Tämä perustuu siihen virheoletukseen, että tuotteen hinta perustuisi sen tuotantokustannuksiin.
Nimenomaan ainakin allekirjoittaneelle on selvää, että digitaalisen myynnin katteet on kunnossa ja siksi tuosta Sonyn kovasta digitaalisen full game retailin prosenttiosuudesta mainitsin ohimennen "näkyy varmasti katteissa". Syntynyt keskustelu onkin siksi hämmentävää, oletin tämän olevan kaikille ihan selvä homma.
Fyysisen yksikön korkeammat valmistus- ja jakelukustannukset nyt vaan on kuitenkin hyvä ymmärtää, vaikka ei olettaisi, että siitä saatava kate olisi sopivan paljon katetta ollut esimerkiksi Sonylle - ja että digitaalisessa myynnissä pitäisi "tyytyä samaan". Mutta niin, digitaalinen myynti tuo enemmän katetta taloon, se tässä oli se hurja väite. Ja onhan tässä tietenkin se, että digitaalisuus poistaa kokonaan kuluttajien keskeisen jälleenmyynnin, joka sataa myös sekin myyvän osapuolen laariin. Käytetyn pelin myynnistä kun mitään ei esimerkiksi sinne Sonylle ole koskaan mennyt.
Olen vain kuitenkin sitä mieltä puhtaasti kuluttajana, että digitaalisen myynnin hinnoissa olisi "korjattavaa", eli jos kilpailua syntyisi, niin hintaa olisi painettavissa alas, katteiden siltikin ollessa ihan riittävät. Mutta tietenkin, jos asiakas maksaa 79,95€ digitaalisesta pelistä Sonylle, niin mitä sitä turhaan tuohon koskemaan. Varsinkin kun kauppapaikka on suljettu ja kilpailua ei ole.
Oikeasti hinta perustuu asiakkaan saamaan arvoon. Tai ainakin näin on silloin, kun markkinointiosasto osaa hommansa.
Niin tässä tapauksessa digitaalisen pelin hinta on mitä on, sen määrittely tulee suoraan sellaisenaan kuluttajalle ja aivan varmasti hinta on pääosin juuri niin ylhäällä kuin se vaan kehdataan pitää. Kilpailua ei tunneta konsoleiden suljetulla kauppapaikalla. Jos All Digital PS5-pelaaja haluaa digitaalisen pelin ostaa, niin aika vähän mahdollisuuksia tähän shoppailuun on. Joku VPN-kikkailu toki aina tuo vähän rabattia, mutta siinäpä se.
Fyysisen version myynnissä kauppiaat voivat kilpailla keskenään ja kiristää omasta katteesta, jos siltä tuntuu ja ottaa sitten absoluuttisesti enemmän voluumina. Esimerkiksi Gigantti usein myy julkkarissa peliä paljon halvemmalla kuin viralliset digikaupat. Puhumattakaan sitten poistomyynneistä, joissa tarpeeksi kauan hyllyssä tilaa vieneet erät pitää saada pois tieltä. Digikaupassa ei tätäkään ongelmaa ole, vaikka tottakai alennusmyyntien aika on aina, kun pelin myyntiä halutaan saada aktivoitua.
Mutta joo, ihan siis normaalien lainalaisuuksien mukaan mennään, eikä siinä mitään ihmeellistä ole.
Ihmeen helposti pelaajat ovat nielleet premiumhinnoitellut digitaaliset "vuokratuotteet" fyysisten kopioiden tilalle.
Vaikka oma digikirjasto käsittää Series-sukupolvella jo neljättä sukupolvea, eikä fyysisesti omistuksessa ole juuri mitään enää, niin sinänsä kyllä samaa mieltä tästä. Digin hinnoittelu pitäisi olla halvempaa kuin se on ollut yksittäisen pelin myynnissä, varsinkin uusien pelien kohdalla.
Itselleni digitaaliseen kuluttamiseen parhaiten sopiikin juuri tilauspalvelut ja Game Pass on ollut kovassa käytössä. Näin säästyy rahaa ja siltikin voi hyötyä digitaalisuuden helppoudesta.