Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Vastamelukuulokkeet

Omenanraato

Well-Known Member
Onkos täällä monella käytössä vastamelukuulokkeita?
Itse olen kyseiset kapistukset tiennyt pitkään, mutta olen ajatellut sen liittyvän vain siihen, että voi musiikinkuuntelua parantaa. Vasta nyt lähiaikoina olen tajunnut, että niillähän voi helpottaa aistiyliherkkien kuormitusta. Meillä minä ja lapset ollaan aistiyliherkkiä ja juuri äänet, jopa normaali lapsikodin äänet kuormittaa kovasti. Myös etenkin tytärtä.

No eilen aloin koko aiheeseen tutustumaan ja nopeasti googletteluiden perusteella totesin, etten itselleni ainakaan ota kuin Boset. Muilla saattaa äänenlaatu jne olla parempaa, mutta kaikkialla sanotaan Bosen valmennuksen olevan parasta. Se on meille tärkeintä.
Huomasin sitten tosi monen paikan myyvän näitä Bosen QuietComfort 25:ia tarjouksella 169e:
https://www.power.fi/audio/kuulokkeet/bose-quietcomfort-25-apple-valkoiset/p-230573/?q=Bose
Oltiin jo ostamassa mulle ja tyttärelle tuollaiset, mutta sit ajattelin, että meillä on aika eri tilanteet missä kuulokkeita käytetään. Lisäksi johdollisuus ja ”kupit” hiukan ajatuksena ahdisti. Joten päätettiin, että ostetaan samalla rahalla yhdet yhteiset napit. Bosen kuppimallin uudemmat langattomat 35:t oli hetken harkinnassa, mutta yli 400e kakkos versio niistä ja ne kupit...joten eilen hakivat nämä Bose QuietControl 30:
https://www.gigantti.fi/product/tv-.../bose-quietcontrol-30-in-ear-kuulokkeet-musta

Laitan mietteet tuonne alemmas, mutta iski jo heti ongelma. Nää mullisti välittömästi niin minun, kuin tyttären elämän, joten nyt on jo kuitenkin vähän kinaa kumpi näitä käyttää. Tyttö ei tarvitse missään sohvan/sängyn ulkopuolella liikkeessä tälläisiä, joten nää nyt pysyy ihan riittävästi korvilla. Mut jos riita jatkuu tälläisenä, on toiset ostettava. Silloin voisi hänelle ajatella kuppimalleja ja piuhallisia.
Onko kokemusta pienempään päähän mikä olisi hyvä ja ehkä vähän edullisempi ratkaisu. Tässä Bosessahan on säädöt jne, tälläisiä ei hän tarvitse ja käyttää vain puhelimeen istuessaan/maatessaan, toisin kuin minä, joten piuha on myös ok.
Onko se järkevin valinta silloinkin juuri tuo aikaisemmin laittamani vanhan mallin 25 Bose, vai onko esim alle satasella ok laatuisia tuohon tarkoitukseen? Ja ennenkaikkea säätövara niin pieni, että mahtuu 8v päähän. Tai jos napit, niin todella pienet.


Mut sit mietteitä näistä Bose QuietControl 30 napeista:

Minulla ei ollut pienintäkään kokemusta tälläisistä ja ainoat ennakkoajatukset oli eri testien tekstit, niistä ei oikein oikeaa kuvaa saanut. Joten täysin pystymetsästä hyppäsin näiden pariin. Minä myös käytän näitä puhtaasti äänen suodattamisen vuoksi, eli en mieti äänenlaadun ongelmia tms.

Ensinnäkin täytyy sanoa, että siinä missä aikaisemmin olen tarvinnut totaalisen tyhjän talon, jotta pystyisin ”lataamaan akkujani”, niin nyt pystyn tekemään sen yhden illan ja aamupäivän kokemuksella pelkillä kuulokkeilla. Pääsen omaan ”kuplaani”. Toisaalta kun olen yksin ja tulee muut kotiin, niin kerralla on tullut liikaa ärsykkeitä. Koiran ja lasten juoksu ja äänet -> hermot kiristyy, koska tarvitsen pikkuhiljaa sen ärsytyksen nousun. Tällä saan äänet blokattua ja totutettua ensin itseni liikkeeseen, eli saa pehmeän laskun hiljaisuudesta.

Olen aivan hämmästyksissäni miten hienosti nämä toimii. Se miten äänet saadaan blokattua näin täysin. Eilen pistin kotiteatteriin pauhaamaan sotaleffan normadian maihinnousun ja näistä valmennus täysille, musat yhteen palkkiin puhelimesta, eli minimille. En kuullut muuta kuin musiikin. Mulla on tosi vanhat Applen in-ear kuulokkeet, joita pidän edelleen parhaan tuntuisina korvaan. Ne oli kuin korvatulpat itsessään, mutta silti joutui pitämään äänet ihan liian kovalla, jotta sain rauhan.
Se on näin ekaa kertaa tietämättömänä kun korvalle noi pistää, niin aika WOW-fiilis. Välillä on pakko säädöstä pistää nollille, jotta kuulee et oikeasti meteli on aika kova.

Itseasiassa tuo säätö on loistava, koska sen saa portaattomasti säädettyä miten haluaa. Onnistuu kuulokkeista, että puhelimella Bosen softasta. 50% asetuksella on ns. tavallinen tila. 50-100% on vaimennusta ja 0-50% on ulkoäänien vahvistus. Tuo on erittäin loistava, kun esim Applen nappien kanssa oli otettava korvalta pois, vaikka musiikin katkaisi..ei kuullut tarpeeksi hyvin puhetta. Näiden kanssa voin pitää musat päällä, mutta kuulen täysin selkeästi myös puheen jos haluan, itseasiassa aika selkeästi vahvistettuna puheen jopa.

Tätä kaulalle tulevaa osaa vähän ennakkoon pelkäsin. Näytti typerältä ja huonon tuntuiselta, mutta täytyy sanoa jotta menin ja rakastuin siihen. En tunne sitä laisinkaan, on erittäin kevyt ja menee paidan kauluksen alle jopa piiloon. Tämä on todella hyvä ratkaisu tälläisiin, koska vastameluominaisuus tuo kokoa muutenkin korva osaan. Etenki langattomsissa pitäisi akku jne yhdistää sinne.
Akunkestoa lupaillaan 10h ja nyt kuunneltu 7-12, eli 5h. Akkua jäljellä 80%

Napit istuu korvalle hyvin, peittää koko korvakäytävän ja vaimentaa jo itsessään ääniä hyvin. Mukana tuli kolmea kokoa, mutta mulla tämä pienin jo on nippa nappa sopiva, eli aika isoja nää on.
Myös äänenlaatu on omaan korvaan ihan riittävän hyvä, varsinkin kun tulee BT yli, joka heikentää itsessään jo laatua.

Plussat:
+ Kaulalla oleva sankaratkaisu. Hyvän muotoinen, kevyt ja todella huomaamaton jopa tälläiselle aistiherkälle
+ Vaimennus käsittämättömän hyvä
+ Äänenlaatu musiikissa
+ Voi kuunnella nautinnollisesti musiikkia erittäin pienellä volumella
+ Kaikki materiaalit napeista kaulaosaan
+ Akunkesto
+ Koko/paino
+ Helppokäyttöisyys
+ Vaimennuksen säätö mahdollisuus ja puheen vahvistus

- Antennin asettelu. Luin jo ennakkoon tästä joten tiesin, mutta puhelin jossain vasemmalla ja kääntää pään oikealle, niin saattaa pätkiä tietyissä tilanteissa ääni. Eli tuo antenni on suhteellisen heikko ja jotenkin väärin sijoitettu. Toisaalta puhelimen voi jättää toiseen huoneeseen ja seinien jne läpi tulee ok. Mutta päätä kääntämällä varmaan napit sekoittaa itse antennin tai jotain. Outo juttu, kaksi kertaa sain tuon aikaan tarkoituksella yrittämällä, normi käytössä en.
- Nappien koko. Korvaan tuleva osuus on hyvän mallinen ja tuntuinen, mutta vastamelun tekniikka tuo kokoa aika paljon itse nappeihin. Se taas aiheuttaa tunteen, ettei napit oli kunnolla korvissa, kun koko korva melkein osuu noihin. Napit kuitenkin periaatteessa pysyy hyvin korvissa normaali tilanteessa.
- Tuskin sopii esim lenkkeilyyn. Kaulaosa aivan varmasti lähtee pyörimään kaulan ympäri ja kiristää johtoja ja toisaalta en usko nappien olevan niin hyvin korvassa, että pysyisi. Tai no on, mutta tuota kokoa/painoa on korvan ulkopuolella sen verran, että siksi epäilen.
- Johtojen pituus saisi olla 2-3cm pidemmät, tai säädettävät tms. Ne on täysin riittävät, mutta jos kaulaosa kellahtaa hiukan, niin sit päätä kääntäessä on jo kireänä. Tosin jos vaikka t-paidan päälle laittaa, niin eipä se ole oikein pyörinyt kuin makuulla ollessa.
- ”kaukosäädin” on sijoitettu oikean napin johtoon. Ensinnäkin nappien johdossa ei ole sitä ylimääräistä ja kun nappien painopiste tekniikan vuoksi on korvan ulkopuolella, niin kaukosäätimen käyttö saa suhteellisen helposti napin sijoiltaan korvasta. Ei se irtoa, mutta joutuu korjaamaan korvalla.
Toinen ongelma on itse kaukosäädin. Siinä on kahdella sivulla nappeja. Yhdellä sivulla vaimennus ja toisella volume ja monitoiminäppäin. Vaikka näppäimet on selkeästi eri tuntuiset sormiin, niin ensin täytyy löytää tilanteen vaatima nappi, joka entisestään edesauttaa napin irtoamista. Lisäksi napit on pieniä ja erilaisuuksistaan huolimatta huonon oloiset ja liian jäykät siihen nähden, että muutenkin meinaa irrota korvalta.
- Kaukosäätimessä on hyvä juttu, että pystyy vaimennuksen säätämään ja vahvistamaan ääntä, kun täytyy kommunikoida ihmisten kanssa. Mutta..tuo säätö on kaukosäätimellä 12 asentoinen. Eli jos joku tulee jotain puhumaan, joutuu kaukosäädintä naputtamaan 11 kertaa, tai pitämään useamman sekunnin pohjassa, päästääkseen vahvistettuun tilaan. Se on ihan liian pitkä aika ja sit on jo nappi irti korvalta. Pitäisi olla esim kolme pykäläinen 0/50/100. Puhelimen softassa on portaaton liukusäädin, joten sen hienosäädön voisi tehdä sielläkin. Tällä hetkellä siis itse ainakin säädän kaiken puhelimesta huonon kaukosäätimen vuoksi. Omassa käytössä näin tekisin muutenkin, mutta 99% käyttäjistä tarvitsisi tuota kaukosäädintä ja se on surkea.

Kaiken kaikkiaan yhteenvetona, onko nämä 300e arvoiset?
- Pelkkään musiikkiin, vaikka työmatkoille bussiin tms. missä joutuu myös kävelemään takki päällä jne?
En ostaisi, ennemmin kuppimalliset.
- Liikuntaan?
En missään nimessä
- Melun poistoon eri ympäristöihin, työpaikalle, kotiin jne samalla musaa hiljaisella kuunnellen?
Erinomaiset, kuulokkeet pysyy kaulalla kun ei halua pitää korvalla, pysyy tässä käytössä hyvin päässä, on huomaamaton, eikä rasita läheskään samoin kuin kupit.

Eli hyvin omien tarpeiden mukaan kannattaa miettiä nappien järkevyys. Ihan älyttömän hintaisethan nämä on, eli jos ei koe melua/ääniä häiritseväksi, vaan haluaa musaa, niin paljon laadukkaampia saa samaan rahaan, mutta äänistä kärsiville ehdottomat!
 
Noniin, nyt on pe-ma aamu käytetty Boseja ja niistä hieman kohta mietteitä, sillä on osaltaan muuttunut paremmiksi ja osaltaan huonommiksi.

Mutta hätähousu kun olen, niin lauantaina vaimo haki muksulle omaksi sitten ne QC25:t.
https://www.power.fi/audio/kuulokkeet/bose-quietcomfort-25-apple-valkoiset/p-230573/?q=Bose

Ja 8v tytölle ne sopii mainiosti päähän. Kupit on sopivat ja sanka menee tarpeeksi pieneksi. Johdon saa irti, jolloin toimii puhtaana vastamelukuulokkeena, joka on loistava juttu.
Miinuksena se, ettei ole mitään säätöä, jolloin keskustelun ajaksi joko kuulokkeet pois korvilta, tai vastamelukytkin offille.

Testasin itsekin noita jonkun aikaa ja vastamelun osalta ero on ihan valtaisa noihin QC30 nappeihin. Olisi kiva päästä koittamaan noiden kuppiversioiden uutta versiota, eli QC35:ia, sillä niissä on noiden nappien kanssa sama tekniikka. Napit kun luo korvaan ”sinetin”, jolloin kuulokkeet toimii jo korvatulppana vaimentamassa, kun taas kuppien kanssa tuntui, että itse vastamelu toimii ihan ok, mutta kupit päästää ääntä liikaa läpi.
Itse siis kuulin muiden äänet selvästi, vaikka olivatkin hyvin vaimennettuja. Napeilla kun saa muun maailman täysin pois.
Jostain syystä mulle nämä kupit tuo myös oudon paineen tunteen korviin, joka ei ollut kovin miellyttävä. Toisaalta luin vastaavia kokemuksia myös..huonoa oloa ei ole näistä kuitenkaan tullut, eikä tyttö ole tuota paineen tunnetta kokenut.
Jälkeenpäin ajateltuna onneksi en ottanut itselle noita kuppeja. En halua sellaisia pitää päässä, johdollisuus olisi häirinnyt minua ja ihan helposti on sen 150e lisähinnan arvoinen nuo napit. Tytölle taas näyttää nuo sopivan paljon paremmin.


Mut sit nuo QC30 mietteet pidemmällä käytöllä. Olen nyt lähes akullisen päivässä niitä käyttänyt, eli vajaa 10h.

- Käytän niitä silloin kun olen tekemisissä muiden kanssa, laitan vaimennuksen pienemmälle, mutta poistamaan taustamelun. Eilenkin pelattiin lautapeliä ja pidin niitä siten, että kuulin ihan ok muut, mutta melua sain pois.

- Käytän myös silloinkin, kun ihan keskustelen muiden kanssa. Saan pidettyä musiikin hiljaisena päällä, joka auttaa siihen, ettei ajatus harhaile. Sit säädän vaimennuksen tehostuksen puolelle, jolloin katoaa täysin kuulokkeiden aiheuttama korvatulppa efekti ja kuulen kuulokkeista ulkomaailman. Tämä on ihan huikea toiminto, koska kuulen kuin ei olisi nappeja korvissa, tai itseasiassa paremmin, mutta silti samalla voin kuunnella musaa. Vähän kuin olisi huoneen nurkassa kaiutin soittamassa.

- Käytän kuulokkeita myös silloin, kun olen yksin rauhassa toisessa huoneessa katsomassa vaikka tabletilta ohjelmaa. Silloin vaimennus täysille ja saan koko muun maailman suljettua täysin pois.

Tänään aamulla oli lasten kanssa sellainen maailmansota menossa ja aikataulut puski päälle. Yleensä ennen omaa lääkettä ei hermo moista kestä yhtään, joten pysyttelen aina taka-alalla. Nyt napit korville, terävin kärki melusta ja huudosta pois ja sain jeesattua aamun rauhallisesti maaliin, vain kuulokkeiden ansiosta.

Koska alunperin ostettiin mulle ja tytölle yhteiseksi, niin käytin pienimpiä napin kumeja. Ne tuntui täysin sopivalta korviin, mutta lauantai illalla vaihdoin ne medium kokoon testimielessä. Kun laitoin korvalle, niin tuntui liian isolta, mutta kun ne korvaan sai, ne olikin sopivat. Hetken päästä huomasin, ettei kaukosäätimen käyttö enää irrotakkaan nappia korvalta ja ne pysyy paljon paremmin korvalla. Sen lisäksi ulkomaailman äänet pysyy entistä paremmin poissa, joten Small kumit oli liian pienet.
Eli kuulokkeiden käyttömukavuus nousi erittäin paljon ja kuulokkeet on entistä paremmat

Mutta jotain huonoakin. Jos puhelin ei ole kädessä, tai taskussa, niin ääni pätkii todella herkästi. Etenkin tilanteissa missä luuri on kehosta katsottuna vasemmalla ja käännän itse pelkkää päätäni oikealle. Kaulapannassa se antenni on, eikä sitä peitä kukaan, mutta jostain syystä ääni alkaa pätkimään. Voiko itse nappia sekoittaa signaalin kulkua, kun osuu jotenkin antennin ja puhelimen väliin? Tästä luin jo ennakkoon netistä, mutta alkuun tuntui ettei se ole iso ongelma. Nyt kuitenkin tuntuu tosi monessa tilanteessa pätkivän. Enemmän tuo kuitenkin vaikuttaa suunnitteluvirheelä, joten tuskin huoltoon vienti mitään auttaa?

Äänet tuo tosiaan pitää poissa käsittämättömän hyvin, mutta jostain syystä esimerkiksi jauhelihan paistaminen on ihan myrkkyä noille. Toisessa huoneessa ollessakin kaikki äänet pysyy poissa ja olen hiljaisuudessa, jonka rikkoo vahvistettuna korviin saapuva paistamisen ääni. Kuin olisin hiljaisessa tyhjiössä ja korva kiinni pannussa.

Latausjohto on myös älyttömän lyhyt (ehkä 15cm) ja latausliitin todella jäykkä. Lisäksi sen päälle tuleva kumisuoja on niin pieni, että se tulee venymään piloille nopeasti, eikä oikein uutenakin pysy kunnolla paikallaan. Vähän turhaan koko suoja mun mielestä.

Kaikki puolin erittäin mainiot kuulokkeet ja ainostaan nuo pätkimiset mietityttää.
 
Jatketaan yksinpuhelua. Nyt lähti giganttiin takaisin Bosen QC30:t. Mitä enemmän käytti, sitä enemmän ne pätki. Kokoajan tuli eteen tilanteita, missä ei voinut ollenkaan kääntää päätä, tai yhteys katkesi heti.


Tilalle harkitsin Sonyn versiota, missä olisi molempiin korviin omat yksikkönsä, vähän Apple Airpodien tapaiset. Mutta niissä ollut paljon oikeanpuolen yhteysongelmia, eli en sellaista kyllä sit taas ois myöskään halunnut.


Lopulta päädyin Sonyn lähes identtisiin kaulapanta nappeihin, kuin nuo Boset oli.

https://www.gigantti.fi/product/tv-...ngattomat-in-ear-kuulokkeet-wi1000x-samppanja


Erot on aika isot Bosen kanssa:


- Sonyssä kaukosäädin on pannassa, joka on mun makuun paljon parempi. Vasemmalla puolella musat/puhelut/siri/volume ja oikealla kädellä voi vaihtaa vastamelun asetuksia kolmesta vaihtoehdosta, kerron lisää alempana. Bosen korvalle menevä kaukosäädin ei ollut laisinkaan hyvä, joten tämä on loistava ratkaisu!

- Sonyn napit on todella paljon pienemmät ja sen malliset, että ne uppoaa korvakäytävään ja pysyy siellä paljon paremmin.

- Sonyn nappien kumit on standardeja, eikä valmistajan omia kuin Bosella. Lisäksi mukana tuli todella monet eri kokoiset ja kahta eri materiaalia olevia kumeja. Erittäin hyvä!

- Sonyssä saa johtoja hieman sidottua sankarin kiinni, kun ne roikkuu kaulalla

- Sonyn saa myös johdolla kiinni puhelimeen/lentokoneeseen tms.

- Sonyn laturinjohto on selvästi pidempi

- Omaan korvaan Sony soi selvästi paremmin musiikin osalta, joskin bassoa on selvästi enemmän.

- Sonyn softa on huomattavasti monipuolisempi ja säätöjä on vaikka muille jakaa (lisää myöhemmin)

- Sonyn kaulapanta tuntuu vähän ”hienommalta”, tosin se johtunee pienestä alumiinireunuksesta ja siitä, että otin mustien sijasta shamppanjan väriset.



Sit erikseen tuosta vastamelusta, sen säädöistä jne.

1: Kaiken äänen suodatus, Bosessa todella todella paljon parempi. Eron huomaa kun musiikkia ei kuuntele, tai ääni on ihan minimillä. Bosella saattoi hiljaisessa huoneessa olla kuulematta vieressä olevan puhetta, vaikka musiikkia ei kuunnellut. Se oli ihan käsittämätön. Kyllä Sonyssäkin silti hyvin toimii, mutta jos Bosessa riitti 1/16 volumesta hiljaisuuteen, niin Sonyllä vaaditaan volumen nosto sinne 4-6 tasolle, silti tietyt korkeat äänet kuuluu läpi, mitä Bose ei päästänyt. Mutta Sonykin saa niistä tarpeeksi ne häiritsevät elementit ja taajuudet pois.

Eli Bose on aivan kuningas, mutta Sonykin toimii. Arvosana tältä osin ehkä 7,5/10 ja Bosella 9/10


2: Toiminto poissa päältä,

Bosessa kuuli oman puheen ihan hyvin ja ympäröivän maailman ihan ok, hiukan vaimennettuna. Sonyssä kuulostaa kuin olisi korvissa vaikkua ja ärsyttää edes puhua mitään.


3: Äänen vahvistus ja muut asetukset,

Bosessa oli vain yksi liukusäädin, eikä muuta asetusta tarjolla. 0-49% oli sama kuin ulkoäänien vahvistus. Käytännössä kuulokkeet syötti mikkien kautta korviin kaiken mitä ympärillä kuuluu, vahvistettuna. Tämä oli huikea ominaisuus, sillä tuntui kuin ei olisi kuulokkeita korvilla, oma puhe kuulosti samalta kuin ilman nappeja ja kuuli tosi hyvin muiden puheen, vaikka kuunteli musaa samalla. Tämän ongelma oli siinä, että samalla kuului erittäin kovaa kaikki muukin meteli. 50% oli ”poissa päältä” ja 51-100 oli sitten ulkoäänien vaimennusta ja ne toimi hyvin. 0-49% asetukset aiheutti myös erittäin kovan kohinan tuosta vahvistuksesta.



Sony lähestyy tätä eritavalla. Heillä on täysi hiljennys omana valintanaan, sen lisäksi omana valintanaan on tuulimelun vaimennus. Tästä ei kokemusta.

Sit on liukusäädin ”ympäristövaimennus” asetuksella 1-20, jolloin taso 20 päästää eniten ulkoääniä sisälle. Näihin ympäristöääni-asetuksiin saa erikseen valinnan, jolloin se päästää kuitenkin puheäänet läpi. Tämän asetuksen vaikutukseen en ole vielä ihan varma. Jotenkin tuntuu, ettei ne muut äänet ihan kauheasti siinä silti muutu.

Siinä missä Bose oli ihan loistava äänen vahvistuksen kanssa, niin Sony on vain ”ok”. 2m sisällä kuulee ihan hyvin mitä joku sanoo, mutta oma puhe on edelleen vaikut korvissa meininkiä. Bosella kuuli vaikka toiselta puolen talo kysymykset, Sonyllä ei. Tosin Sonyllä musa soi pienimmillään selvästi kovempaa kuin Bosella, joten sekin vaikuttaa. Sonyllä kohinaa myös on, mutta todella paljon vähemmän.


Näiden lisäksi Sonyllä on automaattinen toiminto, joka tunnistaa liikutaanko kävellen, juosten, autolla, ollaanko bussipysäkillä, vai kotona sohvalla. Tällöin sen pitäisi automaattisesti miettiä sopivat asetukset. Kuulokkeet myös mittaa ympäröivän ilmanpaineen, jolloin pitäisi esim lentokoneessa olla optimaalinen vaimennus.


Sonyllä löytyy näiden lisäksi kaikkia ihme säätöjä, esim ”mistä ääni tulee”. Se toimii käsittämättömän hyvin ja kuulee selvästi, että ääni tulee edestä, tai takaa, mutta mihin sitä tarvitaan?? Tai sillä, että kuulostaa kuin olisin klubilla kuuntelemassa? Ihan turhia..

Säädöt on todella paljon monipuolisemmat siis Sonyllä ja muutoinkin paremmat, mutta kun se yleinen toimivuus ei ole yhtä hyvää, kuin Bosella niin asetuksien välinen ero ei tunnu niin isolta.


Mut sit se Sonyn paras ominaisuus. Eli tuossa sangassa oleva nappi vastamelulle. Siitä painaessa saa kolmea eri tilaa vaihdettua.

A) Täydellinen hiljaisuus

B) ympäristöäänet, eli se asetus mikä ennalta määrätään softalla. Itse pidän esim ulkoääniä kovimmillaan, jolloin keskustelun tullessa, riittää yksi painallus siihen, että kuulen muut ihmiset.

C) Vaimennus ominaisuus pois päältä


Bosessa pidettiin sekuntikaupalla nappia pohjassa, jotta voi keskustella muiden kanssa, tässä yksi painallus ja se nappi on oikeassa sangassa yksikään, eli ei virhepainalluksia!


Bose on parempi:

  • Vastamelu
  • Äänien vahvistus
  • Oman puheen siirtäminen kuulokkeisiin

Sony on parempi:

  • Aivan kaikessa muussa. Helppokäyttöisyydessä, monipuolisuudessa, laadullisesti, materiaalien osalta, koko/muotoilu, softa, kaukosäädin jne jne.
  • Yhteys toimii laadukkaasti kauempaakin!

Vaikka Bose on niin omaa luokkaansa vastamelussa, niin en oikein näe syytä ostaa niitä, vaan mielummin maksaisin koska vain tämän 30e enemmän Sonystä.



PS. Tätä kirjoittaessa huomasin, että Sonyn tehdaslataus on loppumaisillaan, joten voi olla ettei vastamelu toimi sen vuoksi niin hyvin kuin pitäisi. Bosessa ainakin kävi akun hyytyessä näin.
 
En omista vastamelukuulokkeita, mutta mitään Bose-merkkistä en ostaisi.

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005177498.html

https://www.nbcnews.com/news/us-news/bose-headphones-accused-lawsuit-spying-listeners-n748311

Lainaus jälkimmäisestä artikkelista:

According to the lawsuit, the Bose Connect app shares user listening information with Segment, a data collection and analysis firm. Segment's website features the phrase "Collect all of your customer data and send it anywhere" prominently on its main page.
 
Vanha uutinen ja tuon jälkeen Bose päivitti appiaan josta tuon jakamisen saa pois päältä. Muutenkin käyttöehtoja tuli päivitettyä. Itsellä QC35 ja aivan mahtavat. Matkustaminen, varsinkin lentokoneessa on nykyään huomattavasti mukavampaa.
 
Itsellä QC35 ja aivan mahtavat. Matkustaminen, varsinkin lentokoneessa on nykyään huomattavasti mukavampaa.
Mua kyllä kiinnostaisi nämä. Olen käyttänyt oikeastaan pelkästään in-ear-kuulokkeita, mutta jotenkin kuvittelisin kuppimallisten olevan vähän mukavammat. Varsinkin nykyään avokonttorissa on niin pirusti kaikkea taustamelua ja windows-plongahtelua, jotka häiritsee jatkuvasti, niin olisi kiva pystyä vaimentamaan äänet ympäriltä ilman että se korvautuisi jumalattomalla Slayerin luukutuksella.

Eli miten hyvin noi QC35:t vaimentaa ääntä jos niillä ei kuuntele mitään?

Muuten toivelistalla olevia ominaisuuksia:
  • voi kytkeä langattomasti puhelimeen ja käyttää myös puheluissa
  • voi kytkeä langallisesti puhelimeen ja PS4-ohjaimeen (3,5mm plug)
  • voi kytkeä langallisesti läppäriin (USB)
Onko noi siis täydelliset?
 
Mua kyllä kiinnostaisi nämä. Olen käyttänyt oikeastaan pelkästään in-ear-kuulokkeita, mutta jotenkin kuvittelisin kuppimallisten olevan vähän mukavammat. Varsinkin nykyään avokonttorissa on niin pirusti kaikkea taustamelua ja windows-plongahtelua, jotka häiritsee jatkuvasti, niin olisi kiva pystyä vaimentamaan äänet ympäriltä ilman että se korvautuisi jumalattomalla Slayerin luukutuksella.

Eli miten hyvin noi QC35:t vaimentaa ääntä jos niillä ei kuuntele mitään?

Muuten toivelistalla olevia ominaisuuksia:
  • voi kytkeä langattomasti puhelimeen ja käyttää myös puheluissa
  • voi kytkeä langallisesti puhelimeen ja PS4-ohjaimeen (3,5mm plug)
  • voi kytkeä langallisesti läppäriin (USB)
Onko noi siis täydelliset?
Nuo QC30 napit mitkä Mul oli pari päivää, on samalla tekniikalla kuin QC35 ja sit meillä on tosiaan ne langalliset vanhemman tekniikan QC25:t kupit.

Kumpiakin pystyy käyttämään ilman musiikkia vain vastameluun. QC30:ssä kuului ihan pieni kohina kaiken aikaa, ei häiritsevästi. Äänet vaimensi todella hyvin. Eli jos mitään et kuunnellut, niin kyllä normaali äänellä vielä vieruskaverin kanssa sikäli puhui, että päin katsomalla ”kuuli” mitä puhui. Mutta kyllä sit jo muut äänet aikalailla vaimeni hyvin. Ääniä kuuluu, mutta ehkä 20% siitä mitä muutoin ja eniten hälinää tuottavat äänet katoaa kokonaan. Kovimmat ja korkeimmat tulee läpi vaimennettuna.

QC25:ssa on ihan on/off nappi ja muutoin ei vaimennusta ohjata. Vaimennus on tässäkin mun mielestä ihan riittävällä tasolla, vaikka ei lähellekään samaa tasoa kuin QC30:ssä. Siinä voi vieruskaverin kanssa jutella ja muutkin äänet kuuluu, mutta niin paljon vaimennettuna ettei enää häiritse. Myös kaikki tasaiset hurinat, sekä matalat äänet leikkaantuu hyvin pois.

QC35:sta on nyt tullut versio 2, jonka erot on todella minimaaliset. 300e eka versio ja 450euroa toinen versio.
Nuo QC25:t on jokapaikassa tarjouksessa 169e. Eli hinnan ero on aika iso, eikä sun vaatimuksista puutu, kuin langaton yhteys. Pelkkää vastamelua varten voi ottaa piuhankin irti. Eli kannattaa miettiä onko valmis maksamaan kaksinkertaisen hinnan langattomuudesta. Toki parempi vastamelukin, mutta itse näkisin, että jos musiikki on toissijaista, niin nuo riittäis just avokonttoriin ihan hyvin.
 
Osaakos joku kertoa, että mikä ero noilla Sonyn kuulokkeen kumeilla on? Onko jotain eroa esim äänen läpäisyn kanssa, vai miksi on kahta erilaista? Materiaalit eri ja ihan eri tuntuisetkin, mutta onko muuta eroa?

triple comfort
ja
hybrid silicone rubber
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Allekirjoittaneelta löytyy sekä Bosen QC25, että QC35.

Työskentelen suuressa avokonttorissa ja vastamelukuulokkeet ovat olleet elinehto työnteolle, sen verran keskittymishäiriötä löytyy, että kirjallinen tuottaminen ei onnistu melun keskellä.

Ostin ensiksi Bosen QC25, jotka ovat langalliset versiot (löytyy avausviestistä), äänenlaatu on hyvä, mutta Bosen kuulokkeet eivät ole koskaan olleet äänenlaadultaan parhaasta päästä, kuulokkeissa ei myöskään ole varsinaisesti mitään bassovahvistusta, kuten esim. Beatsilla, joten jos kaipaa sellaista niin Bosen kuulokkeet eivät ole sinua varten. Olin ennen näiden hankkimista käyttänyt JBL peruskuulokkeita ja vastamelukuulokkeisiin sijoittaminen on kyllä ollut elämäni parhaita sijoituksia. QC25 vastamelunvaimennus on kiitettävää luokkaa ja Bose on tässä kyllä ehdottomasti edelläkävijä, mitä olen kilpailijoiden kuulokkeita liikkeissä testaillut. Kuulokkeet ovat myös erittäin ergonomiset ja istuvat päähän erittäin mukavasti, eivätkä ala painamaan vaikka käyttäisit silmälaseja, tuo on tuttu ongelma varmasti monelle kalliidenkin kuulokkeiden omistajille. Kuulokkeet myös taittuu kasaan, mutta vaativat huom. isomman tilan kuin esim. JBL halpiskuulokkeet. Huonona puolena mainittakoon, että vastamelutoiminto toimii pattereilla, joita saa olla aika aktiivisesti vaihtamassa. Uudelleen ladattavat paristot ovat toki tähän ratkaisu, mutta silti työlästä.

Nykyään käytössä on Bose QC35, vaihto näihin johtui ihan puhtaasti siitä, että vaikka QC25 on riittävän pitkä johto niin se oli jatkuvasti solmussa jossain penkin käsinojassa tai läppärin alla jne. Joudun myös käsittelemään työssä useasti yli metrin mittaisia paperilakanoita, jonka vuoksi johdolliset kuulokkeet eivät vain toimineet halutulla tavalla. Hankkiessani QC35 hinta oli kyllä melkoisen rapea, mutta nyt vuoden käyttäneenä täytyy sanoa, että olleet joka sentin väärti. Kys. kuulokkeet toivat työntekooni kaivattua vapautta ja en ollut enää ns. kiinni työpisteessäni. Vastamelutoiminto on aavistuksen tehokkaampaa tasoa kuin QC25, itse en eroa juuri huomaa, mutta kuulokkeitani lainanneet ovat ällistelleet kuinka paljon paremmin blokkaavat ulkopuolista ääntä. QC35 on myös pattereiden sijasta akku, jonka lataaminen on huomattavasti kivuttomampaa kuin jatkuva pattereiden vaihtaminen. Okei, lataamistarve on paljon aktiivisempi kuin pattereihin verrattuna, mutta itse en koe minkäänlaista ongelmaa jättää kuulokkeita yöksi laturiin kotiin lähtiessä. Lataus tapahtuu perus mini usb- ja sellaisia latureitahan löytyy jokaiselta aina ongelmiksi saakka. Äänenlaatu taattua Bosen laatua, mutta eivät markkinoiden parasta. Se mitä moni ei tunnu tietävän niin kuulokkeissa tulee myös 3.5mm johto mukana, joten kuulokkeita voi käyttää myös johdon kanssa.
Miinuksiakin löytyy: parittaminen BT ensi kertaa ei meinaa aina onnistua kuin Strömsössä ja toisinaan kuulokkeiden parittaminen uudelle laitteelle on vaivalloista. Ensimmäisen parituskerran jälkeen yhdistäminen onnistuu kyllä leikiten. En ole myöskään onnistunut saamaan kuulokkeita toimimaan tietokoneen kautta ainakaan BT käyttäen, vika voi olla koneen bluetoothissa. Tähän jos jollain on kikkavitonen niiin otetaan vastaan. Vastamelutoiminto menee myös sekaisin kovassa tuulessa ja vinkuvat ikävästi.

Jos foorumilta löytyy QC35 käyttäjiä niin tinnittääkö teillä toinen kuuloke pistäessä kuulokkeet päälle? Itsellä toisinaan vasen puoli tinnittää n. minuutin ajan (hakee oikeaa taajuutta tai jtn?), jonka jälkeen loppuu. Laitoin Boselle viestiä ja pyysivät pistämään huoltoon, mutta en ole vielä tarennut laittaa kun eivät tee sitä joka kerta ja pelkään, että kuulokkeet on huollossa Belgiassa 2kk ja eivät loppujen lopuksi tee kuulokkeille edes mitään.

Käytän aktiivisesti molempia kuulokkeita (QC25 kotikuulokkeina ja QC35 töissä) musiikin/radion kuuntelemiseen, mutta myös pelkän melun vaimentamiseen. Mielestäni soveltuvat erinomaisesti myös pelkän melun vaimentamiseen, ei toki peltorin veroiset, mutta karsivat kiitettävästi avokonttorin melutasoa.

Nyt kun Bose on julkaissut QC 35 II-version, jossa melunvaimennus säädettävissä niin QC35 ja QC25 hintaero supistunut alle viiteenkymppiin (306e vs 269e) joten jos mietit kummat sopisi sinulle niin suosittelen ehdottomasti kallistumaan erinomaisten QC35 puoleen, johtuen johdottomuudesta, latauksen helppoudesta sekä aavistuksen paremmasta vastamelutoiminnosta.

Olen käsittänyt että QC35 II ja QC35- vastamelun torjunnassa ei ole eroa käytännössä lainkaan, suurin "etu" tuossa uudessa kakkosversiossa on eri vastamelutasot, eli ei ole pakko aina käyttää max. vastamelutasoa kuten QC35? Correct me if i'm wrong

EDIT: Loppuun vielä pakko mainita asia, josta joku oli aiemmin jo maininnut, nimittäin matkustaminen vastamelukuulokkeilla. Vastamelukuulokkeet hyödyt näkee parhaiten lentomatkustamisessa, blokkaavat aivan käsittämättömän määrän ääntä ja saavat jopa turistiluokkaan himpun luksuksen tuntua. Tulee ihan mindblow fiilis kun laitat kuulokkeet päälle heti koneeseen mennessä ja puolessa välissä lentoa kun lentoemäntä, tai lentohenkilö kuten nykyään kuuluu sanoa tulee kysymään otatko mustikkakiissulia ja otat ensimmäisen kerran kuulokkeet pois päästä, jumalauta sitä mekkalan määrää :D

EDIT2: parittaminen ei vaadikkaan appia kuten väitin, pelkästään osaavan käyttäjän :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa tuntua siltä, että tiedän mitä pyydän Joulupukilta tänä vuonna...
 
@kopolanpoika
Onko tosiaan niin, että QC35:ssa ei ole melun säätöä Bosen ohjelmalla, tai niitä ei pysty parittamaan ilman Bosen softaa?

Mulla kun siis oli muutaman päivän ne QC30 napit, jotka palautin rakenteellisen suunnitteluvirheen vuoksi. Mutta siis ne on ilmestynyt samalla, kun tuo ensimmäinen versio QC35:stakin. Ja sen aikaisista uutisista jäin käsitykseen, että noissa on täysin sama tekniikka sisässä.

Nuo 30:t kun pystyi parittamaan ihan normi BT:llä ja kuulokkeiden kaukosäädössä jo oli omat napit vastamelun tason säätämiselle. Eli Bosen softa ei ollut pakollinen, vaikka kätevä olikin.
 
@kopolanpoika
Onko tosiaan niin, että QC35:ssa ei ole melun säätöä Bosen ohjelmalla, tai niitä ei pysty parittamaan ilman Bosen softaa?
Nyt kun double checkasin niin ohjekirjan mukaan onnistuu ilmankin appiakin. Itsellä mennyt vain vaivattomimmin tuon appin kautta, mutta ilmeisesti ei vain ole ollut riittävästi kärsivällisyyttä, eikä kuulokkeet päässä tuossa napin holdaamisessa niin mennyt tuo "ready to pair"- ohitse. Yritä tässä sitten keksiä jotain negatiivista erinomaisista kuulokkeista ettei kuulostaisi ihan liian mainospuheelta ja hyvältä ollakseen totta ja lopulta huomaat vain olevasi käsi ja laite on erinomainen :D
1. Slide the Power/Bluetooth® button to the Bluetooth® symbol and hold until you hear “Ready to pair” or the Bluetooth indicator blinks blue.
2. On your Bluetooth device, turn on the Bluetooth feature. Tip: The Bluetooth menu is usually found in the Settings menu.
3. Select your Bose® QuietComfort® headphones from the device list

Näköjään tuo Bosen appi on kehittynyt sitten viime käyttämän ja sillä pystyy nykyään jotain tekemään, mutta käsitykseni mukaan ei vieläkään ole ns. tasoja kuten tässä uudessa kakkosversiossa. Alla lainaus Rizknowslta:
https://www.rizknows.com/buyer-guides/bose-qc35-vs-bose-qc35-ii/ sanoi:
When the QC35s first came out, there was no way to adjust the ANC options when you were in wireless mode. They eventually came out with a firmware update so you could turn ANC off but you had to manually do it through the Bose Connect app. Now with the QC35 IIs, you can control the ANC levels with a press of the Action Button and cycle between high, low and off.
 
Okei no sit nuo on hieman erilaiset. QC30:ssä tosiaan apissa portaaton säätö ja kuulokkeissa omat +- nappinsa sen säätämiseen, siinä on yhteensä 16 eri tasoa.

Eli 0% on sama kuin täysi ulko maailman tehostus. Kuulostaa kuin ei olisi nappeja korvissa, äänet vahvistuu jopa normaali tilanteeseen. Silti voi kuunnella musaa.
50% on sama kuin off
100% on täydellinen vaimennus. Siinä sit tosiaan portaattomasti voi säätää noiden välillä.

Sonyllä on vastaava säätö, mutta Sonyllä voi sen säädön lisäksi päättää vaimentaako se säätö kaikki äänet, vai vain ”turhat äänet”, jolloin saa esimerkiksi käytännössä täyden äänettömyyden, mutta kuulee puheäänet läpi.
 
Omat erinomaisesti töissä ja reissuissa palvelleet Bosen QC35 lähetettävä huoltoon tinnittämisen vuoksi ja koska Bosen asiakaspalvelusta ei osattu kertoa meneekö huollossa viikko vai kuukausi (huolto tapahtuu keskitetysti Latviassa) oli edessä uusien (langattomien) vastamelukuulokkeiden hankinta, koska töissä ei ilmankaan toimeentule. Olen eri vaihtoehtoja vertaillut pidemmän aikaa (Bose QC 35II, Beats, Sony, Sennheiser) ja kyttäillyt tarjouksia ja nyt sattui sitten sopiva tarjous kohdalle. Suurimpana kriteereinä oli:
- vastamelutoiminto
- istuvuus (silmälasien takia)
- äänenlaatu
- basso.

Päädyin lopulta Pleikkarin labelin viimeisimpään tuotokseen, eli Sony WH-1000XM2 vastamelukuulokkeisiin. Useissa vastamelukuulokkeiden vertailuarvosteluissa Sonyn 1000XM2 on rankattu vastamelutoiminnaltaan jopa paremmaksi kuin Bosen QC35 (äänenlaadussa/-kirkkaudessa Bose ei ole pystynyt Sonyä tai muitakaan valmistajia haastamana oikeastaan koskaan) ja kys. kuulokkeet valittiin myös Ääni ja Kuvan testissä vuoden vastamelukuulokkeiksi 2017 (http://www.lbaanijakuva.fi/nyheter/hodetelefoner/vuoden-parhaat-kuulokkeet). Joten kyseessä pitäisi olla varteenotettava haastaja nykyisille Bosen QC35.

Mielenkiinnolla odotan onko 1000XM2:sen ja QC35:sen välinen ero/paremmuus vastamelun poistamisessa kuultavissa tälläisen maallikon korviinkin vai vaatiiko laajempaa tuntemusta/perehtyneisyyttä asiasta. Sonyt pääsevätkin testiin tuotapikaa nimittäin jenkkireissu puskee päälle parin viikon päästä ja lentokoneessa aikaa testailla kuulokkeita. Alunperin oli tarkoitus laittaa Boset huoltoon heti kun saan uudet kuulokkeet tilalle, mutta taidankin ottaa molemmat reissuun vertailun vuoksi. Pelin henki on selvä, paremmat jää ja huonommat myyntiin.

mb5zip.jpg


Jos olette miettineet kys. kuulokkeiden hommaamista niin huomiona, että Telialla 1000XM2 OVH: 349e, muilla elektroniikkajäteillä 399e.
 
Itellähän on siis 1000 sarjalaiset Sonyn napit ja ovat täysin samalla tekniikalla kuin nuo sinun ostamasi.

99,99% paremmat kuin Bosen vastaavat, mutta itse vastamelussa Bose vei kuin pässiä narussa. Sonyt toimii tasaisessa äänessä (esim lentokone varmaan hyvä esimerkki) erinomaisesti, mutta äkillisiin ja korkeisiin ääniin Sony ei taivu edes lähelle samalla tasolla kuin Bose.
Sonyn vastamelu on kuitenkin sillä tasolla, että kaiken muun ollessa paljon paremmin, en itse Sonyä takaisin Bosen vaihtaisi.
 
Laitan ihan lyhyesti pari sanaa. NELJÄN SADAN Bose QC 35II töissä avokonttorissa päässä ollut syksystä saakka. Vastamelu toiminto on hyvä. Mutta siihen valitettavasti positiiviset uutiset loppuukin. Näitä ennen käytössä oli Nokia Purity Prot ja ne vaan toimi täydellisesti ja kun rokkia kuunteli oli äänenlaatu huomattavasti parempi kuin näissä NELJÄN SADAN Boseissa. Nokialaisissa oli kuitenkin uplink ääni huono ja koska Telcoja on omassa työssä paljon oli ne pakko vaihtaa että muut saa kunnolla selvää mitä puhun.

Nyt mulla pätkii sitten downlink äänet telcossa ja voi olla että joudun vielä laittamaan ne häpeällisesti johdolla tietokoneeseen kiinni jos haluan kuulla kaiken mitä palaverissa puhutaan. Viime viikolla ilmeni uusi vika eli musiikin kuuntelussa BT-pätkäsee tyyliin kolmisen kertaa minuutissa, pieni googletus ja totesin että en ole todellakaan ainoa. Outo juttu tämä pätkiminen, ei toistunut alunperin vaan se alkoi eilen. Herää kysymys onko ne rikki?

Mutta näin varoituksena muille, välttäkää Boseja. Melko kalliit kuulosuojaimet. Ei missään nimessä laatu vastaa hintaa. Arvoin näiden ja Sonyjen välillä, olisi pitänyt ehkä valita ne Sonyt.
 
Täältä peukkua AKG:n N60NC Wireless -kuulokkeille. Ollut pari kuukautta käytössä ja riittävän hyvin toimii vaimennus (lentämään en ole vielä päässyt). Kotona vaimentaa pesukoneiden, jääkaapin, lasten ja hellasärön äänet ja ulkona liikenteen melun. Joillekin käyttäjille miinuksena saattaa olla se, että ovat on-earit, mutta ovat hyvin pehmustetut ja ainakaan omia korvia eivät paina pitkissäkään musiikinkuuntelu- ja pelisessioissa. Äänenlaatu ei ole mitään high-end hifiä, mutta soivat riittävän hyvin. Muutaman kerran olen Boseilla kuunnellut musiikkia eivätkä AKG:t kalpene äänenlaatua verrattaessa. AKG:lle plussa kompaktimmasta koosta. Toki Boset vaimentavat melua paremmin. Kotoa löytyy laadukkaampiakin kuulokkeita, mutta eipä ole tullut käytettyä, kun tuo langattomuus on nykyään sen verran tärkeä ominaisuus itselleni.
 
Sen verran ollut hyötyä ääniyliherkässä perheessä näistä kuulokkeista, että nyt on jokaisella sit omansa, kun haettiin vaimolle ja pojalle omansa.

Pojalla kuppimallinen Bosen QuietComfort 25 mustana:
https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/kuulokkeet/QC25BK/bose-kuulokkeet-quietcomfort-25-musta

Tytöllä samanlaiset Bosen QuietComfort 25:t, mutta valkoisena:
https://www.gigantti.fi/product/tv-...SWH/bose-quietcomfort-25-kuulokkeet-valkoinen

Itsellänihän Bosen QC30:t vaihtui heti alkuunsa Sonyn WI1000X in ear mallisiin kuulokkeisiin:
https://www.gigantti.fi/product/tv-...ngattomat-in-ear-kuulokkeet-wi1000x-samppanja

Vaimolle tuli sit taas Sonyn WH1000XM2 kuppimalliset:
https://www.gigantti.fi/product/tv-...ny-around-ear-kuulokkeet-wh-1000xm2-samppanja

Omiani olen nyt muutaman kuukauden käyttänyt ja edelleen todella tyytyväinen, varsinkin kun esim kaupassa on täysin huomaamattomat.
Äsken koitin noita kuppi versioita, eikä vastamelussa eroa ole, hyvin toimii nuokin.
Eleohjaus niissä on kiva lisä, tai no etenkin se, että käden nosto korvalle päästää ulkomaailman äänet läpi, jotta voi keskustella. Sitä kaipaisi näihin in ear versioihin.

Lapset käyttäneet yhdessä ja vaimokin välillä noita Bosen kuulokkeita ja hyöty ollut tosiaan niin iso, että täytyi pojalle ja vaimolle hakea nyt sit omansa. Saa jokainen olla halutessaan hiljaisuudessa ja pääsee kaikki pienemmällä hermojen menetyksellä. :)
 
Ylös Bottom