Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tuli yöllä mieleen, että Unreal Engine 3:ahan esiteltiin ennen PS3:n julkaisua. Eli toukokuussa 2005 - puolitoista vuotta ennen laitteen julkaisua - UE3:n tekniikkademo oli ihka ensimmäinen ”pelattava” esittelypätkä, jota julkisesti näytettiin. Ja kukas sen esittelikään? Tim Sweeney itse, joka muisti kehua kuinka helppoa kehitys PS3:lla on. Demo kun saatiin kasaan alle kahdessa kuukaudessa. Elokuvatasoisista efekteistä ja jopa HDR:stä puhuvat, vaikka aitoa HDR:ää saatiin odotella vielä yli vuosikymmenen verran.

After only two months with PS3 hardware, Tim Sweeney and the rest of the team at Epic Games put together one of the most amazing demos we have ever seen of graphics driven by the NVIDIA RSX GPU.

The Unreal 3 engine demo on the PS3 was the world's first demo of a working game engine on PS3 hardware. The demo ran at a 720p resolution.



Historia kuitenkin näytti, etteivät asiat lopulta olleet niin ruusuisia. UE3-pelit olivat miltei aina multiplattarivertailuissa PS3:n kompastuskivi eritoten tekstuurien latauksen ja reunanpehmennyksen suhteen. Ja ne PS3:n kehitystyökalut tunnetusti olivat varsin hankalat monen vuoden ajan, joka osaltaan oli selittämässä sitä, miksi monialustajulkaisut olivat toissasukupolven alkuvuosina useimmiten teknisesti heikompia Sonyn konsolilla.

Joten kannattaa säilyttää terve skeptisyys siihen, mitä yhteistyötahot sanovat ennen laitteen julkaisua. Se kun ei välttämättä vastaa todellisuutta.

Lähde: Anandtech
 
Tuli yöllä mieleen, että Unreal Engine 3:ahan esiteltiin ennen PS3:n julkaisua. Eli toukokuussa 2005 - puolitoista vuotta ennen laitteen julkaisua - UE3:n tekniikkademo oli ihka ensimmäinen ”pelattava” esittelypätkä, jota julkisesti näytettiin. Ja kukas sen esittelikään? Tim Sweeney itse, joka muisti kehua kuinka helppoa kehitys PS3:lla on. Demo kun saatiin kasaan alle kahdessa kuukaudessa. Elokuvatasoisista efekteistä ja jopa HDR:stä puhuvat, vaikka aitoa HDR:ää saatiin odotella vielä yli vuosikymmenen verran.





Historia kuitenkin näytti, etteivät asiat lopulta olleet niin ruusuisia. UE3-pelit olivat miltei aina multiplattarivertailuissa PS3:n kompastuskivi eritoten tekstuurien latauksen ja reunanpehmennyksen suhteen. Ja ne PS3:n kehitystyökalut tunnetusti olivat varsin hankalat monen vuoden ajan, joka osaltaan oli selittämässä sitä, miksi monialustajulkaisut olivat toissasukupolven alkuvuosina useimmiten teknisesti heikompia Sonyn konsolilla.

Joten kannattaa säilyttää terve skeptisyys siihen, mitä yhteistyötahot sanovat ennen laitteen julkaisua. Se kun ei välttämättä vastaa todellisuutta.

Lähde: Anandtech

Veikkaan, että Tim Sweeney ja kumppanit tiedostavat, että tänä päivänä noin räikeä huijaus ei mene enää läpi alalla jonka takia painottivat demon aikana kuinka pelattava tämä oikeasti on verrattuna näihin aikaisempiin tech demoihin.

Samalla lailla kuin 5v sitten lootboxit nähtiin vielä normaaleina asioina eikä pelaajien huijauksena, nykyään lähes kaikki suuremmatkin yhtiöt pyrkivät välttelemään näitä kuin ruttoa, koska pelaava kansa kyllä tunnistaa huijauksen kun sellaisen näkee ja nostaa sitä somessa haloon mikä on aina pois yhtiöiden julkisuuskuvasta.
 
Joten kannattaa säilyttää terve skeptisyys siihen, mitä yhteistyötahot sanovat ennen laitteen julkaisua. Se kun ei välttämättä vastaa todellisuutta.

Se ei kuitenkaan himmennä esityksen arvoa. Kyse oli alunperin pelintekijöiden GDC:n tehdystä pelimoottorin tekniikkademosta, alan ammattilaisille. Samaan tapaan kuin Cernyn aikaisempi monologi. Ei siis E3:n mainostraileri.

Tämä oli ensimmäinen vaikuttava esitys mitä seuraavan sukupolven pelit voivat näyttää. Kerännyt valtavasti huomiota maailmalla ja herätellyt pelaajia tulevaan. Todella upea!

 
On se hype vaan upea juttu! Jengi on aivan hekumoissaan vaikka nähty on vain yksi tekniikka demo PS5 peleistä ja pari cinematic traileria Series X peleistä ja nyt jo pystytään julistamaan voittajia ja häviäjiä. Totuus on kuitenkin se, että UE5 video oli tekniikka demo, ei oikea peli, joka näyttäisi aivan yhtä hyvältä myös Series X:llä. Samoin Series X näytetyt pelit tulevat suurinosa myös PS5:lle ja tulevat näyttämään suurinpiirtein yhtä hyvältä.

Onhan se nyt hienoa, kun kohta saadaan taas uutta rautaa ja hienompaa grafiikkaa mutta ehkä tuota ylitsevuotavaa hehkutusta voisi vähän yrittää hillitä ja turhaa konsolisota. :)
 
On se hype vaan upea juttu! Jengi on aivan hekumoissaan vaikka nähty on vain yksi tekniikka demo PS5 peleistä ja pari cinematic traileria Series X peleistä ja nyt jo pystytään julistamaan voittajia ja häviäjiä. Totuus on kuitenkin se, että UE5 video oli tekniikka demo, ei oikea peli, joka näyttäisi aivan yhtä hyvältä myös Series X:llä. Samoin Series X näytetyt pelit tulevat suurinosa myös PS5:lle ja tulevat näyttämään suurinpiirtein yhtä hyvältä.

Onhan se nyt hienoa, kun kohta saadaan taas uutta rautaa ja hienompaa grafiikkaa mutta ehkä tuota ylitsevuotavaa hehkutusta voisi vähän yrittää hillitä ja turhaa konsolisota. :)

Olen miettinyt ihan täsmälleen samaa. Pleikkarin tech demo näytti hyvältä ja niin näyttivät myös Boksin trailerit, mutta esirenderöity materiaali on silti vain esirenderöityä materiaalia. Itsellä ei tässä vaiheessa ole oikeastaan minkäänlaista hypeä päällä, koska tulevista laitteista tiedetään kuitenkin tässä vaiheessa aika vähän ja peleistäkään ei olla nähty kauheasti vielä mitään. Uudet laitteet toki kiinnostavat itseäkin, mutta hypen ja ostohousujen valmiiksi laittamisen aika on ainakin omalla kohdalla vasta sitten, kun sitä ihan oikeaa pelikuvaa saadaan näkösälle. Odotan kyllä ihan mielenkiinnolla pelikuvaa ja sen vertailua esim. tulevasta Assassin's Creedistä ja Dirtistä, niin päästään näkemään, millaiset erot tulevien laitteiden välillä on.

Tässä vaiheessa omat hypettymiset suuntautuvat melkolailla täysin Sonyn kesän aikana ulos tuleviin yksinoikeuksiin ja osin myös Cyberpunkiin.
 
Selvähän se ettei tässä mitkään voittajat tai häviäjät ole vielä selvillä ennen kuin konsolien hinta ja pelitarjonta on selvillä vähintään muutaman vuoden päähän.

Tuntuu tässä, että lähinnä ihmiset vain muistuttelevat vuorotellen toisilleen sitä kuinka se toinenkin konsoli pystyy siihen mihinkä toinen jonka jotain ominaisuutta on viimeisimpänä hehkutettu. Sitten on näitä ihmisiä jotka uskovat asian vasta kuin näkevät niin vääntöä tulee.

Ja kyllähän tässä vuoden verran huudeltiin pleikan suuntaan miksette näytä mitään ja villeimmät huhut povasivat katastrofikonsolia joka suunniteltiin tyyliin uusiksi kun selvisi Xboxin TF-lukemat jne. Ei ihme jos osa pleikkakansasta sitten kokee tarvetta rummuttaa heti kun on sen vuoro pitkästä aikaa olla valokeilassa.

Yksi yhteen nämä asiat aina menevät eikä kumpikaan puoli ole sen enempää oikeassa tai väärässä näissä asioissa.
 
On se hype vaan upea juttu! Jengi on aivan hekumoissaan vaikka nähty on vain yksi tekniikka demo PS5 peleistä ja pari cinematic traileria Series X peleistä ja nyt jo pystytään julistamaan voittajia ja häviäjiä. Totuus on kuitenkin se, että UE5 video oli tekniikka demo, ei oikea peli, joka näyttäisi aivan yhtä hyvältä myös Series X:llä. Samoin Series X näytetyt pelit tulevat suurinosa myös PS5:lle ja tulevat näyttämään suurinpiirtein yhtä hyvältä.

Onhan se nyt hienoa, kun kohta saadaan taas uutta rautaa ja hienompaa grafiikkaa mutta ehkä tuota ylitsevuotavaa hehkutusta voisi vähän yrittää hillitä ja turhaa konsolisota. :)
Erityisesti näin koronan aikana tarve virikkeille on kova. Argumentaatio on yksi ihmiskunnan vanhimmista taistelumuodoista veikkasin, joten vastustajan selätys virtuaalifoorumeilla vaan on aina yhtä hauskaa touhua. Melko rauhassa täällä on kuitenkin oltu kun vertaa Xbugsin aikaisiin vääntöihin. Muilla foorumeilla touhu on täyttä pelleilyä mitä muutamaa niistä vilkaissut, joten on hienoa, että täällä keskustelu jatkuu virkeänä ja kohtuullisen asiallisena. Tykkäsi tai ei, konsolisota menee kuitenkin kaikilla tunteisiin ja saa aikaiseksi näin kaikista eniten myös keskustelua, mikä on vaan yhteisölle hyväksi.
 
Oi! Olin jo melkein unohtanut Xbugsin. Oli kyllä yksi KonsoliFINin legendaarisimmista kirjoittajista! Täytyykin kaivaa foorumin syövereistä se vanha konsolisota-ketju esiin ja muistella menneitä näin sunnuntai-illan ratoksi. :)
 
Oi! Olin jo melkein unohtanut Xbugsin. Oli kyllä yksi KonsoliFINin legendaarisimmista kirjoittajista! Täytyykin kaivaa foorumin syövereistä se vanha konsolisota-ketju esiin ja muistella menneitä näin sunnuntai-illan ratoksi. :)

Voi luoja ku niitä alkaa jo muistelemaan.. 2007 - 2010 kulta-aikaa :D
 
Jäähdytys, pitäisivät huolta että näissä vempeleissä on kunnon jäähdytys. En tarvitse enää pölynimuria olohuoneeseen pron jälkeen. Voipi olla, että hiljaisuus muodostaa itselläni isoimman ostokriteerin. En usko, että näiden kahden jättiläisen välillä saadaan mitään merkittävää näkyvää eroa peleissä parin ensimmäisen vuoden aikana (toivottavasti vanhoihin konsoleihin nähden), niin valintakriteerini ovat:
a) hiljaisuus
b) pelit
c) store+palvelut
 
Tämä vuonna 2013 esitelty Unreal Engine IV:n tekniikkademo näyttäytyy tänä päivänä jo antiikkiselta.
Just kun pelasin borderlands 3:sta (ps4), huomasin että pyöri just niin sulavasti kuin enginen esittelyssä. Ja oli kyllä graafisesti 1:1n. Salettiin 5 fps ja migreeni ilmaiseksi!

Demoskenen merkitys on varmasti kaikille suomalaisille assyfaneille suuri (ennen kahden kilon siikaa ja ES-menoa). Demo on aivan eri asia kuin mitä pelit ovat.
 
Sitä suuremmalla syyllä. Tämän päivän pelikuva on parempaa kuin tuon 7 vuotta vanha demo.
Ei ole. Karvalakkipleikka 2013 näyttää aivan hirveältä tuohon demoon verrattuna. Tämän päivän peleillä ja kyseisellä enginellä.

Mennyttä ja nykyhetkeä katsomalla voi ymmärtää tulevaa. Ei mainoksia katsomalla. Peliharrastusta varmaan katsotaan vähän eri vinkkelistä. Se on toki sallittua.

Mulla on tapana uskoa omia silmiäni.
Ei mainoksia.
 
Ei ole. Karvalakkipleikka 2013 näyttää aivan hirveältä tuohon demoon verrattuna. Tämän päivän peleillä ja kyseisellä enginellä.

Mennyttä ja nykyhetkeä katsomalla voi ymmärtää tulevaa. Ei mainoksia katsomalla. Peliharrastusta varmaan katsotaan vähän eri vinkkelistä. Se on toki sallittua.

Mulla on tapana uskoa omia silmiäni.
Ei mainoksia.
Suosittelen kokeilemaan BL3 sijaan vaikkapa RDR2 tai mitä tahansa Sonyn 1st party peliä joka on Horizonin jälkeen julkaistu jos et usko, että grafiikoissa on viime vuosina otettu suuria harppauksia.

Vaikkei Witcher 3 ikinä mikään PC:n parhaimman näköinen peli ollut edes ilmestyessään, kertonee nämä kaksi kuvaa siitä aika hyvin kuinka on menty grafiikassa eteenpäin eikä sitä hidasta edes 1.8 teraflopsin karvalakki-PS4.

The-Witcher-3-Blood-and-Wine-2.png

49210924303_fb5dd82559_b.jpg
 
Suosittelen kokeilemaan BL3 sijaan vaikkapa RDR2 tai mitä tahansa Sonyn 1st party peliä joka on Horizonin jälkeen julkaistu jos et usko, että grafiikoissa on viime vuosina otettu suuria harppauksia.

Vaikkei Witcher 3 ikinä mikään PC:n parhaimman näköinen peli ollut edes ilmestyessään, kertonee nämä kaksi kuvaa siitä aika hyvin kuinka on menty grafiikassa eteenpäin eikä sitä hidasta edes 1.8 teraflopsin karvalakki-PS4.

Näytä liitetiedosto 3063

Näytä liitetiedosto 3064
Pitäisikö tähän nyt taas vastata tuolla samalla nauruhymiöllä.

Mitä nämä esittämäsi stillikuvat ovat? Ja mihin ne liittyvät? Eri konsoli (PS4 EI OLE PS4 Pro) ja eri pelitilanne. Jälkimmäinenkin kuva on edelleen tökerö, ja valoefektit on tasoa "epämääräinen valo heijastuu järven pinnasta". Puhe oli muutenkin tässä kohdassa unreal enginestä.

Nisun linkittämä Unreal 4 - demo esiteltiin 2013, ja marraskuussa 2013 ilmestyi Ps4. Mikään PS4 peli ei ole näyttänyt tuolta, tai pyörittänyt pelitilanteessa sitä sulavasti.

Se on jännä kun on tuota raytracingiä katellut itse pelattuna, 4k resolla, sulavalla ruudunpäivityksellä. Ei noi enginemainokset oikein vakuuta. Toi valoefekti unreal 5 demossa oli huono. Esim alien isolation käsittelee valoa hiton paljon paremmin ja tunnelmallisemmin. Ero on suunnilleen tasoa Palsa vs Aivazovski.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisikö tähän nyt taas vastata tuolla samalla nauruhymiöllä.

Mitä nämä esittämäsi stillikuvat ovat? Ja mihin ne liittyvät? Eri konsoli (PS4 EI OLE PS4 Pro) ja eri pelitilanne. Jälkimmäinenkin kuva on edelleen tökerö, ja valoefektit on tasoa "epämääräinen valo heijastuu järven pinnasta". Puhe oli muutenkin tässä kohdassa unreal enginestä.

Nisun linkittämä Unreal-demo esiteltiin 2013, ja marraskuussa 2013 ilmestyi Ps4. Mikään PS4 peli ei ole näyttänyt tuolta, tai pyörittänyt pelitilanteessa sitä sulavasti.

Se on jännä kun on tuota raytracingiä katellut itse pelattuna, 4k resolla, sulavalla ruudunpäivityksellä. Ei noi enginemainokset oikein vaikuta. Toi valoefekti unreal demossa oli huono. Esim alien isolation käsittelee valoa hiton paljon paremmin ja tunnelmallisemmin. Ero on suunnilleen tasoa Palsa vs Aivazovski.
Kaikesta puheesta päätellen herralla on kyllä PC:llä pelit ja vehkeet kunnossa ja päivitettynä tähän päivään, hyvä hyvä. Suosittelen myös niiden silmälasien vahvuuksien päivitystä jos tosiaan näyttää siltä, että vuoden 2012 UE4-demoa ei ole vielä graafisesta ylitetty konsoleilla.
 
Jäähdytys, pitäisivät huolta että näissä vempeleissä on kunnon jäähdytys. En tarvitse enää pölynimuria olohuoneeseen pron jälkeen. Voipi olla, että hiljaisuus muodostaa itselläni isoimman ostokriteerin. En usko, että näiden kahden jättiläisen välillä saadaan mitään merkittävää näkyvää eroa peleissä parin ensimmäisen vuoden aikana (toivottavasti vanhoihin konsoleihin nähden), niin valintakriteerini ovat:
a) hiljaisuus
b) pelit
c) store+palvelut
a) Uuden pleikkarin osalta tätä ei vielä tiedetä, mutta Xbox Series X:n jäähdytysratkaisu on jo esitelty ja myöskin Digital Foundryn toimesta vahvistettu että koko päivän päällä ollut konsoli oli edelleen päivän päätteeksi todella hiljainen. Xboxin puolella tähän on siis ainakin kiinnitetty huomiota ja todistetusti ihan hyvin onnistuttukin.

b) Tästä on hankalampi vielä sanoa kun molemmilla valmistajilla on ammuksia piipussa. Tähän mennessä Xbox on esitellyt enemmän nextgen pelejä. Niin yksinoikeus kuin multiplattari.

c) Molempien storet tarjosivat tässä sukupolvessa aika lailla samat setit. Pelejä ja leffoja. Molemmilla oli hyviä alennuksia ja niin edelleen.

Palveluiden puolella Microsoft on mielestäni edellä Xbox Game Passin ja xCloudin turvin. Nämä palvelut tulevat korostumaan seuraavassa sukupolvessa kun xCloud julkaistaan virallisesti ja se siirtyy osaksi Game Passia. Molempien kulta/plus tilit ovat toistensa toisintoja. Nettipelaus ja paria peliä ilmaiseksi per kuukausi. Tässä kuitenkin pieni etu pleikkarille, kun free to play -pelit eivät vaadi plus tiliä toimiakseen netissä. Toisaalta pelien pilvitallennukset eivät Xboxin puolella vaadi kultatiliä.

Palveluksi voi varmasti laskea myös taaksepäin yhteensopivuuden. Tässä Xbox vie selvän voiton tarjoten pelattavaa kaikista kolmesta aikaisemmasta konsolisukupolvesta. Uudella pleikkarillakin kuitenkin toimii suurin osa, ellei kaikki, PS4 pelit.
 
Suosittelen myös niiden silmälasien vahvuuksien päivitystä jos tosiaan näyttää siltä, että vuoden 2012 UE4-demoa ei ole vielä graafisesta ylitetty konsoleilla.
Itse pelitilanteessa en ole tuollaista grafiikkaa vielä nähnyt konsoleilla. Prepattuissa ruutukaappauksissa ja välivideoissa(pelimoottorilla tehdyissä) päästään ehkä tuohon tasoon. Mielestäni ei voida puhua että ollaan päästy johonkin tasoon, jos se taso tulee esille tietyissä rajatuissa kohdissa. Kun grafiikka alkaa olla 95% peliajasta tuota demon luokkaa, niin ollaan mielestäni päästy sen tasolle.

Usein vielä vedetään yhtäläisyysviivat: Ingame footage=todellinen pelikuva
Välivideon yksityiskohtien taso=todellisen pelitilanteen yksityiskohtien taso
 
  • Like
Reactions: XYU
Jäähdytys, pitäisivät huolta että näissä vempeleissä on kunnon jäähdytys.

Sonyn patenteista on löytynyt mahdollisesti PS5 liittyvä jäähdytysratkaisu. Siinä prosessoriyksikköä ilmeisesti jäähdytetään emolevyn molemmilta puolilta?

The latest heat sink patent from Sony outlines a solution that's noticably different than the PS4's current design, and could lay out part of the PlayStation 5's cooling system. The patent describes a heat sink with internal conduction paths that allows heat to pass directly from the SoC to the dissipation system. This will ensure optimum cooling without dramatically transforming the console's shape.

11 - Heat conduction path
h2 - Through-holes for heat conductor
10 - Circuit board PCB (console's motherboard)
5 - Integrated circuit (in this case the 7nm SoC)
5a - Heat conduction pad (thermal pad)
21 - Heatsink9 - Extra components
9 - Extra components

72023_35_playstation-5-may-use-vapor-chamber-cooling-new-sony-patent-suggests.png


 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom