Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part I - Sienipäät PS5:lle ja PC:lle

Mulle mistään pelistä 80 euroa ei ole perusteltu hinta, ja siksi en ole ostanut yhtään Sonyn PS5-peliä uutena. Mutta Sonylla on oikeus asettaa peleille haluamansa hinta, ja pelaajat voivat sitten käyttää (toistaiseksi voimassa olevaa) oikeuttaan olla ostamatta.

Rahastusvalitus on ihan osuvaa, kun puhutaan jostain sähkönsiirtohinnoista, mutta edelleenkin pelit (varsinkin remasterin remasterit) ovat ylellisyystuotteita, joita ilman on ihan oikeasti mahdollista pysyä elossa.
Joo, ajatus oli juuri se, että kun Sony on nyt asettanut AAA-yksinoikeuksien hinnan tuolle tasolle ja Part I on ilmeisesti ihan kokonaan nykystandardeilla uudelleenrakennettu Remake, niin hinta on linjassa alustan yleiseen hintatasoon nähden. Eli siinä mielessä "perusteltu".

Ehkä n. 30-40€ olisi minulle sopiva hinta, mutta jos riittäviä alennuksia odotellessa menetän kiinnostukseni koko tekeleeseen, niin olen vain tyytyväinen että säästyy ne vähätkin rahat. Nykyään luen sen pikemminkin voitoksi, jos jotenkin pystyn hypen omalla kohdallani liiskaamaan ja jättämään pelin lopulta kokonaan ostamatta. Ja niinhän siinä yleensä käykin, että kun ostohaaveiden antaa pari kuukautta marinoitua, niin huomaa pärjäävänsä varsin hyvin ilmankin. Varsinkin jos kyse tosiaan on remasterista tai remakesta, jonka lähdeteoksen on jo ainakin kertaalleen pelannut.
 
Viimeksi muokattu:
PC:llä hinta tulee olemaan Steamissa todennäköisesti 59.95€, siellä tämä ainakin menee kaupaksi täyteen hintaan.
 
Joo en minäkään huomaa eroa 480p-videon perusteella.
Myös HDR pilannut värejä ilmeisesti näissä pätkissä. Ihmettelinkin kun värit loistivat poissaolollaan tehden materiaalista entistä "meh"- näköisen ensisilmäyksellä.



Kyllähän graafisella puolella niitä muutoksia on sen verran jo näiden klippien perusteella, että joko kyseenalaistan ihmisten havainnointikykyä tunnistamaan muutoksia tai sitten vain Part 2 ja tämän pelin nostalgia ovat saaneet unohtamaan kuinka vanhentuneen näköinen vuoden 2013 peli oikeastaan oli, etenkin jos tulemme tekemään sen vertailun pelkästään gameplayn puolelta.

Naughty Dog tuskin on unohtanut tässä parin vuoden aikana mitenkä grafiikkaa luodaan. Paremmalla resolla natiivisti kotisohvalta pelattuna HDR päällä näitä muutoksia varmasti erottaakin jo selkeämmin.
 
Joo, ajatus oli juuri se, että kun Sony on nyt asettanut AAA-yksinoikeuksien hinnan tuolle tasolle ja Part I on ilmeisesti ihan kokonaan nykystandardeilla uudelleenrakennettu Remake, niin hinta on linjassa alustan yleiseen hintatasoon nähden. Eli siinä mielessä "perusteltu".

Ehkä n. 30-40€ olisi minulle sopiva hinta, mutta jos riittäviä alennuksia odotellessa menetän kiinnostukseni koko tekeleeseen, niin olen vain tyytyväinen että säästyy ne vähätkin rahat. Nykyään luen sen pikemminkin voitoksi, jos jotenkin pystyn hypen omalla kohdallani liiskaamaan ja jättämään pelin lopulta kokonaan ostamatta. Ja niinhän siinä yleensä käykin, että kun ostohaaveiden antaa pari kuukautta marinoitua, niin huomaa pärjäävänsä varsin hyvin ilmankin. Varsinkin jos kyse tosiaan on remasterista tai remakesta, jonka lähdeteoksen on jo ainakin kertaalleen pelannut.
Jeps, mä en koskaan oikein tottunut siihenkään ajatukseen, että pelien normaalihinta on 70€, joten olen lähinnä alelaariasiakas. Enkä koe menettäneeni kauheasti, koska missään vaiheessa ei ole muutaman kuukauden tarkasteluikkunalla vaikuttanut siltä, että backlog koskaan merkittävästi kutistuisi.

Siksi en jaksa noista remastereistakaan innostua, koska esim. tämä TLoU on jo kertaalleen pelattu, ja mieluummin käytän senkin ajan kokonaan uuteen peliin.
 
Pc-versio tästä kiinnostaa sitten joskus, mutta PS3- ja PS4-versioista jo maksaneena ei kärsi täyteen hintaan ostaa. Veikkaisin, että tämä on jo aika piankin hyvissä alennuksissa. Part II:n lähes varma tulo pc:lle on kuitenkin minulle melkein se suurempi juttu, koska parin vuoden märehtimisen seurauksena sen tarina on noussut minulle yhdeksi vaikuttavimmista missään mediassa. Palaa edelleen säännöllisin väliajoin kummittelemaan mieleen. Sen rinnalla Part I on ehkä latistunut ainakin muistoissa julkaisuajalleen vähän turhankin tyypilliseksi isähahmosimulaattoriksi, jossa toki oli omat juonelliset koukkunsa.


Täällä ilmoittautuu yksi pelaaja, joka osti Part II:n käytännössä pelkästään sen kohun seurauksena. Ennen sitä pidin tätä turhana jatkona edellisen lähes täydelliselle lopetukselle, mutta kun kävi ilmi, että nyt on uskallettu tehdä jotain mikä ei varmasti miellytä kaikkia, niin peli oli pakko kokea omin aistein. Loppu on sitten historiaa, niin kuin ylempää voi lukea.

Äärimmäisen surullista, miten Part II edelleen typistetään pelkäksi woketukseksi niinkin pinnallisten asioiden kuin muutaman vähemmistöhahmon ja lihaksikkaan naisen takia. Miten tämä voi vielä parin vuoden jälkeenkin olla joillekin ihmisille tällainen avoin haava? Mielestäni peli toimii metakommentaarina juuri tällaisiin tilanteisiin: Jos vihastaan ei halua päästää irti, niin sen voi kyllä viedä mukanaan vaikka hautaan asti, mutta matkalla sinne se kylvää pelkkää tuhoa. Jos ei muulle, niin vähintään vihaajan omalle mielenlaadulle.
Mukavaa, että sinä olet nauttinut pelistä. En ole koskaan sanonut, että "kukaan ei saa tykätä pelistä jos minä en siitä tykkää" (näin sanoisi 5 vuotias lapsi) Enkä nyt erityisesti vihaa peliä. En vain pitänyt suunnasta johon Naughty Dog pelisarjan vei ja halusin ja haluan edelleen äänestää lompakollani. Koska se on ainoa asia jonka peliyhtiöt huomaavat (kuten olen jo monesti sanonut) Vastasin nyt viestiin ja toivon, että asia ei lähde taas leviämään rikkaruoho tavoin.
 
Mukavaa, että sinä olet nauttinut pelistä. En ole koskaan sanonut, että "kukaan ei saa tykätä pelistä jos minä en siitä tykkää" (näin sanoisi 5 vuotias lapsi) Enkä nyt erityisesti vihaa peliä. En vain pitänyt suunnasta johon Naughty Dog pelisarjan vei ja halusin ja haluan edelleen äänestää lompakollani. Koska se on ainoa asia jonka peliyhtiöt huomaavat (kuten olen jo monesti sanonut) Vastasin nyt viestiin ja toivon, että asia ei lähde taas leviämään rikkaruoho tavoin.
No tämä on jo hyvin erityyppinen viesti, kuin se alkuperäinen väite jostain woke-mafian mielistelystä. Mitä jos aloitat jatkossa keskustelun tällä, etkä hatusta vedetyillä väitteillä pelin luomisprosessista, josta et takuuvarmasti tiedä mitään? Voin luvata, että palautetta tulee vähemmän.
 
Lisää huonoja uutisia. Tämän vuodon mukaan pelissä ei tule olemaan mitään gameplay muutoksia. Joten se monen odottama moderni ohjattavuus ei tämän mukaan ole tulossa. Kyse on tosin leak eikä virallinen tieto. Mutta yhä oudompi tuo 70€ hintalappu on.
 
Paha mieli tulee kaikkien puolesta, jotka tuosta 70-80€+ maksavat vaahto suussa.
No eipä oikeastaan. Jos ennakkotilaa, on kaiken paskan ansainnut. Kyllä nyt viimeistään GTA trilogian jälkeen pitäisi olla sen verran malttia, että odottaa edes ensimmäiset arvostelut, ennen kuin lähtee hankkimaan uusioversiota.

Uskon kyllä, että tämä ei floppaa ja on hyvin onnistunut peli laadukkaalta tekijältä.
 
No eipä oikeastaan. Jos ennakkotilaa, on kaiken paskan ansainnut. Kyllä nyt viimeistään GTA trilogian jälkeen pitäisi olla sen verran malttia, että odottaa edes ensimmäiset arvostelut, ennen kuin lähtee hankkimaan uusioversiota.

Uskon kyllä, että tämä ei floppaa ja on hyvin onnistunut peli laadukkaalta tekijältä.
Itsekin uskon samaa. Turhaa lytätä peliä ennakkoon parin leakin vai mitä olivatkaan takia. Edelleen en ehkä itsekkään julkkarissa osta, mutta eiköhän tämä joskus viimeistään alessa tule napattua.
 
Itse en ole enää vuosiin harrastanut "hypettämistä" ja suu vaahdossa intoilua oli mikä peli kyseessä tahansa, on huomannut senkin että ensinnäkn tuntuu et ne pelit tulee ulos nopeemmin "ai tää on jo julkastu" monesti käy viel niin että "ai tää on jo alennuksessa". Kaikkiin hypelätinöihin en usko kun näen tai viimeistään kun pelaa itse nii voi totee mikä tekele on kyseessä. On toki poikkeuksia jolloin kaikki mehustelu saa lähtemään kauppoihin, näin kävi Elden Ringin kohalla mutta näitä tapauksia on melko vähän.

Mulle peli on yhtä hyvä ostan tai pelaanko mä sen sit vuosi julkkarista tai heti julkkarista, pitää vaa pitää huolta siitä ettei lue pelistä mitään jos kyseessä on tarinapohjainen peli. Remasterit ja remaket ellei kyseessä ole sit RE tapaiset oikeesti 90 luvun peleistä nykypäivään tehdyt tekeleet jäävät mun listalla sinne jonon hännille odottamaan vuoroaan, ne vähät rahat käytän sit johonkin täysin uuteen peliin.
 
No eipä oikeastaan. Jos ennakkotilaa, on kaiken paskan ansainnut. Kyllä nyt viimeistään GTA trilogian jälkeen pitäisi olla sen verran malttia, että odottaa edes ensimmäiset arvostelut, ennen kuin lähtee hankkimaan uusioversiota.

Uskon kyllä, että tämä ei floppaa ja on hyvin onnistunut peli laadukkaalta tekijältä.
Näinpä, itse odotin kiltisti GTA:n ja lopulta pelasin läpi sen lainaamalla trilogian kirjastosta. Mutta puolesta puhuminen, videot on 480p joka on huonoin mahdollinen laatu, lisäksi huhuja nyt vielä toistaiseksi, niin haisee tuossa hieman myös mustamaalaus. Kaikki selviää kun peli saapuu katsottavaksi Twitchiin/Youtubeen jne julkaisussa.
 
Tässä vielä videon muodossa juttua vuodosta (jos ei jaksa lukea). Samaisessa videossa mainitaan myös vähän kontekstia sille mitä puhuin kakkos osasta, Gary kuvailee tilanteen hyvin miten huonosti Sony ja Naughty dog kohtelivat Youtuben sisällöntuottajia julkaisun jälkeen. Hauska maininta myös Skyrimista. Kannattaa katsoa.
 
Eipä tule itselleni ainakaan mieleen naureskella niille jotka tämän pelin nyt ekaa kertaa pelaa remaken muodossa vaikka kuinka täyden hinnan maksaisikin.

TLOU1 jätti itseeni ison vaikutuksen vuonna 2013 ja varmasti peli on kykeneväinen samaan ihmisillä vielä vuonna 2022. Ellei peli nyt jostain syystä omaa isoja teknisiä ongelmia, niin luultavasti tämä remake tulee hintalapustaan huolimatta olemaan se paras tapa kokea peli ihmisille joilla se on vielä pelaamatta. Monella varmasti herää mielenkiinto viimeistään HBO-sarjan myötä.

GTA-trilogia on mielestäni surkea vertaus jo siinä mielessä, että tuo oli armottoman buginen ja rikkonainen peli julkaisussa, eikä se myöskään ollut ilmestyessään pelin paras mahdollinen versio ulkonäkönsä puolesta. PC:llä tuon pelin sai modien avulla vielä paljon paremmaksi kuin trilogian remasterit. TLOU1 remake taas suurella todennäköisyydellä tulee olemaan se paras mahdollinen tapa kokea peli.

Tässä vielä videon muodossa juttua vuodosta (jos ei jaksa lukea). Samaisessa videossa mainitaan myös vähän kontekstia sille mitä puhuin kakkos osasta, Gary kuvailee tilanteen hyvin miten huonosti Sony ja Naughty dog kohtelivat Youtuben sisällöntuottajia julkaisun jälkeen. Hauska maininta myös Skyrimista. Kannattaa katsoa.

Nämä tällaiset YouTuben clickbait videot voitaisiin mun mielestä jättää kokonaan pois täältä. Tuo thumbnail jo kertoo itselleni ihan tarpeeksi varmasti siitä mitä luvassa on ja kuinka hyödyllistä se "informaatio" on ketjun keskustelun kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tule itselleni ainakaan mieleen naureskella niille jotka tämän pelin nyt ekaa kertaa pelaa remaken muodossa vaikka kuinka täyden hinnan maksaisikin.

TLOU1 jätti itseeni ison vaikutuksen vuonna 2013 ja varmasti peli on kykeneväinen samaan ihmisillä vielä vuonna 2022. Ellei peli nyt jostain syystä omaa isoja teknisiä ongelmia, niin luultavasti tämä remake tulee hintalapustaan huolimatta olemaan se paras tapa kokea peli ihmisille joilla se on vielä pelaamatta. Monella varmasti herää mielenkiinto viimeistään HBO-sarjan myötä.

GTA-trilogia on mielestäni surkea vertaus jo siinä mielessä, että tuo oli armottoman buginen ja rikkonainen peli julkaisussa, eikä se myöskään ollut ilmestyessään pelin paras mahdollinen versio ulkonäkönsä puolesta. PC:llä tuon pelin sai modien avulla vielä paljon paremmaksi kuin trilogian remasterit. TLOU1 remake taas suurella todennäköisyydellä tulee olemaan se paras mahdollinen tapa kokea peli.


Nämä tällaiset YouTuben clickbait videot voitaisiin mun mielestä jättää kokonaan pois täältä. Tuo thumbnail jo kertoo itselleni ihan tarpeeksi varmasti siitä mitä luvassa on ja kuinka hyödyllistä se "informaatio" on ketjun keskustelun kannalta.
Videon tuottaja on kuitenkin pelipiireissä tunnettu kaveri (ei siis mikään tyhjän puhuja) Video on hyvin informatiivinen eikä missään mielessä vain "clicbait"
 
Toivottavasti nämä videot ja vuodot ovat paskaa, mutta pelkään etteivät ole. Paha mieli tulee kaikkien puolesta, jotka tuosta 70-80€+ maksavat vaahto suussa.
Ketään ei edelleenkään pakoteta maksamaan tästä euroakaan. Eikä tuohon negatiiviseen youtube paskaan kannata lähteä mukaan, noilla videoilla ruokitaan pelkästään negatiivisuutta pelintekijöitä ja julkaisijoita kohtaan.

Peli tullaan ottamaan PC:llä suurella ilolla vastaan ja ne jotka ostaa tämän PS5 täyteen hintaan niin siinähän ostavat. Kritiikistä olen siinä samaa mieltä että PS5 pelillä on liikaa hintaa, mutta kaikki muu kritiikki mikä liittyy koko pelisarjaan ja sen tekijöihin on uskomattoman toksista paskaa.
 
Luulin että täällä on siksi niin paljon viestejä että joku on linkittänyt remasterin videota remakena mutta nuo siis ovat ihan oikeita remaken videoita, vai? Okei, perunalla kuvattuja tms. mutta luulin oikeasti että on jokin pila kyseessä ja porukka mennyt siihen ja sitten intetään onko vai eikö.

Ei voi kyllä sanoa muuta kuin että jos tuo on oikeaa kuvaa niin huh huh. Toki varmasti pelattuna näyttää paremmalta kuin nuo videot mutta odotin jotain merkittävämpää sen perusteella mitä on hehkutettu ja lupailtu. Olin siis alusta lähtien skeptinen mutta aloin jo kallistua sille kannalle että katsellaan nyt ensin. No vielä ei nähty kunnon videota mutta sanoisin silti että kyllä vaikka FFVII remake tai RE2 remake olisivat perunallakin kuvattuna jo erottuneet merkittävästi alkuperäisistä peleistä.

Mutta katsellaan nyt vielä sitä kunnon kuvaa sitten joskus.
 
No vielä ei nähty kunnon videota mutta sanoisin silti että kyllä vaikka FFVII remake tai RE2 remake olisivat perunallakin kuvattuna jo erottuneet merkittävästi alkuperäisistä peleistä.

Mutta katsellaan nyt vielä sitä kunnon kuvaa sitten joskus.
Tätä peliä ei kannata lähtökohtaisesti verrata noiden pelien uusioversioihin, kyseessä on alunperin PS3 tehty peli, josta löytyy myös pätevä remaster PS4 konsolille. Tämä remake tehtiin alun alkaenkin sen takia että uusi sarja on tulossa HBO:lta ja harva PC pelaajista on peliä pelannut.

Tietenkin Sonyn markkinamiehet haistoi raon ja lätkäisivät pelille myös PS5 täyden pelin hinnan, se oli markkinamiehiltä iso virhe ja se oli myös virhe että peliä ei tarjottu ilmaiseksi PS+ Extra tilaajille. Se pitää muistaa että hinnoittelu on Sonyn käsissä ja pelin tekijät siihen pystyy tuskin mitenkään vaikuttamaan.
 
Meikäläinen on seurannut tätä keskustelua lähinnä sivusta ja jännä huomata miten paljon se herättää keskustelua. Samaa mieltä olen siitä että ei huonolaatuisen gameleakin takia kannata repiä vielä pelihousuja grafiikasta. Tai näistä tubevideoista joilla nyt jostain syystä tuntuu löytyvän kaikki info peliin, huoh. Samaan aikaan tiedostan sen että turha odottaa mitää erikoista, ehkä pelkkä kasvojen kohotus plus dualsense. Itse omistan pelin PS3:lle sekä PS4:lle. Eli selvää on että täyttä hintaa en tästä maksa mutta todennäköisesti hankin. Mä oon aina tykännyt jos mun suosikki pelejä tuodaan päivitettynä takaisin. Olkoon se vaikka vaan 60fps. Aika monta remakea, remastered versiota löytyy hyllystä. Varmasti monen korvaan kuulostaa tyhmältä ja onhan se sitä osittain mutta minkäs itselleen mahtaa jos kiinnostaa ja ne palvelee mua. Ehkä huonoin remastered versio mistään pelistä oli PS3 Resident Evil codename Veronica. Jotenkin jäänyt mieleen mutta se ei ollut remake mut silti. No tämä on remake mutta tuntuu nyt enemmän remastered versiolta PS4 pelistä jos uudistukset ovat vain graafisia. Mutta niinkuin totesin, mä tykkään että näitä tehdään. En mä tästä tule maksamaan kuin 20-30€ mutta tykkään että tällainen versio on mahdollista hankkia. PC pelaajille tietty ihan loisto juttu
 
Ylös Bottom