Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Älykellot

Kaikki ne samat kolme perus juttua sieltä näkee jatkossakin mitkä nyttenkin Ilman kk maksua. Extrat vaan sit maksaa. Typerä systeemi silti juu.

Itellä ouran kanssa on saanu niin isoja muutoksia uneen ja sitä kautta elämänlaatuun, että olisin voinut maksaa kymmeniä tuhansia tästä muutoksesta mitä sillä aikaan sain.
 
Itse en ole koskaan ymmärtänyt hössötystä varsinkaan älysormusten perään. En oikeastaan ymmärrä älykellojakaan, koska ne ovat mielestäni ensinnäkin ylihintaisia ja toisekseen vain pidemmälle mennyt riippuvuus älypuhelimista. Kun enää ei riitä se, että viestit voi katsoa puhelimesta, niin seuraavaksi ne pitää nähdä jo kellostakin. Ruuturiippuvuutta.

Toinen syy, miksi en itselleni koskaan tuollaista ylihintaista lelua hommaisi, on että kello on minulle ajan näyttämisen lisäksi myös koru. Sen on oltava tyylikkään näköinen ja sitä eivät älykellot ole. Itselläni on nyt ollut viitisen vuotta Festinan varsin tyylikäs chronograph-kello, joka maksoi muutaman satasen. Se näyttää ajan ja on tyylikäs kellotauluun upotettuine "pienkelloineen", joissa on analogiset ajanottimet, päivämäärät ja vastaavat. Tyylikäs laite 30+ vuotiaan miehen käteen, eikä mikään muovinen hifilelu. Toki, jos niitä sykkeitä on pakko seurata, niin sittenhän älykello pitää olla, mutta jälleen sanoisin, että tuollainen käyrien vahtaaminen lähentelee (ruutu)riippuvuutta.

Ystäväpiiristäni löytyy tutusta futisporukasta eräs mukava henkilö, jolla on Apple Watch, tai mikä Omenan älykellon virallinen nimi onkaan, ja hän on minulle pari kertaa sitä treenien jälkeen esitellyt. Ei mielestäni mitenkään kummallinen laite. Näyttäähän se arviolta juostut askeleet ja arvailee niiden ja sykkeen perusteella, paljonko kului kaloreita treenien aikana(=montako treenien jälkeistä saunakaljaa voi ottaa, ettei pääse laihtumaan), mutta niin näyttää myös minun pari sataa maksanut Android-luurini, jossa on "sisään rakennettuna" askelmittari. Ainakin tuosta Applen vehkeen ulkonäöstä tuli päällimmäisenä mieleen "muovinen lelu", kun sitä vertaa oikeaan teräsranneikkeiseen laatukelloon.

Jos itse joutuisin käyttämään noin pelikonsolin hinnan verran rannelaitteeseen, niin en varmasti ostaisi mitään älysormusta tai muovista älykelloa, vaan siirtyisin nykyisestä parin sadan arvoisesta kunnon rannekellostani luokkaa tai kahta kalliimpaan, eli ostaisin vaikkapa jonkun 400-500 euroa maksavan Tag Heuerin tai vastaavan.

Kaikista vähiten ymmärrän sellaisia, jotka ostavat suunnilleen pelikonsolin hintaisen älysormuksen ja maksavat siihen päälle vielä jotain kuukausimaksua, että kaikki ominaisuudet ovat käytössä. Kevyttä ja ylimääräistä rahaa selkeästi kertynyt.

Ugh, olen puhunut. Jos olet älykellojen/-sormusten fani/käyttäjä ja nyt loukkaannuit, niin...Noh, ei voi minkään. Senkus käytät, omatpahan ovat rahasi. Itse otan sata kertaa sadasta oikean ja tyylikkään rannekellon.
 
Kun enää ei riitä se, että viestit voi katsoa puhelimesta, niin seuraavaksi ne pitää nähdä jo kellostakin. Ruuturiippuvuutta.
Mulla päinvastoin: älykellon hankinnan jälkeen puhelimen käyttö väheni huomattavasti. Ei tule sitä turhaa somen selailua yms. samalla, kun puhelimesta vaan pikaisesti vilkaisee tulleen viestin sen väristessä. Monesti huomaa illalla, ettei ole puhelinta saattanut katsoa päivän aikana melkein kertaakaan, kun satunnaiset kellon vilkaisut on ajaneet asian.
Ainakin tuosta Applen vehkeen ulkonäöstä tuli päällimmäisenä mieleen "muovinen lelu", kun sitä vertaa oikeaan teräsranneikkeiseen laatukelloon.
Mun apple watchissa on metallinen "milanese" ranneke ja mun silmään tämä on hyvinkin tyylikäs. Sopii hyvin tällaisen 30+ naisen käteen mun mielestä. Mutta makuasioitahan nämä on tietenkin.

Jokaisella on tietty ne omat tarpeensa eikä älykello varmasti kaikille tarpeen olisi (samoin kuin tuollainen sormus ei kaikille varmasti ole tarpeen). Itse en tosiaan osaisi olla ilman. Esim. kaupassa maksaminen on tällä niin helppoa. Ei tarvi kaivella lompakoita tai puhelimia mistään vaan sen kun vilauttaa kelloa maksupäätteellä. Samoin esim. ruokaa kokkaillessa voi kellon kautta käskyttää Sirin laittamaan kokkaukseen ajastuksia päälle ja lisätä kauppalistaan aineksia, joiden huomaa olevan lopuillaan. Tai laittaa laittaa taustamusiikkia päälle tai lisätä valaistusta. Mulle sykkeenmittaukset on kyllä kellossa ihan kiva lisä, mutta kaikki muu melkein on sitä tärkeämpää.
 
Täällä on Polar Ignite ranteessa 90% ajasta. Maksoi alle 200€ ja näyttää kaiken tarpeellisen sykkeestä, kalorin kulutukseen, unen tilaan ja käveltyihin askeleisiin. Tärkein on että saa pyöräilykilometrit talteen.

Sitten se 10% ajasta kun mennään juhliin, illalliselle vaimon kanssa, tärkeämpään työtapaamiseen tai muuhun vastaavaan, niin ranteeseen menee Hugo Bossin sinitauluinen analoginen rannekello ruskealla nahkarannekkeella. Hintaa en tiedä, kun sain sen jokunen vuosi sitten vaimolta lahjaksi.

Sanoisin siis että molempi parempi. Arkikäytössä tuo Hugo Boss on turhan pramea ja kuitenkin mielellään haluaisin dataa omasta energiankulutuksesta ja ennenkaikkea pyöräilystä. Kännykälläkin toki saisi pyöräilykilometrit talteen, mutta se ei mittaa sykettä, mikä on iso miinus.

Minulla ei tule kännykästä mitään ilmoituksia Polariin, vaikka se vissiin mahdollista olisi. En halua ilmoituksia. Minulle se on kello ja samalla datan keräysväline. Mitään ylimääräistä ruuturiippuvuutta tämä ei siis omalla kohdalla aiheuta.
 
Pakko puhua älykellon puolesta. Voitte uskoa, että tällaisena kaikkea uutta vastustavana setämiehenä ajattelin ennen, että älykellot ovat aivan turhaa rahanhaaskausta. Rannekelloakaan ei tullut käytettyä sitten armeija-aikojen parikymmentä vuotta sitten. Kellohan kulkee kännykän muodossa taskussa joka paikassa.

Sitten jostain syystä laitoin pari vuotta sitten testimielessä rahaa haisemaan "peräti" 150 euron verran ja ostin (Android-miehenä) Samsung Gear Sport -älykellon.

On muuten pätevä vehje noin halvaksi. Akunkesto on edelleen 2-3 päivää ja kestäähän tämä vettäkin. Saan maksettua ostoksia kassalla, seurattua unen laatua, mitattua sykettä, luettua ja lähetettyä viestejä ym. ym. Herätystoimintokin on tosi näppärä (herättää äänettömästi värinällä). Esimerkiksi frisbeegolfharrastukseenikin kellosta on suurta hyötyä. Voin syöttää tulokseni suoraan kellon sovellukseen eikä puhelinta tarvitse kaivaa tätä varten taskusta.

Voin myös helposti vaihtaa kellotaulun näkymää mieleisekseni. Tässä on useampi giga muistiakin mm. musiikille (jonka voin bluetoothin avulla siirtää kuulokkeisiin suoraan kellosta). Harrastuksissa ei välttämättä tarvitse puhelinta mihinkään askelmääriä ym. mittaamaan. Kello syöttää esimerkiksi harjoitusten tiedot suoraan puhelimeen bluetoothilla.

Ja näen sen ajankin kaiken tämän lisäksi. Käyttötarkoituksia on lukemattomia eri sovellusten muodossa. Tuskin edes tiedän kaikkea, mihin tätä voi hyödyntää.

Komppaan todellakin käyttäjän @nedruska ajatusta, että älykello pikemminkin vähentää ruuturiippuvuutta kuin lisää sitä.

Näitähän tosiaan saa eri hintaluokissa alle satasesta vaikkapa tuhanteen euroon saakka. Voi valinnassaan mennä vaikka ulkonäkö edellä tai ominaisuuksien perässä. Ja tokihan erilaisen rannekkeenkin voi ostaa erikseen jos siltä tuntuu.
 
Honor Watch GS Pro. Akkukesto oikeastikin n. 18 vuorokautta vaikka kerran päivässä värinähälytyskin päällä. Vähän jykevämpi malli suojauksien suhteen, kestää veden lisäksi hikeä ja käytännössä mitkä tahansa pesuaineet / liuottimet. Edullinen ainakin alennuksista.

Jotain vikaakin ollut, kello ainakin kerran buutannut itsensä n. 7kk käytön aikana niin että muistiin ladatut kellotaulut olivat kadonneet. Lisäksi onko näyttö ottanut hittiä vai mistähän johtuisi? Selllainen vaaleampi rinkula nykyisin kiertää näytön reunoja. Ei kovin häiritsevä, mutta kyllä sen näkee.

Nythän on Android OS saatavilla myös kelloille yleisemminkin, otaksuisin useampienkin perinteisten kellovalmistajien lähtevän valmistamaan älyversioita rannekelloistansa. Casio G-Shock GSW-H1000 kiinnostaisi mutta kerta vasta valmistajan ensimmäinen älyranneke niin hinta sen mukainen. Varmasti huippukestävä tuokin.
 
Esimerkiksi frisbeegolfharrastukseenikin kellosta on suurta hyötyä. Voin syöttää tulokseni suoraan kellon sovellukseen eikä puhelinta tarvitse kaivaa tätä varten taskusta.

Mites tämä käytännössä tapahtuu? Onko kellossa jokin appi tuota varten, vaiko puhelimessa jota käytät kellon kautta? Voiko syöttää myös kavereiden tulokset siitä?
 
Mites tämä käytännössä tapahtuu? Onko kellossa jokin appi tuota varten, vaiko puhelimessa jota käytät kellon kautta? Voiko syöttää myös kavereiden tulokset siitä?
Appi on nimeltään UDisc ja se on maksullinen. Se asennetaan sekä puhelimeen että kelloon. Puhelimella vain lisätään pelaajat ja aloitetaan kierros (kun pelaajan luo kerran, se jää appin muistiin). Tämän jälkeen kunkin väylän kaikkien pelaajien tulokset voi kirjata yhden kellon avulla. Tuloksia voi tietenkin seurata samalla kellon näytöltä. Pelaamisen päätteeksi kierros lopetetaan puhelimella.

Eli summa summarum: puhelinta ei tarvitse kuin siinä tuloskortin luomisessa ennen ensimmäistä väylää ja viimeisen väylän jälkeen kierroksen lopettamiseen. Ja kaverienkin tulokset voi kirjata.


E
Lisätäänpä vielä, että UDisc-tuloskortit voi näppärästi jakaa kavereille vaikkapa WhattsAppin kautta.

Kaikki vuosien varrella pelatut kierrokset jäävät appiin ja ne voi milloin tahansa ottaa tarkempaan syyniin. Myös kavereiden tulokset jäävät tietenkin muistiin.

UDisc pitää myös sisällään monenlaista statistiikkaa. Omat eri ratojen pitkäaikaiset väylä-, ja kierroskohtaiset keskiarvot ym. Eri radat löytyvät appista myös. Eli jos menet vaikka ulkomaille pelaamaan, löydät radan UDiscista. Myös omien heittojen pituuksia voi mitata GPS:n avulla ja myös niitä voi säilöä appiin. Yms. yms.

Paras appi, jota olen frisbeegolfin parissa käyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Okei kiitos tiedoista. Mulla on tuo Udisc ollut vuosia käytössä, mutta hinta pompskahti ihan kohtalaisesti tänä vuonna 5 € hinnasta 200% 15 €. Sen verta vähän tulee pelattua, että en sitten enää lunastanut. Varmaankin tehokäyttäjälle ihan ok diili, mutta itse tulee sen verta harvoin pelattua että en enää siihen tarttunut vaan siirryin Upsi, joka ei maksa pesoakaan ja on ihan ok. Onko tuo Udisc vieläkin niin kallis? Entä onko kellostta tukea jollekin muulle appikselle kuten tuo Upsi?
 
Okei kiitos tiedoista. Mulla on tuo Udisc ollut vuosia käytössä, mutta hinta pompskahti ihan kohtalaisesti tänä vuonna 5 € hinnasta 200% 15 €. Sen verta vähän tulee pelattua, että en sitten enää lunastanut. Varmaankin tehokäyttäjälle ihan ok diili, mutta itse tulee sen verta harvoin pelattua että en enää siihen tarttunut vaan siirryin Upsi, joka ei maksa pesoakaan ja on ihan ok. Onko tuo Udisc vieläkin niin kallis? Entä onko kellostta tukea jollekin muulle appikselle kuten tuo Upsi?
UDiscin hinta on tosiaan edelleen suolainen. Sehän on lisäksi käytännössä lisenssihinta vuodeksi. Sain viime keväänä jotain kautta vuodeksi suunnilleen puoleen hintaan tämän. Ensi keväänä "saa" siis taas maksaa normaalin hinnan.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Samsungin storesta tuota Upsia. En osaa sanoa, onko jotain muuta ilmaissovellusta saatavilla.
 
Nythän on Android OS saatavilla myös kelloille yleisemminkin
*WearOS. Uskon, että Android -nimestä halutaan päästä eroon viimeistään nyt, kun Samsung kehittämässä vahvasti Googlen kanssa kellojen käyttöjärjestelmää. Googlea kritisoitu vahvasti käyttöjärjestelmän jäätyä hieman junnaamaan paikoilleen saamatta mitään uutta aikaiseksi. Snapdragon 3100 muutamia vuosia myöhästellyt sirukaan ei auttanut asiaan. Kun vihdoin Snapdragon 3100 julkaistiin, meni melkein vuosi, että yhtäkään kelloa sille saatiin. Myös sirulle luvattu 7 vuorokauden käyttöaika nykyakuilla kutistui 48h tuntiin. Snapdragon ilmoitti myös melkein heti, että uudempi, parempi siru oli tuloillaan.

Uskon, että joskus lähivuosina android-pohjainen käyttöjärjestelmä tulee muuntumaan Fuschia OS:n päälle, kun se on sen verran kevyempi androidiin nähden. Ehkä tällöin voidaan jo alkaa myös näitä oikeita älykelloja käyttää useita päiviä, kuten kevyempiä hybridiälykelloja.

Tosin en pidättäisi hengitystä, että Fuschia OS alkaisi kuitenkaan ihan heti yleistymään.
 
Älykellot, tai ainakin osa niiden toiminnoista, toimivat valikoivan heikosti tatuointien lävitse.


No tattoos, no problems. Mauttomien hihatatuointien omistajat saavat tuntea tämän(kin) nahoissaan. Siinäpä yksi hyvä syy lisää moisen väliinjättämiselle. TV-kokeilla ei ilmeisesti ole liiemmin älykelloja :D

Onko tässä Fabrella joku ristiretki älykelloja vastaan menossa?
 
Sen mitä minä Applen kelloa käytin muutaman vuoden, niin ei ollut kyllä mitään ongelmaa, vaikka tauoinnin päällä olikin.
 
*WearOS. Uskon, että Android -nimestä halutaan päästä eroon viimeistään nyt, kun Samsung kehittämässä vahvasti Googlen kanssa kellojen käyttöjärjestelmää. Googlea kritisoitu vahvasti käyttöjärjestelmän jäätyä hieman junnaamaan paikoilleen saamatta mitään uutta aikaiseksi. Snapdragon 3100 muutamia vuosia myöhästellyt sirukaan ei auttanut asiaan. Kun vihdoin Snapdragon 3100 julkaistiin, meni melkein vuosi, että yhtäkään kelloa sille saatiin. Myös sirulle luvattu 7 vuorokauden käyttöaika nykyakuilla kutistui 48h tuntiin. Snapdragon ilmoitti myös melkein heti, että uudempi, parempi siru oli tuloillaan.

Uskon, että joskus lähivuosina android-pohjainen käyttöjärjestelmä tulee muuntumaan Fuschia OS:n päälle, kun se on sen verran kevyempi androidiin nähden. Ehkä tällöin voidaan jo alkaa myös näitä oikeita älykelloja käyttää useita päiviä, kuten kevyempiä hybridiälykelloja.

Tosin en pidättäisi hengitystä, että Fuschia OS alkaisi kuitenkaan ihan heti yleistymään.
Tosiaan Wear OS se olikin. Tuosta umpisurkeasta akunkestosta, katseltuani muutamat rehelliseti käyttökokemukset Samsungin uudesta Galaxy Watch 4 kellosta , todellinen akunkesto voi olla jopa alle 16 tuntia aktiivisella käytöllä. Eli se parin päivänkin akunkesto taitaa olla kiven takana useimmilla, vaikka kelloa tuolla kestolla mainostetaankin.
 
Onko muilla OnePlus Watchia käytössä? Mulla ollut nyt puoli vuotta julkaisusta asti ja hyvin on hommansa hoitanut. Akku kestää yhdellä latauksella yöt sammutettuna 16 päivää. Mun ensimmäinen älykello ja ylipäätään eka kello ranteessa 15 vuoteen. Mielenkiinnosta tuon hommasin kun halpa hinta, 159€ houkutteli. Isoin miinus tuossa on se, että kun kello päällä yhdistettynä puhelimeen niin kello pitää sammuttaa että voit kännykällä puhua kaiuttimen kautta :( Niin tyhmä juttu.
 
Täällä on Polar Ignite ranteessa 90% ajasta. Maksoi alle 200€ ja näyttää kaiken tarpeellisen sykkeestä, kalorin kulutukseen, unen tilaan ja käveltyihin askeleisiin. Tärkein on että saa pyöräilykilometrit talteen.

Sitten se 10% ajasta kun mennään juhliin, illalliselle vaimon kanssa, tärkeämpään työtapaamiseen tai muuhun vastaavaan, niin ranteeseen menee Hugo Bossin sinitauluinen analoginen rannekello ruskealla nahkarannekkeella. Hintaa en tiedä, kun sain sen jokunen vuosi sitten vaimolta lahjaksi.

Sanoisin siis että molempi parempi. Arkikäytössä tuo Hugo Boss on turhan pramea ja kuitenkin mielellään haluaisin dataa omasta energiankulutuksesta ja ennenkaikkea pyöräilystä. Kännykälläkin toki saisi pyöräilykilometrit talteen, mutta se ei mittaa sykettä, mikä on iso miinus.

Minulla ei tule kännykästä mitään ilmoituksia Polariin, vaikka se vissiin mahdollista olisi. En halua ilmoituksia. Minulle se on kello ja samalla datan keräysväline. Mitään ylimääräistä ruuturiippuvuutta tämä ei siis omalla kohdalla aiheuta.
Itsellä ollut Polar Ignite vuoden verran käytössä, sitä ennen kokeilin puoli vuotta Huawein 20€ aktiiviranneketta. Halpa Huawei pesi todella monella asialla Polarin, mutta on tässä kyllä hyvät nuo datan selaukset. Toki itse puhelimen Flow sovelluksesta puuttuu kunnon raportit, mutta onneksi ne näkee edes selaimella.

Polar Igniten akku on vähän kehno, kun ilman nukkumisjuttujakin saa latailla lähes joka päivä ja ranteen kääntö ei aina toimi, plus valikot lagaa. Näyttö ja nappulat onneksi sentään isoja.
Tärkeintä itselläkin, että saa pyöräilyt kätevästi talteen. Mukavempi tapa kuin puhelimella ottaa.

Aluksi Polarin laatu oli pettymys, mutta toisaalta onpa tätä paljon tullut käytettyä. Ja ilmaiseksi sain vielä kellon niin siihen nähden ollut ihan mukava kapistus käytössä. Perinteistä Candinon kelloa en ole enää käyttänyt vuosiin, älykello on paljon hyödyllisempi. Toisaalta ilmankin sellaista pärjää.
 
Polar Igniten akku on vähän kehno, kun ilman nukkumisjuttujakin saa latailla lähes joka päivä ja ranteen kääntö ei aina toimi, plus valikot lagaa. Näyttö ja nappulat onneksi sentään isoja.
Tärkeintä itselläkin, että saa pyöräilyt kätevästi talteen. Mukavempi tapa kuin puhelimella ottaa.
Yllättävää. Minulla Polarin akku kestää useamman päivän, vaikka otan unenkin tiedot talteen. Tietysti mitä pidemmät pyörälenkit ja sitä kautta enemmän GPS käyttöä, niin akku myös kuluu nopeammin.
 
Ylös Bottom