Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

30 fps vastaan 60 fps vs 120/144/240/360 fps

Pikkuinen välikysymys, mikä on "meemimoodi"?

Mainio kysymys. Se voisi olla vaikka sellainen ominaisuus, mikä saa markkinamiesten ja fanien housut kermaisiksi. Nykykielessä meemillä viitataan usein internetilmiöihin, joista tulee syystä tai toisesta suosittuja. Tämän foorumin osalta sellainen voisi olla yhtä hyvin myös "cinemaattinen 30fps". Edellä mainittu onkin oikeastaan ihan passeli esimerkki, sillä tälläkin foorumilla valtaosa matkusti pelirintamalla vielä viime vuonnakin 30 kehyksen sekuntinopeudella. Uusien konsolien myötä 60 on uusi 30, eikä sekään enää yhtäkkiä riitä. Pitää olla 120 fps, muuten väsyy silmät ja seuraa kaikenlaisia ikävyyksiä mm. nettipeleissä millisekuntien viiveen vuoksi. Suurin osa ihmisistä tuskin huomaa eroa 60 fps vs 120 fps välillä, vaikka omistaisikin näytön jolla moinen todeta. Mielestäni 30 -> 60 on kuitenkin huomattavan selkeä ero. Pelikelvoton ei ensin mainittukaan ole.

Ennen mainostettiin bittejä, nykyään "up to" freimejä. Jotenkin pidin sopivana kyseisen termin "meemimoodi" käyttöä tuossa asiayhteydessä.
 
Mainio kysymys. Se voisi olla vaikka sellainen ominaisuus, mikä saa markkinamiesten ja fanien housut kermaisiksi. Nykykielessä meemillä viitataan usein internetilmiöihin, joista tulee syystä tai toisesta suosittuja. Tämän foorumin osalta sellainen voisi olla yhtä hyvin myös "cinemaattinen 30fps". Edellä mainittu onkin oikeastaan ihan passeli esimerkki, sillä tälläkin foorumilla valtaosa matkusti pelirintamalla vielä viime vuonnakin 30 kehyksen sekuntinopeudella. Uusien konsolien myötä 60 on uusi 30, eikä sekään enää yhtäkkiä riitä. Pitää olla 120 fps, muuten väsyy silmät ja seuraa kaikenlaisia ikävyyksiä mm. nettipeleissä millisekuntien viiveen vuoksi. Suurin osa ihmisistä tuskin huomaa eroa 60 fps vs 120 fps välillä, vaikka omistaisikin näytön jolla moinen todeta. Mielestäni 30 -> 60 on kuitenkin huomattavan selkeä ero. Pelikelvoton ei ensin mainittukaan ole.

Ennen mainostettiin bittejä, nykyään "up to" freimejä. Jotenkin pidin sopivana kyseisen termin "meemimoodi" käyttöä tuossa asiayhteydessä.
Tiiän kyllä mikä meemi on, toi moodi sielä perässä vaan aiheutti ihmetystä. Oli eka kerta kun törmäsin tuohon sanaan, niin piti kysyä, ettei tarvii olettaa mitä sillä tarkoitetaan.

Paljonhan se riippuu pelistä onko se pelikelvoton 30fps vai ei. Autopelit on aika karmeeta 30fps, mutta sitten joku hidas temponen seikkailupeli taas menee oikein mainiosti. Lisätään nyt vielä että sekin riippuu paljon mihin sitä on tottunut, vuosikaudet tuli pelattua 360/PS3 ja siitä sitten XO/PS4 osastolle ja ne pelit taisi kaikki olla sen max 30fps ja niitä pelattiin aika tyytyväisenä, huolimatta siitä fps:tä.
 
Paljonhan se riippuu pelistä onko se pelikelvoton 30fps vai ei. Autopelit on aika karmeeta 30fps, mutta sitten joku hidas temponen seikkailupeli taas menee oikein mainiosti. Lisätään nyt vielä että sekin riippuu paljon mihin sitä on tottunut, vuosikaudet tuli pelattua 360/PS3 ja siitä sitten XO/PS4 osastolle ja ne pelit taisi kaikki olla sen max 30fps ja niitä pelattiin aika tyytyväisenä, huolimatta siitä fps:tä.

Tuli aikoinaan pelattua Forza Horizon 4 -autopeliä quality -modella, jolloin peli oli 30fps. Sanotaanko näin, että ei ollut enää paluuta framerate -moden jälkeen, kun fps oli 60, vaikka grafiikat olivatkin hieman surkeammat. :D Moni peli toimii hyvin 30 fps:lla, mutta taistelu- sekä autopelit eivät.
 
Vaikuttaisi olevan ikävä jarru tietyille PS5-peleille tämä PS4 ja sen asettamat rajoitukset. Ihan kivasti peli pyörii pleikallakin, mutta aika paljon paremminkin se voisi myös pyöriä. Vähintään lukittu 60fps pitäisi olla taattu, kun siihen ollaan graafisesti raskaammissakin peleissä pystytty.
 
vuosikaudet tuli pelattua 360/PS3 ja siitä sitten XO/PS4 osastolle ja ne pelit taisi kaikki olla sen max 30fps ja niitä pelattiin aika tyytyväisenä, huolimatta siitä fps:tä.
Kyllähän se 30fps on pelattava, varsinkin jos siihen on tottunut ja ei ole tietoa paremmasta. Sitten kun on on tottunut 60fps niin kyllä se paluu 30fps on vaikeaa, kyllä siihenkin tottuu varsinkin silloin jos ei siinä välissä pelaa 60fps pelejä. Itse olen tehnyt PS5 myötä semmoisen päätöksen että en enää 30fps pelejä pelaa, itseä on aina häirinnyt se 30fps tökkivä kamera.
 
Minusta taaskin hieman vajaa analyysi. Kuitenkin kymmeniä miljoonia hieman vanhempaa HDMI 2.0b telkkaria kentällä ja kaikilla ei ole varaa tai muuten vain kiinnosta päivittää telkkaa tässä ja nyt. Voisi olla tiedonnälkää sen suhteen, että mitä Series X kanssa tapahtuu kun boksi laitetaan 1440p@120 tilaan? (Freesyncillä tai ilman jne.) Onko ihan sama asia kuin 4K tilassa HDMI 2.1 telkalla? Ehkä on ehkä ei, olisi ollut hyvä testailla...

Tuo onnistuu kuitenkin pääpiirteittäin kaikilla HDMI 2.0b näytöillä joissa on 120 paneeli, esim. Samsung QLED 2018 lähtien joka varmaankin on se markkinajohtaja tällä saralla. Myös muutamat mallit QLED sarjan ulkopuolelta kikan osaa. Ei tarvi kuin kytkeä boksin asetuksista 1440p@120 tilaan ja 120 fps ihanuutta rullaa silmien edessä hieman vanhemmallakin televisiolla.

Sen mitä itse olen pelannut WZ ja COD Black Ops 2019 QLEDin kanssa 1440p@120 tilassa niin on aivan älyttömän samettisen pehmeä kokemus. En ole pienintäkään hikkaa tai nykimistä noteerannut. Voisin kyllä enemmänkin testailla taas pitkästä aikaa WZ kun Battle Passi tarvisi maaliin grindata ja ottaa CPt himaan seuraavalle kaudelle.

Miksi Xboxilla 1440p 120 Hz outputin valinta vaikuttaisi millään tapaa pelin sisäiseen renderöintiresoon? Ei tuo ole sama asetus kuin PC:n pelin sisäinen resoluutiovalinta.

En kyllä millään sanoisi Warzonea samettisen pehmeäksi kokemukseksi Series X:llä. Verrokkina samettisen pehmeästä 120 Hz tilasta voidaan ottaa Master Chief Collection, jossa ainakin 4vs4 -pelimoodeissa framerate on tasan 120 poikkeuksetta.
 
Miksi Xboxilla 1440p 120 Hz outputin valinta vaikuttaisi millään tapaa pelin sisäiseen renderöintiresoon? Ei tuo ole sama asetus kuin PC:n pelin sisäinen resoluutiovalinta.
Kuten kirjoitin, en tiedä. Jos testaisi niin tietäisi. Täytyy itse kokeilla näitä.

En kyllä millään sanoisi Warzonea samettisen pehmeäksi kokemukseksi Series X:llä. Verrokkina samettisen pehmeästä 120 Hz tilasta voidaan ottaa Master Chief Collection, jossa ainakin 4vs4 -pelimoodeissa framerate on tasan 120 poikkeuksetta.

Se on sitten sinun mielipide ja kokemus. Onko kokemukset Freesync näytöltä?

Varsinkin Black Ops Cold War ON samettisen pehmeä, eikä ole pelkkä oma subjektiivinen kokemus kun siitä on ihan DF foundry videonkin jopa viime vuoden puolelta. Se on sen jälkeen vielä mahdollisesti parantunut, aivan törkeän nättiä pelata sitä Series X kanssa. Warzonesta on ohkosemmin kokemuksia, mutta kuten sanoin lainaamassasi viestissä pitää ehkä päivittää siltä osin tietoa. Erittäin smooth se kuitenkin on!

 
Viimeksi muokattu:
Kuten kirjoitin, en tiedä. Jos testaisi niin tietäisi. Täytyy itse kokeilla näitä.



Se on sitten sinun mielipide ja kokemus. Onko kokemukset Freesync näytöltä?

Varsinkin Black Ops Cold War ON samettisen pehmeä, eikä ole pelkkä oma subjektiivinen kokemus kun siitä on ihan DF foundry videonkin jopa viime vuoden puolella. Se on sen jälkeen vielä mahdollisesti parantunut, aivan törkeän nättiä pelata sitä Series X kanssa. Warzonesta on ohkosemmin kokemuksia, mutta kuten sanoin lainaamassasi viestissä pitää ehkä päivittää siltä osin tietoa. Erittäin smooth se kuitenkin on!




Etkös yhdessä ketjussa sanonutkin että vaikka framet liikuu 100-120fps niiku oli tossa Warzonen Xbox versiossa? rajoilla niin sitä ei siltikään huomaa? Varmaan pitää tippua sinne 80 hujakoille että sen huomaisi.
 
Warzonesta on ohkosemmin kokemuksia, mutta kuten sanoin lainaamassasi viestissä pitää ehkä päivittää siltä osin tietoa. Erittäin smooth se kuitenkin on!

Tuli nyt sitten otettua tänään toinen peli puoleen vuoteen Warzonea Solona, olin yllättäen #2 käymättä Gulagin kautta ja ottamatta loadouttia. Harmillisesti vimonen pääsi ampumaan Geneven sopimuksen vastaisesti laskuvarjosta kun laskeuduin Prisonin muurilta alas perskeles...

Anyways, kyllä mä sanon, että se on nimenomaan ultra-samettisen pehmeä 120 fps pelikokemus Xbox Series X konsolilla ja Samsung QLED Freesync televisiolla. Menee kyllä täysin beyond understanding ohisektorille jos ja kun tuosta suorituskyvystä joku jaksaa ulista. Aivan mahtava teknisesti, suosittelen ottamaan savut jos sopiva telkka vaan löytyy! Sitä en sitten tiedä miten toimahtelee ja miltä näyttää Series S kanssa? Olisi mielenkiintoista kuulla omakohtaisia käytännön kokemuksia! Freesyncillä/Ilman jne.

Ja kuten sanottu, Black Ops Cold war on vähintäänkin samaa ihanuustasoa 120 fps tilassa ja sitäkin uskaltaa suositella, varsinkin kun sattuu olemaan juuri nyt ihan ok rabatissa!

 
Tulipa testattua PlayStation 5:llä warzonessa tota 120fps ja eipä aiheuttanut mitään wau elämyksiä. Lähti peli poistoon ja vahvisti että jätän Cold Warin ostamatta. Ehkä joku muu peli osaa paremmin vakuuttaa.
 
Tulipa testattua PlayStation 5:llä warzonessa tota 120fps ja eipä aiheuttanut mitään wau elämyksiä. Lähti peli poistoon ja vahvisti että jätän Cold Warin ostamatta. Ehkä joku muu peli osaa paremmin vakuuttaa.
Haluatko vielä perustella? Toimiko 120fps huonosti vai oliko nyt vain peli, joka ei kiinnostanut?
 
Haluatko vielä perustella? Toimiko 120fps huonosti vai oliko nyt vain peli, joka ei kiinnostanut?

Se ei tuntunut hypetyksen arvoiselta jos vertaa esim 60fps kuvaan. Jotenkin en omiin silmiin saanut sitä smoothia menoa jota kuvittelin sen olevan, kyllä ainakin itse pärjään tolla 60fps:llä ihan hyvin. Ei siis johtunut pelistä.
 
Se ei tuntunut hypetyksen arvoiselta jos vertaa esim 60fps kuvaan. Jotenkin en omiin silmiin saanut sitä smoothia menoa jota kuvittelin sen olevan, kyllä ainakin itse pärjään tolla 60fps:llä ihan hyvin. Ei siis johtunut pelistä.

120 fps ei tunnu ylöspäin niin massiiviselta hypyltä kuin 30 -> 60, mutta pelaa viikko pelkkiä 120 fps pelejä ja mene takaisin 60 fps niin luppaan että ero on tuntuva. Mutta 60 fps on se raja joka on hyväksyttävä itselle ja minimi tässä sukupolvessa että edes ostan pelin.
 
Kuten kirjoitin, en tiedä. Jos testaisi niin tietäisi. Täytyy itse kokeilla näitä.

Tämähän on ihan tutkittu asia. Asetus vaikuttaa ainoastaan konsolin antamaan ulostulo-signaaliin.

Se on sitten sinun mielipide ja kokemus. Onko kokemukset Freesync näytöltä?

Etkö lukenut aiempaa viestiäni?

Pakko olla eri mieltä ruudunpäivityksen heilahteluista Xbox-versiolla ja näiden havaitsemisesta. Tein pienen testin kytkemällä Series X:n suoraan kiinni LG:n 850 -sarjan VRR-yhteensopivaan 1440p monitoriin. Tällä setupilla frameraten heilahtelut tuntuivat selvästi eräänlaisena kuminauha-efektinä etenkin pelihahmon liikekomennoissa. VRR:n osalta kun on hyvä muistaa, että tämä auttaa ainoastaan kuvan liikkeen sulavuuteen. Ohjaustuntumaan tämä ei auta kun muutokset ohjaustuntumassa johtuvat input lagin vaihtelusta frameraten heitellessä. Alla tutkimusta asiaan liittyen:



Tuli nyt sitten otettua tänään toinen peli puoleen vuoteen Warzonea Solona, olin yllättäen #2 käymättä Gulagin kautta ja ottamatta loadouttia. Harmillisesti vimonen pääsi ampumaan Geneven sopimuksen vastaisesti laskuvarjosta kun laskeuduin Prisonin muurilta alas perskeles...

Anyways, kyllä mä sanon, että se on nimenomaan ultra-samettisen pehmeä 120 fps pelikokemus Xbox Series X konsolilla ja Samsung QLED Freesync televisiolla. Menee kyllä täysin beyond understanding ohisektorille jos ja kun tuosta suorituskyvystä joku jaksaa ulista. Aivan mahtava teknisesti, suosittelen ottamaan savut jos sopiva telkka vaan löytyy! Sitä en sitten tiedä miten toimahtelee ja miltä näyttää Series S kanssa? Olisi mielenkiintoista kuulla omakohtaisia käytännön kokemuksia! Freesyncillä/Ilman jne.
Hyvä jos se on samettisen pehmeä sulle, vaikka todellisuudessa ollaan kaukana siitä. Melkoisen ylimielistä tulkita muut näkemykset asiasta ulinana.
Se ei tuntunut hypetyksen arvoiselta jos vertaa esim 60fps kuvaan. Jotenkin en omiin silmiin saanut sitä smoothia menoa jota kuvittelin sen olevan, kyllä ainakin itse pärjään tolla 60fps:llä ihan hyvin. Ei siis johtunut pelistä.

Kun tuota 120 fps on pelannut tietokoneen monitorilta sellaisella 60 cm katseluetäisyydellä, niin ei paluuta 60 fps blurriin enää ole. Sen verran reilu ero tulee myös liikkeen sulavuudessa, joka helpottaa esim. FPS-peleissä liikkuvaan maaliin ampumista.
 
Itse olen sitä tyyppiä joka ei yleisesti ihan hirveän suurena kysymyksenä pidä sitä millä frameratella peli pyörii, kunhan droppeja ei tule ja se fps on tasainen. Pelityypin mukaan toki vaihtelee, reaktioräiskinnöissä ja autopeleissä 60fps(tai enemmän) on huomattavasti tärkeämpi kuin useimmissa muissa pelityypeissä.

PC:llä on ollut nyt käytössä 144Hz tai 120Hz näyttö noin kuusi, ehkä jo seitsemän vuotta, ja vaikka niillä hertseillä on kohtalaisen paljon tullut pelattua, pystyn melko vaivatta pelailemaan pelejä edelleen myös 30fps lukolla. Kun korkeaan fps lukemaan tottuu, kestää kuitenkin pienen hetken tottua alempaan jos sellaiseen vaihtaa. Esimerkkinä otan vaikka PS5 Spidermanin. Pelasin Spidermania 60fps modella, ja kun siinä saman session aikana vaihdoin 30fps-tilaan, se näytti suorastaan kauhealta. Mietin oikein että onkohan tässä jotain vikaa kun näin kovin pätkivältä näyttää. Kun sitä sitten seuraavan session aloitti seuraavana päivänä suoraan tuossa 30fps-tilassa se näytti kuitenkin täysin pelattavalta, ja siihen tottui nopeasti. Toisinpäin mentäessä, eli kun vaihtaa alemmasta ruudunpäivityksestä korkeampaan, silloin ero on paljon pienemmän tuntuinen, joskus jopa melko huomaamaton ainakin itselle.

Ihmiset on toki erilaisia, ja joillain on asiasta varmasti hyvin erilainen näkemys kuin minulla.
 
Tänään tuli pelattua AC Valhallaa uudella PS5:llä. Piti oikein varmistaa, että todellakin pelasin PS5 upgradea, enkä PS4 versiota.

Harppaus PS1:stä kakkoseen oli aikoinaan selvä, mutta harppaus edellisestä sukupolvesta seuraavaan taitaa nykyään lähestyä nollaa.

Jos ei 30 fps vs. 60 fps eroa huomaa, niin kannattaa käydä tarkastuttamassa näkö. On nimittäin aivan julmettu ero sulavuudessa ja ohjausvasteessa, en muista että viime genissä olisi juhlittu 60 fps ruudunpäivityksellä open world -peleissä.
 
Tämä, tuli tuossa kokeiltua pitkästä aikaa Cold war Multia PS4 Prolla ja voi ziisus kun se on tahmea ja takkuinen verraten PS5 kokemukseen.
 
Jos ei 30 fps vs. 60 fps eroa huomaa, niin kannattaa käydä tarkastuttamassa näkö. On nimittäin aivan julmettu ero sulavuudessa ja ohjausvasteessa, en muista että viime genissä olisi juhlittu 60 fps ruudunpäivityksellä open world -peleissä.
Tähän vahva sama! Muistan, kun pelasin aikanaan Tomb Raiderin rebootin ensin PS3:lla 30 fps ja sitten parannellun version uudelleen PS4:llä 60 fps. Melkein tuntui, kuin olisi eri peliä pelannut. Ohjausvaste ja -sulavuus tosiaan ihan eri tasolla.
 
Ylös Bottom