Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Tämä jaksaa itseäkin ihmetyttää...

"On suorastaan hämmästyttävää, miten vaivattoman oloisesti Housemarque on siirtynyt Resogunin, Alienationin ja Nex Machinan kaksiulotteisesta toiminnasta kolmanteen ulottuvuuteen, jossa se onnistuu tuomaan uudenlaista eloa kyseisissä peleissä nähtyihin mekaniikkoihin. Uuden sukupolven konetehon ansiosta vauhti ei hyydy piirun vertaa, vaikka tyylikkäissä maisemissa vilisisi tusinoittain vihollisia, lasersäteitä ja energiapalloja." - Pelaaja

Tosiaan olen vasta kokeillut Returnalia noin 10 tuntia ja oma PS5 tulossa vasta 2022. MUTTA odotus on silti kova. Pidän aikaisemmista Housemarquen peleistä ja ne onkin koluttu läpi. Returnaliin jäin heti koukkuun. Onko teistä peli nyt jotenkin parempi päivityksen 2.0.0 jälkeen?
 
Onko teistä peli nyt jotenkin parempi päivityksen 2.0.0 jälkeen?
Siinä mielessä tämä on itselle todella paljon parempi kokemus päivityksen jälkeen, että perheellisenä tämä aika kun on melko rajallinen, pystyn jakaa runin useammalle kerralle jolloin myöskään ei ole niin kiire edetä ja kerkeää koluta joka nurkan. Todella monesti aiemmin hyvä runi meni pieleen tuon hätäilemisen takia.
 
Miten minusta alkaa tuntumaan että Returnal on juurikin perheen isien peli? Nyt näyttää siltä ettei täällä enää muita pelaajia ole, varsinkaan HC-pelaajia joihin itse kuulun? Eli ilmeisesti koko 2.0 päivitys on ollut "tietyn ryhmän" masinoima kampanja. Ikään kuin tällainen syrjitty vähemmistö.
 
En mäkää yleensä pelannu ku tunnin sillon ja tunnin tällöin.

Jouduin vaan kytkee automaattiset päivikset pois ja joka kerta oli kyl aikamoinen kuumotus onko peli pysyny käynnissä.

Eipä silloin muita pelejä voinut pelata, pysypähän kaikki keskittyminen siinä.

Niin kuin Marius totesi Halo ketjussa Returnalista niin olihan se aikamoista visuaalista tykitystä, siinä olen täysin samaa mieltä. Siihen päälle täydellinen pelattavuus.

Voisi joskus ostaa uudelleen, sillon mulla oli kiire myydä pois kun oli kerran vedetty läpi niin sain lähes omat takaisin.

Äänet kans tosi hyvät.

Siksi pitääkin olla vain ylpeä tuosta firmasta ja toivoa menestystä ja kunniaa.
 
Tilannekatsaus - 94 kuolemaa, 63 tuntia pelattu, 9 datakuutiota kerätty.
Päihitin pomon ovea vartioivan demonin ja köörin, sain pomon oven auki ja pääsin ekalla kerralla pomotappelun kolmanteen vaiheeseen. Tulin henkiinherätyslaitteen kautta ja pääsin toiseen vaiheeseen. Nyt pomon oven pitäisi toivon mukaan pysyä auki niin pääsen juoksemaan turpasaunahuoneesta pomon luolaan kohtaamatta demonia ja kumppaneita. Veikkaan että loppupomo on helpompi kuin turpasauna huone. Olin tänään päivähaasteen paras: 1/42.

Cthonos on nostanut uuden artefaktin hinnaksi 15 eetteriä. Mulla olisi eetterille muutakin käyttöä, joten jätän tuon sikseen.

Mulla olisi toiveena saada pomotappeluun tyhjiötykki, jossa on kaksi auto turrettia. Mulla oli ekalla yrityksellä portaalisäde II joka teki hyvä lämää pomoon. Tyhjiötykkiin saa myös jonkin valkoisen pilven joka ampuu konekiväärillä, en muista sen nimeä.
 
Voisi joskus ostaa uudelleen, sillon mulla oli kiire myydä pois kun oli kerran vedetty läpi niin sain lähes omat takaisin.

En sano pahalla, mutta olet tehnyt pahan virheen. Returnal kehittyy. Se on SONY:n omistaman studion peli. En osaa arvioida tuleeko peliin DLC:tä taikka jatko-osa. Tuskin kumpaakaan, mutta kehitystä ei missään nimessä jätetä tähän 2.0 päivitykseen. Pelistä on tulossa koko ajan suositumpi mitä useampi saa PS5 konsolin. Harvassa ovat hyvät yksinoikeuspelit ja Metascore pitää huolen siitä että peli löytyy vielä pitkään listojen kärkipäästä.


Sijalla 18-25
 
Tilannekatsaus - 94 kuolemaa, 63 tuntia pelattu, 9 datakuutiota kerätty.
Päihitin pomon ovea vartioivan demonin ja köörin, sain pomon oven auki ja pääsin ekalla kerralla pomotappelun kolmanteen vaiheeseen. Tulin henkiinherätyslaitteen kautta ja pääsin toiseen vaiheeseen. Nyt pomon oven pitäisi toivon mukaan pysyä auki niin pääsen juoksemaan turpasaunahuoneesta pomon luolaan kohtaamatta demonia ja kumppaneita. Veikkaan että loppupomo on helpompi kuin turpasauna huone. Olin tänään päivähaasteen paras: 1/42.

Cthonos on nostanut uuden artefaktin hinnaksi 15 eetteriä. Mulla olisi eetterille muutakin käyttöä, joten jätän tuon sikseen.

Mulla olisi toiveena saada pomotappeluun tyhjiötykki, jossa on kaksi auto turrettia. Mulla oli ekalla yrityksellä portaalisäde II joka teki hyvä lämää pomoon. Tyhjiötykkiin saa myös jonkin valkoisen pilven joka ampuu konekiväärillä, en muista sen nimeä.
Hieno seurata urakkaasi pelin parissa täällä. Jaksaa jaksaa! :)
 
Tänään tuli pienehkö v2.02-päivitys, jonka sisältöä ei ainakaan vielä Housemarquen sivuilta löytynyt. Mutta varmaan vaan jotain pientä hienosäätöä, tasapainotaitoa ja bugikorjauksia.
 
Ensiksi, jos on saanut kutosbiomin pomon tyrmän auki, sinne pääsee seuraavalla kerralla suoraan sisään ilman että joutuu jäämään tappelemaan turpasauna huoneeseen. Toiseksi niin hakkasin loppuvastustajan ja pääsin pelin läpi! :Do_O

Viimeisellä runilla sain tyhjiötykin, johon oli kehittymässä portaalisäde III. Katsoin että prosenttipalkki nousee kovin hitaasti, en pärjää pomolle ilman portaalisädettä. Sitten tuli pelastus kun kaukana näkyi semmoinen sininen suojakilvellä varustettu mustekala, jos sylkee ulos mini mustekaloja, jotka kuolevat yhdestä osumasta. Linnottauduin paikoilleen ja rupesin räiskimään minimustekaloja kunnes sain portaalisäde III:n avattua. Jos olisin jatkanut niin olisin voinut saada trophyn siitä että käyttötaito olisi saavuttanut maksimitason. Pomotappeluun mentäessä mulla oli lisäksi parasiitti, joka kasvattaa suojausta 15% ja artefakti, joka kasvattaa suojausta suhteessa eetterin määrään ja mulla oli melkein täydet eetterit. Pomo sai aika monta osumaa perille muhun, mutta ei ne tehnyt paljoa vahinkoa kun oli niin hyvät suojaukset. Lisäksi oli suuri siflium kapseli ja astronautti. Molemmat tuli käytettyä. Terveyspalkki oli puolessa välissä kun pomo kukistui.

Tässä on lopputilastot:
returnal_202111021601tdkh1.jpg

Oliko tämä vuoden peli vai vuoden koettelemus? Silloin kun peli ei ollut päällä niin oli sellainen olo että tämä ei ole enää hauskaa että loppuisi jo. Mutta kun pelin laittoi päälle niin olin taas innoissani. Täytyy seuraavaksi peliksi ottaa joku oikein helppo. Olen miettynyt Spyro trilogiaa.

Tässä on vielä kuvakaappauksia linkkeinä, joita olen ripotellut omat kuvakaappaukset ketjuun.
 
Redditissä joku valitteli, että kaikki parasitet on huonoja. Olen täysin eri mieltä. En kyllä enää muista, mitä hyviä oli, mutta todella moni parasite oli sellainen, jonka otti mielellään. Mitäs muut on mieltä?
 
^ Suojausta parantavat ovat ainakin hyviä ja sitten on myös parasiitti, joka estää kerran kuoleman. Nelosbiomissa tein usein niin että keräilin myös vähemmän siistejä parasiitteja ja sitten vaihdoin ne oboliiteiksi pomon eteisessä olevassa laitteessa ja sitten shoppailemaan. Shoppailun kannalta myös parasiitti, joka vähentää valmistuskustannuksia on myös hyvä. Ennen pomotappeluun menoa kannattaa ottaa parasiitti, joka kasvattaa nopeutta ja asevahinkoa 25% muutaman tapon ajaksi.
 
Himpun yli gigatavun painava v2.03-päivitys on julkaistu. Tietoa muutoksista Housemarque ei ole sivuilleen vielä lisännyt.
 
Huh huh. Rankka reissu Returnalin parissa on viimeinkin ohi, kun tänään kilahti platina taskuun. Haastava peli, mutta sitäkin palkitseva. Loppua kohden tosin alkoi tympimään, kun ainoat tehtävät platinaan olivat kerättävät asiat ja pelin satunnaisgeneraattorin takia etsiminen oli puuduttavaa puurtamista. Nyt voi hyvin mielin laittaa peli hyllyyn ja siirtyä eteenpäin. :)
 

Liitetiedostot

  • returnal_platina.jpg
    returnal_platina.jpg
    1,7 MB · Lukukerrat: 25
Pitkän tauon jälkeen Returnal jälleen tulille osaksi siksi että peli oli tapetilla The Game Awards ehdokkaana joissakin sarjoissa ja toinen syy oli uusi päivitys joka mahdollisti tallennuksen kesken syklin. Julkkarissa hankin pelin alunperin ja väkisin puskin silloin läpi vaikka ihan limiitillä omiin taitoihin nähden mentiin. Nyt uusinta startti tuntui että ei, tämä on ihan infernaalisen vaikeaa, mutta parin päivän sekoilun jälken homma alkoi sujua kuin tanssi ja jokin vain klikkasi.

Jokaisen biomin Sun Fragmentit on nyt kerättynä, eli kerta vielä loppupomo läpi niin saan "true ending" lopunkin katsottua. Uskosin että pelin pariin tulee palattua nyt useammin kiitos kesken runin päivityksen, se on itselle pelastus. Esimerkkinä viimeisin runi kesti liki viisi tuntia jaettuna kolmelle päivälle, siinä on ihan mukava pelata muutakin kevyempää välissä ja ei tule niin "ähky" ja semmoinen pakko suorittaa tunnelma mikä oli julkaisun aikana pelatessa.

Uskomattoman kova peli tämä on, itselle vuoden peli ihan siitä syystä että mikään muu tämän vuoden julkaisu ei ole päässyt lähellekkään samaan tunnelmaan mitä tämä luo.
 
Ostin samalla kun hain uuden bäfän gigantista (olen idiootti) ja täytyy sanoa että aivan järjettömän hieno ja hyvännäköinen peli. Tuntuu itselle vaikeammalta kuin souls ja ensimmäinen bossi on vaatinut aika monta yritystä vklopun aikana.

Paras hankinta aikoihin
 
Tulipahan tämä hankittua nyt itsekkin ja on ollut kyllä lystiä. Jotenkin ei napannut alunperin, kun tämä julkistettiin mutta kun kehuja/palkintoja on sadellut niin pakkohan se oli yrittää. Täytyy kuitenkin sanoa, että onneksi odotin, sillä matkanvarrella säröjä kulmia on onnistuttu hiomaan pois.

Mielestäni on käsittämätöntä, että pelin pausettaminen ei ollut mukana heti julkaisussa. Ei tänä päivänä kaikilla ole aikaa omistautua monien tuntien pelisessiolla tai puhumattakaan siitä jos tulee jotain yllättävää ja joutuu lopettamaan kesken kaiken. Koko runi menisi kankkulan kaivoon. Itse olen puritaani siinä mielessä, että en näe vaikeustasojen/checkpointtien kuuluvan tällaisiin peleihin. Tuo tauottaminen on kuitenkin ollut mahdollista lepotila kikkailulla mutta eihän sellaiselle pitäisi olla tarvetta herran vuonna 2021. Pelin vaikeustasoon tai mihinkään tämähän ei vaikuta ollenkaan.. Puhdas QoL muutos.

Peli itsessään on ihan fantastinen. Kaikki grafiikoista äänimaailmaan ja enemy designiin on täyttä priimaa. En ole aiemmin roguelite/-like pelejä pelannut, joten kesti hetken saada kiinni jutun juonesta. Vaikea peli on kiistatta, sillä yksikin osuma tekee tuntuvasti vahinkoa ja tiputtaa adrenaliinit alas. Olen kuitenkin tykännyt todella paljon tästä taktisesta elementistä, joka pelistä löytyy. Otanko tämän parasiitin, miten se soljuu yhteen muiden varusteiden kanssa, mihin rahat riittää, uskallanko avata toimintahäiriön riskillä arkun jne. Tämä tuo myös jokaiseen runiin vaihtelua ja yhdistettynä muuttuviin kenttiin jokainen runi tuntuu erilaiselta. Joskus runi saattaa alkaa ihan täydellisesti ja saat parhaat mahdolliset esineet mutta kuolet kuitenkin. Joskus taas onni ei ole mukana ollenkaan, mutta niin vain taistelet tiesi voittoon. Kehitystä tapahtuu kokoajan, niin omissa taidoissa, kuin myös esimerkiksi aseiden ominaisuuksissa.

Gameplay kolahti itselläni kovaa viimeistään 3 biomessa, kun käyttöön sai vaijerin. Kyseinen biome oli nyt pelatuista (1-4) selkeästi vaikein ja täynnä vittumaisia vihollisia, mutta jotenkin taistelut tuntuivat reiluilta. Suuressa roolissa on tietysti se, että omat taidot ovat kehittyneet mitä pidemmälle on päässyt. Pelattavuus 3 biomessa muistutti myös vahvasti Doomia, jossa vaikeatkin huoneet sai putsattua kun pysyi jatkuvasti liikkeessä ja lenteli ympäri huonetta vaijerilla.

Mainittakoon vielä tuosta vaikeudesta ja tallennuspaikoista, että pelihän tarjoaa tässä paljonkin helpotusta. Jokaisessa biomessa voit 6(?) eetterillä ostaa itsellesi checkpointin, johon palaat kuollessasi. Astronautti-figuurilla puolestaan saat toisen elämän ja myös parasiitteja on olemassa, jotka herättävät henkiin (toimintahäiriöiden kera). Puhumattakaan siitä, että kun olet yhden biomen putsannut ei sitä ole välttämätöntö kokonaan ainakaan enää vetää. Kun taistelin 3 biomessa niin skippasin aina 2 biomen kokonaan. Tässä myös tulee taas esiin pelin hienous: otatko riskin ja juokset suoraan 3 biomeen vai putsaatko kaikki edeltävät alueet ennen sitä? Jos päätät putsata alueet parempien tavaroiden toivossa saatat kuitenkin kuolla jo ennen kuin pääset haluamallesi bossille. Toivoa kuitenkin antaa se, että jotkut ovat läpäisseet pelin ilman kuolemia aloituspistoolilla, joten on ihan mahdollista juosta suoraan bossille. Itselläni kävi juuri eilen niin, että lähdin 3 bossin kimppuun kovalla gearilla mutta kuolin 3 phasessa. Synnyin samalle biomille ”checkpointtiin” ilman mitään hiilejä ja ajattelin, että ei auta kuin yrittää uudestaan, sillä olin kerännyt jo kaikki biomen tavarat. Lähes varmana siitä, että epäonnistun otin riskin ja avasin yhden korruptoituneen laatikon ja sieltä tulikin jokin aivan turha esine ja kaupanpäälle HP:ta laskeva toimintahäiriö :D. No kuinka ollakkaan pomotaistelu meni aivan nappiin ja väistelin luoteja kuin Neo konsanaan. Tämä siis esimerkkinä siitä, että aina ne parhaat tavarat ei takaa onnistumista - usein ne kuitenkin auttavat.

Nyt tosiaan siis 5 biomessa ja innolla odotan mitä tuleman pitää. Gameplay on muuttunut kokoajan vain paremmaksi, kun avautuu uusia aseita ja esineitä. Kirjoittelen sitten pelin läpäistyäni fiiliksiä tarinasta ja muusta.
 
Noniin, unohtui tänne kirjoitella fiiliksiä pelin läpäistyäni. En tiedä kiinnostaako ne ketään, mutta jos joku pitää sanansa niin minä ja Lannisterit. Vai maksaa velkansa miten se meni. Viimeinen biome ja bossi meni läpi jo itseasiassa seuraavana päivänä tuosta viestistä :D. Peli kolahti ja kovaa. Viimeinen biome oli kaunis ja mystinen - sekä vaikein kaikista. Tuli väistämättä mieleen, että pelaako tässä nyt Subnauticaa vai Returnalia? Ne viimeisen biomen vihulaiset, joiden iskuista tuli välittömästi toimintahäiriöitä olivat todella rasittavia. Ne olivat mielestäni paljon haastavampia kuin viimeinen pomo. Kyseinen pomo oli itseasiassa koko pelin helpoin, ehkä tarkoituksella? Taistelukentältä löytyi myös muista taisteluista poiketen hiilejä, joten sekin helpotti taistelua aikalailla.

Peliä olisi voinut käsittääkseni vielä jatkaa keräämällä jokaisesta biomesta jotain itemeitä, jotka avaavat "secret endingin". Itse en kuitenkaan tähän hommaan jaksanut lähteä. En kokenut sitä tarpeeksi motivoivaksi jatkaakseni peliä vaikka pelaamisesta nautinkin. Ehkä hieman ironisesti valitankin siitä, että mielestäni peli oli hieman lyhyehkö ja olisin kaivannut syytä pelata pidempään/enemmän? Toki nuo itemit olisivat tarjonneet syyn pelata peliä vielä lisää, mutta olisin kuitenkin kaivannut jotain muuta syytä palata grindaamisen pariin. En ole Hadesia pelannut, mutta ymmärtääkseni siinä pelattavaa riittää toodella pitkäksi aikaa ja pelin jatkamiselle on "hyvät" syyt? Samaa olisin kaipaillut tässä, sillä pelattavuus ja alueet olivat pelin selkeästi parasta antia. Mielestäni CohhCarnage sanoi hyvin tuossa Dropped Frames -videossa, että pelin lopputekstit näkyi aivan liian aikaisin. Myös aseiden perkeistä olisi voinut päätellä, että peliä voisi/olisi tarkoitus hakata pidempäänkin, sillä en saanut kuin muutamasta aseesta kaikki perkit auki. Myös osan tavaroista, joilla suljettuja alueita pääsi tutkimaan, sai vasta aivan pelin lopussa ja täten esim. ensimmäisen biomen vedenalaiset paikat jäi paljolti koluamatta. Täten sanoisinkin, että jos olisin maksanut tästä pelistä sen 70 euroa niin kokisin maksaaneni hieman ylihintaa.. Vaikka pelistä pidinkin, niin koen silti, että 70 euron pelistä haluaisin saada hieman enemmän irti.

Mitenkäs tarina? No tämä liittyy edelliseen pointtiini. Tarina ei ole minulle jokaisessa pelissä kaikki kaikessa, esimerkiksi pidän suuresti Souls -peleistä, joiden tarinankerronta on tietyllä tapaa samanlaista kuin tässä pelissä. Souls -peleissä tarinaa ei tarjoilla pelaajalle lusikalla, vaan sitä kerrotaan pieninä palasina eri lähteiden kautta. Mielestäni tämä on erittäin ok ja tarina/lore onkin minulle näissä peleissä enemmänkin lisämauste. Muut asiat tekevät sen pelin. En edelleenkään ole aivan varma mitä Returnal yritti kertoa, eli oliko koko homma vain unta vai oliko Selene todella jumissa tuolla planeetalla, kuten ainakin tuossa aiemmin linkatussa Dropped Frames -videossa Max spekuloi. Ehkä se mitä yritän tässä sanoa on se, että itselleni peli ei korvannut tarinallisia "vajavaisuuksia" riittävästi muulla tarjonnalla. Samanlaista tunnetta minulla ei ole tullut Souls -pelien kanssa.


Joka tapauksessa nautin pelistä suuresti ja ainoa kritiikkini kohdistuukin siihen, että olisin halunnut enemmän/paremman syyn pelata sitä lisää. Tämä peli oli myös ensikosketukseni roguelike/-lite peleihin ja odotankin innolla, että pääsen Hadesin kimppuun!
 
Ylös Bottom