Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Lähteenä itse linkkaamasi video...Näytä liitetiedosto 3992
Kuten tuossa lukee, videossa olevat asetukset ovat DEMOKÄYTTÖÖN. Ei niitä käytetä normaaleissa koneissa, joissa käynnistymisaika Windowsiin on jotain 10-40 sekunnin välillä.

Tämän videon ainoana tarkoituksena oli osoittaa vastine sinun "Haluaisimpa nähdä kun win pohjainen kone on kylmä käynnistäessä nopeammin pelissä kuin ps4.", että Windows käynnistyy tarvittaessa sekunneissa.

Laitoin samaan viestiin ja seuraavaan viestiin lisää aihetta koskevaa asiaa, mutta näköjään nämä oli helppo ohittaa ja tarttua lillukanvarsiin.
 
Täytyy todeta että jään määrällisesti peleissä toiseen ääripäähän.
Hattua päästä voi kyllä todeta et olet kova pelimies!
No eipä tässä tapaturmaeläkkeellä muita harrastuksia/elämää oikein ole, niin pystyy käyttämään sen rahan suoraan tähän elämäntapaan, kuin muilla menis vaikka lasketteluun tai prätkään tms. :D
 
Kuten tuossa lukee, videossa olevat asetukset ovat DEMOKÄYTTÖÖN. Ei niitä käytetä normaaleissa koneissa, joissa käynnistymisaika Windowsiin on jotain 10-40 sekunnin välillä.

Tämän videon ainoana tarkoituksena oli osoittaa vastine sinun "Haluaisimpa nähdä kun win pohjainen kone on kylmä käynnistäessä nopeammin pelissä kuin ps4.", että Windows käynnistyy tarvittaessa sekunneissa.

Laitoin samaan viestiin ja seuraavaan viestiin lisää aihetta koskevaa asiaa, mutta näköjään nämä oli helppo ohittaa ja tarttua lillukanvarsiin.
Tuo kone ei käynnistä pelejä tuon startin jälkeen mutta kai voidaan puhua niistä lillukoista sitten.
 
Kyllä itselläkin PC nykyisin SSD:n kanssa käynnistyy itse peliin asti paljon nopeammin kuin PS4 Pro. Onhan se pirun nopeata PC:llä, itse en edes välttämättä tarvitsi ihan nopeata! :D

Ja sinäänsä melko samanlaiset käytöt molemmilla laitteilla, kun ovat kiinni samassa televisiossa, lähes vierekkäin huoneessa ja pelailen ohjaimella. Siitä huolimatta itse kyllä pelailen enempi konsolilla ja pidän kätevämpänä/helpompana.

Mutta onhan se aika pitkälti makuasia mistä pitää enemmän. PC nopeampi käyttää ja konsolilla sitten taas vielä vähemmän ongelmia/säätämistä. Aika mukavaa touhua kuitenkin PC:llä nykypäivänä, jos vertaa mitä se oli joskus aikaisemmin vuosia sitten. Jos ei käytä modeja ja vetää pelien default-asetuksilla niin voi päästä todella helpolla. Harvoin vaan niin tulee tehtyä PC:llä.

PC:llä on tosiaan kyllä se huono puoli, että pelien latausruudut kestävät muutaman sekunnin, niin ei enää kerkeä lukea latausruuduissa olevia vinkkejä ja ohjeita.
 
PC:llä on tosiaan kyllä se huono puoli, että pelien latausruudut kestävät muutaman sekunnin, niin ei enää kerkeä lukea latausruuduissa olevia vinkkejä ja ohjeita.
Olisiko kuitenkin myös hieman tapauskohtaista kuinka nopeasti pelin lataa vai lataatko pelin kuin pelin sekunneissa?
 
Tervetuloa pelipc:n käyttäjäksi.
Upeaa että tuollaisiakin on!
Kova vaihtoehto sitten kaikille konsoleille koska peli moduleista luovuttiin jo hetki sitten.
Tuollainen mylly on kyllä varmasti olohuoneen kruunu!
Toivottavasti tulevat pian massoille tarjolle sopivaan hintaan.
 
Niin nyt karsitaan sitten niitä asioita pois mitkä vaikuttaa negatiivisesti omaan mielipiteeseen? :) Aika paljonkin väliä keskustelussa pc vs konsolit laitteiden hinnalla.
Viestin pointtina oli estää asian rönsyily, koska keskustelu helposti johtaa "nokittelun kierteeseen", vaikka alunperin on ollut keskustelua yhdestä osa-alueesta. Ei varmaan olisi mielestäsi järkevää vastata viestiisi hinnasta hehkuttamalla esim. raakaa laskentatehoa RTX 3090 vs PS4(tai PS5). Koska sekään ei liity keskusteluun siitä miten nopeasti peli käynnistyy.
Itse aiheeseen varmaan voidaan todeta, että hyvällä PC:llä ei pelin käynnistymisnopeutta voida nostaa konsolin eduksi.

Yleisellä tasolla osassa viestejä näkyy ihan puhdas tietämättömyys nykyajan huippuluokan PC:stä. Jos olettaa että se 5v vanha markettiläppäri vastaa nykyajan kalliimpia peliPC:tä ominaisuuksiltaan, niin vaikea se on verrata siinä kohta PC:een ja konsolin eroja.
Upeaa että tuollaisiakin on!
Kova vaihtoehto sitten kaikille konsoleille koska peli moduleista luovuttiin jo hetki sitten.
Tuollainen mylly on kyllä varmasti olohuoneen kruunu!
Toivottavasti tulevat pian massoille tarjolle sopivaan hintaan.
Ottaako se oikeasti näin koville? Ei voi olla niin vaikeaa sulattaa ihan sitä faktaa, että PC:een puolella rahan syytäminen laitteistoon näkyy pelikokemuksessa, tiettyyn pisteeseen asti jopa todella selvästi.
 
Viestin pointtina oli estää asian rönsyily, koska keskustelu helposti johtaa "nokittelun kierteeseen", vaikka alunperin on ollut keskustelua yhdestä osa-alueesta. Ei varmaan olisi mielestäsi järkevää vastata viestiisi hinnasta hehkuttamalla esim. raakaa laskentatehoa RTX 3090 vs PS4(tai PS5). Koska sekään ei liity keskusteluun siitä miten nopeasti peli käynnistyy.
Itse aiheeseen varmaan voidaan todeta, että hyvällä PC:llä ei pelin käynnistymisnopeutta voida nostaa konsolin eduksi.

Yleisellä tasolla osassa viestejä näkyy ihan puhdas tietämättömyys nykyajan huippuluokan PC:stä. Jos olettaa että se 5v vanha markettiläppäri vastaa nykyajan kalliimpia peliPC:tä ominaisuuksiltaan, niin vaikea se on verrata siinä kohta PC:een ja konsolin eroja.

Ottaako se oikeasti näin koville? Ei voi olla niin vaikeaa sulattaa ihan sitä faktaa, että PC:een puolella rahan syytäminen laitteistoon näkyy pelikokemuksessa, tiettyyn pisteeseen asti jopa todella selvästi.
Yhtään ei ota koville kenenkään laitteet mutta tuskin hinnan puoesta voi konsolia ja tätä huippu peli pc tä sitten taas verrata.
Vähän kun vertailisi Jopa ja Teslaa...
 
Yhtään ei ota koville kenenkään laitteet mutta tuskin hinnan puoesta voi konsolia ja tätä huippu peli pc tä sitten taas verrata.
Vähän kun vertailisi Jopa ja Teslaa...
Ei hinnan puolesta voikkaan verrata, ei siitä varmaan ole ollutkaan epäselvyyttä. Turha siinä kohtaa on ottaa hintakorttia esille, kun joku vastaa heittoosi ja todistaa sen "vääräksi", alkuperäisessä heitossa ei kuitenkaan puhuttu hinnasta.
 
Ei hinnan puolesta voikkaan verrata, ei siitä varmaan ole ollutkaan epäselvyyttä. Turha siinä kohtaa on ottaa hintakorttia esille, kun joku vastaa heittoosi ja todistaa sen "vääräksi", alkuperäisessä heitossa ei kuitenkaan puhuttu hinnasta.
Tämä selvä!
Nämä samat jutut on kuultu jo vuosia eli minun puolestani saa olla tässä!
Mutta kannattaa itsekkin muistaa mitä vertaa ja mihin...
 
En tiedä montako sekuntia winkan käynnistys ottaa. Ei ole häirinnyt.

Vaivattomuus on eri asioita eri ihmisille. Miten vaikka saan sennheiserin bt kuulokkeet plekeen? Öö, no can do. Paitsi virittelemällä ja ostamalla bt lähettimen. Mikki ei kuitenkaan toimi. Pc:llä klikataan liitä bt-kuuloke, ja toimii!

PC on juuri niin helppo/vaikea kuin haluaa. Ja käytännössä sen muokattavuus on ihan kätevää. Jos haluan sijoittaa ylikellotetun näyttiksen pihalle pakkaseen tai pakastinlokeroon, se onnistuu. Kaikille vaivattomuus ei ole sitä, että on yksi sapluuna ja sillä mennään.
 
Itsellä oli vaivattomuus kaukana kun PCllä pelasin, mutta saattoi olla vain paskaaa tuuria. Oli siinä puolensakin en sitä kiellä, mutta aina sai miettiä että mistähän helvetistä tämäkin ongelma johtuu, softasta vai raudasta. Voisin toki vieläkin pelata koneella mutta aikaa/hermoja on niin niukasti ettei ole varaa ylimääräiseen säätöön.
 
Itsellä oli vaivattomuus kaukana kun PCllä pelasin, mutta saattoi olla vain paskaaa tuuria. Oli siinä puolensakin en sitä kiellä, mutta aina sai miettiä että mistähän helvetistä tämäkin ongelma johtuu, softasta vai raudasta. Voisin toki vieläkin pelata koneella mutta aikaa/hermoja on niin niukasti ettei ole varaa ylimääräiseen säätöön.
Tämä se mun mielikuva oli kun pc ostin ja kieltämättä modien kanssa on tuota ollut, mutta siinä maksan kyllä sen hinnan.
Noin muutoin ei ole pelaamiseen liittyviä ongelmia ollu yhtään enempää kuin konsoleillakaan. Joku peli saattanut kaatuilla kokoajan, mutta sama päivitys on pelin rikkonut sit joka alustalla. Kokonaisuudessaan mennyt käsittämättömän kivuttomasti ja vaikka vannoin et ps4 pysyy pääkoneena ja pc:llä vain simut. Noh, enpä ole yhtään peliä ostanut pc oston jälkeen pleikalle mikä olisi saatavissa myös pc:lle. Ainoa ostos muutenkin itselle ollut pleikalle Ghost of tsushima. Kyllä koen nykyisin vaivattomammaksi avata se peli pc:llä, kuin konsolilla. Ja tää oikeasti sattuu sanoa näin Apple ja ps4 miehenä..
 
Pikkuisen koomista että otsikko ohjaa keskustelemaan erityisesti siitä mikä on konsolien etu. Onhan tämä toki konsolifin foorumikin.

Jos puhutaan puhtaasti PC vs. konsolit asetelmalla, kyllä eilinen Nvidian jukistus oli sitä tasoa että monikin PC:ltä konsoleihin siirtymistä harkinnut taisi perua ajatuksensa. En ole tarkkaan seurannut miten milloinkin on mennyt aiemmissa sukupolvissa, mutta tuntuuhan se hurjalta että konsolin hinnalla saa 2x tehokkaaman näytönohjaimen jo samantien. Ellei jopa halvemmallakin, mutta oletan että uudet konsoit irtoaa tuolla 499$ tasolla.

Eihän tuosta ole kun hetki kun hehkutettiin sitä että uusien konsolien GPU vastaa ~1400€ PC GPU:ta.
 
Viimeksi muokattu:
PC pelaaminen on haastavampi kokonaisuus. Joudut miettimään esimerkiksi sellaista asiaa kuin uusi näytönohjain, ottamaan asioista selvää...

Ne jotka jaksavat lähteä tuolle matkalle saavat sitten lähes kaiken mitä tulee pelaamiseen. Esports-peleistä strategiaan, jopa Pleikka-peleistä 1- ja 3-persoonan peleihin parhailla mahdollisilla grafiikoilla sekä pelattavuudella. Mielestäni kysymys onkin siitä että jos teet vähemmän työtä harrastuksesi eteen, voitko siitä huolimatta saada lähes kaiken tuon...

Esimerkiksi, omalla kohdallani: minulla on peli -pc, -tuoli, -näppis, -hiiri ja sitä rataa ... sekä tuossa vieressä LG OLED C9 + KEF LSX. Olisi ehkä järkevintä hankkia PS5 tuohon OLEDiin kiinni, mutta sitten toisaalta... HDMI-johto PC-----TV välille ja Steamiin. Jos jatkossa pelaan vähän, hyvin vähän. Niin on mahdollista että minulle riittää joku Cyberpunk 2077 ja pari Twin Stick Shooteria ainakin pariksi vuodeksi eteenpäin...

Näin ollen voisin myydä PC:n ja nauttia PS5 helppoudesta. MUTTA mitä jos saankin jostain päähäni että olisi COOLia pelata OW:ta jonkun Suomi porukan kanssa. Onko silloin PC ainoa vaihtoehto? Tavallaan PC on Master Race ... se on HC-pelaajille. Konsolit ovat se kaikista helpoin ja nopein tie... mutta sitten tulee taas MUTTA ...

Mites tuo ääni, joka lähtee konsolista? Ulvooko laite kuin susi illan hämärässä? Taas tulee fiilis laittaa 10,000 euroa mega hienoon, täysin äänettömään custom pönttöön. Sitä kyperpunkkiakin voisi pelata langattomalla ohjaimella OLEDilla ja saisi teknisesti parhaan version pelistä. Onko pelin tasoero kuinka merkittävä konsoleihin nähden?

Joku täällä ehdottaa sitä että PC + konsoli, mutta siitä on se vaivattomuus kaukana. Kyllä konsoli on se helppo ja vaivaton juttu. Pelkästään se tapa pelata. PC-pelaaja on edelleen selkä suorassa naama lähes kiinni näytössä, hiiri ja näppis vieressä ja sitten vielä headset päähän ja mikki suuhun. Kuin jossain lennonjohtotornissa. Konsoli-pelaaja lojuu säkkituolissa katsellen valtavaa ruutua noin 2 metrin päässä. Hän saattaa jopa nukahtaa kesken pelaamisen, mutta ei hätää heti herätyksen jälkeen on aika jatkaa.

...

Suomessa, joka on täynnä Applen vihaajia, MAC-tietokoneita, pöytä / läppäri pidetään vaikeina, vaikka todellisuudessa ne ovat paljon helppokäyttöisempiä kuin PC-tietokoneet. Suomalaiset ovat ns. insinöörikansaa. Olisikin kiinnostava tietää onko Suomen luku 50-50 ja esim. jossain USA:ssa 70-30 konsoleiden hyväksi. Tämä pitäisi selvittää.

Vaikuttaako PC:n kasaus addiktioomme se että olemme synnynnäisiä virittäjiä ja esim. USA:ssa ollaan mukavuudenhaluisempia. Entä Aasia, kuten Japani. Konsolit 90-10. Täällä Suomessa Microsoft nauttii myös osan pelaajia keskuudessa jonkin sortin hyvästä maineesta. On käsittämätöntä että aikuiset edes harkitsevat tämän Xbox Series X -konsolin hankkimista. Siinä ei ole oikeastaan mitään järkevää syytä.

Nintendon voin jollain tasolla ymmärtää lapsiperheissä. PlayStation on yllättävän onnistunut kokonaisuus, mutta sekään ei pyöritä strategiaa tai esportsia. PC onkin sitten vikoja ja ongelmia täynnä, mutta insinööri on vain iloinen asiasta. Taas vähän säätämistä, yes. Tunti meni että pääsin vihdoin pelaamaan.
 
@Star-Lord Minkä takia teet asioista niin vaikeita? Jos tietokoneen kokoaminen pelottaa niin paljon, osta valmis tietokone ja sekin pyörittää paremmin pelejä kuin konsolit. Silloin ei tarvitse ottaa asioista niin paljon selvää, kuhan katsoo onko hintalaatusuhde oikein. Minäkään en lähtenyt rakentamaan tietokonetta vaan ostin suosiolla tarpeeksi tehokkaan pakettikoneen, jolla kaikki pelit pyörivät korkeilla asetuksilla. Itse olen tietokone- sekä konsolipelaaja. Voin vain päättää mielentilan mukaan, että haluanko pelata Xbox One X:llä televisiolla vai tietokoneella pöydän äärellä. Yksinkertaista.

En ole koskaan kuullukkaan, että jotkut pitävät Applen tuotteita vaikeina. Olen kuvitellut, että tuo on monelle se syy minkä takia ei halua Applen tuotteita, kun asiat ovat liian yksinkertaisia. Itse olen vahvasti Apple-mies, mutta tietokoneiden suhteen tulee aina valittua Windows, kun voi luoda tai ostaa sellaisen tietokoneen kuin haluaa.

Kyllä Suomestakin löytyy paljon konsolipelaajia - varmasti enemmän kuin tietokoneella pelavia. Varmuutta minulla ei ole tästä asiasta eli sitten kun olet selvittänyt tämän, odotan mielelläni tuloksia. ;)

Xbox Series X:n ostamisessa on montakin järkevää syytä, kuten pelaaminen televisiolla. Ei kaikki halua pelata tietokoneella ja tämä on yksinkertainen fakta. Voin hyvällä omatunnolla sanoa, että olen aikuinen, joka tulee ostamaan Xbox Series X:n vaikka on tietokone ihan vain Game Passin ja konsolipelaamisen vaivattomuuden takia.

Btw, minulla ei ole lapsiperhettä, mutta omistan kyllä Nintendo Switchin.
 
Minulta ei suju kyllä iMacin käyttökään. Jos ohjelmat eivät toimi, ne eivät sitten tosissaan toimi. Varmaan Applen softien käyttö on hauskaa niin kauan kun kaikki pelaa eikä joudu tekemään mitään haastavampaa. PC:llä pystyy sentään suht järkevästi opettelemaan ohjelmat niin, että tajuaa missä on vika, mutta Applen suhteen kaikki sen helpon kuoren jälkeen on ihan ylitsepääsemätöntä. Ohjeina on yleensä, että asenna laite kokonaan uusiksi tai vie huoltoon. Itse olen ratkaissut ongelmat tekemällä kaiken PC:llä.
 
Star lordilla kipakkaa argumenttia, ja holistista perustelua löytyy!

Synnynnäinen virittäminen on hyvästä. Se on metatason puzzle, jossa ratkotaan miten hyvin peli pyörii, ja saako sen toimimaan. Pakko on paras muusa, sanotaan. Oma ura säätäjänä alkoi 11v nassikkana kun allokoin käynnistyslevyillä välimuistia, jotta sain äänikortin JA joystickin toimimaan. Onhan se näin jälkikäteen hämmentävää, koska tein tuon ihan omatoimisesti.

Toista on nykyaikana, kun painetaan nappia ja pelit toimivat. Eipä siinä kyllä opi mitään. Ymmärrän konsolin hankkimisen aikuisten käyttöön. Lapsille tulee ostaa komponentit ja kertoa, että kasaa ja opettele. Hyöty ja huvi kahdessa kerroksessa, eikä tuota oppia saa peruskoulusta.
 
Ylös Bottom