Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mikä ratti paras sekä kaikki muukin ratteihin ja ajopenkkeihin liittyvä keskustelu

Ajattelen että on fiksu hommata kerralla mahdollisimman hyvä setti. Toki mietin onko missään PK-seudun liikkeessä mahdollisuutta mennä kokeilemaan tuollaista ajamista.
Tavallaan olet oikeassa, mutta jos kokemusta ratilla ajamisesta on vähän, niin suosittelen aloittamaan jostain muualta kuin 3000 euron setistä. Se kun ei sitten kuitenkaan ole kaikkien juttu, joten edelleen suosittelen, että hommaat ensin ratin (ja polkimet) ja isket ne vaikka pöytään kiinni tai ostat tällaisen telineen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...o-V2-Deluxe-rattiteline-Thrustmaster-TX-Wheel

Tuolla pääsee ratilla ajamisen makuun niin paljon halvemmalla. Ei tarvitse heti säästää 3000 euroa ja pääsee tosiaan kokeilemaan onko ratilla ajaminen niin kivaa kuin miltä se ulospäin saattaa näyttää. Siitä sitten päivittää ajopenkkiin ja parempaan rattiin, kun on rahaa. Nuo vanhat kamat kyllä löytyy ostajan täältä, tori.fistä tai vaikka huutonetistä.

Nimim. Ajellut monta vuotta ratilla, eikä vieläkään ole 3000 euron settiä.
 
Ja näillä hinnoilla varsinkin. Nämä hommat maksaa aivan hunajaa tällä hetkellä kun saatavuus on heikko. Eli jos haluaa edes jonkinlaisen rahallisen arvon pitää seteillä niin nyt on väärä aika ostaa mitään parempaa. Fanatec DD on itelläkin kytiksessä mutta ei se kyllä olisi se mistä liikkeelle lähtisin, ettei sitten ole pölyttymässä tonnien gearit.
 
No meinasi itku tulla kun avasin tuon Dragonflyn postaaman linkin...

Asioita, joita kannattaa ehkäpä vielä pohtia:

Hyvä asento on ehdottoman tärkeää ajopenkissä. Käytännössä lähes kaikissa rigeissä voi säätää tuolin, ratin ja polkimien asentoja enemmän tai vähemmän formulatyyppisestä ajoasennosta rallimpaan pystyasentoon. Monasti ajatus rennosta formula-asennosta, muuttuu käytännössä pystympään asentoon, kun tulee haettua sitä hyvää ja rentoa asentoa ajamiseen käytännössä. Eli kannattaa pohtia tarkkaan, onko jäykkä ns formularigi oikea ratkaisu rentoon ajoon vai kenties, jokin tavanomaisempi säädettävä malli, joka taipuu moneen eri asentoon. Tulet ajamaan mitä ilmeisemmin paljon muitakin autopelejä, kuin formulaa.

Mikäli pelaat 65” tv:llä, kannattaa huomioida myös miten asetat sen rigin eteen, myös millä korkeudella tv on. Onko tv seinässä kiinni, jossakin seinä- tai lattiatelineessä vai tasossa. Itse ajan 65” tv:llä, joka on noin metrin etäisyydellä silmistä, eli jalat ovat melkeimpä tv:n alla vaikka ajoasento onkin aika pysty. Formularigillä tv olisi jo jalkojen yläpuolella.

Mikäli rigiä pitää siirtää välillä, kannattaa huomioida myös esim pyörien mahdollisuus. Hyvät rigit painaa usein useita kymmeniä kiloja, eikä niitä nostella.

Ratti kokonaisuudessaan pitää aina tärinöineen jonkinlaisia sivuääniä, jolloin ajonautinto tai tunnelma voi hivenen kärsiä, mikäli käyttää pelkkiä kaiuttimia ääniin. Eli kannattaa harkita myös kuulokkeita.

Mainoskuvissa rigit näyttävät usein siisteiltä ja mageilta, eikä johtoja paljon näe. Todellisuudessa johtoja ja erinäisiä kaapeleita on ihan riittämiin, eli siihenkin seikkaan kannattaa kiinnittää huomiota.

Itse ajoin kaksi tai kolme vuotta ihan tyytyväisenä tuollaisella Dragonflyn postaaman linkin telineellä. Yllättävän hyvä ja tukeva se oli ratille ja polkimille, vaikkei sitä voikaan verrata kunnon rigiin.

Hyvä rigi mahdollistaa ratin kaikki hiemoisimmatkin palautteet ja tuntemukset kuljettajalle ja hyvän asennon, jossa voi nauttia todenteolla ajamisesta. Hyvän rigin varjopuolena lienee kuitenkin se tosiasia, että todellinen liike ja todelliset tärinät puuttuvat ajamisesta. Asia tulee siis selvemmin esille kunnon rigissä, kun istuu siinä tukevasti kuppippenkissä, eikä oikeaa liikettä tunne.
Seuraavaksi siis täristimiä(voin suositella), pelitietokonetta, rattipäivityksiä, liikesysteemejä rigiin, vr-lasit, useampi tv ja mitähän vielä, ihan loputon suo…
 
Hyvä kirjoitus, mutta huomaan että täällä ei anneta mahdollisuutta casual pelaajalle, joka fiilistelee automaatti vaihtein ja muutenkin ajaa rennosti niin etteivät ratti ja polkimet juuri laita vastaan.
 
Hyvä kirjoitus, mutta huomaan että täällä ei anneta mahdollisuutta casual pelaajalle, joka fiilistelee automaatti vaihtein ja muutenkin ajaa rennosti niin etteivät ratti ja polkimet juuri laita vastaan.
Täh? Mistä nää semmoseen johtopäätökseen tulit? Eikös tuolla juuri ylempänä tullut hyvin ehdotuksia aloittaa vähä kevyemmällä setillä kokeilemaan ajelua? Itekki kallistun siihen suuntaan, että tuollanen Wheelstand on hyvä alkuun ja siihen joku Locitechin tai Trustmasterin rattisetti kylkeen niin pääsee fiilistelemään sitä miltä tuo ratilla ajelu peleissä tuntuu. Sitten jos kipinä iskee niin voi lähtä päivittämään settiä ylöspäin omien tarpeiden mukaan.
 
Hyvä kirjoitus, mutta huomaan että täällä ei anneta mahdollisuutta casual pelaajalle, joka fiilistelee automaatti vaihtein ja muutenkin ajaa rennosti niin etteivät ratti ja polkimet juuri laita vastaan.
Juurikin casual-pelaajalle tässä on yritetty antaa vaihtoehtoja. Ei automaattivaihtein ajava casual-pelaaja hyppää heti syvään päähän ostamaan 3000 euron settiä.
 
Ihmettelen miksi niin moni vastustaa Playseattia. Esim. metalliosa jalkojen välissä. Vakio ajoasento, telineen koko. Esim. nämä mersu ja red bull. Onko porukalla omaa kokemusta.
 
Ihmettelen miksi niin moni vastustaa Playseattia. Esim. metalliosa jalkojen välissä. Vakio ajoasento, telineen koko. Esim. nämä mersu ja red bull. Onko porukalla omaa kokemusta.

Itellä on tuommonen ja ollut ihan tyytyväinen. Vähän saisi olla olla leveämpi istuin, kun leveäperseisellä ottaa lonkat kiinni noihin reunoihin ja ne ei ole kovin pehmeät. Ja tuo tanko jalkojen välissä ei niin haittaa mutta toki aina olisi parempi jos sitä ei olisi.
 
Ihmettelen miksi niin moni vastustaa Playseattia. Esim. metalliosa jalkojen välissä. Vakio ajoasento, telineen koko. Esim. nämä mersu ja red bull. Onko porukalla omaa kokemusta.
Koska se formulahirvitys on ylihintainen ja joissain videoissa esim poljinteline liikkuu ja rattitelinekin. Ei oo kovin jämäkkä tuohon hintaan. Next levelin F-GT saa 500€ ja pystyy vaihtamaan ajoasentoa formulasta normaaliin ilmeisesti muutamassa minuutissa?

F-GT edullisesti.
 
Koska se formulahirvitys on ylihintainen ja joissain videoissa esim poljinteline liikkuu ja rattitelinekin. Ei oo kovin jämäkkä tuohon hintaan. Next levelin F-GT saa 500€ ja pystyy vaihtamaan ajoasentoa formulasta normaaliin ilmeisesti muutamassa minuutissa?

F-GT edullisesti.
F-GT:n ajoasento ei ihan muutamassa minuutissa vaihdu. Pitää kuitenkin ruuvailla muutama ruuvit uusiin paikkoihin ja lisätä penkin molemmille puolille "jalat". Ei siltikään mikään iso homma, mutta ei myöskään sellainen että joka päivä jaksaisi vaihtaa. Itse ajellut melkein kokoajan formula asennosta. Ihan jo siksikin, että reilusti eniten tulee ajettua formulaa. :)

Ihmettelen miksi niin moni vastustaa Playseattia. Esim. metalliosa jalkojen välissä. Vakio ajoasento, telineen koko. Esim. nämä mersu ja red bull. Onko porukalla omaa kokemusta.
Koska ne lisensoidut formulapenkit on ihan järkyttävän hintaisia. Eikä kukaan niitä nyt erityisen voimakkaasti vastusta, vaan antaa sinulle muitakin vaihtoehtoja. Eritoten halvempia, mutta silti hyvin toimivia vaihtoehtoja.
 
Koska se formulahirvitys on ylihintainen ja joissain videoissa esim poljinteline liikkuu ja rattitelinekin. Ei oo kovin jämäkkä tuohon hintaan. Next levelin F-GT saa 500€ ja pystyy vaihtamaan ajoasentoa formulasta normaaliin ilmeisesti muutamassa minuutissa?

F-GT edullisesti.
Oho, ei ole kyllä enään pahanhintainen jos vertaa vaikka tuohon playseatiin mikä itellä on. Tilaa jos olis enemmän niin tuohan pitäis laittaa tilaukseen. :D Tohon omaan päädyin siksi, että halusin saada suht tukevan telineen (tukevamman, kun wheel stand) mutta sellaisen minkä saa näppärästi vähän pienempään tilaan ja vaikka kaappiin. Siinä mielessä tuo on ollut kätevä mutta kyllähän se polttelisi tuollainen Next Levelin rig.
 
Yksi syistä miksi en itse osta F1 tyyppistä ajopenkkiä, on se, että se on vain F1 pelin kanssa mukava, sillä ei voi tehdä oikeastaan mitään muuta. Vastaavasti monet muut standit ym. voi laittaa asentoon kuin asentoon. Vielä jos on rattiteline irrallaan penkistä, on vieläkin enemmän mahdollisuuksia. Jos koet että sun elämässä on vain F1, niin sitten kannattaa panostaa vain siihen ja varautua siihen että paljon menee hukkaan jos mieli muuttuu.


Next level on varmasti hyvä mutta kun niissä hinnoissa ei ole järjen hiventä...

Vertaa vaikka tähän. Tässä on muuten tosi typerä hinta, koska tämä on vastaavasti puoliksi ilmainen:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/3535/nrqrh/Blackstorm-Wheel-Stand-rattiteline-musta
 
Terve,

Harkinnassa ajopenkin/ständin hommaus. Mikä on tukeva ja menee MAHDOLLISIMMAN pieneen tilaan?
Playseat Challenge.
https://www.playseatstore.com/playseat-challenge.html
Näyttää heppoiselta mutta kaikkea muuta. Istuu kuin hanska käteen. Lihaskimpuille/isokokoisille ahdas. Ensimmäisenä ällistelin ratin tuottaman tuntemuksen rungon kautta, joskin lievän. Ajoasento selälle mukava.
Ja tietty taittuu komeroon suht vaivattomasti.
 
Päädyin sitten nlr F-GT lite malliin. Ihan pätevä jakkara ja varsin tukevan oloinen.
Rattikaan ei pahemmin flexaa mitä alkuun hieman epäilin.
Ratti setiksi suositeltiin thrustmasterin T300RS, aiemmin oli etsinnässä G923 mutta parissa liikkeessä T300RS kerrottiin paremmaksi plus että sitä saa enempi kustomoitua.

Tälleen äkkiseltään ffb teho riittää 75% kun tuntuu silläkin saavan olkapäät kipeeksi F1 kahinoissa.

En edes uskalla kuvitella miten paljon potkua jossain fanatecin 8nm mallissa on kun nytkin jo käy käsiin
 

Liitetiedostot

  • DDA9A1A3-6E09-49FA-B37A-D194F28FEE34.jpeg
    DDA9A1A3-6E09-49FA-B37A-D194F28FEE34.jpeg
    4,9 MB · Lukukerrat: 52
Viimeksi muokattu:
Hei,
Mitä 350mm rattia suosittelette vakio G29 tilalle adapterilla?

Kiitos etukäteen.
Itsellä oli G25:ssa aikanaan 350mm ja sillä oli melko kaamea ajella millään nopeammalla pelillä kun reaktiot oli hitaita. Rekkapeleihin toki se on hyvä koko. Itsellä kului laakeripesä auki tuosta G25 liian painavan ratin takia juurikin kun se muovikoppa ei sietänyt sitä voimaa ja sanoisin että sama on kyllä edessä G29: ssäkin.
Jos mahdollista niin kannattaa valita mahdollisimman kevyt ratti, joudut lisämään forceja paljon jos ratti on painava. Kauppiaat ei tosin usein painoa ilmoita.
 
Päädyin sitten nlr F-GT lite malliin. Ihan pätevä jakkara ja varsin tukevan oloinen.
Rattikaan ei pahemmin flexaa mitä alkuun hieman epäilin.
Ratti setiksi suositeltiin thrustmasterin T300RS, aiemmin oli etsinnässä G923 mutta parissa liikkeessä T300RS kerrottiin paremmaksi plus että sitä saa enempi kustomoitua.

Tälleen äkkiseltään ffb teho riittää 75% kun tuntuu silläkin saavan olkapäät kipeeksi F1 kahinoissa.

En edes uskalla kuvitella miten paljon potkua jossain fanatecin 8nm mallissa on kun nytkin jo käy käsiin
Selkämys suunniteltu nappiin! Ei varmasti tarvitse paitaa vaihtaa joka tunti.
 
Tuli nyt omakohtaisesti todettua, että täysin kovaksi ja liukkaaksi kuluneeksi ratin Alcantara rimmistä saa vielä ihan käyttökelpoisen puhdistusaineella.

On se kyllä ollut jo pari vuotta aivan hirveän näköinen ja huono sillä on ollut ajaa. Liukas kuin mikä ja käsiinkin se aiheutti hiertymiä sekä kipua ajaessa.

Vähän Sonaxin Alcantara puhdistusainetta ja liinalla hakkaamista niin nyt on ulkonäkö melkein normaali ja pehmeys sekä pito palautunut.

Hyviä on nuo puhdistusmyrkyt, kunhan niitä vaan viitsi ruveta käyttämään!
 
Ylös Bottom