Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sitten taas jos myynnit kiinnostaa ja katsot näitä yksinoikeuspelien myyntejä verrattuna laitekantaan, niin mitä näet? Onko tilanne kuitenkin se, että yllättävän pieni osa ostaa näitä tarinapainotteisia yksinpelejä?

Meinaan tässä sitä, että aivan varmasti Sonyn johtoportaassakin on nähty se, että 110 miljoonan laitekannalla yksinoikeudet myy "vain" 10-20 miljoonaa kappaletta. Huom. luvut heitetty valistuneesti lonkalta, kun en viitsi jokaista yksinoikeutta tarkistaa. Spiderman taitaa olla jossain päälle 15 miljoonan. Last Of Us part 2 myi myöskin ensimmäisinä päivinään useamman miljoonan, mutta sitten myynnit tippuivat jopa 80 prosenttia. Nämähän ovat hienoja lukuja, mutta on aika valtava laitekantakin. Esim. Nintendolla tämä attachrate omien yksinoikeuksiensa kanssa on monesti parempi. Uusin Animal Crossing taitaa huidella reilusti päälle 10 miljoonan puolet pienemmällä laitekannalla.

Voi siis hyvinkin olla että Sonykin tuo jatkossa muunkinlaisia pelejä markkinoille kuin tarinavetoisia yksinpelejä, sillä vaikka niiden myynnit ovat hyviä, niin laitekantaan nähden eivät mitään huikeita. Lisäksi tämän kaltaiset pelit ovat usein kalliita ja aikaa vieviä tehdä.

Ei siis kannata tuudittautua siihen, että kun nytkin meillä on tietynlaisia pelejä, niin kyllä varmasti on jatkossakin.
Ei se prosentti määrä tuo tulosta vaan myydyt kappaleet!
 
Ensimmäistä kertaa kuulin ja luin, että "noin 20 miljoonaa myytyä pelikopiota" olisi edes jollain tasolla huonosti myyty määrä!

Jos ja kun PS4:ää on myyty se noin 110 miljoonaa kappaletta, niin tuossa on sellainen määrä populaa, että on pelimakujakin aika monta. On muuten varmaan sen verran paljon "lapsiakin" ja eri ikäistä porukkaa, ettei voi edes odottaa, että esim. The Last Of Us 2, joka sisältää K18-leiman, möisi suunnilleen joka toiselle konsolin omistajalle. Sehän osoittaa vain laajaa ja laadukasta pelitarjontaa, jos laitteelle on tarjolla lukuisia yksinoikeuksia, jota myyvät jopa "20 miljoonaa kappaletta". Kaikkien ei tarvitse silloin pelata samoja pelejä, kun on varaa mistä valita.
 
Mulla sama homma. Oon kasvanut pleikkarin parissa ja jokainen konsoli on tullut hankittua. Itseasiassa nes oli ensimmäinen ja sit snes mutta sen jälkeen se on ollut playstation. Mun olisi hirveän vaikeaa nyt vaihtaa leiriä koska rakastan niitä yksinoikeuksia mitä Sony tuo pelaajille. Nykyisin osa näistä esim. mgs, crash ja tekken löytyvät myös muilta alustoilta. Silti siellä on jatkuvasti niin kovaa settiä että haluan pysyä pleikkarin parissa. Jo seuraava god of war saa hymyn huulille vaikka peliä ei olla edes julkistettu. Varmasti Microsoftillakin on kovaa settiä. Esim jos gears of war kokoelma tulisi pleikalle ni varmasti ostaisin. Nää kuitenkin on vaan mieltymyskysymyksiä eikä näistä kannata väitellä kumman kone on parempi. Toinen tykkää boxista ja toinen pleikasta ja jos omaan koneeseen on tyytyväinen niin mitään ei menetä. Sieltä on kuitenkin tulossa kaksi helvetin hienoa konsolia. Pelit ratkaisee varmasti monelle kumpaan koneeseen päätyy.
Joo, en väittänytkään Xboxin yksinoikeuksia paremmaksi vaan lähinnä mietin noita PlayStationin yksinoikeuksien toteutuneita myyntejä laitekantaa vastaan. Xboxin yksinoikeudet myy vielä paljon vähemmän. Nuo myynnit kertoo kuitenkin sen että valtaosa pleikkarin ja Xboxin omistajista on edelleen näitä "ostan FIFAn ja Codin kerran vuodessa ja sen lisäksi pelaan Fortniteä" -porukkaa. Siellä on siis paljon myyntipotentiaalia, joka takuuvarmasti kiinnostaa johtoporrasta niin Sonylla kuin Microsoftillakin. Siksi uusia erilaisia pelejä ja suunnanmuutosta pelien lajityypeissä saatetaan nähdä.

Tässä taas Nintendo tavoittaa oman fanikuntansa paremmin, kun heillä pelit käyvät laitekantaan nähden jopa selvästi sutjakammin kaupaksi.
 
Jotain sieltä on tulossa ensi torstaina ...
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20200730-202026.png
    Screenshot_20200730-202026.png
    391,8 KB · Lukukerrat: 48
Ei se prosentti määrä tuo tulosta vaan myydyt kappaleet!
No tottakai myydyt kappaleet, mutta jos koko vuoden Sonyn isoimman ja markkinoidumman pelin ostaa 10 - 15 prosenttia laitekannasta, niin onko se sinusta hyvin? Kappalemääränä se on hieno, mutta samaan hengenvetoon mahdollisia ostajiakin on todella paljon. Ehkä muun muassa tästä syystä Sony testaa Horizon Zero Dawnilla myyntipotentiaalia myös PC:n puolella.
 
No tottakai myydyt kappaleet, mutta jos koko vuoden Sonyn isoimman ja markkinoidumman pelin ostaa 10 - 15 prosenttia laitekannasta, niin onko se sinusta hyvin? Kappalemääränä se on hieno, mutta samaan hengenvetoon mahdollisia ostajiakin on todella paljon. Ehkä muun muassa tästä syystä Sony testaa Horizon Zero Dawnilla myyntipotentiaalia myös PC:n puolella.
Steam xbox ja ps pelit myy niin hyvin että tulevaisuudessa kaikki pelit tulee steam tai epic storeen.
 
No tottakai myydyt kappaleet, mutta jos koko vuoden Sonyn isoimman ja markkinoidumman pelin ostaa 10 - 15 prosenttia laitekannasta, niin onko se sinusta hyvin? Kappalemääränä se on hieno, mutta samaan hengenvetoon mahdollisia ostajiakin on todella paljon. Ehkä muun muassa tästä syystä Sony testaa Horizon Zero Dawnilla myyntipotentiaalia myös PC:n puolella.
Jos sillä jää riittävästi tuottoa niin tottakai se on hyvin!
 
Joo, en väittänytkään Xboxin yksinoikeuksia paremmaksi vaan lähinnä mietin noita PlayStationin yksinoikeuksien toteutuneita myyntejä laitekantaa vastaan. Xboxin yksinoikeudet myy vielä paljon vähemmän. Nuo myynnit kertoo kuitenkin sen että valtaosa pleikkarin ja Xboxin omistajista on edelleen näitä "ostan FIFAn ja Codin kerran vuodessa ja sen lisäksi pelaan Fortniteä" -porukkaa. Siellä on siis paljon myyntipotentiaalia, joka takuuvarmasti kiinnostaa johtoporrasta niin Sonylla kuin Microsoftillakin. Siksi uusia erilaisia pelejä ja suunnanmuutosta pelien lajityypeissä saatetaan nähdä.

Tässä taas Nintendo tavoittaa oman fanikuntansa paremmin, kun heillä pelit käyvät laitekantaan nähden jopa selvästi sutjakammin kaupaksi.
Ei tää viesti ollut kohdistettuna suhun tai keneenkään muuhunkaan. Vähän huonosti ilmaisin mutta mun pointti oli se että tuskin vikaan menee kumman konsolin ostaa ja kerroin miksi itse en halua vaihtaa laitekantaa. Veikkaan että pelit ovat ne jotka saavat ihmiset tekemään valintansa. Tai ainakin ne ihmiset jotka eivät ole toisen kelkassa jo alkujaan, niinkuin minä. Mulle se on pelien puolesta pleikka ja toiselle boxi. Muistan kun kaverille sanoin että harmi kun Gran Turismo ei ole enää ajopelien ykkönen mitä konsoleihin tulee. Mun mielestä se on nykyisin Forza. Eikä uusi Gran Turismo ole enää kiinnostanut 5 jälkeen. Mutta nyt se taas kiinnostaa koska uusi laite ja pelisarjaan uusi lisäys ihan numeronkin puolesta. En tiedä mitä sieltä tulee mutta sen tiedän että kilpailu on hyvästä. Jos kilpailevan laitteen pelit kiinnostaa niin ainahan voi ostaa molemmat konsolit jos siltä tuntuu
 
Ei tää viesti ollut kohdistettuna suhun tai keneenkään muuhunkaan. Vähän huonosti ilmaisin mutta mun pointti oli se että tuskin vikaan menee kumman konsolin ostaa ja kerroin miksi itse en halua vaihtaa laitekantaa. Veikkaan että pelit ovat ne jotka saavat ihmiset tekemään valintansa. Tai ainakin ne ihmiset jotka eivät ole toisen kelkassa jo alkujaan, niinkuin minä. Mulle se on pelien puolesta pleikka ja toiselle boxi. Muistan kun kaverille sanoin että harmi kun Gran Turismo ei ole enää ajopelien ykkönen mitä konsoleihin tulee. Mun mielestä se on nykyisin Forza. Eikä uusi Gran Turismo ole enää kiinnostanut 5 jälkeen. Mutta nyt se taas kiinnostaa koska uusi laite ja pelisarjaan uusi lisäys ihan numeronkin puolesta. En tiedä mitä sieltä tulee mutta sen tiedän että kilpailu on hyvästä. Jos kilpailevan laitteen pelit kiinnostaa niin ainahan voi ostaa molemmat konsolit jos siltä tuntuu
Joo, tänne tulee tottakai molemmat konsolit. Sekä tietysti joskus uusi Nintendon konsoli, kun se julkaistaan.

Minulle syy ostaa PlayStation on sen yksinoikeudet, mutta juuri siksi pohdinkin noita myyntimääriä. Se ei ollut mikään konsolisotavertailu konsolien välillä vaan juonti juurensa aikaisempaan viestiin, jossa puhuttiin konsolin ostamisesta sen takia että se myy hyvin. Mikä tuntui itsestä aika hölmöltä kriteeriltä ostaa yhtään mitään. Mieluummin ostan sen tuotteen mikä kiinnostaa kuin sen mikä myy hyvin. Mikään ei tietenkään estä näitä asioita osumasta samaan tuotteeseen, mutta ostokriteerinä, myyntimäärät on aika erikoinen.

Ehkä Doctorin mainitse moninpelien väenpaljous on ainoa syy katsella enemmän myyneen laitteen suuntaan, mutta tämäkin käy ilmi vain ei niin kovin suosituissa nettipeleissä. Yksinpelaavalle tällä ei ole merkitystä ollenkaan.

Väittäisin että jos pelaat esim Fifaa, Codia, Bäfää, formulaa, Forzaa/Gran Turismoa, änäriä, korista tai vaikka jotain vähänkin suositumpaa tappelupeliä, niin löytyy pelaajia konsolista riippumatta.

Yritin tässä pähkäillä koska on tullut sellainen tilanne vastaan että olisin pelannut jotain nettipeliä, mutta pelaajia ei löytynyt. En keksi yhtään kertaa että näin olisi käynyt. Ehkä pelaan vaan suosittuja pelejä netissä. :D

Jopa Magic Duelsissa löytyi kahden vuoden jälkeenkin julkaisusta kokoajan pelejä (nyt en ole hetkeen peliä pelannut), vaikka voisin kuvitella että se on/oli Xboxilla aika pienen porukan hupia. Sitä on muuten yli 1000 matsia netissä takana, joten muutaman kerran on painettu matsinhakunappulaa. :)
 
Joo, en väittänytkään Xboxin yksinoikeuksia paremmaksi vaan lähinnä mietin noita PlayStationin yksinoikeuksien toteutuneita myyntejä laitekantaa vastaan. Xboxin yksinoikeudet myy vielä paljon vähemmän. Nuo myynnit kertoo kuitenkin sen että valtaosa pleikkarin ja Xboxin omistajista on edelleen näitä "ostan FIFAn ja Codin kerran vuodessa ja sen lisäksi pelaan Fortniteä" -porukkaa. Siellä on siis paljon myyntipotentiaalia, joka takuuvarmasti kiinnostaa johtoporrasta niin Sonylla kuin Microsoftillakin. Siksi uusia erilaisia pelejä ja suunnanmuutosta pelien lajityypeissä saatetaan nähdä.

Tässä taas Nintendo tavoittaa oman fanikuntansa paremmin, kun heillä pelit käyvät laitekantaan nähden jopa selvästi sutjakammin kaupaksi.

Vai oisko kenties niin että siksi niitä myydään paljon kun "muutakaan" ei ole.

Noita Nintendon omia hyviä pelejä kun ei loputtomasti ole niin jos joku hyvä peli julkaistaan niin ehkä useampi ostaa sen.

Olen edelleen vuosien jälkeen sitä mieltä että sille on pirun vähän pelejä, vaikkakin portattu jo vaikka mitä mut silti. Sekä ne vanhat on jo aikoja sitten vedetty muilla koneilla. Silloin jää jäljelle ne Nintendon omat pelit.

Ja ei, ole ole dissaamassa switchiä, mulla oli aluksi normiversio ja nykyään on Lite.
 
Vai oisko kenties niin että siksi niitä myydään paljon kun "muutakaan" ei ole.

Noita Nintendon omia hyviä pelejä kun ei loputtomasti ole niin jos joku hyvä peli julkaistaan niin ehkä useampi ostaa sen.

Olen edelleen vuosien jälkeen sitä mieltä että sille on pirun vähän pelejä, vaikkakin portattu jo vaikka mitä mut silti. Sekä ne vanhat on jo aikoja sitten vedetty muilla koneilla. Silloin jää jäljelle ne Nintendon omat pelit.

Ja ei, ole ole dissaamassa switchiä, mulla oli aluksi normiversio ja nykyään on Lite.

Tän syyn vuoksi Wiin ja Wii U:n jälkeen, switch jäi ostamatta meidän talouteen. Kaksi tai kolme UUTTA peliä, ei riitä.
 
Vai oisko kenties niin että siksi niitä myydään paljon kun "muutakaan" ei ole.

Noita Nintendon omia hyviä pelejä kun ei loputtomasti ole niin jos joku hyvä peli julkaistaan niin ehkä useampi ostaa sen.

Olen edelleen vuosien jälkeen sitä mieltä että sille on pirun vähän pelejä, vaikkakin portattu jo vaikka mitä mut silti. Sekä ne vanhat on jo aikoja sitten vedetty muilla koneilla. Silloin jää jäljelle ne Nintendon omat pelit.

Ja ei, ole ole dissaamassa switchiä, mulla oli aluksi normiversio ja nykyään on Lite.
Hyvä pointti.

Vähemmän tarjontaa, niin ne helmet löytää entistä paremmin yleisönsä. Silti väittäisin että Switchillä on nykyään tosi paljon pelattavaa. On indie pelejä, free to play pelejä ja multiplattaripelejä tehokonsoleiden kanssa. Sen lisäksi on vielä Nintendon omat yksinoikeudet ja näitä tämän ja viime sukupolven porttauksia. Ehkä tästä massasta Nintendon omat pelit ovat edelleen ne selvästi kirkkaimmat tähdet, joten ne myös käyvät kaupaksi.
 
Steam xbox ja ps pelit myy niin hyvin että tulevaisuudessa kaikki pelit tulee steam tai epic storeen.
Saapas nähdä, mutta jo nyt nähtävissä että PC pelaajat kiittävät. Kun katsoo vaikkapa Detroit: Become Humanin käyttäjä revikoita Steamissa, on peli todella korkealle arvostettu. Horizon: Zero Dawn puolestaan meni suoraan Steamin parhaiten myyvien listalle. Halo: The Master Chief Collection sekin on ollut myyntimenestys ja saanut lähes pelkästään positiivisia arvioita Steam- pelaajilta. Itsellä pelisarjan läpäisystä niin paljon aikaa että suorastaan mahtavaa palata Halon maailmoihin, remasteroituna.

Tietenkin voisi ajatella että kääntöpuolena, pahimmillaan vaikuttaa konsolimyynteihin. Mutta ainakin Microsoft on tehnyt tietoisen valinnan konsolibisneksessään, kyse on pelialustasta joka toimii myös tietokoneella, ei niinkään pelkästään konsolista. Itsekin olin kahden vaihella että päätyykö seuraava Xbox Series X ostoskoriin myyntiin saapuessaan, mutta kun Flight Simulator varmistui myös Steamiin, kuten Halo Infinitekin, saattaa jäädä Xbox hyllyyn ja tulla PS5 tilalle.
 
Saapas nähdä, mutta jo nyt nähtävissä että PC pelaajat kiittävät. Kun katsoo vaikkapa Detroit: Become Humanin käyttäjä revikoita Steamissa, on peli todella korkealle arvostettu. Horizon: Zero Dawn puolestaan meni suoraan Steamin parhaiten myyvien listalle. Halo: The Master Chief Collection sekin on ollut myyntimenestys ja saanut lähes pelkästään positiivisia arvioita Steam- pelaajilta. Itsellä pelisarjan läpäisystä niin paljon aikaa että suorastaan mahtavaa palata Halon maailmoihin, remasteroituna.

Tietenkin voisi ajatella että kääntöpuolena, pahimmillaan vaikuttaa konsolimyynteihin. Mutta ainakin Microsoft on tehnyt tietoisen valinnan konsolibisneksessään, kyse on pelialustasta joka toimii myös tietokoneella, ei niinkään pelkästään konsolista. Itsekin olin kahden vaihella että päätyykö seuraava Xbox Series X ostoskoriin myyntiin saapuessaan, mutta kun Flight Simulator varmistui myös Steamiin, kuten Halo Infinitekin, saattaa jäädä Xbox hyllyyn ja tulla PS5 tilalle.
Siellä komeilee Grounded, Flight Simulator, Master Chief Collection ja Sea of Thieves kaikki Steamin myydyimpien pelien kärkipaikoilla. Tämä on valittu tie Microsoftilla ja jos ei muuta niin ainakin rahaa se tuo sisään. Ja jos tehokas tietokone löytyy, niin on ihan ok olla ostamatta Xbox Series X:ää. Tai näin ainakin Microsoft tuntuu ajattelevan.

Tässä myös nähdään se, että Xbox Game Pass ei suoraan vahingoita myyntejä. Siellä on edelleen se porukka, joka ostaa pelinsä yksitellen, vaikka näistäkin peleistä kaikki taitavat olla myös PC:n puolella Game Passissa.

Sama sitten Horizon Zero Dawnin kohdalla. Vaikka PS4 on myynyt 110 miljoonaa, niin siellä on edelleen se porukka, joka pelaavat pelinsä tietokoneella ja tässä nähdään että peli kiinnostaa. On mielenkiintoista nähdä kuinka aktiivisesti Sony jatkaa peliensä kääntämistä PC:lle.
 
Saapas nähdä, mutta jo nyt nähtävissä että PC pelaajat kiittävät. Kun katsoo vaikkapa Detroit: Become Humanin käyttäjä revikoita Steamissa, on peli todella korkealle arvostettu. Horizon: Zero Dawn puolestaan meni suoraan Steamin parhaiten myyvien listalle. Halo: The Master Chief Collection sekin on ollut myyntimenestys ja saanut lähes pelkästään positiivisia arvioita Steam- pelaajilta. Itsellä pelisarjan läpäisystä niin paljon aikaa että suorastaan mahtavaa palata Halon maailmoihin, remasteroituna.

Tietenkin voisi ajatella että kääntöpuolena, pahimmillaan vaikuttaa konsolimyynteihin. Mutta ainakin Microsoft on tehnyt tietoisen valinnan konsolibisneksessään, kyse on pelialustasta joka toimii myös tietokoneella, ei niinkään pelkästään konsolista. Itsekin olin kahden vaihella että päätyykö seuraava Xbox Series X ostoskoriin myyntiin saapuessaan, mutta kun Flight Simulator varmistui myös Steamiin, kuten Halo Infinitekin, saattaa jäädä Xbox hyllyyn ja tulla PS5 tilalle.
Hyvin kannattavaa ainakin myydä pc puolella. Top4 kolme Microsoft peliä ja lähellä vieläkin halo mcc ja Flight Simulator toinen versio sen lisäksi pelit löytyy kuitenkin gamepass pc gamepass xbox ja tietysti windows kauppapaikalta ja xbox storesta.20200730_195217.jpg
 
Sama sitten Horizon Zero Dawnin kohdalla. Vaikka PS4 on myynyt 110 miljoonaa, niin siellä on edelleen se porukka, joka pelaavat pelinsä tietokoneella ja tässä nähdään että peli kiinnostaa. On mielenkiintoista nähdä kuinka aktiivisesti Sony jatkaa peliensä kääntämistä PC:lle.

Itse veikkaan, että Sony jatkaa suurinpiirtein samalla linjalla kuin nyt. Eli isoimmat hitit julkaistaaan jälkeenpäin PC:lla parin vuoden sisään. Tässä etuna se, että saadaan piikki niihin pelimyynteihin myöhemmin, mutta samalla myös saadaan houkuteltua PC-pelaajia ostamaan PS5, koska jotkut haluavat päästä käsiksi kaikkiin Sonyn peleihin aikaisemmin.
 
Itse veikkaan, että Sony jatkaa suurinpiirtein samalla linjalla kuin nyt. Eli isoimmat hitit julkaistaaan jälkeenpäin PC:lla parin vuoden sisään. Tässä etuna se, että saadaan piikki niihin pelimyynteihin myöhemmin, mutta samalla myös saadaan houkuteltua PC-pelaajia ostamaan PS5, koska jotkut haluavat päästä käsiksi kaikkiin Sonyn peleihin aikaisemmin.
Jos on tiedossa että pelistä on tulossa PC-versio, niin en usko paatuneiden PC-jannujen silloin konsolia ostavan. Mitä useamman pelin Sony julkaisee PC:lle, sen varmemmalta PC-versio jokaisen yksinoikeuden kohdalla vaikuttaa, vaikka sitten tulisikin vasta kahden vuoden päästä PS5 version julkaisusta.

Samalla linjoilla toki siitä, että PS5:stä saadaan näin haluttavampi ja myyntipiikkejäkin tulee kaksin kappalein.
 
Jos on tiedossa että pelistä on tulossa PC-versio, niin en usko paatuneiden PC-jannujen silloin konsolia ostavan. Mitä useamman pelin Sony julkaisee PC:lle, sen varmemmalta PC-versio jokaisen yksinoikeuden kohdalla vaikuttaa, vaikka sitten tulisikin vasta kahden vuoden päästä PS5 version julkaisusta.

Samalla linjoilla toki siitä, että PS5:stä saadaan näin haluttavampi ja myyntipiikkejäkin tulee kaksin kappalein.
Joo, mistä sitä tietää. Joillekin kuluttajille ne pelisarjat ja niihin käsiksi pääsy heti julkaisussa saattavat olla riittävä syy ostaa konsoli. Mielenkiintoiset seuraavat pari vuotta tulossa.
 
Eikä ne varmasti kaikkia pelejään anna kääntää PClle, kuinka moni odottaa 2-3 vuotta jos siitä tietystä pelistä vaikka tulisi hyvällä tuurilla pc-versio.
 
Ylös Bottom