Se merkittömyys pitäisi tehdä oikealla tavalla. Tehtävää otettaessa voisi hahmo kertoa maamerkkejä, mistä kohde löytyy, esimerkiksi että suuren tornin luona lännessä on asia X. Jos peli on sellainen että sen maailma on hyvä eikä copypastettu täynnä samanlaisia torneja, niin sen mainitun paikan löytää kyllä suullisillakin ohjeilla. Elden Ringissä voisi toimia todella hyvinkin, joten miksi ei muualla?
Ja että GTA-ajelua sokkona? No siihen sopii navigaattori koska sellaiset on oikeassakin autossa. Kysymysmerkit voi jättää pois. Ja navigaattori voisi ohjeistaa vain katuosoitteeseen ja siitä pitäisi suunnistaa itse jonkin maamerkin mukaan, vaikkapa niin että mene osoitteeseen Kissalankuja 6, siellä on vanha talo, mene sivuovesta sisään.
Jos siis oikeassa maailmassa voi opastaa näin "mene tuonne ison tornin juurelle ja siitä vasemmalle ison puun ohi seuraavalle talolle" niin mikä estää opastamassa samoin peleissä? No ehkä se, että ilmeisen moni ei edes kuuntele tehtävänantoja ja skippaa jopa repliikit ja juoksee vain kartan tai jättinuolen osoittamaan suuntaan.
Kenties pelit on täynnä navigaattoreita, karttoja, minimappeja ja jättinuolia koska pelaajat haluaa niitä? Suorituspelaamisessa ne auttaa kun voi vain siemailla cola-juomaa ja juosta seuraavalle kysymysmerkille hakkaamaan seuraavan vihollislauman läjään tietämättä edes syitä miksi, ja viemään jonkin esineen paikkaan X, muistamatta mikä se on ja miksi viedään ja kenelle.
Ne navigaatio-opastukset on varmasti syystä tulleet peleihin mutta ehkä niihin on liikaa totuttu ja ne on tulleet liian vakioksi eikä ole edes osattu tehdä enää mitään muuta? Ja onhan ne varmasti helpompi toteuttaa kuin nämä minun ehdotukseni.
Ja että GTA-ajelua sokkona? No siihen sopii navigaattori koska sellaiset on oikeassakin autossa. Kysymysmerkit voi jättää pois. Ja navigaattori voisi ohjeistaa vain katuosoitteeseen ja siitä pitäisi suunnistaa itse jonkin maamerkin mukaan, vaikkapa niin että mene osoitteeseen Kissalankuja 6, siellä on vanha talo, mene sivuovesta sisään.
Jos siis oikeassa maailmassa voi opastaa näin "mene tuonne ison tornin juurelle ja siitä vasemmalle ison puun ohi seuraavalle talolle" niin mikä estää opastamassa samoin peleissä? No ehkä se, että ilmeisen moni ei edes kuuntele tehtävänantoja ja skippaa jopa repliikit ja juoksee vain kartan tai jättinuolen osoittamaan suuntaan.
Kenties pelit on täynnä navigaattoreita, karttoja, minimappeja ja jättinuolia koska pelaajat haluaa niitä? Suorituspelaamisessa ne auttaa kun voi vain siemailla cola-juomaa ja juosta seuraavalle kysymysmerkille hakkaamaan seuraavan vihollislauman läjään tietämättä edes syitä miksi, ja viemään jonkin esineen paikkaan X, muistamatta mikä se on ja miksi viedään ja kenelle.
Ne navigaatio-opastukset on varmasti syystä tulleet peleihin mutta ehkä niihin on liikaa totuttu ja ne on tulleet liian vakioksi eikä ole edes osattu tehdä enää mitään muuta? Ja onhan ne varmasti helpompi toteuttaa kuin nämä minun ehdotukseni.