Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
kynnys aloittaa uudestaan on aika korkea. Peli vaatii niin pajlon toistoa, ettei huvita kyllä aloittaakkaan.

Jos vertaan Returnalia omiin suosikkeihini, kuten Resogun ja Nex Machina, niin olisin toivonut vielä enemmän arcade piirteitä. Esimerkiksi keroja ääntä ja etenkin sanaa: "Extra Life". Jos pelissä voisi saada sieltä täältä 1-3 lisäelämää / biome. Toki peli helpottuisi huomattavasti, mutta sanotaan että olisi vaikka arcade-mode, jossa jotain tällaista.

Toinen juttu on sitten pelattavuus ja väitän että se on hiotumpi Housemarquen aikaisemmissa peleissä. Tällä hetkellä laitan paljon aikaa mm. Resoguniin. Ei ole tarkoitus verrata kolmannen persoonan peliä sivultapäin kuvattuun peliin, vaan tarkoitan sitä kuinka hiottuja aikaisemmat suomalaisen pelistudion pelit ovat. Etenkin PlayStation 5 konsolilla.

Jos Returnalin kehittäjistä edes joku työntekijä lukee tätä ketjua, niin toivoisin peliin Arcade Moden, joka on ottanut vaikutteita mm. Resogun, Nex Machina, Dead Nation, Alienation. Kertojan ääni, lisäelämät, huumori. En tosiaan ole päässyt tornia kokeilemaan, mutta käsittääkseni siinä on haettu pelihalli tyylisempää kokemusta?
 
Jos vertaan Returnalia omiin suosikkeihini, kuten Resogun ja Nex Machina, niin olisin toivonut vielä enemmän arcade piirteitä. Esimerkiksi keroja ääntä ja etenkin sanaa: "Extra Life". Jos pelissä voisi saada sieltä täältä 1-3 lisäelämää / biome. Toki peli helpottuisi huomattavasti, mutta sanotaan että olisi vaikka arcade-mode, jossa jotain tällaista.

Toinen juttu on sitten pelattavuus ja väitän että se on hiotumpi Housemarquen aikaisemmissa peleissä. Tällä hetkellä laitan paljon aikaa mm. Resoguniin. Ei ole tarkoitus verrata kolmannen persoonan peliä sivultapäin kuvattuun peliin, vaan tarkoitan sitä kuinka hiottuja aikaisemmat suomalaisen pelistudion pelit ovat. Etenkin PlayStation 5 konsolilla.

Jos Returnalin kehittäjistä edes joku työntekijä lukee tätä ketjua, niin toivoisin peliin Arcade Moden, joka on ottanut vaikutteita mm. Resogun, Nex Machina, Dead Nation, Alienation. Kertojan ääni, lisäelämät, huumori. En tosiaan ole päässyt tornia kokeilemaan, mutta käsittääkseni siinä on haettu pelihalli tyylisempää kokemusta?
Jahas, kirjoitustyylistä päätelleen joku vanha tuttu on tainnut tehdä paluun.
 
Nyt tuli torni dlc pelattua ekaa kertaa "läpi" eli kolmas bossi nirhattua, tornihan on loputon mutta kuitenkin. Nyt olis tarkoitus vetää viel toisen kerran ja saada tornista kaikki loput ym mitä siinä nyt vielä voi nii ois peli 100% läpi. Sit jos vielä puhtia löytyy nii jotain speedrun tyylistä hommaa tai pelkällä handgunilla peli läpi tai muuta mukavaa.
 
Ehdottomasti jonkinlainen Arcade-mode, jollaisesta Avatar puhuu, olisi hyvä lisä peliin.

Jos kokeilette esim. Dead Nation, Alienation, Resogun, Bex Machina eli Housemarquen pelejä, niin Returnalissa on tätä samaa kolmannessa persoonassa. Siitä huolimatta joku arcade mode: lisäelämät, kertojan ääni, huumori sekä sellainen hauskuus pelata ahdistavan ilmapiirin sijaan.

Tällainen voisi olla mahdollista toteuttaa samaan tapaan kuin Tower, joka lisättiin jälkeenpäin peliin. Toivon ettei Housemarque ota tarkoituksella etäisyyttä edellisiin helmiinsä. Että arcade pelien aika olisi ohi?
 
Jos kokeilette esim. Dead Nation, Alienation, Resogun, Bex Machina eli Housemarquen pelejä, niin Returnalissa on tätä samaa kolmannessa persoonassa. Siitä huolimatta joku arcade mode: lisäelämät, kertojan ääni, huumori sekä sellainen hauskuus pelata ahdistavan ilmapiirin sijaan.

Tällainen voisi olla mahdollista toteuttaa samaan tapaan kuin Tower, joka lisättiin jälkeenpäin peliin. Toivon ettei Housemarque ota tarkoituksella etäisyyttä edellisiin helmiinsä. Että arcade pelien aika olisi ohi?

Bex Machina o_O

Tower on nyt pelattu 100% "läpi" on kyllä jotenkin hemmetin koukuttavaa, phase 8 pääsin ja aina tekköö mieli vaa yrittää parempaa tulosta. Vihut kuolee paljon helpommin kun pääpelissä ja melko nopeita huoneita, mutta kyllähä siinä alkaa melko hullua menoa myöhemmin olemaan, leaderboardsia kun kattoo nii täytyy ihmetellä ku jotkut ilmeisesti asunut siinä towerissa kun pisteet sitä luokkaa ettei mittää järkee. Toivon kyl et Returnal tulee vielä towerin lisäksi saamaan jotain lisä nannaa. Tulevaisuudes ehkä Returnal 2? Nii ja miksei välissä housemarquen tunnettuja "pienempiä" kuten matterfall, dead nation jne kaltaisia pelejä mitä ollaan vuosien varrella totuttu näkemään.

Returnal tunnetusti on lafkan isoin tuotos, jopa ehkä menestynein?
 
Tätä peliä pääsi nyt sattuneesta syystä pelaamaan. Olen vähän kuin pelännyt tätä peliä ja ajatellut, ettei tämä kiinnosta nähdyn materiaalin perusteella. Mutta nyt kun tätä on pelaillut, niin onhan tässä ihan järjettömän kova koukku. Tämä peli kertaa TaloMarkun vahvuuksia, kuten teknistä laatua ja pelattavuutta. Aikaisemmista studion tuotoksista poiketen tässä tosin alkoi vähän tarinakin jo kiinnostamaan.

Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen alan ymmärtämään sitä alkuperäistä ajatusta pelin keskeytymättömyydestäkin. Ei tähän oikein voi suoraan palata jonkin toisen pelin tai tauon jälkeen, vaan vaatii ihan oman asettumisensa pelin vaatimuksiin. Samalla kyllä huomaa myös oman pelaamisen heikkoudet, jotka näyttävät olevan olematon paineensietokyky ja hidastuneet refleksit. Peliä en pääse syyttämään tähän mennessä tulleista kuolemista, vaikka vaikeustasoa tuntuu olevan. Omissa käsissä ohjaus tuntuu välillä vähän yliohjautuvalta, mutta siihen syy löytynee ohjaimen takaa.

Olen toistaiseksi välttynyt spoilereilta, joten peli on tarjonnut kyllä upeita ja yllättäviäkin näkymiä. En ole tosin ihan vielä päässyt kartalle siitä, että mitä kaikkea saavutettua säilyy kuolemassa. Aina tämä jotain uutta on ruudulle tuonut, niin ei ole päässyt toistaiseksi tympääntymään.
 
Tätä peliä pääsi nyt sattuneesta syystä pelaamaan. Olen vähän kuin pelännyt tätä peliä ja ajatellut, ettei tämä kiinnosta nähdyn materiaalin perusteella. Mutta nyt kun tätä on pelaillut, niin onhan tässä ihan järjettömän kova koukku. Tämä peli kertaa TaloMarkun vahvuuksia, kuten teknistä laatua ja pelattavuutta. Aikaisemmista studion tuotoksista poiketen tässä tosin alkoi vähän tarinakin jo kiinnostamaan.

Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen alan ymmärtämään sitä alkuperäistä ajatusta pelin keskeytymättömyydestäkin. Ei tähän oikein voi suoraan palata jonkin toisen pelin tai tauon jälkeen, vaan vaatii ihan oman asettumisensa pelin vaatimuksiin. Samalla kyllä huomaa myös oman pelaamisen heikkoudet, jotka näyttävät olevan olematon paineensietokyky ja hidastuneet refleksit. Peliä en pääse syyttämään tähän mennessä tulleista kuolemista, vaikka vaikeustasoa tuntuu olevan. Omissa käsissä ohjaus tuntuu välillä vähän yliohjautuvalta, mutta siihen syy löytynee ohjaimen takaa.

Olen toistaiseksi välttynyt spoilereilta, joten peli on tarjonnut kyllä upeita ja yllättäviäkin näkymiä. En ole tosin ihan vielä päässyt kartalle siitä, että mitä kaikkea saavutettua säilyy kuolemassa. Aina tämä jotain uutta on ruudulle tuonut, niin ei ole päässyt toistaiseksi tympääntymään.
PS Plus Premiumin hankittua tuli itsekin tämä ladattua. Samat fiilikset itelläkin, tosin Suspend Cycle on omissa kirjoissa välttämätön ominaisuus, koska joskus täytyy keskeyttää pelit aika lyhyelläkin varoitusajalla. Ihan kiva, ettei koko sykli lähde alusta vain sen vuoksi, että just NYT ei satu olemaan enempää aikaa pelailuun.

Mutta onhan tää kova peli. PS5:n kenties paras 3D audio -toteutus, hyytävä tunnelma, upeet maisemat ja ennen kaikkea Returnal koukuttaa! Jos/kun sujuu, ei haluais millään keskeyttää, jottei hyvä vire katoa. :D
 
Pari bossia voitettu, jonka jälkeen kenttäsuunnittelija on ilmeisesti päästetty vapaapäivälle. Kenttä ei vaikuta erityisen vaikealta, mutta ärsyttävältä kyllä. Pakko ilmeisesti pitää hieman taukoa tästä ja kokeilla myöhemmin, että jaksaako tätä ärsyttävää kenttää enää vai jääkö peli siihen.
 
Tuli myös kokeiltua tätä ja kuolin ekaan bossiin heti, selkeesti, nöyryyttävästi ja monta kertaa. Jälkeenpäin selvis ettei se vissii edes ollu bossi vielä :D :D Taitaa mennä poistoon.
 
Onkohan tätä helpotettu kun julkaisussa jäi itsellä vaikeuden takia kesken, ja peli oli jotenkin todella sekava. Nyt kun latasin PS+ Extrasta tämän niin tuntuu helpommalta ja löysin jopa heti miekan, enkä kuollut koko runin aikana kertaakaan ja karttakin vaikuttaa jotenkin selkeämmältä. Voihan se olla että löysin vaan tuurilla jonkun hyvän aseen.

Tuo on kyllä todella tervetullut uudistus että pelin voi lopettaessa tallentaa. Luulisi muutenkin että nyt menee läpi, koska pystyy kutsumaan apua jos jää pomoon jumiin.
 
Mitä lukenut ellen ihan väärässä oo nii karttaa (ne ovet) ovat jotenkin eri värisiä ja selkeemmin esillä tai jotain, aseet ym ovat ihan random droppeja, looppi nii riippu kuten olen aiemmin monesti maininnut riippuu nii siitä millaisia aseita heti alkuun saa, joskus voi mennä koko looppi paskoil aseel jokseenkin harvassa ne loopit on, miekka liittyy tarinaan ja sen saa jokainen jossain vaiheessa ja se on pysyvä. Muuten suspend cyclen lisäksi tuskin tässä on mitään helpotusta peliin lisätty.
 
Pakkohan tätä oli lisää pelata, koska tämä peli on kuin sairaus jota ei saa itse lopetettua. Kolmannelle pomolle pääsin melko hyvin varustein, mutta keskittyminen ei ollut ihan 100% ja tukkaanhan siinä tuli. Ärsyttävästi tässäkin jäi tosin sellainen fiilis, että kyllä se menee. Silloin kun peli sujuu, se todellakin sujuu ja voinee verrata jossain määrin runner's high-fiilikseen. Toisaalta sitten kun peliä alkaa väkisin puskemaan, mikään ei onnistu, aseet ovat hernepyssyjä ja jokaiseen rotkoon tulee käveltyä. Tietyllä tavalla tämä on myös yksi tärkeimmistä Playstation-yksinoikeuksista (kohta Also on PC™), sillä kilpailijoilla ei ole vastaavaa tuotetta. Korkeahko vaikeustaso tosin ei tee tästä jokaisen kuppia teetä, mutta ehdottomasti juuri tähän peliin sellainen kuuluu. Johan tässä pelihahmokin hokee kuoleman jälkeen, että "minun täytyy olla parempi / täytyy yrittää kovemmin."
 
Kyllä se oma ensimmäinen veto pitkästä aikaa oli joku luonnonoikku, nyt ollaan taas palattu samaan vanhaan masennukseen. Teet perkeleesti töitä ja mitään et saa vedosta irti ja jatkat samaa kehän pyörimistä yrityksestä toiseen. Missä ne vedosta saatavat palkinnot ovat, souls peleissä pystyy sentään grindaamaan hahmoa paremmaksi, tämä taasen ei anna yhtään siimaa.

Jos olet paska räiskintäpeleissä niin et tule pääsemään tätä peliä todennäköisesti koskaan läpi, ainakaan soolona.

En ole todellakaan vielä luovuttamassa tämän pelin suhteen, pääsisi nyt vaan edes perkele tuon ensimmäisen pomon läpi. Muutenkin nyt niin paljon pelattavaa että pitää tarkkaan harkita että mihin sen peliajan kuluttaa, jos pelissä ei etene ja tunnit kuluvat hukkaan niin ei se järkevältä kuulosta, kun muut pelit odottavat jonossa vuoroaan.
 
Missä ne vedosta saatavat palkinnot ovat, souls peleissä pystyy sentään grindaamaan hahmoa paremmaksi, tämä taasen ei anna yhtään siimaa.
Eikös siinä aina kuoleman jälkeen voi heti aluksen ulkopuolella ostaa jonkun uuden avaamattoman esineen, jolla voi avittaa uuden kierroksen alkua? Tämän lisäksi aseethan kehittyvät kokoajan, eli sekin hieman tuo helpotusta uusille loopeille.

Mutta joo toki, ei tällaiset pelit ikinä mitenkään merkittävästi helpotu elämästä toiseen vaikka pientä jeesiä annetaankin. Eikä siitäkään tietty pääse yli eikä ympäri, että jos ei räiskintäpelit suju, niin todella vaikeahan tämä tulee olemaan.
 
Kannatti palata pelin pariin, kun löytyi taas uutta kivaa. Jopa tornin kiipeäminen on ollut mielenkiintoista. Torniseikkailuiden jälkeen meni se kolmaskin pomo läpi ja onneksi myös samaan putkeen neljäskin. Neljännellä alkoi olla vähän jo jännäkakkafiilis, kun aseena hernepyssy ja voitto tuli rimaa hipoen. Tämä peli osaa kyllä palkita kovan vaikeustasonsa ansiosta, aina kun luulee että ei osaa, löytyy se viimeinen ponnistus jostain. Tällaiset pelit eivät todellakaan ole minun vahvuuteni, mutta näköjään sitä tässäkin iässä vielä osaa kehittyä. Homman salaisuus tuntuu olevan rauhallinen pelaaminen, tulipa niskaan 1 tai 1000 ammusta.

Juonessa alkaa olla mielenparittelukohtauksia. Kolmannen pomon jälkeen eräs kohtaus sai hymyilemään. Uusia aseitakin on tullut sopivaan tahtiin. Oma suosikki noista aseista on ehdottomasti oksennuspyssy, joka myrkyttää viholliset.

Ei kai tässä auta kuin jatkaa matkaa. Välillä pitää muistuttaa itseään todellisen maailman olemassaolosta, niin paljon tämä pahimmillaan koukuttaa.
 
No nyt tuli vastaan sellainen näky, etten uskonut sellaista koskaan näkeväni. Enkä puhu nyt mistään alapääjutuista, vaan Returnalin lopputeksteistä! Edelleenkin samat menestyksen avaimet toimivat - kärsivällisyys, tuuri ja periksiantamattomuus. Lopulta viimeinen pomo meni yllättävän helposti, kun kaikki planeetat sattuivat olevaan linjassa. Onhan tämä aivan huikea tekele ja upea osoitus suomalaisesta osaamisesta. Vahva suositus kaikille, jotka eivät arastele alkuun hankalalta tuntuvaa vaikeustasoa. Kyllä tämä palkitsee pelaajansa ja houkuttelee testaamaan erilaisia aseita sekä uhkapelaamaan bonusesineillä. Ei omissa kirjoissa lopulta ihan 5/5 (johtuen jo lajityypistäkin), mutta todella lähelle menee kuitenkin.
 
Ei tästä pelistä taida päästä eroon. Heti läpipeluun jälkeen piti jatkaa ja kokeilla eri aseita. Jopa tuo aluksi inhoamani ase, joka ampuu tesla coileja tms. on yllättävän käyttökelpoinen. Oikeastaan vain tuo "haulikko" on sellainen jota tulee aktiivisesti välteltyä. Jotenkin tässä onnistuu vielä löytämään uusia huoneitakin.
 
Haulikko meitsil alkukokeilun jälkeen muodostui inhokki aseeksi mitä vältin aina ihan sama kuinka huono ase oli juuri silloin käytös. Olikse tesla coil se mikä ampuu niitä jotain punaisia "ansa" virityksiä? Siitä taas muodostui ehkä yks mun lempiaseista alkujärkytyksen jälkeen.
 
Haulikko meitsil alkukokeilun jälkeen muodostui inhokki aseeksi mitä vältin aina ihan sama kuinka huono ase oli juuri silloin käytös. Olikse tesla coil se mikä ampuu niitä jotain punaisia "ansa" virityksiä? Siitä taas muodostui ehkä yks mun lempiaseista alkujärkytyksen jälkeen.

Joo just se. :)
 
Ylös Bottom