Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Onko sillä muuten mitään merkitystä, että Square Enix on niin sanottu "publicly traded company"? Eli kuka vaan voi ostaa yhtiön osakkeita, kun taas Bethesdan osakkeet olivat vain sisäisessä myynnissä. Minä en näistä jutuista tiedä, joten kysyn nyt silmät pyöreinä ja odotan ekonomin vastausta. :)
Yksityisen yrityksen osto on vähän suoraviivaisempaa, hinnasta voidaan neuvotella kabineteissa muutamien asianomaisten kanssa. Kun ollaan päästy yhteisymmärrykseen voidaan ilmoittaa, että tällainen kauppa tehtiin. Olettaen, että EU tms. ei jonkun pykälän takia kauppaa hylkää.

Julkisella puolella taas tehdään ostotarjouksia, jotka riittävän suuren osan omistajista pitää hyväksyä. Kuinka helppoa tämä on riippuu pitkälti siitä kuinka hajallaan osakkeiden omistus on. Tarjouksen jälkeen on aina mahdollisuus, että joku kolmas osapuoli tulee ja nokittaa sen. Yksinkertaistaen tarjouksen pitää olla niin hyvä, että valtaosa osakkeenomistajista sen hyväksyy (90%?). Nyrkkisääntönä monesti ollut, että osto preemio on jotain 1,2-1,5 x osakkeen arvo, jolloin nykyisille osakkeen omistajille myyminen alkaa maistumaan. Ja kaikki tämä tapahtuu enemmän ja vähemmän julkisesti.

Sekavaa tekstiä, mutta toivottavasti tästä jotain sai irti. Sekä vältyin isoimmilta aivopieruilta.

E: Julkisella puolella myös yritysvaltaukset ovat mahdollisia, mutta tällöin omistuksen täytyy olla melko pirstaloitunut. Joku Sony tai MS ei varmasti tätä korttia käytä.
 
No nyt Square Enix on julkaissut lausunnon, etteivät he ole myynnissä, eivätkä he ole saaneet edes ostotarjouksia kolmansilta osapuolilta. Yrityskielestä karkeasti Suomeksi käännettynä tuo voisi suurin piirtein tarkoittaa sitä, että emme kommentoi tätä koko asiaa tällä hetkellä.
 
Yritysvaltauksista tulee ensimmäisenä mieleen Ubisoft, jonka Vivendi yritti vallata 2018 ja joka silloin päätyi osittain Tencentin haltuun. Homma on siis aivan eri tasolla haastavaa kuin setelit tiskiin strategia. Pelifirmoja ei pääsääntöisesti kannata yrittää vallata, koska suurin arvo on työntekijöissä, jos firma ei ole aivan surkeassa jamassa ja jäljellä on vain entiset menestyneet ip:t (Konami). Yleensä lahjakkaat työntekijät työllistyvät helposti ja jäljelle jää vain kuoret. On ihan turha kuvitella, että porukka jäisi valtaajalle duuniin, jos on vaihtoehtoja.

Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että suurin osa pelifirmoista on ostomahdollisuuksien ulkopuolella ilman niiden suurien omistajien myyntihalukkuutta. Kukaan ei sitten julkisuudessa yleensä tunnusta, että oikeastaan meidän firma on myynnissä :D
 
Viimeksi muokattu:
Paperilla tehokkaampi laite suoriutuu käytännössä samalla tasolla kuin paperilla tehottomampi laite, tämä ei mielestäsi ole alisuoriutumista tehokkaammalta laitteelta?
No jaa, olen kai keskittynyt liikaa itse pelaamiseen kun en kumpaakaan laitetta ole alisuoriutujana pitänyt. Pitäisi varmaan katsella nekin peliajat jotain vertailuvideoita sitten että tietäisi kuinka surkea vehje se toinen omistamani laite on.

Jos tähän nyt vielä on pakko jotain muutakin sanoa, niin sen mitä vertailuja olen sivusilmällä (esim. täältä pikaisesti lueskellut) niin en ole mitään sellaista huomannut että edelleenkään alisuoriutujaksi sanoisin.

Päälle vielä se, että jos ne kehitystyökalut (tms, whatever) vielä on kehityksessä niin jospa siinä missä ajan myötä päivittelemällä toivottavasti PS5:n UI saadaan kuntoon niin saadaan myös se alisuoriutuja nostettua jonnekin, missä se ei ole sen jonkin maagisen rajan alapuolella.

PS. Eikös viimeisimmissä vertailuissa nimenomaan ole näkynyt että Series X:llä on korkeammat asetukset resossa? Saa korjata mutta näin muistelisin siis enkä jaksa nyt tällaisen "alisuoriutuja"-kommentin perusteella alkaa sitä tarkemmin etsimään, saati vertailemaan. Alisuoriutumista siis minunkin osaltani kun en ole osannut vertailla vaan keskittynyt niihin peleihin. Hyi, hyi.

Niin ja tällä hetkellä on PS5 reilusti enemmän käytössä mutta syynä on Ghost of Tsushima. Eli peli. Konsolit on konsoleita. Molemmat on toimineet ja tehneet sitä mitä odotinkin.

EDIT: Nyt kun satuin tuolta vertailua lukemaan niin se oli Crysis, jossa SX:llä korkeampi reso. Muuta en siitä katsonut, joten voi olla että siellä on esim. tökkivä fps tms. mutta samantapaista olen ollut näkevinäni useammankin kerran. On siellä siis enemmän tehoja tai ainakin niitä jostain syystä yritetään käyttää enemmän kun kerran reso on korkeampi.
 
Mikä Series X:ssä on alisuoriutumista? Ne pienet erot joissain peleissä, jotka ilmeisesti näkee vain vertailuvideoista, vai?

Minä olen ainakin ihan ulapalla jos tuo on jokin tiedossa oleva fakta. Oma käsitys on että sekä Series X että PS5 toimittavat sitä mitä odotinkin ja loistavasti! Parannettavaakin kyllä on, erityisesti PS5:n käyttispuolella, mutta näin niin kuin tehojen puolesta molemmat "suorittaa" vallan mainiosti.
Mikäs vika PS5:n käyttiksessä? Must erittäin selkeä, hieno ja nopea.

Myönnettäköön etten ole series x käyttistä kokeillut mutta ainakin xbox onen käyttis oli itselle täysi susi ja monta kertaa ne sitä päivittikin eikä ikinä parempaan suuntaan.

Sen flopin jälkeen en ole uskaltanut Xboxiin koskea, meinasin sortua one x kun olisi 150e saanut aikoinaan. Varmasti olisi siihen hintaan ollut hyvä kone hinta-laatusuhteeltaan mut ehkä joskus sitten.
 
Mikäs vika PS5:n käyttiksessä? Must erittäin selkeä, hieno ja nopea.

Myönnettäköön etten ole series x käyttistä kokeillut mutta ainakin xbox onen käyttis oli itselle täysi susi ja monta kertaa ne sitä päivittikin eikä ikinä parempaan suuntaan.

Sen flopin jälkeen en ole uskaltanut Xboxiin koskea, meinasin sortua one x kun olisi 150e saanut aikoinaan. Varmasti olisi siihen hintaan ollut hyvä kone hinta-laatusuhteeltaan mut ehkä joskus sitten.
Ps5 käyttiksestä puuttuu ominaisuuksia esim. Kansiot peleille. Muuten iha passeli ja toimii sulavasti.

Mikäs tarkalleen boxin käyttiksessä vikana? Toimii ku junan vessa. Sama käyttis uusissa kun vanhassa boxissa.
 
Mikäs vika PS5:n käyttiksessä? Must erittäin selkeä, hieno ja nopea.

Myönnettäköön etten ole series x käyttistä kokeillut mutta ainakin xbox onen käyttis oli itselle täysi susi ja monta kertaa ne sitä päivittikin eikä ikinä parempaan suuntaan.

Sen flopin jälkeen en ole uskaltanut Xboxiin koskea, meinasin sortua one x kun olisi 150e saanut aikoinaan. Varmasti olisi siihen hintaan ollut hyvä kone hinta-laatusuhteeltaan mut ehkä joskus sitten.
Puuttuvat ominaisuudet lähinnä mutta myös hirveästi ongelmia. Itsellä tullut vastaan mm. "something went wrong"-infoteksti kun ei yhtäkkiä wlan toiminut ennen sen poistamista ja uudelleen lisäämistä ja tänään äsken ei latautuneet mitkään kuvakkeet storessa. Samoin Ghost of Tsushiman kanssa meno peli kesken toisen pelipäivänä sen vuoksi ettei voinut lukea eilen ostettua levyä, joka oli kerran laitettu konsoliin eli priimakunnossa.

Kyllä siinä siis on paljon vielä fiksattavaa sekä lisättävää. Peruskäyttö toki ok mutta jo tällä vähällä käytölläni on tullut ihan liikaa ongelmia vastaan tämän hintaiseksi laitteeksi. Yhden plussan olen löytänyt PS4:än verrattuna: videoiden pituutta pystyy säätämään kaappausvaiheessa paljon vapaammin. Muuten pelkää takapakkia aiemman sukupolven käyttiksen ominaisuuksiin sekä toimintavarmuuteen (joka tosin sekin oli IMO huonompi kuin kilpailijalla).

En siis puhunut mielipideasioista vaan oikeista todettavissa olevista ongelmista ja puutteista.

Sekin kyllä harmittaa että tänään en tiennyt mistä pääsen chattiin kaverien kanssa kun on pitänyt muuttaa PS4:n vastaavasta. Todella epälooginen enkä edes muista mistä lopulta eksyin oikeaan paikkaan. Se, joka sanoo ettei olisi korjattavaa, ei ole paljoa varmaan PS5:n systeemejä käyttänyt tai sitten vain niitä, jotka sattuu toimimaan tai joiden logiikasta ei ole ns. tapaa aiemmalta sukupolvelta.
 
Digital Foundryn testit RE 8 demosta, Säteenseuranta vaikuttaa niin vähän pelin ulkonäköön että ei ole mitään järkeä luopua sulavasta frameratesta.



Tämäkin video vahvistaa sitä mielikuvaa, mikä itselläni on säteenseurannasta tällä hetkellä. Olennaisesti pelin ulkoasua muuttava säteenseuranta on vielä niin raskasta, ettei siihen päästä oikein vielä tehokkaimmilla pc-näytönohjaimillakaan, konsoleista puhumattakaan. Toivottavasti jatkossakin konsolipeleissä on mahdollista valita erilaisten kuvanlaatuasetusten välillä, sillä itselleni säteenseuranta on ainakin toistaiseksi turha menoerä.
 
Eikös laitteiden todellinen ero ole pienempi kuin Xbox One vs PS4? Odotukset joillakin toki taisi olla erilaiset. Näkihän sitä vielä syksyllä jonkin kommentin, jossa spekuloitiin Series X:n olevan 4K 120fps, kun taas PS5 olisi "vain" 4K 60fps.

Mikä todellinen ero? Ainoa ero mikä tällä hetkellä tiedetään on erot teoreettisessä laskentakyvyssä, 12 TF vs. 10,3 TF. Missä noin älyvapaa kommentti oli nähtävissä? :D 4k 120 fps tai edes 4k 60 fps AAA-tason grafiikoilla 500 euron laatikolla, hmm... :)

No jaa, olen kai keskittynyt liikaa itse pelaamiseen kun en kumpaakaan laitetta ole alisuoriutujana pitänyt. Pitäisi varmaan katsella nekin peliajat jotain vertailuvideoita sitten että tietäisi kuinka surkea vehje se toinen omistamani laite on.

Jos tähän nyt vielä on pakko jotain muutakin sanoa, niin sen mitä vertailuja olen sivusilmällä (esim. täältä pikaisesti lueskellut) niin en ole mitään sellaista huomannut että edelleenkään alisuoriutujaksi sanoisin.

Päälle vielä se, että jos ne kehitystyökalut (tms, whatever) vielä on kehityksessä niin jospa siinä missä ajan myötä päivittelemällä toivottavasti PS5:n UI saadaan kuntoon niin saadaan myös se alisuoriutuja nostettua jonnekin, missä se ei ole sen jonkin maagisen rajan alapuolella.

PS. Eikös viimeisimmissä vertailuissa nimenomaan ole näkynyt että Series X:llä on korkeammat asetukset resossa? Saa korjata mutta näin muistelisin siis enkä jaksa nyt tällaisen "alisuoriutuja"-kommentin perusteella alkaa sitä tarkemmin etsimään, saati vertailemaan. Alisuoriutumista siis minunkin osaltani kun en ole osannut vertailla vaan keskittynyt niihin peleihin. Hyi, hyi.

Niin ja tällä hetkellä on PS5 reilusti enemmän käytössä mutta syynä on Ghost of Tsushima. Eli peli. Konsolit on konsoleita. Molemmat on toimineet ja tehneet sitä mitä odotinkin.

EDIT: Nyt kun satuin tuolta vertailua lukemaan niin se oli Crysis, jossa SX:llä korkeampi reso. Muuta en siitä katsonut, joten voi olla että siellä on esim. tökkivä fps tms. mutta samantapaista olen ollut näkevinäni useammankin kerran. On siellä siis enemmän tehoja tai ainakin niitä jostain syystä yritetään käyttää enemmän kun kerran reso on korkeampi.

Itse viittasin kommentillani puhtaasti konsolien suorituskykyyn. Kuten jo todettu, vielä ollaan kaukana siitä että Series X lunastaisi ne lupaukset mitä nykysuorituskyvyn osalta ollaan nähty. En nyt tiedä muista, mutta ainakin itse odotan tehokkaammalta laitteelta parempaa suorituskykyä, joka realisoituu parempana resona paremmalla ruudunpäivityksellä ja/tai lisätyllä silmäkarkilla. Lähes identtinen lopputulos heikompitehoisen laitteen kanssa ei ole tätä.

Millä tapaa PS5 UI liittyy keskusteluun konsolien suorituskykyeroista? Saati argumentointi pelaamiseen keskittymisellä? En käsittääkseni ole missään maininnut että tällä heikommin suorituvalla laitteella pelaaminen ei olisi mielekästä. Tämähän on jokseenkin koomista että asiaa pitää alkaa jotenkin kaunistelemaan, vaikka tämä on todettavissa ihan mittaamalla. Tällä hetkellä Xboxilla jää vaan tehot pahemmin piippuun.

Jos sillä resolla lähdetään keulimaan niin siinä tapauksessa pitäisi myös pystyä pitämään se framerate myös kuosissa ensin. Tähän One X:n perisyntiin kompastutaan vieläkin.

BC-pelien osalta SX:n korkeampi reso ei liene mikään uutinen enää, kun tiedämme näiden pohjautuvan viime genin laitteiden versioihin (Xbox One X vs. PS4 Pro).
Siis molemmat konsolit on ylisuoriutunut odotuksiin nähden! Aivan huippu laitteita molemmat. Pelit näyttää huikeilta esim. Valhalla, Miles Moralez wrc9 jne... lisäksi ne pyörii ja toimii, kuten pittääkin, joten se siitä alisuorituksista!

Toki silmänsä voi sulkea todellisuudelta näinkin, mutta ei se muuta sitä miksikään.
 
Tämä on syytä ottaa kipollisen kera suolaa. Voi hyvin olla feikki, mutta jos on totta, niin aika kovaa peliä Sonylta.

Vuoden pituinen soppari uudesta Resident Evilistä, jolla estetään pelin tulo kilpaileviin tilauspalveluihin. Ei pelkästään Xbox Game Passiin, mutta myös Google Stadia Prolle tai mihin tahansa muuhun vastaavaan palveluun.
SonyRESDeal1.png

SonyRESDeal2.png

Lakifirma ottaa kantaa sopimuksen aitouteen:


Twitterissä liikkuu myös juttua, että tällä samalla sopimuksella pakotettaisiin muut versiot saman tasoiseen tekniseen suorittamiseen kuin pleikkari. Toisin sanoen Xbox Series X versio ei saisi pyöriä paremmin tai korkeammalla resoluutiolla kuin PS5 versio. Muissa versioissa ei myöskään saa olla mitään lisäominaisuuksia pleikkariversioon nähden. Lisäksi lisäsisältö nähdään niin ikään ensin pleikkarilla (vähintään 14 päivää ennen muita alustoja).
SonyRESDeal3.png


Tässä on vähän samanlainen kaiku kuin Avengers casessa "Spider-Man hahmo vain pleikkarille." Ehkä vaan vielä vähän röyhkeämpänä. Kovaa peliä epäilemättä ja ihan loogista että halutaan blokata peli ulos tilauspalveluista, mutta että pitää olla teknisesti samalla viivalla. Eli pitää mahdollisesti tahallaan heikentää muita versioita. Se on kyllä aikamoista.
 
Itse viittasin kommentillani puhtaasti konsolien suorituskykyyn. Kuten jo todettu, vielä ollaan kaukana siitä että Series X lunastaisi ne lupaukset mitä nykysuorituskyvyn osalta ollaan nähty. En nyt tiedä muista, mutta ainakin itse odotan tehokkaammalta laitteelta parempaa suorituskykyä, joka realisoituu parempana resona paremmalla ruudunpäivityksellä ja/tai lisätyllä silmäkarkilla. Lähes identtinen lopputulos heikompitehoisen laitteen kanssa ei ole tätä.
Siihen minäkin keskityin: käytännön suorituskykyyn. En ole kumpaakaan pitänyt alisuoriutujana. Tosin kuten kirjoitin, en ole minkään vertailuvideoiden ja fps-laskurien sun muiden kanssa tätä tehnyt vaan mittarina on se, että molemmilla konsoleilla olen pelaamistani peleistä nauttinut, ne ovat pyörineet hyvin ja näyttäneet hienoilta. En siis koe kumpaakaan alisuoriutujana ja se oli pointtini.

Ymmärrän että lähestymme asiaa kovin eri näkökulmista mutta sanoinpahan vain sen, mikä lienee monen mielipide asiasta. Molempiin laitteisiin ollaan tyytyväisiä enkä usko enemmistön harmittelevan toisen "alisuoriutumista". Suurin osa kun ei katso niitä vertailuja ja vaikka katsoisikin, niin pelaa sitten kuitenkin ihan tyytyväisenä.

Lisäksi se, mitä sanoin, eli ehkä se homma tässä kehittyy kun ne kehitystyökalut kehittyy. Ehkä ei. Pelaan joka tapauksessa molemmilla täysin tyytyväisin mielin.

Millä tapaa PS5 UI liittyy keskusteluun konsolien suorituskykyeroista? Saati argumentointi pelaamiseen keskittymisellä?
Liittyi asiayhteyden kautta. Puhuin siis siitä että hommat varmasti vielä kehittyvät kun sukupolvi vasta alussa ja siinä missä Xboxilla kehittynevät kehitystyökalut, kehittyy Sonylla asia, joka monia on harmittanut, eli UI:n puutteet. Ei siis liity suoranaisesti keskusteltavaan asiaan kuin sen kautta, että hommat kehittyy. Kai se vertaus sitten oli jos tämä pitää jotenkin sinulle selittää auki.
En käsittääkseni ole missään maininnut että tällä heikommin suorituvalla laitteella pelaaminen ei olisi mielekästä. Tämähän on jokseenkin koomista että asiaa pitää alkaa jotenkin kaunistelemaan, vaikka tämä on todettavissa ihan mittaamalla. Tällä hetkellä Xboxilla jää vaan tehot pahemmin piippuun.
Väitit konsolia alisuoriutujaksi, johon vastasin mielipiteeni. Mielipiteeni on, että tärkeintä on että pelaaminen sujuu, sillä sitä vartenhan ne laitteet on olemassa. Väitän enemmistön ajattelevan juuri näin eikä jollain "tämä jää lupauksista X verran"-ajattelulla ole pääosin mitään merkitystä.

En minä eri mieltä sanomisestasi ole (koska en ole suorituskykyjä varsinaisesti vertaillut), kunhan vain sanon että sillä on lopulta aika vähän käytännössä merkitystä. Käytäntö = pelaaminen.
Jos sillä resolla lähdetään keulimaan niin siinä tapauksessa pitäisi myös pystyä pitämään se framerate myös kuosissa ensin. Tähän One X:n perisyntiin kompastutaan vieläkin.
Totta. Olen täysin samaa mieltä. Jokin syy siellä kai silti on että valitaan kovemmat asetukset. Ettei vain se, että tehoja on enemmän? Vai meinaatko että siellä onkin takana jotain mysteeristä tai selittämätöntä? Series X:lle vain menee maagisesti isommat asetukset eikä sille voi mitään?

Tahdon siis sanoa, että jokin peruste kai sille on että edes tavoitellaan korkeampia asetuksia.
BC-pelien osalta SX:n korkeampi reso ei liene mikään uutinen enää, kun tiedämme näiden pohjautuvan viime genin laitteiden versioihin (Xbox One X vs. PS4 Pro).

Toki silmänsä voi sulkea todellisuudelta näinkin, mutta ei se muuta sitä miksikään.
Mitä merkitystä sillä on että mihin peli pohjautuu tai mistä on alunperin? Eikö paremmin pyörivä peli enää/nyt olekaan paremmin pyörivä peli? Silmät tässä varmaan täytyykin sulkea jos logiikka on sellaista ettei aukene minulle.

Selitys nykypelien pienempään eroon taas voi edelleenkin selittyä sillä että Xboxin kehitystyökaluissa on vielä kehitettävää. Jos siis puheita on uskominen. Itse en jaksa epäillä mutten täysin asiaan luottaakaan. Onneksi ei ole isommin väliä koska nytkin molemmat laitteet suoriutuvat vallan hyvin.
Twitterissä liikkuu myös juttua, että tällä samalla sopimuksella pakotettaisiin muut versiot saman tasoiseen tekniseen suorittamiseen kuin pleikkari. Toisin sanoen Xbox Series X versio ei saisi pyöriä paremmin tai korkeammalla resoluutiolla kuin PS5 versio. Muissa versioissa ei myöskään saa olla mitään lisäominaisuuksia pleikkariversioon nähden. Lisäksi lisäsisältö nähdään niin ikään ensin pleikkarilla (vähintään 14 päivää ennen muita alustoja).
Huh huh. Tällaiset ehdot lähinnä kertoo epäluottamuksesta omaan laitteeseen jos pitää keinotekoisesti rajoittaa muita omalle tasolleen :D

En todellakaan pidä PS5:sta alisuoriutuja, huonona tai muutakaan mutta kyllähän se laittaa epäilemään kilpailijan osaamista jos ennen kisaa laittaa rajat kuinka kovaa muut saa juosta etteivät pääse edelle :D
 
Viimeksi muokattu:
Tämäkin video vahvistaa sitä mielikuvaa, mikä itselläni on säteenseurannasta tällä hetkellä. Olennaisesti pelin ulkoasua muuttava säteenseuranta on vielä niin raskasta, ettei siihen päästä oikein vielä tehokkaimmilla pc-näytönohjaimillakaan, konsoleista puhumattakaan. Toivottavasti jatkossakin konsolipeleissä on mahdollista valita erilaisten kuvanlaatuasetusten välillä, sillä itselleni säteenseuranta on ainakin toistaiseksi turha menoerä.
Mielestäni Digital Foundrykin on aikaisemmin tästä jo puhunut, että cubemapeilla ja screenspace -heijastuksilla yms. saa feikattua heijastukset peleihin "tarpeeksi hyvin", joten raskailla RT:llä ei oikein tee konsolipeleissä mitään.

Konsolipeleissä heijastuksia joutuu rajaamaan melkoisesti, joten esim. WatchDogsissa ikkunaheijastuksien ajoneuvojen ilmestyminen ja häviäminen enemmänkin rikkoo illuusion, kuin näyttäisi realistiselta.
 
Tämäkin video vahvistaa sitä mielikuvaa, mikä itselläni on säteenseurannasta tällä hetkellä. Olennaisesti pelin ulkoasua muuttava säteenseuranta on vielä niin raskasta, ettei siihen päästä oikein vielä tehokkaimmilla pc-näytönohjaimillakaan, konsoleista puhumattakaan.
Ei mitenkään yllätys, tiedossa oli että markkinoitu 4K / 60 / RT oli huuhaata.
Siksi PC puoli tuntuu järkevämmältä (minulle), tällä hetkellä siellä saan 1440p monitorille 1440p / 60 / RT ja jatkossa jos päivitän sekä näytönohjaimen ja näytön, pääsen 4K tasolle. Hieman harmillista että televisioissa ei 1K ja 4K välisiä resoluutioita ole, se olisi nykysukupolvelle perusteltu taso.
 
Siihen minäkin keskityin: käytännön suorituskykyyn. En ole kumpaakaan pitänyt alisuoriutujana. Tosin kuten kirjoitin, en ole minkään vertailuvideoiden ja fps-laskurien sun muiden kanssa tätä tehnyt vaan mittarina on se, että molemmilla konsoleilla olen pelaamistani peleistä nauttinut, ne ovat pyörineet hyvin ja näyttäneet hienoilta. En siis koe kumpaakaan alisuoriutujana ja se oli pointtini.

Ymmärrän että lähestymme asiaa kovin eri näkökulmista mutta sanoinpahan vain sen, mikä lienee monen mielipide asiasta. Molempiin laitteisiin ollaan tyytyväisiä enkä usko enemmistön harmittelevan toisen "alisuoriutumista". Suurin osa kun ei katso niitä vertailuja ja vaikka katsoisikin, niin pelaa sitten kuitenkin ihan tyytyväisenä.

Lisäksi se, mitä sanoin, eli ehkä se homma tässä kehittyy kun ne kehitystyökalut kehittyy. Ehkä ei. Pelaan joka tapauksessa molemmilla täysin tyytyväisin mielin.


Liittyi asiayhteyden kautta. Puhuin siis siitä että hommat varmasti vielä kehittyvät kun sukupolvi vasta alussa ja siinä missä Xboxilla kehittynevät kehitystyökalut, kehittyy Sonylla asia, joka monia on harmittanut, eli UI:n puutteet. Ei siis liity suoranaisesti keskusteltavaan asiaan kuin sen kautta, että hommat kehittyy. Kai se vertaus sitten oli jos tämä pitää jotenkin sinulle selittää auki.

Väitit konsolia alisuoriutujaksi, johon vastasin mielipiteeni. Mielipiteeni on, että tärkeintä on että pelaaminen sujuu, sillä sitä vartenhan ne laitteet on olemassa. Väitän enemmistön ajattelevan juuri näin eikä jollain "tämä jää lupauksista X verran"-ajattelulla ole pääosin mitään merkitystä.

En minä eri mieltä sanomisestasi ole (koska en ole suorituskykyjä varsinaisesti vertaillut), kunhan vain sanon että sillä on lopulta aika vähän käytännössä merkitystä. Käytäntö = pelaaminen.

Totta. Olen täysin samaa mieltä. Jokin syy siellä kai silti on että valitaan kovemmat asetukset. Ettei vain se, että tehoja on enemmän? Vai meinaatko että siellä onkin takana jotain mysteeristä tai selittämätöntä? Series X:lle vain menee maagisesti isommat asetukset eikä sille voi mitään?

Tahdon siis sanoa, että jokin peruste kai sille on että edes tavoitellaan korkeampia asetuksia.

Mitä merkitystä sillä on että mihin peli pohjautuu tai mistä on alunperin? Eikö paremmin pyörivä peli enää/nyt olekaan paremmin pyörivä peli? Silmät tässä varmaan täytyykin sulkea jos logiikka on sellaista ettei aukene minulle.

Selitys nykypelien pienempään eroon taas voi edelleenkin selittyä sillä että Xboxin kehitystyökaluissa on vielä kehitettävää. Jos siis puheita on uskominen. Itse en jaksa epäillä mutten täysin asiaan luottaakaan. Onneksi ei ole isommin väliä koska nytkin molemmat laitteet suoriutuvat vallan hyvin.

Huh huh. Tällaiset ehdot lähinnä kertoo epäluottamuksesta omaan laitteeseen jos pitää keinotekoisesti rajoittaa muita omalle tasolleen :D

En todellakaan pidä PS5:sta alisuoriutuja, huonona tai muutakaan mutta kyllähän se laittaa epäilemään kilpailijan osaamista jos ennen kisaa laittaa rajat kuinka kovaa muut saa juosta etteivät pääse edelle :D

Ymmärrän kyllä että lähestymme asiaa täysin eri näkökulmista, sinulle riittää puhtaasti subjektiiviset havainnot konsolin suorituskyvyn arvioimiseksi. Käytännön tasolla molemmat konsolit tarjoavat riittävän hyvän pelikokemuksen, se ei vaan poista sitä tosiseikkaa että tällä hetkellä Series X:stä ei saada tehoja irti kokonaan. Tämä voidaan todeta mittaamalla.

Paljon on ollut myös keskustelua konsolin kehitystyökaluista, mutta tuovatko nämä sitten kuitenkaan sen luvatun helpotuksen? En jaksa uskoa että pleikkarillakaan tyydytään muniin puhalteluun vaan kehitystyökaluja hiotaan myös siellä parempaan iskuun. Paljonko se lopullinen ero nyt sitten onkaan, se jää nähtäväksi, kun muuttujia asiassa on muitakin kuin itse työkalut.

Selitin jo miksi pelien BC-versioissa on Xboxilla korkeampi resoluutio, niin miksi tätä pitää alkaa vääntelemään johonkin sellaiseen muotoon joka sopii omaan käsitykseen asioista? Tämä kun on jo ihan tiedetty tosiasia, että pelien BC-tilat pohjautuvat niihin asetuksiin mitä Xbox One X:llä tai PS4 Pro:lla on käytetty ilman erillisiä muutoksia itse pelikoodiin. Jos käytössä on vielä kiinteät resot, kuten monesti PS4 Pro:n osalta 1440p, niin on älyllistä epärehellisyyttä väittää että tämä on se raja mihin next-gen konsoli pystyy. Siksi BC-pelien käyttäminen suorituskyvyn mittaamiseen on vähintäänkin ontuvaa, kun toinen laitteista ajaa ikäänkuin rajoitin päällä.

Toinen selitys pienemmille eroille voi olla myös se, että konsolin suunnittelussa on epäonnistuttu, vaikka pidän tätä epätodennäköisenä selityksenä eroille. Pelikoodi ei taivukaan odotetulla tavalla suuremmalle määrälle CU:ita matalammalla kellotaajuudella vrt. pienempi määrä CU:ita korkeammalla kellotaajuudella.
 
Ei mitenkään yllätys, tiedossa oli että markkinoitu 4K / 60 / RT oli huuhaata.
Siksi PC puoli tuntuu järkevämmältä (minulle), tällä hetkellä siellä saan 1440p monitorille 1440p / 60 / RT ja jatkossa jos päivitän sekä näytönohjaimen ja näytön, pääsen 4K tasolle. Hieman harmillista että televisioissa ei 1K ja 4K välisiä resoluutioita ole, se olisi nykysukupolvelle perusteltu taso.
Kyllä mulla ainakin on 1440p käytössä telkkarissa, kun pelaan boxilla 120hz-moodissa. RT 1440p:llä, ääni multakin sinne.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20210421_122455__01.jpg
    IMG_20210421_122455__01.jpg
    1,6 MB · Lukukerrat: 12
Kyllä mulla ainakin on 1440p käytössä telkkarissa, kun pelaan boxilla 120hz-moodissa. RT 1440p:llä, ääni multakin sinne.
Mutta skaalannee 4K:hon tai 1k:hon, joka aiheuttanee jonkin verran lagia + artefakteja?
Ei taida töllöissä olla natiivina 1440p.
 
Mutta skaalannee 4K:hon tai 1k:hon, joka aiheuttanee jonkin verran lagia + artefakteja?
Ei taida töllöissä olla natiivina 1440p.
Series X ainakin tukee natiivia 1440p resoluutiota. En nyt tästä täysin varma ole, täytyy myöntää, mutta tällaisen käsityksen olen saanut että tää mun vanhahko Samsung RU8005 tukee tuota. Saa korjata, jos olen väärässä. :D
 
Ylös Bottom