Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Mä tätä alkuun mietin kanssa. Nytkun pari kertaa seurasin, niin ilmeisesti nuo "expat" eli se legendan kasvu tapahtuu vasta, kun juttelee maajussille. Jos tuota pelastettavaa hahmoa ei ole niin sitten tuo legenda kasvaa heti, kun mongoolit on tapettu.
Useimmiten se pelastettava kyläläinen kertoo jonkun alueella olevan mongolileirin sijainnin. Siihen oikealle tulee se laatikko "huhuttu sijainti avattu" tms. ja se ilmestyy sitte kartalle. Joskus se vaa tarjoo lämmintä kättä.
 
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin en ole noin niinku laadun puolesta huomannut mitään eroa sivu ja päätehtävien välillä, molemmat yhtä laadukkaita tai jotkut sivutehtävät jopa parempia. Koko peli on kun yhtä tarinaa, sivuhärdellit on sit just niitä leirejä ynnä muita. Peli on kyllä onnistunut pitämään koukussa, just kun on alkamassa hieman väsymään lyödään eteen uskomattoman kauniita maisemia, uusia leluja ja paikkoa tutkittavaksi.
 
Miltäs peli tuntuu? Jokusen aikaa tuli välteltyä pelivideoita kyseisestä tuotoksesta, mutta somessa tullut törmäiltyä tietynlaisiin mielipiteisiin pelistä, joita itsekin epäilin (ja ehkä ne osuvat siksi silmään).

Menee tämän sukupolven pelien ehdottomaan kärkeen. Visuaalisesti huikea, tarina vie mukanaan, taistelusysteemi erinomainen, audiotuotanto myös huippuluokkaa. Jos jonkun open worldin tässä genissä pelaa, niin se on tämä. Parempi mielestäni kuin RDR2 tai Witcher3.

Tähän mennessä ainoa valituksen aihe on loadoutien puuttuminen, eli taitelusysteemiin liittyy vahvasti mukaan asu/haarniskat, sekä eri tilanteissa tarvittavat perkit charmien muodossa. Ne olisi kätevää saada paketoitua, kun nyt ne joutuu kaikki vaihtamaan yksitellen sen mukaan mitä tarvitsee missäkin tilanteessa.
Useimmiten se pelastettava kyläläinen kertoo jonkun alueella olevan mongolileirin sijainnin. Siihen oikealle tulee se laatikko "huhuttu sijainti avattu" tms. ja se ilmestyy sitte kartalle. Joskus se vaa tarjoo lämmintä kättä.

Siltä vaikuttaa, hämäsi myös kun dialogissa on tuossa yhteydessä "I would be honoured for you to have this..." ja sitten ojentaa lämmintä kättä.
 
Menee tämän sukupolven pelien ehdottomaan kärkeen. Visuaalisesti huikea, tarina vie mukanaan, taistelusysteemi erinomainen, audiotuotanto myös huippuluokkaa. Jos jonkun open worldin tässä genissä pelaa, niin se on tämä. Parempi mielestäni kuin RDR2 tai Witcher3.

Tähän mennessä ainoa valituksen aihe on loadoutien puuttuminen, eli taitelusysteemiin liittyy vahvasti mukaan asu/haarniskat, sekä eri tilanteissa tarvittavat perkit charmien muodossa. Ne olisi kätevää saada paketoitua, kun nyt ne joutuu kaikki vaihtamaan yksitellen sen mukaan mitä tarvitsee missäkin tilanteessa.


Siltä vaikuttaa, hämäsi myös kun dialogissa on tuossa yhteydessä "I would be honoured for you to have this..." ja sitten ojentaa lämmintä kättä.

No oha se lämmin käsikin tavallaan kunnia.
 
Läpi meni, eikä kovin kaksinen peli ollut omasta mielestäni. Halpoja ja hutaistuja ratkaisuja näkyi paljon, mitkä muissa peleissä toteutettu paljon paremmin. Maailmakaan ei itsessäni herättänyt ensi-ihmetyksen jälkeen tutkimisen halua, kun ei sieltä oikein mitään mielenkiintoista (loottia tai questia) löytynyt. Tarina menetteli, mutta päähahmo oli aika puiseva. "Tasohyppely" ja kiipeily oli kömpelöä ja todella heikosti animoitua. Taistelu oli jonkin aikaa hauskaa, mutta sitä kun tungettiin jatkuvasti naamalle niin alkoi pahasti puuduttaa, vihollisissakin oli aika vähän varianssia. Kamera oli melkoisen holtiton useassa kohtaa ja aiheutti noitumista.

Ulkoasu oli suurimman osan aikaa komeaa, vaikkakin ehkä juuri siksi välillä pisti silmään todella suttuista tekstuuria. Äänipuoli oli myös hyvin hanskassa. Silti minulle tämä oli keskimääräistä tylsempi open world -peli, joista Witcher 3 muutenkin pilasi suurimman osan nostamalla riman niin korkealle.
 
Upea pätkä Lethal-vaikeustason pelaamisesta. Käyttää hyvin köyttä ja myrkytettyjä tuulikelloja.

 
Ensimmäisten 10 päivän tilastoja. Erityisesti nauratti tuo 15,5 miljoonaa kuvakaappausta. Itsellä satoja, kun jatkuvasti tulee niin upeita maisemia ettei malta olla pysähtymättä. Nyt teemana mustavalkoiset kuvat, aiemmin ollut maisemat ja taistelut.

 
Sain tuossa noin viikko sitten Last of Us 2:n Survivor+ -runin loppuun Platinan kera, niin tuli muutama päivä sitten aloitettua Tsushimaa pelailemaan kun ostin pelin Special Editionin Verkkiksestä. Last of Usin toinen osa maistui oikein mainiosti ja niin on kyllä maistunut Tsushimakin, loistava kesä kyllä ollut PS4:lla yksinoikeuksien suhteen.

Tuo Lethal-vaikeustaso tuli juuri päivää sen jälkeen kun aloitin pelaamaan, niin vaihdoin sitten Hardista Lethaliin ja sillä tuo on pysynytkin koko ajan. Lethal on juuri sellainen vaikeusaste kuin pitääkin, eli miekkailu- ja taistelutilanteissa saa olla jatkuvasti varpaillaan - niin viholliset kuin itse pelaajakin. Loistava veto kyllä tuo että myös viholliset kaatuvat yhteen/kahteen miekan iskuun, tuollainen tuo mukavasti realismia noihin taisteluihin. Graafisesti ja äänimaailman puolesta peli on kyllä kaikin puolin upea. Tuo japaninkielinen ääninäyttely on myös todella hyvin tehty ja tuo peliin autenttista tunnelmaa. Useasti tulee myös pelissä vain pysähdeltyä, katseltua maisemia ja fiilisteltyä kun on sen verran hienon näköistä miljöötä.

Pelailen Prolla ja käytän tuota Performance-modea, Digital Foundryn mukaan tuo on lukittu 30 FPS, mutta hyvin tehdyn motion blurin ansiosta peli näyttää oikein sulavalta mielestäni. Eipä tämä nyt varsinaisesti keksi sinänsä pyörää uudelleen, rakenteeltaan aika perinteinen open world -peli tämä toki on, mutta erittäin hyvä sellainen. En ole itse asiassa edes edennyt vielä pääjuonessa paria tehtävää pidemmälle, kun on tullut tuota karttaa availtua ja tehtyä paljon sivutehtäviä, jotka ovat tähän asti ainakin olleet oikein mukavia ja monipuolisia.
 
Eilen pääsin ns tutoriaalin läpi ja peli aukesi kunnolla ja voi pojat, että maistuu. Ainoa mikä harmitti oli etten pystynyt itse vetämään miekkaa esiin ja laittamaan pois halutessani kunnes sekin toiminto lopulta löytyikin :D Tällä hetkellä erittäin vahvaa GOTY meininkiä ilmassa FF remaken ja Lastin kanssa.
 
Eilen pääsin ns tutoriaalin läpi ja peli aukesi kunnolla ja voi pojat, että maistuu. Ainoa mikä harmitti oli etten pystynyt itse vetämään miekkaa esiin ja laittamaan pois halutessani kunnes sekin toiminto lopulta löytyikin :D Tällä hetkellä erittäin vahvaa GOTY meininkiä ilmassa FF remaken ja Lastin kanssa.
Huomasithan samalla et kosketuslevy alaspäin ni voit kumartaa. Voi kunnioittaa taistelun jälkeen porukkaa. :) on sinne kyllä piilotettu mestoja mistä tulee vähän dialogia kun oikeassa paikassa kumartaa.

Ja vasemmalle soittaa huilua.
 
Vielä ehdittiin III-vaiheeseen ennen myöhäisiltaa. Melkoinen matka tässä on pariin viikkoon ja arviolta 70 tuntiin ehditty tekemään. Ilman spoilereita on selvitty ja onneksi, sillä tarina on päässyt yllättämään.

Tänään oli pakko opetella kunnolla väistelemään, muuten ei olisi välipomoja saanut kaadettua. Tuli seinä vastaan klassisen Soulsbornen hengessä.
EecKbhTXgAAZWtk
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tätä vielä missään näkynyt tarjouksessa? Muistelen että gigantissa olisi ollut launchissa edullisemmin, mutta jäi silloin hankkimatta.
 
Oliko tätä vielä missään näkynyt tarjouksessa? Muistelen että gigantissa olisi ollut launchissa edullisemmin, mutta jäi silloin hankkimatta.
Kannattaa katsella Toria ja Facebookin kirpputoreja. Sielä kyseistä peliä on tarjolla mikäli käytetty ei ole ongelma. Omani sain reilu viikko sitten 40 eurolla.
 
Nyt enemmän peliin tutustuneena ja syventyneenä olen vielä enemmän myyty kuin alkukiiman jälkeen. Jokainen kartan nurkka pitää koluta läpi eikä yhtäkään kysymysmerkkiä voi ohittaa. Pelaamaan pääsyä ei malta odottaa eikä pelaamista halua millään lopettaa. Jos nämä eivät täytä 10 plus pelin laatukriteereitä ja jopa GOTY pelin niin sitten en tiedä mitkä. Samat värinät sain ainakaan Witcher 3 aikana joka mielestäni on yhä paras PS4 peli jota olen pelannut. Ainakin vielä hetken aikaa. Loistava peli kertakaikkiaan! Ja on se nätti!
 

Liitetiedostot

  • 20200803_232940.jpg
    20200803_232940.jpg
    901,2 KB · Lukukerrat: 22
Päivitys tulossa yön aikana. Korjaa mm. vaeltajan puvun tärinöitä niin, että artifaktit löytyvät helpommin.

 
Viimeksi muokattu:
Peli alkaa omalta kohdaltani kääntymään loppuun, mutta lyhyesti sanottuna tämä on ainakin omalla kohdallani tämän sukupolven kovin peli.
 
Puuh, nyt on meikäläisen sota Tsushiman saarella ohi. Ei tästä platinaa pitänyt napata, mutta tarinan ja sivutehtävien aikana trophyja alkoi sen verran mukavasti kilahtelemaan, että ajattelin, no perskeles, miksipä ei? Asiaan auttoi myös, että kaikki trophyt pystyy keräämään yhden läpipeluun aikana. Loppua kohden alkoi kaikki keräily ja muu urakka jo vähän puuduttaa, mutta nyt voi hyvin mielin laittaa peli hyllyyn ja siirtää katseet kohti uusia pelikokemuksia. Ghost of Tsushima tulee muistoihini jäämään yhdeksi tämän sukupolven parhaimmaksi peliksi.

platina.jpg
 
Ylös Bottom