Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Aikoinaan kovasti kolahti 3DMarkin teknlogiademossa esitelty luontokohta, se oli jotain aivan uutta mitä ei oltu ennen nähty. Näin 19 vuotta myöhemmin voi todeta sen näyttävän edelleen visuaallisesti hienolta, mutta teknisesti on kuitenkin vanhentunut. Hankala kuitenkin sanoa, että missä pelissä olisi edes tänäpäivänä yhtä elävä ja kohtalaisen aidon näköinen luonto. Ja löytyy videolta myös Matrix 1:stä imitoiva aula-kohtaus.



Paras luontokokemus on ollut The Hunter call of the wild, ja siitä mapit hirschfelden (vanha kuusimetsä) sekä Medved-taigan tietyt osat. Itellä rtx2060-pc:n tehot riittää tuossa 1440p tasoon. Kaunista on silläkin.
 
Paras luontokokemus on ollut The Hunter call of the wild, ja siitä mapit hirschfelden (vanha kuusimetsä) sekä Medved-taigan tietyt osat. Itellä rtx2060-pc:n tehot riittää tuossa 1440p tasoon. Kaunista on silläkin.
Siinä pelissä on kieltämättä ihan hyvin mallinnettu luontoa, varsinkin lähiympäristö. Varmaan se paras kokemus markkinoilta.

RDR2 tarjoaa sitten pidemmän matkan maisemat paremmin kuin yksikään toinen peli. Toivottavasti mahdollisimman moni peli ottaisi next-genissä RDR2:sta mallia ja pidemmän matkan maisemat eivät enää 2020-luvulla olisi tasoa Skyrim. AC Valhallan kohdalla erityisesti tämä kiinnostaa, että taipuuko Assassins Creedin käyttämä pelimoottori siihen nyt paremmin, kun peliä on vielä pienenetty Odysseysta.
 
Siinä pelissä on kieltämättä ihan hyvin mallinnettu luontoa, varsinkin lähiympäristö. Varmaan se paras kokemus markkinoilta.

RDR2 tarjoaa sitten pidemmän matkan maisemat paremmin kuin yksikään toinen peli. Toivottavasti mahdollisimman moni peli ottaisi next-genissä RDR2:sta mallia ja pidemmän matkan maisemat eivät enää 2020-luvulla olisi tasoa Skyrim. AC Valhallan kohdalla erityisesti tämä kiinnostaa, että taipuuko Assassins Creedin käyttämä pelimoottori siihen nyt paremmin, kun peliä on vielä pienenetty Odysseysta.

Tässä on aika kiva näyte call of the wildin grafiikoista. Se oikeasti näyttää just noin hyvältä. Kaikki risukot ja tilanteet eivät räjäytä tajuntaa, vaan maiseman ja valon sattuessa oikeaan asentoon, silmä ja mieli lepää.

 
Olen edelleenkin täysin varma, että kohtauksessa on hyödynnetty Remedyn Max Paynen assetteja ja partikkeleita.
Sehän lukee suoraan lopputeksteissäkin: "Game Test 3 uses characters and objects from the game Max Payne by Remedy Entertainment Ltd."
 
Tässä on aika kiva näyte call of the wildin grafiikoista. Se oikeasti näyttää just noin hyvältä. Kaikki risukot ja tilanteet eivät räjäytä tajuntaa, vaan maiseman ja valon sattuessa oikeaan asentoon, silmä ja mieli lepää.


Milltä konsolillta tämä olikaan? Vaiko offtopic?
 
Milltä konsolillta tämä olikaan? Vaiko offtopic?
Liittyen tuohon ihasteluun kuinka Unreal engine 5 ja PS5:lla ajettu demo ovat next-geniä ja parasta ikinä. Nykyhetkeä ja sen tasoa kyllä ovat. Pelit ovat sitten aivan eri kysymys.

Ja ei, ei ole konsolista tuo kuva. Mun on vähän vaikea ymmärtää, miten tämä ei liittyisi next-gen konsolikeskusteluun. Koska next-gen on nykyhetken pc-verrokkeihin nähden this-geniä. Loppuvuodesta, kun konsolit julkaistaan, ne ovat jo last-geniä pc-verrokkeihin nähtynä. Nvidia vs AMD -kisa on vähän merkittävämpi kuin xbox vs ps. Erot pc-laitteiden ja konsoleiden välille voivat kasvaa valtaviksi. Mun 799€ pc on tflops arvoissa 20 tflops+. Dlss 2.0:n kannattaa perehtyä tarkasti, mikäli tekniikka kiinnostaa.
 
Tekeehän Nvidiakin konsoleille näytönohjaimia, esim. Switchiin tai ensimmäiseen Xboxiin. Varmaan AMD on parempi vaihtoehto tuleville tehokonsoleille, kun prosessori tulee samalta valmistajalta ja komponenttien integrointi on aika keskeisessä asemassa.

Tuossa edellä esitetty väite, että 800 eurolla saa PC:n, jonka näytönohjain kykenee 20 TF:n tehoihin on kyllä varmaan huuhaata. Lähemmäs 1500 euroa maksavan GeForce RTX 2080 Ti:n tehot jäävät 14.2 TF:ään.
 
Tuossa edellä esitetty väite, että 800 eurolla saa PC:n, jonka näytönohjain kykenee 20 TF:n tehoihin on kyllä varmaan huuhaata. Lähemmäs 1500 euroa maksavan GeForce RTX 2080 Ti:n tehot jäävät 14.2 TF:ään.

Nvidian 30XX sarja on tuloillaan, joten kyllä konsolit sikäli edustavat tätä geniä kun nykyisilläkin mennään yli.

Kyllä 800€ kuulostaa koko PC:lle liioittelulta, tarkalleen ei vielä tiedetä edes miten paljon uusi 30XX sarja tiputtelee hintoja. Itse ostin alkuvuodesta 2070 superin nopealla teran SSD:llä 1700€, tiukkaan budjettiin ja itse kasaamalla sen ehkä olisi saanut painettua 1200€ tasolle.

Tom’s hardware mutuilee 3080:aa n. 800€ pintaan, sen tehoista ei vielä tiedetä kaikkea, mutta nvidian DLSS on lisäksi ollut hyvin toimiva.
 
Viimeksi muokattu:
Tekeehän Nvidiakin konsoleille näytönohjaimia, esim. Switchiin tai ensimmäiseen Xboxiin. Varmaan AMD on parempi vaihtoehto tuleville tehokonsoleille, kun prosessori tulee samalta valmistajalta ja komponenttien integrointi on aika keskeisessä asemassa.

Tuossa edellä esitetty väite, että 800 eurolla saa PC:n, jonka näytönohjain kykenee 20 TF:n tehoihin on kyllä varmaan huuhaata. Lähemmäs 1500 euroa maksavan GeForce RTX 2080 Ti:n tehot jäävät 14.2 TF:ään.

Siitä voi lukea, miten olen laskenut tehot.
 
Siitä voi lukea, miten olen laskenut tehot.

En ole vakuuttunut laskumetodin toimivuudesta. TF:illa mitataan sitä kuinka monta liukulaskentaoperaatiota näytönohjain pystyy (teoriassa) suorittamaan sekunnissa. Sillä ei mitata sitä, miten sujuvasti peli pyörii jollakin asetuksella tai ilman sitä.
 
En ole vakuuttunut laskumetodin toimivuudesta. TF:illa mitataan sitä kuinka monta liukulaskentaoperaatiota näytönohjain pystyy (teoriassa) suorittamaan sekunnissa. Sillä ei mitata sitä, miten sujuvasti peli pyörii jollakin asetuksella tai ilman sitä.
Se ei ole asetus. Se on hardware-pohjainen ominaisuus näyttiksessä.

Konsoleita on hehkutettu, että tehot lähes samat kuin Rtx2080ti:ssä. Mutta kun pelin henki on muuttunut. Tekoäly on suuremmassa roolissa kuin ennen.

Ja kyllä, taidan tietää mitä TFLOPSilla tarkoitetaan. Parempi kysymys on, että mitä se kertoo suorituskyvystä käytännössä. Käytännössä mulla on jo nyt 2x tehokkaampi laite kuin next-gen konsolit. Jos tämä oli selkeämmin sanottu?
 
Konsoleita on hehkutettu, että tehot lähes samat kuin Rtx2080ti:ssä. Mutta kun pelin henki on muuttunut. Tekoäly on suuremmassa roolissa kuin ennen.

Tämä pitää paikkansa eritoten nvidian DLSS 2.0:n kanssa, mutta me emme kai vielä tiedä AMD:n mahdollista vastaavaa algoritmia. Jos mitään vastaavaa ei ole tulossa, sitten sanoisin että nvidia on kyllä edellä.

Tässä hyvä juttu aiheesta. DLSS 2.0 on kyllä huikea:
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: XYU
Tämä pitää paikkansa eritoten nvidian DLSS 2.0:n kanssa, mutta me emme kai vielä tiedä AMD:n mahdollista vastaavaa algoritmia. Jos mitään vastaavaa ei ole tulossa, sitten sanoisin että nvidia on kyllä edellä.

Tässä hyvä juttu aiheesta. DLSS 2.0 on kyllä huikea:
Juurikin näin. On se vaan jännää, kun oma rtx2060 mobile 4,6 tflops näyttis on lähes saman tehoinen kuin 4,2 tflops ps4 pro. Ja kuitenkin dlss 2.0 päällä, käytännön suorituskyvyssä se on paljon tehokkaampi kuin Rtx2080ti (ilman Dlssää). Onko se taikuutta? Ei. Se on tekoälyä, eli lähes sama asia.

Viestihistoriaani katsomalla näkee, että juuri tätä pointtia olen yrittänyt sanoa. Pelaamisen ja graafisen suoritustehon tulevaisuus on tekoälyssä. Vanha sanonta kuuluukin: viisas pääsee vähemmällä.
 
PC vs Konsolit pelaamisen hinnoista juttua. Steamista ja muista vastaavista saa pelit PC:lle halvalla mutta ei nuo hintaerot konsoleiden (tiedän lähinnä Xboxin hinnoista) peleihin ole kovin suuret varsinkin jos malttaa ostaa pelit vasta tarjouksista esim. Xboxin omasta kaupasta, Livekortti.com ja Gamecodes tai fyysisenä esim. CDON.com, VPD ja Puolenkuun pelit. Huomautan vielä että täytyy odotella nuo tarjoukset, uusien pelien hinnat ovat mitä ovat (59-69 €). No, niin jos ostat konsolin 499 € tai uuden suhteellisen tehokkaan pelitietokoneen näyttöineen esim.

  • Intel Core i5-9600K 3,7 Ghz Six-Core
  • Asus RTX 2060 Super 8192 Mt
  • Intel 660p M.2 NVMe 512 Gt SSD
  • 16 Gt HyperX 3000 MHz DDR4
ja näyttö

  • 3840 x 2160 @ 60 Hz
  • AMD FreeSync
  • HDR10-tuki
  • HDCP-tuki
  • 2 x HDMI, DisplayPort, USB-C
PC 1299 € + näyttö 499 €.

Oletan että konsolikavereilla kuten kaikilla muillakin on TV (4K) jo hommattuna kuten itsellänikin vaikka en pelaisikaan. Hintaero on konsolipelaajan eduksi tuo PC:n hinta eli 1299 € jos tarjous pelejä ostaa keskimäärin hintaan 30 € kipale (tuokin on melkein yläkanttiin ainakin itselläni) niin saat sillä 43 peliä, tuo on mielestäni jo aikamoinen määrä. Sen jälkeen ollaan samalla viivalla rahallidesti ja PC:lle ei ole vielä laskettu yhdenkään pelin hintaa. Asia on mielestäni selvä konsolien eduksi, toki PC-koneiden päivittämisessä on oma hohtonsa, tiedän sen itsekkin mutta en enää harrasta PC-pelaamista itse. Ymmärrän kyllä niitä jotka harrastavat, aikoinaan asetelma oli päinvastainen olin PC-pelaaja viimeisenpäälle, aikakausi oli vain eka PlayStationin ja N 64 konsolien aikaa. Palvelut meinasivat unohtua, jos pidät vaikka Ultimate Gamepassia 3 vuotta niin se maksaa 291 € (livekortti 3kk Ultimate Game pass 24,95 €) silti hintaero on 1008 € ja niitä 30 € pelejä saa sillä 33 kpl. Asia mielestäni päivänselvä ja tuo PC ja näyttö ovat vain esimerkkejä (näyttö ei ehkä ole sopiva valinta Nvidia-ohjaimen kaveriksi Amd Freesync ominaisuuksineen mutta on vain hintaesimerkki).
 
PC vs Konsolit pelaamisen hinnoista juttua. Steamista ja muista vastaavista saa pelit PC:lle halvalla mutta ei nuo hintaerot konsoleiden (tiedän lähinnä Xboxin hinnoista) peleihin ole kovin suuret varsinkin jos malttaa ostaa pelit vasta tarjouksista esim. Xboxin omasta kaupasta, Livekortti.com ja Gamecodes tai fyysisenä esim. CDON.com, VPD ja Puolenkuun pelit. Huomautan vielä että täytyy odotella nuo tarjoukset, uusien pelien hinnat ovat mitä ovat (59-69 €). No, niin jos ostat konsolin 499 € tai uuden suhteellisen tehokkaan pelitietokoneen näyttöineen esim.

  • Intel Core i5-9600K 3,7 Ghz Six-Core
  • Asus RTX 2060 Super 8192 Mt
  • Intel 660p M.2 NVMe 512 Gt SSD
  • 16 Gt HyperX 3000 MHz DDR4
ja näyttö

  • 3840 x 2160 @ 60 Hz
  • AMD FreeSync
  • HDR10-tuki
  • HDCP-tuki
  • 2 x HDMI, DisplayPort, USB-C
PC 1299 € + näyttö 499 €.

Oletan että konsolikavereilla kuten kaikilla muillakin on TV (4K) jo hommattuna kuten itsellänikin vaikka en pelaisikaan. Hintaero on konsolipelaajan eduksi tuo PC:n hinta eli 1299 € jos tarjous pelejä ostaa keskimäärin hintaan 30 € kipale (tuokin on melkein yläkanttiin ainakin itselläni) niin saat sillä 43 peliä, tuo on mielestäni jo aikamoinen määrä. Sen jälkeen ollaan samalla viivalla rahallidesti ja PC:lle ei ole vielä laskettu yhdenkään pelin hintaa. Asia on mielestäni selvä konsolien eduksi, toki PC-koneiden päivittämisessä on oma hohtonsa, tiedän sen itsekkin mutta en enää harrasta PC-pelaamista itse. Ymmärrän kyllä niitä jotka harrastavat, aikoinaan asetelma oli päinvastainen olin PC-pelaaja viimeisenpäälle, aikakausi oli vain eka PlayStationin ja N 64 konsolien aikaa. Palvelut meinasivat unohtua, jos pidät vaikka Ultimate Gamepassia 3 vuotta niin se maksaa 291 € (livekortti 3kk Ultimate Game pass 24,95 €) silti hintaero on 1008 € ja niitä 30 € pelejä saa sillä 33 kpl. Asia mielestäni päivänselvä ja tuo PC ja näyttö ovat vain esimerkkejä (näyttö ei ehkä ole sopiva valinta Nvidia-ohjaimen kaveriksi Amd Freesync ominaisuuksineen mutta on vain hintaesimerkki).
Lähet oletuksesta että pc kasataan tyhjästä ja sille tarvii näyttökin hommata,mutta konsolipelaajalla on jo 4K telkkari? Kyllä mun mielestä toi telkku pitäis kanssa laskea kuluihin konsolilla ja ei sitten myöskaan oteta sitä halvinta töllöä,kun ei tuo pc ruutukaan halvimmasta päästä ole. ;)

Eikä pcllä myöskään ole pakko joka vuosi uusia rautaa,vaikka sitä myyntiin tuleekin.
 
Lähet oletuksesta että pc kasataan tyhjästä ja sille tarvii näyttökin hommata,mutta konsolipelaajalla on jo 4K telkkari? Kyllä mun mielestä toi telkku pitäis kanssa laskea kuluihin konsolilla ja ei sitten myöskaan oteta sitä halvinta töllöä,kun ei tuo pc ruutukaan halvimmasta päästä ole. ;)

Eikä pcllä myöskään ole pakko joka vuosi uusia rautaa,vaikka sitä myyntiin tuleekin.
No, joo. Ei kannata nyt niin pilkun tarkasti tuota ottaa, se on vain minun eräänlainen laskelmani asiasta. niin ja vielä tämä, itseasiassa pelaan minäkin vielä PC:llä nytkin vanhaa mutta erittäin hyvää Diablo 2 peliä, sitä ei voi konsoleilla edes vielä pelata, huhujen mukaan olisi sinnekkin remasteroituna menossa. PC-koneeni on tasoa perus/nettikäyttö mutta kyllä silläkin noita klassikoita pelaa, konsolilla (Xbox One X) sitten uudemmat.
 
Ylös Bottom