Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elden Ring

Tuossa auttaa paljon se yksi summonoitava npc jonka merkin löytää yhden sisäänkäynnin luota.
Varmasti auttaa. Samoin auttaisi buffit, kaverien käyttäminen ja moni muu mutta kun tähänkin mennessä mennyt soolona dual hand great swordilla niin kynnys on korkealla olla käyttämättä mitään noita ennen kuin on ihan täysin pakko.

Parissa pomossa on tullut jumiteltua hetki jos toinenkin ja silti ne on lopulta menneet läpi. En usko että tämänkään kanssa menee lopulta ikuisuuksia kun vain ottaa varman päälle ja RNG-jumalat sattuu olemaan puolella.

Physick potionia kyllä käytän, joten ihan täysin "puristina" en ole mennyt. On vain ollut tapana pelailla nämä pelit ilman npc- tai ihmisapureita, joten en halua nyt/vielä putkeani rikkoa :D
 
Viimeksi muokattu:
Tää on ehkä paras peli mitä on tullut ikinä pelattua. Ja vielä en jaksanut ennnen pelata edes Soulsseja.

100h kellossa ja nyt vasta tuntuu että koukussa peliin onkin. Pelissä on noin 1000 salaisuutta ja ei mitään inhoamia guest listoja ja muuta. Peli on ilman oppaita täysi mysteeri. Ja se vasta kivaa onkin.
 
Tää on ehkä paras peli mitä on tullut ikinä pelattua. Ja vielä en jaksanut ennnen pelata edes Soulsseja.

100h kellossa ja nyt vasta tuntuu että koukussa peliin onkin. Pelissä on noin 1000 salaisuutta ja ei mitään inhoamia guest listoja ja muuta. Peli on ilman oppaita täysi mysteeri. Ja se vasta kivaa onkin.
No älä muuta sano! Minun matkani on pelin loppuvaiheilla eikä vieläkään mitään väsymystä ole. Pelitunteja on jotain 110 ja hahmon leveli jonkin verran yli 100. Tai sitten nuo oli toisinpäin, en muista :D
 
Kyllähän tämä on yksi parhaita pelejä mitä on tullut pelattua. En usein syty avoimen maailman peleistä, mutta tämä oli huikea. Huikea seikkailu upeassa maailmassa.

Enpä muista, että olisin koskaan pelannut yli sata tuntia varsinaista tarinan läpipeluuta missään pelissä, mutta tässä se meni rikki. Varmaan joskus meni jotain 80 tuntia Dragon Quest VIII:ssä. Valtava teos Fromilta eikä missään vaihessa iskenyt minkäänlainen ähky tai tylsistyminen. Vapaa eteneminen ja samoilu oli vaan niin mukaansatempaavaa ja maailman kauneus yhdistettynä hyvään haasteeseen piti otteessaan.
 
Pääsin lopulta läpi sen pomotaiston josta täällä nyt kirjoitellut:

Tänään meni useamman kerran todella lähelle ja yksi kerta oli sellainen että olisin jo päässyt läpi jos olisin tajunnut erään asian. Se asiahan oli se että en hoksannut että pomojen yhteinen elämäpalkki piti vain saada nolliin ja sen jälkeen molemmat kuolevat riippumatta kuinka paljon niillä on sitä omaa elämää jäljellä. Tuon jos olisin tajunnut niin olisin voinut perääntymisen sijasta pistää nopean iskun ja päässyt aiemmin jo läpi.

Sen jälkeen tutkiskelin avautuvia paikkoja ja mitä sitten tuleekaan: taas uusi Crucible Knight. Olen nyt sen kanssa ottanut matsia jo kymmenkunta kertaa ja aina sama juttu että saa sen maajäristyksen osumaan ja homma on siinä. Noitakin on hoidellut jo vaikka kuinka monta ja silti jokainen näistä on aina yhtä kettumainen vastustaja.

Eihän tuota edes olisi pakko jäädä matsaamaan mutta kun minulla on sellainen tyyli ollut että kaikki vihulaiset pyrin hoitamaan vähintään kerran.
 
Alkoi ehkä ensimmäistä kertaa oikeasti tympäisemään ne suunnat/tekemiset mitä pelillä on tarjolla/jäljellä. Oli siis lähinnä kaksi pomomatsia, joille molemmille ärsyttävän pitkä/tylsä matka. Miksi niitä Stake of Marikasseja ei voi käyttää järkevästi kun kerran sujuvoittivat peliä niiden lisäämisellä? Mikä syy on sille että Dragonlordille tai Malikethille täytyy olla sellainen tylsä/turha löntystely että pääsee yrittämään matsia uusiksi?

Kaiken huipuksi molemmissa pomoissa on alkuvaihe, josta ei välillä pääse edes eteenpäin, joten sen toisen vaiheen opettelu jää todella tuskaiseksi kun aikaa menee siihen löntystelyyn sen sijaan että pääsisi heti yrittämään uusiksi.

Huvittavinta on että Dragonlordin kanssa pääsin pisimmälle ekalla yrityksellä vähin "Estuksin" enkä ole päässyt lähellekään sitä sen jälkeen. Ajattelin jo sen perusteella että onpa yllättävän helppo pomo kun sen elämäpalkista oli enää vajaa neljäsosa jäljellä. Maliketh taas oli vaikea jo alussa mutta siihen keksin kikan, millä saan melko varmasti pääsyn "jatkoerään". Sen kanssa kävi samaa eli ekalla kerralla jatkoerissä pääsin todella pitkälle ja sen jälkeen ei ole tuntunut että on mitään mahdollisuuksia kun tulee sellaista iskua että ei ehdi väistää eikä parantaa.

Tämä/nämä alkoi pänniä niin paljon että muistin että minulla on Lift of Roldilta joku suunta käymättä, joten sinne suuntasin.

Ja siellähän oli aluetta. Olin innoissani jo sen vuoksi että kaipasin nyt jotain vaihtelua ja tuollainen open worldeily on juuri sopiva juttu tähän väliin.

Aikaisemmin olen sanonut että kyllästymistä ei ole vielä tullut. Nyt vajaa 120 tunnin jälkeen on pakko myöntää että voisin alkaa jo paketoida tätä kasaan. Toivoisin jopa että siellä olisi ollut vain jokin loppupaikka, mihin voisi vain kävellä ja valita että nyt tämä riittää mutta tässä varmaan täytyy taistella vielä älytön määrä jotain megabosseja vastaan.

Olen saanut pelistä niin paljon iloa, onnistumisen elämyksiä, nautintoja, wow-elämyksiä ja muuta että tuollainen rauhallinen lasku lopputeksteihin olisi juuri loistava vaihtoehto tässä kohtaa. Mutta en todellakaan odota että siellä mitään helppoa on vastassa. Nämä kaksi pomoa, joissa nyt olen, lienevät vain esimakua siitä mitä on tulossa enkä halua edes arvailla kuinka monta niitä vielä on jonossa. Kenties ei kuitenkaan ihan loputtomasti koska sain eilen käsittääkseni myös viimeisen kartanpalasen.
 
Nämä kaksi pomoa, joissa nyt olen, lienevät vain esimakua siitä mitä on tulossa enkä halua edes arvailla kuinka monta niitä vielä on jonossa. Kenties ei kuitenkaan ihan loputtomasti koska sain eilen käsittääkseni myös viimeisen kartanpalasen.
Olet aika lopussa menossa. Jokunen pakollinen pomo siellä vielä on odottamassa, mutta ei hirveästi enää uutta aluetta tutkittavaksi. Huom. pakollista aluetta tai pakollisia pomoja.
 
Joo, pitkät juoksumatkat esim. pomoille uudelleen yrittäessä ovat sunnilleen idioottimaisimpia juttua, mitä pelikehittäjät voivat tehdä. Todella iso virhe.

Tai joku checkpoint, joka on sijoitettu pakollisen "on-rails"-osion alkuun, jossa esim ensimmäinen minuutti on jotain täysin turhaa vaikkapa dialogia ennen varsinaista pelaamisen alkamista. Sitten katselet ja kuuntelet aina uudelleen sitä samaa paskaa. Anteeksiantamattomia virheitä. Ja jos teknisestä seikasta johtuvaa, niin älä sitten tee sellaista osiota tai mieti joku eri ratkaisu.
 
Eilen tutkiskelin Haligtreetä ja voi että ärsytti kun meni hieman yli 100000 runea hukkaan. Levelin nousuun tarvitsee tällä hetkellä jotain 140000, joten siinä meni melkein yhden levelin verran runeja.

Kaiken huipuksi homma oli lopulta oma kämmi. Tiputtauduin muka oikealle reitille mutta se olikin liian korkea paikka. En tajua miksen vain käyttänyt kartan pikamatkustamista koska hetken etsin sopivaa paikkaa alas. Runen hakureissu meni taas pieleen heti alussa kun ylhäältä, missä runet olivat, tulittaa sellainen pallero saippukuplia järkyttävän määrän. Tuon ohi oli alunperinkin vaikeahko päästä niin nyt sitten jätin sen luo runet ja vieläpä noin typerällä tavalla.

No, onhan tuota valikko täynnä niitä käytettäviä runeja, joten jos haluaa niin saanee useamman tasonnousun kun vain käyttelee ne. Yleensä olen niitä käyttänyt kun on ollut pomo edessä ja halunnut runet "nolliin" eli nostanut leveliin vaadittavaan määrään runelukeman että ei tarvitse joka kerta pomomatsin alussa juosta runelle vaan saa keskittyä taistelemiseen.

Jossain kohtaa kun tuntuu ettei ole enää merkittävämmin tutkimista, josta keräilisi samalla runeja, voisi käyttää nuo pois. Aika usein soulsborneissa tuollaiset jää käyttämättä ja niitä on valikko täynnä loppupomon jälkeenkin.

Samoin bossrunet (tms) on vielä käyttämättä kokonaan. En oikein missään soulsbornessa ole keksinyt mitä niillä tekisi. Tuntunut aina ettei mitään itselle mieluista asetta tai muuta saa niillä. Eikä ole viitsinyt sieluiksikaan muuttaa.

Olet aika lopussa menossa. Jokunen pakollinen pomo siellä vielä on odottamassa, mutta ei hirveästi enää uutta aluetta tutkittavaksi. Huom. pakollista aluetta tai pakollisia pomoja.
Löysin tosiaan sen hissin kautta uuden alueen, jonka kautta pääsin taas uudelle alueelle, joten onneksi on muutakin tekemistä vielä kuin juosta kahdelle pomolle vuoronperään yrittämään josko näkisi/oppisi vähän pidemmälle niiden liikkeitä.

Se aiemmin mainittu tympääntyminen väistyi saman tien kun taas pääsi tuohon sujuvampaan etenemiseen ja tutkimiseen. Vaikka pomot on aina olleet todella iso osa soulseja niin täytyy sanoa että Elden Ringin myötä on alkanut arvostamaan paljon enemmän sitä vapaampaa tutkimista ja seikkailemista. Sekin on toki ollut iso osa soulseja jo sen vuoksi että maailmat on yleensä niin hienosti rakennettu että jo pelkkä oikoreittien hoksaaminen tuntuu todella tyydyttävältä.

Varmaan näiden uusienkin alueiden päästä löytyy pomo tai pari mutta toivon ettei ole yhtä ärsyttävä/tylsä matka niiden luo. Niin ja yksi dungeon löytyi myös. Siis niitä, joille ne patsaat opastavat. Tai ei se löytynyt mutta se patsas löytyi, joten ainakin yksi sellainenkin on vielä käymättä. Ne on yllättävän viihdyttäviä vaikka onkin rakennettu samoista palasista. Hienoa luovuutta kyllä niissä käytetty kun saatu silti niin vaihtelevia ja jopa todella oivaltavia niistä. Saisi eräs Zelda "dungeoneineen" ottaa oppia miten tehdään visuaalisesti ja muutenkin samanlaisista rakennuspalikoista vaihtelevaa sisältöä.

Joo, pitkät juoksumatkat esim. pomoille uudelleen yrittäessä ovat sunnilleen idioottimaisimpia juttua, mitä pelikehittäjät voivat tehdä. Todella iso virhe.
Olin joskus sitä mieltä että ne kuuluvat soulseihin mutta se oli ennen kuin laittoivat Elden Ringiin ne Stake of Marikat. Nehän on juuri sitä varten siellä että vähennettäisiin lähimmältä gracelta juoksua ja sitten niitä ei käytetä aina kun voisi. Olen ehkä yhä hieman sitä mieltä että perinteisemmistä soulseista en välttämättä lyhentäisi ihan kaikkia juoksumatkoja mutta Elden Ringissä se juttu on jo olemassa joten ihmettelen että miksei sitä hyödynnetä kuin jossain kohtaa ja joskus taas sitten ei.

Tai joku checkpoint, joka on sijoitettu pakollisen "on-rails"-osion alkuun, jossa esim ensimmäinen minuutti on jotain täysin turhaa vaikkapa dialogia ennen varsinaista pelaamisen alkamista. Sitten katselet ja kuuntelet aina uudelleen sitä samaa paskaa. Anteeksiantamattomia virheitä. Ja jos teknisestä seikasta johtuvaa, niin älä sitten tee sellaista osiota tai mieti joku eri ratkaisu.
Nämä myös on kyllä rasittavia. Uudessa TMNT-pelissä on jostain syystä joka kerta opetusosio ennen kuin pääsee pelaamaan. Siis vaikka valitsee sen "continue"-vaihtoehdon. Käsittämätön ratkaisu kun tuo voisi olla vain ensimmäisellä kerralla ja sen jälkeen valikoissa tms.
 
Samoin bossrunet (tms) on vielä käyttämättä kokonaan. En oikein missään soulsbornessa ole keksinyt mitä niillä tekisi. Tuntunut aina ettei mitään itselle mieluista asetta tai muuta saa niillä. Eikä ole viitsinyt sieluiksikaan muuttaa.

Niissä on muutamia hyviä juttuja, Mm. Blasphemous Sword on oikein kiva.
 
Eilen tutkiskelin Haligtreetä ja voi että ärsytti kun meni hieman yli 100000 runea hukkaan. Levelin nousuun tarvitsee tällä hetkellä jotain 140000, joten siinä meni melkein yhden levelin verran runeja.
Ärsyttäähän nämä ja itsekkin päästin pidemmän huudon kun Bloodbornessa meni 200000 blood echoa, mutta jossain vaiheessa sitä ymmärtää ettei näillä oikeastaan ole pitkässä juoksussa merkitystä.

Bossruneista saa ihan käteviä aseita, levelöintiin niitä ei oikeastaan juurikaan tarvi, yhden taisin käyttää runeiksi.

Pidempänä pelinä Elden Ring ei ole herättänyt ihan samanlaista intoa uudelleenpeluuseen mitä Bloodborne ja Sekiro. Vieläkin hymyilyttää kun Bloodbornen gun buildilla yritin vanhaan malliin tappaa yhtä kirkossa hyökkäävää sivubossia, ja sitten muisin, että ai niin, mullahan on gun build, ja ratkaisin aseella taistelun.

Elden Ringin buildit ovat hieman perinteisempiä niin Str/Fth läpipeluun jälkeen en ole heti kaivannut Maagi tms. buildia. Bleed build tuli tutuksi bloodbornessa, joten ehkä sitä voisi kokeilla seuraavaksi, jonkun erikoisemman buildin kokeilu voisi olla hauskaa.
 
Minusta pelkkä tyhjä juoksu, tai muu tyhjänpäiväinen yhä uudelleen ja uudelleen pelattava (saati katsottava tai kuunneltava) osio ilman varsinaista haastetta, ei kuulu mihinkään peliin heti checkpointin jälkeen tai ennen bossia.
 
No siinä meni sekin hupi ja sujuva eteneminen kun löysin Malenian.

Testasin kerran ja totesin että en tiedä jaksanko enää tätä peliä :D

Totuus on toki että jaksan mutta en ole kyllä tuonne menossa ihan heti takaisin. Onneksi on vielä nuohottavaa noissa uusissa paikoissa.

Tosin ihan vasta kehuin kuinka ne "copypaste"-dungeonit on silti niin virkistäviä ja luovia (mitä ne yhä ovatkin) mutta nyt siellä on niitä Erdtree Burial Watchdogeja joka nurkassa eikä enää vain pomoina eri yhdistelminä. Jotenkin ei jaksa niiden kanssa tanssia kun ne kestää iskua ja ei edes ole mikään pomotaisto vaan rivivihulaisia. Vähän halvalta siis tuntuu vaikka toisaalta onkin ihan perusmeininkiä soulsborneissa että alun pomot alennetetaan lopussa rivivihollisiksi.
 
No siinä meni sekin hupi ja sujuva eteneminen kun löysin Malenian.

Testasin kerran ja totesin että en tiedä jaksanko enää tätä peliä :D

Totuus on toki että jaksan mutta en ole kyllä tuonne menossa ihan heti takaisin. Onneksi on vielä nuohottavaa noissa uusissa paikoissa.

Tosin ihan vasta kehuin kuinka ne "copypaste"-dungeonit on silti niin virkistäviä ja luovia (mitä ne yhä ovatkin) mutta nyt siellä on niitä Erdtree Burial Watchdogeja joka nurkassa eikä enää vain pomoina eri yhdistelminä. Jotenkin ei jaksa niiden kanssa tanssia kun ne kestää iskua ja ei edes ole mikään pomotaisto vaan rivivihulaisia. Vähän halvalta siis tuntuu vaikka toisaalta onkin ihan perusmeininkiä soulsborneissa että alun pomot alennetetaan lopussa rivivihollisiksi.
Ite skippasin suosiolla Malenian, nyt on toka runi menossa maagilla niin ajattelin koittaa 100% nyt. Se new game+ on aika turha imo joten alotin alusta.
 
Ite skippasin suosiolla Malenian, nyt on toka runi menossa maagilla niin ajattelin koittaa 100% nyt. Se new game+ on aika turha imo joten alotin alusta.
Malenia on aivan loistava farmauspaikka. Ei muuta kuin messiin se joku bleedingiä aiheuttava loitsu (jonka nimeä en enää muista) ja sitä spämmäten auttamaan muita. Pitäisi mennä useammin läpi kuin tulee turpaan, kunhan on sellaisia kohtuullisia pelikavereita. Aina kun Malenia kaatuu, niin tulee muistaakseni monta sataa tuhatta runea heti kerralla. Muutaman kerran onnistui kolme tai neljä kertaa peräkkäinkin Malenian tappaminen noin porukassa. Toki aina välillä myös putkessa selkään.
 
Viimeksi muokattu:
Malenia on aivan loistava farmauspaikka. Ei muuta kuin messiin se joku bleedingiä aiheuttava loitsu (jonka nimeä en enää muista) ja sitä spämmäten auttamaan muita. Pitäisi mennä useammin läpi kuin tulee turpaan, kunhan on sellaisia kohtuullisia pelikavereita. Aina kun Malenia kaatuu, niin tulee muistaakseni monta sataa tuhatta runea heti kerralla. Muutaman kerran onnistui kolme tai neljä kertaa peräkkäinkin Malesian tappaminen noin porukassa. Toki aina välillä myös putkessa selkään.
Ite pelannu soolona, ekan vaiheen sain hoidettua streanghtibuildilla staggeroimalla sitä mut siihen se sit jäikin, ei jaksanu alkaa opettelee toista vaihetta enää.
 
Ite skippasin suosiolla Malenian, nyt on toka runi menossa maagilla niin ajattelin koittaa 100% nyt. Se new game+ on aika turha imo joten alotin alusta.
Voihan pelissä myös respecata jos haluaa jatkaa samaa peliä.

Malenia on aivan loistava farmauspaikka. Ei muuta kuin messiin se joku bleedingiä aiheuttava loitsu (jonka nimeä en enää muista) ja sitä spämmäten auttamaan muita. Pitäisi mennä useammin läpi kuin tulee turpaan, kunhan on sellaisia kohtuullisia pelikavereita. Aina kun Malenia kaatuu, niin tulee muistaakseni monta sataa tuhatta runea heti kerralla. Muutaman kerran onnistui kolme tai neljä kertaa peräkkäinkin Malesian tappaminen noin porukassa. Toki aina välillä myös putkessa selkään.
Voi olla jos on panostanut loitsuihin mutta barbaaritar strenght-buildilla ja greatswordilla ei oikein pysty muuta kuin git gud eli opetella liikkeet jne.

Ite pelannu soolona, ekan vaiheen sain hoidettua streanghtibuildilla staggeroimalla sitä mut siihen se sit jäikin, ei jaksanu alkaa opettelee toista vaihetta enää.
Sama minullakin eli soolona ja jollain tapaa "puristina" että ainoastaan physicksit taitaa olla sellaista apua mitä ei aiemmissa soulseissa ole. Ja kaikki aseen elementtibuffit, taiat ja muut on myös pois, joten se on miekalla huitomista ja rollausta. Niiden kanssa pitäisi tuo opetella ja rupesi jo alussa masentamaan jos oikein tajusin mitä se sen miekka(?) tekee jo ekassa vaiheessa.
 
Voihan pelissä myös respecata jos haluaa jatkaa samaa peliä.
Joo niin voi, jostain syystä en ollut kolunnut sitä paikkaa kokonaan läpi mistä sen itemin ois saanu sille Rennalalle joten se puuttui. Tuntui lisäksi oudolta valmiissa mapissa steamrollaa kaikki ekat vastukset newgame+:sa ku oli just läpäissyt pelin, alotin vaan uuden pelin. Maagi on aika hauska kyllä.
 
Joo niin voi, jostain syystä en ollut kolunnut sitä paikkaa kokonaan läpi mistä sen itemin ois saanu sille Rennalalle joten se puuttui.
Jos se tavara on se mitä luulen niin niitähän saa monia ja vaikka mistä. Taisi olla lähemmäs kymmenen itselläni niitä ellei ylikin. Yhtään en muista mistä olen niitä poiminut mutta jostain luin että siihen tarkoitukseen ne pitäisi olla.
 
Voihan pelissä myös respecata jos haluaa jatkaa samaa peliä.


Voi olla jos on panostanut loitsuihin mutta barbaaritar strenght-buildilla ja greatswordilla ei oikein pysty muuta kuin git gud eli opetella liikkeet jne.


Sama minullakin eli soolona ja jollain tapaa "puristina" että ainoastaan physicksit taitaa olla sellaista apua mitä ei aiemmissa soulseissa ole. Ja kaikki aseen elementtibuffit, taiat ja muut on myös pois, joten se on miekalla huitomista ja rollausta. Niiden kanssa pitäisi tuo opetella ja rupesi jo alussa masentamaan jos oikein tajusin mitä se sen miekka(?) tekee jo ekassa vaiheessa.
Henkilökohtaisesti on hirmu vaikeaa ymmärtää tuon kaltaista puristista pelaamista. Siinähän peliä rajataan kaikista niistä hienoista mahdollisuuksista mitä se tarjoaa pelaamiseen. Itselleni tuo kuulostaa myöskin aika pakkomielteiseltä tavalta pelata. Toki tapansa kullakin, eikä tuo varmasti sitten ole väärä tapa pelata, jos niin pelattaessa aidosti nauttii pelaamisesta. Minulle tuo ei sinänsä kuulosta nautinnolliselta pelaamiselta, mutta eipä sillä ole väliä, kunhan sinusta ja muista noin pelaavista tuollainen pelaaminen on mielekästä.
 
Ylös Bottom