Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tästä olisi tosiaan mielenkiintoista saada tilastoa, kuinka moni pelaa tämän sukupolven Microsoftin konsolilla Xbox 360 pelejä ja millä osuuksilla suhteessa muuhun käyttöön?

Veikkaan luvun pienenevän mitä kauemmaksi siirrytään murrosvaiheesta.
Niin, backlogin kiinnostavuus riippuu aivan siitä, miten se on toteutettu. Jos reso ja ruudunpäivitys on modernilla tasolla, ja tekstuurit myös, maistuu allekirjoittaneellekin vanhat pelit. Esim Fallout 3 ja New Vegas. ++
 
Ite oon kans ihastellut miten tehokas laite uusi boxi on. Mutta eikös tuo lukema ole isompi pron ja nykyisen boxin välillä? Silti plegen yksinoikeudet on ollut melkoista tykitystä mitä grafiikkaan tulee. Pelithän ne ratkaisee. Kerroin it-alan kaverille pelkästään ps5 teraflopseista ja hän sanoi että vituttaa noi lukemat koska ne ei kerro hänelle yhtään mitään. Sanoi että näytä mitä komponentteja siellä käytetään. Mietin että ehkä niitä lukemia tuijotetaan liikaa paperilla koska ei ole mihin tarttua, vielä ei ole kunnollista näyttöä kummaltakaan konsolilta. Varmaa kuitenkin on se että 2 helvetin hienoa konsolia sieltä on tulossa
Pleikkarin yksinoikeudet ovat tottakai hyvän näköisiä. Monialustapeleissä (joita suurin osa peleistä on) sen sijaan marssijärjestys on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suoraan konsolien tehojen mukainen.

Vielä ei ole kunnollista näyttöä tulevista konsoleista, ja tehon/SSD:n tuomat edut saadaan selville kun päästään vertailemaan samaa peliä alustojen välillä.
 
Pleikkarin yksinoikeudet ovat tottakai hyvän näköisiä.

Parasta tässä on se, miten yksinoikeuksien potenttiaali uudella alustalla tunnustetaan heti.



Eikös Sonykin jo kerran muuttanut lausuntoaan tämän suuhteen kun Mark Cerny puhui että vain 100 suosituinta PS4 peliä toimii?

Lähes koko PS4 tarjonta on pelattavissa PS5:lla.

Niin, backlogin kiinnostavuus riippuu aivan siitä, miten se on toteutettu. Jos reso ja ruudunpäivitys on modernilla tasolla, ja tekstuurit myös, maistuu allekirjoittaneellekin vanhat pelit. Esim Fallout 3 ja New Vegas. ++

Usein vanhoissa peleissä ei grafiikka ole se joka ensimmäisenä tökkii, se on mekaniikka ja siihen ei taaksepäinyhteensopivuus tee muutosta.
 
Viimeksi muokattu:
Lähes koko PS4 tarjonta on pelattavissa PS5:lla.

Sonyltä oli päässyt mielenkoinen lipsahdus PS5 sivulle. Lipsahdus herättää epäilyksiä, että BC ei välttämättä ole tarjolla vielä julkaisussa.

"Play a back catalog of supported PS4™ games with system update"

Nyttemmin lause on jo poistettu, mutta on omiaan jatkamaan Sonyn epäselviä puheita BC:n tiimoilta. Ja vaikka BC tulisikin vasta päivityksellä, ei toki välttämättä tarkoita, ettei se olisi julkaisussa jo tarjolla.

https://webcache.googleusercontent....Ne4fsMJ:https://www.playstation.com/is-is/ps5
 
Tällaisiin kommentteihin törmää aina silloin tällöin. Pelintekijät kiittävät Mark Cernyn kädenjälkeä pelinkehityksen pullonkaulojen poistamisessa.

On top of all that, developers and publishers continue to praise the design of the PS5. Some have told GamesBeat that it has a better architecture than any console in history. So studios may find it a joy to work with.

Jutun kirjoittajana on Jeff Grubb joka ensimmäisenä osasi kertoa Sonyn ensi viikon julkistustilaisuuden. Omaa siis suorat yhteydet peliteollisuuteen.

 
Nyttemmin lause on jo poistettu, mutta on omiaan jatkamaan Sonyn epäselviä puheita BC:n tiimoilta. Ja vaikka BC tulisikin vasta päivityksellä, ei toki välttämättä tarkoita, ettei se olisi julkaisussa jo tarjolla.
Kun kyseessä on Sony, pitää asioita osata tulkita. Itse näen, että kyse on vanhasta tutusta ilmiöstä, joka nähtiin jo PS3:nkin julkaisussa. Eli siinä vaiheessa kun julkaisuun tarkoitetut konsolit on tehtaalla lyöty jo paketteihin, on niissä jokin ”keskeneräinen” v1.00-firmis sisällä. Mutta koska kehitys kehittyy ja matka valmistuspajalta kuluttajille kestää jopa kuukausia, on julkaisuun mennessä ehtinyt tulla jo uusi (ja pakollinen) päivitys.

Joten joo, jos julkaisussa PS5:n ottaa käyttöön liittymättä konsolia nettiin, on siinä todennäköisesti vielä niin varhainen käyttöjärjestelmäversio, ettei PS4-yhteensopivuus ole (täysin) mukana. Mutta heti se Day 1 -päivitys (joka vaaditaan, että PSN:ään pääsee) hoitaa homman kotiin.
 
Tuo taitaa olla iso etu Sonylle ensimmäisenä vuotena että PS5 pelien ei tarvitse toimia PS4, toisin kuin Series X, tosin ei tuo ilmeisesti ihan kaikkia pelejä koske silläkään.
 
Tällaisiin kommentteihin törmää aina silloin tällöin. Pelintekijät kiittävät Mark Cernyn kädenjälkeä pelinkehityksen pullonkaulojen poistamisessa.

On top of all that, developers and publishers continue to praise the design of the PS5. Some have told GamesBeat that it has a better architecture than any console in history. So studios may find it a joy to work with.

Onneksi niitä pullonkauloja ei taida olla Xboxillakaan kun pelinkehittäjät kehuvat sitäkin. Hyvä vaan että uusilla konsoleilla on pystytty poistamaan pullonkaulat koska tietääkseni tämän sukupolven suurin pullonakaula oli alitehoinen prosessori.
 
Käsitykseni mukaan tämänkin sukupolven, kuten kaikkien aiempien konsolisukupolvien pahin pullonkaula on ollut liian vähäinen muistin määrä. Sitä tulee seuraavassa sukupolvessa ehkä kompensoimaan huomattavasti nopeampi massamuisti, jota voidaan käyttää varsinaisen muistin tukena. Prosessori ei ole ollut konsoleissa tähän mennessä se kaikkein kriittisin komponentti, mutta reilu tehonlisäys prosessorin laskentatehoissa ei varmasti ole haitaksi.
 
Käsitykseni mukaan tämänkin sukupolven, kuten kaikkien aiempien konsolisukupolvien pahin pullonkaula on ollut liian vähäinen muistin määrä. Sitä tulee seuraavassa sukupolvessa ehkä kompensoimaan huomattavasti nopeampi massamuisti, jota voidaan käyttää varsinaisen muistin tukena. Prosessori ei ole ollut konsoleissa tähän mennessä se kaikkein kriittisin komponentti, mutta reilu tehonlisäys prosessorin laskentatehoissa ei varmasti ole haitaksi.

Huippunopean SSD ansiosta PS5:n muistiin ei tarvitse ennakolta ladata niin paljoa seuraavan hetkien potentiaalisia materiaaleja, kun saman saa olemattomalla hakuajalla massamuistista. Käyttömuistia vapautuu näin muuhun käyttöön. Sitä on jo valmiiksi tuplat entiseen verrattuna ja sitten vielä tämä. Sen seuraukset voi vain arvailla.
 
Huippunopean SSD ansiosta PS5:n muistiin ei tarvitse ennakolta ladata niin paljoa seuraavan hetkien potentiaalisia materiaaleja, kun saman saa olemattomalla hakuajalla massamuistista. Käyttömuistia vapautuu näin muuhun käyttöön. Sitä on jo valmiiksi tuplat entiseen verrattuna ja sitten vielä tämä. Sen seuraukset voi vain arvailla.

On se kyllä ihmeellinen tuo Sonyn ssd, kun sillä pystytään jo kohta muistin vähyyskin korvaamaan prossun ja näyttiksen lisäksi... :rolleyes:
 
Usein vanhoissa peleissä ei grafiikka ole se joka ensimmäisenä tökkii, se on mekaniikka ja siihen ei taaksepäinyhteensopivuus tee muutosta.

Esimerkkinä käyttämäni pelit (Fallout 3 ja Fallout New Vegas) ovat peleinä ja mekaniikoiltaan paljon parempia kuin seuraajansa (Fallout 4 ja FO76).

Eli taitaa riippua ihan pelistä, onko se hyvä vai ei? Jotkut kestävät aikaa paremmin kuin toiset.
 
Ostit miten hyvän SSD:n PC:llä tahansa niin ainoat vaikutukset näkyvät latausajoissa - ja piirtoetäisyys pysyy samana vaikka joku käyttäisikin hitaampaa HDD-muistia. Tämän takia en usko, että Xbox Series X ja PS5 pystyy myöskään tarjoamaan mitään muuta kuin nopeampia latausaikoja.
 
Taitaa ylipäätään olla niin, että ennen kuin laitteet ja pelit ovat olleet kuluttajilla jonkin aikaa, ovat kaikki mainosmiesten höpinöitä. Mainosmiesten ainoa intressi on saada tuotetta kaupaksi, joten totta kai ne omat laitteet mahdollistavat vaikka Jeesuksen ylösnousemuksen. Tehojen lisäys ei myöskään tarkoita automaattisesti parempia pelejä, minkä vuoksi en itse oikein osaa lähteä tähän hypeen mukaan.
 
En mäkään tuota ssd nopeutta näe mitenkään erikoisena. Onhan se hyvin vakuuttava, ei siinä mitään. Vaikuttaako se sitten johonkin muuhun kuin latausaikaan? Mä oon kokoajan kuvitellut että se tekee työtä eri tavalla muiden osien kanssa. Konsolin arkkitehtuuri on käsittääkseni aina eronnut esim pc:n vastaavasta, siis miten kaikki toimii/tekevät yhteistyötä. Mitään mä en näistä ymmärrä mutta ehkä viikon päästä jo oon viisaampi
 
Miten monta kertaa nämä samat jutut pitää käydä läpi? SSDn avulla, oli sitten nopea tai nopeampi, saa muutakin kuin latausajat lyhyiksi kun pelit tehdään hyödyntämään niitä oikein. Esim PCllä tätä ei vielä voida tehdä kun pitää ottaa kaikkien hitaimmatkin koneet huomioon.
 
Miten monta kertaa nämä samat jutut pitää käydä läpi? SSDn avulla, oli sitten nopea tai nopeampi, saa muutakin kuin latausajat lyhyiksi kun pelit tehdään hyödyntämään niitä oikein.
Vaikea ymmärtää i/o nopeus eikä vain SSD
Toivottavasti sillä saisi parempaa elämää koneen ohjaamiin ukkoihin ja aidosti käyttäytyvää ympäristöä
 
Miten monta kertaa nämä samat jutut pitää käydä läpi? SSDn avulla, oli sitten nopea tai nopeampi, saa muutakin kuin latausajat lyhyiksi kun pelit tehdään hyödyntämään niitä oikein. Esim PCllä tätä ei vielä voida tehdä kun pitää ottaa kaikkien hitaimmatkin koneet huomioon.
Tästäpä vois vaikka kirjoittaa semmosen lyhyen oppaan, koska aika monella on vielä hukassa mitä kaikkea nykyteknologia hyödyntää ja miten.
 
Miten monta kertaa nämä samat jutut pitää käydä läpi? SSDn avulla, oli sitten nopea tai nopeampi, saa muutakin kuin latausajat lyhyiksi kun pelit tehdään hyödyntämään niitä oikein. Esim PCllä tätä ei vielä voida tehdä kun pitää ottaa kaikkien hitaimmatkin koneet huomioon.

Kuten mitä...?`Xbox Series X:n, eikä Playstation 5:n SSD ei tule olemaan niin mullistavia mitä luulette. Se on vain muistia, jolla saa latausajat nopeammiksi. Niin kauan kun pelit tehdään myös PC:lle, ei tule Xbox eikä PS hyötymään SSD:n ominaisuuksista multiplättäreissä.
 
Ylös Bottom