Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Voi v*ttu. Ei voi sanoin kuvailla tätä valtavaa pettymystä. Tämä on ps5 odotetuin peli numero 1.
 
Ennemmin suoraan valmis ja viimeistelty kuin päivityksillä paikkailtava raakile. Niin kauan kuin pandemia velloaa, niin näitä myöhästymisiä tulee. Ei varmasti ollut viimeinen tapaus tämä GT.

Juuri tänään taas pelailin GT Sportia. Se on nyt muuten hyvässä kunnossa (on ollut jo pidempään) lukuunottamatta rangaistussysteemiä. Tulee meinaan tällä hetkellä syyttömille rankkua aika rankalla kädellä. Tämä saa ajamaan yltiövarovaisesti mikä taas on täysin tällaisen kilpa-ajamisen vastaista.

Rangaistukset siis kuntoon tähän GT7:ään. Se on oma toive numero yksi.
 
Kunhan julkaistaan viimeistään sitten kun uudet VR lasit tulevat markkinoille, puhutaan varmaan jostain 2022 loppuvuodesta.
Tämä peli tulee myymään PS5 VR laseja aika huikeat määrät.
 
Toivottavasti tämä julkaistaan valmiina, ettei tule samanlaista draamaa kuin GT Sportin kanssa.
Tästähän ei ikinä tiedä Polyphony Digitalin kohdalla. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikkineen GT Sport oli iso harppaus eteenpäin. Sen pohjalta luulisi, että GT:n lastentaudit olisi voitettu.
Ja kuten aiemmin mainittu, viivästyksen syy ei nyt ole studion.
 
Jotenkin ei ole enää odotuksia että PD saisi jotain kiinnostavaa aikaan.. varmasti saavat erittäin näyttävän pelin mutta gts kaikki sähellykset rengasfysiikan, ohjattavuuden kanssa, radasta irti olevan fiiliksen ja muutamien muiden pienienkin asioiden kanssa saa ajattelemaan että voi voi, ihme jos tuosta saa kehitystä aikaan.

Toivon vaan että kilpailijankaan puolella (Forza/horizon) ei lähdetä enää keventämään auton fysiikka fiilistä tuleviin peleihin.. FH4 on aivan upea kaikkinensa mutta fm7:ssa on kyllä kutkuttavan hyvä tuntuma auton käytöksessä ja toiminnassa. Jotenkin haluaisin enemmän fm7 tuntumaa fh sarjaan.. ja tämä ei ole offtopikkia, vaan noita samoja haluaisin turismo sarjaan.. tuntumaa autoihin, tunnetta miten rengas valittaa eri äänillä hienotunteisesti eri tilanteissa ja kuinka pidon irtoaminen välittyy ohjaimeen ja verkkokalvoille.
Ratojen/teiden pintatuntumaan pitäisi saada lisää ilmettä, radassa/tiellä varmasti on pieniä nyppyjä, epätasaisuuksia jotka pitäs saada haasteena pelaamiseen mukaan.
 
Isoin irvistys tällä hetkellä liittyy Gran Turismossa esiintyvään Arcade-moodin ja onlinen fysiikkaeroihin. Eli jos haluat enemmän realistisen ajokokemuksen, pitää hypätä lobbyyn kurvailemaan. Ja kun siellä lobby-puolella tulee kuitenkin aikaa paljon vietettyä, on takaisinpaluu arcadeen pakkopullaa ensihurman jälkeen.
PoDi:n pitäisi ehdottomasti liittää 7eiskan yksinpeliin nappi enemmän vaativalle simulaatiovaihtoehdolle.
 
Isoin irvistys tällä hetkellä liittyy Gran Turismossa esiintyvään Arcade-moodin ja onlinen fysiikkaeroihin. Eli jos haluat enemmän realistisen ajokokemuksen, pitää hypätä lobbyyn kurvailemaan. Ja kun siellä lobby-puolella tulee kuitenkin aikaa paljon vietettyä, on takaisinpaluu arcadeen pakkopullaa ensihurman jälkeen.
PoDi:n pitäisi ehdottomasti liittää 7eiskan yksinpeliin nappi enemmän vaativalle simulaatiovaihtoehdolle.
Hmm, on kyllä kavereiden kanssa kisailtu ja olen ajanut niitä online kisojakin, en ole eroa huomannut??
 
Mahdollisesti beta testiä tulossa.

 
Mahdollisesti beta testiä tulossa.

Outo on. Eikä ainakaan minun yrittämällä päässyt ko. videoon. Onko vedetty pois, vaiko pelkästään USA:laisten testi?
Kuten artikkeli sanoo, voi olla, että beta olisikin tarkoitettu pelkästään PS5:n omistajille. Onhan asia jo puolivirallisesti varmistettu.
Nimittäin GT7:n julkaisu sekä PS4:lle että PS5:lle, mikä taas osuu uuden Gran Turismon next gen -kokemukseen kipeästi.
 
Nimittäin GT7:n julkaisu sekä PS4:lle että PS5:lle, mikä taas osuu uuden Gran Turismon next gen -kokemukseen kipeästi.
Saisivat kyllä jättää ps4 version pois ja keskittyä luomaan ps5 mahdollisimman aidon pelin, jossa otetaan kaikki tehot ja ominaisuudet irti uudesta konsolista.
 
Saisivat kyllä jättää ps4 version pois ja keskittyä luomaan ps5 mahdollisimman aidon pelin, jossa otetaan kaikki tehot ja ominaisuudet irti uudesta konsolista.
Ei tuo PS4 versio varmaan tässä tapauksessa paljoa vaikuta. Vaikkapa Assetto Corsa on konsoleilla identtinen fysiikoiltaan PC version kanssa, sama homma myös AC Competitionin kanssa. Ei tämmöisessä ajopelissä tarvitse tehdä PS4 version takia varmaankaan yhtään kompromissia PS5 versioon.
 
Ei tuo PS4 versio varmaan tässä tapauksessa paljoa vaikuta. Vaikkapa Assetto Corsa on konsoleilla identtinen fysiikoiltaan PC version kanssa, sama homma myös AC Competitionin kanssa. Ei tämmöisessä ajopelissä tarvitse tehdä PS4 version takia varmaankaan yhtään kompromissia PS5 versioon.
ACC pyörii puolella teholla PS4:lla freimien suhteen, mikä on ihan täyttä sutta vakavasti otettavassa simulaatiossa. Mutta pc-pelihän tuo onkin.
AC on muinaisjäänne, vaikkakin upealla tuntumalla. Siihen ei ole enää vertaaminen.

Mutta mietitääs vaikka kampanjaa tulevassa Gran Turismossa:
- mahdollinen dynaaminen vuorokausi- /säävaihtelu
- isommat automäärät / rata
- mahdollisesti uudistetut tekoälyfysiikat
etc..
Kaikki nämä todennäköisesti pakotetut PS4:n ehdoilla, eli eivät toteudu.

Puhumattakaan online-osuudesta, niistä virallisista kisoista. PS4:n takia eivät voi venyttää rautaa puhtaaseen next geniin, mikä on todella sääli.

Kuten sanottu vielä mennään epävirallisen tiedon varassa, mutta todennäköistä on, että uusi turismo tehdään isommalle yleisölle, ts. PS4:lle ja PS5:lle.
 
GT Planet on nähnyt dokumentin, joka vahvistaisi, että Gran Turismo 7:n kehitys tapahtuu paraikaa sekä PS4:lle, että PS5:lle.
Kuten GT Planeetalta kuullaan, tuo "PS4/PS5 cross gen" pariuttaminen omat huolensa pelimekaniikaan. Toisin sanoen PS4-versio voisi syödä pahastikin uuden sukupolven GT-kokemusta.
Lainaten taas amerikkalaisten artikkelia, mikään ei kuitenkaan vieläkään ole kiveen kirjoitettua. PS4 on jo kohta lähemmäs kymmenen vuotta vanha rauta ja noinkohan GT7 saadaan pyörimään sen avulla?
Sitten joskus.

https://www.gtplanet.net/new-leak-confirms-gt7-ps4-20210802/
 
No ainakin sen aikasemman esittelyn perusteella jäi sellainen fiilis, että sieltä tulee paranneltu GT Sport eikä mikään massiivinen loikka, missä on kaikki ihan uutta. Toki peliin enemmän syvyyttä on luvassa tulevassa 7:ssa, mutta GT Sport on ihan riittävän pätevä teknisesti vielä tänä päivänäkin.

Ja mikäli ei moninpeliä ole eri konsolisukupolvien välillä niin saahan sitä pelistä tehtyä kaksi erillaistakin versioita. Esim. uusi FIFA tukee uusilla konsoleilla uutta tekniikkaa ja hyödyntää rautaa tehokkaammin avuksi pelissä mitä vanhoilla konsoleilla.

Kaikki on mahdollista, joko monesta eri konsolisukupolvesta on haittaa pelille tai sitten siitä ei ole haittaa. Se on niin kiinni projektista sekä sen tekijöistä. Kannattaa olla toiveikas, vielä ei ole mitään syytä laskea odotuksia päätti Sony sitten mitä tahansa GT7 suhteen. Internet toki osaa ottaa nämä huhut vain yhdellä tapaa vastaan, se ei liene yllätys.

FH5 on väläytellyt next-gen potentiaalia, mutta sekin tulee myös vanhalle raudalle. Katsotaan mihin uusi FM ja GT7 pystyy. "Ratasimussa" tuskin yhtä näyttävää koetaan mitä open-worldissa ja fysiikka sekä tekoälyn suhteen ei myöskään mitään mullistavaa odotettavissa, ainakaan Polyphony Digitalilta.
 
Puutun nyt pikku yksityiskohtaan, mutta ratasimuissa on oikeastaan helpompi tehdä näyttäviä ympäristöjä, koska liikkumisalue on rajattu. Se helpottaa valtavasti työtä, kun objekteja ei tarvitse rakentaa näyttämään hyvältä joka suunnasta. Mikään ei oikeastaan estä tekemästä näyttäviä ratasimuja paitsi mielikuvituksen puute ja realismin tavoittelu. Esimerkiksi suuren kaupungin keskustan mallintaminen on paljon helpompaa ratasimussa kuin open worldissa.
 
Loogisesti noin, mutta se ei yleensä korreloi lopputuloksen kanssa. Ja on muutenkin vähän oikaistu ajatusmaailma. Monesti, kun vielä avoimenmaailman peleissä on paremman tason asetteja kuin ratasimussa, paljon erilaisia dynaamisia asioita. Esim. GT Sport ei tarjoa dynaamista kellonaikaa tai säätilaa.

GT Sportin kohdalla toki rajattu dynamisuus, mahdollisti pelin hyvän suorituskyvyn sekä näyttävän visuaallisen ilmeen, lukituilla valastuksilla. Toisaalta taas radan assetit eivät ole kummoisetkaan (edes sillä varhaisella GT7 gameplay videolla) ja dynamisuuden puute on helposti kokonaisuutta heikentävä tekijä.

Ratasimussa menee fysiikoihin paljon resursseja. Toki uusien konsolien paljon parempi CPU saattaa auttaa resurssien jakamiseen eri osa-alueille paljon paremmin.

PS1 ja PS2, sukupolvessa ratasimut olivat näyttävämpiä. Silloin tekniikka vielä rajoitti isompien maailmojen tekoa. Sen jälkeen on kyllä alkanut open-world pelien aikakausi, myös autopeleissä, joka ei ainakaan toistaiseksi ole mihinkään muuttunut. Toivottavasti jatkossa saadaan vielä kovempaa vastinetta myös ratasimuilta.
 
Ylös Bottom