Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Eikä ne varmasti kaikkia pelejään anna kääntää PClle, kuinka moni odottaa 2-3 vuotta jos siitä tietystä pelistä vaikka tulisi hyvällä tuurilla pc-versio.
Niin, mitä enemmän kääntävät, sitä enemmän jengi odottaa että seuraavakin yksinoikeuspeli kääntyy. Toisaalta PC-versiosta saisi hyvät lisätienestit. Viheliäinen oravanpyörä.
 


Toisaalta jos tilanne on tämä, että next gen laitteillakin pelit pyörivät jo paremmin kuin suurimman osan PC:llä, karsii tuo varmaan aika monta PC-pelaajaa pois jotka aikaisemmin eivät vain ole halunneet pelata pelejään 30fps ja rajoitetulla resoluutiolla.

Nythän molemmilla konsolivalmistajilla tuntuu vahvasti olevan 60fps fokuksena vähintään performance moden kautta, joten varmaan helpompi useamman PC-pelaajan pelata peli jo launchissa konsolilla sen sijaan, että odottavat vuotta tai paria PC-julkaisua.

Omastakin mielestä paras ratkaisu Sonylle tuo, että julkaisevat pari vuotta myöhemmin pelit PC:lle. Tällöin saadaan pidettyä pleikkarikansa edelleen tyytyväisenä kun pleikkarin omistaminen takaa heille edelleen tietyn edun eli pääsevät pelaamaan pelinsä heti julkaisussa. Samalla myös jää aikaa teknologian kehittyä ja PC-pelaajille saadaan joitakin lisäherkkuja kehiteltyä sitten PC-versioon.
 
Omastakin mielestä paras ratkaisu Sonylle tuo, että julkaisevat pari vuotta myöhemmin pelit PC:lle. Tällöin saadaan pidettyä pleikkarikansa edelleen tyytyväisenä kun pleikkarin omistaminen takaa heille edelleen tietyn edun eli pääsevät pelaamaan pelinsä heti julkaisussa. Samalla myös jää aikaa teknologian kehittyä ja PC-pelaajille saadaan joitakin lisäherkkuja kehiteltyä sitten PC-versioon.
Mikä ihmeen etu? Sekö että joku toinen ei saa pelata peliä samaan aikaan eri alustalla? Tämä on se ajatusmaailma, jota en käsitä. Eli ei voisi olla tyytyväinen, jos joku toinenkin pääsisi nauttimaan pelistä samaan aikaan, joskin eri alustalla. Miksi tällaista "etua" pelaajan silmissä tarvitaan? Eikö pelistä voi nauttia jos tietää että PC-pelaajatkin pääsevät pelaamaan samaa peliä samaan aikaan? Eihän tämä ole millään tavalla pois pelikokemuksesta PS5:llä.

Mitä tulee tietokoneiden tehoihin, niin varmaan on niitäkin, jotka sukupolven vaihtuessa vaihtavat konsoliin. Mutta sitten on niitä jotka ovat laittaneet rutkasti rahaa oman PC:n kokoamiseen ja pienellä päivityksellä ollaan jälleen niskan päällä.
 
Faktahan on se, että yksinoikeuspeleillä on funktio. Se on houkutella kuluttaja rahoineen tietylle alustalle. Näillä säännöillä siis joudumme pelaamaan ja tällöin ikävä kyllä yksi etu on, että pääsee pelaamaan tietyllä alustalla aiemmin kuin toisella. Samalla se toki on myös haitta, jos alusta ei ole se, jolla peliä haluaisi pelata.

Eihän missään kai otettu mitään kantaa siihen, että se olisi jotenkin kuluttajan valitsema tie tai että se olisi jollain tapaa sieltä edes lähtöisin. Kyllä se on bisneksen näkökulmasta tehty systeemi, johon kuluttajat on totutettu ja johon on pitänyt tavalla tai toisella sopeutua. Osa valitsee sen alustan, jolla peliä pääsee heti pelaamaan ja osa odottelee, josko peli tulisi sille alustalle, jolla jo pelaa. Alustat itsessäänkin tietenkin valitaan näiden kautta: jos pitää jonkin valmistajan yksinoikeuksista, niin luultavasti se alusta tulee myös hankittua.

On kyllä olemassa myös näitä outolintuja, jotka saavat mielihyvää kun joku peli ei ikinä tule muille alustoille ja jotka raivoavat kun peliä pääseekin pelaamaan myös muilla alustoilla. En usko heidän kuitenkaan olevan mikään enemmistö tai lähtökohta keskustelulle tässä kohtaa.

Moni myös toivoo jotain oikeutusta ostaa jokin tuote. Konsolikin on helpompi hankkia kun voi sanoa että "pakko oli ostaa kun tällä on X peliä, joita en voi muilla pelata".
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos tilanne on tämä, että next gen laitteillakin pelit pyörivät jo paremmin kuin suurimman osan PC:llä, karsii tuo varmaan aika monta PC-pelaajaa pois jotka aikaisemmin eivät vain ole halunneet pelata pelejään 30fps ja rajoitetulla resoluutiolla.

Nythän molemmilla konsolivalmistajilla tuntuu vahvasti olevan 60fps fokuksena vähintään performance moden kautta, joten varmaan helpompi useamman PC-pelaajan pelata peli jo launchissa konsolilla sen sijaan, että odottavat vuotta tai paria PC-julkaisua.

Tämä vuoden-parin viive pätenee lähinnä Sonyn yksinoikeuksiin, jos niitä ylipäätään tulee PC:lle.

Nvidian DLSS20 (ja mahd. muut tulevat vastaavat ratkaisut) sotkee tällä hetkellä kykyä arvioida tarkkaan uusien konsolien GPUiden parannuksia.

Nvidian DLSS2.0 tuettuna esim. rtx2060 tykittelee Control pelissä 4K/60fps ja rtx2060 saa jo 300€ pintaan. Ja hinta tippuu jo syksystä lisää kun 30XX sarja tulee markkknoille samaan aikaan kuin uudet konsolitkin.

DLSS2.0 vastaavia ratkaisuja voi tuki tulla konsoleillekkin, mutta sen verran hiljaa siitä on oltu, etten usko AMD:n vastaavaan pääsevän. Toisaalta DLSS2.0 yleistyminen laajemmin ei ole mitenkään varmaa sekään, mutta hypeä se on saanut aikaiseksi.
 
  • Like
Reactions: XYU
Mikä ihmeen etu? Sekö että joku toinen ei saa pelata peliä samaan aikaan eri alustalla? Tämä on se ajatusmaailma, jota en käsitä. Eli ei voisi olla tyytyväinen, jos joku toinenkin pääsisi nauttimaan pelistä samaan aikaan, joskin eri alustalla. Miksi tällaista "etua" pelaajan silmissä tarvitaan? Eikö pelistä voi nauttia jos tietää että PC-pelaajatkin pääsevät pelaamaan samaa peliä samaan aikaan? Eihän tämä ole millään tavalla pois pelikokemuksesta PS5:llä.

Mitä tulee tietokoneiden tehoihin, niin varmaan on niitäkin, jotka sukupolven vaihtuessa vaihtavat konsoliin. Mutta sitten on niitä jotka ovat laittaneet rutkasti rahaa oman PC:n kokoamiseen ja pienellä päivityksellä ollaan jälleen niskan päällä.
Totta kai se on etu jos se lisää syitä omistaa konsoli? Tämän takiahan SeXistä meemeillään, että on "the most optional console ever" koska jokainen peli pelattavissa PC:llä ja vanhan genin laitteilla. Ei tuo lähestymistapa niin mustaa ja valkoista ole konsolivalmistajan näkökulmasta niin kuin annat ymmärtää.

Microsoftin oli helppo siirtää Xbox-pelit "omalle alustalleen" ja kyllähän tuossa paljon vaikutti myös se, että Xbox-ekosysteemillä ei ollut yhtä paljoa käyttäjäkuntaa kuin esimerkiksi pleikkarilla vaikka pelien budjetit olivat oletettavasti samanlaisia. Pakko oli jotain kautta saada lisää käyttäjäkuntaa ja PC toki Microsoftin näkökulmasta oli se luontaisim vaihtoehto. Samalla myös saatiin tuo näyttämään todella "pro consumer"-liikkeeltä, mitä se toki on, mutta kyllähän siihen päätökseen vaikutti loppupeleissä ihan muut syyt kuin se, että halutaan olla hyviksiä ja ajatella pelaajia.
 
Viimeksi muokattu:
Faktahan on se, että yksinoikeuspeleillä on funktio.

On kyllä olemassa myös näitä outolintuja, jotka saavat mielihyvää kun joku peli ei ikinä tule muille alustoille ja jotka raivoavat kun peliä pääseekin pelaamaan myös muilla alustoilla. En usko heidän kuitenkaan olevan mikään enemmistö tai lähtökohta keskustelulle tässä kohtaa.
Yksinoikeuspeleillä on totta tosiaan funktio. Nimenomaan bisneksen näkökulmasta. Niillä myydään laitteita. Mutta siinä vaiheessa kun pelaaja näkee sen jotenkin etuna, että kaveri ei pääsekään pelaamaan tätä PC:llä samaan aikaan, niin jotain on pielessä.

Ei se ole pelaajan kannalta millään tavalla etu. Sanoisin jopa näin crossplayn yleistyessä että pikemminkin haitta. Helpommin löytyisi pelikavereita, jos pelaajamäärät olisivat suuremmat. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.
Totta kai se on etu jos se lisää syitä omistaa konsoli? Tämän takiahan SeXistä meemeillään, että on "the most optional console ever" koska jokainen peli pelattavissa PC:llä ja vanhan genin laitteilla.
Miten se on sinulle konsolin omistajana etu, että PC-pelaaja ei pääse pelaamaan samaa peliä samaan aikaan? Tämä siis sillä hypoteesilla edelleen, että peli tulisi joka tapauksessa kahden vuoden päästä PC:lle. Saatko jotain erityistä mielihyvää siitä, että tiedät muiden joutuvan odottamaan, vai mikä juttu tässä on?
 
Mutta siinä vaiheessa kun pelaaja näkee sen jotenkin etuna, että kaveri ei pääsekään pelaamaan tätä PC:llä samaan aikaan, niin jotain on pielessä.

Ei se ole pelaajan kannalta millään tavalla etu. Sanoisin jopa näin crossplayn yleistyessä että pikemminkin haitta. Helpommin löytyisi pelikavereita, jos pelaajamäärät olisivat suuremmat. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä.
On se tosiaan todella outo kulma asiaan jos näkee hyötynä nimenomaan sen, ettei joku muu saa samaa, mutta ei se poista sitä, että yksinoikeuksien olemassaoleminen myös synnyttää asioita, joita voi sanoa eduiksi.

Paras tilanne tietenkin olisi, jos voisi itse valita alustansa, mutta kun sitä ei ole, niin kyllähän tässäkin nykytilanteessa yksinoikeuksien pakottamien valintojen suhteen on etuja olemassa. Etu siis edelleen on se, että pääsee pelaamaan heti julkaisussa peliä koska omistaa tai ostaa alustan, jolle peli tulee. Ei siihen tarvitse liittää minkäänlaista vahingoniloa niitä kohtaan, jotka tätä eivät tee.

Käännät jotenkin outoon kulmaan tuon asian. Miksi tuo pitää nähdä siltä kannalta että olisi jotenkin vahingoniloinen muita kohtaan eikä suinkaan iloinen omasta valinnastaan? Vai spekuloidaanko tässä nyt jostain tilanteesta, jota ei ole olemassa? Totta kai yksinoikeuksista ei juuri (ollenkaan?) etuja löydy jos vaihtoehto on se, että kaikki pelit olisivat multiplattareita.
 
Miten se on sinulle konsolin omistajana etu, että PC-pelaaja ei pääse pelaamaan samaa peliä samaan aikaan? Tämä siis sillä hypoteesilla edelleen, että peli tulisi joka tapauksessa kahden vuoden päästä PC:lle. Saatko jotain erityistä mielihyvää siitä, että tiedät muiden joutuvan odottamaan, vai mikä juttu tässä on?
En ole missään kohtaa puhunut itsestäni. Ei ole minulta mitenkään pois jos pelit tulisivat PC:lle Day One. Puhun ihan pelkästään yleisestä näkökulmasta ja siitä kuinka pleikkari on rakentanut toimivan konseptin näillä yksinoikeuksillaan joten miksi lähteä radikaalisti muuttamaan tätä ja mahdollisesti suututtaa ihmiset joita tämä enemmän haittaa.

Ei korjata sitä mikä ei ole rikki jne.
 
Tämä vuoden-parin viive pätenee lähinnä Sonyn yksinoikeuksiin, jos niitä ylipäätään tulee PC:lle.

Nvidian DLSS20 (ja mahd. muut tulevat vastaavat ratkaisut) sotkee tällä hetkellä kykyä arvioida tarkkaan uusien konsolien GPUiden parannuksia.

Nvidian DLSS2.0 tuettuna esim. rtx2060 tykittelee Control pelissä 4K/60fps ja rtx2060 saa jo 300€ pintaan. Ja hinta tippuu jo syksystä lisää kun 30XX sarja tulee markkknoille samaan aikaan kuin uudet konsolitkin.

DLSS2.0 vastaavia ratkaisuja voi tuki tulla konsoleillekkin, mutta sen verran hiljaa siitä on oltu, etten usko AMD:n vastaavaan pääsevän. Toisaalta DLSS2.0 yleistyminen laajemmin ei ole mitenkään varmaa sekään, mutta hypeä se on saanut aikaiseksi.

Juu, tästä dlss:stä yms. olen maininnut useamman kerran tällä foorumilla.

Ei oikein kaikki ymmärrä, että 4k pelaaminen (tai paremman näköinen 1440p) ja 60 fps on ollut mahdollista jo pitkään. Onko ultra ja epic rt - ei välttämättä. Mikään next-genissä ei ole näyttänyt sillä tavalla överiltä, että oma peli-pc joutuisi kumartamaan. Dlss2.0 ja 3.0 on next-geniä hardwaressa. Se on innovaatio, jota AMD ei ole onnistunut esittämään. Eikä MS tai Sony.

Muuten olen sitä mieltä, että konsoleihin tuli väärän valmistajan näyttikset.

Noobeinsteinille: aika hiljasta on, että siirtyisin konsolille pc:ltä. Syitä ei ole. Obsidian on ms:n omistuksessa. Sonyn yksioikeudet eivät kiinnosta, paitsi jos niiden pelaamisesta maksettaisiin tuntipalkkaa.
 
Käännät jotenkin outoon kulmaan tuon asian. Miksi tuo pitää nähdä siltä kannalta että olisi jotenkin vahingoniloinen muita kohtaan eikä suinkaan iloinen omasta valinnastaan?
Koska niin sen luin. Pleikkarikansa pitäisi kuulemma pitää tyytyväisenä antamalla heille tällainen "etu". Omasta valinnastaan voi olla tyytyväinen ilman että sen tarvitsisi samaan aikaan olla muilta pois.

En ole missään kohtaa puhunut itsestäni. Ei ole minulta mitenkään pois jos pelit tulisivat PC:lle Day One. Puhun ihan pelkästään yleisestä näkökulmasta ja siitä kuinka pleikkari on rakentanut toimivan konseptin näillä yksinoikeuksillaan joten miksi lähteä radikaalisti muuttamaan tätä ja mahdollisesti suututtaa ihmiset joita tämä enemmän haittaa.

Ei korjata sitä mikä ei ole rikki jne.
Okei, no vaikutti siltä että puhuit myös itsestäsi. Osoitin myös kysymyksen siksi sinulle, kun sinun viestiin vastaan.

Silti edelleen pelaajan näkökulmasta tätä on hyvin vaikea nähdä etuna ja ihmetyttää kovasti ihmiset, joita tämä haittaisi. Sonyn näkökulmasta tottakai siinä on etuja. Myydään konsoleita. Siksi kirjoitin tuossa aiemmin että se on viheliäinen oravanpyörä, jos halutaan lisätienestit pelimyynnistä PC-puolelta, mutta samaan aikaan säilyttää yksinoikeudet pelkästään pleikkarilla.
 
Muuten olen sitä mieltä, että konsoleihin tuli väärän valmistajan näyttikset.

aika hiljasta on, että siirtyisin konsolille pc:ltä. Syitä ei ole. Obsidian on ms:n omistuksessa. Sonyn yksioikeudet eivät kiinnosta, paitsi jos niiden pelaamisesta maksettaisiin tuntipalkkaa.

Olisi tullut myös kalliimmaksi toisen valmistajan näyttiksillä.

Miksi muuten edes olet aktiivinen konsoliforumilla kun ne ei tunnu hirveästi kiinnostavan?
 
Olisi tullut myös kalliimmaksi toisen valmistajan näyttiksillä.

Miksi muuten edes olet aktiivinen konsoliforumilla kun ne ei tunnu hirveästi kiinnostavan?
Menikö tunteisiin, kun pitää henkilökohtaisesti avautua?

Varmaan siksi, että konsoleita löytyy taloudesta 3 kpl? Toisekseen, konsolin käsite on häilyvä. Xbox series x on win-pohjalla toimiva pc ja se käyttää directx ultimate 12-rajapintaa. Pelaan pc:llä xboxin ohjaimella, sohvalla istuen. Mikä se konsolin ero on pc-kokoonpanoon? Kotelo ja hieman muokattu ja suljettu käyttis?

Kyllä konsolirintaman seuraaminen on kiinnostavaa, voi valita ohjaimet oman maun/ergonomian mukaan. Kaikki saa kiinni koneeseen.
 
Viimeksi muokattu:


Tämä olisi kova jos toteutuu. Iso miinus jos pleikkari ei seuraa perässä. Tai vähintään todella paljon saa parantua PS+ palvelu ominaisuuksiltaan jotta siitä maksaisi tuota kymppiä kuukauteen.


Ilmainen verkkopelaaminen on aina ollut kova juttu. Tuolta aiemmasta sotaketjusta voisi löytyä pitkät litaniat argumentteja., kuinka se ei voi olla kova juttu. :D
 
Ilmainen verkkopelaaminen on aina ollut kova juttu. Tuolta aiemmasta sotaketjusta voisi löytyä pitkät litania argumentteja., kuinka se ei voi olla kova juttu. :D

Taidan muistaa ulkoakin ne argumentit:
Koska verkkopelaaminen on maksullista voidaan vaatia tehokasta verkkoakin ja verkkoa ei voi tuolleen vain katkaista pidemmäksi aikaa.
Koska verkkopelaaminen on maksullista pidetään paremmin huoli huijareita ym. vastaan.

Nyt siis sbox ottaa köniinsä tässä asiassa. ;)
 
Taidan muistaa ulkoakin ne argumentit:
Koska verkkopelaaminen on maksullista voidaan vaatia tehokasta verkkoakin ja verkkoa ei voi tuolleen vain katkaista pidemmäksi aikaa.
Koska verkkopelaaminen on maksullista pidetään paremmin huoli huijareita ym. vastaan.

Nyt siis sbox ottaa köniinsä tässä asiassa. ;)

Niin taisi olla argumenttina, että laadukkaasta palvelusta voi hyvin maksaakin. PS3 ja X360 aikaan tuo ero oli vielä melko selvä MS:sän laariin. Nyt ei taida enää kovin isoja eroja olla puoleen tai toiseen.

Jos laatu ei tipu, niin onhan ilmainen kiva. Mutta ennemmin otan edelleen laadukkaan palvelun kuin sen halvemman.

E: Molemmat palveluthan mulla joka tapauksessa on...
 
Menikö tunteisiin, kun pitää henkilökohtaisesti avautua?

Ei mielestäni ollut henk koht avautuminen. Viesteistä olen vaan saanut sen kuvan kun koko ajan sanotaan miten PC on kaikessa parempi. Siis kärjistetysti.

Xbox kyllä alkaa olemaan jo aika lailla pc, mutta pleikkarikin on mielestäni ihan konsoli vielä. Nintendosta puhumattakaan.
 
Plussaahan ei tarvita ps nown verkkopeleihin, jos on pilvipalvelun tilaaja. Eikä ole koskaan tarvinnut ilmaispeleihin.

Tuosta nyt ei olisi iso askel palata takaisin ilmaiseen verkkopelaamiseen. Erityisesti nyt kun kasvava osa verkkopelaamista on jo sillä puolen ilmaispelien kuten WarZone, Fortnite ja Apex Legends kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Taidan muistaa ulkoakin ne argumentit:
Koska verkkopelaaminen on maksullista voidaan vaatia tehokasta verkkoakin ja verkkoa ei voi tuolleen vain katkaista pidemmäksi aikaa.
Koska verkkopelaaminen on maksullista pidetään paremmin huoli huijareita ym. vastaan.

Nyt siis sbox ottaa köniinsä tässä asiassa. ;)
Näppärää. :D

Jos verkkopelaaminen muuttuisi ilmaiseksi, niin olisihan se hienoa. Toisaalta jos se tarkoittaisi laadun heikkenemistä, niin mieluummin sitten maksaisin. Myöskin jos ilmainen verkkopelaaminen tarkoittaa toistuvia katkoksia palvelussa, niin mieluummin maksaisin.

Maksan nytkin sekä Xboxin että pleikkarin nettipelauspalveluista ja laadun taatakseen, maksan ihan mielelläni jatkossakin. Jos taas vaikka molemmat menevät ilmaiseen malliin ja taso säilyy, niin kyllä kiitos.

Jotenkin en näe sellaista tilannetta että nettipelaaminen olisi toisella ilmaista ja toisella maksullista. Se olisi turhan paha isku sitä kohtaan, joka edelleen kehtaisi maksuttaa.
 
Ylös Bottom