Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Death Stranding

Ei voi kuin pyöritellä päätä tällaisille pelikriitikoille, jotka eivät tunnu edes ymmärtävän miksi peli tekee asioita kuten tekee.

Itse en tiedä pidänkö tällaisesta pelistä mutta sentään luulen ymmärtäni mikä tuossa on ideana ja miksi se on tehty kuten on. Pelihän olisi entistä vähemmän peli jos siellä menisi jokin valmis reitti, jota kulkea.

Siitä, onko pakettien toimitus hauskaa pelattavaa, saa olla tietenkin jokainen omaa mieltänsä mutta IGN:llä ei ole tunnuttu edes ymmärtävän perusasioita pelistä.

Kyllä asiat mielestäni selitettiin ign:n video arvostelussa varsin hyvin.
Ongelmina oli juurikin se, että peli koostuu niistä paketin kuskaamisista ja sitten kun viimein saa kävelyn puuduttavuuden korjattua ajoneuvoa käyttämällä niin peli heittää sut lumiseen vuoristoon jossa on pakko taas kävellä.
Sitten esim fast travelin käyttäminen on niinkin sujuvaa, että ensin kävellään lähimpään baseen, sieltä siirrytään hahmon omaan huoneeseen ja vasta sieltä voi pikamatkustaa. Välissä tietenkin taisi olla ainakin neljä välivideota, mutta ne sentään voi skipata.

Kertaakaan ei arvostelussa itketty siitä, että peli on liian epäselvä eikä pitele kädestä.
 
Mahtavaa, että jengi on tästä niin täpinöissään. Toivottavasti peli osoittautuu kaikin puolin hyväksi ja viihdyttäväksi (muutenkin kuin vain siksi, että se on Kojiman tekemä).

Myönnän, että itselleni Death Strandingissä yhdistyy niin moni kielteinen asia, että olen lähes satavarma, etten henkilökohtaisesti pitäisi siitä. Ja lisäksi nämä "matka on tärkeämpi kuin päämäärä" -pelit ovat osoittaneet hylkivänsä minua; viimeeksi tylsistyin No man's skyn kanssa perusteellisesti.

Mutta onneksi pelattavaa löytyy kaikille niin runsaasti, että uskalletaan tehdä tällaisia perinteisestä kaavasta poikkeavia teoksia.
 
Assassin's Creedin XP boosti oli itselle hieman liikaa, ilman tuon ostamista joutui grindaamaan että pääsi etenemään tarinassa.
Ei mua sinällään haittaa vaikka yrittävät myydä jotain kosmeettista krääsää, mutta jos aletaan suunnittelemaan pelimekaniikkaa mikromaksua silmällä pitäen niin ei paljoa nappaa.
Tuo on toki kieltämättä kyseenalainen ja aika kierokin tapa rahastaa ihmisten kärsimättömyydellä. Itseäni tuokaan ei sinänsä juuri haitannut, mutta kyllä ymmärrän kuitenkin hyvin, ettei kaikilla ole aikaa ja kärsivällisyyttä grindata hahmoaan pitkään. Siltikään en ole havainnut Ubisoftin ainakaan paljoa tuollaista räikeämpää mikromaksurahastusta harrastavan. Kosmeettisilla seikoilla rahastaminen on itselleni ainakin ok, kun en sellaisten päälle välitä muutoinkaan. Toki olisi fiksua sellaisessakin pitää hinnat erittäin marginaalisiina. Kyllä sitä tuottoa sieltä tulee maltillisellakin hinnoittelulla, kunhan peli on muutoin tehty niin reiluksi ja houkuttelevaksi, että sitä pelaavien kokonaismäärä on mahdollisimman hyvä.
 
Assassin's Creedin XP boosti oli itselle hieman liikaa, ilman tuon ostamista joutui grindaamaan että pääsi etenemään tarinassa. Ei mua sinällään haittaa vaikka yrittävät myydä jotain kosmeettista krääsää, mutta jos aletaan suunnittelemaan pelimekaniikkaa mikromaksua silmällä pitäen niin ei paljoa nappaa.
Tätä kritiikkiä olen lukenut useammankin kerran ja joka kerta vain0 ihmettelen.

Onhan Skyrimissäkin alueita, joille ei ole asiaa ennen kuin grindaa leveleitä. Uudet Creedit on juurikin rpg-peleistä ottaneet vaikutteita, joten miten tuo sitten pitäisi toteuttaa että se olisi ok vai onko sama asia myös negatiivinen vaikkapa tuossa Skyrimissä? Vai jääkö ongelmaksi vain se, että Ubisoft tarjoaa vaihtoehdon nopeuttaa pelaamista oikealla rahalla?

Varmasti pelejä suunnitellaan noiden ympärille mutta niin kauan kuin se ei tunnu silti niin homma on ollut ainakin itselleni ok. Mieluummin kuitenkin ostan ja pelaan pelejä, joissa mikromaksuja ei ole ollenkaan mutta tämä esimerkin tapaus ei vielä oikein täytä huonon mikromaksusysteemin/-pelin merkkejä.

Pelasin nämä kaksi uusinta Creediä niin, että pelasin aina kaikki sivutehtävät ennen jatkamista ja olin koko ajan enemmänkin ylileveleillä kuin liian alhaisilla. Siihen nähden tuo on ihan hyvin suunniteltu. Voin kyllä myöntää etten tiedä miten tuo toimii jos pelaa vain päätehtävät ja miten asia on tehty keskimäärin muissa vastaavissa peleissä. Pääseekö muka pääosan vastaavista peleistä läpi vain päätehtävät tahkoamalla? Roolipelit on kyllä itselleni aina olleet sitä, että välillä on pakko nostaa leveleitä jonkun pomon, alueen tai muun takia eikä pelkkä tarinatehtävien pelaaminen riitä siihen.

---

Mitä tuohon IGN-juttuun tulee:
Twiitissä luki ettei IGN: porukalle ole kerrottu/tullut selväksi "what to do/where to go" vaikka epäilen sen asian olleen ensimmäisiä, joita kukaan pelistä oikeasti ymmärsi: viedä paketti jonnekin. Jos kritiikki on siis ollut se, ettei muka kerrota "what to do/where to go", niin onhan nuo hieman epäpäteviä hommaansa. Elleivät odottaneet jotain välkkyvää nuolta kohteeseen, mikä on sekin aika outoa, sillä vaikka se on "nykyaikaa" niin ei niitä joka pelissä ole eikä edes tarvitse olla.

Vaihtoehtoisesti peli ei oikeasti kerro mitä pitää tehdä, mutta sellaisesta en ole vielä mistään lukenut, joten vaihtoehto 1 tuntuu todellisemmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä asiat mielestäni selitettiin ign:n video arvostelussa varsin hyvin.
Ongelmina oli juurikin se, että peli koostuu niistä paketin kuskaamisista ja sitten kun viimein saa kävelyn puuduttavuuden korjattua ajoneuvoa käyttämällä niin peli heittää sut lumiseen vuoristoon jossa on pakko taas kävellä.
Sitten esim fast travelin käyttäminen on niinkin sujuvaa, että ensin kävellään lähimpään baseen, sieltä siirrytään hahmon omaan huoneeseen ja vasta sieltä voi pikamatkustaa. Välissä tietenkin taisi olla ainakin neljä välivideota, mutta ne sentään voi skipata.

Kertaakaan ei arvostelussa itketty siitä, että peli on liian epäselvä eikä pitele kädestä.
Eipä noista ongelmista mikään kuulosta eroavan mitenkään muista peleistä. Kyllä lukuisissa muissakin peleissä menettää kaikki upgradensa hetkellisesti ja pelaaja tuntuu voimattomammalta kuin hetki sitten. Spoilereiden takia en nyt rupea näitä esimerkkejä luettelemaan.

Tosiaan näemmä IGN:n tyypit kaipasivat enemmän actionia peliin kun taas monet muut arvostelijat pitivät vain hyvänä pelin tiivistunnelmallisuutta jossa action koostuu enemmän kauhupelien tyylisestä stealthista joka saa pelaajan tuntemaan itsensä voimattomaksi ja täten luo extrajännitteen, kun ei voi vain guns blazing hypätä tappamaan kaikkea mikä liikkuu.
 
Näistä arvosteluista ja jutuista tulee hyvin paljon mieleen mitä aikoinaan oli Days Gonessa, joka kuitenkin muodostui todella monelle ehkä yksi parhaimpia pelielämyksiä itseni mukaanlukien, vaikka arvostelut olivat meh. Saa nähää käykö tässä meikäläisen kohalla "days gonet".
 
Norman Reedus kertoo ajatuksiaan Silent Hillsistä ja Kojimasta.

a3eqgeh3vkw31.jpg
 
Näistä arvosteluista ja jutuista tulee hyvin paljon mieleen mitä aikoinaan oli Days Gonessa, joka kuitenkin muodostui todella monelle ehkä yksi parhaimpia pelielämyksiä itseni mukaanlukien, vaikka arvostelut olivat meh. Saa nähää käykö tässä meikäläisen kohalla "days gonet".
Sama.. Itselleni on Days Gone tämän vuoden goty ylivoimaisesti..Kolahti erittäin kovaa kyllä.. Saa tämä olla tai tuleva Star wars, aika kovia, jos Days gonea paremmaksi pistävät..
 
Näistä arvosteluista ja jutuista tulee hyvin paljon mieleen mitä aikoinaan oli Days Gonessa, joka kuitenkin muodostui todella monelle ehkä yksi parhaimpia pelielämyksiä itseni mukaanlukien, vaikka arvostelut olivat meh. Saa nähää käykö tässä meikäläisen kohalla "days gonet".

Days Gone sai huomattavasti ristiriitaisemman vastaanoton kuin tämä. Days Gonen Opencritics on 71 ja 50% arvostelijoista suosittelee, Death Strantingin vastaava on 86 ja 84% suosittelee.
 
Days Gone sai huomattavasti ristiriitaisemman vastaanoton kuin tämä. Days Gonen Opencritics on 71 ja 50% arvostelijoista suosittelee, Death Strantingin vastaava on 86 ja 84% suosittelee.

Jep. Days Gonen ja Death Strandingin vastaanotto on varsin erilainen.

DS arviot:
10/10: IIIIIIIIIIIIIII
9/10 : IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
8/10 : IIIIIIIIIIIIIIII
7/10 : IIIIIIIII
6/10 : III
5/10 :
4/10 :
3/10 : II

Days Gonen arviot:
10/10: I
9/10 : IIIIII
8/10 : IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
7/10 : IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
6/10 : IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
5/10 : IIIIII
4/10 : II
3/10 : I
2/10 : I



Äkkiseltään ei tule toista peliä mieleen, joka on saanut positiivisen vastaanoton, mutta tästä huolimatta pelin ympärillä tapahtuva keskustelu antaa mielikuvan, että tämä olisi saanut ristiriitaisen vastaanoton kriitikoiden keskuudessa. Googlen uutiskanavalta löytyy seuraavat "suositukset", joiden otsikot ovat "Death Stranding Reviews Are a Mixed Bag, But Do You Really Care?" sekä "Should We Be Concerned About Death Stranding?". Otsikot ovat sen verran click-bait tasoa, joten en ole nähnyt tarpeelliseksi antaa klikkejä ko. sivustoille.

Pelistä riippumatta tykkään lukea sekä äärimmäisen positiiviset, että äärimmäisen negatiiviset mietteet. Tästä syystä olin kiinnostunut kuulemaan Dan Ryckertin fiilikset pelistä, vaikka tiesin etukäteen kaverin vihaavan tätä. Mielestäni hän perusteli omat näkemyksensä hyvin. En kuitenkaan painota tiettyjen pelisivustojen mielipiteitä muita korkeammalla. Death Strandingin tapauksessa tuntuu siltä, että osalle on tullut fiksaatio tarttua näihin muutamiin negativiisin arvioihin ja tästä on lähtenyt liikkeelle narratiivi, että pelin vastaanotto olisi kokonaisuutena ajatellen "mixed bag" tai "divisive".
 
Death Stranding kaltaisissa peleissä, joissa ennakko-odotukset ovat todella korkealla, odotetaan pelin saavan pelkkiä kymppejä. Nyt kun kyseessä ei olekaan pelkkää ylistyslaulua, niin se on äkkiä "mixed bag". Kojiman mukana olo on tavallaan siunaus ja tavallaan kirous. Mies tekee sen verran outoja pelejä, etteivät kaikki vaan tykkää. Toisaalta taas hän on samalla luonut itselleen niin suuren fanijoukon, jotka ottavat kaikki miehen tekeleet ilolla ja ylistyksien kera vastaan. Tätä "ennakko-odotuksien täyttymistä" tapahtuu aivan varmasti myös arvostelijoiden keskuudessa.
 
Kojiman Death Strading on vastareaktio Trumpin ja Iso-Britannian eristäytymispolitiikalle. Muurien sijaan rakennetaan siltoja. Tuolle pelin sisäiselle yhteisöllisyydelle iso plussa, vaikka sen ilmenemismuodot ovat vielä tässä vaiheessa epäselvät.

Kojima goes even further into the global state of affairs, referencing political issues in both the US and the UK: "President Trump right now is building a wall. Then you have Brexit, where the UK is trying to leave, there are lots of walls and people thinking only about themselves in the world." In Death Stranding, Norman Reedus' Sam Porter Bridges seeks to save the world by delivering packages to remote locations, traversing rocky terrain and fending off those attempting to steal his wares. "The era of today is about individualism," Kojima suggests in the interview - it's clear that Death Stranding is an attempt to reject that.

For Kojima, gamers are lonely as well: “Even though they're having fun with others outside when they are alone and playing video games in their living room they don't feel like they fit into society or their community. So when those people play this game they realize people like them exist all over the world. Knowing that even though I'm lonely, there are other people like me makes them feel at ease, that's what I would like for them to feel when playing the game.

Lähde: https://www.gamesradar.com/hideo-kojima-says-death-stranding-is-a-reaction-to-trump-and-brexit/



No kaippa se on hyvä varmistaa ettei vain mene liian optimistiseksi odottelu niillä joita peli edelleen kiinnostaa.

Paras kun keskitytään vain omaan juttuumme. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaajalehti avaa julkaisuviikon komeasti pohjustavalla videolla ”kuinka tähän on tultu?”. Alkaen ihan sieltä vuoden 2014 Gamescomin lehdistötilaisuudesta.

 
Skill Uppikin arvostelussaan mainitsi kuinka olisi valmis lukemaan kirjan tämän pelin syntyprosessista jos sellainen joskus tehtäisiin, sen verran ainutkertainen tapaus ollut pelin valmistusprosessi alkaen aina Kojiman potkuista 30v uran jälkeen Konamilla.
 
7h cutscenejä pelissä, se on melkeen saman verran kuin MGS 4 jossa oli joku 8-8.5h. Joten sitä on todella paljon mutta varmasti tuntuu vähemmän elokuvalta kuin MGS 4 koska pituutta pelillä on 2-3 kertaa enemmän. MGS 4 myös sisältää edelleen guinnesin ennätystenkirjoissa olevat pisin cutscene 27 min ja pisin cutscene ketju 71 min. joten on ihan hyvä että on saatu myös lihaa siihen tarinan ympärille paljon. MGS V oli cutscenejä n. 3.5-4h joka tuntui todella vähältä siihen tekemisen määrään nähden joten on kiva huomata että siitä ollaan lähes tuplattu.
 
No annetaanpa järkevämpää kritiikkiä, kun sen perään niin kovasti kuulutellaan.

Gameplay
Luetun ja videoista nähdyn perusteella peli koostuu erämaassa tarpomisesta tavaroita kanniskellen. Inventaarion hallinta on läsnä. Tämä ei kuulostaa hauskalta.

Taistelu mörköjä vastaan näyttää kömpelöltä ja hitaalta. Ja itseasiassa aika mielikuvituksettomalta. Tämä ei näytä hauskalta. Tätä toimintaa on pelissä myös kokonaisuudessa ilmeisen vähän verrattuna pakettien toimittamiseen paikasta A paikkaan B. En oikein tiedä onko tämä hyvä vai huono juttu, kun toiminta ei näytä eikä kuulosta kovinkaan hauskalta.

Tarina
Ilmeisen sekava ja erikoisesti rytmitetty. Selittelee joko liian tarkkaan tai liian vähän. Dialogi on niin ikään itseään toistavaa ja pitkitettyä. Kuinkakohan pitkä on pisin välivideo? Toisaalta näyttelijät hoitavat hommansa kunnialla.

Pituus
Pelin ollessa inventaarionhallintamikromanagerointikävelysimulaattori, niin ehkäpä 50-60 tuntia on liikaa. On outoa kritisoida pelin olevan liian pitkä, mutta tällaisessa tapauksessa arvostelijat ovat näin tehneet ja heidän mielipiteeseensä on helppo yhtyä. Plussaa siitä, että peli on teknisesti ilmeisen viimeistelty, eli saa kävellä ilman bugeja.
 
Ylös Bottom