Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Perfect Dark

Peli on saanut toisen kehittäjän, nyt myös Crystal Dynamics on liittynyt mukaan.


Tämän voi tulkita kahdella tavalla. Uusi studio tarvitsee apua, jotta peli saadaan järkevässä ajassa pihalle. Tai pelin skaala on kasvanut alkuperäisestä niin paljon, että pelkän yhden studion voimin tätä ei saada tehtyä.

Oli miten oli, Crystal Dynamicsilla on taitavaa porukkaa töissä, kuten Tomb Raider trilogia osoittaa, joten ainakin siinä mielessä valitsivat ihan oikean tiimin avuksi.
 
Tämän voi tulkita kahdella tavalla. Uusi studio tarvitsee apua, jotta peli saadaan järkevässä ajassa pihalle. Tai pelin skaala on kasvanut alkuperäisestä niin paljon, että pelkän yhden studion voimin tätä ei saada tehtyä.

Oli miten oli, Crystal Dynamicsilla on taitavaa porukkaa töissä, kuten Tomb Raider trilogia osoittaa, joten ainakin siinä mielessä valitsivat ihan oikean tiimin avuksi.

Ovat myös todistettavasti onnistuneet puhaltamaan uutta ilmaa vanhaan legendastatuksen pelisarjaan, tässä varmaan saadaan apuja siihen suuntaan. Mielenkiinnolla odottelen tätä.
 
Ei tietenkään pidä unohtaa Marvels Avengeria, tosin se että kuinka paljon sen epäonnistuminen oli CD syytä on paha sanoa.
 
Tämän voi tulkita kahdella tavalla. Uusi studio tarvitsee apua, jotta peli saadaan järkevässä ajassa pihalle. Tai pelin skaala on kasvanut alkuperäisestä niin paljon, että pelkän yhden studion voimin tätä ei saada tehtyä.

Oli miten oli, Crystal Dynamicsilla on taitavaa porukkaa töissä, kuten Tomb Raider trilogia osoittaa, joten ainakin siinä mielessä valitsivat ihan oikean tiimin avuksi.

Tämä tekee kyllä hyvää pelille. Voidaan saada melkoinen paketti kyllä pihalle.
 
Ei tietenkään pidä unohtaa Marvels Avengeria, tosin se että kuinka paljon sen epäonnistuminen oli CD syytä on paha sanoa.
Joo, no tämä oli aika paha notkahdus, mutta kun kyseessä on noin iso brändi, niin ehkäpä yläkerrasta on tullut aika tarkkaa ohjeistusta mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Tämä tekee kyllä hyvää pelille. Voidaan saada melkoinen paketti kyllä pihalle.
Monen ison pelin kanssa käy niin että useampi studio loppujen lopuksi työstää peliä. Halo Infinite ja Last of Us 2 nyt vaikka esimerkkeinä. Uudet Call of Dutytkin taitavat olla useamman studion yhteistyön tulos. Tämä ei siis mielestäni todellakaan tarkoita sitä, että nyt ollaan aivan suossa pelin kanssa, vaikka pahimmillaan se sitä voikin tarkoittaa. Katsellaan ja ihmetellään.

Todella hienoa että uusi Perfect Dark nyt ylipäätään on tekeillä.
 
Jo heti alusta alkaen The Initiative on hyvin läheinen ollut Crystal Dynamicsiin, kun studion vetovastuussa on ex-Crystal Dynamics pomo Darrel Gallagher ja Perfect Darkin ohjaaja on niin ikään ex-Tomb Raider ohjaaja Dan Neuburger. Tuttujen kanssa pääsevät puuhastelemaan.

Ja vaikka tarkemmasta työnjaosta ei olekaan mitään tietoa, niin onhan se kuitenkin silti vähintään mielenkiintoista, että Square Enixin studio on valjastettu työstämään Microsoftin peliä.
 
Vähän tulee sellainen olo, että Initiativella on pelkkiä pomoja suunnittelemassa ja häsläämässä, niin pakko saada joku tekemään varsinainen koodauskin. Tuskin ihan noin menee, mutta pelille lupaa hyvää, jos yksi maailman parhaista studioista on sitä tekemässä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä siinä vielä kaikki, ilmeisesti puolet "core" tiimistä lähtenyt kun ovat turhautuneita pelin suunnasta.


Ainakaan tuon artikkelin mukaan eivät ole pelin suunnasta olleet turhautuneet, vaan nimenomaan hierarkia ja johtamistapa on hiertänyt. Jälleen kerran mainitaan myös Microsoftin "handsoff" lähestymistapa, eli antavat tämänkin studion toimia omalla tavallaan, eivätkä ole puuttuneet tekemiseen.

According to the former employees, many senior team members were frustrated by this perceived lack of autonomy and didn’t feel heard on key issues such as development priorities, project planning and team staffing.

Gallagher and Neuburger, who were previously studio head and game director at Crystal Dynamics, wanted to make games the way they always had with top-down direction, the sources said, while many Initiative employees were expecting a more bottom-up approach.

As a result, it’s claimed that development has progressed “painfully” slowly and a solid company culture never formed. All former employees VGC spoke to said they were surprised at how lenient Microsoft had been over the lack of progress.

Ja siis artikkelissa tosiaan myös mainitaan, että tämän seurauksena Crystal Dynamics 2021 tuli mukaan kuvioon:

The timing of the departures coincides with the September 2021 announcement that Crystal Dynamics had been signed to co-develop Perfect Dark.

Ja kuten artikkelissa mainitaan, nämä muutokset ovat aivan varmasti vaikuttaneet pelin kehitykseen merkittävästi, varsinkin kun pandemia on nyt muutenkin aiheuttanut haasteita myös ihan jo pitkään pystyssä olleille studioille.

Toivottavasti debyyttiään työstävä studio on nyt kuitenkin saanut homman kasaan ja saavat laatua sitten aikanaan työnnettyä ulos. Kaikkea hyvää toivotaan, sillä kyllähän maailmaan uusia studiota mahtuu.
 
Jälleen kerran mainitaan myös Microsoftin "handsoff" lähestymistapa, eli antavat tämänkin studion toimia omalla tavallaan, eivätkä ole puuttuneet tekemiseen.

Tämäkin lähestymistapa voi mennä vaan vihkoon siinä kohtaa jos kunnollista projektien valvontaa tai organisointia ei harrasteta vaan artistien annetaan käytännössä pyöritellä ideoita studiossa ilman sen suurempia huolia deadlineista tai muista.

Tuo kohta artikkelissa ainakin minun mielestä maalaa kuvaa siitä kuinka Microsoft liiankin lepsusti olettaa studion taikovan huippupelin sitten aikanaan ilman heidän kunnollista valvontaa tai ohjeistuksia.

Kyllähän tietysti turbulenssiä jokaisella studiolla on ja ihmisiä siirtyy toisiin studioihin jatkuvasti, mutta onhan tämän studion liikkuvuus ollut normaalia isompaa ja se ei ole rajoittanut pelkästään "rivijäseniin".

unknown.png

Voisi kumminkin kuvitella, että nämä ihmiset on studioon alunperin houkuteltu isolla rahalla ja puitteidenkin muutenkin oletettavasti olevan kunnossa, voi syytä talentin kaikkoamiselle vain ihmetellä.
 
Tuo kohta artikkelissa ainakin minun mielestä maalaa kuvaa siitä kuinka Microsoft liiankin lepsusti olettaa studion taikovan huippupelin sitten aikanaan ilman heidän kunnollista valvontaa tai ohjeistuksia.

Niin tosiaan tässä on hieman ristiriitaisia ajatuksia, kun artikkelin mukaan laukkunsa 2021 pakannut porukka on kyllästynyt nimenomaan aloittelevan studion jäykkään ylhäältä alaspäin johtamiseen, mutta samaan aikaan ollaan toivottu ulkopuolelta puututtavan toimintaan. Tiedä sitten oliko Crystal Dynamicsin mukaan tuominen nimenomaan sitten sitä MS:n puuttumista vai ei, mutta sieltä ainakin sitten osaamista on tullut sisään projektiin ja ehkä homma on raiteillaan taas.

Mutta niin, siksi tämän mainitsin, ettei ole ensimmäinen kerta, kun ilmeisesti luovaa vapautta ja itsenäisyyttä on MS:n tallissa annettu studiolle, mitä joku voi pitää myös ihan positiivisena asiana. Toki juuri tämän studion kohdalla kyseessä on kokeneiden kavereiden uusi studio, joten lähestymistapa voisi toki olla erilainenkin.

Varmaa on, että teki MS niin tai näin, niin väärin menee jonkun mielestä kuitenkin.
 
Minulla oli kyllä vahvat epäilyt tuon studion toimivuudesta, kun sinne kasattiin iso joukko kokeneita pomotason ukkoja eri organisaatioista. Jos sinne nyt jäi se porukka, jolla on yhtenäinen visio, voi siitä tulla jotain hyvääkin.
 
Ylös Bottom