PS5:llä LFC:tä ei varsinaisesti edes tueta sellaisenaan, vaan se vaatii pelikohtaisen tuen. Toistaiseksi kai vain Insomniac on itse softalla toteuttanut omiin peleihinsä LFC-vastineen, ja niissäkin se toimii vain Fidelity Modessa, jolloin ruudunpäivitys on 40+ fps. Ja sitten toisaalta esim. Ghostwire Tokyo tukee PS5:llä nyt VRR:ää, mutta ei LFC:tä.Että mikä tässä nyt on ongelma ja en nyt ymmärtänyt pikaisella katselulla miksi joku LFC vielä tähän sotkeutuu? Mitä se käytännössä tekee VRR lisäksi?
Käytännössä LFC:tä voi käyttää, jos VRR on käytössä ja televisio 120 hertsin tilassa. Tuolloin jos pelin ruudunpäivitys laskee alle VRR-rajan - eli PS5:llä alle 48 fps:n - rajan alle menevät framet käytännössä tuplataan (tai ehkä jopa triplataan) hetkellisesti. Joten esim. 45 fps onkin televisiolle/näytölle 2*45 fps, jolloin se paneelin virkistystaajuus on 90 hertsiä. Ja jos mennään alle 41 fps:n, framet triplataan, eli esim. 38 fps on 3*38=114 hertsiä.
Tuota 120 hertsin tilaa tarvitaan juuri sen takia, että 60 hertsiä ei tuohon tuplaukseen kertakaikkiaan riitä, koska jo 2*30 olisi se maksimi 60 hertsiä.
Mutta sen enempää VRR kuin LFC:kään ei auta tilanteisiin, joissa yksittäinen frame kestää erityisen kauan. Ruudunpäivitys voi siis olla esim. 50 fps näennäisesti, mutta 49 freimiä vie ajallisesti 49*16,67 millisekuntia (=816,8 ms), mutta se yksi frame kestääkin peräti 183,2 millisekuntia. Se on niin pitkä töksähdys, että se näkyy melkeinpä pelin hetkellisenä pysähtymisenä.
Tarkempia teknisiä syitä tai selityksiä Xboxin kattavammalle VRR-tuelle voinee etsiä historiasta. Xbox aloitti Freesyncin tukemisen jo viitisen vuotta sitten, ja jossain vaiheessa lisättiin tuki myös HDMI-VRR:lle, jota PS5 käyttää. Joten käytännössä Microsoftilla lienee ollut enemmän aikaa hieroa tekniikkaansa kuntoon jo Xbox Onen aikoina.Jumiiko ps5 48-120 väliin jonkun standardi määrittelyn takia (120/2.5) ja miksi boxilla toimii missä lie 24 tai 30 - 60hz välilläkin?
Onko kyse että ps5/4 60fps pelit on koodattu kiinteästi hdmi syöttöön (ilman systeemi kirjastoa joka voisi muuttua)?
Toinen, ehkä vähän foliohattumaisempi, selitys on, että koska Sonyn omat TV:t eivät tue VRR:ää kuin 48-120 hertsillä, on raja laitettu tuohon.
Jos tästä Sonyn toteutustavasta jotain hyvää voi hakea, niin se tavallaan mahdollistaa yli 60 fps -tilat peleissä, joissa sitä ei ole aiemmin ollut. Mikään ei tosin estä tekemästä samaa myös Xboxin peleille, mutta tähän asti tuollaisia ei ole pahemmin näkynyt. Dying Light 2 on jotakuinkin ainoa tapaus, joka itelle nousee mieleen. Käytännössähän tuo ei vaadi muuta kuin sen, että ruudunpäivityksen 60 fps -katto otetaan pois, ja annetaan sen seilata ihan vapaasti. Varsinaisesta 120 fps -moodista ei kuitenkaan voi puhua, koska se 120 ruutua sekunnissa on yksinkertaisesti liian kova tavoite.
Viimeksi muokattu: