä aiheutti tämä kirottu joka muuttuu ihmissudeksi kaataen välillä koko pelin. Yleensä kun sen vuoro tuli lyödä heitti huudossaan erroooor ja peli kaatui.
Mutta nyt 15 luolaa takana ei ole kaatunut että kaiketi riippui enempi kuitten ja tähtien asennosta.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Kieltämättä alkuun tuo konsolikäyttöliittymä vaikutti aika sekavalta, eikä tilannetta helpottanut kunnollisten ohjeiden puute, mutta nopeasti sen kuitenkin oppi.

Nyt on muutama tunti pelailua takana ja hyvältä peliltä vaikuttaa. Etenkin mielenterveys ja sen järkkyminen tekee pelistä kiinnostavan. Mukava saada myös konsoleille tällaisia pelejä ainaisten ADHD-räiskintöjen vastapainoksi.

Polttopuihin en ole vielä törmännyt eikä näin ollen leiriintyminen ole onnistunut. Oletan että puuta löytyy myöhemmin, vai olenko missannut jotain?
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Polttopuut saat automaattisesti inventoryyn, kun luolaston pituus on mediumista ylöspäin.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Tuli otettua ekat tyypit tänään ja vähän pihalla systeemeistä. Rohkeasti kuitenkin eteenpäin vaan ja hyvinhän nuo ekat luolastot menivät. Vuoropohjainen mättö tuntuu tosi hyvältä ja sellainen kiva pelon tunne on jatkuvasti läsnä. Mitään katastrofeja ei vielä sattunut eikä kuolemiakaan ja toistaiseksi vahingot ovat olleet hyvin minimoitavissa.

Ulkoasulle annettava erityismaininta, tosi upea graafinen tyyli on sekä näyttävä että tunnelmallinen. Käyttiksestä tosin risuja, napit aika hukassa alkuun ja teksti on pahuksen pientä.

Naurahdin, kun bordelliin "lepäämään" laittamani parantaja naikkonen heitteli kommenttia mm. ettei ole niin notkea ja taisi saada juuri venähdyksen. Ei ole ihan perheen pienimpien peli tämä.
 
Vastaus: Darkest Dungeon

Tuli ennakkotilattua tämä, vaikka löytyy myös Steamista. Muutaman tunnin tullut hakattua PS4:lla, Vita-versio vielä korkkaamatta, ja omasta mielestäni tehty loistavaa työtä pelin konsoliversion kanssa. Käyttöliittymä siis ei itselleni tuota ongelmia.

Alkuun ongelmia tuotti pelin jatkuva kaatuminen, johon pelintekijät tarttuivatkin heti ja korjasivat uusimmalla päivityksellä. Ainakaan itselläni peli ei enää ole kaatuillut, vaikka pari tuntia putkeen tuli hakattuakin. Aikaisemmin kaatuili lähes aina tyrmään mentäessä.

Mutta, loistava peli ja suosittelen lämmöllä! Itse vannoutuneena Lovecraft-fanina rakastan tätä peliä.
 
Ylös Bottom