Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

@Murdoc Tuli huomattua, että tuon kävelybugin laukaisee noi joissakin tehtävissä olevat kohdat, missä pakotetaan kävelemään hitaasti ja jostain syystä peli ei tunnu tajuavan, että tuo kohtaus on mennyt ohi.

Noin tuo ainakin omalla kohdalla tuntuu menevän joka kerta.
 
Itse vetäisin tänään tarinan läpi.

Hyviä puolia pelissä on grafiikat joista nyt ei varmaan tarvitse sanoa enempää kuin on jo sanottu. Maailma on varmasti yksi parhaista mitä videopelissä on koskaan tullut vastaan, sen upeat värit ja monipuoliset ympäristöt kutsuvat tutkimaan ja kaikki vaan tuntuu niin autenttiselta. Äänimaailma on kaikin puolin aivan huippuluokkaa, ääninäyttelystä(Japani) natisevaan nahkaan kun nouset hevosen kyydistä pois. Hahmot oli kaikki aivan huippuluokka ja rakkaudella tehty, vaikea edes nimetä omaa suosikkiaan kun jokainen tuntui niin oikealta henkilöltä ja olivat niin erilaisia. Itse pidin siitä myös että tekoäly on tyhmä kuin saapas koska se tekee sniikkailusta mielekkäämpää, ja kyllä se myös osasi jotain kivoja jippoja kuten jos piti panttivankeja pelastaa ja löysivät ruumiin niin menivät parveilemaan sen panttivangin ympärille. Tuuli on täydellinen navigaatio systeemi joka jättää hudin ja pelialueen tyhjäksi eikä riko immersiota. Kampanja/kaikennäköiset sivutehtävät oli tarinaltaan huippuluokkaa ja välillä sai pyyhkiä kyyneleitä poskista, myöskin se miten ne hahmotarinat on sidottu kampanjaan ja syventää sitä on loistavasti tehty. Pyhäköiltä alas laskeutuminen oli tehty nopeaksi ja helpoksi joka teki niistä paljon miellyttävämpiä. Asu ja upgrade systeemit oli toimivia ja oli hyvä että saa valita armorin ulkonäön vaikka se päivityksessä muuttuikin jos siitä ei pitänyt et tuli uusia lepattavia siipiä siihen. Taistelu systeemi toimi suurimman osan ajasta todella mallikkaasti ja piti ihan keskittyä siihen kun kokoajan vaihdellaan sitä asentoa sopivaksi vihun tyylistä riippuen, toisaalta jousiampujat on aivan uskomattoman ärsyttäviä vihollisia ja sai juosta niiden perässä kokoajan.

Yksi asia josta en ollut varma onko se hyvä vai huono puoli on nämä lukuisat mustat ruudut joissa skipataan matkustusta ja erilaisia animaatioita, tuntui välillä et oli vähän menty helpoimman kautta kun ei jaksettu tehdä animaatioita asioille mutta toisaalta taas matkustuksen skippaaminen oli ihan jeba.

Miinuspuolia taas oli liian perinteinen gameplay ja tehtävät oli samaa huttua alusta loppuun, mutta toisaalta kiitos upean maailman ja loistavasti toimivan taisteluiden/sniikkailun ei se häirinnyt niin paljon kuin normaalisti. Kun poimit jotain tavaraa maasta olisi kiva nähdä paljonko sitä on siinä ruudussa samalla kun se näyttää montako niitä sait. Paljon open world pelien bugituksia kuten NPCt jotka kävelevät välillä ties mistä ja bugailevat ja seiväsmiehen kun tapoit sen ase jäi bugittaa ja tärisee maahan lähes joka kerta. Samasta napista poimitaan tavaroita ja avataan ovia niin välillä sitä sai sitten kulkea edestakaisin. Keskusteluja ei voi skipata, välillä NPCt kertoo samoja juttuja joita ei haluais kuunnella sataa kertaa. Asu kokonaisuuksille olisi voinut olla 2-3 pika valinnan alla olevaa vaihtoehtoa mistä vaihtaa tilanteen mukaan. Isoimmat miinukset oli kuitenkin kamera joka oli niin lähellä hahmoa välillä että rupesi ahdistamaan ihan kuin joku ahtaanpaikan kammo. Jatkuva ukkonen ilman sadetta, en tiedä miten tyypillistä se on tuollapäin maailmaa mutta itseä ainakin häiritsi kun lähes yhtenään jyrisi ja vettä taisi sataa joku 2-3 kertaa koko pelin aikana. 30 FPS on aina sellainen kompromissi jonka kanssa täytyy oppia elämään ja ei se aina ollut kovin tasainen tässä pelissä, ainakaan resoluutio modissa. Lopputaistelu oli myös perinteinen heitän kaikki mahdolliset soturini kimppuusi ja saat taistella yksin ärsyke.

Kaiken kaikkiaan upea peli ja yksi sulka lisää Sonyn yksinoikeus kokoelmaan jotka vaan on pakko kokea. En tiedä palaanko tekemään sivujuttuja mitä jäi (niitä jäi paljon) vai odotanko sitä next gen upgradea ja ottaa sitten uusiksi, toisella kierroksella on aina mukavampi tehdä sivujuttuja kun tietää mitä pitää tehdä ja kuinka paljon tarinaa edetä et on kaikki auki.

Arvosanaksi jos muuttaisin niin isosta negatiivisesta listasta huolimatta antaisin 9, suurin osa on kuitenkin aika nipottamista pikkujutuista.
 
Noi on kyllä ärsyttäviä, mutta onneksi mulle ei ole vielä näin pahasti käynyt niiden kanssa :D
Ai tuommoinen mukava vihollistyyppi mukana :D

Huomenna (tänään) aloitan oman seikkailuni yrittänyt vältellä muun muassa tätä ketjua ettei tulisi mitään ennakkotietoja.
 
Päätin, etten tämän kohdalla käytä fast travelia ollenkaan, mutta...
...ilmeisesti Izuharan ja Toyotaman välillä on pakko käyttää? Sama homma varmaan vielä pohjoisemmassa, kun mennään kolmannelle alueelle kartassa?

Pelistä itsestään on jo varmaan kaikki kehut täällä jaeltu eli ei voi kun kompata! Uskomattoman kova pelihän tämä on kaikkinensa. Nuo pienet nurinat (tekoäly, tehtävien toisto, huulisynkka japanilla ym.) eivät kyllä tippaakaan laske peli-iloa. Ehkä jopa jotenkin kierolla tavalla sopivat tunnelmaan ja tuovat sellaista Kurosawan elokuvien fiilistä :) Ei noita samuraihommia voi ihan 100% tosissaan ottaa (hiukan sama juttu sci-fin kanssa, että aina siellä on tahallista sekä tahatonta huumoria seassa)
 
Mielestäni kokeilin useampan kertaan, ei tuo ukkonen mihinkään hävinnyt vaikka keli olikin muuten hyvä.

On siellä hetkiä jolloin sekään ei auta, on jopa ollut hetkiä että kertonut sen suoraan ettei voi soittaa nyt huilua.

Käyttänyt tilanteissa jossa parempi sää auttaa tilan hahmotuksessa, esimerkiksi tukikohtiin hyökätessä.
 
On siellä hetkiä jolloin sekään ei auta, on jopa ollut hetkiä että kertonut sen suoraan ettei voi soittaa nyt huilua.

Käyttänyt tilanteissa jossa parempi sää auttaa tilan hahmotuksessa, esimerkiksi tukikohtiin hyökätessä.

Onko tässä muuten mitään tapaa edistää ajankulua? Välistä olisi mukava hiippailla pimeällä ja ratsastaa auringon valossa. :)
 
Päätin, etten tämän kohdalla käytä fast travelia ollenkaan, mutta...
...ilmeisesti Izuharan ja Toyotaman välillä on pakko käyttää? Sama homma varmaan vielä pohjoisemmassa, kun mennään kolmannelle alueelle kartassa?

Itsekään en ole fast travelia käyttänyt, mutta sama havainto tästä itselläni:
Alueelta toiselle siirtyessä en myöskään äkkiseltään keksinyt reittiä mennä kävellen esimerkiksi toiselta alueelta takaisin ensimmäiselle. Oli pakko pikasiirtyä siihen linnakkeeseen.

Kolmannella alueella en vielä ole, mutta toisaalta karttaa kun katsoo nii se raja on aika laaja, joten oisko sielä mahis mennä itse. :D
 
Itsekään en ole fast travelia käyttänyt, mutta sama havainto tästä itselläni:
Alueelta toiselle siirtyessä en myöskään äkkiseltään keksinyt reittiä mennä kävellen esimerkiksi toiselta alueelta takaisin ensimmäiselle. Oli pakko pikasiirtyä siihen linnakkeeseen.

Kolmannella alueella en vielä ole, mutta toisaalta karttaa kun katsoo nii se raja on aika laaja, joten oisko sielä mahis mennä itse. :D
Joo itsekin eilen illalla pääsin toiselle alueelle. Halusin heti palata takaisin ensimmäiselle, koska tarvitsin miekan päivitystä varten terästä, jota sai niistä uusista auenneista kylien putsaamisista.
 
Piti käydä ihan kokeilemassa kun otitte puheeksi, ykkös alueelta kakkoselle ei pääse mistään mutta kakkoselta kolmoselle pääsee yhtä reittiä pitkin ja sekin aukeaa vasta kun peli on läpi. Muuten siinä on korkea kallio tiellä sen koko matkan.

Edit: Tieteen nimessä päätin testata yhtä asiaa, voit uida Kanedan linnakkeen ohi kakkos saarelle. Maata pitkin ei tosiaan pääse.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni kokeilin useampan kertaan, ei tuo ukkonen mihinkään hävinnyt vaikka keli olikin muuten hyvä.
Pelissähän sää tulee sitä huonommaksi mitä enemmän käytät kunniattomia keinoja tappamisessa, joten olisiko siinä syy. (Asia mainittiin videolla jonka linkkasin aikaisemmin, missä oli asioita joita ”et tiennyt” pelistä.)
 
Pelissähän sää tulee sitä huonommaksi mitä enemmän käytät kunniattomia keinoja tappamisessa, joten olisiko siinä syy. (Asia mainittiin videolla jonka linkkasin aikaisemmin, missä oli asioita joita ”et tiennyt” pelistä.)

Aijaa voi olla, aika hiippailu painotteisesti pelasin. Tästä olisi voinut olla pelissä maininta ja ihan mittari että oletko kunniallinen samurai vai dark side haamu.
 
Viimeksi muokattu:
Ai se vaikuttaa miten pelaa? Just eilen mietin että pitäs läpipeluu vetää niin, ettei käytä noita salamurhajuttuja yhtään. Rehdisti miekkaillen läpi vaan.
 
Ihmekää ku on myräkkää :D Tullu pelattua ku kiero korkkiruuvi tätä peliä. Likaisesti ja limaisesti.

Mutta erittäin kiva yksityiskohta! Harmi ettei tarinaan taida sen enempä väliä olla, vaikka aihe onkin tällä hetkellä juonessa kovasti esillä.
 
Ihmekää ku on myräkkää :D Tullu pelattua ku kiero korkkiruuvi tätä peliä. Likaisesti ja limaisesti.

Mutta erittäin kiva yksityiskohta! Harmi ettei tarinaan taida sen enempä väliä olla, vaikka aihe onkin tällä hetkellä juonessa kovasti esillä.

Joo se on vähän hassua ettei sit tarinaan vaikuta jos pelissä on tuollainen mekaniikka, ei olisi ollut varmasti edes kovin vaikeaa muuttaa pelin cutscenejä sen mukaan miten itse pelaa. Olisi saanut paljon enemmän valintoja peliin ja ehkä ihan eri tehtäviä sen mukaan miten valintoja tehnyt. No ehkä ensi kerralla sitten.
 
Ylös Bottom