Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

VRR eli Variable Refresh Rate PS5:llä

Lähinnähän tuo estää ruudun repeilyä. Kun peli on esim 60-70fps välillä ni kyllä se on sulavaa kokojan kun droppailu ei ole isoa. Mutta kun lähdet kääntelee vaikka katsetta ni koko maailma repeilee. vrr, freesync, gsync jne poistaa tuon.
Ei ainakaan pc maailmassa noi mitään nykimisiä mulla oo mistään poistanut, tai muuttanut fps:ää mitenkään. Vain poistanut tuon repeilyn mikä on ilman tuota toimintoa aivan valtava. Konsoleilla en moiseen koskaan ole törmännyt, joten en ihan silleen oo toistaiseksi tuon tarvetta konsoleilla edes ymmärtänyt. Mut hyvähän se on olla jos raudasta mahdollisuus löytyy.
 
Konsoleilla en moiseen koskaan ole törmännyt, joten en ihan silleen oo toistaiseksi tuon tarvetta konsoleilla edes ymmärtänyt. Mut hyvähän se on olla jos raudasta mahdollisuus löytyy.
Konsoleilla varsinkin PS4/One-aikakaudesta alkaen liki kaikissa peleissä on vsync pakotetusti päällä, joten repeilyäkään ei tule (vaan ruudunpäivitys kyykähtää hetkeksi).

Konsoleilla eniten iloa tulee peleissä, jotka tulee 120 fps -moodia, mutta jotka ei siihen koko aikaa yllä. Tuolloin VRR:n kanssa pelatessa ei niin haittaa, vaikka peli seilaisi aikansa jossain 60-120 fps:n haarukassa. (Toki käytännössä noin isoa heittelyä ei VRR:kään täysin pelasta, mutta käytännössä se vaihtelu on paljon pienempää, ehkä käytännössä 90-120 fps.)

Ja sitten tietysti Elden Ringin kaltaisiin tapauksiin, joissa se 60 fps:kin on enemmän tavoite kuin tosiasia, VRR jeesaa jossain määrin.
 
Dayz on 3 v-sync asetusta, lukittu, avoin ja mukautuva. Tuossa pelissä tuosta VRR oli hyötyä, repeilee nimittäin jonkin verran tuolla mukautuvalla v-sync asetuksella ja jos avoimella pelaa niin ei se muuta teekään, ja jos v-sync lukitsee niin sitten peli tökkii välillä. Olisi TV osto kohta edessä niin pitää varmaan satsata VRR tukevaan, tonnilla taitaa saada halvimmillaan.
 
Koeta sitä Update System Features tms joka löytyy sieltä samasta mistä Firmware päivitys. En tiedä auttaako mutta tuskin haittaa kokeilla.
Itselläkään ei tuota täppää eilen ollut vaikka luki että vrr on päällä.
Tänään oli täppäkin ilmestynyt kuin taika iskusta...
 
Siis pitääkö telkkarista säätää jotain. Pleikkarista vrr asetus on päällä mutta samsungin telkkari sanoo ettei vrr ole päällä...
 
Siis pitääkö telkkarista säätää jotain. Pleikkarista vrr asetus on päällä mutta samsungin telkkari sanoo ettei vrr ole päällä...
Se riippuu telkkarista. Jotkin Samsungin telkkarit tukevat todellisuudessa vain Freesynciä eikä HDMI-VRR:ää. Ohessa Redditiin koottu yhteensopivuuslista eri TV- ja näyttömalleista.



Tai vaikka se TV:si tukisikin HDMI-VRR:ää, voi olla, että sen päälle kytkeminen vaatii jonkin asetuksen muuttamista television puolelta. Kannattaa siis ongelmatapauksissa kertoa TV:n tai näytön tarkka malli, niin ehkä joku osaa kertoa oikeat stepit (jos VRR:ää on ylipäätään mahdollista ko. vehkeessä PS5:llä käyttää).
 
Se riippuu telkkarista. Jotkin Samsungin telkkarit tukevat todellisuudessa vain Freesynciä eikä HDMI-VRR:ää. Ohessa Redditiin koottu yhteensopivuuslista eri TV- ja näyttömalleista.



Tai vaikka se TV:si tukisikin HDMI-VRR:ää, voi olla, että sen päälle kytkeminen vaatii jonkin asetuksen muuttamista television puolelta. Kannattaa siis ongelmatapauksissa kertoa TV:n tai näytön tarkka malli, niin ehkä joku osaa kertoa oikeat stepit (jos VRR:ää on ylipäätään mahdollista ko. vehkeessä PS5:llä käyttää).

Telkkari on q70a
 
Telkkari on q70a
Listalta löytyi tällainen:

Samsung Q80A (2021)* (TV doesn't show its on, but it's on)

Euroopan Q70A vastaa jenkkien Q80A:ta, joten kyse lienee samasta ongelmasta. Tiedä sitten, että vaatiiko tuo päivitystä TV:n vai Pleikkarin puolelle.
 
Listalta löytyi tällainen:

Samsung Q80A (2021)* (TV doesn't show its on, but it's on)

Euroopan Q70A vastaa jenkkien Q80A:ta, joten kyse lienee samasta ongelmasta. Tiedä sitten, että vaatiiko tuo päivitystä TV:n vai Pleikkarin puolelle.
Selvä juttu. Mutta siis ilmeisesti tuo vrr toimii mutta ei vain näytä sitä tuossa pelitila valikossa tv puolelta
 
Samsung Q70r ultimate freesync? En oikein löydä mistään niin silläkö pitäs saada tuo toimimaan HDMI portti 1:stä?
 
Samsung Q80R, "pelit joita ei tueta" rasti ruutuun ja tv sekoaa. Värit haalistuu ja välillä rupeaa kuva vilkkumaan. Vincentin videon katsoin ja asetukset on niin kuin pitääkin. En tiedä pitääkö olla jossain tietyssä hdmi paikassa konsolin, jos näin niin sitten saa olla. Pystyn elämään ilmankin.
 
Vihdoin saatiin DF testit Sonyn VRR tekniikasta ja mielipiteet oli "no se toimii" Insomniac Gamesin tapa tehdä tämä saa paljon kehuja ja itse testanneena se toimiikin erinomaisesti. 48hz raja ei ole niin suuri ongelma kun oletettiin, se on mahdollista ohittaa LFC teknologialla eli low framerate compensation, mutta tämä vaatii kehittäjän patcia ja ei ole aina päällä kuten xboxilla.

 
Viimeksi muokattu:
Kun ei ole VRR telkkua niin olen vähän kujalla tästä "sopasta" vaikka pientä googlettelua tein..
Siis, kuvittelin että asia olisi todella yksinkertainen.. TV saa ja tuottaa kuvan juuri niin nopeasti kun se siihen pystyy (hdmi siirto) ja jos telkussa on muuntuva/dynaaminen kuvan päivitysnopeus (VRR) niin se odottaa seuraavaa kuvaa (eikä kiinteää aikaa kuten kiinteissä kuvanpäivitys standardeissa..)
Kuva siis pysyy ruudulla jonkun minimin 1/24s (24fps kuten leffat) ja maksimin 1/120s tai 1/60s välillä portaattomasti. Jos uutta kuvaa ei tule niin aloitetaan vanhalla datalla uusi näyttö/kuuntelu sykli (framedoubling)
Telkuissa joissa on pulssitettu taustavalo (tietyllä kiinteällä taajuudella 120hz, 240hz, jne..) voi aiheutua tästä ongelmia mutta koko ajan valaiseva taustavalo tai oled tekniikka ei tarvitse sinänsä mitään kummia kikkailuja. (poislukien oledin tapa tuottaa lähellä mustaa olevia sävyjä.. niissä oli jotain VRR välkyntä ongelmia..)

Pelien tietty itse pitää huolehtia ns. animaatioiden tahdistuksesta että se suhteutuu oikein eripituisiin näyttöaikoihin mutta se nyt on niiden ongelma.

Että mikä tässä nyt on ongelma ja en nyt ymmärtänyt pikaisella katselulla miksi joku LFC vielä tähän sotkeutuu? Mitä se käytännössä tekee VRR lisäksi? Jumiiko ps5 48-120 väliin jonkun standardi määrittelyn takia (120/2.5) ja miksi boxilla toimii missä lie 24 tai 30 - 60hz välilläkin?
Onko kyse että ps5/4 60fps pelit on koodattu kiinteästi hdmi syöttöön (ilman systeemi kirjastoa joka voisi muuttua)?
 
Ylös Bottom