Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Outer Worlds

Oliko Fallout 4:kin todella mielestäsi soopaa? Itselleni se on selvästi paras Fallout-peli. Myös New Vegas oli hyvä peli, mutta Fallout 3 oli sitten aivan onnettoman buginen viritelmä, jota en pystynyt koskaan pelaamaan edes loppuun erään bugin takia, vaikka olin pelannut sen aivan loppumetreille tarinan puitteissa. Ja alkuperäiset Falloutit taas ovat auttamattoman vanhentuneita pelejä, joita en ainakaan itse jaksa pelata niiden huonon pelattavuuden takia. Toki asiaan vaikuttaa myös se, että ne ovat PC:llä, jolla pelaamisen olen käytännössä lopettanut lähes kokonaan.

Joka tapauksessa kuulostaa oudolta, jos jonkun mielestä Fallout 4:kin on soopaa. Sen ehkä jotenkin ymmärrän, jos Fallout 76:n sellaiseksi kokee bugeineen ja muine Bethesdan kämmeineen, vaikkakin myös tuon pelin koen itse vähintäänkin kohtuulliseksi Fallout-peliksi. Nimittäin co-op on aina kuningas peleissä. :)

Se on sinänsä todettava tästä Outer Worldsista, että ei ole itseänikään oikein innostanut. Jotenkin valju peli. Grafiikat tökkivät pahasti silmääni. Siis tyylisuuntaus, ei niinkään tekninen puoli, vaikkei sekään mitään kovin hyvää tasoa ole. Ja itse juoni on täyttä huttua, eikä ole kiinnostanut pätkääkään. Lisäksi pelissä minua on häirinnyt aidon avoimen maailman puute. Avoimen maailman pitäisi olla ihan ehdoton juttu tämän tyyppisissä peleissä, joten tämäkin asia tökki tämän pelin osalta itselläni aika lujaa.

No mielipiteitä on monia, mutta on Fallout 4 myös mielestäni enemmän tai vähemmän soopaa. Itse kun pidän ropeissa sitä tarinaa, dialogia ja valintoja aika tärkeinä asiana. Toki Fallout 4 itse pelattavuus oli hyvää ja se näytti ihan kivalta, mutta kyllä se vaan paha pettymys oli.

Vielä pahempi pettymys oli 76. Peli oli erittäin ongelmallinen ja itselle ei Fallouttiin kuulu mikään moninpeli. Mutta ymmärrän että monet ihmiset ovat toista mieltä ja voi se peli olla nykyään parempi kun on kaikkea päivitystä tullut. Mutta niin sanotusti ei sitä paskan makua saa enään pois suusta sen pelin tapauksessa.

Fallout 3 ja varsinkin New Vegas oli taas itselle aivan mahtavia pelikokemuksia ja modeilla ne parani entisestään.

Tässä Outer Worldissa oli taas luonnollisesti itsellä kovat odotukset mutta vähän samanlainen kokemus jäi itsellä käteen kuin sinulla. Harmi homma tosiaan.
 
Viimeksi muokattu:
No mielipiteitä on monia, mutta on Fallout 4 myös mielestäni enemmän tai vähemmän soopaa. Itse kun pidän ropeissa sitä tarinaa, dialogia ja valintoja aika tärkeinä asiana. Toki Fallout 4 itse pelattavuus oli hyvää ja se näytti ihan kivalta, mutta kyllä se vaan paha pettymys oli.
Minunkin kirjoissani Fallout 4 oli ensinotkahdus. Juurikin yllä mainitsemistasi syistä. Ei Fallout 4 sysihuono ole, mutta en sitä vielä ole loppuunkaan pelannut...

Notkahdus oli jopa niin kova, että innokkaammin odotan seuraavaa Outer Worldsiä kuin Falloutia. Ja minulle Fallout on yksi kaikkien aikojen suosikkisarjoista.

Omissa kirjoissa se on aina kova juttu kun kyvyt vaikuttavat dialogiin. Ja tässä suhteessa OW loistaa. Myös pelin maailma kiehtoo kovasti, se pursuaa pieniä tarinoita.
 
Minunkin kirjoissani Fallout 4 oli ensinotkahdus. Juurikin yllä mainitsemistasi syistä. Ei Fallout 4 sysihuono ole, mutta en sitä vielä ole loppuunkaan pelannut...

Notkahdus oli jopa niin kova, että innokkaammin odotan seuraavaa Outer Worldsiä kuin Falloutia. Ja minulle Fallout on yksi kaikkien aikojen suosikkisarjoista.

Omissa kirjoissa se on aina kova juttu kun kyvyt vaikuttavat dialogiin. Ja tässä suhteessa OW loistaa. Myös pelin maailma kiehtoo kovasti, se pursuaa pieniä tarinoita.
Täällä kävi ihan sama juttu. Outer Worlds ajeli Falloutin ohi kiinnostavuudessa, vaikka tykkään myös Falloutista kovasti. Minulle Fallout 3 oli yksi parhaita pelejä Xbox 360/PS3 sukupolvessa, mutta Fallout 4 ei iskenyt ihan niin lujaa ja se on vielä kesken. Tosin on sitäkin pelattu varmaan 50 tuntia.

Outer Worlds onnistui ennenkaikkea tarinankerronnallaan ja dialogillaan. Tykkäsin myös siitä että oli toisistaan eri näköisiä planeettoja, vaikka tämä tarkoittikin enemmän lataustaukoja ja pienempiä alueita. Outer Worlds 2 varmasti paikkaa näillä osa-alueilla, kiitos Series X|S -konsolien SSD:n ja lisääntyneen tehon.

Verrattuna Falloutin harmaaseen joutomaahan Outer Worldsin liioiteltu värikkyys ja jopa oudonkin rohkea väripaletti oli virkistävä uudistus. Eri planeetat antavat aika paljon mahdollisuuksia erilaisille ympäristöille ja vihollisille. Toivottavasti näitä asioita hyödynnetään entistä paremmin kakkososassa.
 
Outer Worlds on niin paljon kiinnostavampi peli kuin yksikään Fallout jo sen takia, että se pelkästään näyttää niin paljon toimivammalta. Bugeja ei käytännössä tullut vastaan yhtään ja pelaaminen on muutoinkin sulavaa.

Falloutilla voi olla taas mahdollisuuksia jos/kun vaihtavat johonkin kunnolliseen pelimoottoriin, kuten OW:n kanssa järkevästi tehtiin.

Tietenkin siitä voi olla omaa mieltä tykkääkö itse pelinkehittäjien valinnoista (esim. open world vs. rajatummat alueet) mutta kyllä OW:n valitsee jo teknisen toteutuksen takia Falloutien yli.

Omalla kohdalla myös rajatumpi maailma tuntuu mukavammalta eikä tule sitä open world ähkyä.

Tämä tosin pelaajalta, joka ei ikinä ole yhtään Falloutia pelannut. Ne kun näyttää niin kauhean kököiltä ihan uusinta myöten, toisin kuin OW.
 
Tulihan OW alennuksista ostettua ja pelattua kertaalleen läpi. Fallout-sarjan faniksi itsenikin luen, ja kyllähän tämän samaksi jatkumoksi melkeinpä voi lukea - niin paljon samaa näissä on kaikin puolin. Koukutti aluksi kyllä todella, mutta vähän laimeni loppua kohti - liika samanlaisuus vaivaa.

Eikös noissa DLC:issä saa jatkaa omalla läpipelatulla hahmollaan? Aiemmin oli se ihme jos-pelasit-läpi-tarvitset-aiemman-saven mutta tuo taitaa olla korjattu...?

Dialogi, oikea roolipelimaisuus ja valintojen seurausten mahdollisuus on kyllä hienoa. Välillä peli tosin bugasi näissä - lähetettiin esim. nistimään eräs hahmo; keskustelun seurauksena tultiin siihen lopputulokseen ettei se olekaan välttämätöntä ja kaikki hyvin. Hahmo jää kuitenkin keskustelun jälkeen pelialueelle pyörimään (vaikka "lupasi" häipyvänsä), ja näkee kuinka varastan jotakin - ja hyökkää, jonka seurauksena companionit ampuvat sen tuhkapölyksi. :p

Yllättävän lyhyehköhän tämä tosiaan on, vaikka itsekin taisin liki kaikki sivutehtävät koluta läpi. Toisaalta ihan virkistävää välillä.

Graafisesti vaihtelee, alun Edgewaterin seutu on varsin nättiä, kun taas Monarchin rikinkatkuinen maisema ei niinkään mun makuun - ja jälkimmäisessähän käytetään suurin osa pelin ajasta.

New Vegas on pelaamatta, täytyy ottaa vaikka PS3:lle työn alle.
 
Tulihan OW alennuksista ostettua ja pelattua kertaalleen läpi. Fallout-sarjan faniksi itsenikin luen, ja kyllähän tämän samaksi jatkumoksi melkeinpä voi lukea - niin paljon samaa näissä on kaikin puolin. Koukutti aluksi kyllä todella, mutta vähän laimeni loppua kohti - liika samanlaisuus vaivaa.

Eikös noissa DLC:issä saa jatkaa omalla läpipelatulla hahmollaan? Aiemmin oli se ihme jos-pelasit-läpi-tarvitset-aiemman-saven mutta tuo taitaa olla korjattu...?

Dialogi, oikea roolipelimaisuus ja valintojen seurausten mahdollisuus on kyllä hienoa. Välillä peli tosin bugasi näissä - lähetettiin esim. nistimään eräs hahmo; keskustelun seurauksena tultiin siihen lopputulokseen ettei se olekaan välttämätöntä ja kaikki hyvin. Hahmo jää kuitenkin keskustelun jälkeen pelialueelle pyörimään (vaikka "lupasi" häipyvänsä), ja näkee kuinka varastan jotakin - ja hyökkää, jonka seurauksena companionit ampuvat sen tuhkapölyksi. :p

Yllättävän lyhyehköhän tämä tosiaan on, vaikka itsekin taisin liki kaikki sivutehtävät koluta läpi. Toisaalta ihan virkistävää välillä.

Graafisesti vaihtelee, alun Edgewaterin seutu on varsin nättiä, kun taas Monarchin rikinkatkuinen maisema ei niinkään mun makuun - ja jälkimmäisessähän käytetään suurin osa pelin ajasta.

New Vegas on pelaamatta, täytyy ottaa vaikka PS3:lle työn alle.
Suosittelen kyllä New Vegasia, mun kirjoissa se menee ihan top vitoseen, vaikka teknisesti se oli heikko.

Tässä taas on tullut vissiin niitä lisäosia, joten ehkä joskus voisi ottaa ne peluuseen. Kerran siis olen vain julkaisun aikaan pelannut tämän läpi, ja oli ihan ok kokemus vaikka loppua kohden rupesi jotenki puuduttamaan. Isoin syy oli se että peli oli helppo Novalla, kun sniikkas vaan menemään. Dialogi oli taas pelin paras osuus ja ihan hauskaa läppää pelistä löytyy.

Ikävä kyllä lopulta peli oli pettymys itselle, odotin ehkä New Vegasin tasoista peliä..
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti näistä uusista versioista kannattaa pysytellä kaukana. Visuaalinen upgrade on paikoitellen ihan kiva, mutta se tulee frameraten kustannuksella. Avoimessa maastossa peli pyörii kaikkea 30-60 välillä ja sisätiloissa voi saada sulavan 60 fps. Saas nähdä pystyvätkö tekemään niille mitään vai onko tässä suurin "next gen" päivitys floppi.



 
Onpa harmillinen juttu. Eikö PS5 olekaan se uuden sukupolven messiaskonsoli mikä sen piti olla, vai eikö sitä vaan osata hyödyntää tarpeeksi hyvin.

Perusversiohan pyöri 60fps uusilla konsoleilla ja se ajaa asiansa ihan hyvin. Itse pelihän oli loistava roolipeli.
 
Ylös Bottom