Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metro Exodus

Ainakin olisin harkinnut arvosanan nostamista, kyllä. Arvelen silti, että olisin lopulta päätynyt pitäytymään kolmosessa. Ei tässä nyt vain ollut oikein mitään mikä olisi jäänyt erityisesti mieleen tai nostanut tämän poikkeuksellisen hyvien pelien joukkoon. Minulle tämä loksahtaa mukavasti lokeroon: "ihan kiva, tulipa pelattua".
 
Volga takana ja ite ainaki tykkään. Toki ääninäyttely on vähän mitä on, muuten peli on priimaa :) Eikä nyt teknisesti ole mitään suurempia vikoja ollut ja muutenki on varmasti päivityksiä luvassa. Antaisin jo tässä vaiheessa neljä tähteä.
 
Ainakin olisin harkinnut arvosanan nostamista, kyllä. Arvelen silti, että olisin lopulta päätynyt pitäytymään kolmosessa. Ei tässä nyt vain ollut oikein mitään mikä olisi jäänyt erityisesti mieleen tai nostanut tämän poikkeuksellisen hyvien pelien joukkoon. Minulle tämä loksahtaa mukavasti lokeroon: "ihan kiva, tulipa pelattua".
Mihin lokeroon sinulla loksahtaa aikaisemmat Metro -pelit? Ja miten käy tämän vertailussa niihin? Onko samanlaista tunnelmaa luvassa kuin aikaisemmissa osissa? Tämä on siis vielä itsellä aloittamatta, kun Crackdown 3 on haukannut peliaikaa. Tästä syystä siis kyselen. Tykkäsin kovasti sarjan edellisistä osista ja siksi jotenkin ajattelen, että tämäkin on varmaan hyvä.
 
En ole arvostelua vielä lukenut, mutta 3/5 on ihan hyvä. Tämä peli olisi kyllä vaatinut lisää kehitysaikaa, kun aina välillä äänet bugaa, viholliset kävelee ilmassa, nämä bugitukset alkoivat, kun pääsin toiselle alueelle ja sitten tuo ohjauksen tönkköys. Ehkäpä 4A Games haukkasi liian ison palan, kun lähti kehittämään tämmöistä avoimempaa kokemusta.

No, perkuleen hyvä peli kuitenkin ja toivottavasti alkavat puskemaan päivityksiä ulos nopeasti, mutta kyllä Metro 2033 on edelleen oma suosikki näistä kolmesta pelistä. Se vaan oli teknisesti ihan toista luokkaa ja lineaarisen mallinsa takia pysyi tunnelmakin hieman paremmin kasassa.
 
En ole arvostelua vielä lukenut, mutta 3/5 on ihan hyvä. Tämä peli olisi kyllä vaatinut lisää kehitysaikaa, kun aina välillä äänet bugaa, viholliset kävelee ilmassa, nämä bugitukset alkoivat, kun pääsin toiselle alueelle ja sitten tuo ohjauksen tönkköys. Ehkäpä 4A Games haukkasi liian ison palan, kun lähti kehittämään tämmöistä avoimempaa kokemusta.

No, perkuleen hyvä peli kuitenkin ja toivottavasti alkavat puskemaan päivityksiä ulos nopeasti, mutta kyllä Metro 2033 on edelleen oma suosikki näistä kolmesta pelistä. Se vaan oli teknisesti ihan toista luokkaa ja lineaarisen mallinsa takia pysyi tunnelmakin hieman paremmin kasassa.
Itse aloittelin eilen 2033 ja minustakin alku vaikutti jopa paremmalta kuin Last Light. Metro 2033 on menossa myös kirjana. Taitaa Exodus jäädä alelaarista tai mahdollisesti Game Passista hankittavaksi, varsinkin kun muutakin pelattavaa tällä hetkellä riittää mm. Crackdown 3, Battlefield V ja Apex Legends.
 
Mikä on se helpoin tapa pitä huoli siitä että on niitä ammuksia? Kun noita monstereita ei oikein voi kiertää kun ne tulee päälle joka tapauksessa.

Ihmisen voi aina jättää ampumatta niin ne ei ammu takasin.

5 kertaa noin 2 tunnin pelaamisessa tullu tilanne että pitäis ampua mutta ei oo panoksia missää aseessa puukkoa ei ilmesesti voi vielä pelin alussa käyttää
 
Viimeksi muokattu:
Ammukset on jatkuvasti vähissä ainaki vaikeilta vaikeusasteella. Suosittelen siis yrittämään sniikkailua ja tarvittaessa puukolla hoitamaan porukkaa. Puukon saa käyttöön vaan vissiin takedowneissa. Myös eräiden ammusten craftaaminen ei paljoo vaadi, kun saat tietyn aseen.
 
Ammukset on jatkuvasti vähissä ainaki vaikeilta vaikeusasteella. Suosittelen siis yrittämään sniikkailua ja tarvittaessa puukolla hoitamaan porukkaa. Puukon saa käyttöön vaan vissiin takedowneissa. Myös eräiden ammusten craftaaminen ei paljoo vaadi, kun saat tietyn aseen.
Hämää vain tuo kun painaa (V) joka on melee niin se ei siinä ota puukkoa käteen. Ei tätä liian helpoks halua tehdä.
 
Joo ei sitä puukkoa saa käteen ja pääse huitomaan vapaasti. Nii ja aika helposti pystyy mutanttienkin ohi sniikkailee, jos niitä on monta vastassa. Ei kannata joka tilanteessa ruveta räiskimään :D
 
Vähän jutustelua pelin erinomaisesta HDR:stä. Videolla on hyvä vinkki kuinka säätää sitä reaaliajassa, photo mode päälle ja exposure säädin on sama kuin valikon gamma säädin, joten katsot sillä sopivan asteen ja käyt laittamassa valikosta saman säädön.

 
Vähän jutustelua pelin erinomaisesta HDR:stä. Videolla on hyvä vinkki kuinka säätää sitä reaaliajassa, photo mode päälle ja exposure säädin on sama kuin valikon gamma säädin, joten katsot sillä sopivan asteen ja käyt laittamassa valikosta saman säädön.



Nää ominaisuudet varmaa vaatii sen 2000 sarjasen kortin?
 
Etkä edes tarvitse. 1080p - 4K välinen ero on ihmissilmälle niin marginaalinen, että aivan turhaa tuhlata rahojaan moiseen. VR on ainoa jossa 4K:sta on hyötyä.
Ei tässä puhuttu resoluutiosta vaan HDR:stä, siis syvemmästä väriavaruudesta. Toki Xbox One X:llä saadaan samalla korkeampaa resoluutiota, mutta siltikin HDR on hyvä säätää kohdilleen, ja sen eron todellakin näkee ihmissilmällä. Ihan niinkuin resoluution nostonkin, kunhan ruutukoko ja katseluetäisyys ovat kohdallaan.
 
Etkä edes tarvitse. 1080p - 4K välinen ero on ihmissilmälle niin marginaalinen, että aivan turhaa tuhlata rahojaan moiseen. VR on ainoa jossa 4K:sta on hyötyä.

1080p - 4K välinen ero on todella iso varsinkin PC:llä kun saa muitakin asetuksia säätää, jopa 1080p - 1440p ero on merkittävä.
Kuvasta lähtee tavallaan aina semmoinen suttuinen kalvo pois kun nostaa resoa.

Resoluution nostoa vähätellään PC piireissä sen takia koska 4K näytöt on todella kalliita, itse pelaan PC:llä 4K TV:llä niin hinta ei ole ongelma.
4K näytöllä/TV:llä pelaamisessa PC:llä on myös se etu, että voi asteittain nostaa resoa kunnes kone alkaa kyykkäämään.
 
Viimeksi muokattu:
1080p - 4K välinen ero on todella iso varsinkin PC:llä kun saa muitakin asetuksia säätää, jopa 1080p - 1440p ero on merkittävä.
Kuvasta lähtee tavallaan aina semmoinen suttuinen kalvo pois kun nostaa resoa.

Resoluution nostoa vähätellään PC piireissä sen takia koska 4K näytöt on todella kalliita, itse pelaan PC:llä 4K TV:llä niin hinta ei ole ongelma.
4K näytöllä/TV:llä pelaamisessa PC:llä on myös se etu, että voi asteittain nostaa resoa kunnes kone alkaa kyykkäämään.

Vähän Off top mutta ei se mitään. Vielä tärkeämpää PCllä on resoluutio skaalain, voit pelata mitä peliä vain omalla natiivi resoluutiolla ja sitten skaalata sen alaspäin sen verran että peli pyörii. 4K telkussa jos pelaa jollain muulla kuin 4K resolla niin UIn elementit ei näytä koskaan hyvältä, mutta skaalauksen avulla tämä ei ole ongelma.
 
Metacriticissä peli on jakanut mielipiteitä hyvin paljon. Paljon lienee syynä Epic-homma mutta nyt kun tuli itse pelailtua useampi tunti ensimmäiseen avoimeen maastoon asti, niin täytyy sanoa, että ehkä osa kritiikistä on myös itse pelistä.

Tiivistettynä: kankea ohjaus, tönkkö fysiikka maailmassa, liiat näppäin promptit eri asioihin, erityisesti ryömimiseen tai vaikka pienestä kolosta seinän toiselle puolelle menemiseen pelkän kyykistymisen sijasta.

Peli myös jumitti kahdesti täysin. Piti sammuttaa ja käynnistää uusiksi. One X:llä pelaan.

Tässä on viime aikoina ennen Exodusta pelaillut Apex Legendsiä ja Resident Evil 2:sta ja erityisesti noiden jälkeen tuntuu Exodus suoraan sanottuna tympeältä pelata.

Ensimmäistä avointa maastoa tutkin hieman ennen lopettamista. Sitä ennen olikin suoraan sanottuna täyttä skriptattua putkea, jossa hahmot ei lopeta selittämistä ikinä. Minä siis jopa tykkään kuunnella pelihahmojen juttuja mutta liika on silti liikaa jos ei ole oikeasti edes sanottavaa. Se yksikin aseenpuhdistaja-ukko, huh huh...

Avoin maailma ja sen kautta esitellyt ominaisuudet sekä ihan sen tuoma puhdas vapaus putken jälkeen toivat kuitenkin toivon pilkahduksen jatkosta. En tuomitse koko peliä vielä mutta todella tylsä aloitus tuo oli.

Eniten kuitenkin lannisti ohjaus. Oliko aiemmat pelit näin tönkköjä? Täytyykö tässä pistää auto-aim takaisin päälle tai jotain? Tekisi mieli kaivaa aiemmat pelit esille ja testata sekä vertailla mutta en kyllä ainakaan muista että aiemmat olisivat näin tönkköjä olleet.

Voin vain kuvitella jotain isompaa mörökölli-lauman kohtaamista tällaisella ohjauksella. Siinä ei erikseen mitään Hardcore Rangereitä tarvita.
Kyllä se jatkossa paranee mielestäni huomattavasti. Pelihän on imenyt Stalkereista hirveen määrän vaikutteita ja tuntuukin Metrolta välillä ja toisinaan enemmän Stalkerilta. Se on vaan kehu, Stalkerit ovat minun kirjoissani ikiklassikoita, varsinkin modattuna. Kun lähdin jotain tehtävää suorittamaan niin joku omista huusi ihan Stalkerin lailla "Good hunting" -tuli viittauksesta viimeistään hymy huulille. On totta et ohjaus on raskasta mut siihen myös tottuu. Ampuminen itsessään on palkitsevaa hommaa ja vihollisten tekoäly on hyvällä tolalla niinkuin vanhemmissakin Metroissa oli. Bugeja oli vähän ilmoilla ja mullakin sammu pari kertaa kokonaan. Muuten toimii komeasti ja pidän siitä että ekan ison alueen jälkeen missä menee jo tunteja, niin tulee ennen seuraavaa isoa aluetta sellanen pitkän olonen putkiräiskintätehtävä. Se oli hyvää vaihtelua. Kolmas iso alue on komeinta tähän saakka ja sen alussa olen. Eri paikoissa myös on eri möröt. Se on mielestäni hyvä homma. Kyllä Metro Exodus on mielestäni erinomainen yksinpeli fps. mä annan lisäpisteitä kyllä jo miljööstä aika paljon. kiinnostavaa.
 
Ylös Bottom