Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Ei tässä nyt mitään pystyseinää tarvitse päästä kiipeämään, se riittää että hahmo pystyy kiipeämään semmoisiin paikkoihin mikä näyttää mahdolliselta. Luin jostain haastattelusta että olivat aluksi tekemässä samaa systeemiä kuin 1 osassa, mutta luopuivat siitä ja nyt pitäis päästää kiipeämään semmoisiin paikkoihin mitkä näyttää mahdollisilta, tuo riittäisi kyllä itselle.

Aloy tuntuu 1 osassa aika kädettömältä kun ei oikein mihinkään yritä edes tarrautua.
 
Ei tässä nyt mitään pystyseinää tarvitse päästä kiipeämään, se riittää että hahmo pystyy kiipeämään semmoisiin paikkoihin mikä näyttää mahdolliselta. Luin jostain haastattelusta että olivat aluksi tekemässä samaa systeemiä kuin 1 osassa, mutta luopuivat siitä ja nyt pitäis päästää kiipeämään semmoisiin paikkoihin mitkä näyttää mahdollisilta, tuo riittäisi kyllä itselle.

Aloy tuntuu 1 osassa aika kädettömältä kun ei oikein mihinkään yritä edes tarrautua.
Joo tämä olis just aivan oikea tapa.
 
No ei tarvi kauaa odotella niin tämäkin mysteeri selviää. Ekaa osaa kun tässä on pelannut uusiksi läpi niin kyllähän se vähän ärsyttää kun pitää sina etsiä se oikea reitti vaikka olisi rinnan korkeudella oleva tasanne josta voi ottaa kiinni.
 
Eiköhän tuo focus highlightaa vaan ne samat tietyt paikat, josta vain ja ainoastaan voi kiivetä. Eipä tuossa mitään immersiota ole sen enempää. Mut toivotaan, että olisi edes vähän parempi tuossa jatko-osassa.
Kyllä se minun silmissäni on paljon miellyttävämpää ja samalla immersiivisempää jos näkökentässäni ei ole niitä keltaisia viivoja, ihan sama vaikka ne olisi sitten piilotettu ainoastaan fokuksen taakse, kunhan sitä ei tarvitse käyttää halutakseen kiivetä.

But outside of the settlements, in the open world, you can climb anywhere.”

Kyllä tämä ainakin mielestäni viittaa siihen, että rukouksiisi vapaammasta kiipeilystä on vastattu.
 
Kiipeämisestä ja niistä merkatuista reiteistä sen verran että eikös ne merkit ollut niiden muiden pelinmaailman ihmisten tarkoituksella tekemiä? Nehän oli reittejä joita käyttivät muutkin. Ihan immersiivistä se on minun mielestäni. Kallioissa taas oli ne kulumajäljet osoittamassa kiipeämiskohdan. Sen lisäksi että se kertoi pelaajalle mistä kiivetä, se kertoi myös sen että sitä reittiä käytti muutkin. Yhtä immersiivistä se on kuin Assassin Creedin ikkunalauta talon seinässä kertomassa että "tartu tähän".
Sen lisäksi Horizon ei ole kiipeilypeli kuten ei ole Skyrim eikä RDR 2 eikä moni muukaan avoimen maailman peli. Mutta jostain syystä vain Horizonissa tämä tuntuu olevan ongelma. Tätä mä en tajua.
 
Kiipeämisestä ja niistä merkatuista reiteistä sen verran että eikös ne merkit ollut niiden muiden pelinmaailman ihmisten tarkoituksella tekemiä? Nehän oli reittejä joita käyttivät muutkin. Ihan immersiivistä se on minun mielestäni. Kallioissa taas oli ne kulumajäljet osoittamassa kiipeämiskohdan. Sen lisäksi että se kertoi pelaajalle mistä kiivetä, se kertoi myös sen että sitä reittiä käytti muutkin. Yhtä immersiivistä se on kuin Assassin Creedin ikkunalauta talon seinässä kertomassa että "tartu tähän".
Sen lisäksi Horizon ei ole kiipeilypeli kuten ei ole Skyrim eikä RDR 2 eikä moni muukaan avoimen maailman peli. Mutta jostain syystä vain Horizonissa tämä tuntuu olevan ongelma. Tätä mä en tajua.
Horizonissa kiipeily kuitenkin on vahvasti osa peliä, rajatumpana vain, toisin kuin vaikkapa RDR2:ssa missä kiipeilyä ei ole käytännössä ollenkaan mekaniikkana. Siksi tätä verrataan muihin kiipeilymekaniikan omaaviin peleihin ja siksi se on joillekin ongelma ollut. Enkä ymmärrä miksi tuo kritiikki pitää ottaa noin henkilökohtaisesti. Karsitummalta ja rajoitetummalta se vain tuntuu esim BOTW ja AC:n jälkeen. Mutta hienoa kyllä jos jatko-osa on vienyt tuota eteenpäin. :)
 
Horizonissa kiipeily kuitenkin on vahvasti osa peliä, rajatumpana vain, toisin kuin vaikkapa RDR2:ssa missä kiipeilyä ei ole käytännössä ollenkaan mekaniikkana. Siksi tätä verrataan muihin kiipeilymekaniikan omaaviin peleihin ja siksi se on joillekin ongelma ollut. Enkä ymmärrä miksi tuo kritiikki pitää ottaa noin henkilökohtaisesti. Karsitummalta ja rajoitetummalta se vain tuntuu esim BOTW ja AC:n jälkeen. Mutta hienoa kyllä jos jatko-osa on vienyt tuota eteenpäin. :)

Yksi periaate jatko-osissa pitääkin olla että virheistä opitaan, Uncharted sarjassa sitä ei ikinä otettu vaan kiipeiltiin ja hypittiin ohi että huh heijaa..
 
Totta, ekasta osasta puuttui nykyaikainen vapaa kiipeily, animaatioineen, mutta oli siinä ns. Skyrim-tason hyppiminen. Hyppimällä pääsi paikkoihin jotka eivät olleet ”reitillä”, eikä ollut juurikaan näkymättömiä seiniä.

Itse onnistuin hyppimällä kiipeilemään ihan kohtuulisesti. Esim menin vuorien yli ihan vapaata reittiä, hypin yllätävän korkeisiin paikkoihin rakennuksisissa, sekä pääsin myös sen ison areenan päälle ja sieltä sisään, vaikka tarina ei ollut lähimainkaan siellä asti.

Tähän jos saadaan lisättyä hyppimisen lisäksi RDR2:sen tasoinen kiipeily, niin olen tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
Horizonissa kiipeily kuitenkin on vahvasti osa peliä, rajatumpana vain, toisin kuin vaikkapa RDR2:ssa missä kiipeilyä ei ole käytännössä ollenkaan mekaniikkana. Siksi tätä verrataan muihin kiipeilymekaniikan omaaviin peleihin ja siksi se on joillekin ongelma ollut. Enkä ymmärrä miksi tuo kritiikki pitää ottaa noin henkilökohtaisesti. Karsitummalta ja rajoitetummalta se vain tuntuu esim BOTW ja AC:n jälkeen. Mutta hienoa kyllä jos jatko-osa on vienyt tuota eteenpäin. :)
En mä sitä henkilökohtaisesti ottanut. Mä en vain yksinkertaisesti ymmärrä sitä. Horizonissa on kiipeilyä kyllä mutta sitä on todella vähän. Eihän se mikään Prince of Persia ole. Assassin Creed taas on keskittynyt enemmän sen tyyliseen pelaamiseen ja siksi siis kiipeily on siinä monipuolisempaa. Horizonissa taistellaan robottien kanssa eikä kiipeillä ikkunoista sisään salamurhaamaan kohdetta. Tottakai pelissä saa olla enemmän ja monipuolisempaa tekemistä. Hyvähän se vain on. Forbidden Westissä näin varmasti onkin.
Kannattaa myös ottaa huomioon että Horizon Zero Dawn oli kokonaan uusi nimike pelimaailmassa. Menestyksestä ei ollut takeita joten studio varmasti keskittyi olennaiseen(robotit ja tarina) ja teki sen niin hyvin kuin pystyi. Nyt menestyksen myötä on helpompi tuoda jatko-osiin sitten uusia mekaniikoita.
 
Ai täällä on kiipeilykeskustelu käynnissä :) Laitanpa oman lusikkani myös soppaan:

Ensinnäkin näitä on siis kahta "ääripäätä", toisessa vaikkapa Breath of the Wildin "kiipeä missä haluat vaikka mitään kädensijoja ja täten logiikkaa sille ei ole" ja sitten on ne pelit, joissa voi kiivetä vain niissä paikoissa, joissa hahmo saa oikeasti jostain otteen mutta joissa usein on myös paikkoja, joissa oikeasti voisi kiipeillä mutta kehittäjät eivät ole niitä siihen tarkoittaneet eikä siksi voi joka paikassa kiipeillä.

Minua ärsyttää enemmän tuo BotW:in kiipeilysysteemi, jossa hahmo on Spider-Man. Ainoa peli, johon tuo loogisesti menee on totta kai Spider-Man. Tai peli, jossa hahmolla on jokin Spider-Manin liisterikäsiä vastaava kyky. Vai oliko BotW:issa sellainen? Väittäisi muistini perusteella että ei.

Ymmärrän kyllä myös ärsytyksen siitä että vaikkapa Horizonissa on niin alleviivattuja kiipeilykohdat ja toisaalta ei voi kiipeillä ilmiselvästi paikoista jos sitä ei ole tarkoitettu mutta olen sen verran tottunut pelien ohjaukseen ja rajoittamiseen että kaikki mikä ei ole näkymättömillä seinillä tehty on ok. Kannattaa muistaa että vielä RDR2:ssa oli sitä että pelaajan menemistä rajoitettiin vaikka kyse on open worldistä: useammankin kerran halusin tehtävällä mennä omaa reittiä mutta "mission failed" tai vastaava tuli. Yhtä huonoa suunnittelua kuin näkymättömillä seinillä kentän rajaaminen.

Onhan myös kaikki jännästi syntyneet romukasat ja muut rajoitteet huvittavia pelikliseitä mutta enemmän minua ärsyttää se jos hahmo voi vain maagisesti ilman selityksiä kiipeillä ihan missä haluaa.

Omalla kohdallani voisin ottaa vielä jonkin välimallin BotW:n ja Horizonin (ja vastaavien) väliltä. Paikkoja ei tarvitsisi niin selvästi merkata mutta voisi kiipeillä siellä missä realistisestikin voisi kuvitella hahmon kiipeilevän. Ja totta kai sitä erikoisempaa kiipeilyä voi olla jos se selitetään myös jotenkin. Onhan niitä moniakin pelejä, joissa selitetään kaikki lisävoimat ja muut eikä ne vain ole maagisesti osa hahmoa.

Kauhean tarkkaan en lukenut että minkälaista jatko-osan kiipeily on mutta pikaisen lukaisun perusteella vaikuttaa hyvältä suunnalta.

Ja ei minulta se BotW:n ja vastaavien (Immortals & Sable ainakin samaa) kiipeily peli-iloa vie mutta jotenkin metroidvanioiden ja vastaavien "etsi reitti tai keino, jolla pääset tavoitteeseen" on minulle satakertaa mieluisampi kuin "mene minne vaan jaksat pakertaa staminan kanssa kikkailemalla". Tuo jälkimmäinen kun ei tunnu ikinä että siihen tarvitsisi hoksottimia vaan lähinnä vaivaa ja aikaa. Pääsee mihin vain kun vähän katsoo mistä menee ja se tuntuu kauhean epätyydyttävältä pelaamiselta/tekemiseltä. Minulle tyydyttävä pelaaminen on sitä että on haasteita mitä ylittää ja sitä parempi mitä tyydyttävämpiä ne on. Tuli mieleen vanhat Tomb Raiderit, joissa se hyppely ja kiipeily oli oikeastaan jo puzzlea tai vähän jopa sukua rytmipeleille kun taas nykyään se on sitä elokuvamaista valmiin reitin menemistä tai toisena vaihtoehtona sitä että voi mennä mihin vaan jos jaksaa staminan kanssa leikkiä tai on syönyt staminaputeleita tai nostanut sen leveleitä. Tuo leveleiden nostaminen on noista se lähin omaan makuuni sopiva jos se nosto on tehty muiden kuin kiipeilyhaasteiden kautta.

Sivuhuomiona: Assassin's Creedit taisi aloittaa tämän tietynlaisen muodin että pelihahmot kiipeilee melkein missä vain. Niissäkin oli alussa paljon rajatumpaa missä pystyi menemään ja piti oikeasti katsoa että on kädensijoja ja muita. Ne olivatkin ehkä realistisimpia tapauksia mitä äkkiseltään keksii kun nykyään on joko se että hahmo voi kiipeillä vain väritetyillä sijoilla mutta ei muualla tai sitten painaa Spider-Manina menemään. Uudet AC-pelitkin on niin sulavaksi tehtyjä että se kiipeämisen haaste on painaa eteenpäin ja muistaakseni liipaisinta pohjassa.

Toisaalta ymmärrän tuon AC:n linjauksen. Senkin "kiipeilypuzzlet" oli aika äkkiä nähty ja jos haluaa tuntea olevansa joku salamurhaajakiipeilymestari niin pitäähän sen olla vaivatonta. Ja mikä on vaivattomampaa kuin kiipeillä paria nappia painamalla?

Kenties kiipeilyyn saataisiin jotain Spider-Manin svengailun kaltaista tekemisen meininkiä joskus? Siinä Astron PS5-pelissähän oli vähän jo jotain erilaista yritystä.
 
Itselleni toki kelpaa jos Horizonissa on hiukan enemmän seikkailuakin toiminnan vastapainoksi, jos nyt en odotakaan että peli miksikään Breath of the Wildiksi muuttuu.
Mutta en hyppää vielä hypejunaan, katsotaan rauhassa mitä tästä tulee ja miten vertautuu ykkösosaan. Ei kaiken tarvitse olla just mulle räätälöityä, toivottavasti peliä kovemmin odottaneet ovat tyytyväisiä siihen mitä on tarjolla.
 
Ai täällä on kiipeilykeskustelu käynnissä :) Laitanpa oman lusikkani myös soppaan:

Ensinnäkin näitä on siis kahta "ääripäätä", toisessa vaikkapa Breath of the Wildin "kiipeä missä haluat vaikka mitään kädensijoja ja täten logiikkaa sille ei ole" ja sitten on ne pelit, joissa voi kiivetä vain niissä paikoissa, joissa hahmo saa oikeasti jostain otteen mutta joissa usein on myös paikkoja, joissa oikeasti voisi kiipeillä mutta kehittäjät eivät ole niitä siihen tarkoittaneet eikä siksi voi joka paikassa kiipeillä.

Minua ärsyttää enemmän tuo BotW:in kiipeilysysteemi, jossa hahmo on Spider-Man. Ainoa peli, johon tuo loogisesti menee on totta kai Spider-Man. Tai peli, jossa hahmolla on jokin Spider-Manin liisterikäsiä vastaava kyky. Vai oliko BotW:issa sellainen? Väittäisi muistini perusteella että ei.

Ymmärrän kyllä myös ärsytyksen siitä että vaikkapa Horizonissa on niin alleviivattuja kiipeilykohdat ja toisaalta ei voi kiipeillä ilmiselvästi paikoista jos sitä ei ole tarkoitettu mutta olen sen verran tottunut pelien ohjaukseen ja rajoittamiseen että kaikki mikä ei ole näkymättömillä seinillä tehty on ok. Kannattaa muistaa että vielä RDR2:ssa oli sitä että pelaajan menemistä rajoitettiin vaikka kyse on open worldistä: useammankin kerran halusin tehtävällä mennä omaa reittiä mutta "mission failed" tai vastaava tuli. Yhtä huonoa suunnittelua kuin näkymättömillä seinillä kentän rajaaminen.

Onhan myös kaikki jännästi syntyneet romukasat ja muut rajoitteet huvittavia pelikliseitä mutta enemmän minua ärsyttää se jos hahmo voi vain maagisesti ilman selityksiä kiipeillä ihan missä haluaa.

Omalla kohdallani voisin ottaa vielä jonkin välimallin BotW:n ja Horizonin (ja vastaavien) väliltä. Paikkoja ei tarvitsisi niin selvästi merkata mutta voisi kiipeillä siellä missä realistisestikin voisi kuvitella hahmon kiipeilevän. Ja totta kai sitä erikoisempaa kiipeilyä voi olla jos se selitetään myös jotenkin. Onhan niitä moniakin pelejä, joissa selitetään kaikki lisävoimat ja muut eikä ne vain ole maagisesti osa hahmoa.

Kauhean tarkkaan en lukenut että minkälaista jatko-osan kiipeily on mutta pikaisen lukaisun perusteella vaikuttaa hyvältä suunnalta.

Ja ei minulta se BotW:n ja vastaavien (Immortals & Sable ainakin samaa) kiipeily peli-iloa vie mutta jotenkin metroidvanioiden ja vastaavien "etsi reitti tai keino, jolla pääset tavoitteeseen" on minulle satakertaa mieluisampi kuin "mene minne vaan jaksat pakertaa staminan kanssa kikkailemalla". Tuo jälkimmäinen kun ei tunnu ikinä että siihen tarvitsisi hoksottimia vaan lähinnä vaivaa ja aikaa. Pääsee mihin vain kun vähän katsoo mistä menee ja se tuntuu kauhean epätyydyttävältä pelaamiselta/tekemiseltä. Minulle tyydyttävä pelaaminen on sitä että on haasteita mitä ylittää ja sitä parempi mitä tyydyttävämpiä ne on. Tuli mieleen vanhat Tomb Raiderit, joissa se hyppely ja kiipeily oli oikeastaan jo puzzlea tai vähän jopa sukua rytmipeleille kun taas nykyään se on sitä elokuvamaista valmiin reitin menemistä tai toisena vaihtoehtona sitä että voi mennä mihin vaan jos jaksaa staminan kanssa leikkiä tai on syönyt staminaputeleita tai nostanut sen leveleitä. Tuo leveleiden nostaminen on noista se lähin omaan makuuni sopiva jos se nosto on tehty muiden kuin kiipeilyhaasteiden kautta.

Sivuhuomiona: Assassin's Creedit taisi aloittaa tämän tietynlaisen muodin että pelihahmot kiipeilee melkein missä vain. Niissäkin oli alussa paljon rajatumpaa missä pystyi menemään ja piti oikeasti katsoa että on kädensijoja ja muita. Ne olivatkin ehkä realistisimpia tapauksia mitä äkkiseltään keksii kun nykyään on joko se että hahmo voi kiipeillä vain väritetyillä sijoilla mutta ei muualla tai sitten painaa Spider-Manina menemään. Uudet AC-pelitkin on niin sulavaksi tehtyjä että se kiipeämisen haaste on painaa eteenpäin ja muistaakseni liipaisinta pohjassa.

Toisaalta ymmärrän tuon AC:n linjauksen. Senkin "kiipeilypuzzlet" oli aika äkkiä nähty ja jos haluaa tuntea olevansa joku salamurhaajakiipeilymestari niin pitäähän sen olla vaivatonta. Ja mikä on vaivattomampaa kuin kiipeillä paria nappia painamalla?

Kenties kiipeilyyn saataisiin jotain Spider-Manin svengailun kaltaista tekemisen meininkiä joskus? Siinä Astron PS5-pelissähän oli vähän jo jotain erilaista yritystä.
Tää vastaa aika paljon omia ajatuksia. Mä en nyt ala siitä väittelemään onko kiipeily tehty oikein vai väärin mutta laitan vielä muutamia huomioita tähän jatkoksi. Horizonissa kiipeillään määrättyjä reittejä pitkin ja se on pelillisesti erittäin helppoa. Se on totta. Mutta rikkooko se immersion? Jos määränpäähän on valmis helposti kuljettava polku niin miksi Aloy käyttäisi muuta reittiä? Sen takiako että pystysuora kallion seinämä olisi lyhyempi reitti? Enhän mäkään kiipeä viereisen talon katolta kun menen kauppaan. Kyllä mä kierrän kiltisti korttelin ja kuljen tietä pitkin. Se on helppoa ja vaivatonta.
Sitten se että Horizonissa kiipeily on helppoa tatin liikuttelua? No sitähän se kyllä on. Mutta Aloyllehan kiipeily on suurinpiirtein yhtä vaivatonta kuin metsässä juokseminen. Ihan loogista se vaivaton kiipeilykin siis on. Miksi sen pitäisi olla pelaajalle haastellista jos se on pelihahmolle täysin luonnollinen tapa liikkua.
Ja ne valmiit kiipeilyreitit ovat tosiaan polkuja siinä missä metsän polutkin. Niitä käyttävät muutkin. Siksi ne ovat myös merkittyjä. Vähän niin kuin tienviitat kaduilla. Se on mun mielestä ihan luontevaa että Aloy kulkee samoja reittejä. Se on helppoa ja vaivatonta.
Vaivaton kiipeily, tiettyjä reittejä pitkin, on myös pelillisesti ihan perusteltu ratkaisu. Monissa tehtävissä sinne matkan varrelle on ripoteltu niitä tarinallisia osuuksia jotka on pakko kohdata. Tämän takia myös reittien täytyy olla rajattuja. Monissa tehtävissä pitää myös juosta lujaa ja hyppiä pitkiä loikkia korkeilla kallioilla. Tässä taas vaivaton kiipeäminen on ihan perusteltua.
No joo, mä alan tuntea itteni nyt ihan hölmöksi kun mä tästä kiipeilystä jankutan. Kyllähän se tietysti voisi olla paremminkin toteutettu niin kuin moni muukin asia. Horizon Zero Dawn oli kuitenkin melkoinen suoritus studiolta joka ei ole ennen tehnyt yhtään avoimen maailman peliä ja se esitteli kokonaan uuden maailman hahmoineen ja tarinoineen. Assassin Greedeillä ja Zeldoilla on ollut aikaa kehittyä ja jalostua ties kuinka monen pelin verran joten vertailu niihin ei oikein tunnu reilulta. Tää sai mut vähän hermostumaan. Myönnetään se nyt näin joulun kunniaksi.:)
 
Horizon Zero Dawnin kiipeily ei jäänyt itselleni mieleen erityisen huonosti toteutettuna. Tämä Heavy Rain -pelin kiipeily sen sijaan jäi:


Tuossa piti muistaakseni pitää pohjassa monta nappia samaan aikaan ja ne taisivat vielä vaihtua yritysten välillä. Virhepainalluksista tai liian hitaasta painalluksesta putosi alas. Saatan muistaa väärin, kun tämän pelaamisesta on aikaa jo monta vuotta.

Horizon Zero Dawn tai Zelda: Breath of the Wild olisivat aika erilaisia pelikokemuksia tuolla tavalla toteutetulla kiipeilyllä. Heavy Rainin puolustukseksi tuossa kohtauksessa kiipeilyn on tarkoituskin olla haastavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiaan kovat odotukset tätäkin kohtaan, mutta Elden Ring taitaa viedä peliajan ikävästi.

Ja vähän ikävä myös että edellinen sukupolvi jarruttaa tätäkin peliä. Olisi saanut varmaan enemmänkin aikaan jos tämä olisi pelkälle PS5:lle ollut..
 
Jos jotain saa toivoa niin paremmin balansoidut vaikeustasot, nyt noista alkuperäisistä easykin on yllättävän haastava ja saa tosissaan pelata että pärjää noille isoille mötöille. Se jälkeenpäin lisätty story vaikeustaso taas on ihan naurettavan helppo (niinkuin sen kuuluukin) mutta toivoisin siihen väliin jotain, niin että ekan osan easy olisi normaali ja sitten easy olisi kevyempi taso.
 
Pari giffiä joista toinen oli ainakin mennyt minulta ohi ja toinen tuli tänään. Näyttää niiiiiiiiiiiiiiiiiin hyvältä ja huikeaa miten saumattomalta combat tuntuu. Suoraan combosta grapplen kautta liitämään ilmaan ja sieltä toisen kimppuun.



 
Mikä versio tästä pelistä kannattaa minun ostaa, kun omaa levyasemallisen PS5:n enkä ole muovifigureiden perään?

Riittääkö PS4-versio eli saa päivitettyä PS5-versioksi ja näkeekö porukka lisäarvoa special/digital deluxe -editioneilla?
 
Ylös Bottom