Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Nyt ehdin ajamaan Overpassin uran ekan kauden läpi ja se onkin vähän tyhmä systeemi.
Uusi kausi tarkoittaa sitä, että peli heittää päävalikkoon ja uusi kausi on täysin identtinen. Toki rahat ja avatut osat/varusteet jää talteen, mutta muuten ihan sama. Ideana sit ajaa ne kisat mistä ei saanut avattua varusteita, viriosia, tai ajoneuvoja. Tätä toistetaan kunnes kaikki on auki. Sen jälkeen pointtia uralle ei olekaan.

Vähän kyllä pettymys, varsinkin kun näitä avattavia juttuja käytetään vain urassa, muualla ne on jo valmiiksi auki.
 
En tiiä onko tämä nyt oikea paikka etsiä peliseuraa mutta ainaki täälä on ajopelejä omistava sakki paikalla Eli ei täällä sattuis olemaan ketään Gravelin XOnelle omistavaa joka tulis tahkoamaan kymmenisen nettikisaa.Sais achievementit tappiin sen pelin osalta
 
Overpass oli ainakin omalla kohdalla järjetön pettymys. Fysiikat ihan surkeat, äänimaailma olematon ja muutenkin vaikeustaso vie kisaamiselta aika pitkälti pohjan.

 
Overpass oli ainakin omalla kohdalla järjetön pettymys. Fysiikat ihan surkeat, äänimaailma olematon ja muutenkin vaikeustaso vie kisaamiselta aika pitkälti pohjan.

Ei se edes ole vaikea kun pääsee sisälle siihen. Nyt toisella kaudella tullut jo minuutin voittoja kun saanut pyörää kehitettyä ja oppinut menemään esteistä. Oikeastaan lisää haasteita alkaa kaipaamaan.

Ajaminen on kaikkea muuta kuin tuuripeliä. Siinä oikeasti toimii samat lait kuin oikeassa elämässä. Se fysiikka menee pieleen vasta kun pysähdyt keskelle mäkeä, tai yrität pakittaa sivukaltevuudessa.
Nyt kun enemmän on pelannut, ei jää käytänössä minnekään jumiin, autot ei kaadu käytännössä ollenkaan. Kaasunkäyton kanssa saa olla tarkkana, mutta kun sen maltoin oppii, kello tykkää ja ajaminen on yksinkertaisesti todella hauskaa jokaisella autolla.

Edit:
Itse ajelen oikeassa elämässä rc crawlereilla omalla offroad radalla missä on hiekkaa, puuta, kiveä jne. Rata on tarkoituksella todella vaikea, sillä koko lajin idea on hieroa milli kerrallaan hankalat kohdat yli. Monesti olennaista on oikeanlainen kaasunkäyttö.

Overpass tekee tämän tälläiseksi ei simulaatioksi varsin mallikkaasti, pitäen otteen tarpeeksi rentona.
Pc puolella ei teknisesti ole mitään valittamista kuin ettei voi näppäimiä asettaa haluamakseen ohjaimella ja yhden kameravaihtoehdon uupuminen.

MudRunner on tietysti ihan eri tyyppinen peli, eikä siinä kyllä taas hillclimp tyyppinen Offroad touhu maastureilla ole laisinkaan nautintoa, koitettu on.
Mudrunnerin ongelma on myös se, että ei siinä tarvitse oikeasti murehtia lukoista.
Overpassissa lukkojen haitat on vedetty tietoisesti rajusti yli. Eli ne ei käänny yhtään mihinkään. Ja se on tässä kohdin vain hyvä asia, koska muutoin voisit vain ajella lukot päällä. Nyt se on täysin oma elementtinsä kesken nousun vaihtaa lukot sieltä auki. Olkoonkin epärealistista, mutta tuo mielekkyyttä.

Itse ajomalli on mielestäni oikeinkin hyvä. Ainoa ongelma on kaikkein nopeimmat radat, kun vauhtia alkaa olemaan yli 100km/h. Näitä on ehkä 3-4 yksittäistä kohtaa. Siinä kun tullaan jarrulle, perä lähtee oudosti sivulle.

Ja mitä tulee kaatumiseen. Mönkijät on oikeasti aika herkkiä kaatumaan ja tässäkin se tarkoittaa 30-40km/h kiveen. Mutta kun kuskin takaa ajaessa vauhti ei tietenkään näytä siltä ja monet on tottuneet ajamaan korkeintaan varikolla niitä nopeuksia, niin ei tule ajatelleeksi mitä käy kun oikeasti vedät edes 20km/h kiveen oikeasti.

Toisaalta ne buggy autot on todella korkeita ja kapeita, niihin myös aukeaa uusia osia joilla myös jousitus paranee, eikä niitä saa enää kovin helposti nurin. Ja tosiaan kun ottaa huomioon korkeuden/kapeuden/vauhdin, niin aikalailla oikein ne kaatuu. Ongelma on enemmänkin siinä, että herkästi itsekin yrittää ajaa liian kovaa, kun tärkeämpää olisi maltti.

Fysiikan ongelma on nimenomaan siinä, että jäät mäkeen jumiin. Siinä sutii paikallaan todella herkästi ja epärealistisesti, mutta oikealla kaasun ja lukkojen käytöllä niistäkin pääsee etenemään. Ja se isoin fysiikan ongelma on siinä, että olet hiukankaan sivuttain vinossa siinä mäessä. Käytännössä se tarkoittaa että nokka on tulosuuntaan heti. Mutta kokonaiskuvassa se on suhteellisen pieni ongelma, koska jokatapauksessa niissä kohdin täytyy tulla alas..joten joko kiertää alhaalla, tai spawnaa uusiksi siihen mäen alle suoraan.

Kisat on monipuolisia ja varsinkin kaverin kanssa samalla sohvalla ollut todella hauskaa vetää eri ajoneuvoilla aikoja.

Pitkään aikaan peli mihin oikeasti odottaisin lisää haasteita ja ratoja jne.
 
Viimeksi muokattu:
WRC8 alennuksessa PS storessa 16.95€

Lähtee kyllä nyt testiin,lähinnä Gran Turismo ja wreckfestiä pelaillut lähiaikoina niin varmasti hyvää vaihtelua
 
WRC 9


Aika leveätä, tasaista tietä ja ilman kallistumisia. Vaikuttaa ihan asfaltilla tuo Uuden-Seelannin hiekkatie.
 
Eihän tuo nyt pahalta näyttänyt, mutta...Mutta kun on jo Dirt Rally 2.0, joka tekee käytännössä (nykyautojen)lisensointia ja uran "syvyyttä" lukuunottamatta kaiken selvästi paremmin, niin...

Valmis peli on tietenkin sitten eri asia kuin alpha footage, mutta vahva on epäilys, että tämän kohdalla voi sanoa samat sanat kuin WRC 8:n kohdalla. Eli ihan okei peli, mutta ajettavuudessa ei asiaa edes haastamaan DR 2.0. Lisäksi jotenkin tuo Uuden-Seelannin pätkä näytti ihan siltä, kuin ajaisi jollain moottoritiellä, kun on nyt pelannut DR 2.0:ssa Skotlantia. Ja näyttäähän tuo myös leveämmältä ja tasaisemmalta verrattuna Dr 2.0:n Uuteen-Seelantiin.

Varmasti ihan ok 7-8/10 peli, mutta kun on jo parempaa tarjolla. Itselle ei myöskään rallipeleissä jostain syystä ole koskaan niin merkinneet nuo viralliset tallit ja kuskien nimet mitään. Nykypäivänä tulee muutenkin ajettua melkein kaikki rallikisat online-vastustajien aikoja vastaan, joten ei merkitse mitään. WRC 8:aa olen kaverin luona useamman kerran pelannut, eikä se ole huono peli, mutta ei vaan ajamisessa pääse DR 2.0:n tasolle.
 
Mulla taas DR2 jäi täysin kesken juuri tuon uran vuoksi. Ei vain kiinnosta. Ei ole mitään väliä miten hyvä ajomalli on, jos pelillinen puoli on surkeaa.

WRC8 taas ura oli niin hyvä, että kun se oli ajamisen puolesta kuitenkin hauskaa, niin siinä on ihan eri fiilis ajaa.

Kyllä tätä uutta taas innolla odottaa.
 
Mulla taas DR2 jäi täysin kesken juuri tuon uran vuoksi. Ei vain kiinnosta. Ei ole mitään väliä miten hyvä ajomalli on, jos pelillinen puoli on surkeaa.

Joo voisihan se DR 2.0:n ura syvällisempikin olla, mutta ura on kuitenkin aina tekoälyä ja sen aikoja vastaan. Tekoäly on vain tekoäly. Ainakin DR 2.0:n suola on siinä, että pääsee kisailemaan muiden ihmisten aikoja vastaan. Siihen lisänä tietenkin rallipelimarkkinoiden paras ajomalli ja rutosti eri aikakausien autoja, joilla ajaminen eroaa toisistaa kuin yö ja päivä.
 
Joo voisihan se DR 2.0:n ura syvällisempikin olla, mutta ura on kuitenkin aina tekoälyä ja sen aikoja vastaan. Tekoäly on vain tekoäly. Ainakin DR 2.0:n suola on siinä, että pääsee kisailemaan muiden ihmisten aikoja vastaan. Siihen lisänä tietenkin rallipelimarkkinoiden paras ajomalli ja rutosti eri aikakausien autoja, joilla ajaminen eroaa toisistaa kuin yö ja päivä.
Mua ei kiinnosta rallissa ajaa muita vastaan, kun en mä jaksa ajaa sijoista 800-1500.
Ennemmin kunnon lisenssillä kuvittelen olevani rovanperä rovanperän paikalla ja haastan nevillen ja ogierin jne.
 
Tosiaan nyt kun Rovanperä on tosi kamppailuissa mukana, voi rallipeli kiinnostaa noiden oikeiden kuskien vuoksi. Toisaalta ralli taitaa olla lajina kuolemassa, niin aika vaisua se meno on parin tallin kesken, kun sitikkaakaan ei enää ole mukana. Yleensä olen pelannut aina sitikalla ykkösvaihtoehtona. Dirt Rallyissa taitaa olla tarpeeksi rallipelaamista minulle toistaiseksi. Tykkään enemmän klassisista 70-90-luvun autoista kuin nykyisistä. WRC:t, joita olen pelannut, ovat jääneet aika ontoiksi kokemuksiksi oikeista nimistä huolimatta. En oikein pääse virallisiin formulapeleihinkään sisälle vaikka samoja ratoja tulee tahkottua muissa peleissä.
 
Onhan Dirtin ura tosi tylsä ei siitä pääsee mihinkään vaikka rallipelinä itselle parempi kuin Wrc ajomallin realistisuuden takia. Dirtissä olen jopa enemmän nauttinut Colin Mcray kisoista missä aina joku tavoite kuin urasta.
 
Tätä on monet salaa haaveilleet. Minäkin.
Joskin pari viimeistä on oikeasti ollut hyviä, joten vähän sääli että kilpailu käytännössä poistuu:
 
Ihan hyvä että saavat lisenssin vasta 2023 niin on aikaa kehittää kunnollinen uratila, eipä noilla Dirt rallien nykyisillä uratiloilla kauas pötki, silloin kun on virallinen lisenssi niin uran pitää olla todella kattava ja monipuolinen.
 
Ihan hyvä että saavat lisenssin vasta 2023 niin on aikaa kehittää kunnollinen uratila, eipä noilla Dirt rallien nykyisillä uratiloilla kauas pötki, silloin kun on virallinen lisenssi niin uran pitää olla todella kattava ja monipuolinen.

Dirtissä on varsin hyvä online-puoli, klubi-kisoineen. Uraa ajanut pari hassua rallia, mutta oon jauhanut paljon klubi-kausia ja jopa rallycrossia lobbyssa kavereiden kanssa.
 
Dirtissä on varsin hyvä online-puoli, klubi-kisoineen. Uraa ajanut pari hassua rallia, mutta oon jauhanut paljon klubi-kausia ja jopa rallycrossia lobbyssa kavereiden kanssa.

Tämähän se juuri onkin Dirt Rally-sarjan idea. Joko "tuttuja" kavereita vastaan klubeissa tai Codemastersin järjestämiä päivä-, viikko- ja kuukausihaasteita. Toisten ihmisten ajamat ajat ovat kuitenkin oikeita aikoja, kun tekoäly on vain tekoäly. Ei sillä, etteikö DR-sarjan uratila saisi olla parempi ja syvempi, mutta kun on jo tottunut siihen, että ajelee toisten ihmisten EK-aikoja vastaan, niin eipä sitä syvempää uratilaa melkein osaa edes kaivata.

Toki iso peukku täältä Codemastersin suuntaan, kun hankkivat WRC-lisenssin! Toki 2023 on vielä pitkällä tulevaisuudessa, mutta silti jo nyt lämmittää ajatus Dirt Rally-sarjan ajomallista ja virallisista WRC-jutuista.
 
Ylös Bottom