Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mortal Kombat 11

Ensityypit otettu ja peli on kyllä erittäin laadukas. Vielä kun omat pottusormet saisi taipumaan pidempiinkin komboihin kuin 2-3 eri nappulaa vaativiin, niin hyvä tulee. Tarinaa en juonen osalta spoilaa, mutta sen verran sanon, että ihan mukava uudistus, että ainakin osassa chaptereita saa valita useammasta hahmosta, mitä haluaa käyttää. Tuo tuli käsittääkseni ominaisuudeksi jo Injustice 2:ssa, mutta nyt on ensimmäistä kertaa MK-sarjassa mukana.
 
Katselen tätä Twitchistä ja tässähän on näemmä joku Story Mode. On aika saatanan hienoa katsottavaa tuo, ihan kun katsoisi helvetin hyvää Mortal Kombat-leffaa, jossa vaan pitää taistella sitten itse taistelukohtaukset. Damn...
 
No vihdoin pääsi aloittamaan PClläkin ja jos oli vähän kärttyinen olo ylimääräisen odottelun takia se kaikki hävisi kun pääsi peliin.

Fiiliksiä ekan tarina chapterin jälkeen.

Ensimmäiseksi on pakko sanoa että tuo ensimmäinen chapteri oli tarinallisesti aivan huikea, toiminta oli todella näyttävää ja uudet hahmot joista en juuri välittänyt X oli nyt 10 kertaa parempia. Heti ekassa chapterissa koetaan haikea hetki hahmon kuoleman takia ja veti kyllä hiljaiseksi, erinomainen toteutus.

Vähän valikoita selasin ja siellä oli ainakin aivan järjetön määrä erillaisia tutoriaaleja joihin voi uppoutua tarinan jälkeen, oli A.i battleja ja torneja ja tiestysti vielä odotettu Krypta siihen päälle. Yksinpelaaville riittää tekemistä pitkäksi aikaa.

Ensimmäisen tunnin jälkeen tämä tuntuu paremmalta kuin uskalsi odottaa.
 
En epäile hetkeäkään etteikö MK11 olisi hyvä peli, mutta minua ärsyttää, miten se on jälleen kerran esimerkki alalla yleistyvästä "virtue signaling" -tavasta. En edes tiedä, mikä termi on suomeksi. "Hyvistelyä?" Mutta periaate on, että tehdään pelissä tai pelin ympärillä asioita, jotka vetoavat liberaalimpaan, suvaitsevampaan ja usein myös vasemmistolaisempaan demografiaan. Ja sattumalta myös monet pelimediat kuuluvat näihin ryhmittymiin.

Mortal Kombatin kohdalla näihin asioihin kuuluvat mm. naistaistelijoiden vaatetusta koskevat vähemmän paljastavat suunnitteluratkaisut, Jaxin orjuuden lopettava aikamatka ja Shao Kahnin Trump-viittaus. Näillä saadaan aikaiseksi artikkeleita pelisaiteille, pumpattua Metacriticin arvosanoja ylös ja ärsyyntyneiden pelaajien käyttäjäarvosanat alas. Tällä hetkellä luvut ovat 83 ja 2,7... :rolleyes: (Iso osa pelaajista on tosin kyrsiintynyt myös grindauksesta ja mikromaksuista.)

Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään liberalismia ja poliittista korrektiutta vastaan, jos niitä ei tarkoituksenmukaisesti nostettaisi tikun nokkaan ja heiluteltaisi pelaajan silmien edessä. Mikseivät pelit voisi olla vain rentouttavaa ajanviettä, jolla saa itsensä eroon arjesta? Miksi niiden pitää nykyään niin usein edustaa jotain aatetta?
 
En usko, että Ed Boon & kumppanit tarkoituksella ajaisivat tiettyä aatetta uusimmassa MK:ssa. Yhtä lailla osa liberaalimpaan, suvaitsevampaan ja usein myös vasemmistolaisempaan demografiaan kuuluvien ihmisten suut menivät mutrulle, kun Ronda Rousey ilmoitettiin olevan Sonya Bladen uusi ääninäyttelijä. Meikäläiselle peli tulee varmasti olemaan edelleen rentouttavaa ajanvietettä katselipa tätä miltä kantilta tahansa. Seuraavaksi vain pitäisi päättää mihin käyttäisi rajallisen vapaa-ajan: Dreams, MK11 vaiko Days Gone. Valintojen vaikeuksia.
 
Ihmettelen tuota Ronda Rouseyn valintaa Sonyaksi, muuten todella erinomaista ääninäyttelyä joka hahmolla mutta Sonya kuulostaa aika kamalalta ja tönköltä. Eihän hän toki mikään ääninäyttelijä ole mutta olisi voinut valita jonkun joka osaa nämä hommat.
 
Ehkä studiosta löytyy Ronda Rousey faneja, jotka halusivat hänet peliin. Julkistuksen yhteydessä hän kuulosti ihan loogiselta valinnalta Sonyan rooliin ja mahdollisesti tämä toi himpun verran lisää näkyvyyttä MK11:lle, kun entinen UFC tähti on palkattu ääninäyttelijäksi. Tällä kertaa lopputulos taitaa olla samaa tasoa Kiefer Sutherlandin/MGSV:n kanssa.
 
En usko, että Ed Boon & kumppanit tarkoituksella ajaisivat tiettyä aatetta uusimmassa MK:ssa.

No en tiedä kuka ajaa ja mitä, mutta pelin suunnitteluratkaisut ja siihen liittyvät mediaulostulot ovat täysin tarkoitushakuisia. Liekö sitten halutaan rage baitata klikkejä tai esittää kritiikkiä Yhdysvaltojen nykyisestä hallinnosta, mutta minusta nämä asiat eivät kuulu peleihin.
 
No en tiedä kuka ajaa ja mitä, mutta pelin suunnitteluratkaisut ja siihen liittyvät mediaulostulot ovat täysin tarkoitushakuisia. Liekö sitten halutaan rage baitata klikkejä tai esittää kritiikkiä Yhdysvaltojen nykyisestä hallinnosta, mutta minusta nämä asiat eivät kuulu peleihin.

Eli tämä olisi parempi peli jos naishahmot olisivat vähäpukeisempia? Ei ole kyllä politiikkaa tarvinnut ajatella MK11 pelatessa.

Todella hyvältä peliltä kyllä tuntuu ainakin ensimmäisen illan pelailun jälkeen. Tuo grindaus vähä hirvittää tosin, toivottavasti viilaavat sen kuntoon niinkun ovat vähän jo lupailleetkin. Tutoriaali oli muuten aivan uskomattoman hyvä ja parasta mitä on tappelupeleissä tullut koskaan vastaan. :)
 
Jumaluta täällä on sivut pystyssä, meinas mennä päivä pilalle.

2/3 tarinaa takana ja mahtavaa tykitystä ollut tähän mennessä.

parasta ollut kyllä kitanan chapteri, ensin Shao Khanilta henki veks ja sitten prinsessa nostetaan valtaistuimelle, vihdoinkin saa ansaitsemaansa huomiota

Mitä tulee noihin vähäpukeisiin naisiin niin pornoa voi etsiä muualta ja minusta se oli ainakin oksettavaa katella kun naiset perseet paljaana painelee menemään. Uudet asut hahmoilla on paljon mukavammat katsella mutta ovat silti seksikkäitä.

Politiikasta nyt on turha edes alkaa puhua, jos se alkaa häiritsemään niin sitten ottaa hommat liian tosissaan.

Grindaukseen on tosiaan luvattu parannusta loppuviikosta tai ensi viikon alussa, katsotaan mitä sieltä tulee. Samalla kaikki saa 100k kolikkea laatikoiden avaamiseen ja muitakin valuuttoja tulee runsaasti.
 
Miksi mä pelaan näitä tappelupelejä ? Aina kauhean kiinnostavaa katsoa kun näitä muut pelaavat ja sitten kun itse pääsee ohjaksiin, niin meinaa käpy palaa vaikka pidänkin itseäni sangen rauhallisena henkilönä. Tänään vasta kerkesin kokeilemaan vaikka julkkarina tosiaan hain kaupasta. "Mennään ensin tutoriaalit läpi, ei niissä varmaan kauaa mene". Yeah, right. Tuli 4h pelattua enkä päässyt niitä kaikkia edes läpi. Huudettua tuli taas enemmän kun tänä vuonna yhteensä. Olin "Hit Pressure" oppitunnilla jumissa pelkästään tunnin. Tämä piti toki sisällään muutaman minuutin psyykkeen kasaamisharjoituksen näyttöpäätteestä erossa. Viimeisimpänä tuli oltua ihan riitävän kauan jumissa "Pressure Defensessä", jossa piti kahden lyönnin jälkeen saada se kolmas perfect blokattua ja rangaistua tästä vielä jonkin sortin vastaiskulla. Okei. Saan perfect blockin helposti, vastaiskun tekeminen luontuu myös suht helposti. Tulee jopa aina ilmoitus siitä että onnistun siinä mutta sitten se oma animaatio keskeytyi vastustajan löyntiin. Tässä tarpeeksii kauan loopanneena totesin että tätä vastahyökkäystä ei varmasti voi tehdä nopeampaa. Otin sitten käyttöön elite ohjaimen (jonka olin tätä kyseistä peliä varten piilottanut etten suutuspäissäni mäiski sitä atomeiksi) jossa herkimmälle viritetty triggeri elikkä se blokki nappula. Ykkösellä läpi. o_O Tutoriaalikin tuntuu ihan pätevälle, mutta jotenkin ei vaan luonnistu. Oma hahmo usein näissä missä piti aloitaa uuden hyökkäyksen tekeminen vasta "recoveryn" jälkeen, koikkelehtii mielestäni täysin identtisesti ohjevideon vastaavan kanssa, mutta ei mene silti läpi. Tiedän. Olen paska. Vituttaa silti.

Side notena vielä että muutamassa tutoriaalissa tuntui se ohjevideo olevan rikki. Ei joko tehnyt niitä kyseisiä lyöntejä tai sitten ei ainakaan osunut niillä lyönneillä vastustajaan, mitä minulta kyllä edellytettiin etenemiseen...
 
Päivtystä pukkaa, PC ja Switch saavat pian nuo puuttuvat hahmopäivitykset ja tornien alustavat helpotukset. Ensi viikon alusta kaikki saavat sitten tuon toisen korjaus patchin.



Se olikin 500k kolikkea eikä 100k.
 
Tarina meni vihdoin läpi äsken ja arvosanaksi annan 9 puol, eeppistä menoa alusta loppuun ja miinusta tulee ainoastaan Ronda Rouseyn äänestä. Easyllä pelasin jotta sen pääsee joskus läpi ja voi alkaa harjottelemaan peliä kunnolla, kertakaan en hävinnyt koko matsia joten helpotusta on tullut X nähden jossa taisin easyllä hävitä joku 4-5 matsia. Tähän on syynä se että tekoäly ei enään tee niitä älyttömiä boosteja joita se teki X ja kun sait pataan seuraavassa matsissa voitit sitten yhdellä kädellä, kyllä se välillä intoutuu vetelemään ihan uskomattomia sarjoja mutta sitten se taas hyytyy ja loppuerän saa paukuttaa pataan.

Tarina jaksoi pysyä kiinnostavana alusta loppuun ja vaikka se launch traileri spoilasi lähes kaiken pelistä niin kyllä sinne mukavia yllätyksiä mahtui joukkoon. Yhtäkään hahmo ei ollut josta en olisi pitänyt kiitos erinomaisen käsikirjoituksen ja ääninäyttelyn sellaiset hahmot kuten Dvorah, Liu Kang ja Cassie Cage nousivat ihan uudelle tasolle ja jopa aloin pitämään hahmoista, varsinkin Cassie on todellinen pahaperse.

4-5h siinä meni ja uudellenpeluu arvoa on vaikeammilla tasoilla ja muutamassa chapterissä saa valita parista hahmosta kummalla pelaa, sekä kyllä tuon tarinan haluaa nähdä uudestaan.

Nyt sitten noiden miljoonan eri harjoitusmuodon kimppuun joissa menee varmasti helposti koko vkl ja ensi viikon patchia odotellessa.

Toivotaan että torneihin saadaan helpotusta ja runsaasti, tässä esimerkki matsista missä jos pelaaja koskettaa vastustajaa hän jäätyy...

 
Eli tämä olisi parempi peli jos naishahmot olisivat vähäpukeisempia?

Tämä juuri EI ollut se pointti!

Kukaan ei olisi edes huomioinut naishahmojen lisättyä vaatetusta (ja mieshahmojen vähennettyä vaatetusta). Ja ehkä juuri siksi pelin suunnittelijatiimistä piti laittaa henkilö kommentoimaan medialle (Polygonille):

“Our character lead, Brendan George, has been a breath of fresh air of just introducing new ideas,” Beran said. “Our design is just getting more mature and respectful. You’re not going to wear a bikini to a fight. You’re not going to be showing so much skin. I think it’s just what the game is about: You’re going in to fight for your life, and you’re not going to be wearing such scantily clad items.

Miksi siis tämä piti tuoda esille, jos sillä ei ole pelaajille mitään väliä? Koska "virtue signaling".
 
Tämä juuri EI ollut se pointti!

Kukaan ei olisi edes huomioinut naishahmojen lisättyä vaatetusta (ja mieshahmojen vähennettyä vaatetusta). Ja ehkä juuri siksi pelin suunnittelijatiimistä piti laittaa henkilö kommentoimaan medialle (Polygonille):

“Our character lead, Brendan George, has been a breath of fresh air of just introducing new ideas,” Beran said. “Our design is just getting more mature and respectful. You’re not going to wear a bikini to a fight. You’re not going to be showing so much skin. I think it’s just what the game is about: You’re going in to fight for your life, and you’re not going to be wearing such scantily clad items.

Miksi siis tämä piti tuoda esille, jos sillä ei ole pelaajille mitään väliä? Koska "virtue signaling".

Täh? Ethän nyt vain itse hae tuosta tekijän kommentista jotain enempää? Ymmärrä asiaa vähän miten haluat ymmärtää? Tuossahan vain sanotaan mikä on ollut hahmosuunnittelun takana tällä kertaa. Millanen ajatus noiden suunnittelussa on ollut pohjana. Tappeluun ei lähdetä bikinit päällä jne. Ei tässä kyllä minusta mitään metoo-kamppanjaa olla lähdetty tukemaan. Ja minä ainakin näen MK11 hahmosuunnittelun parhaana koko sarjan historiassa. Todella hienoja hahmoja luotu niin miehistä, kuin naisistakin. Mutta jos tässä nyt jotain "virtue signalingia" haluaa nähdä niin ihan vapaasti vaan.
 
Ja minä ainakin näen MK11 hahmosuunnittelun parhaana koko sarjan historiassa.

Edelleenkään asia ei vaikuta hahmonsuunnittelun onnistumiseen mitenkään. Ja Mortal Kombat on vain yksi esimerkki tästä esiin tuomastani ilmiöstä. Eikä mikään aikaisemmin sanomani ole ollut millään tavalla kritiikkiä niitä kohtaan, jotka nauttivat pelistä.

Mutta se siitä. :)

Mulla on aina ollut Mortal Kombatin (ja muiden taistelupelien) kanssa vähän sama ongelma, kuin janneuksella tuolla yllä. Pelihaluja ja -välineitä kyllä löytyisi, mutta seinä nousee vastaan ihan liian usein, ihan liian aikaisin. Juuri kun on omaksunut jonkin taistelutyylin onnistuneesti, tulee vastaan tyyppi, johon ei enää sorminäppäryys riitäkkään.
 
Uusi päivä ja uudet kujeet. Tuli päästyä kaikki tutoriaalit läpi ja palattua niihin eilisiin murheenkryyneihin samalla. Se eilinen sykkeen nostattaja ja naapurien herättäjä olikin "block pressure". Nyt laku batteryn voimalla kellotin sen ajaksi kolme ja puoli minuuttia. Jotain parannusta eiliseen tunnin kestäneeseen itkuvääntöön. Seuraavaksi pizzeriaan hakemaan puhtia korkata story ;)
 
Voin samaistua Hideon kommenttiin tarinasta. Menin sen itsekin nyt läpi ja todellista tykitystähän se oli alusta loppuun. NRS osaa kyllä tehdä tappelupelien parhaat tarinat, se on ihan fakta juttu. Erittäin mielellään sitä katselee tuollaisen "toimintaleffan", jossa vilisee mukana jo 90-luvulta asti tuttuja hahmoja ja välillä ottaa itse ohjat, kun on turpakäräjien aika!

Erityisen iloinen olin Kitanan saamasta kohtuullisen suuresta ja näkyvästä osasta tarinassa! Oma suosikki jäi vähän "paitsioon" edellisessä osassa, mutta nyt sai ihan oman chapterin, joka oli varsin merkittävä ja on myös mukana loppuratkaisussa, joten oikein mieleinen juttu. Jotain siinä tummatukkaisessa sinisiin pukeutuvassa prinsessassa vaan on sellaista, joka on omaan mieleen niin kovasti kaikin puolin.
 
Ylös Bottom