Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Cyberpunk 2077

Kaiken tämän ulinan keskellä helposti unohtuu, että suurin osa pitää pelistä, ainakin PC:llä. Itselle on maistunut erinomaisen hyvin. Kaupunki, hahmot ja tarina on niin viimeisen päälle, että puutteet ja satunnaiset pienet bugit jäävät täysin varjoon. Hyvin vähän tulee mitään ärsytyksiä vastaan keskittymällä journalista löytyviin asioihin. Toki jos häröilee ympäriinsä niin huomaa npc hahmojen tyhmyyden ja että kaupunki on enimmäkseen pahvikulissi, mutta eipä tämä mikään
elämäsimulaattori olekaan.
Niinno, ei ollut elämäsimulaattori Skyrimkään silloin 9v sitten. Silti hahmoilla tuntui olevan muutakin tarkoitusta, kun toimittaa yhtä virkaa (ikuisesti seinään nojaaja, kojulla seisoja, kävelijä yms.) kunnes pelaaja katsoo eri suuntaan ja liuetaan tiehensä.
Tämä on itselle vain peli, eikä mikään vaihtoehtoinen universumi jossa kaikilla NPC:llä on täysi elämä ja uniikkia sanottavaa. Ei tuo mulle minkäänlaista lisäarvoa vaikka tyypit kadulla tekisikin jotain muuta kuin kävelisi eestaas
Ja mitähän vihjailet, että tämä mulle on, muuta kuin peli? (Oletan, että oli mulle suunnattu, kun huomautin, että kävelevät edestakaisin.)
En mä odottanut, että ketään voin kotiin seurailla, mutta yllätti, että hahmo kävelee sen lyhyen korttelin ja kääntyy ympäri. Huomasin tän kuvatessa kuinka huvittava muskelijärkäle "SAVAGE" tatuoinnin kanssa käveli pelkissä hotpantseissa, eli tarkoitus ei ollut edes yrittää rikkoa omaa immersiota. Se kävi hyvin pian pelin omasta toimesta.
Jos yhtään on seurannut pelin kehitystä, niin alusta asti sanottu, että ensin julkaistaan PC-, Xbox One- ja PS4-versiot. Julkaisussa piti tulla XSX:lle ja PS5:lle ne päivitykset millä Xbox One- ja PS4-versiot pyörisivät paremmin. Varsinaiset XSX- ja PS5-versiot pelistä on luvattu vuoden 2021 lopussa.
Edelleen voisin kysäistä lähdettä, varsinkin tuolle "vuoden 2021 lopussa" jutulle. En googlesta löydä sit millään.
Mitä sitten tuohon next gen julkaisuun tulee, niin myönnän että olin käsittänyt sitten väärin silloin pari viivästystä sitten.

Alkaa mennä kyllä tässä ketjussa aitojen pettymyksien vähättely melko pitkälle ja oli tuo "jos yhtään on seurannut pelin kehitystä" kommenttikin kokolailla tarpeeton. Kuten myös ehkä noi alentavat "xD" hymiöt kritisismeihin ympäri ketjua. Kyllä pelin kehitystä tuli seurattua, monella tasolla paitsi sitten ihan loppuvaiheilla, koska halusin yllättyäkin jossain asioissa.

Täytynee varmaan lopettaa ketjun seurailu, ennenkun täällä on riidat käynnissä enempikin. Mun mielestäni tosin jokainen ketjussa on omassa mielipiteessään 100% oikeassa.

Hyvä, että maistuu pelailu. Itse en lähde myöntämään, että se mitä odotin oli omaa harhaluuloa, kun niin "elämäsimulaattoriksikin" peliä kaupiteltiin.
Enkä ole ennenkään ollut kritisoimatta sitä, että peli julkaistaan ja "kyllä se tulee oleen loistava peli vuoden päästä", enkä jätä kritisoimatta tälläkään kertaa, vaikka kyseessä CDPR. En edes, vaikka tää on aikalailla nyt yksi ainoista julkaisijoista jota vielä todella ihailen/ihailin ja peli jota ihan todella odotin ihan yhtä innolla, kun te monet peliä rakastavatkin. Sehän tässä surun puseroon vetääkin. En ole vielä KOSKAAN ennen löytänyt itseeni siitä joukosta, joka seuraa peliä ja on negatiivinen sen suhteen. Tälläiseks näköjään tiivistyy suuri toivo muutoksista peliä kohtaan jolle toivoo hyvää lopputulosta ja harmitus sitä kohtaan, että sen potentiaalit ei vaan tavoitu.
Jos olisin odottanut tarinapohjaista toimintapeliä RPG elementeillä, olis asia melko eri, mutta odotin ihan tosissaan maailmaa johon uppoutua niin, ettei mun ole pakko itse koittaa näin paljon tehdä töitä sen eteen että olen huomioimatta pelin huonoja puolia tai epäuskottavaa kansoitusta, ettei immersio ja kulissit säry tarinan suhteen.
Witcher 3:een en tätä vertais, en hyvässä enkä pahassa.

Pakko siis summata, että tuo kaupungissa olevan elämän uskottavuus, interaktiivisuus jne. oli se suurin pettymys, koska bugit voi kuitenkin aina korjata. Se sai myös todella arvostamaan, kuinka mielettömän hyvin Rockstar sen on osannut tehdä... vaikka en siis todellakaan odottanut tuota tasoa. Skyrim/Oblivion tyylin kulissit olisi kelvannut ja oli tasolla mitä odotin, tietty näillä grafiikoilla ja hahmojen määrällä vaan ei yllä siihen asti..

Ja hahmojen ulkonäkö ja erilaisuuden määrä on btw todella jees!

(Mutta vähintään ainakin odotin, että poliisit osais ajaa autolla.)

Joku niissä pienissä interaktiivisissa asioissa maailmassa, joilla voi eläytyä - vaikka se ois ees drinkin tilaus animaatio, kyky istua jossain tai pelata jtn typerää minipeliä jos sellanen jossain nurkalla on, kuten myös joku siinä, että nää vale-ihmiset vaikuttaa ihmisiltä itselle todella luo immersioo ja maailman tuntua, vaikka aivan oikeassa siinä olettekin, ettei nuo pienet asiat pelin pääasia olisi.

Jätän vielä tämän mielenkiintoisen videon aiheesta, vaikka Rockstarin peleistä puhuukin.. selittää paremmin asian kuin minä.


Nyt toivotan kaikille todella Hyvää Joulua ja onnellista (parempaa) uutta vuotta ja koitan parhaani mukaan poistua takavasemmalle, ettei se harmittava pettymyksentunne jatkuvasti lisää turhaa negatiivisuuden määrää ketjussa, silti mielipiteistäni luopumatta.
 
Viimeksi muokattu:
.
Niinno, ei ollut elämäsimulaattori Skyrimkään silloin 9v sitten. Silti hahmoilla tuntui olevan muutakin tarkoitusta, kun toimittaa yhtä virkaa (ikuisesti seinään nojaaja, kojulla seisoja, kävelijä yms.) kunnes pelaaja katsoo eri suuntaan ja liuetaan tiehensä.

Ja mitähän vihjailet, että tämä mulle on, muuta kuin peli? (Oletan, että oli mulle suunnattu, kun huomautin, että kävelevät edestakaisin.)
En mä odottanut, että ketään voin kotiin seurailla, mutta yllätti, että hahmo kävelee sen lyhyen korttelin ja kääntyy ympäri. Huomasin tän kuvatessa kuinka huvittava muskelijärkäle "SAVAGE" tatuoinnin kanssa käveli pelkissä hotpantseissa, eli tarkoitus ei ollut edes yrittää rikkoa omaa immersiota. Se kävi hyvin pian pelin omasta toimesta.

Edelleen voisin kysäistä lähdettä, varsinkin tuolle "vuoden 2021 lopussa" jutulle. En googlesta löydä sit millään.
Mitä sitten tuohon next gen julkaisuun tulee, niin myönnän että olin käsittänyt sitten väärin silloin pari viivästystä sitten.

Alkaa mennä kyllä tässä ketjussa aitojen pettymyksien vähättely melko pitkälle ja oli tuo "jos yhtään on seurannut pelin kehitystä" kommenttikin kokolailla tarpeeton. Kuten myös ehkä noi alentavat "xD" hymiöt kritisismeihin ympäri ketjua. Kyllä pelin kehitystä tuli seurattua, monella tasolla paitsi sitten ihan loppuvaiheilla, koska halusin yllättyäkin jossain asioissa.

Täytynee varmaan lopettaa ketjun seurailu, ennenkun täällä on riidat käynnissä enempikin. Mun mielestäni tosin jokainen ketjussa on omassa mielipiteessään 100% oikeassa.

Hyvä, että maistuu pelailu. Itse en lähde myöntämään, että se mitä odotin oli omaa harhaluuloa, kun niin "elämäsimulaattoriksikin" peliä kaupiteltiin.
Enkä ole ennenkään ollut kritisoimatta sitä, että peli julkaistaan ja "kyllä se tulee oleen loistava peli vuoden päästä", enkä jätä kritisoimatta tälläkään kertaa, vaikka kyseessä CDPR. En edes, vaikka tää on aikalailla nyt yksi ainoista julkaisijoista jota vielä todella ihailen/ihailin ja peli jota ihan todella odotin ihan yhtä innolla, kun te monet peliä rakastavatkin. Sehän tässä surun puseroon vetääkin. En ole vielä KOSKAAN ennen löytänyt itseeni siitä joukosta, joka seuraa peliä ja on negatiivinen sen suhteen. Tälläiseks näköjään tiivistyy suuri toivo muutoksista peliä kohtaan jolle toivoo hyvää lopputulosta ja harmitus sitä kohtaan, että sen potentiaalit ei vaan tavoitu.
Jos olisin odottanut tarinapohjaista toimintapeliä RPG elementeillä, olis asia melko eri, mutta odotin ihan tosissaan maailmaa johon uppoutua niin, ettei mun ole pakko itse koittaa näin paljon tehdä töitä sen eteen että olen huomioimatta pelin huonoja puolia tai epäuskottavaa kansoitusta, ettei immersio ja kulissit säry tarinan suhteen.
Witcher 3:een en tätä vertais, en hyvässä enkä pahassa.

Pakko siis summata, että tuo kaupungissa olevan elämän uskottavuus, interaktiivisuus jne. oli se suurin pettymys, koska bugit voi kuitenkin aina korjata. Se sai myös todella arvostamaan, kuinka mielettömän hyvin Rockstar sen on osannut tehdä... vaikka en siis todellakaan odottanut tuota tasoa. Skyrim/Oblivion tyylin kulissit olisi kelvannut ja oli tasolla mitä odotin, tietty näillä grafiikoilla ja hahmojen määrällä vaan ei yllä siihen asti..

Ja hahmojen ulkonäkö ja erilaisuuden määrä on btw todella jees!

(Mutta vähintään ainakin odotin, että poliisit osais ajaa autolla.)

Joku niissä pienissä interaktiivisissa asioissa maailmassa, joilla voi eläytyä - vaikka se ois ees drinkin tilaus animaatio, kyky istua jossain tai pelata jtn typerää minipeliä jos sellanen jossain nurkalla on, kuten myös joku siinä, että nää vale-ihmiset vaikuttaa ihmisiltä itselle todella luo immersioo ja maailman tuntua, vaikka aivan oikeassa siinä olettekin, ettei nuo pienet asiat pelin pääasia olisi.

Jätän vielä tämän mielenkiintoisen videon aiheesta, vaikka Rockstarin peleistä puhuukin.. selittää paremmin asian kuin minä.


Nyt toivotan kaikille todella Hyvää Joulua ja onnellista (parempaa) uutta vuotta ja koitan parhaani mukaan poistua takavasemmalle, ettei se harmittava pettymyksentunne jatkuvasti lisää turhaa negatiivisuuden määrää ketjussa, silti mielipiteistäni luopumatta.

Toi video oli hyvä pätkä. Just tuon takia en odottanut CP77:ssa olevan kovin kummoista ”elävää maailmaa”, koska Witcher 3 oli sillä saralla lähempänä Skyrimiä, kuin GTA V:sta ja en usko minkään studion ottavan tuossa yhtä-äkkiä älyttömiä harppauksia, vaan se vaatii pitkäjänteistä kehitystä, pelistä toiseen, kuten Rock Star on tehnyt. RS voisikin keskittyä seuraavassa pelissääm enemmän pelimekaanikoiden ja vapaan taktikoinnin parantamiseen, immersio puoli on heillä jo enemmän, kuin kunnossa.

Toki ajattelin, että CP77:ssa liikenteellä on kohtuullinen Ai ja poliisi osaa lähteä kulkuneuvoilla takaa-ajoon, mikä on nähty yleensä heti studioiden ekoissa open world peleissä. Uskon, että tuo menee keskeneräisyyden piikkiin ja saa varmaan jonkinlaista korjausta.

Taistelumekaanikoiden ja ohjauksen toimivuudesta olen kyllä todella positiivisesti yllättynyt. Yleensä ne on rpg-peleissä kankeat, mutta tässä taistelut ovat erittäin viihdyttäviä, ellei alennu käyttämään vihujen ja aseiden bugeja liikaa hyödykseen.

Vaikka tässä pohjapeli, tarina, grafiikat jne. on hyvää, niin vielä tulee jatkuvasti avo-kämmentä bugeilta ja keskeneräisyys paistaa vähän joka paikasta. Silti tätä jaksaa pelata, odottaen päivityksiä. Toimiessaan hyvää viihdettä, toinen kierros otetaan toivottavasti jo ensi vuonna, korjatulla pelillä ja nähdään millainen on valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
1.06 jälkeen näytti taas hiemaan terävämmältä One X:llä tai ainakin omasta mielestä, kun tuli nyt aloitettua alusta.

Tällä kertaa alku meni bugittomasti, niin toivottavasti en onnistu rikkomaan peliä mitenkään tällä kertaa :D

@Kain Löytyikös niitä Matrix nahkakuteita, mitä taisit olla etsimässä yhessä vaiheessa? Pitäis itekkin löytää jotkut vähän hienommat vaatteet, kun nyt ukko näyttää siltä, että on pukenut itsensä kauheassa kännissä ja on aika friikin näkönen :D
 
1.06 jälkeen näytti taas hiemaan terävämmältä One X:llä tai ainakin omasta mielestä, kun tuli nyt aloitettua alusta.

Tällä kertaa alku meni bugittomasti, niin toivottavasti en onnistu rikkomaan peliä mitenkään tällä kertaa :D

@Kain Löytyikös niitä Matrix nahkakuteita, mitä taisit olla etsimässä yhessä vaiheessa? Pitäis itekkin löytää jotkut vähän hienommat vaatteet, kun nyt ukko näyttää siltä, että on pukenut itsensä kauheassa kännissä ja on aika friikin näkönen :D

Testasin myös tuota uusinta päivitystä Xbone X:llä. Aloitin Corponaisena alusta, oikeastaan nähdäkseni miten peli muuttuu ja toisaalta miten peli nyt toimii päivitysten jälkeen (sekä PC-version pelaamisen jälkeen). Heti hahmonluonnissa vastaan tuli todella outo bugi, jossa naishahmon tukkaa valitessa peli oli päättänyt, että tyyliksi valitaan tukka mallia lyhyt Kleopatra. Siis kyseinen tukka pysyi päällä koko ajan, vaikka itse valitsin mm. kaljun, pitkät hiukset, sivulta ajetut...tuo kyseinen tukkatyyli jäi kaikissa näissä tyyleissä oman valinnan alle näkyville. Pelin käynnistäminen uudelleen poisti ongelman, en tiedä olisiko bugi vaikuttanut ihan varsinaiseen peliin saakka. Tuo on kuitenkin varhaisimmassa vaiheessa ilmennyt bugi toistaiseksi minulla.

Pelin ulkoasu ei mielestäni ole muuttunut, eikä se myöskään pyörinyt sujuvammin. Minusta peli jopa pyöri hieman takkuisemmin, mutta se voi johtua ihan erilaisesta aloitusympäristöstä ja silmien tottumisesta PC-versioon. Sinänsä peli siis näyttää melko skarpilta X:llä, mutta kun ruudulla tapahtuu vähänkin enemmän alkaa nykiminen ja pauke.
 
1.06 jälkeen näytti taas hiemaan terävämmältä One X:llä tai ainakin omasta mielestä, kun tuli nyt aloitettua alusta.

Tällä kertaa alku meni bugittomasti, niin toivottavasti en onnistu rikkomaan peliä mitenkään tällä kertaa :D

@Kain Löytyikös niitä Matrix nahkakuteita, mitä taisit olla etsimässä yhessä vaiheessa? Pitäis itekkin löytää jotkut vähän hienommat vaatteet, kun nyt ukko näyttää siltä, että on pukenut itsensä kauheassa kännissä ja on aika friikin näkönen :D
No lateksinen takki ja aurinkolasit on hallussa joten kyllä se pikkuhiljaa siitä :D
Uusin päivitys ladattu ja kerkesin pelaamaan sen reilun puolisen tuntia kunnes jälleen tilttasi peli. On tämä kyllä ärsyttävää kun vähän väliä menee pelit poikki.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se kannattaisi ihan suosiolla odottaa ensi vuoden alkupuoliskolle. Itse ainakin odottelen ihan rauhassa niitä kunnon päivityksiä ennen kuin jatkan pelaamista, mitä sitä rikkinäistä peliä väkisin pelaamaan, on siellä muutakin pelattavaa.

Nuo tämän hetken päivitykset on pelkkiä hotfixsejä koska siellä on suurin osa lomalla, veikkaan että joskus helmikuussa alkaa tulemaan isoja päivityksiä.
 
Eikös se kannattaisi ihan suosiolla odottaa ensi vuoden alkupuoliskolle. Itse ainakin odottelen ihan rauhassa niitä kunnon päivityksiä ennen kuin jatkan pelaamista, mitä sitä rikkinäistä peliä väkisin pelaamaan, on siellä muutakin pelattavaa.

Nuo tämän hetken päivitykset on pelkkiä hotfixsejä koska siellä on suurin osa lomalla, veikkaan että joskus helmikuussa alkaa tulemaan isoja päivityksiä.
Näistähän on tullut tieto, että tammikuussa eka iso korjauspäivitys ja helmikuun aikana toinen ja sitten pelin pitäisi olla ns. pelattava
 
Näistähän on tullut tieto, että tammikuussa eka iso korjauspäivitys ja helmikuun aikana toinen ja sitten pelin pitäisi olla ns. pelattava
Hyvin on pelattava ollut itselleni edelleen. Nyt on yli 100 tuntia mittarissa ja eilen tuli eteen XSX:llä ensimmäinen kerta kun peli kaatui. Karttaa selaillessa vain yhtäkkiä jäätyi ja meni sitten dashboardille. Sen jälkeen tosin sain heti ladattua pikaisesti pelin samaan kohtaan ja jatkoin siitä ilman mitään sen kummempaa harmia tai vaivaa.

Tästä tullaankin siihen seikkaan, jonka vaikutusta olen joskus miettinyt bugeihin liittyen. Eli itse tallennan pelejä todella usein, jos manuaalitallentaminen vain suinkin on mahdollista. Käsittääkseni moni pelaaja ei ihan niin usein peliään tallentele.

Ja sitten toinen asia on se, että en pelaa kovin pitkiä yhtäjaksoisia pelisessioita kerrallaan, vaan resetoin konsolin aika ajoin, ettei kaiken maailman haitalliset muistivuodot sun muut bugijutut pääsisi vaikuttamaan niin paljoa pelin toimivuuteen. Kovin vähän missään peleissä törmään bugeihin useimpiin muihin pelaajiin verrattuna, joten eiköhän noilla mainitsemillani seikoilla ainakin joku vaikutus ole tuohon bugiherkkyyteen.

Joka tapauksessa todellinen pelinautinto tämä Cyberpunk on itselleni ollut, eikä mitään muuta peliä jaksa tällä hetkellä pelata, kun veri vetää kuitenkin heti pelin itselleni erittäin mielekkään taistelun ja hahmon kehittämisen pariin. Lisäksi päätarina ja sivutehtävät ovat imaisseet kunnolla mukaansa. Ja kun niitä bugeja nyt on vain ihan helvetin vähän ollut, niin eipä ole mitään pelaamista häiritsevää juttua ollut mikä jotenkin pilaisi pelinautintoa.

Toki itsekin myönnän, että onhan tuo pelimaailma sinänsä aikalailla kulissi, eikä siellä mitään kovin interaktiivista tapahdu. Toisaalta sellaisia nyt ei kyllä tapahdu muissakaan peleissä. Pelit ovat pelejä ja sellaisina olen ne aina ottanut. Ei todellisia realistisia elämäsimulaattoreita ole edes mahdollista tehdä. Mitä suurempi ja yksityiskohtaisempi avoin maailma ja mitä enemmän juoneen ja pelimekaniikkoihin liittyviä yksityiskohtia on samanaikaisesti, sitä mahdottomampi tehtävä pelistudioilla on edessään bugien suhteen sekä immersion luomisessa.

Itse miellän pelit kevyenä viihteenä, jossa nimenomaan pääsee pois tämän todellisen maailman paineista ja velvoitteista ja voi tehdä asioita, jotka eivät nimenomaan ole niinkään realistisia tai tosimaailman tuntuisia. Itseäni siis vähän ihmetyttää se, kuinka peleiltä yllättävänkin paljon moni kaipaa realismia ja tosielämältä tuntuvaa immersiota. Jos niitä kovasti kaipailee, joutuu peleissä kyllä valitettavasti kohtaamaan jatkuvasti pettymyksiä, vaikka kuinka pelit sinänsä teknisesti kehittyvätkin. Pelien tekeminen kun vaatii kuitenkin koko ajan valtavasti suurempia resursseja ja jatkuvasti suurempi pelien koko kasvattaa sinänsä sisällössä huomioon otettavien muuttujien määrää.

Yhtälö on mahdoton bugien ja aidosti käyttäjäystävällisen pelisuunnittelun suhteen, koska yhtä AAA-peliä tekevästä studiokokonaisuudesta tulee niin valtava, että sen johtaminen ja hallinnoiminen menee väistämättä kasvottomaksi korporaatiotouhuksi, joka poistaa pelikuvioista aitoa kuluttaja- ja käyttäjäystävällisyyttä.

Mielestäni peliala on menossa koko ajan enemmän ja enemmän mahdotonta yhtälöä kohti, vaikka pelilaitteiden tekniikka kehittyykin. Tämä tekninen kehitys kuitenkin luo osaltaan asetelmasta juuri erittäin vaikean, koska se tuo niin paljon lisää muuttujia ja kasvattaa pelien ohjelmallista kokoa valtavasti. Samalla pelaajien odotukset pelien ja pelimaailmoiden suhteen tuntuvat kasvavan entisestään tuon teknisen kehityksen takia. Samalla ei myöskään hahmoteta, kuinka paljon vaikeammaksi ja työläämmäksi on suurten AAA-pelien tekeminen mennyt, ja mitä se todellisuudessa tarkoittaa pelien kehittämisen osalta.

En todellakaan ole riemuissani pelialan suuntauksesta, koska se lietsoo jatkuvia pettymyksiä peleihin liittyen ja tekee aika eripuraiseksi peleihin liittyvän kommunikoinnin pelaajien keskuudessa sekä myös pelaajien ja pelikehittäjien välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin on pelattava ollut itselleni edelleen. Nyt on yli 100 tuntia mittarissa ja eilen tuli eteen XSX:llä ensimmäinen kerta kun peli kaatui. Karttaa selaillessa vain yhtäkkiä jäätyi ja meni sitten dashboardille. Sen jälkeen tosin sain heti ladattua pikaisesti pelin samaan kohtaan ja jatkoin siitä ilman mitään sen kummempaa harmia tai vaivaa.

Tästä tullaankin siihen seikkaan, jonka vaikutusta olen joskus miettinyt bugeihin liittyen. Eli itse tallennan pelejä todella usein, jos manuaalitallentaminen vain suinkin on mahdollista. Käsittääkseni moni pelaaja ei ihan niin usein peliään tallentele.

Ja sitten toinen asia on se, että en pelaa kovin pitkiä yhtäjaksoisia pelisessioita kerrallaan, vaan resetoin konsolin aika ajoin, ettei kaiken maailman haitalliset muistivuodot sun muut bugijutut pääsisi vaikuttamaan niin paljoa pelin toimivuuteen. Kovin vähän missään peleissä törmään bugeihin useimpiin muihin pelaajiin verrattuna, joten eiköhän noilla mainitsemillani seikoilla ainakin joku vaikutus ole tuohon bugiherkkyyteen.

Joka tapauksessa todellinen pelinautinto tämä Cyberpunk on itselleni ollut, eikä mitään muuta peliä jaksa tällä hetkellä pelata, kun veri vetää kuitenkin heti pelin itselleni erittäin mielekkään taistelun ja hahmon kehittämisen pariin. Lisäksi päätarina ja sivutehtävät ovat imaisseet kunnolla mukaansa. Ja kun niitä bugeja nyt on vain ihan helvetin vähän ollut, niin eipä ole mitään pelaamista häiritsevää juttua ollut mikä jotenkin pilaisi pelinautintoa.

Toki itsekin myönnän, että onhan tuo pelimaailma sinänsä aikalailla kulissi, eikä siellä mitään kovin interaktiivista tapahdu. Toisaalta sellaisia nyt ei kyllä tapahdu muissakaan peleissä. Pelit ovat pelejä ja sellaisina olen ne aina ottanut. Ei todellisia realistisia elämäsimulaattoreita ole edes mahdollista tehdä. Mitä suurempi ja yksityiskohtaisempi avoin maailma ja mitä enemmän juoneen ja pelimekaniikkoihin liittyviä yksityiskohtia on samanaikaisesti, sitä mahdottomampi tehtävä pelistudioilla on edessään bugien suhteen sekä immersion luomisessa.

Itse miellän pelit kevyenä viihteenä, jossa nimenomaan pääsee pois tämän todellisen maailman paineista ja velvoitteista ja voi tehdä asioita, jotka eivät nimenomaan ole niinkään realistisia tai tosimaailman tuntuisia. Itseäni siis vähän ihmetyttää se, kuinka peleiltä yllättävänkin paljon moni kaipaa realismia ja tosielämältä tuntuvaa immersiota. Jos niitä kovasti kaipailee, joutuu peleissä kyllä valitettavasti kohtaamaan jatkuvasti pettymyksiä, vaikka kuinka pelit sinänsä teknisesti kehittyvätkin. Pelien tekeminen kun vaatii kuitenkin koko ajan valtavasti suurempia resursseja ja jatkuvasti suurempi pelien koko kasvattaa sinänsä sisällössä huomioon otettavien muuttujien määrää.

Yhtälö on mahdoton bugien ja aidosti käyttäjäystävällisen pelisuunnittelun suhteen, koska yhtä AAA-peliä tekevästä studiokokonaisuudesta tulee niin valtava, että sen johtaminen ja hallinnoiminen menee väistämättä kasvottomaksi korporaatiotouhuksi, joka poistaa pelikuvioista aitoa kuluttaja- ja käyttäjäystävällisyyttä.

Mielestäni peliala on menossa koko ajan enemmän ja enemmän mahdotonta yhtälöä kohti, vaikka pelilaitteiden tekniikka kehittyykin. Tämä tekninen kehitys kuitenkin luo osaltaan asetelmasta juuri erittäin vaikean, koska se tuo niin paljon lisää muuttujia ja kasvattaa pelien ohjelmallista kokoa valtavasti. Samalla pelaajien odotukset pelien ja pelimaailmoiden suhteen tuntuvat kasvavan entisestään tuon teknisen kehityksen takia. Samalla ei myöskään hahmoteta, kuinka paljon vaikeammaksi ja työläämmäksi on suurten AAA-pelien tekeminen mennyt, ja mitä se todellisuudessa tarkoittaa pelien kehittämisen osalta.

En todellakaan ole riemuissani pelialan suuntauksesta, koska se lietsoo jatkuvia pettymyksiä peleihin liittyen ja tekee aika eripuraiseksi peleihin liittyvän kommunikoinnin pelaajien keskuudessa sekä myös pelaajien ja pelikehittäjien välillä.
Täysin samaa mieltä. Jotenki tuntuu että tämän pelin haukkuminen on muotia ja sitä tehdään vaikkei ole pelannut koko peliä. Itselläni muutamia tunteja takana PS4 Prolla ja hyvin on pyörinyt. Toki kaikkia pieniä bugeja on sattunut eteen mutta en itse ota niin vakavasti. Olihan esim Witcher 3 myös aikamoinen tapaus julkaisussa ja nyt ei kukaan mukamas muista sitä.

Toki nyt on sen verran pelattavaa että odotellen että saan PS5 käsiini ja sitten alan pelaamaan tätä kunnolla :)
 
39h jo pelissä takana, on vaan niin toimiva taistelu ja hahmon kehitys, sekä paljon hyvää tarinaa, että tullut tehtyä enimmäkseen sivutehtäviä eri taktiikoilla, sekä tutkittua siinä sivussa paikkoja. Parhaimmillaan CP77:aa on erittäin viihdyttävää pelata.

Siistiä, kun pienet sivutehtävät saattaa lähteä uusille raiteille ja eskaloitua ihan eri mittasuhteen tapahtumiksi. Tai menee tekemään jonkin perus skannaushommaa ja samalalla löytää vahingossa viereisestä tehtaasta jotain ihan älytöntä. Sen jälkeen onkin pakko tutkia ja lukea kaikki tekstit mitä sieltä löytyy, että pääsee tapahtumista kärryille.

Lisäksi hahmon tille oli kertynyt sen verran rahaa, että kävin vihdoin ripperdoc:lla virityämässä ukolle, kehutun tuplahypyn, bullet timen ja muuta mukavaa. Samalla asensin tehtävistä lootatut, mutta jo unohtuneet päivitykset. Tulee taas mukavasti uusia variootioita tasteluihin ja pääsee kulkemaan uusiin paikkoihin.

1.06 hotfixin jälkeen en ole enää nähnyt juurikaan leijjuvia esineitä ja fps on ollut taisteluissakin tasaisempi. Alustana PS4 Pro.

Btw, Onko tässä mahdollista saada taskulamppua hahmolle? Pimeemmissä paikoissa olisi käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Witcher 3 oli ihan normaali pelijulkaisu ja oikeastaan ainoa isompi huonompi asia PS4:llä oli se valtava ero PC-versioon. Pari pientä bugia tuli vastaan, fps ei pysynyt vakaassa 30fps raskaissa kohdissa ja välivideoissa välillä rupesi ääni kuulumaan ennen kuin kuva oli ehtinyt latautumaan.

Peli oli kuitenkin täysin valmis julkaisutilanteessa ja päivityksillä peli parani entisestään.

Sitten taas itselleni on Cyberpunk ollut täysin fiasko. Peli on kuin joku Alpha-versio vuosi tai kaksi ennen virallista julkaisua. Pelin eri osat olisi juuri liimattu pikaisesti yhteen ja eikä sitä ole vielä ehditty hiomaan yhtään tai edes saatu kaikkia asioita vielä lisättyä.

Se on mielestäni hienoa, että jotkut tykkäävät pelata peliä ja aivan vapaasti saa peliä kehuakin. Sitä en vain oikein ymmärrä miksi peliä ja CDPR ei saisi pistää vastuuseen sekä antaa kriittikkiä, jos siltä tuntuu. Ei se kaikki ole sitä internetin turhaa aggresiivista mölinää, vaikka tämä peli on sitäkin saanut ison osan.

Itselle alkoi Cyberpunkin pelaaminen vähän maistua ennen joulua, mutta ongelmat ja kaatumiset vaan jatkuivat. Ajattelin, että peli on parempi pelata sitten, kun se on kunnossa ja laitoin sitten refund pyynnön menemään Sonylle. Tässä tilanteessa ei ole yhtään luottoa ja tietoa siitä, että koska peli oikeasti olisi hyvässä kunnossa. Saa nähdä mikä on Sonyn vastaus. Jos ei onnistu niin sitten vaan odotetaan ja toivotaan parasta..
 
Jotenki tuntuu että tämän pelin haukkuminen on muotia ja sitä tehdään vaikkei ole pelannut koko peliä.

Tämä on melko yleinen kannanotto kritiikkiin, ollaan vaan negiksiä koska se nyt vaan on niin kivaa. Tuskin konsoliversioiden arvostelijat ovat pelaamatta tätä haukkuneet, enkä myöskään minä, vaikka olen ostanut kyseisen pelin kahteen kertaan. Varsinkin pelin konsoliversio on todella keskeneräinen, eikä kyllä varsinaisesti ole ihan kauheasti luottoa siihen, että pelin ongelmia saadaan ratkottua edes päivityksillä. PC:llä peli toki näyttää nätiltä, mutta siihen se ero konsoliversioihin jääkin.
 
39h jo pelissä takana, on vaan niin toimiva taistelu ja hahmon kehitys, sekä paljon hyvää tarinaa, että tullut tehtyä enimmäkseen sivutehtäviä eri taktiikoilla, sekä tutkittua siinä sivussa paikkoja. Parhaimmillaan CP77:aa on erittäin viihdyttävää pelata.

Siistiä, kun pienet sivutehtävät saattaa lähteä uusille raiteille ja eskaloitua ihan eri mittasuhteen tapahtumiksi. Tai menee tekemään jonkin perus skannaushommaa ja samalalla löytää vahingossa viereisestä tehtaasta jotain ihan älytöntä. Sen jälkeen onkin pakko tutkia ja lukea kaikki tekstit mitä sieltä löytyy, että pääsee tapahtumista kärryille.

Lisäksi hahmon tille oli kertynyt sen verran rahaa, että kävin vihdoin ripperdoc:lla virityämässä ukolle, kehutun tuplahypyn, bullet timen ja muuta mukavaa. Samalla asensin tehtävistä lootatut, mutta jo unohtuneet päivitykset. Tulee taas mukavasti uusia variootioita tasteluihin ja pääsee kulkemaan uusiin paikkoihin.

1.06 hotfixin jälkeen en ole enää nähnyt juurikaan leijjuvia esineitä ja fps on ollut taisteluissakin tasaisempi. Alustana PS4 Pro.

Btw, Onko tässä mahdollista saada taskulamppua hahmolle? Pimeemmissä paikoissa olisi käyttöä.
Taskulamppua ei kuulemma valitettavasti ainakaan toistaiseksi pelissä saa. Jossain kerrottiin kuitenkin, että voisi olla todennäköistä, että jossain päivityksessä tuollainen lisättäisiin, koska siitä on kuulemma aika paljon palautetta annettu. Kieltämättä joitain ärsyttävän pimeitä kohtia on tullut vastaan, joissa olisi taskulampulla todellakin ollut käyttöä.
 
Witcher 3 oli ihan normaali pelijulkaisu ja oikeastaan ainoa isompi huonompi asia PS4:llä oli se valtava ero PC-versioon. Pari pientä bugia tuli vastaan, fps ei pysynyt vakaassa 30fps raskaissa kohdissa ja välivideoissa välillä rupesi ääni kuulumaan ennen kuin kuva oli ehtinyt latautumaan.

Peli oli kuitenkin täysin valmis julkaisutilanteessa ja päivityksillä peli parani entisestään.

Sitten taas itselleni on Cyberpunk ollut täysin fiasko. Peli on kuin joku Alpha-versio vuosi tai kaksi ennen virallista julkaisua. Pelin eri osat olisi juuri liimattu pikaisesti yhteen ja eikä sitä ole vielä ehditty hiomaan yhtään tai edes saatu kaikkia asioita vielä lisättyä.

Se on mielestäni hienoa, että jotkut tykkäävät pelata peliä ja aivan vapaasti saa peliä kehuakin. Sitä en vain oikein ymmärrä miksi peliä ja CDPR ei saisi pistää vastuuseen sekä antaa kriittikkiä, jos siltä tuntuu. Ei se kaikki ole sitä internetin turhaa aggresiivista mölinää, vaikka tämä peli on sitäkin saanut ison osan.

Itselle alkoi Cyberpunkin pelaaminen vähän maistua ennen joulua, mutta ongelmat ja kaatumiset vaan jatkuivat. Ajattelin, että peli on parempi pelata sitten, kun se on kunnossa ja laitoin sitten refund pyynnön menemään Sonylle. Tässä tilanteessa ei ole yhtään luottoa ja tietoa siitä, että koska peli oikeasti olisi hyvässä kunnossa. Saa nähdä mikä on Sonyn vastaus. Jos ei onnistu niin sitten vaan odotetaan ja toivotaan parasta..

Jep, kyllä voin itsekkin myöntää että vaikka pidän tästä ja pelaan, niin ei CP77 ole oman kokemukseni perusteella vielä julkaisukunnossa. Jatkuvalla syötöllä tulee bugia vastaan ja selkeästi osa pelin ominaisuuksista puuttuu kokonaan, ihan kuin olisi alpha-versiota testaamassa. No kyllä tässä pelistudio ja julkaisija ampuu eniten itseään jalkaan, sama kuin kusisi pakkasella housuun.

Pidän kuitenkin tehtävissä olevista vihuista, joilla on tehtävissä hyvin simuloitu näkö, kuulo, kommunikointi keskenään ja käyttäytyminen. Vihujen Ai ja pelaajan taktikoinnin vapaus on toimiessaan about, MGS V, tai Hitman 2 tasoa, joka kolahtaa itselle 100:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on melko yleinen kannanotto kritiikkiin, ollaan vaan negiksiä koska se nyt vaan on niin kivaa. Tuskin konsoliversioiden arvostelijat ovat pelaamatta tätä haukkuneet, enkä myöskään minä, vaikka olen ostanut kyseisen pelin kahteen kertaan. Varsinkin pelin konsoliversio on todella keskeneräinen, eikä kyllä varsinaisesti ole ihan kauheasti luottoa siihen, että pelin ongelmia saadaan ratkottua edes päivityksillä. PC:llä peli toki näyttää nätiltä, mutta siihen se ero konsoliversioihin jääkin.
En väittänyt että kaikki ovat haukkuneet pelaamatta tätä, mutta lähinnä omat tutut ja pelikaverit ovat niin tehneet. Se vaan pistää ihmetyttää.. Ja en toki kiellä että perus PS4:llä tämä on pelikelvoton, koska itse en ole sitä versiota pelannut. Eli ihan oikein että poistivat Storesta ja refundeja antavat, jos näin on.

Mutta onhan tämä laadukas tekele silti, vaikka tämmönen sekasotku tulikin. Mutta aika hauska kun ihmiset inisivät kokoajan että tämä viivästyy kokoajan, joten onko tämmönen sekasotku nyt parempi kunhan nyt jouluksi pääsi pelaa?

Itsellä nyt ei ole tosiaan pelin suhteen kiire ja kuitenkin päivittävät ahkeraan nyt tätä :)
 
Jep, kyllä voin itsekkin myöntää että vaikka pidän tästä ja pelaan, niin ei CP77 ole oman kokemukseni perusteella vielä julkaisukunnossa. Jatkuvalla syötöllä tulee bugia vastaan ja selkeästi osa pelin ominaisuuksista puuttuu kokonaan, ihan kuin olisi alpha-versiota testaamassa. No kyllä tässä pelistudio ja julkaisija ampuu eniten itseään jalkaan, sama kuin kusisi pakkasella housuun.

Pidän kuitenkin tehtävissä olevista vihuista, joilla on tehtävissä hyvin simuloitu näkö, kuulo, kommunikointi keskenään ja käyttäytyminen. Vihujen Ai ja pelaajan taktikoinnin vapaus on toimiessaan about, MGS V, tai Hitman 2 tasoa, joka kolahtaa itselle 100:lla.
Jep.

Tosiaan kaikesta negasta huolimatta peli kiinnostaa täällä tosi paljon edelleen. Olisi huikeata, jos ne saisi tuohon pelimaailmaan sekä peliin lisää laatua. Se pohja on edelleen loistava.

Parhaimillaan pelimaailma on erittäin näyttävä jopa konsoleilla ja sitä lorea/ympäristöä olisi kiva tutkia. Hirveästi ei vaihtoehtoja ole eri pelien muodossa, jos hakee rpg:tä kaupunkiympäristössä. Sekin on varmaan yksi syy mikä on vedonnut ihmisiin hyvin, kun saa uudenlaista pelattavaa.
 
Ylös Bottom