Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jos sitä nopeaa ssd:tä pystyy hyödyntämään edes yksinoikeuspeleissä, supernopeasta ssd:stä saattaa tulla uusi normi tulevaisuudessa. Tässä saattaa käydä niin kuin v-tyylille mäkihypyssä: tyylin keksijä (en muista sen ruotsalaisen nimeä) joutui itse kärsimään alhaisista tyylipisteistä, mutta siitä huolimatta mullisti lajin.
 
On se kyllä ihmeellinen tuo Sonyn ssd, kun sillä pystytään jo kohta muistin vähyyskin korvaamaan prossun ja näyttiksen lisäksi... :rolleyes:
Mitä tälläisillä viesteillä yritetään saavuttaa? Kun uudessa pleikkarissa on Xboxia asteen heikommat osat noilta osin niin se tarkoittaa ettei siinä ole silti todella asiansa ajavia osia kaikinpuolin? Ei ne seXin specsit niin paljoa paremmat ollut GPU ja etenkin muistin tai CPU osalta, että ihan tuollaiseen vitsailuun kannattaa lähteä. :D

Kuten mitä...?`Xbox Series X:n, eikä Playstation 5:n SSD ei tule olemaan niin mullistavia mitä luulette. Se on vain muistia, jolla saa latausajat nopeammiksi. Niin kauan kun pelit tehdään myös PC:lle, ei tule Xbox eikä PS hyötymään SSD:n ominaisuuksista multiplättäreissä.
Meinaatko, että 5v päästä ei voitaisi pitää vakiona jo SSD:tä pelitietokoneissa? Aivan varmasti jo nyt on joku isomman luokan peli suunnitteilla multiplattariksi joka on suunniteltu SSD:t mielessä.
 
Aivan varmasti jo nyt on joku isomman luokan peli suunnitteilla multiplattariksi joka on suunniteltu SSD:t mielessä.

Siellä ovat Sony ja Epic yhdessä hioneet Unreal pelimoottorin seuraavaa versiota. Optimoineet siihen PS5:n speksit. Eiköhän tämä yhteistyö tule näkymään ihan konkreettisesti myös peleissä asti, omissa ja muiden tekemissä.
 
Siellä ovat Sony ja Epic yhdessä hioneet Unreal pelimoottorin seuraavaa versiota. Optimoineet siihen PS5:n speksit. Eiköhän tämä yhteistyö tule näkymään ihan konkreettisesti myös peleissä asti, omissa ja muiden tekemissä.

Eiköhän siihen ole optimoitu ihan myöskin Xbox Series X:n speksit.


Mitä tälläisillä viesteillä yritetään saavuttaa? Kun uudessa pleikkarissa on Xboxia asteen heikommat osat noilta osin niin se tarkoittaa ettei siinä ole silti todella asiansa ajavia osia kaikinpuolin? Ei ne seXin specsit niin paljoa paremmat ollut GPU ja etenkin muistin tai CPU osalta, että ihan tuollaiseen vitsailuun kannattaa lähteä. :D

Eiköhän tällainen vitsailu ole ihan sallittua, kun tehdään SSD:stä next genin must have -ominaisuus, eikä millään muulla ole väliä jos lukee esimerkiksi Nisupullan viestejä. Muilta asiallinen keskustelu onnistuu, ja vastakkaisistakin leireistä osataan löytää hyviä puolia toisten laitteista, mutta tämä sama ei onnistu Nisupullalta. Sehän nyt on fakta, että kummatkin laitteet on suunniteltu niin hyvin kuin mahdollista. Täällä onneksi laitteista puhuminen on paljon siedettävempää kuin esimerkiksi Murossa.
 
Puuuuuuh! Olen tässä viime aikoina joutunut poistamaan aivan liian monta viestiä kuin olisin halunnut.

Koetan nyt vielä kerran sanoa tämän mahdollisimman selkeästi: kritisoikaa asiaa, älkää henkilöä!

Jos jonkun sanomiset ei miellytä tai ne muuten vaan tuntuvat hinkaavan oman olemuksen vastakarvaan, käyttäkää vaikka ignorea tai olkaa muuten vaan välittämättä näkemyksistä. Tai jos on aivan pakko päästä kommentoimaan, älkää ottako ”se nyt sanoi noin, koska se on tommonen” -vaihdetta silmään. Joten jättäkää ne suorat ja epäsuoratkin viittaukset yksittäiseen foorumikäyttäjään aivan kokonaan pois. Ei se ole vaikeaa.
 
Tästäpä vois vaikka kirjoittaa semmosen lyhyen oppaan, koska aika monella on vielä hukassa mitä kaikkea nykyteknologia hyödyntää ja miten.
Eikä välttämättä pelkästään peliharrastajilla. Vaikka olen skeptikko tän PS5 SSD:n suhteen, uudet teknologiat eivät etene lineaarisesti.

Ennen 3D-näytönohjaimia, PC:n teho mitattiin prossulla. Muistan kun ruuvailin 3DFX Voodoon kiinni PC:n emolle (piti kytkeä toiseen näyttiksen) ja tehot nousi rankasti.

Oma kutina on vahvasti Nvidian tekoälyssä, mutta saa nähdä miten tuo I/0 integroitu SSD/GPU toimii. Jos pitäisi veikata, voittaja näyttisteknologiassa on DLSS, EI SSD. Tai lopputulos on näiden yhdistäminen. Tulevaisuus muuttuu jatkuvasti.
 
Eiköhän siihen ole optimoitu ihan myöskin Xbox Series X:n speksit.




Eiköhän tällainen vitsailu ole ihan sallittua, kun tehdään SSD:stä next genin must have -ominaisuus, eikä millään muulla ole väliä jos lukee esimerkiksi Nisupullan viestejä. Muilta asiallinen keskustelu onnistuu, ja vastakkaisistakin leireistä osataan löytää hyviä puolia toisten laitteista, mutta tämä sama ei onnistu Nisupullalta. Sehän nyt on fakta, että kummatkin laitteet on suunniteltu niin hyvin kuin mahdollista. Täällä onneksi laitteista puhuminen on paljon siedettävempää kuin esimerkiksi Murossa.
No se on selvä ettei isompi ratkaisu SSD:n suhteen ole ratkaisu kaikkeen, mutta vähän tulee itselleni mieleen myös se, että täälläkin helpolla vastaavasti vähätellään pleikan ratkaisua, kun SSD yhdistettynä kehuttuun I/O ratkaisuun on näistä CPU/GPU/muisti se uusin ja tutkimattomin osa tuntemistamme laitteista emmekä varmaan täysin osaa sanoa kuinka se mahdollisesti muuttaa pelejä tai niiden suunnittelua ennen kuin siihen kunnolla aletaan keskittymään.

Ymmärtäisin vähättelyn Sonyn ratkaisusta jos devit olisivat turpa kiinni ja vain foorumeilla pleikkari-fanit hypettäisivät, mutta kun ei asia nyt ihan noinkaan ole vaan ne asioista eniten tietävät ihmiset ovat myös innoissaan meidän pleikkari-fanien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää myös muistaa, että ihan samalla tavalla Xbox Series X käyttää SSD:tä välimuistina.

"The most transformative feature is expanded caching. DirectStorage allows developers to utilize SSD storage as a virtual RAM buffer for games. The SSD is used as a cache, allowing the 16GB RAM pool to offload--and even pull--extra power from the customized PCIe 4.0 SSD.

Armed with caching, compression systems, and a synergized API optimized to work alongside the SoC itself, the Xbox Velocity Architecture allows for massively improved asset fetching and processing, leading to ultra-fast loading times, more detailed game environments, and more.

Using DirectStorage, the SSD can now deliver assets, textures, and data to the Zen 2 CPU much more quickly, while also communicating with the system's 6GB of data-allocated GDDR6 memory pool (the Xbox Series X has 16GB GDDR6, but only 6GB of it is available to the SSD)"

 
Pitää myös muistaa, että ihan samalla tavalla Xbox Series X käyttää SSD:tä välimuistina.

"The most transformative feature is expanded caching. DirectStorage allows developers to utilize SSD storage as a virtual RAM buffer for games. The SSD is used as a cache, allowing the 16GB RAM pool to offload--and even pull--extra power from the customized PCIe 4.0 SSD.

Armed with caching, compression systems, and a synergized API optimized to work alongside the SoC itself, the Xbox Velocity Architecture allows for massively improved asset fetching and processing, leading to ultra-fast loading times, more detailed game environments, and more.

Using DirectStorage, the SSD can now deliver assets, textures, and data to the Zen 2 CPU much more quickly, while also communicating with the system's 6GB of data-allocated GDDR6 memory pool (the Xbox Series X has 16GB GDDR6, but only 6GB of it is available to the SSD)"


Tämä. Jos täällä vähitellään Playstation 5:n tehoja niin yhtä lailla myös Xbox Series X:n SSD:tä vähätellään.
 
Kovasti se tuntuu olevan että pleikan ssd:tä ylistetään ja vastaavasti boksin ssd:tä vähätellään,koska se on paperilla hitaampi. ja eikä se nyt uutta ole että molemmat puolet on jo unelmissaa julistautuneet voittajiksi.:D Onneks pc tulee ja vie tämänkin. ;)
 
Mitä tälläisillä viesteillä yritetään saavuttaa? Kun uudessa pleikkarissa on Xboxia asteen heikommat osat noilta osin niin se tarkoittaa ettei siinä ole silti todella asiansa ajavia osia kaikinpuolin? Ei ne seXin specsit niin paljoa paremmat ollut GPU ja etenkin muistin tai CPU osalta, että ihan tuollaiseen vitsailuun kannattaa lähteä. :D

Mitä näillä ylenpalttisilla, aivan yliampuvilla ssd hehkutuksilla saavutetaan? Päivästä toiseen samat hehkutukset ja samat sitaatit, joltain devarilta, joka nyt sattuu aivan varmasti tietämään, että oma lempikone on niin paljon parempi, kun se kilpailijan rupuloota. Joillakin on vain tuo ennen aikainen hehkutus lähtenyt jo aivan täysin käsistä.

Kumpikin konsoli tulee varmasti olemaan hieno laite ja todellisuudessa molemmilla laitteilla tullaan näkemään toinen toistaan hienompia pelejä. Enkä usko hetkeäkään, että kumpikaan konsoli kuroo todellisuudessa minkäänlaista merkittävää kaulaa kilpailijaansa teknisessä mielessä. En vaikka olisi kuin superduper ssd tai teraflopseja ainakin satakakssataa enemmän, kun kilpailijalla.

Molemmat koneet tulen ostamaan day 1 ja uskon, että molemmilla tulen saamaan hienoja pelikokemuksia tulevaisuudessa, flopseista ja ssd:stä riippumatta.
 
Kuten mitä...?`Xbox Series X:n, eikä Playstation 5:n SSD ei tule olemaan niin mullistavia mitä luulette. Se on vain muistia, jolla saa latausajat nopeammiksi. Niin kauan kun pelit tehdään myös PC:lle, ei tule Xbox eikä PS hyötymään SSD:n ominaisuuksista multiplättäreissä.
Ei ihan avaudu mulle, että miksi ei hyötyisi? Ja onhan noita paljon myös pelejä, jotka ei välttämättä koskaan saavu PC:lle. Tai saapuu vuosia konsolijulkaisujen jälkeen. Eli en ymmärrä tätä argumenttia myöskään.
 
Mitä näillä ylenpalttisilla, aivan yliampuvilla ssd hehkutuksilla saavutetaan? Päivästä toiseen samat hehkutukset ja samat sitaatit, joltain devarilta, joka nyt sattuu aivan varmasti tietämään, että oma lempikone on niin paljon parempi, kun se kilpailijan rupuloota. Joillakin on vain tuo ennen aikainen hehkutus lähtenyt jo aivan täysin käsistä.

Kumpikin konsoli tulee varmasti olemaan hieno laite ja todellisuudessa molemmilla laitteilla tullaan näkemään toinen toistaan hienompia pelejä. Enkä usko hetkeäkään, että kumpikaan konsoli kuroo todellisuudessa minkäänlaista merkittävää kaulaa kilpailijaansa teknisessä mielessä. En vaikka olisi kuin superduper ssd tai teraflopseja ainakin satakakssataa enemmän, kun kilpailijalla.

Molemmat koneet tulen ostamaan day 1 ja uskon, että molemmilla tulen saamaan hienoja pelikokemuksia tulevaisuudessa, flopseista ja ssd:stä riippumatta.
Tämähän on niin kuin minkä tahansa vaalien alla, oman puolueen ehdokas on saatava näyttämään kaikin puolin paremmalta.
Itse olen niin innossaan molemmista laitteista, että en osaa harmistua hehkutuksista suuntaan tai toiseen. Poimin ne infomuruset sieltä täältä vain ja odotan mitä lopulta paljastuu :D Erilaiset konsolit, mutta tosiaan takuulla molemmat loistavia!
 
Tämä nyt menee perinteisen nettikärjistyksen puolelle, mutta se lienee paikallaan, jotta sanoma menisi perille:

PC-pelaajat: LOL! Konsolipelien latausajat on ihan vehkeestä! Miksei ne käytä SSD:tä kuten me?
Konsolivalmistajat: Oukkidoukki, todella nopeat SSD:t vakiona uusiin konsoleihin.
PC-pelaajat: Mmmmmiten kukaan voi suunnitella multiplattarit tosi nopean SSD:n varaan? Ei kaikilla PC-pelaajilla oo semmoisia!

Vakavammin sanoen PC-puolella SSD:t on olleet hyvin vakiokamaa jo vuosikausia, ja PC-peleillä on aina ollut tietyt rautavaatimukset. Jos sinne minimivaatimuksiin nyt pistetään riittävän rivakasti dataa siirtävä SSD, niin ei sen pitäisi olla mikään oikeusmurha ketään kohtaan.
 
Screenshot_20200530-024021.png

Jonkinmoinen epärealistinen
hype on kyllä ollut päällä next-gen konsoleiden suhteen. Kun otsikot kertovat, että tuleva 1300€ rtx3080ti SAATTAA olla tehokkaampi kuin xbox series x, on mennyt puurot, vellit ja salaatit sekaisin. Joku arvioi tälläkin foorumilla 8k töllön tarpeesta, kun next-gen tarvii sitä. Varmasti ei ole tarvetta.

Paras juttu konsoleissa on se, että täysimittaisia pelejä pelaa niiden ansiosta iso yleisö. Pelaaminen ei siis ole pelkästään mobiilia ja mikromaksuja (vaikka jälkimmäinen riivaa alaa).

Joku voi kysyä, tarviiko sähkökitaran olla made in Japan, tai että onko tehokas peli-pc pakollinen. Ei ole. Jokainen harrastaa oman näkemyksen ja budjetin mukaan ja rahaa käytetään elämässä eri asioihin. Jollekin Thaimaan matka on must, mutta sillä saa hitsin kovan tehomyllyn. Priorisointiahan kaikki on. Mutta peliala tarvitsee konsoleita.
 
Miksi SSD:stä puhutaan? Koska se on uusi kiinnostava ominaisuus tulevan sukupolven konsoleissa ja sitä käytetään niissä tavalla, joka vaikuttaa ennennäkemättömältä ja voi osoittautua uuden sukupolven tärkeimmäksi yksittäiseksi uudistukseksi. Käytännön hyödyllisyyttä ei voi arvioida etukäteen, se pitää nähdä sitten peleissä. Ei varmaan kukaan pelinkehittäjistä olisi innostunut SSD:n mahdollisuuksista, jos se olisi vain vähän nopeampi kiintolevy. Ihan turhaa haukkua SSD:n hyödyntämistä etukäteen. Jos ei pidä sitä minään, sen voi skipata mielestään pyörimästä muutamaksi kuukaudeksi ja sitten yllättyä positiivisesti, jos siitä onkin hitosti hyötyä tulevissa konsoleissa. Minulle ainakin uudet tekniset innovaatiot ja niiden käytännön hyödyllisyys on usein tullut ilmi vasta käytössä positiivisina kokemuksina, joita ei osannut kuvitella etukäteen. Toki on sitten sellaisia hypetettyjä ominaisuuksia, joista ei oikeasti ollut mitään iloa käytännön pelikokemuksissa. Aika näyttää. Tässä vaiheessa pidän kuitenkin ihan oikeutettuna pitää SSD:tä potentiaalisesti mullistavana asiana.
 
Miksi SSD:stä puhutaan? Koska se on uusi kiinnostava ominaisuus tulevan sukupolven konsoleissa ja sitä käytetään niissä tavalla, joka vaikuttaa ennennäkemättömältä ja voi osoittautua uuden sukupolven tärkeimmäksi yksittäiseksi uudistukseksi. Käytännön hyödyllisyyttä ei voi arvioida etukäteen, se pitää nähdä sitten peleissä. Ei varmaan kukaan pelinkehittäjistä olisi innostunut SSD:n mahdollisuuksista, jos se olisi vain vähän nopeampi kiintolevy. Ihan turhaa haukkua SSD:n hyödyntämistä etukäteen. Jos ei pidä sitä minään, sen voi skipata mielestään pyörimästä muutamaksi kuukaudeksi ja sitten yllättyä positiivisesti, jos siitä onkin hitosti hyötyä tulevissa konsoleissa. Minulle ainakin uudet tekniset innovaatiot ja niiden käytännön hyödyllisyys on usein tullut ilmi vasta käytössä positiivisina kokemuksina, joita ei osannut kuvitella etukäteen. Toki on sitten sellaisia hypetettyjä ominaisuuksia, joista ei oikeasti ollut mitään iloa käytännön pelikokemuksissa. Aika näyttää. Tässä vaiheessa pidän kuitenkin ihan oikeutettuna pitää SSD:tä potentiaalisesti mullistavana asiana.

Aivan eri asia puhua ssd:stä, kun hehkuttaa sitä ratkaisuksi joka ikiseen asiaan. Tuleehan se olemaan hieno juttu pelinkehityksen kannalta, muussakin, kun vain lyhentämään latausaikoja. Ja se tulee olemaan sitä molemmilla konsoleilla.
 
Aivan eri asia puhua ssd:stä, kun hehkuttaa sitä ratkaisuksi joka ikiseen asiaan.
Jep ja sitten kun pleikkarin SSD:stä ei olekaan pelastajaksi niin sanotaan "se peli on tehty muiden konsolien ehdoilla" :D Xboxin tehoa ei saa hehkuttaa mutta pleikkaria saa (pitää) jumaloida äärettömyyksiin asti.

Onneksi konsolien julkaisuun ei ole hirveän kauaa enää, ehkä sitten saadaan Digital Foundryn tms. testejä monialustapeleistä ja nähdään faktaan pohjautuvia vertailuja.
 
Kannattaa vaan suoraan suodattaa mielessään kaikki ne överihehkutukset pois, kyllä aika sitten näyttää miten mikäkin vehje toimii. Fakta on kuitenkin se, että molemmat konsolit ovat varmasti hyviä, voivat periaatteiltaan toimia eri tavoin mutta suoriutuvat silti erittäin hyvin ja tuskin suuria eroja edes ilmenee.
 
Ylös Bottom