Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Sony on ihan itse konsoleita myymällä saanut toi paikan ei ostamalla multiplatron peli sarjoa pois
Mitä väliä sillä on millä sen aseman tekee, kunhan sitä ei laittomuuksilla tehdä? Bisneksestä tuossa on kyse, eikä mistään alakoulun hiekkalaatikkoleikeistä, joissa joku reiluus varmasti pitäisikin olla. Reiluuskin on vielä niin suhteellinen käsite. Mikä on reilua jollekin, voikin tuntua toisesta epäreilulta.

Bisneksessä riittää, että toimitaan lakien mukaan. Muuta on bisnekseltä kyllä varsin naiivia odottaa.
 
Näistä konsoliväittelyistä pääsee sillä, että ostaa useamman konsolin, ei se muutu valittamalla.. Itse olen PS5 pelannut vain Miles Moralesin, Returnalia jonkin verran, Ratchet& Clankia ja Kenan. Kaikki muut Xboxilla, kymmeniä ja kymmeniä pelejä(taaksepäin yhteensopivuudella, Xbox excluja ja kaikki haluamani multiplattarit) silti pleikkariin laitettu yli 500e on antanut hyvin vastinetta rahoille ja pian tulee itselle se odotetuin Horizon forbidden west. Ihmiset tuntuu tekevän ihan itse näistä vaikeita juttuja itselleen. Toki ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa useampaan konsoliin.
 
Sony on ihan itse konsoleita myymällä saanut toi paikan ei ostamalla multiplatron peli sarjoa pois
Niin ja samalla logiikalla voisi vaikka todeta näin:

Microsoft on ihan liiketoimintaansa harjoittamalla ja sen menestyksellä saanut aikaan itselleen massiiviset varat. Sekö ei saisi niitä resurssejaan käyttää hyväkseen tehdäkseen muistakin liiketoiminnoistaan menestyvämpiä? Sekä Sony että Microsoft ovat sinänsä käyttäneet resurssejaan menestyksensä eteen, ja niin niiden kuuluukin tehdä. Kyse ei ole kuitenkaan reiluuskilpailusta tai tyylilajista. Kukin tekee menestyksensä vahvuuksillaan. Hölmöähän olisi nimenomaan yrittää tehdä kaikki niin kuin kilpailija on tehnyt menestyksensä eteen.
 
Näistä konsoliväittelyistä pääsee sillä, että ostaa useamman konsolin, ei se muutu valittamalla.. Itse olen PS5 pelannut vain Miles Moralesin, Returnalia jonkin verran, Ratchet& Clankia ja Kenan. Kaikki muut Xboxilla, kymmeniä ja kymmeniä pelejä(taaksepäin yhteensopivuudella, Xbox excluja ja kaikki haluamani multiplattarit) silti pleikkariin laitettu yli 500e on antanut hyvin vastinetta rahoille ja pian tulee itselle se odotetuin Horizon forbidden west. Ihmiset tuntuu tekevän ihan itse näistä vaikeita juttuja itselleen. Toki ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa useampaan konsoliin.

Valitettavasti ei pääse. Ei se, että omistaa valmistajan konsolin tarkoita sitä, että kaikista kyseisen valmistajan ratkaisuista tarvitsee pitää. Konsoleita löytyy Pleikkarit 1-5, Xboxit Hugesta Sexiin, Nintendot Nessistä WiiU saakka. Siihen päälle vielä erinäiset käsikonsolit ja Segan laitteet. Silti löytyy väiteltävää ja kritisoitavaa. :) Onhan täälläkin esim. useita PS5:n omistajia, jotka kritisoivat kohonneita OVH-hintoja ja ihan aiheesta. Itse kritisoin mm. laitteen sisäistä SSD:tä, jota ei voi itse vaihtaa. Ei Microsoft ole sen enempää arvostelun ulkopuolella.
 
Valitettavasti ei pääse. Ei se, että omistaa valmistajan konsolin tarkoita sitä, että kaikista kyseisen valmistajan ratkaisuista tarvitsee pitää. Konsoleita löytyy Pleikkarit 1-5, Xboxit Hugesta Sexiin, Nintendot Nessistä WiiU saakka. Siihen päälle vielä erinäiset käsikonsolit ja Segan laitteet. Silti löytyy väiteltävää ja kritisoitavaa. :) Onhan täälläkin esim. useita PS5:n omistajia, jotka kritisoivat kohonneita OVH-hintoja ja ihan aiheesta. Itse kritisoin mm. laitteen sisäistä SSD:tä, jota ei voi itse vaihtaa. Ei Microsoft ole sen enempää arvostelun ulkopuolella.

Kaikki mainitut pelikunnossa koko ajan? :D Mega man cave? :D
 
Valitettavasti ei pääse. Ei se, että omistaa valmistajan konsolin tarkoita sitä, että kaikista kyseisen valmistajan ratkaisuista tarvitsee pitää. Konsoleita löytyy Pleikkarit 1-5, Xboxit Hugesta Sexiin, Nintendot Nessistä WiiU saakka. Siihen päälle vielä erinäiset käsikonsolit ja Segan laitteet. Silti löytyy väiteltävää ja kritisoitavaa. :) Onhan täälläkin esim. useita PS5:n omistajia, jotka kritisoivat kohonneita OVH-hintoja ja ihan aiheesta. Itse kritisoin mm. laitteen sisäistä SSD:tä, jota ei voi itse vaihtaa. Ei Microsoft ole sen enempää arvostelun ulkopuolella.
Ai meinaat ettet noilla vehkeillä siis pysty pelaamaan kaikkia haluamiasi pelejä? Saa toki tuosta kaupasta olla mitä mieltä tykkää ja siihen ei varmasti mitään oikeaa vastausta edes ole onko se nyt oikein vai väärin MS:ltä mutta näin pelaajana ja kaikki konsolit omistavana ei pitäisi mitään käytännön ongelmaa tulla. Ostaa ne pelit ja niille laitteille mille ne löytyy. Mikä ongelma tuossa siis on? Muu kun se, että ”muttakun mää nyt haluan pelata tämän pelin nyt tällä konsolilla x”.
 
Valitettavasti ei pääse. Ei se, että omistaa valmistajan konsolin tarkoita sitä, että kaikista kyseisen valmistajan ratkaisuista tarvitsee pitää. Konsoleita löytyy Pleikkarit 1-5, Xboxit Hugesta Sexiin, Nintendot Nessistä WiiU saakka. Siihen päälle vielä erinäiset käsikonsolit ja Segan laitteet. Silti löytyy väiteltävää ja kritisoitavaa. :) Onhan täälläkin esim. useita PS5:n omistajia, jotka kritisoivat kohonneita OVH-hintoja ja ihan aiheesta. Itse kritisoin mm. laitteen sisäistä SSD:tä, jota ei voi itse vaihtaa. Ei Microsoft ole sen enempää arvostelun ulkopuolella.

PS5 ssd? Siihenhä voi vaa lisäksi jo olemassa olevaan ssdeehen lisätä ssdeen ja ei muuta ku menoks, vai ymmärsinkö jottain väärin?
 
Ai meinaat ettet noilla vehkeillä siis pysty pelaamaan kaikkia haluamiasi pelejä? Saa toki tuosta kaupasta olla mitä mieltä tykkää ja siihen ei varmasti mitään oikeaa vastausta edes ole onko se nyt oikein vai väärin MS:ltä mutta näin pelaajana ja kaikki konsolit omistavana ei pitäisi mitään käytännön ongelmaa tulla. Ostaa ne pelit ja niille laitteille mille ne löytyy. Mikä ongelma tuossa siis on? Muu kun se, että ”muttakun mää nyt haluan pelata tämän pelin nyt tällä konsolilla x”.

No ainakaan omalta osalta ei ole kyse siitä, että voinko juuri minä henkilökohtaisesti pelata jotain peliä juuri jollain tietyllä laitteella. Kyse on enemmänkin siitä, että mihin suuntaan peliala on menossa yleisesti. Tietenkin se yleinen suunta lopulta määrittelee myös sitä, mitä itse voi pelata.

PS5 ssd? Siihenhä voi vaa lisäksi jo olemassa olevaan ssdeehen lisätä ssdeen ja ei muuta ku menoks, vai ymmärsinkö jottain väärin?

Joo, tiedän että voi lisätä. Lähinnä mietin sitä, että onko konsoli pelkkä paperipaino, mikäli sisäinen emolevyyn juotettu SSD kärähtää. Siellä oletettavasti mm. käyttöjärjestelmä majailee. Esimerkiksi PS4 Pro:sta hajosi kiintolevy, no eikun uutta sisään ja kovaa ajoa. PS5:n kohdalla ei taida olla ainakaan vielä mahdollista.
 
En malta odottaa että sony ostaa jonkin studion, oikein toivon sitä jotta näen onko samat ihmiset täällä poraamassa.

Ei taida vastaavia kauppoja olla edes oikein tarjolla. Mutta jos se nyt jonkun nakkikioskin ostaa, niin eiköhän täällä ole jengi selittämässä miten se Ranen Pelistudio vertautuu Activision Blizzardin kauppaan. Jos se nyt jonkun oikean studion ostaa, niin huono juttu sekin on. Nokittelu jatkuu ja julkaisijat vähenevät. Kukaan ei voita.
 
En malta odottaa että sony ostaa jonkin studion, oikein toivon sitä jotta näen onko samat ihmiset täällä poraamassa.
Studio ≠ julkaisija. Sony tuskin on ikinä ostamassa mitään Bethesdan tai A-B:n kokoista kolmannen osapuolen pelejä valmistavaa julkaisijaa jolloin porua ei luonnollisesti pääse syntymään samalla mitalla kuin nyt viime aikoina Microsoftin kaupoissa. Muistellaan vaikka muutama vuosi takaperin, kun Microsoft osti Playground Gamesin ja Ninja Theoryn, niin olihan se kritiikki hyvin pientä verrattuna nykyiseen.

Sony tuntuu syystä tai toisesta luottavan enemmän ostelemaan studioita joidenka kanssa heillä on ollut tiivis yhteistyö jo ennen. Insomniac, Housemarque ja Bluepoint ovat tästä aika hyviä esimerkkejä. Jos samalla linjalla jatketaan, että ostetaan joku Lucid Games (Destruction Allstars) tai Ember Labs (Kena) niin tuskin se loppupeleissä monelta toisella konsolilla pelaavalta on pois. Eivät ainakaan menetä yhtäkään tunnettua multiplatform IP:tä omalta alustaltaan.
 
Periaatteessa Facebook, Apple tai Amazon voisi vieläkin hankkia Activision Blizzardin laittamalla tarpeeksi käteistä tiskiin. Eikö Codemastersien kaupassa käynyt juuri niin?
Activisionin kohtalolle on vielä ainakin kuusi vaihtoehtoa, joista mikä tahansa voi vielä toteutua; jotkin vaihtoehdot todennäköisemmin kuin toiset.
  1. Microsoft kauppa toteutuu
  2. Osakkeenomistajat hylkäävät ostotarjouksen
  3. Kilpailuviranomaiset estävät kaupan
  4. Kilpailuviranomaiset vaativat Activisionin pilkkomista kaupan toteutumisen ehtona
  5. Jokin toinen taho tekee kilpailevan tarjouksen
  6. Microsoftin due diligence -prosessissa selviää Activisionista jotain lisäsotkuja, joka johtavat tarjouksen peruuntumiseen
Huutokaupan aloittamiseen rahaa tämän sektorilla toimijoilla on oikeastaan vain Applella, Facebookilla, Amazonilla ja Googlella. Näistä kukaan ei ole kuitenkaan investoinut pelisisältöjen tuottamiseen, ei edes Google, joka lopetti omat Stadia-studionsa.

On yrityskaupoissa nähty sellaistakin, että pienempi ostaa isomman, mutta tässä tapauksessa en usko sellaista käyvän, esim. vaikkapa EA hyppäisi kisaan mukaan. Tencent voisi olla kisassa musta hevonen, vaikka painiikin eri kategoriassa kuin USAn teknojätit.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellähän Sony näin tekee, kun on saavuttanut liiankin vahvan aseman markkinoilla. Tästä kertoo aina se, että aletaan hinnoittelemaan tuotteita kuluttajille epäystävällisesti, vaikka kilpailijat eivät niin tee.
Joo onhan nuo omien hinnat karanneet vähän, mutta laadusta asiakkaat ovat valmiita maksamaan näköjään extraa. Itseäni ei niin kiinnosta, kun tulen aina jälkijunassa backlogini kanssa. Ainoa uusi peli viimeisen vuoden aikana on tainnut olla Demon's Souls Remake..sen jälkeen olen kierrättänyt kaikki pelini.
 
Studio ≠ julkaisija. Sony tuskin on ikinä ostamassa mitään Bethesdan tai A-B:n kokoista kolmannen osapuolen pelejä valmistavaa julkaisijaa jolloin porua ei luonnollisesti pääse syntymään samalla mitalla kuin nyt viime aikoina Microsoftin kaupoissa. Muistellaan vaikka muutama vuosi takaperin, kun Microsoft osti Playground Gamesin ja Ninja Theoryn, niin olihan se kritiikki hyvin pientä verrattuna nykyiseen.

Sony tuntuu syystä tai toisesta luottavan enemmän ostelemaan studioita joidenka kanssa heillä on ollut tiivis yhteistyö jo ennen. Insomniac, Housemarque ja Bluepoint ovat tästä aika hyviä esimerkkejä. Jos samalla linjalla jatketaan, että ostetaan joku Lucid Games (Destruction Allstars) tai Ember Labs (Kena) niin tuskin se loppupeleissä monelta toisella konsolilla pelaavalta on pois. Eivät ainakaan menetä yhtäkään tunnettua multiplatform IP:tä omalta alustaltaan.
Sony varmaan ostaisi jonkun tollaisen isonkin puljun, jos niitä olisi myynissä ja Sonyllä olisi siihen varaa samallalailla kun MS oli Zenimaxin ja ActiBlissun kohalla. Juu, kyllä se Sonykin tulosta tekee, mutta eivät silti ole samanlaista kasaa saaneet sukan varteen kerättyä kun mitä MS on onnistunut haalimaan vuosien kuluessa.
 
Sonylle MS on ihan selkeä kilpailija mutta MS:n tilanne on erilainen ja se näkyy mielestäni myös firmojen välisessä suhteessa. Jos Sonylla menisi huonosti ja se kaatuisi jonkun toisen firman syliin, MS ei voisi sitä hankkia monopolilainsäädännön vuoksi, eli se päätyisi todennäköisesti jollekin sen pahalle kilpailijalle, koska muilla tahoilla ei luultavasti olisi varaa hankkia Sonya itselleen.

Vaikka Sonyn strategia on suunnattu MS:ia vastaan, se on kuitenkin luultavasti pienempi paha kuin Sonyn joutuminen jonkun sellaisen tahon käsiin, jolla on käytännössä loputtomasti rahaa poltettavaksi, kuten MS:lla itsellään on. Sony on siis MS:lle hallittavan kokoinen kilpailija tällä hetkellä ja tässä MS:n nopeassa kasvustrategiassa markkinoiden jonkinlainen ennustettavuus on tärkeää.
 
Gearboxilla ei pidetä Sonya ja Microsoftia toistensa kilpailijoina:
Gaming-divisioona on Sonyn isoin liiketoiminta-alue tällä hetkellä ja vastaa yli neljäsosaa koko konsernin liikevaihdosta, joten MS on sillä alueella kilpailija, vaikka asiaa spinnaisi miten päin tahansa. Kuluttajaelektroniikan puolella asia on tietysti erilainen. On Sony ja MS tehneet yhteistyötä eri alueilla, mutta pelibusineksessä kilpailevat tiukasti.
 
Ei taida vastaavia kauppoja olla edes oikein tarjolla. Mutta jos se nyt jonkun nakkikioskin ostaa, niin eiköhän täällä ole jengi selittämässä miten se Ranen Pelistudio vertautuu Activision Blizzardin kauppaan. Jos se nyt jonkun oikean studion ostaa, niin huono juttu sekin on. Nokittelu jatkuu ja julkaisijat vähenevät. Kukaan ei voita.

Kaikki on kauhean suhteellista. Niin kauan kuin sony tekee yksinoikeuskia, ostaa studioita tai ajallisia yksinoikeuskia on Microsoftilla oikeus tehdä samoin koska molemmat yrittää saada käyttäjiä omaan infraan.

Joss haluat nauttia final fantasty 7 RM niin yksinkertaisesti ostat Sonyn konsolin, joss tulevaisuudessa diabloa ostat sen Microsoft lootan ja joss mooemmat maistuu niin ostat molemmat.
 
Valitettavasti ei pääse. Ei se, että omistaa valmistajan konsolin tarkoita sitä, että kaikista kyseisen valmistajan ratkaisuista tarvitsee pitää. Konsoleita löytyy Pleikkarit 1-5, Xboxit Hugesta Sexiin, Nintendot Nessistä WiiU saakka. Siihen päälle vielä erinäiset käsikonsolit ja Segan laitteet. Silti löytyy väiteltävää ja kritisoitavaa. :) Onhan täälläkin esim. useita PS5:n omistajia, jotka kritisoivat kohonneita OVH-hintoja ja ihan aiheesta. Itse kritisoin mm. laitteen sisäistä SSD:tä, jota ei voi itse vaihtaa. Ei Microsoft ole sen enempää arvostelun ulkopuolella.
Oletko jo toipunut moraalisesta rappiosta ?
 
Ylös Bottom