Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 24

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
1713175316237.png

Nimi: F1 24
Kehittäjä: Codemasters
Julkaisija: EA
Alustat: Xbox Series X|S, Xbox One PS5, PS4, PC
Lajityyppi: autopeli
Julkaisu: 31.5.2024, Championship Edition 28.5.2024
Kotisivut: https://www.ea.com/games/f1/f1-24

Get ready to ignite your passion for racing and get closer to the grid like never before with EA SPORTS™ F1® 24, the official video game of the 2024 FIA Formula One World Championship™. Unleash Your Champion in pursuit of a legacy-defining F1® Career, and feel at one with the car with the latest handling and physics, powered by EA SPORTS Dynamic Handling.

Key features:
  • Unleash Your Champion — Discover the all-new Driver Career mode with new gameplay rooted in the sport.
  • EA SPORTS™ Dynamic Handling — Get to grips with more authentic handling. The latest physics gives you more control over how your personal driving style impacts your car’s performance and race strategy.

Uusi kausi, uusi virallinen F1 -peli. Tämä on joka vuosi omalla kohdalla yksi vuoden odotetuimmista julkaisuista, vaikka onkin vaan vuosipäivitys. Isot odotukset johtuvat siitä, että peli kerää vuodesta toiseen isoimpia peliaikoja tässä huushollissa. F1 23 on jauhettu taas kerran tasaisesti koko vuosi peliajan huidellessa 170 tunnin paremmalla puolella. Onlineliiga on parasta hupia ikinä.

Tämän vuoden painoksessa eniten kiinnostusta herättää tuo dynaaminen ajomalli. Jos ovat oikeasti onnistuneet siinä, että auton säädöt, jarrutukset, ratin sulava/aggressiivinen käyttö mutkissa, renkaan kuluma ynnä muu vastaava vaikuttaa merkittävämmin ajomalliin kuin nyt, niin olen iloisesti yllättynyt. F1 23:n ajomalli on jo tosi hyvä, mutta kisan aikana tapahtuvaa ajomallin ja auton tuntuman muutosta voisi vielä parantaa. Ja olisihan sekin kiva että ei tarvitsisi niin sanotusti sopeutua pelin yhteen ja ainoaan nopeaan ajotapaan, vaan olisi mahdollista ajaa enemmänkin eri tavoin kuin nyt ja voisi silti olla nopea.

Ehkä silti tärkeintä on etteivät nyt vaan riko pidon katoamisen tuntumaa kuin ajaa ilman luistonestoa. Se oli aika huono F1 22:ssa, kun taas F1 23:ssa se on hyvä.

 
En oo ite mukana betatestissä, mutta mitä sieltä kuullut kokemuksia, niin ajomalli on tosiaan jonkin verran muuttunut ja on dynaamisempi. Varsinkin jarrutuksista puhuivat että on hyvin erilaista ja haastavaa. Pelissä on myös ilmeisesti nyt mukana flatspotit, eli lukkojarrutuksista aiheutuvat kuluneet kohdat ja renkaat voi mennä rakkuloille jne. Yleisesti moni kyl sanonu että tuntuu oudolta ja huonolta ajaa, mut toki vasta beta kyseessä ja setupit varmasti vielä mitä on tässä vaiheessa.

ERS on myös muuttunut, ja on monipuolisempi mitä aiemmin. Ainaki itsestä muutokset kuulostaa hyvältä. Toivottavasti nyt myös My Team ja Ura on kehittyny johonkin suuntaan.
 
En oo ite mukana betatestissä, mutta mitä sieltä kuullut kokemuksia, niin ajomalli on tosiaan jonkin verran muuttunut ja on dynaamisempi. Varsinkin jarrutuksista puhuivat että on hyvin erilaista ja haastavaa. Pelissä on myös ilmeisesti nyt mukana flatspotit, eli lukkojarrutuksista aiheutuvat kuluneet kohdat ja renkaat voi mennä rakkuloille jne. Yleisesti moni kyl sanonu että tuntuu oudolta ja huonolta ajaa, mut toki vasta beta kyseessä ja setupit varmasti vielä mitä on tässä vaiheessa.

ERS on myös muuttunut, ja on monipuolisempi mitä aiemmin. Ainaki itsestä muutokset kuulostaa hyvältä. Toivottavasti nyt myös My Team ja Ura on kehittyny johonkin suuntaan.
Kuulostaa hyvältä. Hyvä vaan jos ajamisesta saadaan monipuolisempaa, sillä että jokainen kierros ei ole automaattisesti samanlainen. Flatspotit olisi ihan huippulisäys. Rakkulat ja renkaan likaaminen saisi myös olla mukana ja radikaalimmin ajoon vaikuttavaa. F1 23:ssa tuntuu, että lähinnä kuluminen (prosentuaalinen) ja lämpötila vaikuttavat renkaisiin. Mikä on hyvä sekin, mutta saisi olla enemminkin parametrejä joilla on merkitystä.
 
Hyvältä näyttää, joskin pelikuvaa vielä aika vähän nähty.

Urassa voi näköjään valita myös jonkun jo olemassaolevan kuskin, tai vanhan legendan. Voisiko päästä peräti Kiminä tykittämään uraa uudelleen läpi. Olisihan tuo aika huikea juttu.

Tiimiradioista luvattiin kans että pelissä on mukana otteita oikeista tiimiradioista, F1 Manager -pelin tapaan. Saa nähdä missä ja miten tää on toteutettu.
 
Jää nyt ensimmäistä kertaa useaan vuoteen uusi peli hankkimatta julkaisussa. Oli jo ennakkovarattuna, mutta pistin perumispyynnön ja Sony mukavasti jo palauttikin rahat.

Meillä sarjat ynnä muut alkanee vasta syksyllä, joten ehtii pelin siinä vaiheessa jo varmaan puoleen hintaan hankkia.

Uramoodi ei lopulta ole mitään isoa muutosta kokenut, kaikesta ennakkohypestä huolimatta. Samaa copypastea pitkälti ku edelliset.. mitä 5-7 vuotta? Ei vaan enää jaksa täyteen hintaan vuosipäivitystä hankkia.

Ajomalli lie se isoin muutos, joskin en oo siitä kavereilta kovinkaan kehuja kuullut. Mutta sen näkee sitten kun itse pääsee joskus kokeilemaan.
 
Paljon on näkynyt valituksia pelin uudesta ajomallista joka olisi aivan kamala. Onkos täällä Formunistit päässet jo kokeilemaan.
Vanhassa pelissä on vielä onlineliiga kesken, joten ei ole ollut kiirettä tämän uuden kanssa. Samoja huolestuttavia juttuja olen kuullut pelin ajomallista. Osa näyttää kyllä selkeiltä bugeilta, kuten se, että Silverstonessa voi ajaa Maggotts, Becketts, Chapel mutkayhdistelmän kaasupohjassa. Näyttää siltä kuinka auton perä ei vaan lähde alta vaikka pitäisi. Näin videoita myös muiden ratojen sellaisista mutkista mitä ei pitäisi pystyä ajamaan kaasupohjassa, mutta nyt pystyykin. Toivottavasti tällaiset on jo korjattu tai korjataan viimeistään viralliseen julkaisupäivään.

Peli kyllä löytää tiensä varmaan aika pikaisesti ostoskoriin joka tapauksessa, koska liigat pyörii. Pelonsekaisella mielenkiinnolla lähden kokeilemaan kuinka paljon eroa F1 23:n todella hyvään ajomalliin tässä sitten on.
 
Mitäs olette pitäneet tämän vuoden pelistä ja Career uratila niin eikö ole enää tässä sitä että luodaan nimi merkki kun aloittaa Uran?
 
Ylös Bottom