Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolisukupolven paras peli

Half life 2 olisin ehdottomasti itse napannut kaikkien aikojen peliksi.
 
Kyllä Forza Horizon 5 on kaikkien aikojen paras peli omassa genressään. Autopeleissä kehitys menee eteenpäin lineaarisemmin kuin monissa muissa genreissä. Vanhat autopelit voivat olla nostalgiatrippejä, mutta ihan selkeästi uusimmat ovat aiempia parempia monessa suhteessa niin merkittävästi, että vanhat autopelit eivät vain millään suhteellisen analyyttisillä laatuun perustuvilla kokonaiskriteereillä pääse samalle tasolle. Muutenkin vaikka omat peli-ihastukseni ovat siellä lapsuuden ja nuoruuden 80- ja 90-luvulla, onhan uudet pelit monella tapaa vanhempia parempia tai ainakin hiotumpia kokonaisuuksia. Jo pelkästään käyttöliittymän vaivattomuus vaikuttaa paljon.

Mielipidehän se tuokin. Millä analyyttisella laatuun perustuvalla kriteerillä arvioit käyttöliittymää? Miten Forzan Windows 8:n tablettikäyttöliittymä on olennaisesti parempi kuin vaikka PS2-aikakauden Burnoutin käyttöliittymä? Pelimuoto -> Rata -> Auto -> Ajoon, vaikuttaa minusta aika sujuvalta.
 
Ennen kaikkea ihmetyttää, että missä on Forza Horizon 5!!! Justiinsa sai 90+ pisteen keskiarvot, eikä päässyt edes ehdolle!!! Kyllä tästä ainakin osa porukkaa mielensä niin pahoittaa ja riittää varmasti syyksi väittelyn aloittamiselle! Ehkä pitäisi myös alkaa miettimään, että onko valitsijaraati puolueellinen!!! :D

No vitsit toki vitseinä! :) Samaa mieltä toki siitä, että kohtuullisen suppea valikoima kyllä pelejä, jos tuossa tosiaan on listattu kaikki, joista voittaja äänestettiin. Missä tosiaan edustaja Final Fantasy-sarjasta? Mietityttää myös, ettei yksikään Gran Turismo-sarjan peli mahtunut ehdolle mukaan. Esim. GT 2 on ratojen ja autojen määrässä sellainen edelläkävijä ja merkkipaalu, että olisi voinut historiallisista syistä olla mukana.

Toki hieno pelilista noinkin, mutta en minä noista Dark Soulsia ykköseksi olisi valinnut sitten millään. Mario 3, MGS, Last Of Us, GTA V ja Half-Life 2 nyt vähintään noista ehdolla olleista kuuluisivat Dark Soulsin yläpuolelle.
Vähän tuo Dark Souls menestys hämmentää koska se ei ole edes paras eikä varsinaisesti DS pelien esi-isä. Hyvä peli ei siinä mitään mutta ei voida puhua samassa lauseessa mainitsemiesi pelien kanssa. Tai no GTA V peliä en rankkaa myöskään samaan kastiin koska ei se todellakaan niin hyvä ole kuin myynnit antavat ymmärtää.
Listalta puuttuu paljon pelejä, jotka sinne kuuluisivat, mutta jos tuosta listasta pitäisi valita, niin se olisi varmaan Halo, Super Mario Bros 3 tai Half-Life 2.
Haloa en nyt mitenkään näe tuollaiseen kerhoon missä SMB3 ja HL2 painivat. Ihan kiva mutta näitähän löytyy 13 tusinassa.
Kyllä Forza Horizon 5 on kaikkien aikojen paras peli omassa genressään. Autopeleissä kehitys menee eteenpäin lineaarisemmin kuin monissa muissa genreissä. Vanhat autopelit voivat olla nostalgiatrippejä, mutta ihan selkeästi uusimmat ovat aiempia parempia monessa suhteessa niin merkittävästi, että vanhat autopelit eivät vain millään suhteellisen analyyttisillä laatuun perustuvilla kokonaiskriteereillä pääse samalle tasolle. Muutenkin vaikka omat peli-ihastukseni ovat siellä lapsuuden ja nuoruuden 80- ja 90-luvulla, onhan uudet pelit monella tapaa vanhempia parempia tai ainakin hiotumpia kokonaisuuksia. Jo pelkästään käyttöliittymän vaivattomuus vaikuttaa paljon.
Niin se onkin kun verrokkina on Forza Horizonit ja Crew sarja. Muita tuollaisia ei taida ollakaan.
 
Haloa en nyt mitenkään näe tuollaiseen kerhoon missä SMB3 ja HL2 painivat. Ihan kiva mutta näitähän löytyy 13 tusinassa.
Haloja ei missään nimessä löydy 13 tusinassa, mutta ei kai se tämän äänestyksen pointti ollutkaan. Etsittiin parasta peliä, ei ainutlaatuisinta. Ensimmäinen Halo oli sitä paitsi ilmestyessään jotain aika ainutlaatuista. Se onnistui tuomaan FPS pelit konsoleille tavalla, johon ei oltu aikaisemmin pystytty. Se samalla kartoitti tietä tuleville konsoliFPS peleille.

Lisäksi listasin vain oman mielipiteeni, jos valinta on tehtävä tuolta mainitulta listalta. Sinä et näe Haloa samassa kerhossa. Minä näen. Jos saisi vapaasti valita pelin kuin pelin, niin se tuskin olisi mikään näistä mainitsemastani kolmesta pelistä.
 
Haloja ei missään nimessä löydy 13 tusinassa, mutta ei kai se tämän äänestyksen pointti ollutkaan. Etsittiin parasta peliä, ei ainutlaatuisinta. Ensimmäinen Halo oli sitä paitsi ilmestyessään jotain aika ainutlaatuista. Se onnistui tuomaan FPS pelit konsoleille tavalla, johon ei oltu aikaisemmin pystytty. Se samalla kartoitti tietä tuleville konsoliFPS peleille.

Lisäksi listasin vain oman mielipiteeni, jos valinta on tehtävä tuolta mainitulta listalta. Sinä et näe Haloa samassa kerhossa. Minä näen. Jos saisi vapaasti valita pelin kuin pelin, niin se tuskin olisi mikään näistä mainitsemastani kolmesta pelistä.

Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
 
Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Kahden tatin ohjaus ja ylipäätään lukuisat näppäinvaihtoehdot niitä haluaville. Näppäinvaihtoehdot tekivät pelistä helposti lähestyttävän lähes kaikille lajityypissä, joka ei juuri konsoleilla juhlinut. Näistä mainitsemistasi peleistä Timesplitters tosin taisi myös tarjota kahden tatin ohjausta?

Lisäksi tietysti aika eeppinen tarina ja jopa 16 pelaajan lanissa toimiva moninpeli. 13 moninpelikarttaa oli myös siihen aikaan aika kiva määrä. Itseasissa se on vieläkin aika kiva määrä. :) Xbox Connectin kautta pääsi jopa pelaaman netin yli, vaikkei varsinaista Xbox Liveä ollut edes vielä julkaistu. Tämäkin aika harvinaista konsoleilla siihen aikaan. Peli myös onnistui ammuskelun gameplayloopissa erinomaisesti. Suojat ja niihin tarvittavat osumien määrät suhteessa käytössä oleviin aseisiin olivat loistavasti tasapainossa. Tätä samaa looppia Halo hyödyntää edelleen ja muun muassa se erottaa pelin monista muista markkinoilla olevista räiskinnöistä.
 
Kahden tatin ohjaus ja ylipäätään lukuisat näppäinvaihtoehdot niitä haluaville. Näppäinvaihtoehdot tekivät pelistä helposti lähestyttävän lähes kaikille lajityypissä, joka ei juuri konsoleilla juhlinut. Näistä mainitsemistasi peleistä Timesplitters tosin taisi myös tarjota kahden tatin ohjausta?

Lisäksi tietysti aika eeppinen tarina ja jopa 16 pelaajan lanissa toimiva moninpeli. 13 moninpelikarttaa oli myös siihen aikaan aika kiva määrä. Itseasissa se on vieläkin aika kiva määrä. :) Xbox Connectin kautta pääsi jopa pelaaman netin yli, vaikkei varsinaista Xbox Liveä ollut edes vielä julkaistu. Tämäkin aika harvinaista konsoleilla siihen aikaan. Peli myös onnistui ammuskelun gameplayloopissa erinomaisesti. Suojat ja niihin tarvittavat osumien määrät suhteessa käytössä oleviin aseisiin olivat loistavasti tasapainossa. Tätä samaa looppia Halo hyödyntää edelleen ja muun muassa se erottaa pelin monista muista markkinoilla olevista räiskinnöistä.

Dreamcastin Unreal Tournament hiiri + näppis-tuella never forget. :D
 
Kiitokset @gherbaru lle GoldenEyen mainitsemisesta ja muistuttamisesta! Vaikka peli toki näin 20+ vuotta myöhemmin nykyään aika karulta näyttääkin, niin historiallinen vaikutus pelillä oli ja on aika suuri. Peli toi julkaisuaikanaan näyttävästi fps-räiskinnät konsoleille ja teki sen myös toimivasti. Tuosta konsoliräiskintöjä on sitten jalostettu eteenpäin ja varmasti esim. Halo ja CoD saavat ainakin konsolipuolella kiittää aika paljon GoldenEyetä ja sen roolia suunnan näyttäjänä.

GoldenEye ei varmaan pelinä ole parempi kuin Halo tai CoD, jos niitä näin 20 vuotta myöhemmin yksi yhteen verrataan, mutta GoldenEyen historiallinen vaikutus konsoliräiskintöjen kehityksessä ja suunnan näyttäjänä on kiistaton. Olisi siinä mielessä voinut jopa kuulua listallekin.
 
Kahden tatin ohjaus ja ylipäätään lukuisat näppäinvaihtoehdot niitä haluaville. Näppäinvaihtoehdot tekivät pelistä helposti lähestyttävän lähes kaikille lajityypissä, joka ei juuri konsoleilla juhlinut. Näistä mainitsemistasi peleistä Timesplitters tosin taisi myös tarjota kahden tatin ohjausta?

Lisäksi tietysti aika eeppinen tarina ja jopa 16 pelaajan lanissa toimiva moninpeli. 13 moninpelikarttaa oli myös siihen aikaan aika kiva määrä. Itseasissa se on vieläkin aika kiva määrä. :) Xbox Connectin kautta pääsi jopa pelaaman netin yli, vaikkei varsinaista Xbox Liveä ollut edes vielä julkaistu. Tämäkin aika harvinaista konsoleilla siihen aikaan. Peli myös onnistui ammuskelun gameplayloopissa erinomaisesti. Suojat ja niihin tarvittavat osumien määrät suhteessa käytössä oleviin aseisiin olivat loistavasti tasapainossa. Tätä samaa looppia Halo hyödyntää edelleen ja muun muassa se erottaa pelin monista muista markkinoilla olevista räiskinnöistä.
Itse muistaakseni pelasin Halon ekan kerran läpi sen jälkeen, kun olin läpäissyt Half-Lifen, ja vaikea kyllä nähdä sitä Halon tarinaa mitenkään eeppisenä. Half-Life on kerronnan puolesta aika mullistava FPS ja se ansaitsisi olla aina listalla, kun kaikkien aikojen pelejä luetellaan.

OK, se on PC-peli, mutta tarinaa ei varmaan konsolialusta ole koskaan kahlinnut. Halon ansiot ovat (edelleen) nappiin osuneessa pelattavuudessa, ja konsoli-FPS:ien pioneerina se on selkeästi yksi lajityypin merkkipaaluista. Muutamat tehtävät nostivat kuitenkin sapen pintaan ja siksi en koe pelkkiä pehmeitä ja pörröisiä tunteita Haloa muistellessa.
 
Kiitokset @gherbaru lle GoldenEyen mainitsemisesta ja muistuttamisesta! Vaikka peli toki näin 20+ vuotta myöhemmin nykyään aika karulta näyttääkin, niin historiallinen vaikutus pelillä oli ja on aika suuri. Peli toi julkaisuaikanaan näyttävästi fps-räiskinnät konsoleille ja teki sen myös toimivasti. Tuosta konsoliräiskintöjä on sitten jalostettu eteenpäin ja varmasti esim. Halo ja CoD saavat ainakin konsolipuolella kiittää aika paljon GoldenEyetä ja sen roolia suunnan näyttäjänä.

GoldenEye ei varmaan pelinä ole parempi kuin Halo tai CoD, jos niitä näin 20 vuotta myöhemmin yksi yhteen verrataan, mutta GoldenEyen historiallinen vaikutus konsoliräiskintöjen kehityksessä ja suunnan näyttäjänä on kiistaton. Olisi siinä mielessä voinut jopa kuulua listallekin.

Goldeneye on todellakin huikea saavutus näin jälkikäteenkin ajateltuna; Bond-lisenssin hyödyntäminen niin, ettei lopputulos ole pelin julkaisuaikaan tyypillinen lisenssipökäle, vihollisilla osumakohdat, voit ampua hatun päästä, pyssyn kädestä, luodinreiät seinissä jne.
 
Dreamcastin Unreal Tournament hiiri + näppis-tuella never forget. :D
Eli huijasit :D

Itse muistaakseni pelasin Halon ekan kerran läpi sen jälkeen, kun olin läpäissyt Half-Lifen, ja vaikea kyllä nähdä sitä Halon tarinaa mitenkään eeppisenä. Half-Life on kerronnan puolesta aika mullistava FPS ja se ansaitsisi olla aina listalla, kun kaikkien aikojen pelejä luetellaan.

OK, se on PC-peli, mutta tarinaa ei varmaan konsolialusta ole koskaan kahlinnut. Halon ansiot ovat (edelleen) nappiin osuneessa pelattavuudessa, ja konsoli-FPS:ien pioneerina se on selkeästi yksi lajityypin merkkipaaluista. Muutamat tehtävät nostivat kuitenkin sapen pintaan ja siksi en koe pelkkiä pehmeitä ja pörröisiä tunteita Haloa muistellessa.
Half-Life 2 on onnistuu kerronnassaan paremmin, sen toki myönnän. Pitäydyn kuitenkin kannassani että Halon tarina oli/on eeppinen. :)
 
Muutenkin tuota kaikkien aikojen parasta peliä on mahdoton valita. Itselläkin se peli vaihtelee aina päivittäin.

Mutta jos oikein täytyisi miettiä ja valita se yksi peli mikä on oikeasti jäänyt mieleen, niin kyllä se tuo Dark Souls olisi. Sehän peli pisti miettimään että miksi kaikki pelit ovat aliarvioinneet pelaajat ennen sitä, ja toi oikeasti sen onnistumisen tunteen mahdottoman tuntuisen haasteen voittamisen jälkeen. Toki ennen sitä oli Demon's Souls, mutta Dark Souls löi läpi valtavirralle kunnolla.

Toki lapsuudessa itselläkin on paljon nostalgiaa vaikka Halosta, joka oli myös toki merkkipaalu omassa genressään. Mutta ei sitä oikein nykypäivänä voi pitää parhaana pelinä millään. Toisinkuin Dark Soulseihin voin aina palata itse uudelleen eikä niihin kyllästy.

Kyllä voitto siis meni oikealle pelille mielestäni.
 
Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Kyllä se taisi olla ensimmäinen ns moderni konsoli fps ja juurikin tuo kahden tatin tähtäys jne ja yleinen sulavuus ohjauksessa. Tämän jälkeen seuraava olikin sitten codi joka toi iron sightia sun muuta, isompaan tietoisuuteen konsolipeleissä mikä on nyt ihan standardia jokaisessa fps pelissä. Hassua, että Halon merkitystä konsoli fps suunnannäyttäjänä vielä joku kyseenalaistaa vuonna 2021.

DS ihmetyttää parhaana pelinä, kun ei se ole tosiaan edes paras frommin peli tai edes se joka tuon soulslike genren loi. Ocarina of Timen puute tuosta listalta myös hämmästyttää. Onhan se esim luonut sellaisen pikku jutun tämän tyyppisiin peleihin, kun lock-on target mitä myös DS lähes muuttumattomana. Eikä tuon pelin meriitit ja legacy kyllä tuohon lopu. Mutta joo ainahan nuo listat on omanlaisiaan eikä noista itseensä kannata ottaa. :)
 
Muutenkin tuota kaikkien aikojen parasta peliä on mahdoton valita. Itselläkin se peli vaihtelee aina päivittäin.
Tämä on niin totta. Jos valinnan saisi tehdä ilman mitään rajoituksia, niin yhtenä päivänä valitsisi jonkun pelin kaikkien aikojen parhaaksi ja seuraavana päivänä valinta olisikin joku ihan muu.

Helpompi olisi valita top10, josta sitten päivän ja fiiliksen mukaan nostaa sieltä se kaikkien aikojen paras peli.
 
Dark Souls
Doom (1993)
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Half-Life 2
Minecraft
Street Fighter II
Tetris
The Last of Us
Super Mario 64
Metal Gear Solid
Halo: Combat Evolved
Super Mario Bros. 3
Grand Theft Auto V
Portal
Call of Duty 4: Modern Warfare
Pac Man
Super Mario Kart
Space Invaders
Sim City (1989)
Pokémon GO

EDIT: Listalla ei ole esimerkiksi yhtään Final Fantasya, ei Chrono Triggeriä.... ja 20 peliä 50 vuoden ajalta on melko suppea valikoima.
Joo kovin puutteelliselta vaikuttaa lista myös mun silmiin. Kyllä sieltä löytyy se oman pelihistorian #1 peli (Breath of the Wild), mutta ei esimerkiksi yhtään ainoata JRPG:tä. Final Fantasyn ja Chrono Triggerin lisäksi puuttuu DragonQuestit, Shin Megami Tenseit, Personat jne. kyseisen genren sarjat. Ei nyt varmasti kaikkia näitä sarjoja pitäisi listalta löytyäkään, mutta ihan oikeasti yksikään laadukas JRPG peli ei muka tuonne yltänyt?

Samoin vaikka oma lemppari Zelda löytyykin, niin melkein tällaiselle listalle tarjoaisin ennemmin Ocarina of Timea. Tuo oli kuitenkin pelihistorian kannalta monella tapaa niin merkittävä teos ja on ainakin mun silmissä yhä edelleen varsin mainio peli, vaikka ikä siinä näkyykin.
 
Joo kovin puutteelliselta vaikuttaa lista myös mun silmiin. Kyllä sieltä löytyy se oman pelihistorian #1 peli (Breath of the Wild), mutta ei esimerkiksi yhtään ainoata JRPG:tä. Final Fantasyn ja Chrono Triggerin lisäksi puuttuu DragonQuestit, Shin Megami Tenseit, Personat jne. kyseisen genren sarjat. Ei nyt varmasti kaikkia näitä sarjoja pitäisi listalta löytyäkään, mutta ihan oikeasti yksikään laadukas JRPG peli ei muka tuonne yltänyt?

Samoin vaikka oma lemppari Zelda löytyykin, niin melkein tällaiselle listalle tarjoaisin ennemmin Ocarina of Timea. Tuo oli kuitenkin pelihistorian kannalta monella tapaa niin merkittävä teos ja on ainakin mun silmissä yhä edelleen varsin mainio peli, vaikka ikä siinä näkyykin.

Jep. Oma top-3 olisi varmaan Ocarina of Time, Final Fantasy III (6) ja Chrono Trigger vaihtuvassa järjestyksessä päivän ja fiilksen mukaan. Kovin vakavasti näitä listauksia ei kannata ikinä ottaa, kun niin paljon vaikuttaa valintaan jo se elämänvaihe, missä pelit on kokenut. Omalla kohdalla esimerkiksi tuo oma kolmikko osui ikään ja hetkeen, jolloin varauksetonta mielikuvitusta vielä oli, eikä ollut tietoakaan nykypäivän oravanpyörästä ja aikuisuuden tuomista vastuista. :D
 
Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.

Co-op mahdollisuus kampanjassa, ajoneuvot osana pelin maailmaa eikä omina erillisinä osuuksinaan kuten vaikka red factionissa, ekaa kertaa oikeasti hyvä tähtäys tateilla, vihollisten loistava tekoäly (siihen aikaan) ja lisäksi halo yleisti sen "voit kantaa vain kahta asetta kerrallaan" mekaniikan.
Viimeistä kohtaa voi pitää joko hyvänä tai todella huonona asiana.
 
Mielipidehän se tuokin. Millä analyyttisella laatuun perustuvalla kriteerillä arvioit käyttöliittymää? Miten Forzan Windows 8:n tablettikäyttöliittymä on olennaisesti parempi kuin vaikka PS2-aikakauden Burnoutin käyttöliittymä? Pelimuoto -> Rata -> Auto -> Ajoon, vaikuttaa minusta aika sujuvalta.
Tämä onkin itseasiassa hyvä kysymys. Käyttöliittymän suhteen harppaus tehtiin joskus 2000-luvun vaihteessa. Sitä vanhemmissa vähänkään monimutkaisemmissa peleissä käyttöliittymä aiheuttaa merkittävää haittaa pelattavuudelle. Tilanne parani tosiaan nopeasti varsinkin konsolipeleissä ja jossain mielessä tuntuukin siltä, että nuo 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen pelit ovat käyttöliittymältään usein selkeämpiä ja johdonmukaisempia kuin nykypelit. Jos pitää kahlata paljon valikoissa, se selkeys kyllä sitten tekee välillä hankaluuksia siinä, että pitää klikkailla niin montaa eri kohtaa, jotta saisi haluamansa tuloksen ja muistaa mistä saa mitäkin muutettua, mutta kyllä parhaimmillaan UI:t ovat olleet pari konsolisukupolvea aiemmin helpommin lähestyttäviä kuin nykyään ja tykkäänkin niistä enemmän. Esimerkiksi ostin juuri The Darknessin tarjouksesta boksille ja siinä käyttöliittymä tuntuu tosi hienolta ja sama koskee monta muuta aikakauden peliä.
 
Haloja ei missään nimessä löydy 13 tusinassa, mutta ei kai se tämän äänestyksen pointti ollutkaan. Etsittiin parasta peliä, ei ainutlaatuisinta. Ensimmäinen Halo oli sitä paitsi ilmestyessään jotain aika ainutlaatuista. Se onnistui tuomaan FPS pelit konsoleille tavalla, johon ei oltu aikaisemmin pystytty. Se samalla kartoitti tietä tuleville konsoliFPS peleille.

Lisäksi listasin vain oman mielipiteeni, jos valinta on tehtävä tuolta mainitulta listalta. Sinä et näe Haloa samassa kerhossa. Minä näen. Jos saisi vapaasti valita pelin kuin pelin, niin se tuskin olisi mikään näistä mainitsemastani kolmesta pelistä.
Jopas tuli taas voimakas reaktio mielipide erosta. Itse en näe asiaa noin ja @gherbaru asiaa jo ehtikin kommentoimaan.
Tuo Halon meriitti poikkeuksellisen onnistuneena konsoli-FPS-pelinä jaksaa hämmästyttää. Haloa ennen julkaistiin Goldeneye, Turok ja käsittääkseni Timesplittes. Näistä pelasin vain Goldeneyeta julkaisun aikoihin, joten mikä Halosta teki niin erikoisen? Oliko siinä ensimmäistä kertaa kahden tatin ohjaus vai mihin kehuilla viitataan? Ja kysyn siis ihan oikeasti mielenkiinnosta, sillä Haloa pelasin ensimmäistä kertaa tässä parin vuoden sisällä.
Nimenomaan konsolipuolella oli jo tuota ennen paljon parempiakin fps pelejä tuotu ja itse kun pelasin myös pc:llä niin ei Halo aiheuttanut minkäänlaisia vau elämyksiä. Goldeneye sen sijaan oli mullistava peli tuoreeltaan.
 
Niin se onkin kun verrokkina on Forza Horizonit ja Crew sarja. Muita tuollaisia ei taida ollakaan.
Menemättä sen syvemmälle historiaan, on NFS-sarja aika kova tekijä myös tuossa genressä. Minulle nuo open world arcade kaahailut ovat se pääasiallinen pelaamisen muoto, mutta onhan se tosiaan vähän marginaalinen genre laajemmassa mittakaavassa. Tykkään ihan kaikista avoimen maailman rällästelyistä, vaikka ne eivät olisi edes kovin tasokkaita. Sitten kun joku tekee oikeasti hyvän avoimen maailman autopelin, onhan se aika itsestäänselvästi minulle ihan relevantti valinta maailman parhaaksi peliksi.
 
Ylös Bottom