Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Indiepelit yleisesti

Pari päivää sitten tuli pelattua switchilla white night.
Alunperin peli on julkaistu jo pari vuotta sitten pc:lle ja löytyy myös boxille ja pleikkarille.

Pelihän yhdistelee tuollaista varsin tyylikästä mustavalkoista visuaalista tyyliä vanhempaan survival kauhuun.
Pelissä on siis vanhojen resident evil pelien tapaan staattiset kamerakulmat ja halutessaan voi käyttää myös ns. tankki ohjausta.
Taistelua ei ole ollenkaan vaan kartanossa olevia haamuja voi juosta vain karkuun ja henki lähtee välittömästi jos ne saa kiinni. Ainoastaan hehkulamppujen valo tappaa ne joten peli keskittyykin enemmän pulmien ratkomiseen ja usein etenemisen tiellä onkin haamu joka vahtii tarvittavaa esinettä tai ovea joten jostain pitää saada valot päälle.

Tunnelma on paikoitellen kyllä kohdillaan ja kun pimeydestä paljastuu haamu joka kirkaisee ja lähtee perään niin selässä meni kylmät väreet ja oli pakko päästä aika helvetin äkkiä karkuun. Valitettavasti staattiset kuvakulmat pilasi usein tuon joten hetken päästä otettiin homma uudestaan.
Vaikka useamman kerran kuvakulmat tuntuu vaihtuvan kohtuu typerästi niin en silti kokonaan peliä syytä sillä itse en vaan enää jaksa tuota mekaniikkaa muutenkaan. Kun ekan ressan remake tuli ps+ peliksi niin jaksoin pelata sitä vartin kunnes jatkuvasti vaihtuvat kuvakulmat ylitti sietorajan.

Toinen asia joka ärsytti ja josta syytän peliä on rajalliset tulitikut joka on se ainoa valonlähde kartanoa tutkiessa.
Hahmo voi pitää niitä vain 12kpl kerrallaan mukana ja joskus äijä ilmeisesti polttaa näppinsä heti tikun syttymisen jälkeen ja sammuttaa sen. Tämä ei siis ole bugi vaan ihan oikea ominaisuus.
Steamin foorumeilta selvisi, että ilmeisesti tulitikut ilmestyy takaisin ainakin tallennus huoneisiin jos ne pääsee loppumaan, mutta se ei paljon lohduta kun ilman niitä ei oikeasti näe mitään.
Pari kertaa tuli tilanne jossa mulla oli enää kaksi tikkua jäljellä eikä mitään hajua mihin pitäisi seuraavaksi mennä. Välillä jotain pulmaa ratkoessa niitä saattaa palaa useampia joten tuossa tilanteessa päätin mennä tsekkaamaan netistä mihin huoneeseen pitää seuraavaksi suunnistaa.

Tämä tuli helmikuussa ostettua eshopin alennuksesta 3e hintaan ja oli tämä kyllä sen arvoinen eikä muutenkaan tullut tunne, että pelaaminen olisi ollut ajan haaskausta ja aikaakin meni viitisen tuntia.
Jos ei koe, että mainitsemani ongelmat ovat juuri itseä häiritseviä vikoja niin kannattaa laittaa nimi talteen ja ostaa jostain alennuksesta joskus.

Tuossa vielä switch up arvostelu.

 
^ Näköjään tässä vuosien varrella ainakin se on muuttunut, että nykyään (ainakin switch versiossa) pelissä on myös automaatti tallennus joten ainakin itsellä kuolemat heitti yleensä vain 30s - 1 minuutin taaksepäin.

edit:

Tuli pelattua switchilla metagal. Ilmeisesti peli on tullut jo reippaasti aiemmin pc:lle, mutta konsoli versiot tuli vasta vajaa kuukausi sitten.
Kyseessähän on aivan suora megaman klooni. Aluksi valitaan neljästä kentästä ketä vastaan lähtee taistelemaan ja pomon voitettuaan saa tämän kyvyn itselleen.
Kenttien design on myös varsin retroa sillä ekaa kertaa niitä pelatessa äkkikuolemilta ei voi välttyä. Jossain arvosteluissa ollaan valitettu kuinka halpamaisia jotkut kuolemat on, mutta ihan samanlaista oli vanhoissa megaman peleissä myös ja silti niitä pidetään edelleen klassikkoina.
Lisäksi tässä on loputtomat elämät ja kentän pituudesta riippuen checkpointeja on kaksi tai kolme. Lisäksi pelistä löytyy vielä kerättäviä rattaita joita käyttämällä voi jatkaa suoraan siitä "huoneesta" jossa henki lähti.

Mulla on kohtuu matala sietokyky samojen kohtien uudelleen hinkkaamiselle eikä tämä alkanut silti ärsyttää missään vaiheessa.
Kontrollitkin toimii hyvin ja peli näyttää ja kuulostaa myös ihan kivalta ja hintaahan tällä on vain 5e.
Saavutusten ja trophyjen kerääjille tässä on myös äärimmäisen helppo platina / 1000gs. Tarinaa ei tarvitse edes läpäistä tuon saadakseen.

 
Viimeksi muokattu:


Arvostelin suomalaisissa pelimedioissa hieman vähemmälle huomiolle jääneen Close to the Sun -kauhuseikkailun. Vähän oli nihkeetä ottaa arvosteluun PC:llä Epic Games Storen yksinoikeus, koska Epic Launcherista puuttuu todella paljon hyviä, Steamistä tuttuja ominaisuuksia. Alusta ei tietenkään vaikuttanut mielipiteeseeni pelistä, ja seikkailusta jäikin aikas positiivinen fiilis.

Yleensä tämäntyyppiset kauhupelit on mulle liian pelottavia, mutta Close to the Sun oli just sopivan spooky: uskalsin pelata sen kokonaan läpi ilman sen suurempia kirkumisia tai sydämentykytyksiä.

Kehittäjän mukaan peli on tulossa myös PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle vuoden 2019 aikana.

 
Plussapelinä oleva What Remains of Edith Finch oli säväyttävä kokemus. Hieno kokemus ja tarina, ei niin hidastempoinen mitä walking simulatorit yleensä. Tämän genren pelit ei niin yleensä itselleni maistu, mutta tämä oli virkistävä poikkeus. Ehkä olisi jopa tunnin verran lisää kaivannut koettavaa.

(Pelin läpäisystä tullut trophy oli samalla 2000 pokaali, jonka sain kerättyä!)
 
Edith Finch tuli täälläkin pelailtua ja olihan se erikoinen tapaus. Piti otteessaan ja kiinnosti mutta lopulta jäi vähän kuitenkin vajaaksi kokemukseksi. Tulee mieleen elokuva Big Fish, joka (ainakin aikanaan) jätti vähän epäselväksi että oliko tapahtumat nyt sitten lopulta kuinka paljon totta ja kuinka paljon ei. Tuokaan ei ehkä se ainoa ongelma ollut vaan se, että jäi vähän epäselväksi että miksi tämä tarina piti kertoa? Itse tapahtumat ja pelaaminen oli kyllä mielenkiintoisia mutta jollain tapaa se punainen lanka jäi ehkä hukkaan omalta osaltani.

Spoilerissa omaa tulkintaa:

Perheessä ilmeisesti oli joku kirous ja kaikki kuolee. Näistä tapauksista isoäiti oli sitten kirjoittanut vähän väritettyjä versioita. Toisaalta jos suvussa on jokin kirous niin sittenhän jotain yliluonnollista tuossa pelin maailmassa jo on eikä talokaan mikään normaali ole, joten ehkä nuo tapahtumatkin olivat sitten totta? Ilmeisesti tämä on taas näitä tapauksia että tuo jätetään täysin omaan valintaan miten päättää asioiden olevan eikä mitään virallista vastausta anneta. Tai sitten nuo tapahtumat pitää nimenomaan ottaa täysin totena.

Tuli muuten vähän mieleen The Haunting of the Hill House moneltakin kantilta jo heti talolle ensi kertaa tullessa.
 
Onkos muut törmänneet American Fugitive peliin?
Näyttää kerrankin oikeasti hyvältä gta kloonilta, mutta myös visuaaliselta ilmeeltään oikeasti tähänpäiväöm tuodulta. Gameplay videon perusteella alkuu vähän ostohousuja menemään jalkaan, kun ennakkoon saisi alle 16 euron.
 
Onkos muut törmänneet American Fugitive peliin?
Näyttää kerrankin oikeasti hyvältä gta kloonilta, mutta myös visuaaliselta ilmeeltään oikeasti tähänpäiväöm tuodulta. Gameplay videon perusteella alkuu vähän ostohousuja menemään jalkaan, kun ennakkoon saisi alle 16 euron.

Hankintaan menee... mutta switchille pari päivää PS4 julkaisun jälkeen.
 
Hankintaan menee... mutta switchille pari päivää PS4 julkaisun jälkeen.
No tätä mietin vähän itsekin. Switchin Joyconien tatit on vaan tälläseen peliin ihan kamalat ja miten hyvin mahtaa maailmaa erottaa pieneltä näytöltä. Mulla on se joku ylhäältä päivän kuvattu gta klooni ja se on joyconeilla ja pieneltä näytöltä todella kamalaa, eikä jaksa yhtään.
Siksi vähän houkuttaisi ostaa pleikalle.
 
No tätä mietin vähän itsekin. Switchin Joyconien tatit on vaan tälläseen peliin ihan kamalat ja miten hyvin mahtaa maailmaa erottaa pieneltä näytöltä. Mulla on se joku ylhäältä päivän kuvattu gta klooni ja se on joyconeilla ja pieneltä näytöltä todella kamalaa, eikä jaksa yhtään.
Siksi vähän houkuttaisi ostaa pleikalle.
Mikä toi GTA klooni on mikä sulla on? Retro City rampage DX?
 
Kingdom: New Lands on -75% eShopissa (4,49€). En tiedä kuinka laadukkaasti Switch käännös on tehty, mutta tähän kannattaa tutustua tarjouksen ollessa voimassa. Kulunut vitsi, mutta tämä on taas niitä pelejä, jotka istuvat todella hyvin Switchille.

Pelissä ohjataan kuningasta/kuningatarta ja tavoitteena on kerätä resursseja pelimaailmasta oman valtakunnan rakentamiseen. Mielestäni tämä on vahva 3/5 peli, jonka parissa tuli mieluusti vietettyä 1-2 viikkoa ja sitten tuli siirryttyä toisen pelin pariin. Se tosin on mainittava, että New Lands jättää paljon asioita kertomatta eli ensimmäiset tunnit ovat "trial & error" oppitunteja, missä pelaajan valtakunta tuhoutuu erinäisistä syistä, joihin untuvikko ei osaa varautua. Itseä tämä ei haitannut, mutta varmasti niitäkin löytyy joille tämänkaltainen pelisuunnittelu ei iske.

 
Otetaan puheita takaisin Kindgom: New Landsin Swich -versiosta.

Ensinnäkin pelistä löytyy bugeja, jotka toistuvat aina tietyn tapahtuman jälkeen:
- Osa on vain graafisia virheitä. Esimerkiksi siirtyessä toiseen saareen pelaajan ratsu joko a) kävelee paikallaan, kun laiva matkustaa pois saarelta tai b) pelaajan ratsu kävelee ulos pelinäkymästä. Täysin harmiton ongelma, mutta mielestäni kummallista ettei ongelmaa ole korjattu. Muistaakseni vain yhden (tai korkeintaan kahden) kerran animaatio on toiminut oikein (eli pelaajan ratsu loikkaa veneeseen).
- Sen sijaan yksi ~50% todennäköisyydellä ilmenevä bugi vaatiikin pelin uudelleenkäynnistyksen. Tämä liittyy pikamatkustukseen, jonka myötä osa peliruudusta menee kokonaan mustaksi.

Toiseksi pelin tekninen toteutus on jopa huonompi mitä Broforce oli PS4:lla. Ongelma eskaloituu sen mukaan mitä suurempi saari ja valtakunta on pelaajan hallussa. Toisin sanoen pelaaja ei tule huomaamaan tätä ensimmäisten tuntien aikana. Aluksi vain nauroin miten visuaalisesti ja mekaanisesti näinkin yksinkertainen peli alkoi yskiä. Kuitenkin mitä pidemmäs etenin kampanjassa ongelma paheni entisestään ja lopulta ruudunpäivityksen pystyi laskea yhden käden sormilla. Jopa lopputekstit hitsasivat todella mallikaasti. Harmillisesti Switchillä ei ollut mahdollista ottaa videokuvaa. Nähtävästi tämä on vain mahdollista, jos kehittäjät antavat tähän luvan?

Pelin tekninen toteutus ei sentään samalla tapaa pilaa pelikokemusta mitä esimerkiksi Broforcessa, jossa vaaditaan nopeita refleksejä. Kuitenkin tämä yhdistettynä bugeihin (joita pelaaja osaa ennakoida) jättää huonon maun suuhun. Etenkin kun Switch -versio julkaistiin 2017 ja jatko-osa (Kingdom: Two Crowns) on pistetty markkinoille eli tässä vaiheessa on varmaan turha odottaa päivityksiä. Työn jälki on sen verran surkealla tasolla, että jälkikäteen harmittaa kehittäjien tukeminen - oli sitten kyseessä vain reilun neljän euron ostos.
 
Onkos muut törmänneet American Fugitive peliin?
Näyttää kerrankin oikeasti hyvältä gta kloonilta, mutta myös visuaaliselta ilmeeltään oikeasti tähänpäiväöm tuodulta. Gameplay videon perusteella alkuu vähän ostohousuja menemään jalkaan, kun ennakkoon saisi alle 16 euron.

Onkohan tätä jo joku ennakkotilannut. Olkoon GTA klooni mutta näyttää hyvältä sekoilupeliltä! :D
 
Onkohan tätä jo joku ennakkotilannut. Olkoon GTA klooni mutta näyttää hyvältä sekoilupeliltä! :D
No minäpä tuossa viime viikolla menin tilaamaan ja onkin jo asennettuna. Ensi yönä lukko avautuu ja pääsee ottamaan ensifiilikset. Oli edullinen ja näytti hyvältä :)
 
Ootko jo ehtiny sekoilemaan? :D
Elämäni on pelkkää sekoilua :p

Pari tuntia peliä takana eli ensifiilikset tässä. Ja pelihän on siis American Fugitive. Storesta löytyy ja hintaa reippaasti alle parikymppiä.

GTA ei ole tuttu niiltä ajoilta, kun kuvakulma oli ylhäältä kuvattu. Mutta mitä videoita olen katsonut, niin onhan tämä nyt samankaltainen. Tekemistä on paljon ja koska open world, voit häröillä tai edetä juonen mukana. Juoni on lähinnä pikkutehtävien tekemistä pitkin karttaa. Murtaudu taloon, varasta kamat ja vie ne panttilainaamoon. Varasta auto ja romuta se. yms.

Hintaansa nähden tässä on paljon sisältöä ja tekemistä. Peli pyörii bugeitta ja muutenkin sulavasti. Ehdottomasti suosittelen!
 
Minkälainen ohjaustuntuma on? Ja miten ylös kuvakulma menee ajaessa, eli näkeekö eteensä yhtään.
 
Ylös Bottom