Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield 1

Uusi lisäosa jo kohta pelattu puhki ja suurinosa aseista jo unlockattu.

Ja tämä vasta premium early accessissa. Assaultille uusi 1917 trench carbine ja uusi lmg loistavia valintoja. Snipu tällähetkellä max rank niin säästelen sille noita pyssyjä viimeiseksi.
 
BF 1942 on edellinen kosketus mihinkään moninpeli fps:ään. Tai no oikeastaan fps:ään ylipäätään. Ja siitä on aikaa se noin 15v.
Silloin oli vielä nuori ja nopea, mutta pelivälineenä oli pädin sijasta hiiri.
En ole koskaan edes halunnut koittaa konsoleilla mitään fps pelejä, koska en vain tateilla osaa tähdätä missään pelissä. Näin se vaan on. En sitä näytä koskaan oppivankaan.

No nyt kaveri sai ylipuhuttua ja revolution versio oli sikamaisen halvalla storessa viime viikolla, joten nyt on jokunen tunti ehditty tässä muutamana päivänä pelaamaan.

Alkuun sanottava, että pihalla olen kuin lumiukko. Assaultilla ihan turha mennä, ei osu mihinkään, sama juttu supportilla, eikä tässä tunnu edes ajoneuvot olevan kovin tärkeässä roolissa ja porukka vetää niillä yksin miten sattuu.

No kahta muuta olen sit enemmän pelannut. Scouttia ja Mediciä. Scouttailu oli alkuun kivaa, kun olin niin pihalla, niin pysyttelin vain kaukana, spottailin ja opettelin menoa ja karttoja.
Mutta enimmäkseen olen pelannut lopulta kuitenkin mediciä. Siinä saa paljon rauhallisemmin ammuttua ja koska en osu mihinkään, mun on turha rynniä siellä kärjessä.

Olenkin ottanut tehtäväkseni pitää sen optical version siitä jostain aseesta ja kauempaa spottailla vihuja ja sit mennä sen assault linjan takana heittämässä helaa ja kuolleita herättelen henkiin oman hengen uhalla. Ihan vain siksi, että jos saan 1-2 henkiin oman hengen menetyksellä, niin ne 1-2 tyyppiä osuu vihollisiin noin 150% todennäköisyydellä paremmin kuin minä. :D

Äsken Mount Grappalla lähes koko erän iso osa mun puolen tyypeistä yritti mennä sinne maan alle bunkkeriin, joten olin ylhäällä oviaukon suulla piikki kädessä. Viskelin helaa ja paransin kuolleet. Yhden pelin aikana 36 henkiin herättämistä, mistä itse olin ylpeä.
Eli nautin pelistä todella paljon muuta kautta kuin ampumalla. Olen vähän kuin siinä leffassa ”aseeton sotilas”. Toki ampuminen edistyy kokoajan ja siitä saa enempi kokoajan tyydytystä, mutta on tämä hienoa pelastaa muitakin.

Sit muuta ajatusta pelistä:
+ Voi pojat tässä pelissä oli hieno tutorial. En tajunnut, että pitää kuolla. Luulin feilanneeni ja kun tajusin jutun idean, olinkin suhteellisen pitkän loppu tutorialin ajan suu auki. Sota on karua, älytöntä ja julmaa.
+ Peli näyttää hdr:nä Pro:lla tajuttoman hyvältä. Välillä kuolee kun ihastelee ilmalaivan putoamista tai talojen sortumista.
+ Tuo kentän muokkaantuminen on ihan mielettömän siistiä.
+ Äänimaailma on huikea. Tekee mieli pistää vain kovemmalle ja kovemmalle.
+ Yleinen fiilis. Välillä räjähtelee ja koko huone tärähtelee äänimaailmasta siten, että oikeasti on fiilis et ois keskellä sotaa. Huh huh.
+ Mapit on kautta linjan upeita. Niin perus, kuin lisäreidenkin. Ei ole vielä tullut ainuttakaan mappia vastaan josta en olisi pitänyt, kaikki olleet todella hyviä. Ei edes sellaista neutraalia blaah fiilistä tule. Kaikkiin on hieno mennä.
+ Pelimuodot tuo upeasti vaihtelua. Vanhana 1942 pelaajan perus lipun valtaus isoilla kartoilla saa hymyn huulille, mutta toisaalta frontlinesissa ne pienet mapit ja juoksuhaudassa juokseminen oli todella hienoa vaihtelua. Lisäksi äsken tutustuin operationsiin ja sehän olikin todella hieno pelimuoto myös.
+ Pelaajia riittää, toisin kuin Verdunissa (en ole löytänyt yhtään pelaajaa), joka BF kuumeen päälle sai ja sit kaveri onnistui manipuloimaan ostosajatuksen mun päähän.
+Yksinpeli. Älkää ymmärtäkö väärin. Eihän se oikeasti hyvä ole. Mutta sitä jaksaa pelata, siinä on tietty hyvä fiilis. Toista se oli 1942 aikaan bottejä vastaan.

+/- Toiset pelaajat..kun otin päivällä servuja joihin pääsi vasta premium pelaajat, niin meno oli lähes täydellistä. Mentiin 2-3 squadin rintamana yhteistuumin, kaikki pelasi kuten kuuluu. 5/5 niin sanotusti.
Mutta nyt illalla..Huoh. Perus serverit ja jotain ihme jonneja serveri täynnä. Ja sama 2-3 muulla servulla. Olen aloittelija jonne muiden silmissä toki, mutta nää sankarit..ei näin. Yhtään vihua ei spotattu, koskaan ei odotettu mediciä, vaan skipattiin. Yhtään ei squad menny tiiminä. Johtaja ei anna komentoja ja jos pääset itse komentajaksi, ei kukaan tottele. Jos kuolet, kukaan medic ei tule apuun, vaan joudut aloittamaan muualta.
Se oli suoraan sanottuna ihan shaibaa ja koko peli tuntui sen vuoksi huonolta. Sit ku pelaan kaverin kanssa, niin minä en osaa kuin olla medic ja kaveri on scoutti ka yhtä huono kuin minäkin. Eli omaan tiimiin tarttis 2-3 (osaavaa) assaultia saada jotka tekis edes jotain mitä yritetään ja sovitaan, mutta enpä tunne moisia. Publicilla tuntuu olevan hyvää peliä vain jos löydät munkilla 2-3 hyvää tyyppiä omaan squadiin, tai menemällä niihin premium jäsenille oleviin lisäri karttoihin, jossa 98% pelaa kunnolla.
- Ajoneuvot tuntuu jotenkin turhalta, porukka vaan lentelee päättömänä tai cruisaa tankilla. Hevonen tekee yksin rynnäkkönsä ja kuolee nopeasti.
- En ehkä vain osaa, mutta kaverin kanssa samaan peliin meneminen on jotenkin hankalaa. En tiedä miten kaveri saisi ilmoituksen heti asiasta ja pystyisi nappia painamalla liittymään peliin.
- Latausajat on pitkät, joskin erät on niin pitkiä, ettei sillä ole pienintäkään väliä
- Johtunee 4k resosta käyttiksen osalta (eikö se ollu jotenkin skaalattu?) tai jostain muusta, mutta en tahdo nähdä mitään. Vihujen spottauksen jälkeen tuleva merkki, omien ukkojen merkki, minimapissa ryhmänjohtajan tähti, lipulla oleva etäisyys teksti jne on kaikki niin pientä, tai haaleaa, etten erota niistä mitään. Menee pelkäksi tihrustamiseksi.
- Moni systeemi on ihan hepreaa, enkä varmaan ihan hetkeen ymmärrä miten aseita saan auki enemmän, tai miten oppisin pelaamaan, tai mitä mun kannattaa tehdä, vai jatkaa medic linjalla vaan..

Kaiken kaikkiaan olen myyty..näin 15v tauon jälkeen. Toki isoin syy on teema. Vain wwl, wwll ja Vietnam uppoaa, joten ei ole oikein tarjontaakan ollut konsoleilla.

Tässä vielä tän mun 36 parannuksen tilastoa, huono mikä huono, mutta jos eilen ja tänään vasta ekat kunnon pelit pystyssä, niin onko se sit ihme. Tappoja turha odottaa näin noobilta, joten olen ylpeä medic toiminnastani. :)7DDC0197-1875-47C2-8881-69C8AF23DEB8.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Terve:)

Nyt tarvitsen teidän apuanne, mistä tämä voi johtua

Moninpelissä aina ku pääsen pelaamaan niin lagaa sen 20-30 sekuntia. Joka kerta kun kuolen ja meen pelaamaan.

Oon tässä 2 krt poistannut bf1 ja asentanut

Yhdistänyt manuaalisesti netin jos se olisi auttanut

Tosiaan mulla on kännykkä jota käytän nettinä. ennen toiminut todella hyvin pelaamista varten ps4 kanssa. Ja liittymä on dna.

Anteeksi jos on liian sekavasti kirjoitettu.
 
Nyt on takana kohta 30h, enkä ole kehittynyt about yhtään.
Joo medicinä ja supportina pääsen suht helpolla scoreboardin top5:een, koska kukaan muu idiootti ei tajua hoitaa omaa tonttiaan.

Mutta kun haluaisin hiukan enemmän tappoja ja hiukan vähemmän kuolemia. Menis edes 1:1, mutta nyt yhtä tappo vastaan kuolen 3-4 kertaa.

Ongelma ei ole se, että en ehtisi ampumaan, vaan se että vaikka pääsen selästä ampumaan, eikä toinen edes tajua mistä sitä ammutaan. Voin vetää lippaallisen (26 kutia medicin aseella), enkä vain osu. Toki jos äijä pysyy paikallaan ni tapon saa, mutta yleensähän ne lähtee juoksemaan ja askel sivuun ja en osu. Tähtäin menee kokoajan puolelta toiselle ohi ja damagea 20-80..sit ne kääntyy ja yks kuti pistoolilla otsaan ja kuolen.

Oon pienentänyt herkkyyttä ja koittanut Googlesta kaikki asetukset säätää. Joo on eka fps peli mitä pelaan pädillä, mutta silti. Luulis hiukan kehittyvän.

Eli onko jollain vinkkiä mistä tahansa luokasta, jolla tähtäys ja ampuminen kehittyisi. Jos unohdan roolini hetkeksi täysin ja keskityn vain ampumiseen, millä aloitan? Mikä ase antaa siis eniten ”anteeksi”?

Entäpä onko vinkkejä sijoittumiseen jne. Jotenkin tuntuu, että usein myös mut ammutaan sivusta/takaa, tai sitten sellaisesta kulmasta etten itse edes nähnyt sinne. Miten tuota olisi hyvä lähteä kehittelee?
 
Oon pienentänyt herkkyyttä ja koittanut Googlesta kaikki asetukset säätää. Joo on eka fps peli mitä pelaan pädillä, mutta silti. Luulis hiukan kehittyvän.

Eli onko jollain vinkkiä mistä tahansa luokasta, jolla tähtäys ja ampuminen kehittyisi. Jos unohdan roolini hetkeksi täysin ja keskityn vain ampumiseen, millä aloitan? Mikä ase antaa siis eniten ”anteeksi”?

Harjottelua vaan :D Melkein haulikolla kannattaa aloittaa ja pelimuotona team deathmatch niin lähitaisteluissa haulikolla yks osuma rintaan tai päähän niin tipahtaa. Telkkarissa varmaan "pelimoodi" päällä ettei ole mitään viivettä ohjauksessa? Vaikuttaa aika paljon meinaan input lag.
 
Harjottelua vaan :D Melkein haulikolla kannattaa aloittaa ja pelimuotona team deathmatch niin lähitaisteluissa haulikolla yks osuma rintaan tai päähän niin tipahtaa. Telkkarissa varmaan "pelimoodi" päällä ettei ole mitään viivettä ohjauksessa? Vaikuttaa aika paljon meinaan input lag.
Juu ei kyllä viivettä ole ja pro vielä koneena niin fps pysyy myös hyvänä. Ja ongelma on kyllä ihan puhtaasti mun tatin liikkeissä. Ukko liikkuu ja tähtäin menee liikaa tai liian vähän, eli en saa sitä pirun tähtäintä ikinä kohdalleen...
 
Mulla on samanlaista aina pelin alussa, jos hyppään lentokoneeseen, niin sillon kun muut ryntää pelissä eteenpäin ja meikä on räsähtäny maahan jossain vaiheessa siitä tulee turha kuolema.
 
Juu ei kyllä viivettä ole ja pro vielä koneena niin fps pysyy myös hyvänä. Ja ongelma on kyllä ihan puhtaasti mun tatin liikkeissä. Ukko liikkuu ja tähtäin menee liikaa tai liian vähän, eli en saa sitä pirun tähtäintä ikinä kohdalleen...

Mun neuvo on se että sä valitset sellaisen sensityvity joka tuntuu hyvältä ja sit et vaihda sitä
Ylensää on se ongelma et vaihtaa liian usein kun menee paskasti ja sit ei ikinä opi pelamaan kun pitäis saada se ligasmuistiin
 
Nyt meni silleen kivasti et vaik kuolemia jäätävän paljon, niin tappoja sain omaan taitoon nähden hyvin, lisäksi oma tiimi oli hyvä ja kaverin kanssa parhaat support ja medic äijät
BB5381F5-F020-4C89-BADE-19621DA7D090.jpegC1036584-F499-462A-9339-6E5469FD10BF.jpeg361C8E74-47C4-4C6C-A028-50B3582FECEA.jpeg9C7C0F5F-C565-44FE-9472-7ADD24B15F0D.jpeg
 
Toi 211 heals on kovin mitä olen nähnyt. Joskus ehkä joillain on 100 menyt rikki :) Onko KFIN platoon hengissä?

Kehityt vielä kyllä. Varmasti tuo keskittyminen Medic pelaamiseen myös heikentää k/d ratiota. Koitappa huvikseen joskus keskittyä pelaamiseen siten, että keskityt vihollisiin ja hoidat medic hommat vain jos "ehdit". Järkevintä lienee kuitenkin hoitaa homma tasapainossa. Oli luokka mikä tahansa.

Itsellä menee k/d suurinpiirtein 1:1, jos hieman keskittyy asiaan. Eri karttoihin soveltuu usein parhaiten jokin tietty luokka ja ase. Lähes kaikki sniperit ja pilotit pelaa pelkästään k/d ration vuoksi ja sieltä löytyy k/d ratio 10 pelaajia. BF1 on sinänsä todella armollinen tämän suhteen. Kokeilin COD WW2 demoa ja itsellä ei ole mitään jakoa saada k/d ratiota yli 0,5. Osaamisen lisäksi verkkolagin merkitys korostuu COD:n reaktio (ADHD) taisteluissa.

BF1 on kyllä ollut loistava peli. Tilastojen mukaan tasaisesti 50k käyttäjää edelleen PS4 online, joten peliseuraa löytyy.
 
Tuo oli kyllä ihan hullu erä, tappoja kuitenkin toiseksi eniten ikinä, vaikka medicinä meni noin hyvin. Juoksin ristiin rastiin vaan healaamassa ja välillä ammuin jos kohdalle osui.

Toi on niin typerää ettei porukka voi venaa et toinen herättää henkiin ja ku ite kuolee ni medicit seisoo päällä eikä tee mitää..
 
Mun taitoihin nähden oli kyllä kunnon uroteko, että sain medicille auki Farquhar-Hill Stormin, että Opticalin ja Fedorovin normi ja optical versiot.
Lähti tapot ja kd ratio jyrkkään nousuun etenkin Farquhar-Hill Stormin myötä, optical on tietyissä mapeissa parempi, mut normaalisti vedän stormilla.

Sit ku sain Fedorovin auki, niin ei tapon tappoa millään..luovutin ja siirryin takasin Farquhariin. No eilen sain Fedorovin opticalin auki ja voi huh huh. Omat tapot per roundi lähti ihan uudelle levelille. Aivan mielipuolinen ase. Ihan huikee.

Tammikuun uusien mappien mukana tulee myös uusi aseiden balansointi, joka kuulostaa hyvältä.
Nimittäin haulikot tekee jatkossa entistä selvemmin tuhoa vain erittäin läheltä.
Sit taas assault aseet on tehokkaampia läheltä ja kauemmas teho häviää enemmän.

Se taas auttaa sen, että assaultien takana supportin aseita tehostetaan, jolloin niillä pärjää sopivalta etäisyydeltä assaulttia vastaan.

Lisäksi medicin aseet on tarkempia pidemmältä, joten nekin istuu entistä paremmin omaan rooliinsa.

En tiedä onko fedorov ja Farquhar jo ns. uuden mallin mukaisia aseita? Tuntuvat niin paljon tehokkaammilta käytössä kuin juuri mikään muu ase tällä hetkellä. Useimmat kuolemat mulla johtuu myös näistä kahdesta aseesta, joten joku muukin niitä käyttää. :)

Pari mappia nyt, sit vielä Apocalypse lisäri keväällä. Sit katotaankin mihin suuntaan bäfää viedään uuden pelin muodossa.
 
Alkaahan se vihdoin vähän edes sujumaan. Eilen oltiin oman platoonin kanssa paras squadi kertaalleen, vaikka pelaajina ollaan huonoja, mutta tehdään tavoitetta. Operationissakin hävittiin jatkuvasti sen vuoksi, että muut hyökkääjät vain skippaa kuollessa, puolet on scoutteja ja toiset kämppii tankeilla omissa baseissa.

Meidän porukka yritti vallata lippua, antaa terveyttä ja panoksia ja herätti henkiin minkä ehti.

Mut itse olen päässyt jo monesti yli yhden KD-ratioon siitä huolimatta mikä on todella hyvä saavutus siihen nähden miten huono olen.

CF9ABEA0-2526-4086-973B-590C9AD7AB49.jpeg 59D50194-33C2-4D2E-8416-A87EA6514338.jpeg 8BED5715-D8A0-4EF0-8F52-429CDD078951.jpeg 8E4A63B5-308F-438A-8699-098C4BF03E18.jpeg DC45A94F-2A08-403D-9AF5-2B1BA32C00BD.jpeg

Erityisen ylpeä olen tästä pelistä:
CF7FC9E4-ECC0-490C-911C-B705FA1FE865.jpeg

Ja syy parantuneeseen otteeseen on varmasti kasvaneet taidot, mutta vielä enemmän aseet. Olen oppinut käyttämään neljää asetta ja olen oppinut käyttämään eri asetta eri mapissa. Kuolemien välillä saatan vaihtaa jopa asetta sen mukaan minne lipulle olen menossa. Enää en myöskään herättele jengiä eloon omaa henkeä uhaten.
Tässä käyttämäni aseet:
1E2D93A5-6674-4302-950C-4C43900AB938.png

Porukka varmaan Tääl kokeinena fps pelaajina nauraa tälläiselle amatöörille, mutta tää peli on saanu mulle oikeasti ylpeän fiiliksen monen matsin jälkeen, kun tuntuu et olen ylittänyt itseni ja saanut jotain aikaa.
Etenkin kun 90% ”hyvistä pelaajista” on huonoja siksi, että ajattelevat vain KD-ratiota. Eivät valtaa lippua, eivät välitä pisteistä, ei lopputuloksesta, vain siitä et saa tappoja nopeasti. Siksi jopa kuolemat skiptaan joka on operationissa ihan tuhoon tuomittua, kuten 99% muiden pelaajien ajatuksesta toimia koko pelimuodossa.
 
Kyllä se vaan tekemisen kautta ne taidot sieltä tulee. Bäfässä voi pärjätä monella tapaa, nopeat refleksit ja tarkka tähtäys ei ole niitä ainoita mitä tarvitaan. Hyvä sijoittuminen, ennakointi ja taisteluiden valitseminen kantaa jo pitkälle. Tietenkin tiiviin ryhmän kanssa on "helppo" pelata.

Porukka varmaan Tääl kokeinena fps pelaajina nauraa tälläiselle amatöörille, mutta tää peli on saanu mulle oikeasti ylpeän fiiliksen monen matsin jälkeen, kun tuntuu et olen ylittänyt itseni ja saanut jotain aikaa.

Ei naureta. Mahtavaa että saa hyviä fiiliksia pelistä. Eikö se olekkin se syy miksi me näitä pelataan? :D

Välillähän tuo tuntuu että saa kantaa joukkuetta eikä sekään riitä.
21765660_10209677879880113_6934714006568299771_o.jpg
 
Tähtäys ja refleksit on ihan retuperällä ja tosiaan kehittyminen on tullut juurikin aseiden ymmärtämisen kautta, sekä ymmärrys siitä milloin ja minne heitetään esim kranu. Tai ennakoin vastustajan liikkeitä.
Sillä pystyy jo kompensoimaan aika hyvin puutteita tähtäyksessä ja sijoittumisessa. Sijoittuminenkin kehittyy kokoajan.

Isoin ongelma oikeastaan on se, että ammun ohi, korjaan, ammun toiselta puolen ohi, korjaan ja toiselta puolen ohi. Osumaa 0-1 luotia ja kuolen. Ne turhauttaa ihan julmetun paljon.
 
Tähtäys ja refleksit on ihan retuperällä ja tosiaan kehittyminen on tullut juurikin aseiden ymmärtämisen kautta, sekä ymmärrys siitä milloin ja minne heitetään esim kranu. Tai ennakoin vastustajan liikkeitä.
Sillä pystyy jo kompensoimaan aika hyvin puutteita tähtäyksessä ja sijoittumisessa. Sijoittuminenkin kehittyy kokoajan.

Isoin ongelma oikeastaan on se, että ammun ohi, korjaan, ammun toiselta puolen ohi, korjaan ja toiselta puolen ohi. Osumaa 0-1 luotia ja kuolen. Ne turhauttaa ihan julmetun paljon.

Mitä muutamia videoitasi olen tuubin puolelta katellut niin on kuitenkin ilo huomata että sinulla on selkeä ja oikea käsitys siitä miten matsit voitetaan sekä mitä teet väärin/oikein. Olet muokannut kartan isommaksi sekä näyttämään sen 100m suuntaansa niin saat hyvän käsityksen mitä ympärillä tapahtuu. Eli paljon oikeita asioita mutta vielä kun saat ne sormet samaan vauhtiin niin hyvä tulee :D

Ehkä kannattaa koittaa laittaa vielä herkkyyttä alemmaksi, näyttää tosiaan että tähtäin seilaa vihun molemmin puolin. Näyttää jopa siltä että olet laittanut aim assistit sun muut pois päältä, tai sitten olet vain niin hyvä. :cool: Oletko laittanut tähtäyksen kiihtyvyyden nollaan? Omalta osalta elämä helpottui huomattavasti kun se vaihtoehto tuli päivityksellä. Sittenhän voi muokata että ADS herkkyys olisi vaikka hitaampi tai muuta vastaavaa.

Aseiden ymmärtäminen on yksi tärkeä osa, juurikin sen takia että mihin taisteluihin lähdet ja mihin et.

http://symthic.com/bf1-stats

Tuossa on bäfäilijän "Raamattu", mutta sen saatoitkin jo tietää.
 
Joo on noita minimappeja tullut säädettyä ja vielä siten et on kolme eri zoomaus tasoa siinä.

Herkkyys on jo 25:lla, kehtaako alemmas laittaa?
Assistit ja kiihtyvyydet on pois päältä.
Käytin ekan pari viikkoa YouTuben bäfä kanavilla asetuksia etsien ja neuvoja miten kannattaa olla kaikki. :)
 
Joo on noita minimappeja tullut säädettyä ja vielä siten et on kolme eri zoomaus tasoa siinä.

Herkkyys on jo 25:lla, kehtaako alemmas laittaa?
Assistit ja kiihtyvyydet on pois päältä.
Käytin ekan pari viikkoa YouTuben bäfä kanavilla asetuksia etsien ja neuvoja miten kannattaa olla kaikki. :)

Eli oletko laittanu Aim assist auto rotation ja aim assist slowdownin pois päältä? Mikäli näin on niin käyhän laittaan päälle ja pelaa pari matsia ;)
 
Eli oletko laittanu Aim assist auto rotation ja aim assist slowdownin pois päältä? Mikäli näin on niin käyhän laittaan päälle ja pelaa pari matsia ;)
Otin tosiaan pois, koska jos äijä menee kulman taakse, niin tähtäin seuraa sinne, sit tulee toinen äijä ja napsii mut. Oli niin tuhottoman ärsyttävä ominaisuus tuo aim assisti, että en todellakaan enää takaisin laita edes kokeilumielessä. :p:D
 
Munkin mielestä kannattaa ainakin vielä edes harkita noita assisted asetuksia. Eikös noi ole oletuksena siis päällä niin ihan turhaan antaa tasoitusta tuolla saralla. Nyt kun oot saanut tuntumaa peliin noin muuten niin saattaa olla tuonkin suhteen eri tilanne. Just tohon tähtäämisen seilaamiseen auttaa.
 
Ylös Bottom