Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Half-Life: Alyx (Valven lippulaiva-VR-peli)

Kuulostaa kyllä hieman erikoiselta tuo että vaatis muka pelitilaa, koska pelissä on ihan vapaa liikkuvuus niin ei sitä välttämättä itse tarvitse fyysisesti liikkua. Ehkä tuon on pelannut teleporttaamisella ja silloinhan sitä tilaa kyllä tarvii.
 
Hyvä jos liikutaan fyysisesti tilassa. Immersion kannalta ollut tärkeää. Parasta VR on edelleen ollut Firewall Zero Hour PSVR:llä. Laitetaan tämä Valven teos testiin, onko haastajaksi kuninkaan paikalle.

IGN arvosteli: 10, Masterpiece!

 
Viimeksi muokattu:
PC Gamer 92 ja myös Karak oli ihastunut peliin.





Näyttää siltä että Valve ja Gabe ovat luoneet jälleen yhden mestariteoksen, mutta epäilikö sitä kukaan ?

Metapisteet.

 
Hieno nähdä Valven palaavan innovatiivisille juurilleen singleplayer-puolella kaikkien näiden vuosien odottelun ja pettymyksien jälkeen.
 
Hieno nähdä Valven palaavan innovatiivisille juurilleen singleplayer-puolella kaikkien näiden vuosien odottelun ja pettymyksien jälkeen.

Totta. Joskus Valve oli eturintamassa mullistumassa fps-räiskintää sekä sen verkkopeliä ja tuomassa digijakeluun keskitetyn alustan ensimmäisenä. Isoja asioita silloin 20 vuotta sitten. Vauhditti toimillaan kehitystä ja oli selkeä liidu kentällään. Sen jälkeen ollut hiljaisempaa, kunnes nyt.
 
Ensitöikseni asentelin nvidian tuliterät driverit, ilmeisesti tullut tänään tuki HLA:lle. Pelasin siis Oculus Questillä Linkin kautta Ryzen 7 3700X ja 2070 super combolla.

Jumaliste että on hieno peli. Minulla ei ole aavistustakaan mitä velhoiluja Valve on tehnyt, mutta peli oli ultra settingseillä nätti kun sika pienenä. Laitoin vielä steamista sovellukselle 150% SS mutta en tiedä oliko vaikutusta. Kaiken lisäksi frameratet eivät olleet edes tapissa GPU:lla, uskomatonta.

HLA meni heti heittämällä VR pelien grafiikkakärkeen. Aiemmista löytyy kirjastosta mm. Stormland, ja HLAn detaljitaso on introssa ainakin aivan mykistävä.

Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin en saanut subtitlejä toimimaan ja alun intro oli kyllä (kaunis) putki. Teleporttaamalla liikkuminen ei minua kyllä häirinnyt lainkaan.

En tiedä miltä peli maistuu pidemmälle, mutta jos alku on tällainen niin kyllä Valve tuntuu onnistuneen ihan täydellisesti, kaupunki robottivahtijoineen tuntui hyvin hyvin aidolta.

EDIT: hieman youtube videota alusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensitöikseni asentelin nvidian tuliterät driverit, ilmeisesti tullut tänään tuki HLA:lle. Pelasin siis Oculus Questillä Linkin kautta Ryzen 7 3700X ja 2070 super combolla.

Jumaliste että on hieno peli. Minulla ei ole aavistustakaan mitä velhoiluja Valve on tehnyt, mutta peli oli ultra settingseillä nätti kun sika pienenä. Laitoin vielä steamista sovellukselle 150% SS mutta en tiedä oliko vaikutusta. Kaiken lisäksi frameratet eivät olleet edes tapissa GPU:lla, uskomatonta.

HLA meni heti heittämällä VR pelien grafiikkakärkeen. Aiemmista löytyy kirjastosta mm. Stormland, ja HLAn detaljitaso on introssa ainakin aivan mykistävä.

Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin en saanut subtitlejä toimimaan ja alun intro oli kyllä (kaunis) putki. Teleporttaamalla liikkuminen ei minua kyllä häirinnyt lainkaan.

En tiedä miltä peli maistuu pidemmälle, mutta jos alku on tällainen niin kyllä Valve tuntuu onnistuneen ihan täydellisesti, kaupunki robottivahtijoineen tuntui hyvin hyvin aidolta.

EDIT: hieman youtube videota alusta.


Hyvältä näyttää. Itselle teleporttaus totaalinen immersion tappaja vr-peleissä, mutta tässä tehty hyvin ja annetaan pelaajalle valinnanvapaus ja esim teleporttauksessa huomaa heti olevan järkeviä yksityiskohtia, viiva osoittaa ellei esim auton taakse voi suoraan hypätä, vaan ensin pitää ”este” poistaa edestä.

Ihmetteleen, miksi käsivarsia ei ole vaan kämmenet leijuu ilmassa?
 
Hyvältä näyttää. Itselle teleporttaus totaalinen immersion tappaja vr-peleissä, mutta tässä tehty hyvin ja annetaan pelaajalle valinnanvapaus ja esim teleporttauksessa huomaa heti olevan järkeviä yksityiskohtia, viiva osoittaa ellei esim auton taakse voi suoraan hypätä, vaan ensin pitää ”este” poistaa edestä.

Ihmetteleen, miksi käsivarsia ei ole vaan kämmenet leijuu ilmassa?

Tämä on yleinen juttu VR peleissä ja se on ihan animaatio syistä, pelaaja saattaa käsillään tehdä ties mitä ja ne olis tiellä ja näyttäis hölmöltä.
 
Hyvältä näyttää. Itselle teleporttaus totaalinen immersion tappaja vr-peleissä, mutta tässä tehty hyvin ja annetaan pelaajalle valinnanvapaus ja esim teleporttauksessa huomaa heti olevan järkeviä yksityiskohtia, viiva osoittaa ellei esim auton taakse voi suoraan hypätä, vaan ensin pitää ”este” poistaa edestä.

Ihmetteleen, miksi käsivarsia ei ole vaan kämmenet leijuu ilmassa?

Sai tähän suorankin liikkumisen, mutta en kokeillut sitä vielä. Sen verran on pelihistoriaa takana, etten tahdo edes muistaa liikkua room scalessa, kun on tottunut pelaamaan flat pelejä.

Käsivarsien puuttuminen taitaa olla aika tyypillistä näissä. Huomasin välillä pientä lagia käsien suhteen, voi johtua oculus link<->steam rajapinnan viiveestä.
 
Mulla on ollut psvr yli vuoden ja pelannut silla suhkot paljon, monenlaisia pelejä ja kyllä mulle on luonnollisempaa, jos käsivarret näkyy. Animaatiolla on tietysti oma haasteensa (käsivarsien pituuden pitää skaalautua yms.) mutta onnistuu. Käsivarret voi esim hävitä siinä vaiheessa, jos kädet menee luonnollisen liikeradan ulkopuolelle. Onneksi tämä on niitä vähäpätöisempiä juttuja vr-peleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jäit kaipaamaan smooth turning ominaisuutta 1.1 päivitys on lisännyt sellaisen ja löytyy nimellä continous turn, tainnutkin olla ainut itkunaihe Steamin foorumeilla.

Changes:
  • Improved turning options in Preferences:
    - Added "Continuous Turn", and associated turning speed options.
    - Renamed "Quick turn" to "Snap Turn" to make its functionality clearer.
    - Added option to disable controller turning.
  • Improved hand-over-mouth pose usability for Windows MR controllers.
  • Improved the resolution of impact decals on enemies.
  • Improved automatic detection of default Quality settings for some machine configurations.
  • Fixed an issue where some sounds didn't play as intended.
  • Fixed an issue where the main menu could become less responsive if you had many save games.
  • Fixed several crashes.
Tämä näkyy myös Steam arvosteluissa, eilen oli 86% tyytyväisiä asiakkaita, nyt se on 97%.
 
Viimeksi muokattu:
Tekstitykset saisimvielä korjata, ne eivät ilmeisesti näy jos steamin kieli on joku sellainen mikä ei HLAn tekstityksistä löydy.

Tänään jäin jumiinkin, normipelissä olisin luntannut, mutta nyt en halunnut, vaan keksin hetken ihmeteltyäni ratkaisun. Detaljien määrä on suorastaan hämmästyttävä ja mun 2070 super näyttää pyörittävän tätä helposti ultralla vaikka alussa peli varoittaakkin.

En tiedä onko tämä paras peli ikinä, mutta on tämä toistaiseksi paras VR peli. Tosin Asgards Wrathia minulla ei ole, mutta ei sitä ihan tähän malliin ole kehuttu.
 
3 chapteriä ja lähes 5h peliä takana ja yksinkertaisesti tiivistettynä pelistä voi sanoa, WAU! Huikea pelikokemus jossa pääsee itse seikkailemaan City 17 ja enpä kovin montaa samantasoista kokemusta ole elämäni aikana kerinnyt kokemaan. Ensimmäinen tunti menee siinä kun ihmettelet pelin maailmaa, sen upeita grafiikoita ja animatioita jotka ovat AAAA luokkaa, hämmästyttävää seistä hahmojen edessä ja tuntuu kuin itse olisit siinä ja näet alien mörköjä lähietäisyydeltä ja voit koskea niihin ja aaaah. Tähän yhdistettynä Half-Life sarjan loistava kenttäsuunnittelu, tunnelma ja uutuutena pulmat joita ei aiemmissa peleissä ole juuri ollut, sitten vielä kun pääsee ammuskelemaan ja tutkimaan, itse siirtelemään tavaroita ja availemaan laatikoita. Käyttää ympäristöä vihujen kanssa taisteluun poimien sieltä melkeen mitä vaan irtaimistoa käsiinsä.

Kuten joku voi päätellä niin tämä on ensimmäinen todellinen sukellus VR peleihin ja ei sitä voi sanoin kuvailla miten se muuttaa sitä pelaamista kun itse olet se hahmo. Olin jo aikaisemmin sanonut että tiedän VRn potentiaalin, mutta sille ei ollut tullut vielä mitään mitä haluaisi pelata. Tämä peli mullistaa koko genren tuoden todella tiukasti scriptatun ja viimeistellyn kokemuksen jollaista ei ole aikaisemmin nähty VR puolelle, kaikki vaan toimii.

No okei ei nyt ihan kaikki, se ettet voi lyömällä tappaa vihuja tai mitenkään edes töniä niitä on ainut miinus joka tulee mieleen(esim: facehugger lähtee naamasta vain ampumalla).

Vähän on vielä kontrollit hakusessa kun mörköjä puskee päälle, aseesta loppuu panokset ja pitäisi alkaa lataaman ja juosta karkuun. No pelaan Story vaikeustasolla joten ensimmäinen rundi menee ihan vain pelin, tarinan ja sen uskomattoman maailman kokemiseen, niin paljon tutkittavaa ja ihailtavaa.

12/10
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi että peli maistuu itse pelaajille, myös kriitikot ovat kehuneet:

VR peleistä keskimääräisissä arvioissa vain Beat Saber on HLAn edellä. Kolmas yli 90 VR peli on Astro Bot.
 
Toimiva prototyyppi pelistä pannukakku versiona, näyttää kamalalta. :D




Itse olen Chapter 8 menossa ja reilu 11h takana, ei hajuakaan kuinka pitkä on. Peli on loistavasti jaksanut kantaa eteenpäin erilaisia puzzleja ja pelityylejä tulee jatkuvasti vastaan ja ympäristöt muuttuu yhtenään. Vähän aikaa sitten oli aika karmiva chapter jossa kuolee monta monta kertaa, se ei kuitenkaan ole turhauttava vaan pitää pelaajan varpaillaan jatkuvasti ja pikkuhiljaa yrittää edetä ja tutkia paikkoja. Erosi selkeästi kaikesta muusta pelistä ja oli aika helpotus kun pääsi niin sanotusti normaaliin pelityyliin. Jokunen tunti vielä varmasti edessä ja uskon kyllä että peli jaksaa kantaa loppuun asti. Toivottavasti olisi joku kiva yllätys vielä edessä joka on saatu pidettyä salassa. :cool:
 
Ylös Bottom