MariusFin
Active Member
Ei ainakaan minun pelaamani Halot ole Destinyä olleet.
Olen pitkän linjan Halo-pelaaja. 20 vuotta sitten julkaistu 1.peli on uniikki klassikko joka muutti videopelimaailmaa ja myi konsoleita. Silloin Xbox-konsolia. Minulla oli liman vihreä, läpinäkyvä Xbox.
Jos muistelette kuinka hienosti peli oli suunniteltu. Oli 2 asettta ja naatit. Ihmisten ja muukalaisten aseet erottuivat selkeästi toisistaan. Vihut oli jaettu karkeasti luokkiin. Covenant - Liitto:
Tykinruokaa: Unggoy (Grunts)
Kovia porukassa kun heitä johdetaan, mutta auta armias kun johtaja liiskataan niin Grunttien todellinen luonne tuli esiin. Paettiin taistelusta samantien. "He is heeeeerrrrrr..." "waaaa..." "bum, bum, bum..." Kyllä, hän on täällä ja vielä hetki sitten tekin olitte.
Tukijoukot: Kig-Yar (Jackals)
Shakaalit olivat ekassa Halossa äärimmäisen kiinnostava laji niin ikään. Oli energiakilpi, jolloin joudut osumaan tiettyyn kohtaan jos haluat saada osumia, taikka tuhoat ensin energiakilven ja sitten vihun. Shakaaleilla oli energia-aseita mutta myös snipuja. He taistelivat vähän kaumpaa tai sniputtivat todella kaukaa. Tukivat muita joukkoja taistelussa ja pyrkivät suojelemaan johtajaa.
Johtajat: Sangheili (Elites)
Sinisent Elite muukalaiset olivat jo vähän kovempi pala, etenkin johtaessaan suurempaa laumaa vihuja. 12 grunttia, 6 shakaalia, 1 elite. Nyt pelaajan oli nopeasti mietittävä mikä olisi paras tapa saada johtaja hengiltä. Suoraa hänen kimppuunsa vai nämä muut ensin liiskaksi. Vai jokin muu kymmenistä eri lähestymistavoista. Punainen Elite olikin sitten jo kova pala, 2 sinistä rinnallaan, energiamiekkoja...?
Raskas jalkaväki: Lekgolo (Hunters)
Muukalaisten liitto ei olisi mitään ilman metsästäjiä. Toisessa kädessä kilpi, toisessa ase... ja jos alle jäi niin kyyti oli kylmää. Metsästäjien suurin heikkous oli että he taistelivat itsenäisesti eivätkä kovinkaan usein ryhmänä, jolloin ne olisivat olleet paljon vaarallisimpia.
Tämä 4 eri alien-rodun yhdistelmä oli Halo 1 kantava voima. Siitä teki entistä mielenkiintoisemman se asia että ihmisten puolella oli parhaimmillaan siviilejä: insinöörit, lääkärit sekä Marinet, merijalkaväki, sotilaita... tässä kokonaisuudessa hyökättiin, puolustettiin ja ylipäätään ihmeteltiin ja tutkittiin maailmaa joka muuttui tasosta toiseen. Huom. 20 vuotta sitten.
Ehkä ikimuistoisin pelikokemus mitä tulee 1person peleihin on minulle tämä kun paetaan tuhoutuvasta avaruusaluksesta elikkä 1.tehtävä, josta sitten siirrytään Sormus-planeetalle... eli siinä oli todella sitä tunnetta että nyt on tehty pakkolasku muukalaisten planeetalle. Sormus mainen muoto on mielestäni edelleen kaunein ja ihmeellisin muukalais planeetta mitä olen koskaan nähnyt: pelit, elokuvat, sarjat. Tehtävä "Halo" on itselleni parasta 1person menoa ikinä. Se tunne kun sinulle tiputetaan jeeppi (Warthog) ekaa kertaa ja saat kyytiisi 2 Marinea jos olet onnistunut pitämään heidät hengissä.
Kersantti Johnson käskyttää alaisiaan, Gruntit hyökkäävät laumoina, joita kuljetusalukset tiputtavat planeetan pinnalle alati kiihtyvään tahtiin. Shakaalit tukevat, Elitet johtavat. Marinet antavat tulitukea ja siviilit yrittävät pysytellä hengissä kaiken sen kaaoksen keskellä.
Nyt sitten palatakseni 20 vuotta eteenpäin, näen pienen potentiaalisen mahdollisuuden tälle, MUTTA hyvin pienen. Mielestäni 343 Industries ei ole vielä osannut tehdä Halo-peliä. Tämä Halo 5: Guardians vai mikä lie oli ihan puhdas Destiny kopio. Vihuihin sai upottaa ihan kunnolla ammuksia ja meno oli todella muovista, kuten se on Destinyssakin.
Jos Infinitessä uskalletaan lähteä rohkeasti Halo 1 tehtävän "Halo" suuntaan niin olemme jonkin suuremman äärellä. Jo 20 vuotta sitten pelikenttä oli tehtävässä todella laaja, mutta mitä jos se on lähes 10-kertainen tässä uusimmassa. Mitä jos se tehtävä on ollut koko pelin innoittaja. Pelikuvavideossa on tilanteita, jotka voisivat viitata tällaiseen. Marineita on vankeina pitkin Sormus-planeettaa, heidät täytyy pelastaa. Lisäksi on tällaisia linnakeita, pienempiä tukikohtia jonne hyökätä. Niin ikään käytössä on Warthog ja 2 marinea kyydissä.
Joku sanoisi perus Halo-teemoja, mutta yhtäläisyydet ensimmäiseen Haloon ovat melkoiset. Vihutkin ovat pääosin nämä 4 rotua. Käsittääkseni myös tekijätiimi on monesti tuonut esiin että Infinitessä on tarkoitus palata juurille. Missä ovat Halon juuret? Ne ovat juurikin ensimmäisen osan tehtävässä Halo, koska siinä määritellään kaikki ne peruselementit jotka ovat Haloa. Myös tekoäly Cortanaa myöten. Nythän käsittääkseni tuota tekoälyäkin ollaan jäljittämässä...
Se mitä hieman pelkään on, että homma on lähtenyt täysin käsistä eli nappia painamalla Pelikaani tiputtaa eteesi Bansheen, lentohärvelin, jeepin, tankin, prätkän ja sitä rataa? Toivottavasti uskalletaan mennä rauhallisin askelin eteenpäin ainakin pelin alkupuolella. Ihan kuin pelivideossa olisi ollut kohtaus jossa käyt snipulla ottamassa vahvimman muukalaisen pois pelistä ja hyökkäät sitten jeepillä samaiseen leiriin. Jos näin oli niin silloin saattaisin alkaa itsekkin kiinnostua... taktisia mahdollisuuksia, erilaisia tapoja suorittaa sama tehtävä.
Graafisesti, etenkin valaistus pelivideossa ollaan vielä todella kaukana, mutta sitten toisaalta ei ole ihan tarkkaa tietoa minkä ikäistä kuvaa näimme. Laitoin Halo1 lataukseen, ihan vain sen vuoksi että kiinnostaa nähdä miten se toimii teknisesti XSX kautta, millainen on 20 vuotta vanha tekoäly ja sitä rataa.