Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

ETRC (European Truck Racing Championship)

Suomella oli aikoinaan tässä lajissa 2 kovaa tekijää:Jokke Kallio ja Harri Luostarinen..
Niiden jälkeen on ajanut esimerkiksi Auralainen Mika Mäkinen.
Tuossa pari vuotta sitten meni vielä kokeilemaan brittien sarjaan ja vei sen niin ylivoimaisesti, että seuraavalle kaudelle tehtiin sääntömuutoksia niin paljon, ettei voinut enää pärjätä. Britit ei oikein tykänny et suomipoika pistää päihin.
 
Sieltä se myyntiin pamahti. ”Pre-order” versiona :D
Plussalaisille jotain 53e ja lisänä indianapolis Speedway (tai joku muu speedway, ei jaksa tarkistaa).

Kokoa vaatimattomat 12 gigaa, joten se aina vähän huolettaa tänäpäivänä, kun tottunut vähintään25-40gigan peleihin jopa ajopeleissä.

Saas nähdä miten huomenna (tänään) ehtii testailemaan, kun molemmilla muksuilla kaverit yötä ja kaikki haluaa kokoajan pelaamaan. Ei noi kaks pleikkaa riitä mihinkään. :D
 
Noniin, alku tuntumat otettu. Lyhyesti? Olen ihan äärettömän yllättynyt ja positiivisesti. Pädilläkin ajaminen todella kivaa ja nautinnollista.

Urassa joutui ajamaan 15 lisenssiä (Gran Turismo tyyliin), jotta pääsi itse uraan. Ehkä isoin yllätys olikin siinä, että Euroopan ETCR luokan lisäksi mukana on World Series ja tietty eri ratoja niissä ja eri kuskit/autot. Tosi tosi jees.

Uraan on myös panostettu ihan eritavalla kuin osasin kuvitella. Ensin tarjotaan tiimipaikkaa yksittäisiin viikonloppuihin ja niistä kerätään mainetta, pisteitä ja sarjan pisteiden mukaan tulee rahapalkinnot. Rahalla pitää ainakin nyt aluksi maksaa ajamisesta tiimille, tai tulee potkut. Tiimillä on myös tyytyväisyys mittaria ja myöhemmin joutuu korjaamaan autoa rahalla kisojen välissä ja myös kehittämään osia. Tälläistä en odottanut.

Äänet tuntuu hyviltä, graafisesti ihan riittävä. Ja tosiaan se ajotuntuma on todella hyvä, saa tarkkana olla vaihteiden kanssa, sillä autot kiihtyy niin hitaasti, että pitkällä suoralla tulee nopeasti 2sek ero. Lisäksi jarruissa jäähdytetään jarruja vedellä ja sen kanssa taktikoidaan.
Ison haasteen tuo kaiken maailman oikomissäännöt, sillä radalla on merkkejä joihin voi osua kaksi kertaa, kolmannesta tulee varikon läpiajo rangaistus.

Ai tekee myös todella paljon virheitä, joskin tulevat surutta takaisin radalle väistämättä ketään ja siihen ku osut, tulee itselle 5sek aikasakko. :D

Peli on ekan kisan jälkeen ainakin todella todella jees ja ura yllätti todella paljon. Voin kyllä suositella. YouTuben videoiden perusteella toimii hienosti ratillakin.

Tässä lisenssien ajelut:


Lisäilen ekan kisan videon myös kunhan latautuu youtubeen.
 
Huomasin että peli on steamissä vain 40€, mistähän johtuu noin korkea hintaero konsoleihin verrattuna :eek:. No täytyy odotella että alkaa tulla sinne kommentteja käännöksen laadusta, ei ainakaan hinta olis kauheen paha.
 
Huomasin että peli on steamissä vain 40€, mistähän johtuu noin korkea hintaero konsoleihin verrattuna :eek:. No täytyy odotella että alkaa tulla sinne kommentteja käännöksen laadusta, ei ainakaan hinta olis kauheen paha.
Onhan tälläiset yleensäkin pc:llä halvempia, melkein peli kuin peli.

Pikaisesti tutustuin world seriesin puolelle. Sieltä löytyy Volvoa, Tatraa, Mackia jne, joita ei Euroopan puolella ole. Eli ihan lisensoitu mm sarja on myös pelissä mukana, vaikka nimi viittaa Eurooppaan.

Uran lisäksi on quick race jota voi muokata kiitettävän monipuolisesti, sit on viikko eventit, joskin ei vielä ole auki. Sit on Time trial ja Championship.
Moninpelinä on jaettu ruutu, quick Race, kisaviikonloppu ja niist voi sit säätää asetukset haluamakseen.

Jännästi urassa on kolme vaikeustasoa kun quick racessa on 6.
 
Mä katoin tuon @Omenanraato 'n kisa videon. Sä sanot siinä aika ajossa et "mulla on puolet vedestä jäljellä." Mikä se veden tarkotus on? :)
Jarruttaessa jarrut kuumenee niin paljon, että niitä pitää jäähdyttää.
Tuo kisoihin täysin erilaisen elementin, kun voi taktikoida veden kanssa. Käytätkö tasaisesti, vai ajeletko alussa rauhallisesti ja hyökkäät lopussa rajummi, jolloin onkin vettä varastossa viilentymiseen.

Jarrut täytyy pitää 250-500 asteen välissä, jotta auto pysähtyy kunnolla. Alle sen, tai yli niin ei ole tehoa kunnolla käytössä. Yli 1000astetta ja jarrut hajoaa.
 
Tässä world Series puolen quick race indianapoliksesta:


Oli liian helppo vaikeustaso. Ajoin tuon jälkeen märän kelin Slovakia ringin kisan ETRC kalustolla ja pykälää vaikeammalla, niin pääsin kolmanneksi. Siitäkin video tulossa.

Edit:
Tässä tuo toinen märänkelin kisa. En tiedä onko jollain radalla myös ihan sadetta tarjolla, koska tässä oli vain wet, eikä edes pyyhkijöitä tarvinnut, vaikka ne voi manuaalisesti päälle pistää.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkin verran lukenu noita steam foorumeita ja valituksia tulee ainakin näistä asioista.

-liian helppo jopa vaikeimmalla tasolla
-sadekelillä ei ole vaikutusta mihinkään

Allekirjottako Omppu näitä ?

Myöskin sanoivat että jos haluaa antaa palautetta niin helpoin tapa on pelin facebook sivut.
 
Jonkin verran lukenu noita steam foorumeita ja valituksia tulee ainakin näistä asioista.

-liian helppo jopa vaikeimmalla tasolla
-sadekelillä ei ole vaikutusta mihinkään

Allekirjottako Omppu näitä ?

Myöskin sanoivat että jos haluaa antaa palautetta niin helpoin tapa on pelin facebook sivut.
Hardilla tulin kolmanneksi, vielä ois ollu vissiin kaks pykälää kovempi Ai quick racessa. Mutta kun urassa ei olekaan kuin kolme vaikeustasoa, joten en tiedä miten siinä menee. Hardille vaihdoin edellisen kisan päätteeksi. Keskimmäinen taso ainakin liian helppo.
Isoin ongelma se, että voit painostaa AI:n tekemään virheen todella helposti. Lisäksi AI vauhti oli ensin Misanon aika-ajoissa 2.13, hitain 2.19, toisissa aika-ajoissa 2.18 nopein. Eli en ymmärrä miksi AI hidastui samaa tasoa kun itse nopeuduin. Ekassa aika-ajossa vedin 2.19 ja toisessa 2.12. Viimeisessä kisassa sain 2.10.6xx ajan tauluun.

Sadekyllä vaikuttaa jarrujen lämpiämiseen selvästikin. Paljon viileämpänä pysyy. Itse pitoon ei eroa ollut, mutta on kyllä sellaisia pelejä missä sillä sateella ei ole mulle mitään väliä.

Ai on itsessään kyllä mun mielestä hyvä. Tekee virheitä, taistelee rinnalla, mutta jotain hämärää oli niiden vauhdissa viikonlopun aikana.

Ps. AI saa mukaan onlineen, eli saa täyden ruudukon online kisaan. Ois kiva koittaa jonkun kans.
 
@HideoMiyamoto ajoin nyt ekan kisan urassa professional vaikeustasolla.
Vaihtoehdot on siis Beginner, intermediate ja Professional.
Quick racessa on Super Easy, Easy, Normal, Hard, Expert.

Urassa lähdin viimeisestä ruudusta. Oisko ollu ekalla kierroksella kun nousin kakkoseksi. Vedin hyvää kisaa kärki tyypin kanssa kierrokselle kuusi, kunnes katosin maisemaan. Sitä ennen olisin jo jo päässyt, mutta vähän leikittelin. Eli urassa AI on todella helppo heti kun opit ajamaan.

Otin sen jälkeen Quick Racen Expertillä ja mun mielestä se on ihan aavistuksen vaikeampi, joskin sen kanssakin liian helppo.

Kuten aina ajopeleissä, ensimmäisellä kierroksella on hyvin helppo päästä viimeiseltä ruudulta top 3 joukkoon, joten siinä on ihan sama mikä AI taso on.
Tän AI kanssa saa oikeasti hyvää vääntöä, kun ajaa nätisti. Hiukankin röyhkeämmin ja pääset kaikista ohi, mutta kun annat tilaa ja menet rinta rinnan, niin tää on oikeasti hauskaa ajaa AI kanssa.
Myös ekalla kierroksella kun ajaa aidosti, eikä ainoana siellä ”kolmannella kaistalla kaikista ohi”, niin ei taatusti voita joka kisaa. Luulen et lyhennän kisat itse 75%, jotta on vielä vaikeampaa.

Ehdittomasti päivityksellä täytyisi saada lisää vaikeutta, mutta voi tätä ajaa nyt jo nautittavasti.
 
Ylös Bottom