Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Steam Deck

Switchin valttina on muut tekijät kuin itse laite, se on jatkumoa Nintendon konsoliperheessä ja siten suora "perijä" aiemmalle Nintendo sukupolvelle. Deckillä ei mitään tällaista pohjaa ole, ja laitteen myyntipuhe on periaatteessa "kaikki mitä voit tehdä PC:llä, mutta huonommin".

Valven aiemmat laitejulkistukset ovat kaikki olleet isompia tai pienempiä fiaskoja, ja ne ovat kadonneet markkinoilta vähin äänin.

Itse en näe Deckissä sellaista erottavaa tekijää, mikä nostaisi sen selkeästi paremmaksi kuin vaikkapa Vita. Tehoa on tietysti enemmän, kun on vuosia uudempi laite, mutta peruskonsepti on sama.

Laite on turhan suuri ollakseen "aidosti" mobiili, mutta ruutu on silti pieni monen PC-pelin pelaamiseen. Valven pitäisi löytää laitteella oma niche, johon sitä markkinoidaan ja jossa se on omimmillaan. "Pelaa PC-pelejäsi kämäisellä käsi-PC:llä" -teema ei kanna maaliin asti.
Nintendo Switch ei kuitenkaan ole millään tavalla taaksepäin yhteensopiva laite. Tottakai se myy nimellään, mutta silloinhan Vitankin olisi pitänyt myydä, koska Playstation brändi. Switch myy merkkinsä lisäksi siksi, että se on parempi laite kuin Vita. Siinä on selvästi isompi näyttö, se on tehokkaampi ja onpa siinä esimerkiksi nykystandardin mukaiset neljä olkanappia. Lisäksi se on hybridi, ihan kuten Steam Deck.

Valven aiemmat laitejulkistukset ovat olleet jotain ihan muuta kuin Steam Deck. Ehkä tämä on fiasko, ehkä ei, mutta ei sitä voi suoraan perustaa aikaisempiin täysin erilaisiin laitejulkistuksiin.

Peruskonsepti on toki sama kuin Vitassa, mutta Steam Deckissä on niin sanotusti kaikki paremmin. Isompi näyttö, tarpeeksi tehoa AAA-peleihin, kunnon täysiveriset kontrollit ja kaupan päälle helppo yhdistettävyys ulkoiseen näyttöön ja ulkoisiin ohjaimiin. Sinällään laite on turhan iso aidoksi mobiililaitteeksi, mutta niin on Switchikin. Ei Switch mahdu taskuun, niin kuin Vita tekee, mutta ei se ainakaan omaa Switchin kannettavaa pelaamista ole haitannut. Se kulkee repussa mukana, oli kyseessä pidempi reissu tai vaan lyhyt bussimatka töihin. Ihan samalla tavalla jatkossa kulkee Steam Deck. Minulla on lisäksi Switchissä Satisfyen grippi kiinni, joten Switchini on aika pulskassa kunnossa, kun sitä mukana kuljetan. Tuskin olen ainoa, joka tykkää pelata Switchillä kannettavassa muodossa, joten kyllä tällaiselle isommalla kannettavalle pelilaitteelle on selvästi kysyntää.

Switchillä kun pelaa enemmän kuin 30 min kerralla on sormet kipeet.
Satisfyen grippi pelastaa. Silloin tuntuu aika lähelle siltä kuin pitäisi perus gamepadia kädessä.
 
Itse taas näen asian niin että Steam Deck on ensimmäinen tarpeeksi iso laite jotta sillä voi pelata ja ruutukin juuri sopivan kokoinen, Switchillä kun pelaa enemmän kuin 30 min kerralla on sormet kipeet. Myöskin satojen pelien valmis valikoima ei ole muuta kuin plussaa. Ainut kysymysmerkki on sen paino, tuplasti enemmän kuin Switchissä voi olla vaikuttava tekijä kuinka mielekästä sen kanssa on pelata.
Ja taitaa olla ensimmäisiä kertoja käsikonsolien historiassa että Steam pelikirjasto on (lähes) suoraan käytettävissä. Mielenkiintoista nähdä miten tämä konsepti menestyy.

Itseltäni löytyy DS, Psp go ja Vita, kaikki mainioita laitteita, mutta kalliiksihan se tuli jokaisella haalia oma kirjastonsa. En ole Steam Deckkiä kuitenkaan vielä tilannut, koska se teho-PC:kin löytyy.
 
Nintendo Switch ei kuitenkaan ole millään tavalla taaksepäin yhteensopiva laite. Tottakai se myy nimellään, mutta silloinhan Vitankin olisi pitänyt myydä, koska Playstation brändi. Switch myy merkkinsä lisäksi siksi, että se on parempi laite kuin Vita.
Switch myy siksi, että se on Nintendon pääkonsoli ja sille saa Nintendon peruspelit, ei siksi että se on myös mukaan otettava. Lisäksi Nintendolla oli aiempi jättimäinen asiakaspohja DS/3DS pelaajia, joille mobiililaite on ennestään tuttu. Alitehoisena sen ei pitäisi myydä juuri mitään saman käänteisen logiikan perusteella, millä Deckin taas pitäisi myydä.

Sony strategiassa oli konsoli ja käsikonsoli erikseen eri pelikirjastoilla. Kyllä PSP ja Vitakin möivät, mutta ei samalla tavalla kuin isot konsolit.

Jos Valve onnistuu positioimaan laitteensa vaikkapa entry-level peli-PC:ksi, niin se ehkä voisi houkutella sellaisia pelaajia, jotka eivät PC:llä muuten pelaa. En ole ihan varma kumpi tälle olisi otollisempi asiakaskunta, nykyiset hc pc-pelaajat vai kokonaan uusi asiakaskunta. PC-pelaamisessa tehot ja laitteiden päivityskierre on isossa roolissa, ja siinä Deck on jo valmiiksi hävinnyt pelin "todellisten" pelaajien sydämmistä.

Aiempi menestys laitejulkistuksissa kertoo onko yrityksellä osaamista uuden teknologian tuotteistamiseen, lanseeraamiseen, markkinointiin ja tukemiseen. Valvelle sellaista osaamista ei ole ollut. Sinänsä mielenkiintoisia konsepteja on kehitelty, mutta kaupallistaminen on aina epäonnistunut.

Jos laitteen hinta olisi alempi, olisi enemmän mahdollisuuksia saada isompaa menestystä.
 
Aiempi menestys laitejulkistuksissa kertoo onko yrityksellä osaamista uuden teknologian tuotteistamiseen, lanseeraamiseen, markkinointiin ja tukemiseen. Valvelle sellaista osaamista ei ole ollut. Sinänsä mielenkiintoisia konsepteja on kehitelty, mutta kaupallistaminen on aina epäonnistunut.
Valve Index on VR markkinoiden kokoon ja hintaansa nähden verraten onnistunut kaupallistaminen.
 
Valve Index on VR markkinoiden kokoon ja hintaansa nähden verraten onnistunut kaupallistaminen.
VR härvelit on niin niche-laitteita vielä muutenkin, joten en Indexiä laske vielä sen suuremmaksi menestykseksi kuin muitakaan. Steamin VR käyttäjistä Indexiä käyttää vain n. 15% pelaajista.
 
laitteen myyntipuhe on periaatteessa "kaikki mitä voit tehdä PC:llä, mutta huonommin".

Itse toivon todellisuuden olevan "kaikki mitä voit pelata PC:llä, mutta ilman säätöä". Eli toivottavasti käyttäjäkokemus pelatessa on nimenomaan konsolimainen, niin oma kiinnostus kasvaa. Graafisesti nähty taso riittää, se ei tule ongelmaksi.

Switch myy siksi, että se on Nintendon pääkonsoli ja sille saa Nintendon peruspelit, ei siksi että se on myös mukaan otettava.

Oletko varma? Itse ostin nimenomaan Switch Liten, koska uskoin tarpeeseen kannettavana konsolina työmatkoille, enkä nähnyt erityisesti tarvetta saada tätä TV:n kautta pelattua.

Mutta siis yritin pikaisesti googlelta kysyä vähän laajempaa näkemystä kuin mutuni ja paljon tunnutaan viittaavan tähän artikkeliin:



Onko tämä siis nykyisin radikaalisti muuttunut, niin se olisi mielenkiintoista tietää. Uskon kuitenkin hybridin olevan kiinnostava konsepti ja se toiminee myös Steam Deckin eduksi.
 
Switch myy siksi, että se on Nintendon pääkonsoli ja sille saa Nintendon peruspelit, ei siksi että se on myös mukaan otettava. Lisäksi Nintendolla oli aiempi jättimäinen asiakaspohja DS/3DS pelaajia, joille mobiililaite on ennestään tuttu.

Tällä ajattelulla myös Wii U:n olisi pitänyt menestyä, koska se oli Nintendon pääkonsoli. Näkisin isompana asiana tuon minkä itsekin otit esille, eli DS-tuoteperheen massiivinen käyttäjäkunta, sieltä on onnistuneesti haalittu käyttäjiä Switchin pariin. Ja se taas mielestäni kielii siitä, että hyvälle käsikonsolille löytyy kyllä kysyntää.

Nyt jos Valve saa ihmiset muuttamaan "kehno PC taskukokoisena"- ajattelun muotoon "tripla A:t missä ja milloin vain", voi Steam Deck pärjätä oikein hyvinkin. Itse seuraan mielenkiinnolla, ja pitää katsella sitten joskus vuoden päästä miten näitä on saatavilla ja millaisia kokemuksia porukalla on.
 
VR härvelit on niin niche-laitteita vielä muutenkin, joten en Indexiä laske vielä sen suuremmaksi menestykseksi kuin muitakaan. Steamin VR käyttäjistä Indexiä käyttää vain n. 15% pelaajista.
Ei mulla ole tästä tarvetta tämän enempää vääntää mutta huomioiden hinnan, aiemman laitekannan ja Quest2:sen jättimenestyksen, kyllä 15% markkinaosuus on kelpo suoritus. Ilmeisesti jatkoakin on suunnitteilla.

Toki se jotain kertoo myös onko seuraaja lopulta tulossa, kuten huhutaan.
 
Switch myy siksi, että se on Nintendon pääkonsoli ja sille saa Nintendon peruspelit, ei siksi että se on myös mukaan otettava. Lisäksi Nintendolla oli aiempi jättimäinen asiakaspohja DS/3DS pelaajia, joille mobiililaite on ennestään tuttu. Alitehoisena sen ei pitäisi myydä juuri mitään saman käänteisen logiikan perusteella, millä Deckin taas pitäisi myydä.

Sony strategiassa oli konsoli ja käsikonsoli erikseen eri pelikirjastoilla. Kyllä PSP ja Vitakin möivät, mutta ei samalla tavalla kuin isot konsolit.

Jos Valve onnistuu positioimaan laitteensa vaikkapa entry-level peli-PC:ksi, niin se ehkä voisi houkutella sellaisia pelaajia, jotka eivät PC:llä muuten pelaa. En ole ihan varma kumpi tälle olisi otollisempi asiakaskunta, nykyiset hc pc-pelaajat vai kokonaan uusi asiakaskunta. PC-pelaamisessa tehot ja laitteiden päivityskierre on isossa roolissa, ja siinä Deck on jo valmiiksi hävinnyt pelin "todellisten" pelaajien sydämmistä.

Aiempi menestys laitejulkistuksissa kertoo onko yrityksellä osaamista uuden teknologian tuotteistamiseen, lanseeraamiseen, markkinointiin ja tukemiseen. Valvelle sellaista osaamista ei ole ollut. Sinänsä mielenkiintoisia konsepteja on kehitelty, mutta kaupallistaminen on aina epäonnistunut.

Jos laitteen hinta olisi alempi, olisi enemmän mahdollisuuksia saada isompaa menestystä.
@Murdoc ja @R2zapiN tuossa jo vastasivatkin mutta jatkan vielä vähän.

Nintendolla oli tosiaan ihan samalla tavalla kahden konsolin taktiikka kuin Sonyllakin. Kotikonsoli ja käsikonsoli eri pelikirjastoilla. Siellä pääkonsoli ei edellisessä sukupolvessa myynyt, mutta kannettava laite myi. Nyt sitten Steam Deck on tehokkaampi, mutta ei edelleen niin tehokas kuin koti-PC. Tosin se on kannettava, eli juuri se sama etu kuin mitä Nintendon käsikonsoleillakin on ollut. Asiakaskunta on myös potentiaalisesti hurjasti laajempi, kun nyt sinulla on "kaikki" Steam pelikirjaston pelit pelattavissa.

Switch myy olleessaan Nintendon pääkonsoli, mutta se myös myy siksi, että se on toimiva konsepti. Steam Deck on käytännössä sama konsepti, mutta paljon monipuolisemmilla mahdollisuuksilla. Siksi siis tuntuu hurjalta lytätä se vain sillä että se on "kämänen käsi-PC". Minusta se on nimenomaan lähempänä tuota @R2zapiN :in mainitsemaa "tripla A:t missä ja milloin vain" -mallia. Kuten alussa sanoin, niin tätähän Switchikin jo on, vaikkei tehojensa puolesta kaikista isoista peleistä omaa versiota saakaan. Steam Deck tehokkaampana ja muokattavampana sen sijaan antaa mahdollisuuden pelata selvästi tehosyöpömpiä AAA-pelejä.

Tässä on myös tullut esiin se, että Switch kyllä myy ainakin osittain nimenomaan kannettavuutensa ansiosta. Miksi meillä muuten edes olisi Switch Lite? Miksi Nintendo panostaisi OLED näyttöön uudessa mallissaan, jos jengillä on laite kokoajan telakassa? Kannettavuus on iso tekijä Switchin menestyksessä. Tähän myös selvästi Valve uskoo Steam Deckinsä kanssa. Porukka haluaa pelata istuessaan paskalla, mennessään sänkyyn ennen nukkumaanmenoa, työmatkoilla, pidemmillä matkoilla. Ihan missä vaan.
 
Juuri tuli sähköpostia että Steam Deck myöhästyy 2kk komponentti pulan takia.
Laitetaan twiitti ja artikkeli vielä kaupan päälle.


 
Laitetaan twiitti ja artikkeli vielä kaupan päälle.




Se oli vielä niin huvittavaa kun pari minuuttia ennen sitä viestiä kävin katsomassa että olisiko se siirtynyt joulukuulle omalla kohdalla ja nyt se näyttää Q2 2022, masentavaa. :D
 
Vähän lisäinfoa laitteesta nimettömältä testaajalta. Sanoo että komponenttipula ei ollut ainoa syy lykkäykselle vaan Steam OS vaan ei ollut valmis joulukuun julkaisua varten. SD kortin ja SSD välillä ei huomannut mitään merkittävää eroa. Akunkesto on luvatut 2-5h. Sanoo sen tuntuvan kädessä paremmalta kuin Switch kiitos leveämmän laitteen joka antaa paremman balanssin sekä paremmin sijoiteltujen nappien. Quick resume toiminto on tekeillä.

Ensi kuussa sitten toivottavasti saadaan laitteet likkeelle.

 

Tämä laite se vaikuttaa aina vaan hyödyllisemmältä.
Vaikuttaa kyllä todella hyvältä. Suspend-toiminto jo pelkästään on kannettavalle pelilaitteelle äärimmäisen tärkeä, mutta se, että pelit jatkuu saumattomasti pöytäkoneella on melkein yhtä tärkeää. Xboxin puolella juuri tämä tallennusten synkkaus on ollut aivan huippua nyt kun on PC:lläkin enemmän pelannut.

Viime aikoina on tullut normaalia enemmän pelattua Switchillä, joten omassa arjessa tällaiselle kannettavalle pelilaitteelle on kysyntää. Tiedä sitten ajaako täysin Switchin ohi ja varastaa sen paikan omassa On the go -pelaamisessa. Nintendolla on kuitenkin ne tietyt pelit, joita ei niin helposti Steam Deckillä pelata. Pikkusen jo syyhyttäisi päästä kokeilemaan laitetta. :)
 
Linus on päässyt testaamaan laitetta ilman Valven valvontaa. Toki silti vain tietyt pelit testissä. Kaveri on aika innoissaan, vaikka muutamia pieniä napinan aiheitakin siellä on.

 
Ylös Bottom