Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Google Stadia - pelit striimaten

Vähän tunnelman kevennystä elikkä Stadia on tällä hetkellä kuuminta tavaraa muuallakin kuin keskustelun puolella:

Tietysti täytyy (otsikosta vastaavana) tunnustaa, että vähän sivukierteellä tuo menee Stadian ongelmaksi, koska enemmänkin kyse tuntuu olevan uudesta Chromecastista. Mutta pelaajat tuohon ongelmaan ovat törmänneet, eivät niinkään Spotifyn kuuntelijat.
 
Taitaa olla vain tämän ajan trendi testauttaa keskeneräisiä tuotteita asiakkailla.

No tuo se vasta löperö perustelu nyt onkin keskeneräisestä tuotteesta, jota myydään ja markkinoidaan täysihintaisena ja "valmiina".

Edit: Toki kaikki Stadian esittelytekstit ovat täynnä viittauksia pikkupränttiin, jossa selvennetään näitä "coming soon" -ominaisuuksia.
 
Tietysti täytyy (otsikosta vastaavana) tunnustaa, että vähän sivukierteellä tuo menee Stadian ongelmaksi, koska enemmänkin kyse tuntuu olevan uudesta Chromecastista. Mutta pelaajat tuohon ongelmaan ovat törmänneet, eivät niinkään Spotifyn kuuntelijat.
Chromecast Ultraa en missään määrin uudeksi luokittelisi. Laite tuli myyntiin yli kolme vuotta sitten, eli 3. marraskuuta 2016. Pikaisella googlettelulla löysin jo vuodelta 2017 esimerkkejä, joissa ko. värkki on ylikuumentunut. Esim. tässä jonkun itse kyhäämä ratkaisu pitämään laite tarpeeksi viileänä.

Sanoisin, että kyse on todennäköisesti pohjimmiltaan ilmiöstä, joka toistuu kerta toisensa jälkeen uuden, odotetun laitteen julkaisussa. Eli pian julkaisun tapahduttua kohistaan ongelmista - olipa ne softapohjaisia tai selkeitä laiteongelmia - mutta muutaman viikon jälkeen kohu laantuu, eikä mitään laajamittaista probleemaa oikeasti tainnut ollutkaan.
 
Chromecast Ultraa en missään määrin uudeksi luokittelisi. Laite tuli myyntiin yli kolme vuotta sitten, eli 3. marraskuuta 2016. Pikaisella googlettelulla löysin jo vuodelta 2017 esimerkkejä, joissa ko. värkki on ylikuumentunut. Esim. tässä jonkun itse kyhäämä ratkaisu pitämään laite tarpeeksi viileänä.
Okei, mä käsitin, että tämä ilmiö liittyy siihen, että Stadian yhteydessä on tuotu markkinoille myöskin päivitetty versio Ultrasta, ja että toi ylikuumeneminen on sen ongelma. Mutta että Googlella on oikein pitkäaikaista kokemusta lämmöntuotannosta... Hyvin ne vetää.
 
Okei, mä käsitin, että tämä ilmiö liittyy siihen, että Stadian yhteydessä on tuotu markkinoille myöskin päivitetty versio Ultrasta, ja että toi ylikuumeneminen on sen ongelma. Mutta että Googlella on oikein pitkäaikaista kokemusta lämmöntuotannosta... Hyvin ne vetää.
Sama laite se on edelleen, mutta Stadiaa varten tehtaalla on valmiiksi asennettu tietty firmware-versio (jonka saa aikanaan myös niihin Chromecast Ultra -kikkuloihin, jotka on ostettu ennen Stadiaa).
 
Chromecast on suunniteltu lähinnä näyttämään hienolta. Kyllähän tuollaiset suljetut elektroniset laitteet lämpenevät jatkuvassa käytössä. Tuskin pelikäyttö kuitenkaan poikkeaa merkittävästi videokäytöstä.
 
Hei


Stadia Prot tuli ennakkotilattua, kun se oli mahdollista. Koodit Stadiaan tuli Keskiviikkoa iltana ja Chromecast Ultrat + Ohjaimet Perjantaina kotiovelle. Alku oli huono sillä edellytyksellä, että julkaisu tapahtui tiistaina. Perjantaihin asti joutui odottamaan toimintakuntoa.

iPhonella virittelin kuntoon. Eli Chromecast telkkariin kiinni ja virtapistoke seinään. Verkkopiuha kiinni pistokkeessa olevaan paikkaan. Google Home apin kautta Cramecastin asetukset, jonka jälkeen Stadia Appissa loput. Ohjain myös apin avustuksella kiinni langattomaan verkkoon + ohjaimen päivitys. Teimme tämän kolmeen kertaan, eri laitteilla ja tekijöillä (11v, 13v, 48v). Kaikilla onnistui ensi yrittämällä.


Perjantaina kun kaksi pelasi yhtä aikaa omilla Stadioillaan, niin kuva pysähteli satunnaisesti (Kerran kokeiltiin). Mutta kun pelasi yksinään, ei Destiny 2 pelikokemus eronnut esim PS4 vastaavasta. Vaikka samaan aikaan oli kaksi PS4 kiinni verkkopeleissä ja tabletteja. Sitten taas lauantai aamuna kahdella Stadialla Destinyn 2 PVP pyöri hyvin -> en olisi voinut sanoa olisiko ollut Stadia vai PS4 käytössä. En osaa sanoa, mistä tuo ekan kokeilun pätkiminen johtui, elleivät sitten PS4 esim ladanneet jotakin päivityksiä samaan aikaan -> netin kaista täällä päässä tukossa.


Olen noita jenkkien pätkimisistä lukenut ja videoita katsellut. Niin taitaa heillä olla paljon huonommat nettiyhteydet keskimäärin, kuin mitä Suomessa on vakiona. Itselläni kaapeli 100/10. Reitittimessä mitään optimointeja, että määrätty pelilaite ajaisi kaistassa toisen edelle. Tällähän saisi tarvittaessa Stadialle varattua ohituskaistaa muulta kodin liikenteeltä.


Ainut huonoa asia, ettei Chromecastilla + TV:llä ole tukea toistaiseksi kuin tuolle Stadian omalle ohjaimelle ja tuki muille käsittääkseni vasta tulossa. PC taisi Xbox ja PS4 ohjaimet toimia. Niin Stadian ohjain outo PS4 jälkeen, mutta tottumis kysymys tietty.

Viikonlopun jäljiltä ihan ok kokemus. Ainut pelien "normaalit" hinnat ja lisäksi niiden vähyys. Ohjain tuki ja Stadian oma ohjain (Henkilöstä riippuva tekijä).

Teknisesti toimi hyvin, kuten oletin.
 
Viimeksi muokattu:
Kultasilmät eivät tykkää Stadiasta:

Tuossa resoluutiossa voi kyllä tulla ihan kaista vastaan. En nyt jaksa laskeskella, paljonko yhden 4K-freimin koko on (koska matematiikassani on historian perusteella välillä isojakin bugeja), mutta itse kukin voi ynnäillä, miten paljon bittejä 60 4K-ruutua vaatii. Ja tämä määrä täytyisi saada kulkemaan sekunnissa. Joka sekunti. Ilman katkoksia. Tunti toisensa perään.

Itse en jaksa uskoa, että tuota eroa lokaali- ja pilvipelaamisen välillä saadaan koskaan kurottua kokonaan umpeen. Mutta tekniikan kehittyessä tarpeeksi pitkälle se ero on niin pieni, että sillä ei ole enää merkitystä.
 
Kultasilmät eivät tykkää Stadiasta:
...
Plus se, että varsinkin liukuväreissä striimauksen jälki näkyy. Silti luulen, että suurimmalle osalle pelaajista kuvanlaatu riittää. Lisäksi mikään ei estä algoritmejä muuttumasta vuosien varrella kun tiedonsiirty nopeutuu.
 
Plus se, että varsinkin liukuväreissä striimauksen jälki näkyy.
Raakaa pakkausta ja sitä, että koko ruutujen lähettämisen sijaan pääsääntöisesti lähetetään vain delta-freimejä (eli tieto siitä, mitä on muuttunut verrattuna edelliseen ruutuun).

Yksi mitä kanssa mietin on se, että esim. Netflix pystyy toimimaan niin hyvin niin monenlaatuisissa verkoissa siksi, että jokaisesta videosta on ~125 eri versiota, jotka on optimoitu eri laatuisille yhteyksille. Eli kaikki leffat ja tv-sarjat on pilkottu kolmen sekunnin mittaisiin palasiin, ja jokaisen palan perillemenoaikaa mitataan ja sen perusteella valitaan seuraavan kolmen sekunnin pätkä.

Tämähän ei voi millään toimia pilvipelaamisessa, koska etukäteen ei ole olemassa mitään, mitä pätkiä. Kun yksi freimi on renderöity, se täytyy lähettää saman tien pelaajan ruudulle keinolla millä hyvänsä. Usein ne keinot ovat aika rujoja, kuten nuo delta-freimit. (Ja jos yksi ruutu jää välistä, täytyy mahdollisimman pian lähettää täysi ruutu, mikä voi kestää vähän normaalia pitempään ja sitten täytyykin miettiä, mistä freimistä lähetetään delta. Älkääkä kysykö, miten ääni saadaan pysymään synkassa kuvan kanssa.)

Kun tuota oikein ajattelee, niin on pieni ihme, että toi homma toimii yhtään mitenkään.
 
Ihmettelin tuossa jokin aika sitten, miksi elokuvien elokuvateattereissa esitettävien DCP tiedostojen koko vaihtelee niin paljon ja selvittelin siinä yhteydessä 4k-elokuvien kokoa suhteessa 2k-elokuviin. Usein 4k-elokuva voi olla jopa pienempi. Elokuvissa se käytännössä tarkoittaa pienempää bitratea. Sama on noissa suoratoistopalveluissa, 4k-video voi viedä pakkauksesta riippuen saman verran, enemmän tai vähemmän kaistaa kuin 2k. Se ei siis automaattisesti vie moninkertaisesti enemmän kaistaa, vaikka tietysti pitäisi. Google Stadia käyttää myös pakkausta, jonka laadusta minulla ei ole tarkempaa tietoa. Pakkaamattoman kuvan lähettäminen vaatisi jo 1080p 60fps resolla käsittääkseni 3 gigan nettiyhteyden, vastaava 4k vaatisi jo 12 gigan yhteyden. Voi tietysti olla, että olen missannut jotain, mutta pointti on, että pakkausalgoritmi määrää sen kaistan tarpeen, koska pakkaamattoman signaalin lähettäminen ei vain onnistu.
 
Tämä selittää myös miksi 4k UHD Bluray leffat näyttävät niin paljon paremmilta kuin vaikka netflixin 4k leffat. Niissä on moninkertainen bitrate. Monesti toisaalta tuo pakkaus on tehty niin hyvin, ettei eroa aina huomaa, jos ei ole asennoitunut sitä etsimään.
 
Tämä selittää myös miksi 4k UHD Bluray leffat näyttävät niin paljon paremmilta kuin vaikka netflixin 4k leffat. Niissä on moninkertainen bitrate. Monesti toisaalta tuo pakkaus on tehty niin hyvin, ettei eroa aina huomaa, jos ei ole asennoitunut sitä etsimään.
Toisaalta esim. Netflixillä moni "4k" sisältö näyttää aivan järkyttävän epätarkalta ja rakeiselta, esimerkiksi Star Trek Discovery
 
Itse en jaksa uskoa, että tuota eroa lokaali- ja pilvipelaamisen välillä saadaan koskaan kurottua kokonaan umpeen. Mutta tekniikan kehittyessä tarpeeksi pitkälle se ero on niin pieni, että sillä ei ole enää merkitystä.

Kenties pilvi mahdollistaa pelilaitteiden dramaattisen halventumisen? Ei tarvita rautaa muualla kuin konesaleissa.
 
Tavallisessa Blu-rayssa paljon on parempi bitrate (40 Mbps) kuin netflixin 4k:ssa vaikka Blu-ray on vain 2k. Netflixin virallista 4k bitratea en tiedä, mutta harrastajien mukaan se on maksimissa16 Mbps ja samanlaisia tuloksia olen itsekin havainnut tarkkailtuani kaistan kulutusta.
 
Eikös Stadian pelit olet portattu/kehitetty nimenomaan erikseen kyseiselle palvelulle?

Sehän voisi teoriassa olla palvelun vahvuus ja sitähän se toisaalta olikin markkinoinnissa, kun mm. väitettiin pilven äärettömistä tehoista. Totuus sitten alun perusteella jotain ihan muuta.

Mikäli Microsoftin tai Sonyn striimauksessa ei tarvitse itse softwarelle tehdä mitään tai hyvin vähän niin se voi lopulta olla etu heille.

Sitten taas Stadia voi myös saada jotain PC porttauksia mitä ei tule konsoleille sekä mahdollisesti 60 fps olisi jatkossa vakiota. Muissa striimauspalveluissa todennäköisesti jotkut seuraavan konsolipolven pelit ovat edelleen vain 30 fps.
 
Eikös Stadian pelit olet portattu/kehitetty nimenomaan erikseen kyseiselle palvelulle?
No jos niin nykyaikana enää voidaan sanoa. Oikea termi olisi ehkäpä, että kyseiset pelit on tehty tukemaan Stadiaa. Eli jottei kellekään tule luulo, että pelit tehtäisiin nollista aina eri alustoille, kuten esim. 80-luvulla tehtiin. Pelejä tehdään erilaisilla kehittäjätyökaluilla, pelitalojen pelimoottoreilla, jotka tukevat erilaisia alustoja. Peliä tehdään samalla siis kaikille eri pelikonsoleille ja -laitteille.

Mikäli Microsoftin tai Sonyn striimauksessa ei tarvitse itse softwarelle tehdä mitään tai hyvin vähän niin se voi lopulta olla etu heille.
Peli sisänsä ei suoraan valmistu kaikille alustoille itsestään, vaan pelimoottorissa otetaan nämä eri pilvipalvelut huomioon, kuten myös ihan pelin koostamisessa. Peli ei siis Sonyn ja Microsoftinkaan tapauksessa pyöri samana pelinä millään oikealla pelikonsolilla, vaan pelistä käännetään pilvipalveluita varten ihan oma versio. Eli täysin sama peli se ei ole, kuin kotikonsolissa, vaikka käännökset todennäköisesti samalla kertaa kääntyvätkin "nappia painettaessa".

Sonyllä tosin aikoinaan huhuttiin olevan ihan "oikeita" modattuja Playstation 3-konsoleita PS Now -palvelin saleissa, joilla vanhoja Ps3-pelejä pyöritettiin. Huhun todenperäisyydestä en ole varma.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla tuli taas kaverilta kommenttia Google Stadian annista tylsien työpäivien pelastajana. Jotain tällaista ounastelin. :D
 
Ylös Bottom