Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Tulin pitkästä aikaa katsomaan mitä tänne kuuluu ja mitä näenkään... Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä miten voi aikuiset miehet valittaa sitä kun jossain on liikaa(?) naisia. Mulla on ikää jo jonkun verran ja vaikka mun nuoruudessa tasa-arvon kanssa oli vielä vähän miten sattuu niin ainakin meille opetettiin että mies ei valita jos naiset huomioidaan. Tästä vinkkelistä katottuna tuo itku naisista jossain hiton videopeleissä/elokuvissa on niin epämiehekästä kuin olla ja voi. Kasvakaa aikuisiksi. Jos ei naiset miellytä niin ei sillä kuitenkaan kannata elämää pilata.
 
Jackie Chanilla on ollut stuntmies koko uransa ajan. Tästä on raportoitu vuosikymmeniä jo, vaikka joka kerta uutiset on haluttu pitää hiljaisena imagon varjelemiseksi. Näistä ehkä tunnetuin vuoto tapahtui 2003, kun Guardian uutisoi kuvauspaikalta vuotaneesta materiaalista:




Jos pointti menee noin raskaasti ohi, niin ehkei kannata ottaa osaa keskusteluun?



Ei tainnut esimerkki siis mennä läpi? Tiesitkö, että Charlize Theronin tähdittämä Atomic Blonde tienasi enemmän lippuluukulla kuin John Wick? Molemmat ovat samalla budjetilla tehtyjä leffoja, mutta Theronin elokuvasta sanottiin ettei sille voida tehdä jatkoa heikon menestyksen ansiosta. Wick sen sijaan sai kolme jatko-osaa. Elokuva- ja peliala ovat molemmat tällä hetkellä miesten hallitsemia, ja patriarkaalinen hierarkia varsinkin länsimaissa muovaa jatkuvalla syötöllä narratiivia, jonka mukaan vähemmistöille ja naisille ei voida tehdä samoja elokuvia kuin valkoisille miehille.
Atomic Blonde oli elokuvana erittäin keskinkertainen. Kait noita saman kohtalon kokeneita elokuvia löytyy läjäpäin?

Voisitko esimerkkejä kertoa siitä, että miten patriarkaalinen hierarkia muovaa narratiivia ja mitä ne narratiivit ovat? Tapahtuuko tätä instituutioissa vai missä? Oman käsitykseni mukaan esim. Hollywood on ollut jo pidemmän aikaa hyvin paljon feministi/vähemmistö-aatteen vaikutuksen alaisena ja tämä on muun muassa näkynyt Oscarien uusimisena?
 
Tulin pitkästä aikaa katsomaan mitä tänne kuuluu ja mitä näenkään... Mä en kerta kaikkiaan ymmärrä miten voi aikuiset miehet valittaa sitä kun jossain on liikaa(?) naisia. Mulla on ikää jo jonkun verran ja vaikka mun nuoruudessa tasa-arvon kanssa oli vielä vähän miten sattuu niin ainakin meille opetettiin että mies ei valita jos naiset huomioidaan. Tästä vinkkelistä katottuna tuo itku naisista jossain hiton videopeleissä/elokuvissa on niin epämiehekästä kuin olla ja voi. Kasvakaa aikuisiksi. Jos ei naiset miellytä niin ei sillä kuitenkaan kannata elämää pilata.
Se miten olen itse yrittänyt asiasta kritisoivia ymmärtää/tulkita menee mielessäni näin: ongelmansa ei ilmeisesti ole niinkään naiset vaan jonkin asian tuputtaminen. Ilmeisesti siinä ei ole merkitystä edes sillä "tuputettavalla" asialla vaikka aika usein möykätään lähinnä naisten ja vähemmistöjen "tuputtamisesta". En tiedä sitten olenko tulkintani kanssa ihan väärässä.

Toisaalta ymmärrän logiikan: itsekin vieroksun ääripäitä, joten todella "kovaääniset" ihmiset minkä tahansa asian puolesta eivät yleensä kuulu ystäväpiiriini. Se minua ihmetyttävä seikka on ehkä enemmänkin se keskittyminen valittamaan vain tiettyjen asioiden "tuputtamisesta".

Toinen asia mikä minua kritisoijissa ihmetyttää: usein niille "mielipiteille" haetaan jokin pohja jostain muualta ja linkitetään "todistusaineistoksi" sivuja ja videoita, joissa joku muu on kerännyt kaiken "faktan" miksi mikäkin tuote ajaa mitäkin asiaa. Kuinka moni ihminen huomaisi erinäisiä "agendoja" ilman pitkiä selitysvideoita asiasta ja kuinka monella se mielipide muodostuu oikeasti vasta itse tuotetta kokeiltaessa eikä etukäteen möykätessä tai jonkin toisen käden lähteen perusteella?

Toisaalta minäkin kallistun sille kannalle että realistisempaa on miehen käyttäytyä väkivaltaisen "sankarillisesti" kuin naisen, joten kyllä, nainen pääosassa väkivaltaista ja fyysistä toimintaa paljon sisältävässä pelissä on epärealistisempaa kuin mies samassa roolissa. Tosin kaikki ne respawnaukset, suojassa parantumiset, taitojen oppimiset minuuteissa ja muu on tietenkin täysin realistista, joten peleiltään pitää täten vaatia myös hahmon osalta samankaltaista realismia (/sarcasm).

Mutta nyt Forspokenin tapauksessa ongelma ilmeisesti on tosiaan naisten määrässä eikä heidän rooleissaan. Sen osalta voin todeta vain että en itse huomannut koko asiaa vaan trailerista huomasin vain kuinka hienolta ja hauskalta peli näyttää. En siis kiinnittänyt mitään erityistä huomiota siihen millä hahmolla ja minkälaisten tyyppien parissa pelissä seikkaillaan. Sen verran toki, että vuoropuhelu "korun" ja päähahmon välillä ainakin itseäni viihdytti, minkä lisäksi "korun" ääni ja lakoninen(?) puhetapa oli mielestäni oikein mainio.

Nyt kuin luin että "kaikki hahmot naisia" niin joo, niin taisi olla, mutta en silti näe ongelmaa. Tuskin peli sen takia yhtään huonompi on ja jos sattuu olemaan, niin sitten jää ostamatta. Mutta vain pelillisten vikojen takia, sillä pelaamisen vuoksi minä pelini ostan.
 
Viimeksi muokattu:
*tiputtaa monokkelinsa brändy-lasiin*

Onhan se nyt ärsyttävää, jos kohta melkein joka toisessa pelissä on päähenkilönä nainen!
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen kukaan ei ole pystynyt kertomaan miksi kyseessä on ongelma, tuputtamista, agendaa tai mitään muutakaan vain silloin kun pääosassa on naisia tai vähemmistöjä. Miksei tämä päde juttuihin missä on vain valkoisia miehiä?
 
Edelleen kukaan ei ole pystynyt kertomaan miksi kyseessä on ongelma, tuputtamista, agendaa tai mitään muutakaan vain silloin kun pääosassa on naisia tai vähemmistöjä. Miksei tämä päde juttuihin missä on vain valkoisia miehiä?

En kyllä ihan ymmärrä, että mistä tuon boldatun asian olet keksinyt. Minulle ainakin riittää, että elokuva on hyvä, ja toissijainen asia on se minkä värisiä henkilöitä siinä on tai heiluuko jalkojen välissä jotain. Jos nyt pitäisi vaikka omaa leffakokoelmaa silmäillen miettiä, niin valtaosa paskoista elokuvista on noita valkoisten miesten tähdittämiä. Toisaalta suuri osa hyvistäkin leffoista on sellaisia. Onko sillä mitään tekemistä ihmisen sukupuolen tai värin kanssa? Ei.

Se missä itse näkisin noita "tuputtamisia, agendoja tms." ovat lähinnä sellaiset teokset, jotka perustuvat johonkin lähdemateriaaliin, kuten sarjakuviin. Mikäli sarjakuvassa jokin hahmo on nainen, niin ihmettelisin hieman mikäli sukupuoli muuttuisi mieheksi elokuvassa. Voihan se elokuva sitten kuitenkin toimia ja sitten se on ihan ok. Ihonvärin tai sukupuolen ei kuitenkaan pitäisi olla jokin myyntikikka, että hei tässä meillä on mies/nainen jonkinvärinen tyyppi pääosassa. Tästä käsittääkseni molemmat "puolet" ovat samaa mieltä? Minä ainakin haluan nähdä pääasiassa hyviä tai mielenkiintoisia elokuvia. Oma juttunsa tietysti ovat ne henkilöt, jotka tekevät avoimesti (=kertovat asiasta itse) teoksensa jonkin "agendan" mukaan. Sellaisille tapauksille toki kannattaa antaa tai olla antamatta huomiota oman arvomaailman ja harkinnan mukaan.

Valitettavasti nämä teikäläisenkään valkoinen mies paha-jutut eivät ole sen perustellumpia. Mainitset agendoja, väheksytään eriäviä mielipiteitä ja käytetään niitä samoja kuluneita ismien termejä. Saman ääri-ilmiön toinen laita, eikä se tee mitään muuta kuin lisää vastakkainasettelua ja jännitteitä. Tasa-arvo ei toteudu sillä tavalla, että kun vaikkapa naisia nostetaan enemmän parrasvaloihin, poljetaan miehiä samalla pahantekijöinä maan rakoon.
 
Itselleni on saman tekevää (ja todella myös tarkoitan tätä) minkä värisiä ja sukupuolisia elokuvien ja pelien hahmot ovat. Tässä leikitään kuitenkin tulella kun aletaan tekemään rodusta ja sukupuolesta se kaikkein tärkein ja olennaisin tekijä. Näiden CRT-tyyppien (critical race theory) silmissä ihminen on ensisijaisesti oman etnisen ryhmän edustaja. Olen sitä mieltä, että kaikki tämä sataa natsien laariin. He lähtevät mielellään näihin identiteettipoliittisiin keskusteluihin mukaan, eivätkä pelkää julkista keskustelua - toisin kuin vasemmalla äärilaidalla, vaikka ovat leikkiin lähteneetkin.
 
En kyllä ihan ymmärrä, että mistä tuon boldatun asian olet keksinyt. Minulle ainakin riittää, että elokuva on hyvä, ja toissijainen asia on se minkä värisiä henkilöitä siinä on tai heiluuko jalkojen välissä jotain. Jos nyt pitäisi vaikka omaa leffakokoelmaa silmäillen miettiä, niin valtaosa paskoista elokuvista on noita valkoisten miesten tähdittämiä. Toisaalta suuri osa hyvistäkin leffoista on sellaisia. Onko sillä mitään tekemistä ihmisen sukupuolen tai värin kanssa? Ei.

Se missä itse näkisin noita "tuputtamisia, agendoja tms." ovat lähinnä sellaiset teokset, jotka perustuvat johonkin lähdemateriaaliin, kuten sarjakuviin. Mikäli sarjakuvassa jokin hahmo on nainen, niin ihmettelisin hieman mikäli sukupuoli muuttuisi mieheksi elokuvassa. Voihan se elokuva sitten kuitenkin toimia ja sitten se on ihan ok. Ihonvärin tai sukupuolen ei kuitenkaan pitäisi olla jokin myyntikikka, että hei tässä meillä on mies/nainen jonkinvärinen tyyppi pääosassa. Tästä käsittääkseni molemmat "puolet" ovat samaa mieltä? Minä ainakin haluan nähdä pääasiassa hyviä tai mielenkiintoisia elokuvia. Oma juttunsa tietysti ovat ne henkilöt, jotka tekevät avoimesti (=kertovat asiasta itse) teoksensa jonkin "agendan" mukaan. Sellaisille tapauksille toki kannattaa antaa tai olla antamatta huomiota oman arvomaailman ja harkinnan mukaan.

Valitettavasti nämä teikäläisenkään valkoinen mies paha-jutut eivät ole sen perustellumpia. Mainitset agendoja, väheksytään eriäviä mielipiteitä ja käytetään niitä samoja kuluneita ismien termejä. Saman ääri-ilmiön toinen laita, eikä se tee mitään muuta kuin lisää vastakkainasettelua ja jännitteitä. Tasa-arvo ei toteudu sillä tavalla, että kun vaikkapa naisia nostetaan enemmän parrasvaloihin, poljetaan miehiä samalla pahantekijöinä maan rakoon.
Näinpä! Tämä vastakkainasettelu vain pahentaa tilannetta! Ei kukaan täysijärkinen länsimaalainen halua kummankaan äärilaidan tuputtamaa agendaa.

Naisten ja miesten mieltymyksissa on erittäin usein eroja kaikkien tutkimuksien mukaan, piti siitä tai ei. Nimenomaan niillä äärilaidoilla...

Esim. miehet aloittavat painin ja vääntämisen jo pienestä pitäen ja koska muunmuassa miehen rooli on aina historian alusta saakka ollut olla se taistelija/fyysinen suojelija, on luonnollista, että miehet haluavat katsoa miespääosia useammin toimintaleffoissa. Se vain tuntuu luontevammalta ja miehet ovat se väkivaltaleffojen suurin yleisö, eikö?

Naiset ovat luonnostaan tunteellisempia, joten he haluavat katsoa tunteisiin vetovia elokuvia enemmän kuin miehet ja heille on luontevampaa katsoa päähahmoa, johon on helpompi samaistua?
 
Sieltähän se odotettu kärkikasti paikallisia "ei minua nämä asiat haittaa, mutta" porukka tulikin. Tämähän yllättäisi, ellei se olisi niin ennalta-arvattavaa.
 
Artikkelissa itse asiassa kerrotaan, että kaikki peliin tähän mennessä nimetyt hahmot ovat naisia. Ainoa ”hahmo” johon on esittäjäksi kelpuutettu mies, on sekin loppujen lopuksi miehen äänellä puhuva rannekoru. Varsin mielenkiintoinen asetelma se tuokin on. :D Onneksi sentään jotkut täällä ovat ymmärtäneet pointtini.
En ole kyllä nähnyt yhdenkään olevan samaa mieltä kanssasi nimenomaan tästä Forspokenin väitetystä SJW-meiningistä. Edes pikaisella googlettamisella en löytänyt tästä mitään mainintaa toisin kuin vaikkapa TLOU2 löytää heti. Olet siis kyllä ihan yksin tämän naurettavan ja lapsellisen väitteesi kanssa, että peli on SJW koska siinä ei ole muutaman minuutin trailerien perusteella näkynyt vielä miespuolista pelihahmoa. Luuletko tosissasi ettei pelissä ole yhtäkään miespuolista pelihahmoa paitsi se rannekoru?

Monia uskomattoman typeriä otantoja olen nähnyt sinulta, mutta kyllä tämän öyhötyksen kanssa olet noussut aivan uudelle levelille.
 
Onhan tämäkin jo puhki soitettu levy, mutta aina jaksaa ärsyttää kuinka paljon "suomilisää" meillä on pelien hinnoissa.
Katselin juuri, että hei pleikkarilla on mass effect legendary paketti tarjouksessa ja melkein repesin nauruun kun hinta oli 49e.
Sitten katsaus jenkki storen puolelle ja siellä hinta on xe.com konversion mukaan 34e.
Vaikka tuohon lyötäisiin se meidän 24% alv päälle niin silti hinta olisi 42e kun joku tuon kuitenkin ottaa puheeksi.

Lisäksi meillä normi hinta on 70e ja jenkeissä 60$ eli 51e.
Ennen sentään vaan vaihdettiin dollarin tilalle euro, mutta nyt lyödään jo extraa päälle, koska....syyt?

Ja mitä kaikkeen ylempänä olevaan keskusteluun tulee niin mun puolesta vaan lisää naisia peleihin sillä mieluummin minä niitä katselen kuin toisia miehiä.
 
Miten niin ei päde? Ainut ero on vain että tuo sinun puoli hoitaa sen mekastuksen.
Ja kerrotko edes YHDEN esimerkin siitä milloin joku on valittanut agendoista sun muista, kun päähenkilö on valkoinen mies? Kyllä sen mekastuksen hoitaa ihan tasan vain nämä agendasoturit, jotka näkee niitä vain silloin, kun se omaan näkemykseen sattuu sopimaan.
 
Miten niin ei päde? Ainut ero on vain että tuo sinun puoli hoitaa sen mekastuksen.

Vahva ulostulo uudelta jäseneltä ja mä olen samaa mieltä...tavallaan.

Mulle on ihan sama kunhan muutoksia ei tehdä jonkun agendan takia joka valitettavasti on nykyään muodissa kun halutaan näyttää...sori, kun on pakko näyttää, että meilläkin on monesta eri uskonnosta, kansallisuudesta, seksuaalisuudesta, fantasiasta koostuva porukka näyttelemässä, kehittämässä, keittämässä kahvia, koska muuten joku uniikki lumihiutale menettää unensa ja aloittaa cancelointi kampanjan twitterissa joka valitettavan usein myös onnistuu.

Millään noista ei pitäisi olla mitään väliä jos lopputulos on hyvä eikä kenenkään pitäisi miettiä vaikka leffaa katsoessa "hmmm, tässä on kyllä ihan liikaa naisia", "jeps ja kaikki on vielä valkoihoisia".
Tell me why on oikeasti positiivinen esimerkki pelistä jossa hommat tehdään oikein.
Pääosassa on siskokset joista toinen on muuttanut...anteeksi, korjannut (pitää olla poliittisesti korrekti tai joku suuttuu) sukupuolensa mieheksi eikä sitä koskaan hierota pelaajan naamaan mitenkään ja muutenkin jätkä vaikuttaa hyvältä tyypiltä.
Tätä ei ole siis tehty vaan jonkun "pakko nyt sovittaa tuollainen tähän peliin jotenkin" asenteella vaan se on osa peliä ja sen tarinaa ja ilman tuota peli ei olisi sama.

Se mikä mun mielestä ei ole ok, on se kun käynnistän need for speed heatin ja heti päävalikon oikeassa alakulmassa, ihan osana sitä valikkoa komeilee black lives matter valinta.
Tuollainen ei kuulu niin millään tasolla minkään pelin päävalikkoon.

Ja kerrotko edes YHDEN esimerkin siitä milloin joku on valittanut agendoista sun muista, kun päähenkilö on valkoinen mies? Kyllä sen mekastuksen hoitaa ihan tasan vain nämä agendasoturit, jotka näkee niitä vain silloin, kun se omaan näkemykseen sattuu sopimaan.

Ei tämä nyt ihan vastaa kysymystä sillä sarjassa oli myös naisia, mutta onhan tämä tavallaan muotia kuinka jopa vanhojen sarjojen kohdalla aletaan katumaan asioita. Vuodelta 2020.
Friends co-creator Marta Kauffman says she 'didn't do enough' for diversity

Samasta jutusta:
Lisa Kudrow, who played Phoebe, was recently asked what a modern-day reboot of Friends would look like and told The Sunday Times: "Well, it would not be an all-white cast, for sure."
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisiköhän katsoa huvikseen Battlefield V:n keskustelut, siellähän tämä sukupuoliagendajuttu oli ihan merkittävä tekijä. Taisi olla näilläkin foorumeilla sitä, että peliä ei voi pelata, kun siinä on naisia ja toisessa maailmansodassa oli vain miehiä. En taida jaksaa, mutta jos jollakin on harrastuneisuutta käydä agenda-analyysiä, se on minusta ehkä hedelmällisin näistä kaikista agendakohuista, kun se keskittyi spesifisti sukupuolinäkökulmaan. Yleensä näissä on myös jotain muuta kuorrutusta.
Se mikä mun mielestä ei ole ok, on se kun käynnistän need for speed heatin ja heti päävalikon oikeassa alakulmassa, ihan osana sitä valikkoa komeilee black lives matter valinta.
Tuollainen ei kuulu niin millään tasolla minkään pelin päävalikkoon.
Muuten olen kyllä samaa mieltä, mutta tuo Black Lives Matter on minulle tosi kova juttu aina jos se huomioidaan. Arvostan sitä siis tosi paljon. Minulla on pleikkarissa BLM-teemakin. Ymmärrän, että kaikilla ei ole samaa näkemystä, mutta osalle porukasta oikeasti tuollainen "ideologian tuputtaminen" on myös positiivinen asia ja saa tavallaan sitoutettua enemmän peleihin. Sonyn voimakkaat kannanotot ovat oikeasti vaikuttaneet arvostukseeni yritystä kohtaan ihan merkittävästi ja muidenkin kannanotot olen huomioinut aina positiivisesti. Ei niitä julistavia juttuja siis ihan turhaan tehdä, vaikka osaa ne ärsyttävät ja uskoisin, että ihan oikeutetusti ja perustellustikin peliharrastuksen politisoiminen on monelle vastenmielistä.

Ideologisissa jutuissa on aina se merkillinen piirre, että osalle ne vaikuttavat hajottavilta ja osalle yhdistäviltä. Minulle BLM vaikuttaa siltä, että pelifirmat oikeasti huomioivat kaikki pelaajat ja välittävät myös sorretussa asemassa olevista. Jollekin muulle se taas toimii pelaajat vihervassareihin ja normaaleihin jakavana yksipuolisena julistamisena.
 
Viimeksi muokattu:
Ideologisissa jutuissa on aina se merkillinen piirre, että osalle ne vaikuttavat hajottavilta ja osalle yhdistäviltä. Minulle BLM vaikuttaa siltä, että pelifirmat oikeasti huomioivat kaikki pelaajat ja välittävät myös sorretussa asemassa olevista. Jollekin muulle se taas toimii pelaajat vihervassareihin ja normaaleihin jakavana yksipuolisena julistamisena.

Mulle se oli ihan ok, että iron man vr:n lopputeksteissä mainittiin tuosta, mutta pelin alkuvalikkoon se ei kuulu.
Toisaalta mua myös ärsyttää aina kun näen peliä aloittaessa monen muun logon yhteydessä sen "this game was developed by people of many different blaablaablaa"

Tiedän, että tuo on tavallaan oman selustan suojaamista, mutta kun tuollaiselle ei pitäisi olla muutenkaan mitään tarvetta alunperinkään ellei ihmiset vetäisi hernettä nenään niin helvetin helposti.
Mulle on ihan sama millainen ihminen on vaikka käsikirjoittanut jonkun leffan tai pelin tarinan. Jos mä tykkään siitä niin mä tykkään siitä ja mikään sitä mielipidettä ei muuta.

Kas kun siitä ei ole tullut mitään paskamyrskyä kuinka platinum gamesin Hideki Kamiya blockaa kaikki twitterissa jos ne ei kirjoita japaniksi tai kysyy sen mielestä typeriä.

Tuosta muuten on myös hyvä video kun tuo tyyppi matkusti ihan sitä varten japaniin jotta pääsi kysymään kuinka monta ihmistä Hideki on estänyt twitterissä. Spoiler: Hideki blockasi myös sen :D

 
Viimeksi muokattu:
Ja kerrotko edes YHDEN esimerkin siitä milloin joku on valittanut agendoista sun muista, kun päähenkilö on valkoinen mies? Kyllä sen mekastuksen hoitaa ihan tasan vain nämä agendasoturit, jotka näkee niitä vain silloin, kun se omaan näkemykseen sattuu sopimaan.
14 vuotta sitten jo esimerkiksi

The new Resident Evil video game depicts a white man in what appears to be Africa killing Black people. The Black people are supposed to be zombies and the white man’s job is to destroy them and save humanity…

 
Pitäisiköhän katsoa huvikseen Battlefield V:n keskustelut, siellähän tämä sukupuoliagendajuttu oli ihan merkittävä tekijä. Taisi olla näilläkin foorumeilla sitä, että peliä ei voi pelata, kun siinä on naisia ja toisessa maailmansodassa oli vain miehiä. En taida jaksaa, mutta jos jollakin on harrastuneisuutta käydä agenda-analyysiä, se on minusta ehkä hedelmällisin näistä kaikista agendakohuista, kun se keskittyi spesifisti sukupuolinäkökulmaan. Yleensä näissä on myös jotain muuta kuorrutusta.

Alunperin se BFV-kohu tais lähteä siitä trailerista, jossa proteesisotilas jenkkifutisnaamamaaleineen seikkaili. Ainakin muistan omaan silmään trailerin näyttäneen tosi huonolta Fortnite meets Battlefield-touhulta. Itse pelissä noita nyt ei niin nähnytkään. Ei sillä että Battlefield realismilla loistaisi, mutta se hauskuus tulee yleensä pelaajien perseilystä pelin puolella, ei jostain laskelmoidusta trailerista.

Olihan siinä tosiaan niitä naisiakin, mutta muistaakseni sukupuolen sai valita itse valikosta. Ainakin viime vuonna kun olen viimeksi peliä pelannut, kaikki tankkikuskit ja lentäjät olivat naisia, eikä asiaa voinut muuttaa. Oliko sillä pelin kannalta merkitystä, ei. Omituista se kyllä oli. Helppo kuitenkin nähdä tuossa jonkinlaista "agendaa" tai "pakotusta".
 
Ylös Bottom