Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect: Andromeda

Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Se oli sitten siinä, edellinen patch oli viimeinen mitä Andromedaan on tulossa, moninpelin päivityksiä lukuun ottamatta. DLC:tä tai muuta yksinpelisisältöä ei ole tulossa.

koko tarina alla.

Since the release of Mass Effect™: Andromeda, we’ve worked hard to address feedback from our community. From improving animations to expanding customization options, we looked to respond to your concerns, and build on what you loved.

With each patch, you let us know we were heading in the right direction, and we're grateful to everyone who joined us on this journey. We're proud of what we created, and we hope you enjoyed it as well.

Early in development, we decided to focus Mass Effect: Andromeda’s story on the Pathfinder, the exploration of the Andromeda galaxy, and the conflict with the Archon. The game was designed to further expand on the Pathfinder’s journey through this new galaxy with story-based APEX multiplayer missions and we will continue to tell stories in the Andromeda Galaxy through our upcoming comics and novels, including the fate of the quarian ark.

Our last update, 1.10, was the final update for Mass Effect: Andromeda. There are no planned future patches for single-player or in-game story content.

In the coming weeks, our multiplayer team will provide details of their ongoing support and upcoming content, including new multiplayer missions, character kits, and what’s in store for N7 Day.

We appreciate all the millions of people who came with us to the Andromeda galaxy. We hope to see you again in the Mass Effect universe.
 
Mulla on nyt yli 80 tuntia pelattuna (edelleen eka läpipeluu menossa) ja olen tykännyt erittäin paljon.
Vaikka juoni ei pääse orkkis trilogian tasolle niin se on vähintäänkin kiinnostava. Nyt lopun lähestyessä tulee kyllä tunne, että tarina loppuu kesken ja monta asiaa jää kertomatta ja jatkoa tuskin nähdään.

Itselle tässä on samaa taikaa mitä ekassa mass effectissa sillä siinäkin tykkäsin todella paljon tutkia planeettoja makolla.
Maisemat on komeita ja nomadilla on ilo ajaa. Toki ne planeetat on kohtuu tyhjiä, mutta itse tutkein niitä silti suurella mielenkiinnolla ja toivoin, että tässä olisi ollut vielä yksi tai kaksi isoa paikkaa tutkittavana.

Tekemistä tosiaan riittää vähintäänkin tarpeeksi, mutta sen mielekkyys riippuu siitä kuinka hyvin sietää ns. fetch questeja sillä niitä on todella paljon. Itseä tuo ei ole haitannut, koska pelaaminen on muuten ollut niin mielekästä.
Toki noissakin tehtävissä on usein jotain pientä tarinaa tai muuta taustalla joka riittää minulle.
Tässä ei myöskään tunnu eri päätöksillä olevan mitään isompaa vaikutusta pelin maailmaan, mutta silti useamman kerran minulle on tullut suorastaan paska olo päätöksen jälkeen vaikka tiesin, että tavallaan valitsin oikein.
Tuo on ainakin minulle se tärkein asia. Vaikka ne päätökset ei mitenkään näkyvästi vaikuta peliin niin ne kuitenkin vaikuttaa minuun.

Uuteen miehistöönkin olen tykästynyt ja oikeastaan ainoa josta en tykkää on Liam. Se on vaan jotenkin niin tylsä hahmo ja jopa tempestin mekaanikko on kiinnostavampi.
Ääninäyttelystä en ole löytänyt mitään vikaa sen alun "my face is tired" kohtauksen jälkeen. Silti tuota yhtä kohtausta jaksetaan aina linkittää joka paikkaan ikäänkuin koko peli olisi täynnä tuon tasoista dialogia.

Tämä ilmeisesti oli julkaisussa melkoinen bugi kasa, mutta kohtuu hyvin tämä on saatu korjattua kuntoon.
Itse olen nyt tuon yli 80 tunnin aika törmännyt seuraaviin bugeihin.
- Tiimikaverit hävisi kerran.
- Yksi vaultin ovi ei auennut ennen kuin latasi tallennuksen.
- Peli kaatui kerran ja tuota ennen graffat vilkkui miten sattui.
- Klubilla ollessa ja drinkkejä juodessa hahmo vaan katsoi kameraan ja tyynen rauhallisesti kaatoi juoman korvaansa :D

Siinä kaikki.
Toki teknisesti tämä olisi kaivannut vielä viilausta sillä ainakin perus ps4:lla ruudunpäivitys tippuu todella usein alle 30fps lukemiin. Välillä jopa tempestissä kävellessä peli tuntuu rullaavan ehkä 15fps vaikka juuri hetki sitten kaikki oli ok.

Itse taisin tästä maksaa 24e, mutta kyllä tämä itselle olisi ihan helposti ollut täyden 60e arvoinen peli.
Myös oman hahmon ulkonäkö miellytti omaa silmää:
ryderbbsf4.png
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli postissa book depositorysta tilattu mass effect: annihilation kirja joka kertoo quarian arkin tapahtumista.
Pelissähän taidettiin saada sieltä jopa yksi radio viesti ja siinä se. Päättivät sentään kertoa kirjassa enemmän eivätkä vaan unohtaneet koko asiaa.
Tuo kirjahan julkaistiin marraskuun 6.päivä ja tuolta sen saa 7e hintaan eikä tule edes postikuluja.
 
Koskaan ikinä enää en halua käynnistää yhtään remnantin konsolia, tuli se nykäsen matin mainitsema bon voyage tunne aika usein. Huonoin mass effect. Ei ihme että storesta saa usein tätä alle 5 euron hintaan.
 
Tuli tämä sitten aloitettua eilen uudestaan ja tällä kertaa xbox one x:lla jolle tämä tuli joskus ostettua muistaakseni 7e hintaan.
Tietenkin tämä näyttää samalta mitä perus ps4 versio omissa muistoissa vaikka tietääkin eron olevan kohtuu suuri jo pelkän ruudunpäivityksen osalta.
Hyvin on ekat kymmenisen tuntia ainakin maistunut enkä enää muistanut edes sitä kuinka loistava pelin alku olikaan sillä vaikka koko planeetta on hajoamassa niin visualisesti se on pirun näyttävä ja tarjoaa mukavasti tutkittavaakin.

Tuli ostettua myös deluxe upgrade (joka oli 2e enemmän mitä olin pelistä maksanut) ihan vaan tuon yhden casual asun takia, mutta tuo toinen mukana tulleista armoreistakin oli erittäin hieno ja tuleehan tuossa myös tunnin mittainen soundtrack joka tulee sitten laitettua soimaan kun alkaa kirjaa lukemaan.
Joo se sama kirja josta olen näköjään maininnut jo marraskuussa 2018 enkä ole vieläkään aloittanut :D

massa247j7k.jpg


massa02kqa.jpg
 
Tuli tuokin läpipeluu saatua päätökseen ja kyllä siinä taas 50 tuntia meni vaikka paljon jäi tekemättä.
Varsinkin nyt kun koko orkkis trilogia on tullut pelattua lähiaikoina (alle kaks vuotta sitten) uudestaan läpi niin kehtaan väittää tämän olevan vähintään yhtä hyvä kuin mikä tahansa orkkis trilogian yksittäinen peli.
Oikeastaan ainoastaan ykkönen voittaa tämän tarinassa, mutta andromeda tekee melkein kaiken muun paremmin kuin mikään orkkis trilogian peleistä.

-Oma tiimi on ihan yhtä hyvä mitä orkkis trilogiassa jos ottaa nostalgia lasit pois päästä.
Esim Drack on ihan yhtä hyvä mitä Wrex ja Peebee on lähinnä energisempi Liara jota kiinnostaa eri asiat ja kuka tahansa porukasta on parempi mita Ashley.
-Taistelu on parasta mitä koko sarjassa on nähty.
-Planeettoja on kiva tutkia nomadilla, mutta mun mielestä sama asia makolla oli yksi ekan massan parhaita puolia.
-Ei turhaa planeettojen skannausta.
Oikeasti ihmettelen, että muistaako kaikki ME2 hehkuttajat tuota vai pitääkö joku sitä oikeasti hyvänä asiana, että sun oli pakko skannata planeettoja ja kerätä mineraaleja aluksen päivittämiseen, koskan ilman niitä miehistöä kuolee yhdessä tietyssä välivideossa.
-Aseiden craftaus ja modit.
Sitä ei ole pakko tehdä, mutta tuo tarjoaa mukavasti mahdollisuuksia tukea just sitä omaa pelityyliä.

Dialogi on myös enimmäkseen oikeasti hyvää ja ainoa oikeasti paska dialogi on se kaikissa meme videoissa käytetty my face is tired lause ja kaikki tuohon keskusteluun liittyvä.
Tämä on ihan heittämällä yksi viime sukupolven aliarvostetuimpia pelejä ja edelleen tätä pidetään ihan paskana, koska se nyt vaan on se valloillaan oleva yleinen mielipide.
 
Pitäisi itsekkin jatkaa läpipeluuta, jonka aloitin tämän julkaisun aikoihin, mutta ehkä saan sen hoidettua ennen uuden Mass Effectin julkaisua :D

Pystyikös tässä keskittymään pelkkään tarinaan, vai onko pakko tehdä joitakin sivutehtäviä?
 
Periaatteessa voit keskittyä vain tarinaan, mutta valitusta vaikeustasosta riippuen voi tulla ongelmia tai sitten ei.
Mitä enemmän tekee kaikkea muuta niin sitä enemmän hahmon taso nousee ja saa parannettua eri skilleja ja myös eri profiilit saa lisää bonuksia mitä enemmän laittaa pisteitä niihin liittyviin kykyihin.
Esim adept profiili taisi antaa 15% bonusta biotic kykyihin, mutta kun niihin sijoittaa tarpeeksi pisteitä niin saakin jo 30% bonusta ja samalla biotic kombojen vaikutus alue kasvaa myös.

Jos haluaa vaan vetää tarinan läpi niin laita vaikeustaso narrativelle jolloin noista ei tarvitse pahemmin välittää.
 
Aliarvostettu? Kyllä, yhtä hyvä kuin originaali trilogia ? Joo ja ei.

Gameplay puolella on tullut parannuksia ja planeettojen tutkinta sekä autolla ajelu on suurta herkkua, mutta se tarina ja hahmot eivät ole samalla tasolla imho. Joten riippuu siitä kumpaa asiaa arvostaa enemmän miten paljon tästä tykkää. Itse pidän pelistä kun pelaan sitä, mutta cutscenet on välillä niin heikkoja ettei voi kun nauraa.

Alkuperäisessä trilogiassa ainostaan Kaiden on paska hahmo, muut on loistavia. Tästä pelistä en kelpuuttaisi ketään top 10.
 
Tuli tuokin läpipeluu saatua päätökseen ja kyllä siinä taas 50 tuntia meni vaikka paljon jäi tekemättä.
Varsinkin nyt kun koko orkkis trilogia on tullut pelattua lähiaikoina (alle kaks vuotta sitten) uudestaan läpi niin kehtaan väittää tämän olevan vähintään yhtä hyvä kuin mikä tahansa orkkis trilogian yksittäinen peli.
Oikeastaan ainoastaan ykkönen voittaa tämän tarinassa, mutta andromeda tekee melkein kaiken muun paremmin kuin mikään orkkis trilogian peleistä.

-Oma tiimi on ihan yhtä hyvä mitä orkkis trilogiassa jos ottaa nostalgia lasit pois päästä.
Esim Drack on ihan yhtä hyvä mitä Wrex ja Peebee on lähinnä energisempi Liara jota kiinnostaa eri asiat ja kuka tahansa porukasta on parempi mita Ashley.
-Taistelu on parasta mitä koko sarjassa on nähty.
-Planeettoja on kiva tutkia nomadilla, mutta mun mielestä sama asia makolla oli yksi ekan massan parhaita puolia.
-Ei turhaa planeettojen skannausta.
Oikeasti ihmettelen, että muistaako kaikki ME2 hehkuttajat tuota vai pitääkö joku sitä oikeasti hyvänä asiana, että sun oli pakko skannata planeettoja ja kerätä mineraaleja aluksen päivittämiseen, koskan ilman niitä miehistöä kuolee yhdessä tietyssä välivideossa.
-Aseiden craftaus ja modit.
Sitä ei ole pakko tehdä, mutta tuo tarjoaa mukavasti mahdollisuuksia tukea just sitä omaa pelityyliä.

Dialogi on myös enimmäkseen oikeasti hyvää ja ainoa oikeasti paska dialogi on se kaikissa meme videoissa käytetty my face is tired lause ja kaikki tuohon keskusteluun liittyvä.
Tämä on ihan heittämällä yksi viime sukupolven aliarvostetuimpia pelejä ja edelleen tätä pidetään ihan paskana, koska se nyt vaan on se valloillaan oleva yleinen mielipide.

Höpö höpö. Tällä napanöyhtällä on yhtä paljon tekemistä orkkisten kanssa kuin Star Trek Discoveryllä tai Picardilla vaikkapa The Next Generationin kanssa.

- Pelin käsikirjoitusta muuteltiin lennosta, eikä kukaan oikein tuntunut tietävän mikä punainen lanka olisi.
- Pelissä on aivan liikaa identiteettipolitiikkasyöpää
-> Päähahmot on mallinnettu oikeiden mallien mukaan, mutta jostain syystä vain miesmalli on tehty alkuperäisen mukaan. Naisesta on tehty peruna.
-> Valkoinen/kalpea ihonväri ei ole valittavissa. Tämä korjattiin ilmeisesti vasta käyttäjän tekemällä modilla(!)
-> Eräs keskeisistä pelisuunnittelijoista on avoimen vihamielinen valkoihoista väestöä kohtaan. En mainitse nimeä, mutta googlettamalla löytyy helposti.
-> Tasa-arvon työntäminen esimerkiksi Asarien ja Kroganien kulttuuriin.

- Sitten lopuksi varmaan se yleisesti tunnustetuin ongelma, eli tekniset vaikeudet. Näitä päivitettiin myöhemmin kuntoon laastareilla, mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtua edellä mainittujen seikkojen myötä.

Varmasti löytyisi muutakin ryönää, mikäli peliä pelaisi. Ja ei, en omista peliä, enkä ole sitä pelannut. Minulle riittää se, että olen nähnyt pelivideota riittävästi ja tarpeeksi uskottavaa tarinointia pelistä. En halua tukea tällaista peliä niillä 7-8 euron tarjoushinnoillakaan.
 
Siinähän se tärkein sitten olikin.

Eli mielipidettä ei voi olla, jos ei ole peliä pelannut? ;) Kannattaa ilmeisesti ostaa ne huonotkin pelit, että voi sitten sanoa foorumilla pelin olevan huono. :D

EDIT: Ja mikäli kirjoituksessani oli asiavirheitä, niin voihan ne oikaista joku semmoinen joka on peliä pelannut?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
-Ei turhaa planeettojen skannausta.
Oikeasti ihmettelen, että muistaako kaikki ME2 hehkuttajat tuota vai pitääkö joku sitä oikeasti hyvänä asiana, että sun oli pakko skannata planeettoja ja kerätä mineraaleja aluksen päivittämiseen, koskan ilman niitä miehistöä kuolee yhdessä tietyssä välivideossa.
Taidan olla aika outo tapaus kun sekä Mako oli ihan ok että pidin myös skannaamisesta :D

Samoin Arkham Knightin Batmobile on hauskimpia/siisteimpiä autoja missään pelissä.

Tämä on ihan heittämällä yksi viime sukupolven aliarvostetuimpia pelejä ja edelleen tätä pidetään ihan paskana, koska se nyt vaan on se valloillaan oleva yleinen mielipide.
Liittyyköhän kuinka paljon siihen että peli oli kai oikeasti hyvin rikki julkaisussa. Toisaalta maine on ihan eri tavalla säilynyt kuin vaikkapa tuoreemman Cyberpunk 2077:n vastaava, jota kehutaan vuoden peliksi virheistä huolimatta. Andromedan kohdalla ei siis ilmeisesti annettu toista mahdollisuutta virheidenkään jälkeen?

Minä pidin pelistä ja ihmettelin mikä siinä muka oli niin huonoa. Ainoastaan harmitti että tarina jäi kesken. Luultavasti ikuisesti.

Aliarvostettu? Kyllä, yhtä hyvä kuin originaali trilogia ? Joo ja ei.

Gameplay puolella on tullut parannuksia ja planeettojen tutkinta sekä autolla ajelu on suurta herkkua, mutta se tarina ja hahmot eivät ole samalla tasolla imho. Joten riippuu siitä kumpaa asiaa arvostaa enemmän miten paljon tästä tykkää. Itse pidän pelistä kun pelaan sitä, mutta cutscenet on välillä niin heikkoja ettei voi kun nauraa.

Alkuperäisessä trilogiassa ainostaan Kaiden on paska hahmo, muut on loistavia. Tästä pelistä en kelpuuttaisi ketään top 10.
Tässä ei voi liikaa painottaa nostalgiaa ja trilogian vaikutusta. Andromedakin kai oli tarkoitus olla trilogia. Ehkä tilanne olisi toinen jos oltaisiin saatu se trilogia tästäkin ja vietetty vuosia aikaa hahmojen kanssa.

Niin hyvä kuin ensimmäisen Mass Effectin tarina olikin, on se tunneside hahmoihin tullut nimenomaan sarjan kautta. Ainakin minulle.

Muutenkin yhden pelin ihmeet haihtuu mielestä paljon helpommin kuin neljässä pelissä seikkaillut Nathan Drake tai en-tiedä-kuinka-monessa seikkaillut Lara Croft.

Ja vaikka olisi sitä mieltä että Andromedan hahmot vain olivat geneerisiä (tms.) niin luultavasti ne olisivat kehittyneet jatko-osan/-osien myötä.

Höpö höpö. Tällä napanöyhtällä on yhtä paljon tekemistä orkkisten kanssa kuin Star Trek Discoveryllä tai Picardilla vaikkapa The Next Generationin kanssa.

- Pelin käsikirjoitusta muuteltiin lennosta, eikä kukaan oikein tuntunut tietävän mikä punainen lanka olisi.
- Pelissä on aivan liikaa identiteettipolitiikkasyöpää
-> Päähahmot on mallinnettu oikeiden mallien mukaan, mutta jostain syystä vain miesmalli on tehty alkuperäisen mukaan. Naisesta on tehty peruna.
-> Valkoinen/kalpea ihonväri ei ole valittavissa. Tämä korjattiin ilmeisesti vasta käyttäjän tekemällä modilla(!)
-> Eräs keskeisistä pelisuunnittelijoista on avoimen vihamielinen valkoihoista väestöä kohtaan. En mainitse nimeä, mutta googlettamalla löytyy helposti.
-> Tasa-arvon työntäminen esimerkiksi Asarien ja Kroganien kulttuuriin.
Jälleen lista, joista en pysty allekirjoittamaan yhtään kohtaa. En kai sitten kiinnitä tällaiseen mitään huomiota ja olen täysin "aivopesty". En ihmettele yhtään että samainen kirjoittaja asialla, jonka kanssa ei "oikein" päästy TLoU2-aiheessakaan minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen edes siitä mitä toinen oikeastaan tarkoittaa.

- Sitten lopuksi varmaan se yleisesti tunnustetuin ongelma, eli tekniset vaikeudet. Näitä päivitettiin myöhemmin kuntoon laastareilla, mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtua edellä mainittujen seikkojen myötä.
Ikävä fakta vain on että nykyään pelejä ei kannata arvioida/tuomita julkaisukunnossa. Toivoisin niin kovasti fyysisen kannattajana että peli olisi timanttia heti levyltä asennettaessa mutta ei se nykyään vain tunnu näin menevän. Paljon menettää jos vaikkapa CP77:n jättää pelaamatta vielä korjausten jälkeenkin kun kerran jo nyt nostettu goty-palkintojen saajaksi vikoineenkin. Näin esimerkkinä siis.

Varmasti löytyisi muutakin ryönää, mikäli peliä pelaisi. Ja ei, en omista peliä, enkä ole sitä pelannut. Minulle riittää se, että olen nähnyt pelivideota riittävästi ja tarpeeksi uskottavaa tarinointia pelistä. En halua tukea tällaista peliä niillä 7-8 euron tarjoushinnoillakaan.
Melkoista hakuammuntuu heitellä pelaamatta tällaista "varmasti löytyisi muutakin"-kommenttia kun selvästi omat patoutumat tiettyjä asioita vastaan on tässäkin se oikea syy lytätä koko peli.

Tämänkin melko varmasti voisi pelata "ilmaiseksi" Game Passista tai kirjastosta oikeasti ilmaiseksi ja saada väitteilleen jotain tukea.

Eli mielipidettä ei voi olla, jos ei ole peliä pelannut? ;) Kannattaa ilmeisesti ostaa ne huonotkin pelit, että voi sitten sanoa foorumilla pelin olevan huono. :D

EDIT: Ja mikäli kirjoituksessani oli asiavirheitä, niin voihan ne oikaista joku semmoinen joka on peliä pelannut?
Voi olla mielipide mutta se ei vain mitenkään voi olla yhtä tukevalla pohjalla kuin sellaisen, joka sen tuotteen on kokenut. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys.

Yhtä onttoa kommentointia kuin "ei saa sanoa enää mitään"-kommentit kun ei tajuta että saa sanoa mutta niihin voi myös vastata ja niistäkin voivat muut olla mitä mieltä haluavat. Mielipidevapaus ja sananvapaus kun ei ole mikään vastuuvapauslauseke.

Vai oletko sitä mieltä että arvostelutkin voisi tehdä pelaamatta peliä? Tosin näin moni tuntuu tekevän, erityisesti jos/kun arvostelijan mielestä pelissä on jokin "agenda".
 
Taidan olla aika outo tapaus kun sekä Mako oli ihan ok että pidin myös skannaamisesta :D

Samoin Arkham Knightin Batmobile on hauskimpia/siisteimpiä autoja missään pelissä.


Liittyyköhän kuinka paljon siihen että peli oli kai oikeasti hyvin rikki julkaisussa. Toisaalta maine on ihan eri tavalla säilynyt kuin vaikkapa tuoreemman Cyberpunk 2077:n vastaava, jota kehutaan vuoden peliksi virheistä huolimatta. Andromedan kohdalla ei siis ilmeisesti annettu toista mahdollisuutta virheidenkään jälkeen?

Minä pidin pelistä ja ihmettelin mikä siinä muka oli niin huonoa. Ainoastaan harmitti että tarina jäi kesken. Luultavasti ikuisesti.


Tässä ei voi liikaa painottaa nostalgiaa ja trilogian vaikutusta. Andromedakin kai oli tarkoitus olla trilogia. Ehkä tilanne olisi toinen jos oltaisiin saatu se trilogia tästäkin ja vietetty vuosia aikaa hahmojen kanssa.

Niin hyvä kuin ensimmäisen Mass Effectin tarina olikin, on se tunneside hahmoihin tullut nimenomaan sarjan kautta. Ainakin minulle.

Muutenkin yhden pelin ihmeet haihtuu mielestä paljon helpommin kuin neljässä pelissä seikkaillut Nathan Drake tai en-tiedä-kuinka-monessa seikkaillut Lara Croft.

Ja vaikka olisi sitä mieltä että Andromedan hahmot vain olivat geneerisiä (tms.) niin luultavasti ne olisivat kehittyneet jatko-osan/-osien myötä.


Jälleen lista, joista en pysty allekirjoittamaan yhtään kohtaa. En kai sitten kiinnitä tällaiseen mitään huomiota ja olen täysin "aivopesty". En ihmettele yhtään että samainen kirjoittaja asialla, jonka kanssa ei "oikein" päästy TLoU2-aiheessakaan minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen edes siitä mitä toinen oikeastaan tarkoittaa.


Ikävä fakta vain on että nykyään pelejä ei kannata arvioida/tuomita julkaisukunnossa. Toivoisin niin kovasti fyysisen kannattajana että peli olisi timanttia heti levyltä asennettaessa mutta ei se nykyään vain tunnu näin menevän. Paljon menettää jos vaikkapa CP77:n jättää pelaamatta vielä korjausten jälkeenkin kun kerran jo nyt nostettu goty-palkintojen saajaksi vikoineenkin. Näin esimerkkinä siis.


Melkoista hakuammuntuu heitellä pelaamatta tällaista "varmasti löytyisi muutakin"-kommenttia kun selvästi omat patoutumat tiettyjä asioita vastaan on tässäkin se oikea syy lytätä koko peli.

Tämänkin melko varmasti voisi pelata "ilmaiseksi" Game Passista tai kirjastosta oikeasti ilmaiseksi ja saada väitteilleen jotain tukea.


Voi olla mielipide mutta se ei vain mitenkään voi olla yhtä tukevalla pohjalla kuin sellaisen, joka sen tuotteen on kokenut. Luulisi tämän olevan itsestäänselvyys.

Yhtä onttoa kommentointia kuin "ei saa sanoa enää mitään"-kommentit kun ei tajuta että saa sanoa mutta niihin voi myös vastata ja niistäkin voivat muut olla mitä mieltä haluavat. Mielipidevapaus ja sananvapaus kun ei ole mikään vastuuvapauslauseke.

Vai oletko sitä mieltä että arvostelutkin voisi tehdä pelaamatta peliä? Tosin näin moni tuntuu tekevän, erityisesti jos/kun arvostelijan mielestä pelissä on jokin "agenda".

Aha no se on sit just niin.
 
Tässä ei voi liikaa painottaa nostalgiaa ja trilogian vaikutusta. Andromedakin kai oli tarkoitus olla trilogia. Ehkä tilanne olisi toinen jos oltaisiin saatu se trilogia tästäkin ja vietetty vuosia aikaa hahmojen kanssa.

Niin hyvä kuin ensimmäisen Mass Effectin tarina olikin, on se tunneside hahmoihin tullut nimenomaan sarjan kautta. Ainakin minulle.

Muutenkin yhden pelin ihmeet haihtuu mielestä paljon helpommin kuin neljässä pelissä seikkaillut Nathan Drake tai en-tiedä-kuinka-monessa seikkaillut Lara Croft.

Ja vaikka olisi sitä mieltä että Andromedan hahmot vain olivat geneerisiä (tms.) niin luultavasti ne olisivat kehittyneet jatko-osan/-osien myötä.

Olihan sen tarkoitus olla trilogia juu, ja varmasti olisi hahmot ja maailma kehittynyt pelien myötä. Mutta kyllä se alkuperäisen trilogian rakkas lähti jo siitä ensimmäisestä pelistä joka löi naamalle niin vakuttavan galaxyn, ikimuistoiset hahmot, varsinkin pahikset ja juonen joka jättää edelleenkin suurimman osan peleistä varjoonsa. Itseasiassa näissä asioissa jatko-osat ottaa takapakkia ja vain se että tarina jatkuu pelistä toiseen ja omat päätökset vaikutti asioihin piti tämän niin loistavasti yhdessä, en usko että se olisi läheskään niin suositu jos ME 2 olisi ollut ensimmäinen peli, pohjustus ekassa osassa vaan oli niin vahva että halusi pysyä matkassa mukana.

En sano että kaksi jäkimmäistä peliä huonoja ovat, mutta hyvin harvoin ne saavuttaa niin eeppisiä ja ikimuistoisia kohtauksia kuin koko ensimmäinen peli on.

Tämä peli oli aika keskinkertainen avaus uudelle trilogialle ja varmaan oli turha lähteä jatkamaan sitä kun ihmiset on vaikea saada enään välittämään mistään kun ensimmäinen osa jätti niin kylmäksi.

Toivottavasti uusi peli aloittaa uudella tarinalla, uusi yritys niin sanotusti ja ei yritä palata Shepardin aikoihin ja matkustaa nostalgian avulla.
 
Mielipiteensä pelistä voi toki muodostaa klikkiotsikoiden ja kohuvideoiden perusteellakin, mutta tuskinpa niiden avulla saa kovin hyvää kokonaiskuvaa. Ja vaikeahan se on enää sen jälkeen nähdä niitä hyviä puoliakaan, kun on jo vakaasti päätetty, että peli on paska.

Ei Andromeda minunkaan mielestäni yllä alkuperäisen trilogian tasolle (nostalgialla on osuutta asiaan), mutta kyllähän se selkeästi mainettaan parempi on. Sellainen 3/5 peli. Varsinkin taistelusysteemi oli hyvä, kun "buildia" pystyi muuttamaan mielensä mukaan eikä yhteen taistelutyyliin ei tarvinut lukittautua.
 
Ylös Bottom