Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Anthem

Tämä Anthem on kyllä itselle tosi ristiriitainen peli, looter shooterit toki maistuu aina mutta odotin Anthemilta enemmän varsinkin kun kyseessä on Bioware joka on tunnettu vahvoista tarinavetoisista peleistään. Peli on ollut kehitysessä sen 5-6 vuotta ja jos lopputulema on tämä, kielii se mielestäni siitä että Anthem on pariin kertaan tuon 6 vuoden aikana kuopattu ja rakennettu uudelleen, hankala kehitys siis, 6 vuodessa pitäisi saada enemmän.

Toivon hartaasti että EA ymmärtää Anthemissa piilevän potentiaalin, eikä hautaa sitä ihan vielä. Olisi iso sääli jos Bioware suljettaisiin, kyseinen pulju on ollut itsellä ja varmasti muillakin iso tekijä oman peliharrastuksen kehityksessä, Baldur's Gate <3.


Noh, kaikille on jo selkeää, että Anthemissa on kehittämisen varaa, joten siirretään keskustelu itse peliin. Näyttäisi siltä, että ennakkolataus on päällä ja peli onkin jo ladattuna kovolle. Open Demo viikonloppuna tuli pelailtua enimmäkseen Stormilla ja aika varmasti aloittelen sillä myös nyt, oli sen verran hauska Javelini. Mites muut pelin hankkineet, mikä on eka Javelin jolla lähdette matkaan?

Olispa jo perjantai niin pääsis testaamaan kunnolla :)
 
Open Demo viikonloppuna tuli pelailtua enimmäkseen Stormilla ja aika varmasti aloittelen sillä myös nyt, oli sen verran hauska Javelini. Mites muut pelin hankkineet, mikä on eka Javelin jolla lähdette matkaan?

Olispa jo perjantai niin pääsis testaamaan kunnolla :)
Tuli open viikonloppuna testattua kaikkia ja oma valinta osui isoon jyrään(Colossus),sillä on vaan kiva lentää vihujen keskelle,tarjota vähän liekkaria ja sitten sähköllä pistää combo tulille. :D Nyt on pelikellossa jo 33h,kiitos Origin Access Premierin.

Sais olla joo perjantai jo,sais kaverit mukaan haahuilemaan.
 
Täällä myös Colussus on valinta. Tankki näytti parhaiten osuvan omaan pelityyliin, kestää edessä kilven kanssa ja saa paukutella näyttävimmät paukut. :D

Olisi ollut mahdollisuus pelata jo viime viikosta, mutta jätin tilaisuuden käyttämättä. Harkitaan vielä lähteäkö mukaan suureen seikkailuun.

 
Tuli open viikonloppuna testattua kaikkia ja oma valinta osui isoon jyrään(Colossus),sillä on vaan kiva lentää vihujen keskelle,tarjota vähän liekkaria ja sitten sähköllä pistää combo tulille. :D Nyt on pelikellossa jo 33h,kiitos Origin Access Premierin.

Sais olla joo perjantai jo,sais kaverit mukaan haahuilemaan.
samat tunnelmat kaikkia testanneena colossus mieleisin ja näköjään taidettiin samalla buildillakin painella menemään.

Pidin myös vastapainona colossukselle interceptorista melee painotteisena.
 
samat tunnelmat kaikkia testanneena colossus mieleisin ja näköjään taidettiin samalla buildillakin painella menemään.

Pidin myös vastapainona colossukselle interceptorista melee painotteisena.
Joo toi liekkari + sähkö on hyvä jos haluu mennä vihujen iholle,siihen vielä kaveriks heavy shield reinforcement componetti( 300% lämä juostessa kilven kanssa),niin juostessa lakoaa pikku mobit heittämällä.
Toinen setti on firewall mortar ja rail gun,sillä voi kauempaa lätkiä,toi setti tosin ei oo samaa combo juhlaa kun liekkari + sähkö. :D
 
Kuulostaa ihan hyviltä seteiltä. Stormilla pidin siitä että pysty yläilmoista heittämään elementtia vihollisten niskaan. Jos ymmärsin Stormin detonatorin oikein niin kombon paukahtaessa se vihuissa oleva statusefekti lähtee leviämään mikä antaa taas lisää mahdollisuuksia komboille.

Ite ei viel löytyny hyvää geariyhdistelmää mut varmaa joku jää AoE ois hyvä triggerinä ja sitte laukasee sitä jollai muulla. Sen jään pitäs sillo levitä ympäröiviin vihuihin.
 
65/100 on jopa yllättävänkin hyvä tälle tuotokselle, sillä odotin jotain pahempaa. Vai onkohan siellä vaan jaettu pisteitä aavistuksen hövelisti, kun kuitenkin EA:n ja Biowaren tuotos?

Noh, korkeintaan keskinkertaista, eikä se siitä muuksi muutu.
 
Xboxin Mike Ybarra ei oikein tykkää, että arvostelijat moittivat Anthemia.

Pitäisihän arvostelijan osata peliä pelata, mutta vaikka Microsoftilla taitaa olla joku markkinointidiili tästä, niin ehkä ei ole Ybarran homma kilahdella tuolla tavalla. (tai kenenkään muunkaan konsolin edustajan, jätetään se homma pelaajille) :D

 
Xboxin Mike Ybarra ei oikein tykkää, että arvostelijat moittivat Anthemia.

Pitäisihän arvostelijan osata peliä pelata, mutta vaikka Microsoftilla taitaa olla joku markkinointidiili tästä, niin ehkä ei ole Ybarran homma kilahdella tuolla tavalla. (tai kenenkään muunkaan konsolin edustajan, jätetään se homma pelaajille) :D


Ehkä ihan hyvä, että joku pelimailmassa isommin vaikuttava henkilö tuo ilmi tämän millä tasolla usein peliarvostelut nykyään ovat. Ei osata edes pelata arvosteltavaa peliä tai ei olla viitsitty sen vertaa opetella peliä, että tiedettäisiin sen ydinaluuet jne. Eikä tämä ole vain tämän pelin ongelma vaan ihan yleinen ongelma.
 
Ehkä ihan hyvä, että joku pelimailmassa isommin vaikuttava henkilö tuo ilmi tämän millä tasolla usein peliarvostelut nykyään ovat. Ei osata edes pelata arvosteltavaa peliä tai ei olla viitsitty sen vertaa opetella peliä, että tiedettäisiin sen ydinaluuet jne. Eikä tämä ole vain tämän pelin ongelma vaan ihan yleinen ongelma.
Luin tuota Mike Ybarran aloittamaa Twitter-keskustelua. On siellä paljon paskaa, mutta myös hyviä pointteja. Hyvää kritiikkiä siihen suuntaan, että arvostelijan pitää oikesti tietää ja testata peli kunnolla ennen arvostelua. Jos esim. tässä tapauksessa combon tekemisen opastamisessa on puutteita, silloin arvostelijan/toimittajan pitäisi tarttua siihen, eikä osoittaa omaa tietämättömyyttään. Tämä ihan sama hommahan oli Forza Motorsport 7:n kanssa, jossa toimittaja syytti Forzaa loottibokseista ja selitti asian ihan väärin kuin se oikeasti oli. Luultavasti ei siis ollut edes itse kunnolla ominaisuutta testannut.
 
Menee vähän offtopiciksi, mutta aihe on tärkeä. Tässä GamesBeatin pääkirjoittaja pelaa Cupheadia:


Jos tällaiset toimittajat arvostelevat pelejä, niin mitäköhän kettua! Tuossa ei auta oikein perusteluiksi se, että toimittaja on huono tasohyppelypeleissä. On nimittäin niin perussettiä kun olla ja voi. Vieläpä ihan tutoriaalin kera.
 
Erittäin kattava hyvä arvostelu pelistä ja itse en paljon pystynyt tätä pelamaan joten monet hämmentävät ratkaisut joita pelissä on tehty tulevat yllätyksenä ja olen järkyttynyt miten Biowaren kaltainen talo voi tehdä joitain ratkaisuja mitä pelissä on tehty.

Sisältää spoilereita ja pelin viimeisen bossin joten katso vain jos et aio peliä pelata tai tarina ei kiinnosta.

 
Oheinen video selittää mielestäni aika hyvin sitä, mikä Anthemin ja monen muunkin pelin ongelma nykyään on. Pelit julkaistaan joko keskeneräisenä, bugisena tai suorastaan rikkinäisenä ja ensimmäisen päivän laastari mielessä. Ilmeisesti kuluttajista riittävän suuri osa on sellaisia, joille on ihan ok ostaa keskeneräinen teos täyteen hintaan ja toivoa, että pelintekijä mahdollisesti korjaa tarpeellisen määrän puutteita pelistä. Tätä laastarikulttuuria jopa puolustellaan. Itselleni se on lähinnä varmistus siitä, ettei ennakkotilauksia kannata tehdä.

 
Ongelmaa paisutellaan. Se on selvää ettei ilman bugeja lähde ainutkaan peli maailmalle. Onneksi niitä korjataan. Ennen oli asiat toisin ja korjausta sai odotella todella pitkään, jos sitä ylipäätänsä koskaan edes tuli.
 
Itselleni se on lähinnä varmistus siitä, ettei ennakkotilauksia kannata tehdä.
Hyvä video. Ongelmat mistä videoilla mainitaan, on aika vakavia. Sellaisia, joita ei vaan jaksa. Turha grindaus, jatkuvat lataustauot, bugit, toinen toistaan toistavat tehtävät, ei omia waypointteja jne. Niin ja sitten vielä mikromaksut... puuh.

Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että mitään peliä ei kannata ennakkovarata. Mitä se hyödyttää? Pääset pelaamaan muutaman päivän ennen julkaisua, mutta sitten peli onkin paska tai keskeneräinen. Voit joka tapauksessa käydä hakemassa pelin julkaisupäivänä, jos haluat. Lisäksi silloin olet ehtinyt nähdä pelistä materiaalia roppakaupalla ja voit näin muodostaa perustellun ostopäätöksen. Ei nykypäivänä ole sellaista tilannetta, että pelit olisivat loppu kaupoista, jolloin pitäisi ennakkotilata, koska nopeat syövät hitaat. Niin ja onhan aina mahdollista ostaa digiversio.
 
Ongelmaa paisutellaan. Se on selvää ettei ilman bugeja lähde ainutkaan peli maailmalle. Onneksi niitä korjataan. Ennen oli asiat toisin ja korjausta sai odotella todella pitkään, jos sitä ylipäätänsä koskaan edes tuli.

Tämä toisaalta tuo mukanaan myös sen kolikon toisen puolen. Kun päivitysten jakelu on helpottunut, niin valitettavan monessa tapauksessa homma menee niin, että julkaisuversion ostajat ovat vielä ainakin jollakin asteella 'beta-testaajia'. Valitettavan usein homma menee niin, että julkaisupäivästä pidetään väkisin kiinni, julkaistu versio on ainakin osin keskeneräinen ja sitä sitten korjataan jossain vaiheessa, jos jaksetaan ja osataan.

Entisaikoina pelien piti olla julkaisussa valmiita ja sellaisessa kunnossa, ettei niissä ollut etenemistä tappavia ongelmia. Päivitykset ja helposti saatavilla olevat lisämateriaalit ovat toki positiivinen juttu, mutta tuovat mukanaan myös ongelmia, jos kehittäjä ja/tai julkaisija päättääkin vähän oikoa lopputestauksessa.
 
Ongelmaa paisutellaan. Se on selvää ettei ilman bugeja lähde ainutkaan peli maailmalle. Onneksi niitä korjataan. Ennen oli asiat toisin ja korjausta sai odotella todella pitkään, jos sitä ylipäätänsä koskaan edes tuli.

Ei lähde ilman bugeja ei. Tällä ajatusmallilla pelit tulevat jatkossakin bugisina ja ovat entistä enemmän rikki. Väheksytään ongelmia ja ollaan totuttu siihen , että näin nyt vain nykyään on. Hyväksytään se liiketoimintamalli, että tärkeintä on vain puristaa peli tiettyyn päivämäärään mennessä ulos, ihan sama mitä se lopputulos on. Pelien korjaaminen nykyään ei ole myöskään mikään itsestäänselvyys, joten siihen en ihan kauheasti luottaisi. Ennen todellakin oli asiat toisin, saattoi saada jopa valmiin tuotoksen levyllä tai moduulilla.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyseessä on kuitenkin suuren mittaluokan peli, jota on kehitetty pitkään ja hartaasti ja samalla rummutettu suurella määrällä seteleitä. Markkinointi on ollut pahimmillaan suoranaista valehtelua, mitä ei kyllä selitä enää ykköspäivän laastarillakaan. Taustalla on valtava pörssiyhtiö, jonka tehtävä on printata rahaa osakkeenomistajille. Ainakaan en itse ole vielä turtunut ihan niin vakavasti kulutusyhteiskuntaan, etten jaksaisi vaatia laatua. Peleissäkin on niin paljon vaihtoehtoja, ettei jokaiseen kikkareeseen tarvitse onneksi tarttua.

Loppujen lopuksi jokainen tekee itse omat ratkaisunsa siitä, mihin sen lompakkonsa tyhjentää. Itseäni korpeaa huomattavan paljon keskeneräisen tortun työntäminen eetteriin, joten turvaudun jatkossakin vanhempiin ja/tai parempiin peleihin. Tämä peli vaikutti ennakkomateriaalin perusteella ihan kiinnostavalle metsämaisemineen ja siitä syystä jaksan vähän avautuakin, mutta tuskin siihen tätä enempää tarvetta on. :)
 
Ongelmaa paisutellaan. Se on selvää ettei ilman bugeja lähde ainutkaan peli maailmalle. Onneksi niitä korjataan. Ennen oli asiat toisin ja korjausta sai odotella todella pitkään, jos sitä ylipäätänsä koskaan edes tuli.
Tottakai paisutellaan kun nykyään on muotia vihata EAta ja käyttäytyä kuin loukkaantunut pikkulapsi. Toinen mistä peli saa rapaa niskaan on se kun Bioware päätti tai joutui tekemään jotain muuta kuin tarinavetoisen yksinpelin. Se pettymys sit puretaan tähän peliin ja siitä koitetaan kaivaa kaikki mahdollinen negatiivinen esiin. On pelissä ongelmia, mutta onko ne todella niin suuria kun annetaan ymmärtää.

Tätä kritisoidaan niin naurettavista asioista, että en tiedä mitä sanoa. Grindaukseen perustuvaa peliä paheksutaan siitä, että siinä on grindiä. Joku ei varmaan tajunnut, että tämä on diablo3 aseet kädessä. tämä nyt oli vain yksi esimerkki monista. Aiheellista kritiikkiäkin on paljon, mutta se hukkuu sen naurettavan kiukuttelun ja EA vihalla ratsastuksen sekaan

Fabrella on kyllä hyviä pointteja viestissään, mutta tämä julkaisulinja on ollut pelitaloilla jo varmaan viimeiset 10v ja se ei siitä miksikään muutu, vaikka sitä kuinka täällä paheksuisimme.
 
Ylös Bottom