Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5

Kumman PlayStation 5 -version aiot hankkia?

  • Perinteisen, tarvitsen sen levyn

    Äänet: 300 74,6%
  • Digital Edition, pelit ykkösinä ja nollina

    Äänet: 102 25,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    402
Tuo peliajan seuranta ei vain tunnu olevan kovinkaan tarkka, ainakaan minulla.

Esimerkiksi Astro's Playroomia on tuon mukaan pelattu alle 1 tunti (oikeasti ~5) ja Days Gonea 159 tuntia. Tuolla Days Gonen tuntimäärällä minun olisi pitänyt tahkota sitä 11 tuntia päivässä. Destinyssä ja The Elder Scrolls Onlinessa myös tuon mukaan jotain ihan järjettömiä tuntimääriä.
 
Itsellä suurin osa pitää ihan paikkaansa, jos vaikka vertaa niihin missä itse peleistä näkee myös peliajan.

Toki siellä on myös pelejä, joissa on mukamas pelattu vain 1h ja esim. Witcher 3, jossa 700h. Se lienee tuplasti liian iso lukema, joku 300h on lähempänä totuutta.

Se muuten päivittää pelatun pelinajan vasta, kun kyseisen pelin on sammuttanut. Se ei päivitä sitä realiajassa.
 
Toki siellä on myös pelejä, joissa on mukamas pelattu vain 1h ja esim. Witcher 3, jossa 700h. Se lienee tuplasti liian iso lukema, joku 300h on lähempänä totuutta.
Oma arvaukseni on, että ainakin PS4-pelien kohdalla se laski pelitunneiksi myös sen ajan, kun sovellus oli ylipäätään päällä - olipa se sitten vaikka vaan taustalla YouTubea katsellessa tai Rest Modessa suspendissa. MGSV:n oma sisäinen peliaikalaskuri näyttää n. 170 tuntia, mutta Pleikkarin tilastoihin on kertynyt reilusti enemmän.
 
Oma arvaukseni on, että ainakin PS4-pelien kohdalla se laski pelitunneiksi myös sen ajan, kun sovellus oli ylipäätään päällä - olipa se sitten vaikka vaan taustalla YouTubea katsellessa tai Rest Modessa suspendissa. MGSV:n oma sisäinen peliaikalaskuri näyttää n. 170 tuntia, mutta Pleikkarin tilastoihin on kertynyt reilusti enemmän.

Voi hyvinkin olla, mutta omalla kohdallani se ei kuitenkaan selitä noita paisuneita tuntimääriä, koska vanhan liiton miehenä sammutan pelin ja konsolin aina pelisession päätteeksi.

Valtaosa peleistä näyttäisi toki olevan suunnilleen oikeissa lukemissa.
 
Joo ei tuo ihan pidä paikkaansa. PS5 näyttää Rainbow Six Siege peliajaksi reilut 4000h, kun taas R6tab-sivu n. 2300h ja vaikea uskoa, että olis peli ollut päällä 1700h pelaamatta :D
 
Oonko ainut joka ei ole täysin vaikuttunut tästä uudesta ohjaimesta, muuten ok mutta nuo liipasimet on jotenkin jäykät ja pitkällä liikeradalla esim fps peleihin. Vai onko vaan uutuuttaan jäykät.
 
Oonko ainut joka ei ole täysin vaikuttunut tästä uudesta ohjaimesta, muuten ok mutta nuo liipasimet on jotenkin jäykät ja pitkällä liikeradalla esim fps peleihin. Vai onko vaan uutuuttaan jäykät.


Yleinen mielipide täällä taitaa olla että Dualsensen tärinät ja adaptiiviset liipaisimet on kova juttu, mutta itse pistin molemmat ominaisuuden pois päältä muutaman Astro's Playroom tason jälkeen. Sanottakoon että en ole ikinä ohjainten tärinöistä pitänyt eikä tämä Dualsensen kehittyneempikään toteutus iskenyt, eikä nuo triggeritkään. Yleisesti kuitenkin oikein hyvä käteen, ja mielestäni paras Pleikkariohjain tähän mennessä.
 
Kuinka säätää PS5 HDR asetukset oikein.



Hmm.. hieno että esitteli numeerisesti mutta niin sonyn kuin Vinnien olisi hyvä kertoa milloin ja miten nuo asetukset oikeasti vaikuttaa. Tuossahan esitellään säätöä monitorin tilassa jossa ei ole mitään tonemäppäystä käytössä. Ja toimii oikein vain jos tonemäppäys ei ole käytässä (telkku tukee ja on HGIG tilassa. ) Jos näin ei ole niin säädöt voi mennä huonoksi.
Varmaan 95% telkuista ei tue tuota moodia (koska niin uusi)

Oma Sony xe9305 tekee hdr sovituksen eli tonemäppäyksen aina ja tämä sovitus riippuu täysin siitä mitä kuvassa on ja millaiset kirkkaus,kontrasti ja muut asetukset on.

Ongelmalliseksi tämän tekee se telkun tulkinta, nyt noissa säädöissä ei näy numero arvoja joten jos telkku tekee tulkintoja niin lopputulos on sekamelskaa.

Oma telkku ajatteli tuosta täyden ruudun kirkkaudesta että ok, 10000nits tuli ja sitä on ruudun täydeltä, ja tuo pieni aurinko kuvake.. joo se näyttäisi huonolta 750nits arvolla, laajennetaan käyrää siten että kirkkaus leikkautuu vasta 5000nitsissä.. jotten telkku sovittaa tuollaisessa tapauksessa 0-5000nits välille.Tässä tuli n.24 klikkausta minimistä ylöspäin.

No sitten kuvaan tulee musta tausta ja 10% valkoinen läntti, ns. maksimi kirkkaus testi. Nyt telkku pääsee siinä oikeisiin maksimeihin joka tulee n.1500nits paikkeilla, luokkaa 17klikkausta minimistä.

Nyt jos konsoli saa nuo arvot niin se/peli tekisi tonemäppäyksen päin pyllyä, kuvittelisi että kokokuvan maksimi kirkkaus 5000nits ja ns. Highlights 1500nits.. oikeat telkun kyvykkyydet on tuossa 750nits ja 1500nits.

Itse en tykkää jos en tiedä mitä pellin alla tapahtuu, millä peleillä konsoli käyttää tuota tietoa ja käyttääkö ollenkaan vanhoilla telkuilla joissa sovitusta ei saa pois? (koska telkku haluaa näyttää hyvin kaiken HDR materiaalin)
 
Mielenkiintoinen artikkeli PS5 Activities -toiminnon kehityksestä:


Kaikki lähtee asiakastarpeiden tunnistamisesta. Nopeat piipahdukset pelien parissa ovat mobiilipuolelta tuttuja, kännyköistä ja tableteista. Nyt myös pleikkarilla. Näihin kaverilistalta tuleviin haasteisiin vastaaminen on ollut pikapelaamista parhaimmillaan.
 
Pitääkö PS4 pelien olla asennettuna PS5 SSD:lle että niihin saa ns. PS5 tehot käyttöön? Mitenkä esim Rainbow Six Siegen kohdalla?
 
Pitääkö PS4 pelien olla asennettuna PS5 SSD:lle että niihin saa ns. PS5 tehot käyttöön? Mitenkä esim Rainbow Six Siegen kohdalla?
On kahdenlaisia tapauksia: PS4-pelejä, jotka ovat ihan PS4-versioita, mutta hyötyvät PS5:n tehoista. Tällaisia pelejä on esim. Days Gone ja Ghost Of Tsushima. Nämä voivat olla asennettuna USB-kiintolevylle.

Sitten on erikseen pelejä, joista saa ilmaiset PS5-päivitysversiot. Käytännössä ne ovat ihan erillisiä pelejään, ja ne voi asentaa vain PS5:n sisäiseen tallennustilaan.

Sitä en nyt osaa sanoa, kumpaan kategoriaan Siege mahtaa mennä. Veikkaan tuota jälkimmäistä, eli että siitä tulee ilmaiseksi ladattava PS5-versio, jota ei USB:lle voi tunkea.
 
Alkaa tunteja olemaan kivasti takana joten aika kirjoittaa fiiliksiä ja aloitetaan ohjaimesta joka on aivan uskomaton! Vaimo sekä lapsi olivat ensi testeissä jo aivan myytyjä kun Astroa pelailivat ja niin olin itsekkin. Muita pelejä tullut myös pelailtua ja Demon’s Souls jäi vähän nyt varjoon ku Spider-Manin Ultimate edition saapui postissa :D tämäkin peli on kyllä ollut todella mahtipontinen ja mukaansa vievä ja tarkoitus olisikin alkaa pelaamaan Demon’s Souls kaverina Remasterointi Hämistä ja näitä BC puolen pelejä elikkä Days Gonea ja Last of us part 2 pitäisi saada myös hommattua jostakin :D kyllä sitä pelattavaa siis riittää, itse konsolista löytyy paljon positiivista ja omani on lähes äänetön. Ainoa mikä välillä pistää korvaan niin on se että konsoli lähtee välillä levyä lukemaan äänekkäästi mutta äkkiä sekin on ohi, käyttis on myös todella sujuva ja siittäkin pääsi nopsaa jyvälle. Kaikenkaikkiaan aivan mahtava laitos! Ei muutako lisää mahtipontisia yksinoikeuksia pirttiin!!

Edit: jäi tosiaan hehkuttamatta tuo SSD, perkele varsinkin Spider-Manin kohdalla se on sitä huh huh tasoa :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kommentteja 120 fps pelaamisesta? Televisio sai äskettäin tähän liittyvän päivityksen.

Ensimmäiset testipelit 120 fps ruudunpäivityksellä pelistä Rainbow Six Siege. Ei mitään elämää suurempaa muutamasta harkkapelistä konetta vastaan. Enemmän huomio kiinnittyi DualSenseen, josta löytyy nyt aidon oloinen liipaisin tuntuma.

Ruudulle sai pelin oman fps-laskurin.
F1063E6B-2BAF-4F61-B4C8-197F33C45215.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom