Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox-pelikuulokkeet & keskustelua audiocodeceista [Dolby Atmos, DTS X jne.]

Oh no! Oliko siinä mitään erityistä, kuten että luuri kerkesi mennä lepotilaan kesken firmispäivityksen? Itse sen verta vainoharhainen, että klähmin luurin näyttöä päivityksen ajan, jotta mitkään virransäästöjutut ei kerkee menemään päälle. Se kuitenkin hetkisen kesti.

Toivottavasti saat uudet. En oikein tie voiko sinne enää millään saada toimivaa firmistä sisään, jos ei enää vastaa mihinkään. Ehkä ei.
Ei ollut mitään omituista, päivitys sujui samanlailla kuin aiemmatkin. Redditistä löytyi toinen jolle kävi samanlailla. Melko huolestuttavalta vaikuttaa.
Tänks, kyllä varmasti takuun piikkiin menee. Luultavasti lähettävät huoltoon, jolloin saa odotella väh. kuukauden. Toivon tottakai että antaisivat hyllystä uudet tilalle. :D Noh onneksi on vanhat Turtlet vielä tuossa, niin ei tarvi ilman luureja olla.
 
Asiat meni hyvin; sain suoraan uudet luurit tilalle ja nyt on uusi 12kk takuu. Iso helpotus. Eivät kuulemma lähetä Penroseja huoltoon ollenkaan. Olisin saanut rahatkin takaisin, mutta haluan pitäytyä näissä.

Nyt sitten pitäis uskaltaa vielä päivittää uuteen firmwareen. :D Muilla ilmeisesti mennyt päivitys hyvin (Gimblen lisäksi)?
 

Liitetiedostot

  • IMG_20220121_201837.jpg
    IMG_20220121_201837.jpg
    2,4 MB · Lukukerrat: 15
Hieno homma onnea! Näin perjantaina Audezen firmispäivityksen Step 1: STROH/Jallu/Kossu, tai mikä sitten onkin oma suosikki lasiin. Rohkaisuryyppu huiviin ja eikun päivitys pöhisemään. :D Se voi tosiaan olla, että tietsikalla pienempi riski_taikka sitten ei, mistä näistä tietää. Omani päivitin kossulla terästetyn Glögin jälkeen.

Toivottavasti ei ole yleisempi ongelma, mutta jos on siinä tapauksessa tämän issukan voi haastaa myös takuuajan jälkeen jos on ns. "tyyppivikaa" ja tätä samaa tulee myöhemmin päivityksissä.
 
Hieno homma onnea! Näin perjantaina Audezen firmispäivityksen Step 1: STROH/Jallu/Kossu, tai mikä sitten onkin oma suosikki lasiin. Rohkaisuryyppu huiviin ja eikun päivitys pöhisemään. :D Se voi tosiaan olla, että tietsikalla pienempi riski_taikka sitten ei, mistä näistä tietää. Omani päivitin kossulla terästetyn Glögin jälkeen.

Toivottavasti ei ole yleisempi ongelma, mutta jos on siinä tapauksessa tämän issukan voi haastaa myös takuuajan jälkeen jos on ns. "tyyppivikaa" ja tätä samaa tulee myöhemmin päivityksissä.
Läpi meni firmis vaikka eväät unohtuikin. :D
 
Kun 1. kerran sovittelin joulupukin tuomia Audeze Penrose luureja päähän mietin heti, että mitenköhän pärjään näillä kupeilla kesemmällä ja hiostaako? Ongelma korostuu omalla kohdalla kun olen vähän "lämminverinen" Tämäkin talvi on pääpiirteittäin menty kesätakilla kun aina on vaan kuuma. :D

Noh, ei tarvinnut paljon kevätauringon näyttäytyä kun command centerissä nousi jo lämmöt pari astetta. Tämä taas johti sitten siihen, että yllätysyllätys vakiokupit alkoi hiostamaan häiritsevästi jo lyhyen pelisession aikana. Tätä ongelmaa minulla ei ollut aiemmilla Turtleilla, joihin olin lunastanut mahtavat Wicked cushion custom tyynyt.

No ei siinä, muistin että olen nähnyt temppuvideon Youtubessa, jossa ainakin jotkut Wicked Cushion mallit kikkaillaan Penroseen vaikka eivät olleet siihen tarkoitettu. Nykyään saattaa toki Penrose malli jo ollakin en ole tarkastanut. Aloin tutkimaan, että sopisikohan 600X raadossa olevat mallit ja perskeles sopihan ne täydellisesti! Nyt on paikalla ja ai että, ongelma ratkaistu ja samalla luureistakin tuli järkevämmän näköinet kun "lelu keltainen" jäi lookista pois!

Kaveri selittää videolla, että soundit myös paranee en osaa siitä vielä sanoa. Mutta parin Vigor testipelin jälkeen voi sanoa, että ei ainakaan huonontunut. Ilmeisesti parikolme milliä saattoi tulla korvan ja elementin väliin lisää matkaa. Vakkari kupeilla menee korva tosi lähelle elementtiin, melkki kiinni.

IMG_20220303_153941_hdr.jpg


Hyvä ohjevideo:

 
Turtle 600 sarjalaisista on tullut uusi versio, joka ei ole boksille tai Pleselle tai ylipäätään millelään vaan tämä eläin toimii kaikilla. (Brändätty kuitenkin Xbox headsettinä) Kustannustehokkaampaa tehdä vain yksi tuote versus vaikka kaksi eri varianttia kuten aiempien kohdalla. Tosi hyvä akun kesto lähentelee 50 tuntia. :eek: (600 X Gen 2 luvataan 15 h) Muutoinkin kuulostaa oikein soivilta peleiltä! Tietenkin sitten Xbox käytössä huononnus: Eli toisin kuin Stealth 600 X Gen 2 yhdisti suoraan Xboxiin, niin näiden kanssa joutuu nöyrtymään käyttämään Donglea ja tuhlaamaan USB paikan.

Valitettavasti mekaaninen design näyttää samalta kuin 600 X Gen 2, joista minulla napskahti sanka poikki. Ehkä tuon asian kanssa pystyisi elämään nyt kun tietää, että se on heikko lenkki ja koittaa käsitellä sen mukaisesti kuin kukkaa kämmenellä. Positiivista tuohon liittyen oli toki se, että sain Powerista takuuvaihtona uudet Turtlet 1.5 V vanhojen hajonneiden tilalle. Takuu oli ainakin niissä siis 2 vuotta, oliskohan näissäkin sitten? Jos on, ehkä siinä tapauksessa varsinkin uskaltaisi ostaa. Harmin paikka kyllä silti kun ei olla voitu laittaa metallisydäntä sankaan, vaikka esim. muutaman kympin johdollisissa Turtleissa metallisydän löytyy.





Edit: Ainiin, edellistä 600 Gen 2 mallia saa näköjään tällä hetkellä alelaarihinnalla. On kyllä tuohon hintaan todella soivat pelit! Sain joulupukilta 300 € Audeze Penroset hajonneiden Turtle 600 G2 tilalle ja kyllä vaan on ikävä tiettyjä juttuja Turtleista kuten sidetonen säätöä, sankamutea ja sitä, että tiedän aina olenko mutella vaiko enkö ole. Ja erityisesti party chatin volume säätö on ihan must have juttu joka Penrosesta uskomattomasti puuttuu. Äänenlaatukin on ihan riittävän hyvä näissä, aina selvästikään kalliimmalla ei saa parempaa kokemusta...


 
Viimeksi muokattu:
Tavallaan jatkoa edelliseen viestiin, eli isovelimalli Stealth 700 Gen2 MAX. Tässä ei ole pelkoa mekaniikan suhteen, että sanka katkee! Ja mukavammat päässä, sekä myöskin aivan eeppinen akunkesto. Sama juttu kuten pikkuveljellä, että ovat "Xbox brändätyt" mutta toimii kaikilla alustoilla. Kuulostaa erittäin soivilta peleiltä! Jos olisin just nyt pelikuulokkeita vailla, hankkisin varmaankin nämä.

 
Tavallaan jatkoa edelliseen viestiin, eli isovelimalli Stealth 700 Gen2 MAX. Tässä ei ole pelkoa mekaniikan suhteen, että sanka katkee! Ja mukavammat päässä, sekä myöskin aivan eeppinen akunkesto. Sama juttu kuten pikkuveljellä, että ovat "Xbox brändätyt" mutta toimii kaikilla alustoilla. Kuulostaa erittäin soivilta peleiltä! Jos olisin just nyt pelikuulokkeita vailla, hankkisin varmaankin nämä.


Kyseisten kuulokkeiden aiemman mallin omistajana uskallan kyllä itsekin suositella näitä kuulokkeita, mikäli langattomat pelikuulokkeet ovat hakusessa. Tämä uusi malli kun on ymmärtääkseni muilta osin kutakuinkin identtinen, paitsi että siinä on selvästi pidempi akun kesto ja se toimii useammalla alustalla. Kuulokkeiden soundi on pelikäyttöön erinomainen, kuten myös käyttömukavuuskin. Lisäksi kuulokkeissa on hyviä lisäominaisuuksia, joita voi hyödyntää kätevästi puhelinappin kautta.

Mikäli monialustatuelle ei ole tarvetta, niin sitten melkeinpä suosittelisin kuitenkin suuntaamaan katseet aiempaan malliin, sillä sen hinta on jo lähtökohtaisesti edullisempi ja hinta saattaa lähteä laskuun uuden mallin julkaisun myötä.
 
Itsellänikin on käytössä Boksilla nuo Stealth 700 Gen 2:t ja olen niihin erittäin tyytyväinen ollut muuten, mutta näissä omissani on tälläinen kiva lisä ominaisuus, että virran päälle laiton jälkeen joskus sammuttavat itsensä noin 10 sekunnin sisällä käynnistyksestä. Sitten uudelleen käynnistyksen jälkeen toimivat taas normaalisti.
 
Edit: Ainiin, edellistä 600 Gen 2 mallia saa näköjään tällä hetkellä alelaarihinnalla. On kyllä tuohon hintaan todella soivat pelit! Sain joulupukilta 300 € Audeze Penroset hajonneiden Turtle 600 G2 tilalle ja kyllä vaan on ikävä tiettyjä juttuja Turtleista kuten sidetonen säätöä, sankamutea ja sitä, että tiedän aina olenko mutella vaiko enkö ole. Ja erityisesti party chatin volume säätö on ihan must have juttu joka Penrosesta uskomattomasti puuttuu. Äänenlaatukin on ihan riittävän hyvä näissä, aina selvästikään kalliimmalla ei saa parempaa kokemusta...
En minä kyllä ole siihen törmännyt, ettei party chatin volumea pystyisi säätämään. Pitäisi pystyä säätämään itse kuulokkeista micin säätönappulalla kun painasee ennen rullaamista. Liekö sen lisäksi appista ja/tai boksin/pelin asetuksista? Ite olen kyllä kokenut ihan tarpeettomaksi alun balanssin haun myötä, kun olen käyttänyt xboxin ryhmäkeskustelua, jonka kautta on jokaiselle yksittäiselle hepulle säätänyt sopivan äänentason (tämä on loistava ominaisuus boksin ryhmäkeskustelussa).

Sitäkään en ymmärrä miten et tiedä oletko mutella vai et? Ensinäkin tuo kuulokkeiden nappi on harvinaisen selkeä tuntumaltaan. Etusormella kun kokeilee kuulokkeen keskellä olevaa nappia, niin sen tuntee heti missä asennossa se on. Toisekseen itsellä näkyy niin peleissä kuin ryhmäkeskustelussa nimi aina kun ääntä kuuluu. En tiedä miten asia voisi olla vielä paremmin, ei kai ainakaan millään naaman edessä kiiluvalla ledillä? Toki semmonen Astrojen tyyppinen sanka on omalla tavallaan toki helppo, mutta niissä ratkaisuissa tuntuu ajan kanssa käyvän niin, että sanka alkaa valumaan, mikä ei ole pidemmän päälle hyvä.
 
Sankamute on muuten ihan must itselleni. Se olikin yksi syy miksi hankin nuo Stealth 700 Gen 2:t. Astro A50 Gen 3:ssa ei kyllä sanka alkanut valumaan yhtään minnekkään itsestään vaikka kovalla käytöllä olivatkin, ainakaan jos teit niin kuin minä eli nostin sangan ihan ylä asentoon niin pitkälle kuin sen vaan sai.
 
En minä kyllä ole siihen törmännyt, ettei party chatin volumea pystyisi säätämään. Pitäisi pystyä säätämään itse kuulokkeista micin säätönappulalla kun painasee ennen rullaamista.

Kaikkea on kokeiltu, ei se toimi luotettavasti Audeze Penrosessa. Olen tullut siihen päätelmään (lukuisten turhien kuolemien jälkeen) että turha edes yrittää räpeltää sen kanssa, täytyy vaan pyytää pelikavereita ystävällisesti olemaan hetkisen hiljaa. niin kuulee rapinat toivottavasti. Juu, teknisesti se ehkä kind of toimii, mutta jos nyt vertaan Turtleen niin onhan se nyt aivan paska ja huono toteutus. Liian kömpelö käyttää pelin tiimellyksissä. Silloin kun sitä tarvitsee on yleensä ns. "tilanne päällä"

Tästä vänkäsin Audezen tuen kaverinkin kanssa ihan kohtalaisesti kun heidän mielestä on todella järkevää, että mikin voimakkuus on siinä potikassa sen sijaan että olisi chatin vola kuten Turtleissa. Se turha mikin säätökin btw. jotenkin bugittaa, menee välillä nollaan itsekseen. En käsitä miksi ovat sen mikin voimakkuuden siihen priorisoineet, mikin voimakkuus on sellainen että se säädetään kerran sopivaksi. Sen jälkeen siihen ei ehkä palata enää ikinä, tai ainakin hyvin harvoin. Ei mitään järkeä olla se potikassa ja tehdä party chatin säädöstä sen takia ihan helvettiä. Pitäisi olla toistepäin tietenkin. Kyllä seuraavat pelikuulokkeet on taas todennäköisesti Turtlet, Audeze kova tekemään kuulokkeita. Pelikuulokkeiden tekemisessä sen sijaan on vielä paljon toivomisen varaa. Ihan perusasiat hakusessa.
 
Kaikkea on kokeiltu, ei se toimi luotettavasti Audeze Penrosessa. Olen tullut siihen päätelmään (lukuisten turhien kuolemien jälkeen) että turha edes yrittää räpeltää sen kanssa, täytyy vaan pyytää pelikavereita ystävällisesti olemaan hetkisen hiljaa. niin kuulee rapinat toivottavasti. Juu, teknisesti se ehkä kind of toimii, mutta jos nyt vertaan Turtleen niin onhan se nyt aivan paska ja huono toteutus. Liian kömpelö käyttää pelin tiimellyksissä. Silloin kun sitä tarvitsee on yleensä ns. "tilanne päällä"

Tästä vänkäsin Audezen tuen kaverinkin kanssa ihan kohtalaisesti kun heidän mielestä on todella järkevää, että mikin voimakkuus on siinä potikassa sen sijaan että olisi chatin vola kuten Turtleissa. Se turha mikin säätökin btw. jotenkin bugittaa, menee välillä nollaan itsekseen. En käsitä miksi ovat sen mikin voimakkuuden siihen priorisoineet, mikin voimakkuus on sellainen että se säädetään kerran sopivaksi. Sen jälkeen siihen ei ehkä palata enää ikinä, tai ainakin hyvin harvoin. Ei mitään järkeä olla se potikassa ja tehdä party chatin säädöstä sen takia ihan helvettiä. Pitäisi olla toistepäin tietenkin. Kyllä seuraavat pelikuulokkeet on taas todennäköisesti Turtlet, Audeze kova tekemään kuulokkeita. Pelikuulokkeiden tekemisessä sen sijaan on vielä paljon toivomisen varaa. Ihan perusasiat hakusessa.
Itse kyllä hommaisin mielummin paremmat kaverit kuin huonommat kuulokkeet! En ole kyl itse tullut ajatelleeksi, että chat mixiä säätäisi kesken pelin, mutta sehän voisi toimia ihan hyvinkin, jos tuo chat mix ja micin vola -asetus toimisi juuri toisinpäin. Eipä sillä, että kuulokefoorumilla, jossa Audeze virallisesti ja sen henkilökunta operoi, on tuota asiaa käsitelty niin pitkään kuin kuulokkeet on olleet olemassa. Ja kun sitä ei ole toisinpäin siitä huolimatta tähän mennessä korjattu, niin varmaan se valitettavasti noin jääkin. Sitä en tiedä onko se vain viitseliäisyyttä vai onko heidän käyttämä siru niin konstikas, että sitä ei saa toteutettua. Joskus ainakin valittelivat johonkin asiaan, että se tuottaa ongelmia päivittämiseen (ei ole ihan vapaat kädet tehdä mitä halutaan).
 
Itse kyllä hommaisin mielummin paremmat kaverit kuin huonommat kuulokkeet! En ole kyl itse tullut ajatelleeksi, että chat mixiä säätäisi kesken pelin, mutta sehän voisi toimia ihan hyvinkin, jos tuo chat mix ja micin vola -asetus toimisi juuri toisinpäin. Eipä sillä, että kuulokefoorumilla, jossa Audeze virallisesti ja sen henkilökunta operoi, on tuota asiaa käsitelty niin pitkään kuin kuulokkeet on olleet olemassa. Ja kun sitä ei ole toisinpäin siitä huolimatta tähän mennessä korjattu, niin varmaan se valitettavasti noin jääkin. Sitä en tiedä onko se vain viitseliäisyyttä vai onko heidän käyttämä siru niin konstikas, että sitä ei saa toteutettua. Joskus ainakin valittelivat johonkin asiaan, että se tuottaa ongelmia päivittämiseen (ei ole ihan vapaat kädet tehdä mitä halutaan).
Joo syy on varmaankin tekninen, jonka takia vaikea/mahdoton implementoida. Ei vissiin olisi siinä tapauksessa, jos olisivatkin oikeesti "Designed for Xbox" kuten laatikossakin leuhutetaan. Mutta kun ei ole Xbox kuulokkeet, vaan toimii usealla alustalla...

Asia olisi pitänyt huomioida jo suunnittelupöydällä, ei todellakaan ole tulossa enää muutosta tuohon ja näillä mennään nyt ikävä kyllä. Turtlen uusissa malleista, joista juttua aiemmissa viesteissä on Donglessa kytkin, jossa niistä tulee joko "Xbox kuulokkeet" tai "muun alustan kuuloke" Niissä tämä toiminto on edelleen kelkassa, voi olla että kytkin liittyy tähänkin seikkaan nimenomaan. Asia olisi pitänyt Penrose tapauksesskin huomioida jo suunnittelupöydällä, mutta näin ei sitten toimittu syystä X. Vielä on opittavaa, jos haluavat tehdä oikeesti järkevät pelikuulokkeet. Mahtava äänenlaatu tottakai iso plussa, mutta perusasioita ei voi tällä tavalla ryssiä. Ei varsinkaan 300 € hintalapulla, jos haluaa saada pelaajien arvostuken kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa että ei tuo chatin vola-asia Penroseissa oo mua häirinnyt. Mobiilisovelluksesta säädän tasot kuntoon pelien alkaessa ja yleensä se on siinä. Mikin voi samalla tarkistaa olevan n. 70%. Onhan tuo silti kieltämättä vähän erikoista ettei rullat käyttäydy samanlailla kuin suurimmassa osassa Xbox-pelikuulokkeita.

Ei mulla paluuta Turtle Beachiin enää olis.:D Äänenlaadussa niin iso ero, varsinkin kun pelaan single playerit ja katson suoratoistopalveluitakin samoilla luureilla. Eikä mua noissa Audezeissa ole mikään häirinnyt sen kummemmin, mutta mielenkiintoista lukea poikkeaviakin kokemuksia.
 
Sitäkään en ymmärrä miten et tiedä oletko mutella vai et? Ensinäkin tuo kuulokkeiden nappi on harvinaisen selkeä tuntumaltaan. Etusormella kun kokeilee kuulokkeen keskellä olevaa nappia, niin sen tuntee heti missä asennossa se on. Toisekseen itsellä näkyy niin peleissä kuin ryhmäkeskustelussa nimi aina kun ääntä kuuluu. En tiedä miten asia voisi olla vielä paremmin, ei kai ainakaan millään naaman edessä kiiluvalla ledillä? Toki semmonen Astrojen tyyppinen sanka on omalla tavallaan toki helppo, mutta niissä ratkaisuissa tuntuu ajan kanssa käyvän niin, että sanka alkaa valumaan, mikä ei ole pidemmän päälle hyvä.

Unohdin vastata tähän osuuteen. Tämä mute käytettävyyshän on ihan jatkuva ongelma, joka tekee siitä ehkä vielä vakavamman ainakin omalla käyttöprofiililla kuin tuo Party-chat aivopieru Penroseissa...

Mitäs tuohon nyt sanoisi, jos et ymmärrä kuinka en tiedä muten tilaa? Varmaankin, että en ymmärrä kun et ymmärrä. Ehkä et pelaa niin paljon moninpelejä? Itse en halua pitää party overlaytä päällä kuin harvoin kun en vielä tunnista uusien pelikavereiden ääntä, vilkkuvat tarpeettomat tekstit ruudulla häiritsee.

Sanotaan nyt vaikka näin lyhykäisyydessään, että olen kuullut ainakin tuhat kertaa "oh sori, olin mutella" Sitä vaan sattuu moninpelaajilla ihan jatkuvasti. Itse esim. jos otan hörpyn juomaa tai suolapähkinän tai sipsin tai puhun muille kuin pelikavereille laitan aina mutelle. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin esim. sipsin rouskutus korvassa. Kuten Zod kokee ja varmasti moni muu moninpelaaja, niin sankamute on yksi paras asia mitä pelikuulokkeissa on tapahtunut. Yksi syy on se, että ensinnäkin se on erittäin helppo ja nopea tökkästä sormella päälle/pois jopa "väärälläkin" kädellä tarvittaessa onnistuu suht. helposti. Lisäksi näet koko ajan statuksen onko mute vaiko eikö ole? Turtleissa vielä bonuksena loistavassa sankamutute-toteutuksessa se "pykälä" siinä puolessa välissä ja äänimerkki-palaute siitä kun tila muuttuu. Ei tarvi veivata ns. tappiin saakka ylös kuten esim. vielä edellisissä pelikuulokkeissa piti.

Audeze Penrose tapauksessahan taas tämä mute käytettävyys on sössitty pahasti. Yleensä verkkopeleissä mutea on aikaa roplata silloin kun vaikka juoksee jonnekin kohteelle, eikä ole esim. ole tulitaistelussa. Silloin vasempaa kättä tarvitaan vasemmalla tatilla, tarpeeton pysähtyminen monissa peleissä ei ole kovin terveellistä. Varsinkin näissä yhden elämän peleissä, jossa ei olla takaisin sotimassa 5 sekunnin kuluttua ei halua ottaa kuulaa kalloon pysähtymällä räpläämään hankalasti saatavilla olevaa mutea.

No missä on Audeze Penrosessa mute nappi? No about pahimmassa paikassa varmaankin missä mahdollista, eli vasemman kupin ulkopuolella. Eli jos ja kun haluan välttää tuon edellämainitun pysähtymisen jossain keskellä peltoa esim. Vigorissa tai vaikka PUBGissa, sun tarvii käyttää oikeaa kättä ja tavallaan "kurottaa" pään yli ottaa se mute pois tai laittaan päälle. Voi helvetti kuinka vaikeaa why!?

Toivottavasti tämä sepostus auttoi ymmärtämään edes vähäsen? :D
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa että ei tuo chatin vola-asia Penroseissa oo mua häirinnyt. Mobiilisovelluksesta säädän tasot kuntoon pelien alkaessa ja yleensä se on siinä. Mikin voi samalla tarkistaa olevan n. 70%. Onhan tuo silti kieltämättä vähän erikoista ettei rullat käyttäydy samanlailla kuin suurimmassa osassa Xbox-pelikuulokkeita.

Ei mulla paluuta Turtle Beachiin enää olis.:D Äänenlaadussa niin iso ero, varsinkin kun pelaan single playerit ja katson suoratoistopalveluitakin samoilla luureilla. Eikä mua noissa Audezeissa ole mikään häirinnyt sen kummemmin, mutta mielenkiintoista lukea poikkeaviakin kokemuksia.
Mulla on sama meininki. Se on jännä oikeastaan miten itselle täysin triviaalit pikkunippelijutut muodostuu monesti aikamoisiksi kynnyskysymyksiksi. Itselle kuulokkeissa ja muissakin äänentoistolaitteissa se perusasia on äänenlaatu (miltä ääni kuulostaa). Siitä en kykenisi tinkimään vaan ostan aina parasta mihin on vara. Konsolipuolen kuulokkeissa Penroset ei ole pelkästään parasta mihin on vara vaan ne on parhaat mitä on. Hetken luulin tehneeni virhe hankinnan kun Bang&Olufsen teki 400-500 euron pelikuulokkeet konsoleille, mutta sitten tuli huojentava tieto, että ne ei ole Penrosen tasoiset ääneltään.

Toisaalta itse en pelaamisesta halua ottaa mitään hirveätä stressiä, vaikka sen suhteen kuulenko jonkun äänen silloin kun olen pelatessa kaverien kanssa jutuilla ja vaikuttaako se johonkin. Äkkiseltään tuntuisi, että enemmän haittaisi kesken pelin alkaa kopeloimaan kuulokkeita. Ei ole koskaan tullut edes mieleen sellainen mahdollisuus, että säätäisin muiden ääniä pois, vaikka se olisi helppoa (esim. Astro A50:llä pelasin silloin kun ne oli parhaat kuulokkeet).

Mut ei siinä, että tuossa on mitään väärää, vaikka haluaisi säädellä kaiken aikaan ja ensisijaisia juttuja on tommoset. Hyvä, että meitä on moneen junaan. Ei Audezen kuulokkeiden ole tarkoituskaan olla mitään mainstreamia. Niiden on tarkoitus olla vastaus niille, jotka haluaa hifi-tason ääntä ja ne on edelleen ihan naurettavan halvat kuulokkeet sekä 300 euron että 200 euron hintaan, vaikka niissä ei olisi mikkiä eikä peliominaisuuksia ollenkaan. Siinä mielessä, jos niihin pettyy, niin voinee sanoa, että odotukset on jollain tavalla väärät, vaikka tuon säädön toteutus toki jättää seuraavaan malliin parantamisen varaa.
Unohdin vastata tähän osuuteen. Tämä mute käytettävyyshän on ihan jatkuva ongelma, joka tekee siitä ehkä vielä vakavamman ainakin omalla käyttöprofiililla kuin tuo Party-chat aivopieru Penroseissa...

Mitäs tuohon nyt sanoisi, jos et ymmärrä kuinka en tiedä muten tilaa? Varmaankin, että en ymmärrä kun et ymmärrä. Ehkä et pelaa niin paljon moninpelejä? Itse en halua pitää party overlaytä päällä kuin harvoin kun en vielä tunnista uusien pelikavereiden ääntä, vilkkuvat tarpeettomat tekstit ruudulla häiritsee.

Sanotaan nyt vaikka näin lyhykäisyydessään, että olen kuullut ainakin tuhat kertaa "oh sori, olin mutella" Sitä vaan sattuu moninpelaajilla ihan jatkuvasti. Itse esim. jos otan hörpyn juomaa tai suolapähkinän tai sipsin tai puhun muille kuin pelikavereille laitan aina mutelle. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin esim. sipsin rouskutus korvassa. Kuten Zod kokee ja varmasti moni muu moninpelaaja, niin sankamute on yksi paras asia mitä pelikuulokkeissa on tapahtunut. Yksi syy on se, että ensinnäkin se on erittäin helppo ja nopea tökkästä sormella päälle/pois jopa "väärälläkin" kädellä tarvittaessa onnistuu suht. helposti. Lisäksi näet koko ajan statuksen onko mute vaiko eikö ole? Turtleissa vielä bonuksena loistavassa sankamutute-toteutuksessa se "pykälä" siinä puolessa välissä ja äänimerkki-palaute siitä kun tila muuttuu. Ei tarvi veivata ns. tappiin saakka ylös kuten esim. vielä edellisissä pelikuulokkeissa piti.

Audeze Penrose tapauksessahan taas tämä mute käytettävyys on sössitty pahasti. Yleensä verkkopeleissä mutea on aikaa roplata silloin kun vaikka juoksee jonnekin kohteelle, eikä ole esim. ole tulitaistelussa. Silloin vasempaa kättä tarvitaan vasemmalla tatilla, tarpeeton pysähtyminen monissa peleissä ei ole kovin terveellistä. Varsinkin näissä yhden elämän peleissä, jossa ei olla takaisin sotimassa 5 sekunnin kuluttua ei halua ottaa kuulaa kalloon pysähtymällä räpläämään hankalasti saatavilla olevaa mutea.

No missä on Audeze Penrosessa mute nappi? No about pahimmassa paikassa varmaankin missä mahdollista, eli vasemman kupin ulkopuolella. Eli jos ja kun haluan välttää tuon edellämainitun pysähtymisen jossain keskellä peltoa esim. Vigorissa tai vaikka PUBGissa, sun tarvii käyttää oikeaa kättä ja tavallaan "kurottaa" pään yli ottaa se mute pois tai laittaan päälle. Voi helvetti kuinka vaikeaa why!?

Toivottavasti tämä sepostus auttoi ymmärtämään edes vähäsen? :D
Mietin lähinnä astunko tässä jo johonkin miinaan. :D

Tämä lähinnä laittoi pohtimaan minkälaisia ratkaisua suolapähkinä- ja sipsivalmistajat ovat joutuneet miettimään tyydyttääkseen tarpeesi, että sinulla ei kesken mättämisen vain pysähdy pelissä liike eikä tatit driftaa rasvatauhkan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, että meitä on moneen junaan.

Just tämä! Välillä täytyy asioita osata tarkastella objektiivisesti pois oman navan ja omien käyttötottumuksien lähettyviltä ja yrittää ymmärtää, että me kaikki ei käytetä esim. tässä tapauksessa kuulokkeita 1:1 tavalla. Minä odotan 300 € pelikuulokkeilta A-luokan äänenlaatua, mutta myös hyviä ominaisuuksia pelaamiseen, jotka taipuu jo satasen headseteiltä.

Sinulle taas tärkeämpi asia on hyvä äänenlaatu ja arvostat sitä ensisijaiesti. Minulla ei ole vaikeuksia käsittää, että toisilla se on näin. Ehkä se kuitenkin minulle on ongelma käsittää, että näitä kiistattomia ongelmia koitetaan jotenkin jankuttaa pois ja väheksytään toisten kokemuksia.

Mietin lähinnä astunko tässä jo johonkin miinaan.

Mihin miinaan? Oliko liian huonosti selitetty? Missä kohdassa erityisesti epäonnistuin selittämään Penrose kuulokkeiden mute-toiminnallisuuden huonoutta? Kyllä nämä on henk. koht. kokemuksen kautta kertynyttä dataa mitä täältä näppäimistöltä tulee. Ja kokemusta on näistä ja muista pelikuulokkeista ihan kohtalaisesti. Jos näille kuulokkeille järjestettäisiin kunnolliset käytettävyystestit, niin sieltä hyvin todennäköisesti tulisi löydöksenä mm. näitä samoja seikkoja jota tuon esille.

Tämä lähinnä laittoi pohtimaan minkälaisia ratkaisua suolapähkinä- ja sipsivalmistajat ovat joutuneet miettimään tyydyttääkseen tarpeesi, että sinulla ei kesken mättämisen vain pysähdy pelissä liike eikä tatit driftaa rasvatauhkan takia.

Ei nyt sentään tartte alkaa vittuilemaan jos puhutaan kuulokkeista. Sovittasko, että ei mennä henkilöön jookosta? Kuitenkin silleen suht. laadukasta keskustelua ollut tässä, tuo nyt meni jo vähän lapsellisen puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt sentään tartte alkaa vittuilemaan jos puhutaan kuulokkeista. Sovittasko, että ei mennä henkilöön jookosta? Kuitenkin silleen suht. laadukasta keskustelua ollut tässä, tuo nyt meni jo vähän lapsellisen puolelle.
Ei tuosta nyt kannata pahastua ja kovin henkilökohtaisena loukkauksena ottaa. Vähän toin pientä kujeilua mukaan, kun meinaa mennä foorumin tyyliseksi vakavahenkiseksi jankkaamiseksi.

Siihen miinaan, että mietin jo että keksitäänkö näitä ongelmia täkyiksi, että alkaisin jankkaamaan. Koska kyllä sekin on taasen tosi vaikea ymmärtää miten peliä haittaa ottaa käsi vasemmalta tatilta pois vajaaksi sekunniksi mutea varten, mutta kuitenkin pystyy jommalla kummalla kädellä vetämään mättöä naamariin eikä se haittaa pelaamista. Ei siinä mitään, kyllä minäkin näiden Penrosejen kanssa olen sipsiä vetänyt ja mutetellu, mutta ainut ongelma mihin olen törmännyt on se, että sormet menee rasvaisiksi enkä tiedä mihin pyyhkisin niitä. Tosin pääasiassa syön niissä väleissä kun odottelen peliä tai camppaan jossain nurkalla/nurkassa (hox hox, erikoisjoukkojen miesten ohjeiden mukaisesti, AINA oikean käden sormi liipasimella eikä mute-napilla). Se on muuten ihan totta, että liipaisimelta ei saa tilanteessa ottaa sormea ja tämä oppi ja Penrosejen ensiluokkainen vasemman puolen toteutus pelasti insussa henkeni viime tai sitä edellisenä viikonloppuna kun vihollinen tuli eteen juuri mutea käsitellessäni. Ja tämä tarina on ihan tosi. Oikeasti. Pelastiko iltani? Tuskin.

Uskaltaisin Astro-sankamikin kokemuksen pohjalta sanoa, että ihan yhtälailla niitä "oho, olin mutella"-tyyppisiä tilanteita senkin kanssa tulee. Aika häiritsevähän sen mikin pitäisi olla asennossa tai toisessa, että sen siinä tilanteessa huomaisi. Se kai siinä tilanteessa on se perimmäinen syy, että on unohtanut, että on laittanut itsensä mutelle eikä mikään nappien, ilmoitusten tai sankojen asennon muisteleminen. Niitä tulee siitäkin huolimatta, että olen käyttänyt aina party overlaytä, mikä kuitenkin on jo aika selkeä visuaalinen merkkikin asiasta. Mutta kun se ajatus on muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Tullut näköjään uusi malli tuosta Arctiksen lippulaivamallista myyntiin. Pitää kyllä ehdottomasti päivittää nuo Arctis Pro Wirelessit näihin uusiin, kun olen tykännyt noista aivan valtavasti. Toimii kaikilla konsoleilla ja vaihdettava akku tarkoittaa sitä, ettei koskaan tarvitse roikottaa laturissa.

 
Ylös Bottom