Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

PC:tä kutsutaan usein nimellä "Master Race". Uskon että nimi johtuu pitkälti tehoista. Pelivalikoima on tähtitieteellinen. On erilaista ohjainta ja jopa Nintendon pelejä voi sillä pelata.

Nyt sitten pitäisi ottaa tosissaan joku Animal Crossing koska sitä on myyty 66 miljoonaa vai miten se meni? Halon paskat grafiikat eivät haittaa koska pelattavuus. Ylempänä esitelty Godfall ei ole Next-Gen koska paskat grafiikat ja putkijuoksua...

Jotenkin tuntuu että tässä nyt hieman aliarvioidaan tätä teknistä puolta. Jos puhumme sukupolvesta 9 niin minusta alkaa näyttämään siltä että osa on pudonnut kelkasta ja pahasti. Hienoa jos sytytte tuollaiselle vajakki pelille... aivan käsittämätöntä touhua... ymmärtäisin jos joku hehkuttaisi täällä tulevaa kyperpunkkia ja kertoisi että hei pelaaminen on coolia koska voit yhdistää vaikka sen 77" tuuman OLEDin kiinni konsoliin, nauttia 4K:sta, HDR ja jopa sulava 60fps, mutta ei...

Pelaamisen 9 sukupolvi onkin joku muovailuvahaa ja pumpulia muistuttava juttu, joka on etenkin 4-kymppisten miesten suosiossa. Hiljaiseksi vetää. Täällä ei ole sanaakaan puhuttu esim. Esportsista... sekin kertoo jo paljon keskustelusta. Ehkä onkin tarkoitus pitää keskustelu aina tietyissä asioissa tarpeen tullen... Xbox on maailman tehokkain konsoli, paitsi että paskat grafiikat eivät haittaa yhtään...

Halo moninpeli voisi olla 4K / 120fps, mutta ei se 4K ole tärkeä 1440p riittää... eikä 120fps? Koska 30fps dia-show ok...? Saapa nähdä mihin tämä keskustelu vielä johtaa... jouluna varmaan puolet foorumia pelaa Animal Crossingia ja hehkuttaa jotain Switchin ilmaispeliä... tuolla on toisenlainenkin maailma ja toisenlaiset pelit... mutta antaa olla.
 
Nyt sitten pitäisi ottaa tosissaan joku Animal Crossing koska sitä on myyty 66 miljoonaa vai miten se meni?
Jos suhtautuu asiaan noin ylimalkaisesti, kutsuu Animal Crossingia "vajakkipeliksi", eikä jaksa paneutua kerrottuihin faktoihin... Ei todellakaan pidä ihmetellä, miksi jotkut kutsuvat trolliksi ja suosiolla vetäytyvät keskustelusta.

Väännän nyt vielä kerran rautalangasta: Switch ei ole next-geniä, eikä se ole kilpailemassa tekniikassa PS5:n tai Xbox Series X:n kanssa. Se tekee ihan omaa juttuaan omilla peleillään, joissa tärkeintä ei ole mitkään 4K@60/120 fps -taikanumerot tai muu tekninen peniksenvenyttely, vaan yksinkertaisesti erinomainen pelisuunnittelu laitteen omilla ehdoilla.
 
Niin tai sitten kerrot rohkeasti oman valintasi? Itse toivon että olisi rahaa 10,000 euron mega peli-pc:tä varten, mutta siitä huolimatta haluan PS5 ... koska se on helppo. Se on viisan henkilön valinta. Sillä hintaa saa valtavasti.

Se on brändi. Johtava brändi ja siihen on syynsä. Peli-pc:n hankkisin tiettyjen strategiapelejen vuoksi, mutta viime aikoina edes ne eivät ole vakuuttaneet. Elikkä oma TOP-3: PS5, (super-peli-pc), (peli-pc). Suluissa olevat ovat luultavasti liian kalliita. Sekin vaikuttaa.

Värit:
PC - harmaa
PS - sininen
Xbox - vihreä
Nintendo - punainen
Noh, ei siihen mega-pc:hen tarvi 10k€.1200-1500, niin Kansas (konsolit) goes bye bye.

Vajakkipelistä on helppo olla samaa mieltä. Olisko aikuisten pelejä välissä. Kalsarisankareita ja mucho-machoja pukataan, vaikka true-gamereitten Keski-ikä on 30+. Peliala masentaa kyllä, jos ei tehtäis lapsille näitä pelejä. Niille k18 on markkinointikikka.
 
Tehot ratkaisee ehkä konsoleiden parhauden, pelit ratkaisee pelien keskuudessa parhauden. Koska Xbox on paras, se on nopein, eli sillä on paras mahdollinen potentiaali parhaaseen mahdolliseen peliin. Siksi sille voi tehdä parhaan pelin. On sitten mahdollista, ettei joku tee parasta peliä tai edes parasta mahdollista peliä. (Itse asiassa jokaisen yksittäisen pelin kohdalla sen parhauden parhautta koskevien tilastojen valossa arvioitu todennäköisyys lähenee kiihtyvällä tahdilla nollaa sitä mukaa kun pelejä julkaistaan yhä useammin). Kannattaa muistaa ero näiden parhauksien välillä, koska vain toinen on arvioni mukaan mahdollinen, toinen on niin hyvä, ettei se ole mahdollista ja voi olla, että on olemassa niin hyvä peli, ettei sen toteutuminen ole käytännössä mahdollista, koska se vaatisi äärimmäisen hyvän pelilaitteen ja kaikkien pelilaitteiden parhaus on toistaiseksi osoittautunut rajalliseksi tai sitten parhaus on jotakin joka ei vaadi kaikkein parasta alustaa, jolloin se voi olla jo läsnä peleissä, joita pelaamme näinä aikoina. Todisteiden valossa näyttää silti siltä, että parasta peliä ei ole tulossa vielä lähikuukausina, koska tulevaisuudessa tulee luultavasti parempia pelejä ja siksi muutos on ainoa pysyvä tilanne konsoleiden parissa ennustukseni mukaan vielä ainakin arviolta toistaiseksi. Siksi jokainen, joka uskoo nyt Xboxin parhauteen, on oletettavasti väärässä sub specie aeternitatis näkökulmasta katsottuna, mutta vain jos on olemassa ikuisesti pelaava kaikkivoipa olento, vaikkapa olio nimeltään pelimies, muutoin voi kysymys jäädä ratkaisematta. Tällä hetkellä ei vain pystytä tämän parempaan arvioon parhauden suhteen. Nyt täytyy vain tutkailla tarkasti ja moniulotteisesti eri ilmiöitä, jotta voimme laatia parempia arvioita tulevina viikkoina. Päässä jo silti alati kihelmöi tulevien pelien uskomaton hyvyys. Konsolisota on siis päättynyt yksinkertaiseen tyrmäysvoittoon nyt ja lopullisesti.
Siis ne konsoli myynit ei ratkaise sitä herruutta ?
Mitä hemmettiä :D
 
Noh, ei siihen mega-pc:hen tarvi 10k€.1200-1500, niin Kansas (konsolit) goes bye bye.

Vajakkipelistä on helppo olla samaa mieltä. Olisko aikuisten pelejä välissä. Kalsarisankareita ja mucho-machoja pukataan, vaikka true-gamereitten Keski-ikä on 30+. Peliala masentaa kyllä, jos ei tehtäis lapsille näitä pelejä. Niille k18 on markkinointikikka.
Tästä.olis kiva saada esimerkki...
Ja kai 3 kertaa kalliimman pitääkin olla kovempi.
 
Siis ne konsoli myynit ei ratkaise sitä herruutta ?
Mitä hemmettiä :D
Kyllä se herruus on kirjoitettu tavallaan pikemminkin tähtiin kuin yksittäisiin myyntilukuihin. Se on se, kun jokin vain RÄJÄYTTÄÄ sun tajunnan, kun tajuat, että nyt mennään lujaa ja että kun lähestytään valonnopeutta, kiihtyvyys lähestyy nollaa ja se on ulkopuolelta katsottuna sitä, että räpiköit ikuisesti siinä yhdessä tapahtumahorisontissa vaikka itse kiidät täysiä kohti sitä lopullista päämäärää.
 
Tää ketju on kyllä ollu loisto viihdettä. Sony tekee grafiikka edellä yksinoikeuksia ja pelattavuudesta tingitään? Ilmeisesti fps:stä oli kyse? Yksinoikeuksien on oltava näyttäviä jo ihan myynnin kannalta, enkä saa yhtäkään peliä mieleen jonka pelattavuus olisi haukuttu huonoksi arvostelijoiden puolesta. Päinvastoin ja god of war tai spiderman on hyvä esimerkki tästä. Sekä monesti saa valita joko fps tai performance mode. Sitten tää Star Lord. Aluksi pidin miestä Sonyn salaisena agenttina tai fanboyna mut pakko myöntää että vaikka kuin hullu ukko onkin ni on noissa sen puheissa pien totuuden siemen ja kehtaa ainakin sanoa sen suoraan, haha. Esimerkiksi tässä nintendo jutussa. Mä kyllä ymmärrän miksi Nintendon pelejä arvostetaan. Ne on aina olleet helvetin hauskoja pelata ja sehän se tässä harrastuksessa on pääasia, ei grafiikat. Samalla silti ymmärrän sen toisenkin puolen miksi näistä "lasten" peleistä ei välttämättä enää 40v ukko innostu. Sitten se konsolisota. No mun mielestä se ratkeaa noin 7v päästä. Ja voittaja on se kumman konsoleita on enemmän maailmalla. Mä näen tämän niin että me pelaajat ei voida tästä kinastella vaan siitä tappelee 2 isoa firmaa. Esim. Jos mulla olisi joku prkl hodarigrilli jossa myytäisiin tuotetta ketsupilla ja tien toisella puolella olisi vastaava grilli ja hodari sinapilla niin samoista asiakkaista me kilpailtais. Grilli kauden jälkeen jos mulla on ollut enemmän asiakkaita niin mä näen silloin itseni voittajaksi. Mun käsityksen mukaan konsolisota toimii samalla tavalla, olivat pelaajat sitten mitä mieltä tahansa. Kyllä se myynti merkitsee. Mut nyt tulee kyllä sellaista shaibaa (vähän liikaa olutta) että hyvää yötä... Jatkakaa
 
Viimeksi muokattu:
enkä saa yhtäkään peliä mieleen jonka pelattavuus olisi haukuttu huonoksi arvostelijoiden puolesta.
Bloodbornesta nyt ainakin on varmaan julkaisusta lähtien eri foorumeilla toivottu PC-versiota, tai päivitystä joka parantaisi ruudunpäivitystä (toki silti omasta mielestä helposti koko tämän genin jollei paras niin ainakin yksi parhaista peleistä).
Ja voittaja on se kumman konsoleita on enemmän maailmalla. Mä näen tämän niin että me pelaajat ei voida tästä kinastella vaan siitä tappelee 2 isoa firmaa
Tämä taas taitaa yritysten puolesta mennä enemmänkin rahallisen tuoton puolesta kuin myydyn kappalemäärän. Aika ihmeitä saa tapahtua jollei Pleikkari edelleen myy enemmän konsoleita kuin Microsoft, mutta jos toinen takoo loppupelissä enemmän tuohta niin aika hankala sitä enemmän myyvää on pitää voittajana.

Sitten noita ei tietenkään voi laskea niinkään että miten paljon valmistaja tekee voittoa per konsoli, vaan mukaan pitää huomioida kaikki muu mahdollinen, kuten eri tilauspalvelut, pelien tuottama voitto, ylipäätään kaiken muun firmalle tuottama positiivinen/negatiivinen imago ja sen kautta muukin firman bisnes, joten lienee vain helpompi jokaisen foorumilukijan hankkia itselleen parhaiten sopiva pelikone sen kummempia voittajia miettimättä.
 
Täällä pitäisi tehdä, kuten futisfoorumilla. Uskossaan vahvat voivat laittaa vetoja pystyyn niin ei jää saarnaaminen vain kymmenien viestien saman sanoman lätinäksi.

Onhan se niin, että peleillä on pelikonsolin tapauksessa isoin merkitys. Silti haluaisin katsoa myös muut kortit ennen omaa tuomiotani eli:
A) palvelut sisältäen plussat/passit
B) meluisuus, ei enää suihkumoottoria olkkariin
C) suorituskyvyn multiplattereissa
D) pelien hinnat (konsolin hinnalla ei merkitystä pitkässä juoksussa)

En vetäisi yhtään johtopäätöksiä kummastakaan esittelytilaisuudesta. Ei ne tällaista pitkän linjan pleikkalla pelaajaa sykähdyttäneet mitenkään.

Konsolisodan voittaa konsoli, joka sopii minulle parhaiten eli johon tulen olemaan kaikkein tyytyväisin. Tähän vaikuttaa myös sellaiset asiat kuin luotettavuus ja toimivuus television kanssa (freesync jne).

On varmaan kiva julistaa toinen konsolisodan voittajaksi etukäteen. Entäs, kun käy kuten itselläni ps3:n kanssa eli kolme ekaa konetta sai kantaa uudestaan liikkeeseen järjettömän melun ja lagaamisen takia. Ei maistunut blue bill silloin.
 
Tää ketju on kyllä ollu loisto viihdettä. Sony tekee grafiikka edellä yksinoikeuksia ja pelattavuudesta tingitään? Ilmeisesti fps:stä oli kyse? Yksinoikeuksien on oltava näyttäviä jo ihan myynnin kannalta, enkä saa yhtäkään peliä mieleen jonka pelattavuus olisi haukuttu huonoksi arvostelijoiden puolesta. Päinvastoin ja god of war tai spiderman on hyvä esimerkki tästä. Sekä monesti saa valita joko fps tai performance mode.
Itse vielä alleviivaat viestissäsi samaa asiaa, eli grafiikka edellä mennään, koska myynnit. Eikö silloin nimenomaan uhrata sujuvampaa pelattavuutta paremman grafiikan takia? Nämä on aina rajallisilla resursseilla trade-off. Joista aina toinen kärsii toiseen panostamisesta.

Se että sinä et saa jotain mieleen,ei tarkoita etteikö niin olisi. Nopealla Googlella alla linkki mainitsemastasi GoW:stä ja sen FPS:stä. Jonka vaihtelevuus vaikuttaa pelattavuuteen. Ei tässäkään pelattavuutta huonoksi ole haukuttu, mutta onhan heittelyllä aina vaikutusta pelattavuuteen negatiivisesti.

 
Viimeksi muokattu:
...
C) suorituskyvyn multiplattareissa
...
En vetäisi yhtään johtopäätöksiä kummastakaan esittelytilaisuudesta.

Kännykän, tms. pikkuruudun kautta, tai 1080p näytöllä ihastellaan kuinka huikeaa grafiikka onkaan!

Tulee mieleen vuokrattavien VHS-kasettien alkumainokset, joissa näytettiin miten upea kuvanlaatu DVD-levyillä on! Kansalle meni täydestä!

MrBeach toivoi että laittaisin näytettä grafiikoista. Minne kompressoimaton 6 minuutin 1440p 120fps upattais? Tommosen vertailun kasaaminen ja editointi on monen tunnin homma. Tapana ei ole tehdä ilmaiseksi mitään.
 
Jotenkin olisin toivonut tämän herraskansa keskustelun jälkeen 1930-luvulle, mutta kun sitä keskustelua ei enää saa käydä ihmisiin liittyen, niin pakonomainen tarve käydä sitä samaa, joskin turhaa, todistelua herruudesta on purettava nähtävästi konsoleihin.

No minulle on siihen keskusteluun ihan yhtä paljon annettavaa kuin ihmisiin liittyvässä herraskeskustelussa. Olkaahan keskenänne.

edit:
Mutta siis tämähän on omalla tavallaan viihdyttävää, joten antaa palaa vaan. Kunhan flametus pysyy tämän ketjun sisäpuolella.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: XYU
Jaa että sellaista menoa. Aavistuksen epäuskoisena luin pari edellistä sivua, mutta eilenhän oli perjantai, joten ehkä ainakin osa porukasta on kirjoitellut juttujaan muutaman saunakaljan ottamisen jälkeen. En halua hyökätä ketään vastaan henkilökohtaisesti, mutta kyllä nämä pari edellistä sivua vähän alleviivaavat nyt sitä, mitä olen tässä jo jonkin aikaa pohdiskellut. Olen nimittäin jo jonkin aikaa pohtinut ja ollut sitä mieltä, että tuo Star-Lord olisi jonkin sortin "parodiatili". Parin edellisen sivun perusteella epäilyni ovat jonkin verran vahvistuneet. Sellaista show'ta kyseinen käyttäjä kuitenkin tässä pitää. Kyllähän forkalle meteliä mahtuu ei sillä, mutta silti. Parodia ja huomion hakeminen noista viesteistä tulee väkisin päällimmäisinä mieleen.

Jos nyt sitten sananen tai kaksi itse ketjun aiheesta. Pleikkari kiinnostaa tulevista laitteista eniten ja sen hankinta on hyvinkin varmasti edessä loppuvuodesta. Hiljalleen olisi kiva alkaa saada tietoon lopullisia hintoja ja päivämääriä tässä.

Eipä minulla muuta. Jatkakaa, jos intoa ja kiinnostusta riittää. Kyllähän tätä paremman tekemisen puutteessa lukee.
 
Voi hyvät hyssykät ja taivaan talikynttilät?



Minua pidetään uuvatin ja vajakin ristetyksenä, mutta sitten pitäisi tätä pitää jonain korkeakulttuurina?


Tämä nyt ei välttämättä liity ketjun aiheeseen, mutta syytökset siitä että jokin on "lastenpeli" tai ettei peliä olisi "suunnilteltu" aikuisille kuulostaa oudolta. Joitakin tutkimuksia tullut aiheesta luettua, pelaajien keski-ikä on jo monissa maissa yli 30v ( joissakin lähempänä 40v), ja huomioiden kuinka paljon pelejä myydään kyse ei ole siitä mille ikäryhmälle mikäkin peli suunnitellaan vaan siitä minkälaisista peleistä kukin tykkää - myyntimäärät kertovat siitä vaikkapa Animal Crossingin kohdalla melko suoraan ettei sitä ole pelkästään vanhemmat ostelleet pilteilleen, kyse on jostain muusta.

Lisäksi, toisten pelimaun tuomitsemalla liukastelee itse liukkaalla alustalla juuri tuosta samasta syystä: pelaajia on vain jo liian monenlaista, pelaamisesta on tullut valtavirtaa ja hyväksytty ajankäyttömuoto laajemminkin. Jos lähtee tuomitsemisen tielle sitä pitäisi tehdä sitten jatkuvasti ja koko ajan, joka kuulostaa vain aivan liian tympeältä tavalta elää.
 


Minkälaisilla systeemeillä porukka repii kuvaa irti konsoleista... tai onko täällä joku rohkea joka käyttää tv:tä pc:n monitorina... itse väitän että yksi tämän 9-sukupolven kovimpia juttuja ovat nämä OLEDit / "pelaamiseen tarkoitetut teeveet" ...
 
Vaikka asia onkin ihan tärkeä, ei tehdä tästä ketjusta mitään televisiogallupiakaan. Vastailla voi mieluummin tähän ketjuun.


Varsin voi heittää myös ketjun niin vältetään ettei eksytä sivuraiteille niiku 2 edellistä sivua on tehnyt.
 
Onhan tämä nyt täysin oleellinen osa tätä aihetta, 9-sukupolvi... konsoli on osa kokonaisuutta... mutta juu asia selvä.
 
  • Like
Reactions: XYU
Ylös Bottom