Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

No Man's Sky

Vastaus: No Man's Sky

Ite ainakin oon ymmärtänyt että tuo ulkoasu on tarkoin harkittu ja taiteellinen ratkaisu. Hienolta peli mun mielestä näyttää, en mä tiedä pelien tekemisestä yhtään mitään mutta voihan tuollaisenkin grafiikan tekeminen syödä tehoja omalla tavallaan. Mistäs sen tietää. Ei kaikkien pelien tarvi olla jotain yltiö photorealistisia jäljitelmiä.

Samaa mieltä. Aika kovaa tuntuu tämä nillitys olevan (ei siis pelkästään täällä, vaan ympäri inttertuubia). Odottikohan joku ihan tosissaan, että pelissä on ziljuunia eri planeettoja, jotka ovat kaikkia uniikisti eri näköisiä erilaisine kasvustoineen, eläimineen ja puhuttuine kielineen? #realismi

Minua kiehtovat suunnattomasti nämä viittaukset vanhaan kunnon Eliteen, jota tuli 90-luvun alussa hakattua satoja, ellei tuhansia tunteja. Avaruusasemalle telakoituminen, aluksen tutka, kimppuun käyvät piraatit, hassusti kulmikkaat alukset - kaikki suoraan Elitestä. Ainoa asia, mikä suoraan sanottuna nyppii, on tuo grafiikan varsin lyhyt piirtoetäisyys planeetan pinnalla liitäessä. Mutta ei se isommalti häiritse, kun peli ei nyi yhtään. Kaksi kertaa on kaatunut.

Joku raportoi, että dogfightissa kuoleminen voi nollata koko pelin siten, että on pakko aloittaa alusta. Ja kylläpä eilen sielua kylmäsi, kun lähdin asemalta jonkin distress signalin perään. Siellä tuuppasi iso rahtialus menemään ja piraatti pörräsi ympärillä. Päätin jalosti auttaa, niin eikös niitä piraatteja tupsahtanut jostain sitten viisi lisää. Henkihän siinä lähti, mutta ihan normaalisti palasin edelliselle savetuspisteelle ja pääsin skuuppaamaan kamatkin avaruudesta. Tuo alussa oleva purkki kannattaa kyllä vaihtaa isompaan ensi tilassa. Ja nimenomaan reilusti isompaan. Ostelin tuommoisen 24-slottisen perhefarmarin hintaan 900k. Kannattaa myös aluskauppoja tehdessä katsoa aluksen varustusta. Niissäkin on tosi paljon eroja. Ja tietty isomman aluksen saa rankalla työlläkin, jos osuu crash sitelle ja alkaa haalia ympäriltä raaka-ainesta vehkeen korjaamiseen.
 
Vastaus: No Man's Sky

Mistäs niitä aluksia ostellaan? kauppamarketissa on vain resursseja mulla. Löysin tosin yhden slottia isomman alulsen ja vaihdoin sen. No eihän se mennyt ihan putkeen, sillä kaikki osat oli rikki ja tarvitsivat resursseja joita ei ollut, sitten vielä sentinelit pörrää kokoajan ja ampuvat heti skannauksen jälkeen, joten eilinen päivä meni kokonaan siihen että sai aluksen edes ilmaan. Vaihdoin mestaa välittömästi kun vain pystyin, tommoset planeetat missä sentinelit ei tykkää sinusta on tosi inhottavia, ei saa tehdä yhtään mitään rauhassa. Skannaailet jotain ja eikös sieltä tule sentinel, louhit jotain ja sentinel tulee perässä juokset minne tahansa ja sentineeli on siellä, jopa pienen pienellä saarella!
 
Vastaus: No Man's Sky

Mistäs niitä aluksia ostellaan? kauppamarketissa on vain resursseja mulla. Löysin tosin yhden slottia isomman alulsen ja vaihdoin sen. No eihän se mennyt ihan putkeen, sillä kaikki osat oli rikki ja tarvitsivat resursseja joita ei ollut, sitten vielä sentinelit pörrää kokoajan ja ampuvat heti skannauksen jälkeen, joten eilinen päivä meni kokonaan siihen että sai aluksen edes ilmaan. Vaihdoin mestaa välittömästi kun vain pystyin, tommoset planeetat missä sentinelit ei tykkää sinusta on tosi inhottavia, ei saa tehdä yhtään mitään rauhassa. Skannaailet jotain ja eikös sieltä tule sentinel, louhit jotain ja sentinel tulee perässä juokset minne tahansa ja sentineeli on siellä, jopa pienen pienellä saarella!

Aluksia voit löytää romuttuneena planeettojen pinnalta. Tällöin siinä on kaikki mahdollinen rikki.
Aluksia voit ostaa avaruusasemalta, kun sinne tulee muita kauppamiehiä niin kun menet niiden kanssa tekemään kauppaa. Se antaa vaihtoehdoksi ostaa tai myydä jotain, mutta ylimpänä on "tee tarjous aluksesta". Siitä kun painat, näet mitä se alus maksaa ja voit ostaa sen. (HUOM muista siirtää kaikki resurssit kolmiolla omaan alukseen)
 
Vastaus: No Man's Sky

Samaa mieltä. Aika kovaa tuntuu tämä nillitys olevan (ei siis pelkästään täällä, vaan ympäri inttertuubia). Odottikohan joku ihan tosissaan, että pelissä on ziljuunia eri planeettoja, jotka ovat kaikkia uniikisti eri näköisiä erilaisine kasvustoineen, eläimineen ja puhuttuine kielineen? #realismi

Jos ei kestä lukea yhtään kritiikkiä omasta pikku mussukasta, niin kannattaa sillon jättää keskustelupalstoilla käyminen väliin. Tämä on niin raivostuttaa kun ihmiset ei kestä tippaakaan sitä että joku on erimieltä pelistä.
Itse en ainakaan mitään tuommosta odottanut, mutta odotin vähän parempaa, nyt tämä on semmonen 2-2,5/5 peli kun mahdollisuudet olis paljon parempaan. Toki pitää ymmärtää tekijöiden tiimin koko sun muut. Mut jos miettii mitä tästä olis voinut tulla jos tätä olis ollut tekemässä iso satojen hlö tiimi. Ei peli huono ole todellakaan ja kyllä tätä tulee pelattua.

Juu siis tiedän että tuo ulkoasu on tottakai tarkoituksella tehty "taiteelliseksi" mutta ei se sitä tarkoita että se on graafisesti hyvännäköinen. Avaruusasemille olis voinut sitä elämää vähän laittaa, nyt ne on täysin tyhjiä kuutioita, vie immersioo aivan älyttömästi pelistä.
 
Vastaus: No Man's Sky

Jos ei kestä lukea yhtään kritiikkiä omasta pikku mussukasta, niin kannattaa sillon jättää keskustelupalstoilla käyminen väliin. Tämä on niin raivostuttaa kun ihmiset ei kestä tippaakaan sitä että joku on erimieltä pelistä.

Jos sisälukutaito on tuota luokkaa, kannattaa jättää kaikenlaisten tekstien lukeminen väliin ja keskittyä vaikka vahaliitujen syömiseen.

Tarkoitan sitä, että jos pelissä kerrotaan etukäteen olevan X-monta-miljardia planeettaa, niin jokainen vähäiselläkin älyllä varustettu ymmärtää, että niissä ei voi olla loputtomasti erilaisia maisemia ja rajattomasti mahdollisuuksia. SIITÄ asiasta on turha nillittää. On täysin epärealistista odottaa, että jokainen planeetta on jotain Far Cryn tasoa. Ja Metacriticciin mahtuu monenlaista arvostelua. Joku antaa pelille nollan, kun ei osaa korjata alusta planeetan pinnalla heti viidessä minuutissa.

Peli ei suinkaan ole täydellinen, itse asiassa yllättävänkin raakileen oloinen ottaen huomioon sen tekemiseen kuluneen ajan. Piirtoetäisyys on lyhyt. Värimaailma on minun makuuni ehkä liiankin niukka, olkoonkin osa taiteellista vaikutelmaa. Ja sekin tosiaan nyppii, että avaruusasemat ovat tismalleen saman näköisiä bittiputkiloita. Mutta toistaiseksi on ollut tosi hauska pelata. Nähtäväksi jää, kauanko imu pitää.
 
Vastaus: No Man's Sky

Jos ei kestä lukea yhtään kritiikkiä omasta pikku mussukasta, niin kannattaa sillon jättää keskustelupalstoilla käyminen väliin. Tämä on niin raivostuttaa kun ihmiset ei kestä tippaakaan sitä että joku on erimieltä pelistä.
Itse en ainakaan mitään tuommosta odottanut, mutta odotin vähän parempaa, nyt tämä on semmonen 2-2,5/5 peli kun mahdollisuudet olis paljon parempaan. Toki pitää ymmärtää tekijöiden tiimin koko sun muut. Mut jos miettii mitä tästä olis voinut tulla jos tätä olis ollut tekemässä iso satojen hlö tiimi. Ei peli huono ole todellakaan ja kyllä tätä tulee pelattua.

Juu siis tiedän että tuo ulkoasu on tottakai tarkoituksella tehty "taiteelliseksi" mutta ei se sitä tarkoita että se on graafisesti hyvännäköinen. Avaruusasemille olis voinut sitä elämää vähän laittaa, nyt ne on täysin tyhjiä kuutioita, vie immersioo aivan älyttömästi pelistä.

En edelleenkään ymmärrä mikä siinä grafiikassa on niin erityisen huonoa? Kaikki näyttää erittäin hyvältä ja tyylikkäältä (poislukien piirtoetäisyys planeetalla).
Enkä edelleenkään ymmärrä mitä siellä avaruusasemalla pitäisi olla? Idea kun on vain alusten välinen kaupanteko ja asemaa vartio yksi alien. Eli sen koko pointti on olla tuollainen, niin mitä siellä pitäisi olla?

Tai "mahdollisuudet oli paljon parempaan", mitä se olisi, tai mitä luulit että se olisi? Koska tämä on tarjonnut tähän asti vain ja ainoastaan sitä mikä on ollut tiedossa vähintään vuoden, kaksi.
 
Vastaus: No Man's Sky

En edelleenkään ymmärrä mikä siinä grafiikassa on niin erityisen huonoa? Kaikki näyttää erittäin hyvältä ja tyylikkäältä (poislukien piirtoetäisyys planeetalla).
Nämä ovat niitä kuuluisia makuasioita. Minä ymmärrän, että tuo graafinen tyyli ja värimaailma ovat taiteellisia valintoja. Minä en niistä erityisesti pidä, mutta se ei tee niistä silti huonoa.

Enkä edelleenkään ymmärrä mitä siellä avaruusasemalla pitäisi olla? Idea kun on vain alusten välinen kaupanteko ja asemaa vartio yksi alien. Eli sen koko pointti on olla tuollainen, niin mitä siellä pitäisi olla?
Tässä on yksi esimerkki Elite Dangerousista siitä, mitä siellä voisi olla. Aseman sisällä lentely alkaa kohdasta 8:20. Oheinen video on vielä Xbox One versiosta, joten pleikkarinkin pitäisi kyetä tuollaiseen.

Elite Dangerous - Xbox One Beginners Guide Part 2

Ei tuo toki ole se ainoa oikea tapa tehdä avaruusasemia, mutta jonkin näköinen toiminta siellä asemalla kummasti lisää sitä immersion tuntua.
 
Vastaus: No Man's Sky

Tässä on yksi esimerkki Elite Dangerousista siitä, mitä siellä voisi olla. Aseman sisällä lentely alkaa kohdasta 8:20. Oheinen video on vielä Xbox One versiosta, joten pleikkarinkin pitäisi kyetä tuollaiseen.

Elite Dangerous - Xbox One Beginners Guide Part 2

Ei tuo toki ole se ainoa oikea tapa tehdä avaruusasemia, mutta jonkin näköinen toiminta siellä asemalla kummasti lisää sitä immersion tuntua.

Eihän tuolla ollut mitään. Toki jotain liikkuvia telineitä ja vilkkuvia valoja tms, mutta ei ihmisiä, muita aluksia tms. Eli miten tuo niin ratkaisevasti eroaa? Ei tuon tyyppiset valojen vilkkumiset sopisi NMS:n muuhun graafiseen ilmeeseen yhtään.
 
Jos sisälukutaito on tuota luokkaa, kannattaa jättää kaikenlaisten tekstien lukeminen väliin ja keskittyä vaikka vahaliitujen syömiseen.

Tarkoitan sitä, että jos pelissä kerrotaan etukäteen olevan X-monta-miljardia planeettaa, niin jokainen vähäiselläkin älyllä varustettu ymmärtää, että niissä ei voi olla loputtomasti erilaisia maisemia ja rajattomasti mahdollisuuksia. SIITÄ asiasta on turha nillittää. On täysin epärealistista odottaa, että jokainen planeetta on jotain Far Cryn tasoa. Ja Metacriticciin mahtuu monenlaista arvostelua. Joku antaa pelille nollan, kun ei osaa korjata alusta planeetan pinnalla heti viidessä minuutissa.

Tais ottaa fanipojalle aikas arkaan paikkaan nyt ja pahasti. Missä oon väittänyt että niitä pitäisi olla miljardi erilaista ja rajattomasti mahdollisuuksi. Missä sanoin että planeettojen täytyy olla kun Far Crystä. Ja SINÄ puhut mulle sisälukutaidosta OIKEESTI!!!
Se että on jostain asiasta erimieltä ei ole nillittämistä. Kasva aikuiseksi lapsi. Omanelämänsä pikku sankari joka vääntää pienessä päässä jutut itselle sopiviksi.

En edelleenkään ymmärrä mikä siinä grafiikassa on niin erityisen huonoa? Kaikki näyttää erittäin hyvältä ja tyylikkäältä (poislukien piirtoetäisyys planeetalla).
Enkä edelleenkään ymmärrä mitä siellä avaruusasemalla pitäisi olla? Idea kun on vain alusten välinen kaupanteko ja asemaa vartio yksi alien. Eli sen koko pointti on olla tuollainen, niin mitä siellä pitäisi olla?

Tai "mahdollisuudet oli paljon parempaan", mitä se olisi, tai mitä luulit että se olisi? Koska tämä on tarjonnut tähän asti vain ja ainoastaan sitä mikä on ollut tiedossa vähintään vuoden, kaksi.

Samalla voin kysyä, että mikä siitä tekee hyvännäköistä? Sun mielestä se varmaan onkin ja en siitä rupee sun kanssa väittään, koska siinä ei olis mitään järkeä. Joku tykkää ja joku ei, ei siinä sen ihmeellisempää.

Omasta mielestä se vaan on karunnäköistä. Varsinkin kun peli sijoittuu avaruuteen, jossa olisi älyttömät mahdollisuudet saada mahtavia maisemia on jätetty täysin hyödyntämättä. Erilaiset nebulat, kaukaiset galaksit, supernovat, oman galaksin vyö. Siinä nyt muutama esimerkki.

No voitko muka ihan oikeesti sanoo, että täysin tyhjä avaruusasema ei syö immersioo yhtään? Oli se sitten pelkästään vaan vaikka kauppapaikka, niin ei vaikuta asiaan mitenkään.

Paremmalla tarkoitan juuri noita mitä mainitsin. Se mitä tämä peli on tarjonnut ja mikä on ollut tiedossa, niin sillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Vaan sillä, mitä tämmösestä pelistä olis saatu, jos olis ollut isot budjetit ja väkee kunnolla tekemässä, se on se pointti mitä tarkoitin. Ei se että tämä sama tiimi olis sen paremman tehnyt, ne pysty tähän ja hyvä niin.
 
Vastaus: No Man's Sky

Tuota on vähän paha myöskin tietää mikä johtuu mistäkin, koska tällä tasolla generoitua laskennallista peliä ei ole tehty ainakaan konsoleilla ennen. Se on niin eri tehdä vaikka 500 tähtijärjestelmää ja niiden graafiset ilmeet, versus tämä tyyli, joka oikeasti laskee kaiken aina erikseen ja vie todella paljon tehoja.

Luulen tämän olevan yksi syy graafiseen värimaailmaan jne, jotta peli pyörii sulavasti.
 
Vastaus: No Man's Sky

Tais ottaa fanipojalle aikas arkaan paikkaan nyt ja pahasti. Missä oon väittänyt että niitä pitäisi olla miljardi erilaista ja rajattomasti mahdollisuuksi. Missä sanoin että planeettojen täytyy olla kun Far Crystä. Ja SINÄ puhut mulle sisälukutaidosta OIKEESTI!!!
Se että on jostain asiasta erimieltä ei ole nillittämistä. Kasva aikuiseksi lapsi. Omanelämänsä pikku sankari joka vääntää pienessä päässä jutut itselle sopiviksi.

Eikös se ole jo vähän poissa muodistakin nykyaikana, tuo trollaaminen?

En ole edelleenkään sitä mieltä, että NMS:stä ei voisi tai saisi olla eri mieltä. Siinä on minusta paljon hyvää, mutta paljon vielä kehittämistäkin. Lisäksi on selvää, ettei se sovi kaikille, etenkään finnikukinnoistaan toipuville CoD-jonneille.
 
Vastaus: No Man's Sky

Tuota on vähän paha myöskin tietää mikä johtuu mistäkin, koska tällä tasolla generoitua laskennallista peliä ei ole tehty ainakaan konsoleilla ennen. Se on niin eri tehdä vaikka 500 tähtijärjestelmää ja niiden graafiset ilmeet, versus tämä tyyli, joka oikeasti laskee kaiken aina erikseen ja vie todella paljon tehoja.

No just tämä. Jos ei ole seurannut NMS:n kehitystä vuosien varrella, voivat odotukset peliä kohtaan olla harhaisen epärealistiset. Kuten tästäkin ketjusta näkyy.
 
Vastaus: No Man's Sky

Paskamyrskystä huolimatta tulen tämän todennäköisesti hankkimaan, mutta vasta myöhemmin, kun peli on pätsätty ehjäksi ja ehkä saatu vähän lisää lihaa luiden ympärille. Jos vaikka loppuvuoden pimeinä iltoina olisi aikaa hypätä galaxiin samoilemaan.
 
Vastaus: No Man's Sky

Paskamyrskystä huolimatta tulen tämän todennäköisesti hankkimaan, mutta vasta myöhemmin, kun peli on pätsätty ehjäksi ja ehkä saatu vähän lisää lihaa luiden ympärille. Jos vaikka loppuvuoden pimeinä iltoina olisi aikaa hypätä galaxiin samoilemaan.

Ei peli rikki ole tälläkään hetkellä, ihan hyvin tätä pystyy pelaamaan. Muutamia bugeja toki on, mutta ainakaan omalle kohdalle ei ole tullut mitään pelaamista estävää. Kerran on peli ja konsoli jäätynyt.

Itse huomaamani bugit:
- alus syöksyy joskus suoraan kiertoradalle maasta kun aloittaa nousun
- louhitut mineraalipaasit kummittelevat näkyvissä kauempaa katsottuna vaikka ne on jo raastettu maan tasalle

Lihaa tässä on jo nyt enemmän luiden ympärillä kuin kymmenessä normipelissa yhteensä jos miettii sisällön määrää ja laajuutta. Pelattavaa ja tutkittavaa on valehtelematta naurettavan paljon, satoja ja tuhansia tunteja tähän voi upotta helposti eikä ole pelkoa, että tulisi rajat vastaan. Tämän avoimempaa maailmaa ei juuri voi olla.

Erinomainen hankinta jos tutkimusmatkailu edellä menevä galaksien samoilu kiinnostaa. Jos taas hakee avaruusopperaa ja räiskintäpeliä, pitää valita joku toinen tuote, vaikka sentinellien ja agressiivisten petojen kanssa planeetoilla voikin ottaa erää jos sitä haluaa.
 
Vastaus: No Man's Sky

Eihän tuolla ollut mitään. Toki jotain liikkuvia telineitä ja vilkkuvia valoja tms, mutta ei ihmisiä, muita aluksia tms. Eli miten tuo niin ratkaisevasti eroaa? Ei tuon tyyppiset valojen vilkkumiset sopisi NMS:n muuhun graafiseen ilmeeseen yhtään.

Katsoitko videota yhtään pidemmälle? Ajassa 18:50 saavutaan toiselle asemalle. Siinä on sisäkuvaa vähän enemmän. Sisäpuolella ei taida tosin näkyä muita aluksia, mutta kiskoja pitkin liikkuvia pinta-aluksia on näkyvissä. Ihmisiä ei ole näkyvissä, ei edes PC-versiossa. Ei tuo Elitekään ole ihan täydellinen sentään. Minä en ole koskaan tuota Xbox versiota pelannut, mutta ainakin PC:llä tuolla aseman sisällä voi joskus olla ihan mukavasti ruuhkaa.

Graafiselta ilmeeltään Elite on toki aivan erilainen, eikä NMS:n sitä tarvitse matkia. Jotain eloa tuonne asemille olisi silti voinut laittaa. Onhan se onnistunut planeetoillekin (toisin kuin Elitessä, jossa laskeutumiskelpoiset planeetat ovat tyhjiä kivimöykkyjä).

Kummallekin pelille varmasti löytyy oma fanikuntansa ja hyvä niin. Minulle tuo NMS ei vaan tarjoa Eliteen nähden mitään sellaista, minkä takia se pitäisi saada. Kumpikin tarjoaa varmasti riittävästi avaruudessa haahuilua omaan tahtiin. Elite vaan näyttää graafisesti minun silmiini paremmalta.
 
Vastaus: No Man's Sky

Graafiselta ilmeeltään Elite on toki aivan erilainen, eikä NMS:n sitä tarvitse matkia. Jotain eloa tuonne asemille olisi silti voinut laittaa. Onhan se onnistunut planeetoillekin (toisin kuin Elitessä, jossa laskeutumiskelpoiset planeetat ovat tyhjiä kivimöykkyjä).

Asemilla ja planeettojen kauppapaikoilla kyllä pyörii muutakin porukkaa. Hangaarissa on välillä itsellä ollut oman alukseni lisäksi useita muita aluksia ja niiden kanssa voi kommunikoida suoraan. Nämä alukset myös vaihtuvat dynaamisesti koko ajan ja voit hangaarissa seurailla kun aluksia tulee ja menee. Humanoideja ei ole toistaiseksi asemilla suoraan näkynyt kuin se päivystävä puotipuksu, mutta toisaalta pelin henkeen ei sopisi mitkään jaloissa pyörivät kulissihenkilöt, joilla ei ole pelissä muuta tekoa kuin toimia koristeena.

Itse näen avaruusasemissa selvän nyökkäyksen alkuperäisen Eliten avaruusasemille kulmikkaine muotoineen ja telakoitusmisportteineen :) Itsekin mielessäni odotin hieman enemmän Babylon 5 kuin C64 Elite -tyyppistä asemaa, mutta toimii sinänsä osana kokonaisuutta ja noudattaa pelin graafista tyyliä.
 
Vastaus: No Man's Sky

No Man's Sky on jännä peli myös siinä suhteessa, että se saa jotkut ihmiset täysin raivon partaalle. Nämä nk. trollit ovat saaneet tämän pelin myötä aivan uusia ulottuvuuksia.

Itse olen odottanut No Man's Skyta kuin kuuta nousevaa, aina siitä päivästä lähtien, kun se ensimmäisen kerran julkistettiin. Ja nyt olen pelannut sitä julkaisusta asti ja olen edelleen tyytyväinen. Sieltä tuli juuri sitä, mitä alunperinkin oletin tulevaksi. Itse antaisin tälle pelille kepeästi sen 10/10, bugeineen kaikkineen, koska viihdyn tämän pelin parissa ja se luo itselleni tiettyjä fiiliksiä. Ja mitä tulee graafiseen ulkoasuun, niin omasta mielestäni on kyllä upea. Joillakin planeetoilla tulee tsiigailtua ympäristöä melkein tippa linssissä, koska on vain niin kaunista.

Kaikki eivät tykkää kaikesta, eikä pidäkään, mutta ei tarvitse alkaa suoraan sanoen vittuilemaan toisille, oli pelistä mitä mieltä tahansa.
 
Ylös Bottom